Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2010 M. LAPKRIČIO 10 D. NUTARIMO NR. 1613-7 „DĖL NACIONALINĖS CIVILINĖS AVIACIJOS SAUGUMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2023 m. liepos 5 d. Nr. 537
Vilnius
1. Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. lapkričio 10 d. nutarimą Nr. 1613-7 „Dėl Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo programos patvirtinimo“:
1.1. Pakeisti preambulę ir ją išdėstyti taip:
„Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 40 straipsnio 1 dalimi, 411 straipsnio 3 dalimi, įgyvendindama 2008 m. kovo 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 300/2008 dėl civilinės aviacijos saugumo bendrųjų taisyklių ir panaikinantį Reglamentą (EB) Nr. 2320/2002 su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2010 m. sausio 8 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 18/2010, 2009 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentą (ES) Nr. 1254/2009, kuriuo nustatomi kriterijai, kurių laikydamosi valstybės narės gali netaikyti bendrųjų pagrindinių civilinės aviacijos saugumo standartų ir imtis alternatyvių saugumo priemonių, su paskutiniais pakeitimas, padarytais 2016 m. lapkričio 30 d. Komisijos reglamentu (ES) 2016/2096, 2015 m. lapkričio 5 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentą (ES) 2015/1998, kuriuo nustatomos išsamios bendrųjų pagrindinių aviacijos saugumo standartų įgyvendinimo priemonės, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. kovo 10 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2023/566, ir atsižvelgdama į Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos 17 priedo 3.1.1 papunkčio, Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos 8973 ir 9985 dokumentų, Europos civilinės aviacijos konferencijos 30 dokumento, 2009 m. balandžio 2 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 272/2009, kuriuo papildomi Reglamento (EB) Nr. 300/2008 Europos Parlamento ir Tarybos priede nustatyti bendrieji pagrindiniai civilinės aviacijos saugumo standartai, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. kovo 19 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 245/2013, 2015 m. lapkričio 16 d. Komisijos įgyvendinimo sprendimo, kuriuo nustatomos išsamios bendrųjų pagrindinių aviacijos saugumo standartų įgyvendinimo priemonės, kuriose pateikiama Reglamento (EB) Nr. 300/2008 18 straipsnio a papunktyje nurodyta informacija (pranešta dokumentu Nr. C(2015) 8005), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2021 m. vasario 19 d. Komisijos įgyvendinimo sprendimu (pranešta dokumentu Nr. C(2021) 996), ir 2017 m. kovo 1 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2017/373, kuriuo nustatomi oro eismo valdymo ir oro navigacijos paslaugų teikėjų, kitų oro eismo valdymo tinklo funkcijų vykdytojų ir tų subjektų priežiūros bendrieji reikalavimai, panaikinamas Reglamentas (EB) Nr. 482/2008, įgyvendinimo reglamentai (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 ir (ES) 2016/1377 ir iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 677/2011, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2022 m. gruodžio 1 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/2345, nuostatas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:“.
1.2. Pakeisti nurodytu nutarimu patvirtintą Nacionalinę civilinės aviacijos saugumo programą:
1.2.1. Pakeisti 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1. Nacionalinė civilinės aviacijos saugumo programa (toliau – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymu, įgyvendinant 2008 m. kovo 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 300/2008 dėl civilinės aviacijos saugumo bendrųjų taisyklių ir panaikinantį Reglamentą (EB) Nr. 2320/2002 su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2010 m. sausio 8 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 18/2010, 2009 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentą (ES) Nr. 1254/2009, kuriuo nustatomi kriterijai, kurių laikydamosi valstybės narės gali netaikyti bendrųjų pagrindinių civilinės aviacijos saugumo standartų ir imtis alternatyvių saugumo priemonių, su paskutiniais pakeitimas, padarytais 2016 m. lapkričio 30 d. Komisijos reglamentu (ES) 2016/2096, 2015 m. lapkričio 5 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentą (ES) 2015/1998, kuriuo nustatomos išsamios bendrųjų pagrindinių aviacijos saugumo standartų įgyvendinimo priemonės, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. kovo 10 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2023/566, ir atsižvelgiant į Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos 17 priedo, Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (toliau – ICAO) 8973 dokumento, ICAO 9985 dokumento, Europos civilinės aviacijos konferencijos (toliau – ECAC) 30 dokumento, 2009 m. balandžio 2 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 272/2009, kuriuo papildomi Reglamento (EB) Nr. 300/2008 Europos Parlamento ir Tarybos priede nustatyti bendrieji pagrindiniai civilinės aviacijos saugumo standartai, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. kovo 19 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 245/2013, Sprendimo C(2015) 8005 ir 2017 m. kovo 1 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2017/373, kuriuo nustatomi oro eismo valdymo ir oro navigacijos paslaugų teikėjų, kitų oro eismo valdymo tinklo funkcijų vykdytojų ir tų subjektų priežiūros bendrieji reikalavimai, panaikinamas Reglamentas (EB) Nr. 482/2008, įgyvendinimo reglamentai (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 ir (ES) 2016/1377 ir iš dalies keičiamas Reglamentas (ES)
Nr. 677/2011, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2022 m. gruodžio 1 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/2345, nuostatas.“
1.2.2. Pakeisti 5.1.1.6 papunktį ir jį išdėstyti taip:
1.2.3. Papildyti nauju 5.1.2.24 papunkčiu:
1.2.5. Papildyti nauju 5.3.9 papunkčiu:
1.2.6. Papildyti 5.3.10 papunkčiu:
„5.3.10. užtikrina, kad oro uostuose būtų atliekami periodiniai pažeidžiamumo vertinimai, į kurių rezultatus būtų atsižvelgiama atliekant rizikos vertinimus ir tobulinant aviacijos saugumo priemonių taikymą; pažeidžiamumo vertinimai atliekami bent vieną kartą per 12 mėnesių arba dažniau, jei oro uoste planuojami saugumo situaciją paveikti galintys reikšmingi pokyčiai; reikšmingais pokyčiais laikytini statybos darbai, naujos saugumo įrangos įdiegimas, 20 proc. ar didesnio skaičiaus saugumo funkcijas vykdančio personalo keitimas ir kiti veiksniai, galintys turėti įtakos pažeidžiamumui;“.
