Mherbas

MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL IŠMOKŲ TEIKIMO ASMENIMS, PATIRIANTIEMS SOCIALINĘ RIZIKĄ, TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2018 m. balandžio 30 d. Nr. 1-160

Marijampolė

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo 19 straipsnio 1 dalimi, Išmokų vaikams skyrimo ir mokėjimo nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. 801 „Dėl Išmokų vaikams skyrimo ir mokėjimo nuostatų patvirtinimo“, 32 punktu, Marijampolės savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti Išmokų teikimo asmenims, patiriantiems socialinę riziką, tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Marijampolės savivaldybės tarybos 2004 m. birželio 29 d.  sprendimą Nr. 1-348 „Dėl piniginių išmokų teikimo socialinės rizikos šeimoms tvarkos patvirtinimo“.

Šis sprendimas per vieną mėnesį nuo įsigaliojimo dienos gali būti skundžiamas Regionų apygardos administracinio teismo Kauno rūmams (adresu: A. Mickevičiaus g. 8A, Kaunas) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės mero pavaduotojas,

atliekantis savivaldybės mero pareigas                                               Povilas Isoda

 

PATVIRTINTA

Marijampolės savivaldybės tarybos

2018 m. balandžio 30 d.

sprendimu Nr. 1-160

 

 

IŠMOKŲ TEIKIMO ASMENIMS, PATIRIANTIEMS SOCIALINĘ RIZIKĄ, TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Išmokų teikimo asmenims, patiriantiems socialinę riziką, tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato išmokų teikimą asmenims, patiriantiems socialinę riziką, auginantiems vaikus bei deklaravusiems gyvenamąją vietą Marijampolės savivaldybėje arba įtrauktiems į gyvenamosios vietos nedeklaravusių asmenų apskaitą Marijampolės savivaldybėje, ir asmenims, kurių gyvenamoji vieta nedeklaruota ir kurie nėra įtraukti į gyvenamosios vietos nedeklaravusių asmenų apskaitą, tačiau jų faktinė gyvenamoji vieta yra Marijampolės savivaldybėje, išmokų  rūšis,  išmokų teikimo būdus, išmokų teikimo tvarką, išmokų gavėjų pareigas bei teises. 

2. Aprašo paskirtis – užtikrinti, kad asmenys, patiriantys socialinę riziką, išmokas naudotų tikslingai, patenkinant gyvybiškai būtinus ir svarbiausius vaikų poreikius.

3. Išmokų teikimą nepinigine forma asmenims, patiriantiems socialinę riziką, užtikrina ir koordinuoja Marijampolės savivaldybės administracijos Piniginės paramos skyrius (toliau – Piniginės paramos skyrius).

4. Socialinės rizikos šeimų apskaitą tvarko, duomenis apie socialinės rizikos šeimas į socialinės paramos informacinę sistemą (SPIS) suveda ir už jų teisingumą atsako Marijampolės savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyriaus (toliau – VTAS) specialistai.

5. Išmokos mokamos iš valstybės biudžeto lėšų.

 

II SKYRIUS

APRAŠE VARTOJAMOS SĄVOKOS

 

6. Bendrai gyvenantys asmenys - sutuoktiniai ir jų vaikai (įvaikiai) iki 18 metų; susituokęs asmuo, su kuriuo teismo sprendimu dėl sutuoktinių gyvenimo skyrium yra likę gyventi jų nepilnamečiai vaikai (įvaikiai), arba vienas iš tėvų ir jo vaikai (įvaikiai) iki 18 metų; neįregistravę santuokos ir bendrą ūkį tvarkantys pilnamečiai ar veiksniais pripažinti nepilnamečiai vyras ir moteris ir jų vaikai (įvaikiai) iki 18 metų. Į bendrai gyvenančių asmenų sudėtį taip pat įskaitomi dirbantys (taip pat savarankiškai dirbantys), jeigu per mėnesį jų gaunamos pajamos yra mažesnės kaip 1 valstybės remiamų pajamų dydis, arba nedirbantys (taip pat savarankiškai nedirbantys) nesusituokę ir savo vaikų (įvaikių) neauginantys pilnamečiai vaikai (įvaikiai) iki 24 metų, kurie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ar pagal formaliojo profesinio mokymo programą arba studijuoja aukštojoje mokykloje (studentai), įskaitant akademinių atostogų dėl ligos ar nėštumo laikotarpį, taip pat pilnamečiai vaikai (įvaikiai) nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos.

