LIETUVOS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO

PIRMININKAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL INFORMACIJOS APIE LIETUVOS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO VEIKLĄ IR BYLAS TEIKIMO VIEŠOSIOS INFORMACIJOS RENGĖJAMS IR SKLEIDĖJAMS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2025 m. sausio 30 d. Nr. 1T-11

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymu Nr. I-1418, Informacijos apie teismų veiklą ir bylas teikimo viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams taisyklėmis, patvirtintomis Teisėjų tarybos 2014 m. kovo 28 d. nutarimu Nr. 13P-51-(7.1.2),

1.  t v i r t i n u Informacijos apie Lietuvos Aukščiausiojo Teismo veiklą ir bylas teikimo viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams taisyklių naują redakciją (pridedama);

2.  p r i p a ž į s t u n e t e k u s i o m i s g a l i o s Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininko 2025 m. sausio 17 d. įsakymu Nr. 1T-9 patvirtintas Informacijos apie Lietuvos Aukščiausiojo Teismo veiklą ir bylas teikimo viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams taisykles.

3. P a v e d u :

3.1. Teismo kanclerio tarnybos patarėjai personalo valdymui Editai Petuchovienei supažindinti su šiuo įsakymu Teismo teisėjus ir darbuotojus.

3.2. Teismo Turto valdymo skyriui paskelbti šį įsakymą Teismo interneto ir intraneto svetainėse.

 

 

 

Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininkė,

laikinai einanti Teismo pirmininko pareigas                              Gabrielė Juodkaitė-Granskienė

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininko

2025 m. sausio 30 d. įsakymu Nr. 1T-11

 

 

INFORMACIJOS APIE LIETUVOS AUKŠČIAUSIOJO TEISMO VEIKLĄ

IR BYLAS TEIKIMO VIEŠOSIOS INFORMACIJOS RENGĖJAMS IR SKLEIDĖJAMS TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

 

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Informacijos apie Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (toliau – ir Teismas) veiklą ir bylas teikimo viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato tvarką, pagal kurią, laikydamasis Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų bei siekdamas užtikrinti Teismo veiklos viešumą, Teismas teikia informaciją viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams apie savo veiklą ir bylas.

2.  Taisyklių paskirtis – gerbiant žmogaus teises ir laisves užtikrinti Teismo veiklos viešumą, skaidrumą ir atvirumą visuomenei bei sudaryti viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams sąlygas gauti informaciją apie Teismo veiklą ir bylas.

3.  Informacija apie Teismo veiklą teikiama vadovaujantis Lietuvos Respublikos teismų įstatymu, Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymu, Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymu, Taisyklėmis. Informacija apie bylas teikiama vadovaujantis proceso įstatymais ir juos įgyvendinančiais teisės aktais ir Taisyklės taikomos tiek, kiek proceso įstatymuose ir juos įgyvendinančiuose teisės aktuose nenustatyta kitaip.

4.  Taisyklėse vartojamos sąvokos:

4.1. Informacija apie Teismo veiklą – informacija apie Teismo vidaus administravimą, Teismo pirmininko vykdomą išorinį administravimą, informacinio arba šviečiamojo pobūdžio žinios apie renginius, įvykius, Teismo teisėjų ir darbuotojų darbo vizitus, susitikimus, kvalifikacijos kėlimą ar mokymus, Teismo personalo ir finansų politiką, struktūrinius pokyčius Teisme, krizinių situacijų valdymą ar kitą Teismo veiklą, išskyrus informaciją apie bylas.

4.2. Informacija apie bylas – informacinio pobūdžio žinios apie Teismo nagrinėjamas arba išnagrinėtas bylas, Teismo priimtus procesinius sprendimus.

4.3. Informacijos teikimas – informacijos apie Teismo veiklą ir bylas (toliau – ir informacija) atskleidimas Taisyklėse ir kituose teisės aktuose nustatyta tvarka perduodant ar kitokiu būdu padarant ją prieinamą viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams.

4.4. Teismo atstovas ryšiams su visuomene – Teismo valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį, atsakingas už informacijos rengimą ir teikimą viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams.

4.5. Bylą nagrinėjantis teisėjas – bylą nagrinėjančios (išnagrinėjusios) teisėjų kolegijos pirmininkas, teisėjas pranešėjas ar kitas kolegijos narys.

4.6. Teisėjas spaudai – teisėjas, jo sutikimu Teismo pirmininko įsakymu paskirtas ryšiams su viešosios informacijos rengėjais ir skleidėjais palaikyti (dalyvauti televizijos ir radijo laidose, spaudos konferencijose, teikti informaciją, komentarus ir interviu apie Teismo veiklą, bylas).

