TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS MOKYTOJŲ PROFESIJOS PRESTIŽO DIDINIMO IR JAUNŲ PEDAGOGŲ PRITRAUKIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2019 m. vasario 20 d. Nr. 1-51
Tauragė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, Valstybinės švietimo 2013–2022 metų strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2013 m. gruodžio 23 d. nutarimu Nr. XII-745 „Dėl Valstybinės švietimo 2013–2022 metų strategijos patvirtinimo“, 13, 13.1, 15, 15.1 ir 15.3 punktais, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 54 straipsnio 3 dalimi, Tauragės rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
1. Patvirtinti Tauragės rajono savivaldybės mokytojų profesijos prestižo didinimo ir jaunų pedagogų pritraukimo programą (pridedama).
2. Paskelbti šį sprendimą Teisės aktų registre ir Tauragės rajono savivaldybės interneto svetainėje.
PATVIRTINTA
Tauragės rajono savivaldybės tarybos
2019 m. vasario 20 d. sprendimu Nr. 1-51
TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS MOKYTOJŲ PROFESIJOS PRESTIŽO DIDINIMO IR JAUNŲ PEDAGOGŲ PRITRAUKIMO PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
Tauragės rajono savivaldybės mokytojų profesijos prestižo didinimo ir jaunų pedagogų pritraukimo programa (toliau – programa) parengta atsižvelgiant į Tauragės rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus Švietimo stebėsenos rodiklius, Valstybinės švietimo 2013–2022 metų strategijos nuostatas, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos analizes „Lietuva. Švietimas šalyje ir regionuose 2017. Mokytojas“ ir „Lietuva. Švietimo būklės apžvalga 2018. Gera mokykla“, 2017 m. lapkričio 28 d. valstybinio audito ataskaitą „Ar gali gerėti Lietuvos mokinių pasiekimai“. Programa siekiama prisidėti prie idėjos Lietuvai „Mokytojas – prestižinė profesija iki 2025 metų“ įgyvendinimo.
Programos įgyvendinimo laikotarpis – 2019–2021 metai.
II SKYRIUS
SITUACIJOS ANALIZĖ
Valstybinės švietimo 2013–2022 metų strategijos tiksluose ir švietimo kaitos kryptyse (uždaviniuose) pažymima, jog „svarbi parama jaunam, pradedančiam veiklą mokytojui ir dėstytojui sukuriant palankias sąlygas karjerai“. Vienas iš Strategijos tikslų: „mokytojo asmenybė – pasiekti tokį pedagoginių bendruomenių lygį, kai jų daugumą sudaro apmąstantys, nuolat tobulėjantys ir rezultatyviai dirbantys profesionalūs mokytojai ir dėstytojai. Šiam Strategijos tikslui pasiekti numatomos veiklos kryptys (uždaviniai): „motyvuoti gabius jaunus žmones rinktis karjerą formaliojo ir neformaliojo švietimo įstaigose <...> stiprinti motyvaciją suteikiant galimybių mokytojams ir dėstytojams nuolat tobulinti kvalifikaciją plečiant kultūrinį akiratį, didinant šiuolaikinių technologijų išmanymą, orientuojantis į kūrybiškumo, pilietiškumo, lyderystės, verslumo ugdymą ir atrandant įvairesnį pedagoginių funkcijų spektrą.“
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos analizėje „Lietuva. Švietimas šalyje ir regionuose 2017. Mokytojas“ konstatuojama, jog Tauragės rajono savivaldybė „... pasižymi aukšta mokyklų vadovų ir mokytojų kvalifikacija, modernizuojamas ugdymo procesas, gana efektyviai naudojamos švietimui skiriamos lėšos sudaro prielaidas mokinių pasiekimams gerinti. Šioje analizėje pažymima, kad Tauragės rajone „...neigiamą poveikį mokymosi pasiekimams, savivaldybės mokyklų kuriamai pridėtinei vertei daro iš dalies nepalankus švietimo kontekstas, nepakankamas pagalbos mokiniui specialistų skaičius, jungtinių klasių formavimas kaimo mokyklose, taip pat ir jaunų mokytojų stoka“.
