herbas

ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS VALDOMŲ ĮMONIŲ VEIKLOS TIKSLŲ NUSTATYMO IR JŲ VERTINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2018 m. gruodžio 6 d. Nr. T-406

Šiauliai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punktu, 23 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 3 dalies 9 punktu ir 4 dalimi, Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 371 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 11 straipsnio 2 dalimi, Valstybės turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo valstybės valdomose įmonėse tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 665 „Dėl Valstybės turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo valstybės valdomose įmonėse tvarkos aprašo patvirtinimo“, Savivaldybių turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo savivaldybės valdomose įmonėse tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. kovo 28 d. nutarimu Nr. 313 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. birželio 6 d. nutarimo Nr. 657 „Dėl savivaldybių turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo akcinėse ir uždarosiose akcinėse bendrovėse“, Šiaulių miesto savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti pridedamą Šiaulių miesto savivaldybės valdomų įmonių veiklos tikslų nustatymo ir jų vertinimo tvarkos aprašą (toliau – Aprašas).

2. Pavesti Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriui kontroliuoti, kaip laikomasi Aprašo nuostatų.

3. Nustatyti, kad Aprašas taikomas vertinant 2019 metų ir paskesnių finansinių metų Šiaulių miesto savivaldybės valdomų įmonių veiklą.

 

 

 

Mero pavaduotojas                                                                                                 Domas Griškevičius

 

PATVIRTINTA

Šiaulių miesto savivaldybės tarybos

2018 m. gruodžio 6 d. sprendimu Nr. T-406

 

 

ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS VALDOMŲ ĮMONIŲ VEIKLOS TIKSLŲ NUSTATYMO IR JŲ VERTINIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šiaulių miesto savivaldybės valdomų įmonių veiklos tikslų nustatymo ir jų vertinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Šiaulių miesto savivaldybės (toliau – Savivaldybė) valdomų įmonių veiklos tikslų nustatymo ir jų vertinimo tvarką.

2. Aprašo paskirtis – užtikrinti Savivaldybės valdomų įmonių valdymo kokybę, kaip priemonę įmonių veiklos rezultatams gerinti, siekiant veiksmingos ir skaidrios Savivaldybės valdomų įmonių veiklos.

 

II SKYRIUS

SĄVOKOS

 

3. Apraše vartojamos sąvokos:

3.1. Akcijų valdytojas – Savivaldybei nuosavybės teise priklausančių, Savivaldybės kontroliuojamų bendrovių akcijų suteikiamas turtines ir neturtines teises įgyvendinanti savivaldybės vykdomoji institucija – Savivaldybės administracijos direktorius.

3.2. Savivaldybės administracijos direktorius – įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija ir (arba) akcijų valdytojas.

3.3. Savivaldybės įmonė – iš Savivaldybės turto įsteigta arba įstatymų nustatyta tvarka Savivaldybei perduota įmonė, kuri nuosavybės teise priklauso Savivaldybei ir jai perduotą bei jos įgytą turtą valdo, naudoja ir juo disponuoja patikėjimo teise.

3.4. Savivaldybės kontroliuojama bendrovė – akcinė bendrovė arba uždaroji akcinė bendrovė, kurios akcijos ar dalis akcijų, suteikiančių daugiau kaip 1/2 visų balsų šios bendrovės visuotiniame akcininkų susirinkime, priklauso Savivaldybei nuosavybės teise.

3.5. Savivaldybės valdoma įmonė – Savivaldybės kontroliuojama bendrovė ir Savivaldybės įmonė.

3.6. Savivaldybės valdomos įmonės valdymo organai – kolegialaus valdymo organas (valdyba) ir vienasmenis valdymo organas (įmonės vadovas).

 

III SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS VALDOMŲ ĮMONIŲ TIKSLAI

 

4. Savivaldybės administracijos direktorius, įgyvendindamas Savivaldybės turtines ir neturtines teises, siekia Savivaldybės valdomų įmonių verslo vertės augimo ir dividendų ar pelno įmokos pajamingumo, taip pat viešųjų, strateginių Savivaldybės interesų užtikrinimo (ekonominio saugumo, strateginių projektų vykdymo, kokybiškos infrastruktūros ir kita).

5. Savivaldybės administracijos direktorius užtikrina, kad Savivaldybės valdoma įmonė siektų jai Savivaldybės administracijos direktoriaus nustatytų lūkesčių, tikslų ir jų matavimo rodiklių, susijusių su konkrečia Savivaldybės valdoma įmone ir prisidedančių prie Savivaldybės strateginiuose planavimo dokumentuose numatytų tikslų pasiekimo.

6. Savivaldybės administracijos direktorius, atsižvelgdamas į kiekvienos Savivaldybės valdomos įmonės veiklos specifiką, situaciją rinkoje, kas 3 metus Savivaldybės valdomai įmonei pateikia lūkesčių raštą, kurio tikslas – nustatyti Savivaldybės lūkesčius, tikslus ir jų matavimo rodiklius, susijusius su konkrečia Savivaldybės valdoma įmone.