7. Socialinė rizika - veiksniai ir aplinkybės, dėl kurių asmenys patiria ar yra pavojus patirti jiems socialinę atskirtį: suaugusiųjų socialinių įgūdžių tinkamai prižiūrėti ir ugdyti vaikus (įvaikius) stoka ar nebuvimas; vaikų (įvaikių) visapusiško fizinio, protinio, dvasinio, dorovinio vystymosi ir saugumo sąlygų neužtikrinimas; psichologinė, fizinė ar seksualinė prievarta; smurtas; įsitraukimas ar polinkis įsitraukti į nusikalstamą veiklą; piktnaudžiavimas narkotinėmis, psichotropinėmis medžiagomis, alkoholiu, priklausomybė nuo narkotinių, psichotropinių medžiagų, alkoholio, azartinių lošimų; elgetavimas, valkatavimas, skurdas ir benamystė; motyvacijos dalyvauti darbo rinkoje stoka ar nebuvimas.

8. Kitos Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatyme, Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatyme, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme apibrėžtas sąvokas.

 

III SKYRIUS

IŠMOKŲ RŪŠYS

 

9. Išmokų rūšys (toliau – išmokos), kurios asmenims, patiriantiems socialinę riziką, gali būti teikiamos nepinigine forma arba derinant teikimo formas-nepinigine forma ir pinigais:

9.1. vienkartinė išmoka vaikui; 

9.2. išmoka vaikui; 

9.3. išmoka gimus vienu metu daugiau kaip vienam vaikui;

9.4. išmoka privalomosios pradinės karo tarnybos kario vaikui;

9.5. išmoka  besimokančio  ar  studijuojančio  asmens vaiko priežiūrai;

9.6. vienkartinė išmoka nėščiai moteriai;

9.7. išmoka įvaikinus vaiką;

9.8. globos (rūpybos) išmoka;

9.9. globos (rūpybos) išmokos tikslinis priedas.

 

IV SKYRIUS

IŠMOKŲ TEIKIMO BŪDAI

 

10. Išmokos asmenims, patiriantiems socialinę riziką, arba kilus ginčui tarp tėvų (įtėvių) dėl to, kam bus mokama išmoka, gali būti teikiamos šiais būdais:

10.1. piniginėmis lėšomis vaiką prižiūrintiems motinai (įmotei) ar tėvui (įtėviui);

10.2. piniginėmis lėšomis vyresniam kaip 16 metų vaikui;

10.3. maisto produktais, drabužiais, avalyne, higienos reikmenimis ir kitais vaikams būtinais daiktais;

10.4. socialinėmis kortelėmis, skirtomis pirkti maisto parduotuvėse;

10.5. maitinimo talonais;

10.6. socialinėmis paslaugomis, vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu;

10.7. apmokant vaikų maitinimo išlaidas mokyklose ar dienos centruose;

10.8. apmokant vaikų  išlaikymo  išlaidas  ikimokyklinėse įstaigose, dienos centruose;

10.9. apmokant neformaliojo vaikų švietimo paslaugų išlaidas;

10.10. apmokant vaiko studijas ir kitas mokymosi išlaidas;

10.11. apmokant būsto nuomos, elektros, komunalines ir kitas būsto išlaikymo išlaidas paslaugas teikiančioms įmonėms, skoloms už komunalines paslaugas apmokėti, esant išmokos gavėjo sutikimui;

10.12. sumokant už mokinio reikmenis – individualias mokymosi priemones: sąsiuviniai, pratybų sąsiuviniai, skaičiuotuvai, rašymo, braižymo, piešimo ir kitos mokinio individualiai naudojamos mokymosi priemonės, sportinė, mokyklinė apranga, avalynė, drabužiai ir kiti mokiniui ugdyti būtini reikmenys, kai ši parama mokiniui nepriklauso arba jos nepakanka vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinės paramos mokiniams įstatymu;

10.13. kitais būdais (apmokant sąskaitas faktūras vaiko vaistams įsigyti, sąskaitas faktūras už vaiko gydymo išlaidas, už vaiko medicininės reabilitacijos ir kitas medicinines paslaugas, už naujagimio kraitelio įsigijimą ir kitas sąskaitas faktūras, atsižvelgiant į šeimos individualią situaciją, siekiant užtikrinti vaikų saugumą ir poreikių tenkinimą.

11. Asmenims, patiriantiems socialinę riziką, išmokos dydis piniginėmis lėšomis negali viršyti 50 procentų paskirtos išmokos dydžio.

 

 

V SKYRIUS

IŠMOKŲ TEIKIMO TVARKA

 

12. Šio Aprašo 10 punkte nustatyti išmokų teikimo būdai vaiko (vaikų) poreikiams užtikrinti parenkami atsižvelgiant į socialinio  darbuotojo,  dirbančio su  asmenimis, patiriančiais socialinę riziką, Piniginės paramos skyriaus atsakingų valstybės tarnautojų ar seniūnijų atsakingų specialistų rekomendacijas.

13. Socialinis darbuotojas, dirbantis su asmenimis, patiriančiais socialinę riziką, matydamas, kad išmokos naudojamos ne pagal paskirtį, ar gavęs informaciją iš atitinkamų institucijų ar kitų asmenų apie netikslingai panaudojamas išmokas, surašo Socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatytos formos buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, kuriame pateikia rekomendaciją dėl išmokų mokėjimo formos. Buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktas pateikiamas Piniginės paramos skyriui.