4.7. Su byla dirbantis Teisės tyrimų grupės darbuotojas – teisėjo padėjėjas ir (ar) tiesioginio vadovo pavedimu kitas darbuotojas.

4.8. Byla, kelianti visuomenės susidomėjimą, – Teisme nagrinėjama arba išnagrinėta byla, atitinkanti bent vieną iš šių požymių:

- bylos eiga domisi viešosios informacijos rengėjai ir skleidėjai;

- byloje dalyvauja viešasis asmuo ir yra visuomenės viešasis interesas būti informuotai apie tokios bylos nagrinėjimo eigą ir rezultatus;

- byloje nagrinėjami visuomenei ar didelei jos daliai reikšmingi klausimai.

4.9.    Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Visuomenės informavimo įstatyme ir kituose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

 

INFORMACIJĄ RENGIANTYS IR TEIKIANTYS SUBJEKTAI

 

5.  Informaciją apie Teismo veiklą viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams rengia Teismo atstovas ryšiams su visuomene. Šią informaciją viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams paprastai teikia Teismo atstovas ryšiams su visuomene, teisėjas spaudai (jei toks yra paskirtas), Teismo pirmininkas arba Baudžiamųjų ar Civilinių bylų skyriaus pirmininkas. Kiti asmenys informaciją apie Teismo veiklą viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams teikia suderinę su Teismo pirmininku.

6.  Bendradarbiaudami su Teismo atstovu ryšiams su visuomene, informaciją apie bylas viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams paprastai rengia su byla dirbantis Teisės tyrimų grupės darbuotojas, bylą nagrinėjantis teisėjas, Teisės tyrimų grupės vyriausiasis patarėjas. Šią informaciją viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams paprastai teikia Teismo atstovas ryšiams su visuomene, teisėjas spaudai (jei toks yra paskirtas), bylą nagrinėjantis (išnagrinėjęs) teisėjas, Teismo pirmininkas arba Baudžiamųjų ar Civilinių bylų skyriaus pirmininkas.

7.  Kai dėl objektyvių priežasčių informacijos viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams negali parengti Taisyklių 5–6 punktuose nurodyti subjektai, Teismo pirmininkas gali pavesti ją parengti ir pateikti bet kuriam kitam Teismo teisėjui ar darbuotojui. Tokiais atvejais, esant galimybei, informacija rengiama bendradarbiaujant su Teismo atstovu ryšiams su visuomene.

8.  Jei viešosios informacijos rengėjai ir skleidėjai tiesiogiai kreipėsi į Taisyklių 5–6 punktuose nenurodytą subjektą, jis gali rengti ir teikti informaciją, suderintą su Teismo atstovu ryšiams su visuomene.

9.  Teismo teisėjas (išskyrus teisėją spaudai (jei toks yra paskirtas), Teismo pirmininką ir Baudžiamųjų ar Civilinių bylų skyriaus pirmininką) arba kitas Teismo darbuotojas apie ketinimą dalyvauti televizijos, radijo laidose, kituose su Teismo veikla susijusiuose viešuose renginiuose iš anksto informuoja Teismo atstovą ryšiams su visuomene.

10.  Tais atvejais, kai viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams buvo pateikta informacija, kurios pateikimo dėl objektyvių priežasčių nebuvo galimybės suderinti Taisyklių nustatyta tvarka, informaciją pateikęs asmuo apie tai privalo kuo greičiau informuoti Teismo atstovą ryšiams su visuomene, o nesant tokios galimybės, – Teismo pirmininką arba Baudžiamųjų ar Civilinių bylų skyriaus pirmininką.

 

III SKYRIUS

 

BENDRIEJI INFORMACIJOS TEIKIMO REIKALAVIMAI

 

11.  Pagrindinis informacijos teikimo tikslas – tenkinti teisėtą visuomenės interesą gauti objektyvią informaciją.

12. Teismas informaciją teikia laikydamasis veiklos viešumo ir skaidrumo, teisingumo, aiškumo, operatyvumo, tolygaus aptarnavimo, reguliarumo, nešališkumo ir teisės aktais saugomų interesų pusiausvyros bei nekaltumo prezumpcijos principų. Informacijos teikimo būdai turi atitikti galiojančių teisės aktų reikalavimus, nediskriminuoti atskirų viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų ir būti priimtini tiek Teismui, tiek viešosios informacijos rengėjui ir skleidėjui. Informacija viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams teikiama tokio turinio ir tokiu formatu, kuris naudojamas Teisme ir kurio nereikia papildomai pritaikyti, apdoroti ar kitaip koreguoti.

13.  Teikiant informaciją turi būti užtikrinta asmens teisės į privataus gyvenimo neliečiamumą ir viešojo intereso pusiausvyra.