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos analizėje „Lietuva. Švietimo būklės apžvalga 2018. Gera mokykla“ pabrėžiama, kad Tauragės rajono savivaldybėje didėja aukšos kvalifikacijos mokytojų dalis, tačiau didėja ir skirtumas tarp miesto ir kaimo (2017 m. savivaldybėje aukštos kvalifikacijos mokytojų dalis mieste – 67 proc., kaime – 26 proc.).
Į bendrojo ugdymo įstaigas jaunų mokytojų dirbti ateina vis mažiau. 2018–2019 m. m. mokytojai iki 29 m. amžiaus tesudarė tik 1,6 proc., nors prieš 4 metus tokių mokytojų buvo 2,1 proc. Sulaukusių 60 m. ir vyresnio amžiaus mokytojų dalis nuo 2015 m. padidėjo 1,8 procento (nuo 8,2 proc. iki 10,09 proc.).
Vidutinis mokyklų vadovų amžius 2018–2019 m. m. yra 51 metai. 60 m. ir vyresnių amžiaus vadovų yra apie 20 procentų. Į skelbtus konkursus neateina jauni žmones, todėl kaitos tarp vadovų nėra.
2018 m. mokytojų, sulaukusių 60 metų ir daugiau amžiaus Tauragės rajono mokyklose skaičius yra didžiausias tarp šių mokomųjų dalykų: technologijos (berniukų), matematika, priešmokyklinis ugdymas, rusų kalba, muzika, biologija. Artimiausiu metu, nesiimant reikiamų priemonių, išvardytų dalykų mokytojų rajone pradės trūkti.
|
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos analizės „Lietuva. Švietimo būklės apžvalga 2018. Gera mokykla“ apibendrinimuose ir išvadose konstatuojama, jog „siekiant, kad mokyklos, būdamos gana savarankiškos, nuosekliai gerintų savo veiklos kokybę, būtina tobulinti mokytojų ir mokyklų vadovų kompetencijas ir gerinti darbo sąlygas, kad jie gebėtų atlikti įsivertinimą, priimti pagrįstus sprendimus ir vykdyti atskaitomybę nesijausdami perkrauti darbu“.
Valstybinio audito ataskaitoje „Ar gali gerėti Lietuvos mokinių pasiekimai“ pažymėta, kad Europos Komisija 2017 m. yra nurodžiusi, kad „mokytojo prestižo mažėjimas ir personalo trūkumas kelia problemų <...> ir kenkia ugdymo kokybei“. Neskatinant jaunų ir gabių asmenų rinktis pedagogo profesiją ir darbą mokykloje, į pensiją išeinančių mokytojų gali nebūti kam pakeisti.
Dėl šių priežasčių parengta Tauragės rajono savivaldybės mokytojų profesijos prestižo didinimo ir jaunų pedagogų pritraukimo programa.
III SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS
Tauragės rajono savivaldybės mokytojų profesijos prestižo didinimo ir jaunų pedagogų pritraukimo programos įgyvendinimo priemonių plane numatytos šios prioritetinės veiklos sritys, orientuotos į mokytojų profesijos prestižo didinimą:
· pedagogų darbo sąlygų gerinimas;
· jaunų specialistų pritraukimo politikos įgyvendinimas;
· ugdymo įstaigų emocinės aplinkos gerinimas;
· vadovų ir pedagogų kvalifikacijos tobulinimas;
· mokyklų, jų vadovų ir pedagogų skatinimas;
· bendradarbiavimo su socialiniais partneriais stiprinimas.
Programai įgyvendinti bus naudojamos savivaldybės biudžeto, valstybės tikslinės dotacijos lėšos ugdymo įstaigoms, rėmėjų lėšos. Programos priemonių įgyvendinimo stebėseną numatoma vykdyti kasmet. Atsižvelgiant į stebėsenos rezultatus, esant poreikiui, programa gali būti koreguojama, papildoma naujomis priemonėmis, tikslinamas lėšų poreikis.