14. Piniginės paramos skyriaus atsakingi valstybės tarnautojai ar seniūnijų atsakingi specialistai patikrinę išmokų gavėjus ar gavę informaciją iš atitinkamų institucijų ar kitų asmenų apie netikslingai panaudojamas išmokas ir surašę socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatytos formos buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą bei pateikią išvadą bendrai gyvenančius asmenis laikyti socialinę riziką patiriančiais asmenimis, teikia rekomendaciją išmoką mokėti nepinigine forma arba derinant teikimo forma - nepinigine forma ir pinigais.

15. Piniginės paramos skyriaus atsakingas valstybės tarnautojas atsižvelgdamas į socialinio darbuotojo, dirbančio su asmenimis, patiriančiais socialinę riziką, Piniginės paramos skyriaus atsakingų valstybės tarnautojų ar seniūnijų atsakingų specialistų rekomendacijas, rengia Administracijos direktoriaus įsakymo projektą dėl išmokų skyrimo nepinigine forma  arba derinant teikimo formas - nepinigine forma ir pinigais.

16. Sprendimą dėl išmokų teikimo būdo asmenims, patiriantiems socialinę riziką, priima Administracijos direktorius.

17. Išmokos teikimo būdas gali būti keičiamas socialiniam darbuotojui, dirbančiam su asmenimis, patiriančiais socialinę riziką, Piniginės paramos skyriaus atsakingiems valstybės tarnautojams ar seniūnijų atsakingiems specialistams surašius buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą ir pateikus rekomendaciją keisti išmokos teikimo būdą. Išmokos teikimo būdą Administracijos direktoriaus įsakymu turi teisę keisti  Piniginės paramos skyrius. 

18. Piniginės paramos skyrius per 5 darbo dienas informuoja išmokos gavėją (prašyme pasirinktu būdu) bei socialinį darbuotoją, pateikusį pasiūlymą dėl išmokos teikimo būdo (elektroniniu paštu), apie nustatytą išmokos teikimo būdą ar išmokos teikimo būdo pakeitimą.

19. Jeigu asmenims, patiriantiems socialinę riziką, išmokos teikiamos šio Aprašo 10.3., 10.6.-10.13. punktuose nurodytais būdais, už prekes ar paslaugas kreditoriams apmokama Marijampolės savivaldybės administracijai pateikus sąskaitą faktūrą. Sąskaita faktūra gali būti apmokama, jei joje nurodyta suma yra ne didesnė, negu paskirtosios išmokos asmeniui dydis.

 

VI SKYRIUS

IŠMOKŲ GAVĖJŲ PAREIGOS IR TEISĖS

 

20. Asmenys, kurie kreipiasi dėl išmokų ir kurie jas gauna, privalo:

20.1.  pateikti visą ir teisingą informaciją, įrodančią asmens teisę gauti išmokas, ir būtinus išmokoms gauti dokumentus;

20.2. sudaryti socialiniams darbuotojams, savivaldybės administracijos valstybės   tarnautojams  ir (ar) kitiems darbuotojams galimybę tikrinti jų gyvenimo sąlygas;

20.3. išmokas naudoti pagal jų tikslinę paskirtį;

20.4. išmokų gavėjas turi teisę kreiptis į socialinį darbuotoją, valstybės tarnautoją ar seniūnijos specialistą dėl išmokos teikimo būdo pakeitimo, pateikdamas argumentuotus įrodymus, kad išmoka bus naudojama pagal paskirtį.

 

VII SKYRIUS

MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS TEISĖS

 

21. Marijampolės savivaldybės administracija turi teisę:

21.1. apklausti asmenis, kurie kreipiasi dėl išmokų ir (ar) kurie jas gauna, tikrinti jų pateiktus dokumentus ir  reikalauti papildomos informacijos, įrodančios teisę gauti išmokas;

21.2. tikrinti bendrai gyvenančių asmenų gyvenimo sąlygas ir, surašius Socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatytos formos buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą ar rekomendavus socialiniams darbuotojams, priimti sprendimą laikyti bendrai gyvenančius asmenis patiriančiais socialinę riziką;

21.3. kilus ginčui tarp tėvų (įtėvių) dėl to, kam bus mokama išmoka, rekomendavus socialiniams darbuotojams, priimti sprendimą teikti išmoką šio Aprašo 10 punkte nustatytais būdais.

VIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

22. Marijampolės savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymai dėl išmokų teikimo asmenims, patiriantiems socialinę riziką, per vieną mėnesį nuo įsigaliojimo dienos gali būti skundžiami Lietuvos administracinių ginčų komisijos Kauno apygardos skyriui (adresu: Laisvės al. 36, Kaunas) Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

_______________________________