14.  Teikiant informaciją apie bylą, proceso dalyvių asmens duomenys ir informacija apie privatų gyvenimą nurodomi įstatymuose nustatytais atvejais, taip pat kai proceso dalyvis yra viešasis asmuo ir yra visuomenės viešasis interesas būti informuotai apie tokios bylos nagrinėjimo eigą ir rezultatus.

15. Informacija turi būti pateikta tiksliai, aiškia taisyklinga bendrine lietuvių kalba, kai tai įmanoma – vengiant sudėtingos teisinės kalbos konstrukcijų.

16. Teisėjai, Teismo darbuotojai ir Taisyklių II skyriuje nurodyti informaciją viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams rengiantys ir teikiantys subjektai (toliau – informaciją rengiantys ir teikiantys subjektai) bendradarbiauja, kad būtų užtikrintas tinkamas visuomenės informavimas apie Teismo veiklą ir bylas. Šiuo tikslu, nepažeisdami teisėjų nepriklausomumo principo ir kitų įstatymų reikalavimų, jie bendromis pastangomis siekia, kad informaciją rengiantys ir teikiantys subjektai laiku gautų visą informaciją, reikalingą šiems rengiant ir (ar) teikiant informaciją viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams.

17. Informaciją rengiantys ir teikiantys subjektai apie vidinės komunikacijos problemas, iškylančias įgyvendinant Taisyklėse įtvirtintas nuostatas, kuo skubiau informuoja Teismo pirmininką ir šis imasi priemonių, kad būtų užtikrintas sklandus ir operatyvus informacijos pateikimas viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams.

18. Informacija teikiama:

18.1Teismo iniciatyva;

18.2viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų prašymu.

19.  Informacija gali būti teikiama šiais būdais:

19.1pranešimais spaudai;

19.2atsakymais į viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų paklausimus žodžiu, raštu, taip pat ir elektroniniu paštu, trumpais komentarais ar interviu;

19.3organizuojant spaudos konferencijas ir trumpąsias spaudos konferencijas, renginius;

19.4dalyvaujant televizijos ir radijo laidose;

19.5leidžiant Teismo leidinius, vykdant šviečiamąją ir kitą veiklą;

19.6skelbiant ją Teismo ir (ar) Nacionalinės teismų administracijos (toliau – Administracija) interneto svetainėse, socialinių tinklų paskyrose;

19.7elektroninės naujienų prenumeratos būdu;

19.8kitais būdais bei formomis, jei tai neprieštarauja galiojantiems teisės aktams, nediskriminuoja atskirų viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų ir kai informacijos teikimo formos ir būdai yra priimtini ir Teismui, ir informacijos gavėjui.

20.  Prireikus informaciją rengiantys ir teikiantys subjektai dėl informacijos parengimo ir (ar) pateikimo gali konsultuotis su Administracijos Komunikacijos skyriumi.

21.  Informacija, kurią rengiant nereikia rinkti papildomų duomenų, viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams pateikiama ne vėliau kaip per 1 darbo dieną, o informacija, kurią rengiant reikia rinkti papildomus duomenis, – ne vėliau kaip per savaitę nuo prašymo pateikti informaciją gavimo dienos.

22.  Tais atvejais, kai viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų prašoma pateikti informacija negali būti teikiama, jiems apie tai raštu pranešama ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo prašymo pateikti informaciją gavimo dienos, nurodant atsisakymo pateikti informaciją priežastis.

23.  Informacija apie konkrečius Teisme gautus kasacinius skundus yra teikiama viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų prašymu. Tais atvejais, kai kasacinio skundo, apie kurį prašoma informacijos, priėmimo klausimas nėra išspręstas, viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams teikiamoje informacijoje nurodoma, ar kasacinis skundas, apie kurį prašoma informacijos, yra gautas Teisme, o jei prašoma, – ko tuo kasaciniu skundu yra reikalaujama (išskyrus neviešose bylose). Jei kasacinio skundo, apie kurį prašoma informacijos, priėmimo klausimas yra išspręstas ir kasacinį skundą atsisakyta priimti, viešosios informacijos rengėjui ir skleidėjui kartu pateikiama atitinkama viešai skelbiama teisėjų atrankos kolegijos nutartis. Tais atvejais, kai kasacinio skundo, apie kurį prašoma informacijos, priėmimo klausimas yra išspręstas ir kasacinis skundas yra priimtas, viešosios informacijos rengėjui ir skleidėjui pateikiami kasaciniame skunde keliami esminiai teisės aiškinimo ir taikymo klausimai. Šio punkto nuostatos atitinkamai taikomos ir informacijai apie proceso atnaujinimą teikti.