1.2.8. Papildyti nauju 5.4.4 papunkčiu:
„5.4.4. planuodamas vykdyti skrydžius virš zonų, nurodytų Europos aviacijos saugos agentūros konfliktinių zonų informacijos pranešimuose (CZIP), ar 100 jūrmylių spinduliu nuo šių zonų, atlieka rizikos vertinimą ir numato konkrečias rizikos mažinimo priemones; minimalus rizikos vertinimo dokumentų saugojimo terminas 6 mėnesiai po skrydžio;“.
1.2.10. Papildyti 5.41 papunkčiu:
„5.41. Užsienio valstybės oro vežėjas, vykdantis skydžius į Lietuvos Respubliką ir iš jos, turi užtikrinti, kad jo taikomos aviacijos saugumo priemonės atitinka Lietuvos Respublikos oro uostuose taikomus aviacijos saugumo reikalavimus. Jeigu šio oro vežėjo aviacijos saugumo programose aprašytos procedūros neatitinka Programoje numatytų aviacijos saugumo reikalavimų, jis privalo papildomai aprašyti, patvirtinti ir įgyvendinti aviacijos saugumo priemonių taikymo procedūras, atitinkančias Programos reikalavimus, ir Agentūrai paprašius pateikti šių procedūrų aprašymus. Šios procedūros turi apimti bent jau šias sritis: orlaivio apsaugos, orlaivio saugumo nuodugnaus patikrinimo, tranzitu vykstančių keleivių patikros, ginklų gabenimo, bagažo priklausomybės nustatymo, potencialiai pavojingų keleivių, pranešimų orlaivio vadui teikimo, oro vežėjo pašto ir medžiagų vežimo.“
1.2.11. Pakeisti 5.7 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„5.7. Informatikos ir ryšių departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Aviacijos įstatymo 411 straipsnio nustatyta tvarka teikia oro uostus valdančioms įmonėms, oro vežėjams, aviacijos saugumo priemones taikantiems subjektams ar asmenims duomenis apie Aviacijos įstatymo 411 straipsnio 2 dalies 1–4 punktuose nurodytas aplinkybes.“
1.2.12. Pakeisti 9 punktą ir jį išdėstyti taip:
„9. Komisijos darbo organizavimui mutatis mutandis taikomos Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento patvirtinimo“, 3, 5–8 punktų nuostatos. Komisijos posėdžiai šaukiami ne rečiau kaip vieną kartą per metus.“
1.2.13. Papildyti 141 punktu:
„141. Agentūra, pateikusi kitai valstybei prašymą taikyti papildomas aviacijos saugumo priemones konkrečiam Lietuvos oro vežėjo skrydžiui, turi užtikrinti tinkamas tarpusavio konsultacijas su kita valstybe ir apsvarstyti alternatyvias kitos valstybės aviacijos saugumo priemones, kurios yra lygiavertės toms, kurių yra prašoma.“
1.2.15. Pakeisti 31.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:
1.2.16. Pakeisti 59 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:
1.2.17. Papildyti IX skyrių nauju poskyriu:
„Šaunamojo ginklo patikrinimas
631. Šaunamojo ginklo patikrinimo, kad jis neužtaisytas, reikalavimai, kurių turi laikytis oro vežėjas, numatyti Reglamento (ES) 2015/1998 priedo 5.4.2 punkto antrojoje pastraipoje.
632. Šaunamąjį ginklą turi patikrinti įgaliotas ir tinkamai kvalifikuotas asmuo arba ginklo savininkas įgalioto ir tinkamai kvalifikuoto asmens akivaizdoje. Įgaliotu ir tinkamai kvalifikuotu asmeniu laikomas oro uosto, vežėjo ar subjekto paskirtas arba pagal paslaugų sutartį veikiantis asmuo, turintis leidimą naudoti šaunamąjį ginklą arba baigęs su Agentūra suderintus mokymus, suteikiančius kvalifikaciją tikrinti šaunamąjį ginklą ir įvertinti, kad ginklas yra neužtaisytas. Šaunamojo ginklo patikrinimas atliekamas oro uostą valdančios įmonės paskirtoje vietoje, įrengtoje pagal teisės aktų nustatytus reikalavimus.“
1.2.18. Papildyti 86.5 papunkčiu:
1.2.19. Pakeisti 88 punktą ir jį išdėstyti taip:
„88. Oro uostus valdančios įmonės ne rečiau kaip kartą per 2 metus organizuoja visų veiksmų, kurių imamasi pagal Programos 86.1–86.4 papunkčių nuostatas, pratybas ir ne rečiau kaip kas 3 metus organizuoja veiksmų, kurių imamasi pagal Programos 86.5 papunkčio nuostatas, pratybas ir informaciją apie šių pratybų vietą, pobūdį ir dalyvius ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po pratybų surengimo teikia Susisiekimo ministerijai, LTSA ir Agentūrai.“
2. Nustatyti, kad šio nutarimo 1.2.15 papunkčiu pakeisto Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo programos 31.2 papunkčio nuostatos dėl zonos, kurioje negali būti medžių, krūmų ir kitų augalų ar objektų, dydžio taikomos rengiant naujus oro uostų infrastruktūros plėtros projektus.