7. Įsteigus naują įmonę, ją pertvarkius ar reorganizavus, lūkesčių raštas pateikiamas ne vėliau kaip per 1 mėnesį nuo tokios įmonės įstatų įregistravimo Juridinių asmenų registre dienos. Nustatomi tikslai lūkesčių rašte yra ilgalaikiai ir peržiūrimi bei koreguojami ne dažniau kaip kas 3 metus, išskyrus ypatingus atvejus ir tuos atvejus, kai tikslai Savivaldybės valdomai įmonei turi būti  atnaujinami.

8. Atsižvelgdami į Savivaldybės administracijos direktoriaus pateiktą lūkesčio rašto turinį, Savivaldybės valdomos įmonės valdymo organai pagal kompetenciją formuoja misiją ir viziją, strategiją, taip pat finansinius ir nefinansinius ilgalaikius (strateginius) ir trumpalaikius (taktinius) tikslus.

9. Savivaldybės valdomos įmonės valdymo organai reguliariai analizuoja ir vertina, kaip Savivaldybės valdoma įmonė įgyvendina jai nustatytus ilgalaikius ir trumpalaikius finansinius ir nefinansinius tikslus. Savivaldybės administracijos direktorius prižiūri Savivaldybės valdomos įmonės valdymo organų veiklą.

 

IV SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS VALDOMŲ ĮMONIŲ STRATEGIJOS NUSTATYMAS

 

10. Savivaldybės administracijos direktorius užtikrina, kad:

10.1. Savivaldybės valdomos įmonės valdymo organai, atsižvelgdami į lūkesčių raštą, pagal kompetenciją priimtų sprendimus, kuriais nustatytų atitinkamos Savivaldybės valdomos įmonės strategiją, ilgalaikius ir trumpalaikius tikslus, o jeigu jiems įgyvendinti reikia papildomo finansavimo, nurodytų tikslų įgyvendinimo finansavimo šaltinius (pavyzdžiui, Savivaldybės valdomos įmonės veiklos pajamos, skolintas kapitalas, nuosavo kapitalo didinimas Savivaldybės ir (ar) privačiomis lėšomis, subsidija, dotacija ar kiti);

10.2. Savivaldybės valdomos įmonės strategija apimtų aplinkos, kurioje veikia Savivaldybės valdoma įmonė, analizę, misiją, viziją, ilgalaikius (strateginius) tikslus, uždavinius ir išteklius, kurių reikia jiems pasiekti, taip pat veiklos planus.

11. Savivaldybės administracijos direktorius užtikrina, kad Savivaldybės valdomos įmonės valdymo organai, pagal kompetenciją priėmę sprendimus dėl Savivaldybės valdomos įmonės veiklos tikslų, misijos, vizijos, ilgalaikių tikslų ir jų įgyvendinimo, finansavimo šaltinių nustatymo, patvirtintų Savivaldybės valdomos įmonės strategiją ir metinius veiklos planus 3 metų laikotarpiui, reguliariai peržiūrėtų, kaip įgyvendinami jų priimti sprendimai, ir patvirtintų strategijos įgyvendinimo ataskaitas.

 

V SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS VALDOMŲ ĮMONIŲ VEIKLOS REZULTATŲ VERTINIMAS

 

12. Savivaldybės administracijos Strateginės plėtros ir ekonomikos departamento Ekonomikos ir investicijų skyrius (toliau – Ekonomikos ir investicijų skyrius) kasmet apskaičiuoja ir įvertina, kaip Savivaldybės valdomos įmonės pasiekė joms nustatytus tikslus (finansinius ir veiklos efektyvumo rodiklius) ir iki einamųjų metų birželio 1 d. teikia išvadas Savivaldybės administracijos direktoriui.

13. Savivaldybės administracijos direktorius, atsižvelgęs į Ekonomikos ir investicijų skyriaus išvadas, ne vėliau kaip iki kiekvienų metų birželio 1 d. įvertina, ar Savivaldybės valdoma įmonė pasiekė, iš dalies pasiekė ar nepasiekė jai nustatytų tikslų, ir priima sprendimą dėl vadovų mėnesinės algos kintamosios dalies dydžio nustatymo bei teikia rekomendacijas Savivaldybės valdomoms įmonėms dėl įmonės valdymo. Savivaldybės valdomų įmonių vadovų mėnesinės algos kintamosios dalies dydžiai nustatomi pagal Savivaldybės administracijos direktoriaus nustatytą tvarką.

14. Savivaldybės administracijos direktoriaus rekomendacijoms taikoma taisyklė „laikykis arba paaiškink“, pagal kurią nukrypimas nuo rekomendacinio pobūdžio nuostatų galimas, kai to objektyviai reikia, ir kiekvienas nukrypimas turi būti racionaliai pagrįstas ir paaiškintas atitinkamo Savivaldybės valdomos įmonės organo.

15. Ekonomikos ir investicijų skyrius užtikrina reikalingos informacijos, dokumentų apie Savivaldybės valdomas įmones surinkimą ir pateikimą Savivaldybės administracijos direktoriui. 