 

IV SKYRIUS

 

INFORMACIJOS APIE BYLAS RENGIMAS IR TEIKIMAS PRANEŠIMAIS SPAUDAI

 

24.  Informacija apie bylas viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams paprastai yra teikiama pranešimais spaudai. Pranešimas spaudai apie Teisme nagrinėjamą (išnagrinėtą) bylą yra rengiamas:

24.1kai byla kelia visuomenės susidomėjimą;

24.2kai byla nagrinėjama išplėstinės septynių teisėjų kolegijos, Baudžiamųjų ar Civilinių bylų skyriaus ar Teismo plenarinės sesijos;

24.3kai Teismo nutartyje pateikiama nauja ir (ar) sudėtinga teisės aiškinimo taisyklė, apibendrinama iki tol Teismo formuota praktika arba suvienodinama anksčiau buvusi nevienoda praktika;

24.4kitais atvejais, kai Teismo pirmininkas, Baudžiamųjų ar Civilinių bylų skyriaus pirmininkas arba bylą nagrinėjantis teisėjas mano esant reikalinga.

25.  Įvertinęs, ar byla atitinka kurį nors iš Taisyklių 24 punkte nurodytų kriterijų, su byla dirbantis Teisės tyrimų grupės darbuotojas suderina su teisėju pranešėju, ar konkrečioje byloje bus rengiamas pranešimas spaudai. Su byla dirbantis Teisės tyrimų grupės darbuotojas parengia pranešimo spaudai projektą, jį suderina su teisėju pranešėju ir pateikia Teismo atstovui ryšiams su visuomene peržiūrai ir viešinimui.

26.  Bet kuris Teismo teisėjas ar darbuotojas, gavęs informaciją apie tai, kad byla domisi viešosios informacijos rengėjai ir skleidėjai, arba nustatęs, kad byla atitinka Taisyklių 24 punkte nurodytus atvejus, praneša apie tai Teismo atstovui ryšiams su visuomene.

27.  Informacija apie bylas pranešime spaudai turi būti pateikta aiškiai ir suprantamai, prireikus cituojamas Teismo procesinis dokumentas ar teisėjo pasisakymas. Teismo atstovas ryšiams su visuomene, gavęs informaciją apie tai, kad byla domisi viešosios informacijos rengėjai ir skleidėjai, arba nustatęs, kad byla atitinka Taisyklių 24 punkte nurodytus atvejus, informuoja su byla dirbantį Teisės tyrimų grupės darbuotoją, teisėją pranešėją, teisėją spaudai (jei toks paskirtas), Baudžiamųjų ar Civilinių bylų skyriaus pirmininką, Teismo pirmininką.

28.  Pranešimai spaudai apie bylas rengiami pagal Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pranešimų kokybės standartą (Taisyklių Priedas Nr. 1).

29.  Pranešimuose spaudai apie Teismo bylą taip pat gali būti pateikiama:

29.1statistinė informacija, atspindinti tam tikrus bylų nagrinėjimo ypatumus arba tendencijas atitinkamos kategorijos bylose, pavyzdžiui, nagrinėjamų ir (arba) išnagrinėtų atitinkamos kategorijos bylų skaičius per tam tikrą laikotarpį, tose bylose nuteistų ir (arba) išteisintų asmenų skaičius, kitokia statistinė informacija;

29.2kita informacija, kurios paskelbimas nepažeistų žmogaus teisių ir laisvių ir kurią, atsižvelgiant į bylos pobūdį ir proceso stadiją, reikia nurodyti, siekiant išsamiai ir nešališkai informuoti visuomenę apie bylos nagrinėjimą.

30.  Prireikus informaciją teikiančių subjektų prašymu su byla, apie kurią bus rengiamas pranešimas spaudai, dirbantis Teisės tyrimų grupės darbuotojas informaciją teikiantiems subjektams turi pateikti:

30.1.    glaustą informaciją apie bylos esmę, byloje gautų procesinių dokumentų turinį (ne vėliau kaip iki bylos nagrinėjimo Teismo posėdyje);

30.2.    glaustą informaciją apie byloje atliktus procesinius veiksmus, nagrinėjant bylą priimtus Teismo procesinius sprendimus;

30.3.    priimto ir viešai paskelbto Teismo procesinio sprendimo ar jo rezoliucinės dalies, kai Teismo procesinio sprendimo rezoliucinė dalis paskelbta viešai, kopiją ir (ar) elektroninę jo nuasmenintą versiją ir kitus duomenis, reikalingus informacijai tinkamai iš anksto parengti ir išplatinti viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams.

