PANEVĖŽIO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL PANEVĖŽIO R. RAMYGALOS GIMNAZIJOS STRUKTŪROS PERTVARKOS
2017 m. kovo 29 d. Nr. T-71
Panevėžys
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 21 punktu, 6 straipsnio 5 punktu, 7 straipsnio 7 punktu, 54 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 44 straipsniu, Panevėžio rajono savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pertvarkos 2016–2020 metais bendrojo plano, patvirtinto Savivaldybės tarybos 2016 m. kovo 30 d. sprendimu Nr. T-48 „Dėl Panevėžio rajono savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pertvarkos 2016–2020 metais bendrojo plano patvirtinimo“, 1 punktu bei atsižvelgdama į Ramygalos gimnazijos tarybos 2017 m. kovo 16 d. posėdžio protokolo Nr. SI-1 išrašą, Savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
1. Pertvarkyti Ramygalos gimnazijos struktūrą, likviduojant Ramygalos gimnazijos Jotainių ir Ėriškių Juozo Balčikonio skyrius.
2. Įpareigoti Ramygalos gimnazijos direktorių Algį Adašiūną:
2.1. teisės aktų nustatyta tvarka įspėti Ramygalos gimnazijos Jotainių skyriaus darbuotojus apie galimą darbo sutarties nutraukimą ar būtinųjų darbo sutarties sąlygų pakeitimą;
4. Pripažinti netekusiu galios nuo Ramygalos gimnazijos nuostatų įregistravimo Juridinių asmenų registre datos Savivaldybės tarybos 2014 m. gruodžio 22 d. sprendimo Nr. T-241 „Dėl Panevėžio rajono mokyklų pavadinimų pakeitimo ir nuostatų patvirtinimo“ 2.2 papunktį.
5. Įgalioti Ramygalos gimnazijos direktorių Algį Adašiūną pasirašyti nuostatus ir teisės aktų nustatyta tvarka juos įregistruoti Juridinių asmenų registre.
PATVIRTINTA
Panevėžio rajono savivaldybės tarybos
2014 m. gruodžio 22 d. sprendimo Nr. T-241
(Panevėžio rajono savivaldybės tarybos
2017 m. kovo 29 d. sprendimo Nr. T-71
redakcija)
PANEVĖŽIO R. RAMYGALOS GIMNAZIJOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Panevėžio r. Ramygalos gimnazijos nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja Panevėžio r. Ramygalos gimnazijos (toliau – gimnazija) teisinę formą, priklausomybę, savininką, savininko teises ir pareigas įgyvendinančią instituciją, buveinę, gimnazijos grupę, tipą, pagrindinę paskirtį, mokymo kalbą ir mokymo formas, veiklos teisinį pagrindą, sritį, rūšis, tikslą, uždavinius, funkcijas, mokymosi pasiekimus įteisinančių dokumentų išdavimą, mokyklos teises, veiklos organizavimą ir valdymą, savivaldą, darbuotojų priėmimą į darbą, jų darbo apmokėjimo tvarką ir atestaciją, lėšų šaltinius, jų naudojimo tvarką ir finansinės veiklos kontrolę, mokyklos veiklos priežiūrą, reorganizavimo, likvidavimo ar pertvarkymo tvarką.
2. Gimnazijos oficialusis pavadinimas – Panevėžio r. Ramygalos gimnazija, trumpasis pavadinimas – Ramygalos gimnazija. Gimnazija įregistruota Juridinių asmenų registre, kodas 190398398.
3. 1783 m. Ramygaloje veikė parapinė mokykla. 1918 m. lapkričio 2 d. yra oficiali mokyklos įkūrimo data. Savivaldybės tarybos 2005 m. kovo 16 d. sprendimu Nr. T-716 mokykla pavadinta gimnazija.