 

VI SKYRIUS

VEIKSMAI, NEPASIEKUS SAVIVALDYBĖS VALDOMOS ĮMONĖS TIKSLŲ

 

16. Savivaldybės valdomai įmonei nepasiekus lūkesčių rašte nustatytų tikslų ar juos pasiekus iš dalies, iš Savivaldybės valdomos įmonės turi būti gautas raštiškas paaiškinimas apie priežastis, kodėl nepasiekti atitinkami tikslai ir kokių veiksmų bus imtasi, siekiant geresnių įmonės veiklos rezultatų. Už tokio paaiškinimo pateikimą atsakingas Savivaldybės valdomos įmonės vadovas.

17. Savivaldybės valdoma įmonė ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo Savivaldybės administracijos direktoriaus rekomendacijos, kaip tai numatyta Aprašo 13 punkte, pateikimo dienos informuoja Savivaldybės administracijos direktorių apie priimtus sprendimus ir pateikia (jeigu reikalaujama) Savivaldybės administracijos direktoriui Aprašo 16 punkte nurodytą paaiškinimą.

18. Pasibaigus Savivaldybės valdomos įmonės vadovo pirmajai kadencijai, Savivaldybės administracijos direktorius įvertina praėjusių 5 metų laikotarpio įmonės veiklos rezultatus ir užtikrina, kad valdyboje būtų svarstoma, ar Savivaldybės valdomos įmonės vadovas tinkamai atliko savo pareigas ir ar gali būti skiriamas (renkamas) antrajai kadencijai.

19. Sprendimas dėl Aprašo 18 punkte nurodytos poveikio priemonės taikymo turi būti priimtas likus 3 mėnesiams iki Savivaldybės valdomoms įmonės vadovo pirmosios kadencijos pabaigos. Pasibaigus antrajai kadencijai, Savivaldybės valdomos įmonės vadovas yra atšaukiamas iš pareigų.

20. Savivaldybės administracijos direktorius, įgyvendindamas Savivaldybės turtines ir neturtines teises, privalo reikalauti iš Savivaldybės valdomos įmonės, kad jam būtų pateikta informacija, kurios reikia Savivaldybės valdomos įmonės veiklos analizei ir sprendimams, susijusiems su įmonės savininko ar akcijų valdytojo teisių ir pareigų įgyvendinimu, priimti.

21. Savivaldybės valdomos įmonės vadovas yra atsakingas už lūkesčių rašte įmonei nustatytų tikslų, perteikiamų ir įmonės strateginiame veiklos plane, įgyvendinimą. Savivaldybės valdomos įmonės vadovo veiklos rezultatai pateikiami apibendrintoje praėjusių kalendorinių metų vadovo ataskaitoje (toliau – Ataskaita).

 

VII SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS VALDOMŲ ĮMONIŲ VADOVŲ ATASKAITŲ TEIKIMAS IR VERTINIMAS

 

22. Savivaldybės valdomos įmonės vadovo Ataskaita kasmet kartu su metiniu finansinių ataskaitų rinkiniu teikiama Savivaldybės administracijos direktoriui. Ataskaitoje turėtų būti pateikta:

22.1. trumpa informacija apie įmonę, įmonės vadovą, pagrindinius finansinius ir veiklos rodiklius;

22.2. lūkesčių rašte nustatytų ir pagal įmonės veiklos strategijos planą praėjusiais kalendoriniais metais įgyvendintų rodiklių vertinimas. Šioje dalyje aprašoma, kaip Savivaldybės valdomai įmonei sekėsi įgyvendinti lūkesčių rašte nustatytus įmonės veiklos tikslus, kokių konkrečių finansinius ir veiklos efektyvumo rodiklių ji pasiekė;

22.3. įmonės investicijos ir plėtra per praėjusius finansinius metus, didžiausi vykdomi ar planuojami investicijų projektai, jų atitiktis ilgalaikiams įmonės plėtros ir investicijų planams;

22.4. sėkmingiausi įmonės vadovo ataskaitinio laikotarpio sprendimai, veiklos priemonės, iniciatyvos, užtikrinančios sėkmingą įmonės veiklą ir konkurencingus veiklos rezultatus;

22.5. svarbūs įvykiai, buvę įmonėje per praėjusius finansinius metus, ar kita svarbi informacija.

23. Savivaldybės administracijos direktorius, įvertinęs Ataskaitoje pateiktą informaciją, gali teikti pastabas ir pasiūlymus, kurių pagrindu Ataskaita yra koreguojama ir teikiama Savivaldybės tarybai. Savivaldybės valdomų įmonių vadovų Ataskaitos išklausomos ir Savivaldybės tarybos sprendimai dėl jų priimami kasmet ne vėliau kaip iki liepos 1 d.

24. Ataskaitos forma yra tvirtinama Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu.

 

VIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

25. Ekonomikos ir investicijų skyrius nuolat stebi, kaip vykdomi Aprašo nuostatų reikalavimai, ir siekia tinkamo jų įgyvendinimo.

26. Tai, kas nereglamentuota Apraše, sprendžiama taip, kaip numatyta Lietuvos Respublikos teisės aktuose.

27. Aprašas keičiamas, naikinamas ar stabdomas jo galiojimas Savivaldybės tarybos sprendimu.

____________________________