31.  Aplinkybė, kad byla, atitinkanti Taisyklių 24 punkte nurodytus kriterijus, (ar jos dalis) yra nagrinėjama (išnagrinėta) neviešai, pati savaime nepašalina galimybės perduoti informaciją teikiantiems subjektams duomenis, kurie nepatenka į Taisyklių V skyriuje apibrėžtos neteikiamos informacijos sąvoką ir kuriuos atskleidus nebūtų pažeisti tikslai, dėl kurių byla (ar jos dalis) yra nagrinėjama (išnagrinėta) neviešai, pavyzdžiui, duomenis apie bylos (dokumentų) gavimo Teisme faktą, datą, duomenis, susijusius su Teismo atliekamais veiksmais (duomenis apie Teismo posėdį, jame priimtus sprendimus, jų motyvus ir pan.).

32.  Teismo atstovas ryšiams su visuomene užtikrina operatyvų informacijos teikimą viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams.

33.  Teismo atstovas ryšiams su visuomene platina pranešimus spaudai. Pranešimai spaudai skelbiami Teismo interneto svetainėje. Jie platinami elektroniniu paštu viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams pagal Teismo atstovo ryšiams su visuomene sudarytą sąrašą, į kurį įtraukiami visi apie pageidavimą juos gauti pranešę viešosios informacijos rengėjai ir skleidėjai. Platinami pranešimai spaudai taip pat persiunčiami Administracijos Komunikacijos skyriui.

34.  Nagrinėjant bylą, atitinkančią Taisyklių 24 punkte nurodytus kriterijus, rekomenduojama esant galimybei Teismo procesinio sprendimo paskelbimą nustatyti ne vėliau kaip 14 val.

35.  Su Teismų įstatymo 39 straipsnio 1 dalies pagrindu viešai paskelbtais Teismo procesiniais sprendimais galima susipažinti Taisyklių 47 punkte nustatyta tvarka arba kreipiantis į Teismo atstovą ryšiams su visuomene.

36.  Viešuose teismo posėdžiuose priimtų ir Teisėjų tarybos nustatyta tvarka nuasmenintų Teismo procesinių sprendimų, kurie nėra paskelbti Taisyklių 47 punkte nustatyta tvarka, kopijos ar jų elektroninės nuasmenintos versijos viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams teikiamos kuo operatyviau, bet ne vėliau kaip per 1 darbo dieną nuo procesinio sprendimo nuasmeninimo dienos.

37.  Viešosios informacijos rengėjai ir skleidėjai su išnagrinėtų bylų medžiaga gali susipažinti vadovaudamiesi proceso įstatymuose ir juos įgyvendinančiuose teisės aktuose nustatyta tvarka, taip pat Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininko patvirtinta Susipažinimo su Lietuvos Aukščiausiajame Teisme esančių bylų medžiaga ir jos kopijų darymo bei išdavimo tvarka, patvirtinta Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininko 2015 m. sausio 30 d. įsakymu Nr. (1.4.)-1T-6, bei Vaizdo ir garso fiksavimo įrangos naudojimo Lietuvos Aukščiausiajame Teisme tvarkos aprašu.

38.  Teismo atstovas ryšiams su visuomene vykdo metinę pranešimų spaudai rengimo ir pateikimo viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams stebėseną. Šiuo tikslu Teismo atstovas ryšiams su visuomene analizuoja Administracijos pateiktų kasdienių spaudos apžvalgų, kuriose yra paminėtas Lietuvos Aukščiausiasis Teismas, rezultatus, taip pat statistinius duomenis, įvertina, kaip laikomasi Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pranešimų kokybės standarto, taip pat kokios problemos kilo įgyvendinant Taisyklių nuostatas. Stebėsenos rezultatus Teismo atstovas ryšiams su visuomene pristato teisėjų ir teisėjų padėjėjų skyrių pasitarimuose.

 

V SKYRIUS

 

NETEIKIAMA INFORMACIJA

 

39.  Viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams neteikiama informacija:

39.1kurios paskelbimas ir atskleidimas pažeistų asmenų teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą ar pažeistų ar apribotų kitas žmogaus teises ir laisves;

39.2kuri pagal Lietuvos Respublikos įstatymus sudaro valstybės, tarnybos, profesinę, komercinę arba banko paslaptį;

39.3kuri susijusi su Teisme nagrinėjama (išnagrinėta) įvaikinimo, vaiko globos ar rūpybos nustatymo, vaiko globėjo ar rūpintojo paskyrimo, prieglobsčio Lietuvos Respublikoje suteikimo byla ar gali atskleisti duomenis, dėl kurių apsaugos Teismas nagrinėjo bylą neviešame Teismo posėdyje;

39.4kuria atskleidžiami nepilnametį proceso dalyvį leidžiantys identifikuoti duomenys;