7. Gimnazijos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija – Panevėžio rajono savivaldybės taryba, kuri:
7.3. priima sprendimus dėl:
12. Kita paskirtis – pagal gyvenamosios vietovės bendruomenės poreikius teikia suaugusiųjų neformaliojo švietimo, sveikatos priežiūros, kultūros ir socialines paslaugas.
16. Vykdomos švietimo programos:
17. Išduodami mokymosi pasiekimus įteisinantys dokumentai:
18. Centro oficialusis pavadinimas – Panevėžio r. Ramygalos gimnazijos Uliūnų universalus daugiafunkcis centras, trumpasis pavadinimas – Uliūnų UDC.
21. Gimnazija yra viešasis juridinis asmuo, turintis antspaudą, atsiskaitomąją sąskaitą ir kitas sąskaitas Lietuvos Respublikoje įregistruotuose bankuose, atributiką, savo veiklą grindžia Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, švietimo ir mokslo ministro įsakymais, kitais teisės aktais ir šiais Nuostatais.
II. GIMNAZIJOS VEIKLOS SRITYS IR RŪŠYS, TIKSLAS, UŽDAVINIAI, FUNKCIJOS, MOKYMOSI PASIEKIMUS ĮTEISINANČIŲ DOKUMENTŲ IŠDAVIMAS
23. Gimnazijos švietimo veiklos rūšys:
23.2. kitos švietimo veiklos rūšys:
24. Kitos ne švietimo veiklos rūšys:
25. Gimnazija gali vykdyti neformaliojo švietimo programas, dalyvauti šalies bei kituose švietimo projektuose.
26. Gimnazijos veiklos tikslas – plėtoti dvasines, intelektines ir fizines asmens galias, bendrąsias ir esmines dalykines kompetencijas, būtinas tolesniam mokymuisi, profesinei karjerai ir savarankiškam gyvenimui.
27. Gimnazijos veiklos uždaviniai:
27.2. padėti mokiniams išsiugdyti vertybines orientacijas, leidžiančias tapti dorais, siekiančiais žinių, savarankiškais, atsakingais, patriotiškai nusiteikusiais žmonėmis, įgyti žinių visuomenei būdingą informacinę kultūrą, užtikrinant gimtosios ir užsienio kalbų mokėjimą, informacinį raštingumą, šiuolaikinę socialinę kompetenciją ir gebėjimus savarankiškai kurti savo gyvenimą ir sveikai gyventi;
27.3. perteikti mokiniams tautinės ir etninės kultūros pagrindus, Europos ir pasaulio humanistinės kultūros tradicijas ir vertybes, garantuoti tautos, krašto kultūros tęstinumą, jos tapatybės išsaugojimą, nuolatinį jos vertybių kūrimą, puoselėti krašto atvirumą ir dialogiškumą;
27.4. sudaryti sąlygas mokiniams įgyti demokratijos tradicijas įkūnijančius pilietinės bei politinės kultūros pagrindus, išplėtoti gebėjimus ir patirtį, būtiną asmenims, kaip kompetentingiems Lietuvos piliečiams, Europos ir pasaulio bendrijos, daugiakultūrės visuomenės nariams;
27.5. sudaryti sąlygas mokiniams rinktis savo polinkius, gabumus ir siekius atitinkantį ugdymosi kelią, galimybes prireikus motyvuotai keisti savo pasirinkimą, nustatyti mokinių kūrybinius gebėjimus ir pagal tai padėti jiems įsigyti profesinę kvalifikaciją ir kompetenciją, atitinkančią šiuolaikinį kultūros bei technologijų lygį;
27.6. skatinti mokinių lygybę ir solidarumą su žmonėmis, turinčiais skirtingus gebėjimus, kitokias socialines galimybes nei dauguma, siekti socialinio mokinių solidarumo, išmokyti teikti socialinę paramą artimiesiems;
28. Gimnazijos funkcijos:
28.1. formuoja ir įgyvendina ugdymo turinį pagal ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas bei Švietimo ir mokslo ministro patvirtintus bendruosius ugdymo planus ir bendrąsias programas, paiso mokinių poreikių įvairovės, derindama ugdymo turinį, siūlydama ir taikydama skirtingus mokymo(si) būdus ir tempą;
28.5. sudaro higienines, materialines, pedagogines, psichologines sąlygas, laiduojančias psichinį bei fizinį vaiko saugumą ir asmenybės brandą;
28.6. organizuoja ir vykdo pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimą, brandos egzaminus švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka;
28.7. išduoda mokymosi pagal pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas mokymosi pasiekimus įteisinančius dokumentus švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka;
28.9. sudaro palankias sąlygas veikti mokinių organizacijoms, skatinančioms mokinių dorinį, tautinį, pilietinį sąmoningumą, patriotizmą, puoselėjančioms kultūrinę ir socialinę brandą, padedančioms tenkinti saviugdos ir saviraiškos poreikius;
28.10. teikia informacinę, psichologinę, socialinę pedagoginę, specialiąją pedagoginę, specialiąją pagalbą, vykdo mokinių sveikatos priežiūrą, organizuoja ugdymą karjerai ir minimalios priežiūros priemones;
28.11. įvertina mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius, nukreipia į pedagoginę psichologinę tarnybą arba skiria specialųjį ugdymą teisės aktų nustatyta tvarka, individualizuoja ir pritaiko ugdymo programas skirtingų gebėjimų mokiniams;
28.12. organizuoja tėvų (globėjų, rūpintojų) pageidavimu jų mokamas papildomas paslaugas (klubus, būrelius, stovyklas, ekskursijas ir kt.) teisės aktų nustatyta tvarka;
28.14. užtikrina higienos normas, teisės aktų reikalavimus atitinkančią sveiką, saugią mokymosi ir darbo aplinką;
28.15. kuria ugdymo turinio reikalavimams įgyvendinti reikiamą materialinę bazę ir edukacines aplinkas, vadovaudamasi švietimo ir mokslo ministro patvirtintais Švietimo aprūpinimo standartais;
28.17. organizuoja vaikų, mokinių, darbuotojų ir kitų asmenų maitinimą teisės aktų nustatyta tvarka;
III. GIMNAZIJOS TEISĖS IR PAREIGOS
29. Gimnazija, įgyvendindama jai pavestą tikslą ir uždavinius, atlikdama jai priskirtas funkcijas, turi teisę:
29.7. dalyvauti konkursuose, olimpiadose, sportinėse varžybose Panevėžio rajone, Lietuvos Respubikos teritorijoje ir už Lietuvos ribų;
29.8. pagal savo kompetenciją gauti iš valstybės ir savivaldybių įstaigų duomenis, kurių reikia gimnazijos uždaviniams ir funkcijoms vykdyti;
IV. GIMNAZIJOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS IR VALDYMAS
31. Gimnazijos veikla organizuojama pagal direktoriaus patvirtintą:
31.3. gimnazijos ugdymo planą, suderintą su savivaldybės vykdomąja institucija ar jos įgaliotu asmeniu, kuriam yra pritarusi gimnazijos taryba;
32. Gimnazijai vadovauja direktorius, kurį į pareigas atviro konkurso būdu skiria ir atleidžia iš jų gimnazijos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas asmuo teisės aktų nustatyta tvarka.