Bus parengti pedagogų išlaidų, patirtų dėl kelionės į darbą, dalinio kompensavimo, būsto nuomos ar persikėlimo išlaidų dalinio kompensavimo, naujų mokyklų vadovų mentorystės programos priemonių įgyvendinimo, persikvalifikuojančių pedagogų studijų išlaidų dalinio kompensavimo tvarkų aprašai. Aprašuose bus numatyti finansavimo skyrimo prioritetai bei tvarka, lėšų dydis ir naudojimo kriterijai.
Tauragės rajono savivaldybės taryba kiekvienais metais tvirtindama Tauragės rajono savivaldybės mokytojų profesijos prestižo didinimo programą, numatys lėšas jai įgyvendinti. Programoje numatytos priemonės ir veiklos įgyvendinamos tik gavus finansavimą.
IV SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS
Eil. Nr. |
Priemonė, veikla |
Vykdytojas, partneriai |
Įgyven-dinimo laikas |
Lėšos 2019 m. |
Lėšos 2020 m. |
Lėšos 2021 m. |
1. |
Pagerinti pedagogų darbo sąlygas:
1.1. Organizuoti mokytojų aprūpinimą kanceliarinėmis priemonėmis. |
Tauragės r. savivaldybės administracija, mokyklų vadovai |
Nuo 2019 m. |
11500 Eur (20 Eur mokyto-jui, Savivaldybės biudžeto lėšos) |
11500 Eur (20 Eur mokyto-jui, Savivaldybės biudžeto lėšos) |
11500 Eur (20 Eur mokyto-jui, Savivaldybės biudžeto lėšos) |
1.2. Parengti kelionės išlaidų kompensavimo tvarkos aprašą. |
2019 m. I pusm.
|
- |
- |
- |
||
1.3. Iš dalies kompensuoti pedagogų patirtas kelionės į darbą ir iš jo išlaidas. |
Nuo 2019 m.
|
22 000 Eur
|
22 000 Eur
|
22 000 Eur
|
||
1.4. Įteisinti, kad mokytojams, važiuojantiems autobusais vietinio susisiekimo miesto maršrutais, pateikusiems mokytojo pažymėjimą, būtų taikoma 100 proc. nuolaida. |
Nuo 2019 m.
|
- |
- |
- |
||
2. |
Įgyvendinti jaunų pedagogų pritraukimo į ugdymo įstaigas priemones:
2.1. Skatinti mokyklas teikti paraiškas programai „Renkuosi mokyti“. |
Tauragės r. savivaldybės administracija, mokyklų vadovai |
Nuo 2019 m.
|
-
|
- |
- |
2.2. Iš dalies kompensuoti būsto nuomos ar persikėlimo išlaidas, skiriant ne mažesnę nei 500 Eur vienkartinę išmoką. |
Nuo 2019 m.
|
5000 Eur
|
5000 Eur
|
5000 Eur
|
||
2.3. Skirti mentorius pradedantiems mokytojams. |
Nuo 2019 m. |
Mokymo lėšos |
Mokymo lėšos |
Mokymo lėšos |
||
2.4. Pasirašyti sutartis su 1–2 trūkstamų pedagoginių specialybių studentais, įsipareigojant iš dalies finansuoti studijas, studentui įpareigojant rajono ugdymo įstaigose dirbti ne mažiau nei 3 metus. |
Nuo 2019 m. |
- |
3000 Eur
|
3000 Eur
|
||
2.5. Suteikti būstus 1–2 jauniems mokytojams. |
Tauragės r. savivaldybės administracija |
Nuo 2019 m. esant galimy-bėms |
- |
- |
- |
|
3. |
Gerinti ugdymo įstaigų emocinę aplinką:
3.1. Inicijuoti ir vykdyti emocinės aplinkos mokyklose tyrimus ir aptarimus |
Tauragės r. savivaldybės administracija, Tauragės PMMC, mokyklų vadovai |
Nuo 2019 m. |
-
|
- |
- |
3.2. Organizuoti tęstinius praktinius mokymus už socialinio emocinio ugdymo plėtojimą mokyklose atsakingiems asmenims emocinės aplinkos gerinimo priemonių įdiegimui. |
2019 m. |
Mokymo lėšos |
Mokymo lėšos |
Mokymo lėšos |
||
3.3. Plėtoti „Facebook“ paskyrą „Tauragės r. savivaldybė“ organizuojant švietimo bendruomenės diskusijas ir apklausas. |
Nuo 2019 m. |
- |
- |
- |
||
3.4. Parengti arba atnaujinti mokyklose pedagogo etikos taisykles“. |
2019 m. I pusm. |
- |
- |
- |
||
4. |
Gilinti ir plėtoti ugdymo įstaigų vadovų ir pedagogų profesines kompetencijas:
4.1. Parengti ir įgyvendinti ugdymo įstaigų vadovų, pavaduotojų ugdymo ir mokytojų vadybinių kompetencijų stiprinimo programą.