39.5kurios paskelbimas ir atskleidimas trukdytų Teismui nagrinėti bylą;

39.6kuri susijusi su neišnagrinėtų bylų medžiaga, išskyrus Teisėjų tarybos nustatyta tvarka pripažintus viešai skelbtinais nuasmenintus Teismo procesinius sprendimus;

39.7kuria atskleidžiami ikiteisminio tyrimo duomenys, išskyrus duomenis, susijusius su Teismo atliekamais veiksmais (duomenys apie Teismo posėdį, jame priimtus sprendimus, jų motyvus ir pan.), jei jų paskelbimas netrukdys tyrimui;

39.8kita informacija, kurią atskleisti draudžia įstatymas.

 

VI SKYRIUS

 

INFORMACIJOS TEIKIMAS SPAUDOS KONFERENCIJOSE

 

40.  Trumpoji spaudos konferencija organizuojama Teismo iniciatyva tą pačią dieną, kai tampa aktualu paskelbti svarbią ir (ar) skubiai teiktiną informaciją (paprastai – kai yra bent dviejų viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų paklausimai).

41.  Kvietimas į organizuojamą spaudos konferenciją viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams įprastai išsiunčiamas ne vėliau kaip prieš 1 darbo dieną.

42.  Kvietimuose į spaudos konferencijas ir trumpąsias spaudos konferencijas nurodoma renginio tema, dalyviai, laikas, vieta ir kita svarbi informacija.

43.  Spaudos konferencijas ir trumpąsias spaudos konferencijas įprastai veda Teismo atstovas ryšiams su visuomene, esant galimybei, jis parengia dalijamąją medžiagą.

44.  Spaudos konferencijų ir trumpųjų spaudos konferencijų metu į viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų klausimus atsako informaciją teikiantys subjektai.

VII SKYRIUS

 

INFORMACIJOS SKELBIMAS INTERNETO SVETAINĖJE

 

45.  Teismo interneto svetainėje privalomą skelbiamos informacijos struktūrą nustato Bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms aprašas.

46Teismo interneto svetainėje skelbiant informaciją, susijusią su teisme tvarkomais asmens duomenimis, vadovaujamasi 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo, kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, Teisėjų tarybos patvirtintomis Asmens duomenų tvarkymo teismuose taisyklėmis, Taisyklėmis ir kitais teismų veiklą ir asmens duomenų apsaugą reglamentuojančiais teisės aktais.

47.  Teismo baigiamieji aktai ir teisėjų atrankos kolegijų nutartys, kuriomis atsisakoma priimti kasacinį skundą ar prašymą atnaujinti administracinio nusižengimo, baudžiamąją ar civilinę bylą, skelbiami Teisės aktų registre ir Lietuvos teismų informacinės sistemos (toliau – LITEKO) viešoje sprendimų paieškoje.

48.  Teismo interneto svetainėje sudaryta galimybė užsiprenumeruoti Teismo naujienas, informaciją apie įvykius ir renginius, kitą aktualią periodiškai atnaujinamą Teismo interneto svetainėje skelbiamą informaciją apie Teismo veiklą.

49.  Teismo interneto svetainėje skelbiama nuoroda į viešą Teismo posėdžių tvarkaraščių paiešką, per kurią galima gauti tokią informaciją: Teismo posėdžio datą, laiką, vietą, teisminio proceso ir bylos numerį, Teismo sudėtį, bylos esmę, įvykį, posėdžio rezultatą ir proceso dalyvio fizinio asmens, pagal kurio duomenis buvo atlikta paieška ir kurio duomenims LITEKO nėra priskirtas neviešumo požymis, bei kitų proceso dalyvių – juridinių asmenų – duomenis (fizinių asmenų vardus ir pavardes, juridinių asmenų teisinę formą, pavadinimą, kodą). Jei byla paskirta nagrinėti neviešame teismo posėdyje, proceso dalyvių duomenys neskelbiami.

 

VIII SKYRIUS

 

INFORMACIJOS PANEIGIMAS

 

50.  Viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų prašymu pateiktą informaciją paskelbus viešai, Teismo atstovui ryšiams su visuomene rekomenduojama, o tais atvejais, kai viešosios informacijos rengėjas ir skleidėjas nurodo visuomenės informavimo priemonę, kurioje bus paskelbta Teismo pateikta informacija, privaloma peržiūrėti, ar ji teisinga, objektyvi ir neklaidinanti visuomenės.

51.  Pastebėjęs, kad visuomenės informavimo priemonėje paskelbta informacija yra neteisinga, neobjektyvi ar klaidinanti ir pažeidžia proceso dalyvių ar Teismo interesus arba gali trukdyti Teismui nagrinėti bylą, Teismo atstovas ryšiams su visuomene nedelsdamas apie tai turi informuoti Teismo pirmininką ir kreiptis į viešosios informacijos rengėją ir skleidėją, kuris paskelbė informaciją, prašydamas ją patikslinti arba paneigti.

 

IX SKYRIUS

 

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

52.  Tinkamą Taisyklių įgyvendinimą Teisme organizuoja ir prižiūri Teismo pirmininkas. Vykdydamas šias funkcijas, Teismo pirmininkas paskiria atsakingus asmenis; reikalui esant, priima vidaus teisės aktus; užtikrina reikalingų techninių priemonių įsigijimą ir modernizavimą; imasi kitų Taisyklėmis siekiamiems tikslams įgyvendinti reikalingų priemonių.

______________________________________________

 

Informacijos apie Lietuvos Aukščiausiojo Teismo veiklą ir bylas

teikimo viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams taisyklių

Priedas Nr. 1

 

Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pranešimų

kokybės standartas

 

 

1.   Šiuo standartu apibrėžiami kriterijai, kurie leistų užtikrinti ir įvertinti rengiamų Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (toliau – Teismas) pranešimų visuomenei ir žiniasklaidai (toliau – pranešimai) apie bylose priimtas Teismo nutartis ar kitus Teismo procesinius sprendimus (toliau – nutartys) kokybę: aiškumą, atitiktį Teismo baigiamojo akto esmei, minties koncentruotumą.

2.   Pagrindinė tikslinė pranešimų auditorija šio standarto taikymo tikslais yra plačioji visuomenė, piliečiai, neturintys specialiųjų teisės žinių. Kitos tikslinės pranešimų auditorijos: (a) teisės specializacijos žurnalistai; (b) profesionalūs teisininkai.

3.   Pranešimų kokybės reikalavimai:

3.1.          Apimties reikalavimai:

3.1.1.   Bendra pranešimo teksto apimtis – iki 2800 simbolių (rekomenduojama apie 2000), arba iki 550 žodžių (rekomenduojama apie 350). Ši apimtis simboliais skaičiuojama su tarpais. Į šį skaičių neįtraukta techninės informacijos apimtis – ji skaičiuojama papildomai, taikant techninei informacijai keliamus 3.2.7–3.2.11 papunkčiuose nurodytus apimties reikalavimus.

3.1.2.   Pranešime gali būti naudojamos ne daugiau kaip dvi iliustracijos, schemos arba nuotraukos. Horizontali raiška pikseliais – ne mažiau kaip 1000. Rekomenduojamas pločio ir aukščio santykis – 4:3.

3.2.          Teksto struktūros reikalavimai:

Teksto dalis

Apimtis simboliais, žodžiais ir (arba) sakiniais

Turinys

Pagrindinis pranešimo turinys

3.2.1.   Pavadinimas

Iki 10 žodžių (rekomenduojama apie 5) arba

iki 90 simbolių (rekomenduojama apie 70)

 

Suformuluojamas aiškus, pranešimo esmę nusakantis ir skaitytojams įdomus pavadinimas, akcentuojantis žinios išskirtinumą, naujumą, pamokymą ir (arba) teismo nutartimi lemiamų pokyčių mastą.

3.2.2.   Įžanginė pastraipa

Iki 4 sakinių (rekomenduojama 3) arba

iki 300 simbolių (rekomenduojama apie 250)

Pateikiamas Lietuvos Aukščiausiojo Teismo veiksmo („nusprendė“, „pakeitė“, „apibrėžė“ ir pan.) aprašymas, įvardijant teisės problemą, kuri išspręsta.

3.2.3.   Bylos santraukos pastraipa

Iki 6 sakinių (rekomenduojama 3) arba iki 700 simbolių (rekomenduojama apie 300)

Pateikiama bylos santrauka apie ginčo esmę, pirmosios ir apeliacinės instancijos teismų procesinių sprendimų rezultatus.

3.2.4.   Motyvų santraukos pastraipa (iki 2–3 pastraipų) apie teismo nutartyje suformuluotas teisės aiškinimo taisykles ir jų reikšmę

Iki 10 sakinių (rekomenduojama 5) arba iki 1200 simbolių (rekomenduojama apie 700)

Pateikiama apibendrinta Lietuvos Aukščiausiojo Teismo nutarties motyvuojamoji dalis ir teisėjų kolegijos suformuluotos teisės aiškinimo taisyklės, jų svarba (tiek, kiek šią svarbą galima apibrėžti nenutolstant nuo nutarties teksto; pavyzdžiui, kokie visuomeniniai santykiai buvo pažeisti ir kaip jie keisis dėl nutarties, kokios naudos gaus visuomenė arba kokios žalos bus išvengta; jei įmanoma, kiekybinis naudos arba žalos įvertinimas).