|
Tauragės r. savivaldybės administracija, Tauragės PMMC, mokyklų vadovai
|
Nuo 2019 m.
|
7000 Eur Mokymo lėšos |
7000 Eur Mokymo lėšos |
7000 Eur Mokymo lėšos |
4.2. Parengti ir įgyvendinti naujų mokyklų vadovų mentorystės programą. |
Nuo 2019 m. |
1000 Eur
|
1000 Eur
|
1000 Eur
|
||
4.3. Iš dalies finansuoti persikvalifikuojančių pedagogų studijas. |
Nuo 2019 m. |
2000 Eur |
2000 Eur |
2000 Eur |
||
4.4. Sudaryti sutartį dėl akredituotos videomokymų platformos, kuria neribotai galės naudotis visų ugdymo įstaigų mokytojai. |
Nuo 2019 m. |
1200 Eur |
1200 Eur |
1200 Eur |
||
5. |
Įgyvendinti ugdymo įstaigų, jų vadovų ir pedagogų skatinimo programas:
5.1. Parengti Tauragės r. savivaldybės pedagogų skatinimo tvarkos aprašą. |
Tauragės r. savivaldybės administracija, Tauragės PMMC, mokyklų vadovai |
Nuo 2019 m. |
10000 Eur
|
10000 Eur |
10000 Eur |
5.2. Organizuoti Tarptautinės mokytojų dienos renginius. |
Kasmet |
3000 Eur
|
3000 Eur
|
3000 Eur
|
||
5.3. Kompensuoti ITIC tarptautinio pedagogo pažymėjimo įsigijimą pedagogams, įgyvendinantiems tarptautinius projektus. |
Nuo 2019 m. |
900 Eur
|
900 Eur
|
900 Eur
|
||
5.4. Vykdyti Švietimo rėmimo, Vaikų meninės saviraiškos skatinimo, Sportininkų ir trenerių skatinimo premijomis už aukštą meistriškumą, Meno kūrėjų ir kolektyvų, pasiekusių aukštų rezultatų kultūros ir meno srityse, skatinimo programas, skatinti mokytojus ir trenerius už aukštus mokinių akademinius, meninius ir sportinius pasiekimus. |
Vykdoma |
|
|
|
||
6. |
Stiprinti bendradarbiavimą tarp ugdymo įstaigų ir socialinių partnerių (organizacijų, įstaigų, įmonių):
6.1. Vykdyti Mokinių pažangos skatinimo programą. |
Tauragės r. savivaldybės meras |
Nuo 2019 m.
|
28 000 Eur Savivaldybės biudžeto ir kitų rėmėjų lėšos |
28 000 Eur Savivaldybės biudžeto ir kitų rėmėjų lėšos |
28 000 Eur Savivaldybės biudžeto ir kitų rėmėjų lėšos |
6.2. Inicijuoti visuomeninės organizacijos „Kartu tikrai galime“ veiklą Tauragės rajone. |
Tauragės r. savivaldybės mokyklų vadovai |
Nuo 2019 m. |
- |
- |
- |
|
6.3. Kas mėnesį organizuoti trumpąsias spaudos konferencijas apie kaitą švietime vietos žiniasklaidos atstovams. |
Tauragės r. savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyrius |
Nuo 2019 m.
|
- |
- |
- |
|
Iš viso: |
91600 Eur
|
94 600 Eur
|
94 600 Eur
|