3.2.5.   Bylos numeris ir prieiga prie nutarties teksto

1 sakinys

(iki 100 simbolių)

Nurodomas bylos numeris ir informacija apie prieigą prie nuasmenintos Teismo nutarties teksto internete.

3.2.6.   Pastraipa apie bylos ir (arba) Teismo nutarties statusą

1 sakinys

(iki 100 simbolių)

Nurodoma ši informacija: „Ši Lietuvos Aukščiausiojo Teismo nutartis yra galutinė ir neskundžiama.“

Techninė informacija

3.2.7.   Apie organizaciją

1–2 sakiniai

(iki 200 simbolių)

Nurodoma trumpa informacija apie Lietuvos Aukščiausiąjį Teismą ir jo misiją:

„Lietuvos Aukščiausiasis Teismas yra vienintelis kasacinis teismas įsiteisėjusiems bendrosios kompetencijos teismų sprendimams peržiūrėti. Kasacinio teismo pagrindinė paskirtis – užtikrinti vienodą bendrosios kompetencijos teismų praktiką valstybėje.“

3.2.8.   Informacija apie pranešimo tikslą ir tekstą

1–3 sakiniai

(iki 450 simbolių)

Nurodoma informacija apie pranešimo tikslą ir tekstą: „Šio pranešimo tikslas – informuoti visuomenę apie kasacinio teismo nagrinėjamas bylas ir jose sprendžiamus teisės aiškinimo ir taikymo klausimus. Tai nėra oficialus Lietuvos Aukščiausiojo Teismo nutarties tekstas. Pranešimas neatspindi visos nutartyje išdėstytos teisinės argumentacijos, juo negali būti remiamasi kaip bylų nagrinėjimo teisės šaltiniu.“

3.2.9.   Informacija dėl citavimo

1 sakinys

(iki 100 simbolių)

Nurodomas toks sakinys: „Cituodami arba kitaip platindami šią informaciją, nurodykite informacijos šaltinį.“

3.2.10. Kontaktiniai duomenys

1 sakinys

(iki 100 simbolių)

Nurodomi Teismo atstovo ryšiams su visuomene kontaktiniai duomenys: vardas, pavardė, pareigos, telefono numeris, elektroninio pašto adresas, nuorodos į Teismo interneto svetainę ir socialinį tinklą.

3.2.11. Reikšminiai žodžiai

3–4 žodžiai

(iki 100 simbolių)

Nurodomos 3–4 reikšminės sąvokos, kurios padeda optimizuoti teksto paiešką internete; reikšminių sąvokų pastraipa pradedama taip: „Reikšminės sąvokos:“.

 

3.3.          Turiniui taikomi reikalavimai:

3.3.1.   Pranešimo tekstas turi būti grindžiamas Teismo nutarties tekstu.

3.3.2.   Pranešimo pavadinimas ir įžanginė pastraipa turėtų pristatyti esminę žinią, kuri turi būti aktuali bei įdomi skaitytojams, patraukti jų dėmesį tokios žinios išskirtinumu, naujumu, pamokymu ir (arba) Teismo nutartimi lemiamų pokyčių mastu.

3.3.3.   Pranešimo tekstas turi būti parašytas taisyklinga bendrine lietuvių kalba, formalus, tikslus, objektyvus, nešališkas, profesionalaus tono, bet aiškus ir lengvai suprantamas taip pat ir neprofesionalui. Pranešime turėtų būti vengiama pasikartojimų, teiginiai turėtų būti logiškai susieti.

3.3.4.   Kiekvienoje pranešimo teksto struktūrinėje dalyje turi būti pavartojamas bent vienas reikšminis žodis ir (arba) jo sinonimas, o visame pranešimo tekste turi būti pavartoti visi reikšminiai žodžiai ir (arba) jų sinonimai.

3.3.5.   Pranešimas turi atitikti informacijos teikimui keliamus bendruosius reikalavimus.

3.4.          Apribojimai pranešimo turiniui (ko neturi būti pranešime):

3.4.1.   Pranešime negalima nurodyti faktų ir (arba) duomenų, kurie neišplaukia iš Teismo nutarties turinio.

3.4.2.   Pranešime neturėtų būti per ilgų sakinių, per sudėtingos kalbos, lotyniškų posakių, specialiųjų teisės terminų, jame negali būti įžeidžiamojo ar moralizuojamojo pobūdžio teiginių.

3.4.3.   Pranešime negalima naudoti autorių ir (arba) gretutinių teisių saugomo turinio.

3.4.4.   Pranešime negali būti Taisyklių V skyriuje nurodytos neteiktinos informacijos.