33. Direktorius:
33.1. tvirtina gimnazijos vidaus struktūrą, gimnazijos darbuotojų pareigybių sąrašą neviršydamas nustatyto didžiausio leistino pareigybių skaičiaus;
33.3. tvirtina mokytojų ir darbuotojų pareigybių aprašymus, Lietuvos Respublikos darbo kodekso ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka priima į darbą ir atleidžia iš jo gimnazijos darbuotojus, skatina juos, skiria jiems drausmines nuobaudas;
33.4. priima mokinius Panevėžio rajono savivaldybės tarybos nustatyta tvarka, sudaro mokymo sutartis teisės aktų nustatyta tvarka;
33.5. vadovaudamasis įstatymais ir kitais teisės aktais, gimnazijos darbo tvarkos taisyklėse nustato mokinių teises, pareigas ir atsakomybę;
33.7. sudaro mokiniams ir darbuotojams saugias, sveikatai nekenksmingas darbo sąlygas visais su mokymusi ir darbu susijusiais aspektais;
33.8. vadovauja gimnazijos strateginio ir metinio veiklos planų rengimui, jų įgyvendinimui, organizuoja ir koordinuoja gimnazijos veiklą pavestoms funkcijoms atlikti, uždaviniams įgyvendinti, analizuoja ir vertina gimnazijos veiklą, materialinius ir intelektinius išteklius;
33.10. sudaro teisės aktų nustatytas komisijas, darbo grupes, projektines ir metodines grupes, metodinę tarybą;
33.13. teisės aktų nustatyta tvarka valdo, naudoja gimnazijos turtą, lėšas ir jais disponuoja, rūpinasi intelektiniais, materialiniais, finansiniais, informaciniais ištekliais;
33.14. užtikrina racionalų ir taupų lėšų, turto naudojimą, veiksmingą gimnazijos vidaus kontrolės sistemos sukūrimą, jos veikimą ir tobulinimą;
33.15. garantuoja, kad pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą teikiami ataskaitų rinkiniai ir statistinės ataskaitos būtų teisingi;
33.16. rūpinasi metodinės veiklos organizavimu, darbuotojų profesiniu tobulėjimu, sudaro jiems sąlygas kelti kvalifikaciją, mokytojams ir kitiems pedagoginiams darbuotojams – galimybę atestuotis, organizuoja jų atestaciją švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka;
33.18. bendradarbiauja su mokinių tėvais (globėjais, rūpintojais), pagalbą mokiniui, mokytojui ir mokyklai teikiančiomis įstaigomis, teritorinėmis policijos, socialinių paslaugų, sveikatos įstaigomis, vaiko teisių apsaugos tarnybomis ir kitomis institucijomis, dirbančiomis vaiko teisių apsaugos srityje;
33.20. skiria vadybines funkcijas pavaduotojams, padalinių vadovams, sudaro jiems sąlygas savarankiškai dirbti, organizuoja reguliarų atsiskaitymą už atliktą darbą;
34. Gimnazijos direktorius užtikrina ir atsako už Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų laikymąsi gimnazijoje, už demokratinį gimnazijos valdymą, bendruomenės narių informavimą, tinkamą funkcijų atlikimą, nustatytų gimnazijos tikslo ir uždavinių įgyvendinimą, gimnazijos veiklos rezultatus; už gerą ir veiksmingą vaiko minimalios priežiūros priemonių įgyvendinimą.
V. GIMNAZIJOS SAVIVALDA
36. Gimnazijoje veikia šios savivaldos institucijos: gimnazijos taryba, mokytojų taryba, mokinių parlamentas, klasės mokinių tėvų (globėjų, rūpintojų) taryba, metodinė taryba, metodinės grupės.
37. Gimnazijos taryba (toliau – Taryba) yra aukščiausia gimnazijos savivaldos institucija. Taryba telkia gimnazijos mokinius, mokytojus, tėvus (globėjus, rūpintojus), vietos bendruomenę demokratiniam gimnazijos valdymui, padeda direktoriui atstovauti teisėtiems gimnazijos interesams.
38. Taryba sudaroma iš gimnazijoje nedirbančių mokinių tėvų (globėjų, rūpintojų), mokytojų, mokinių ir vietos bendruomenės atstovų.
39. Į Tarybą slaptu balsavimu renka:
41. Į Tarybą išrenkami asmenys, surinkę daugiausia balsų. Balsams pasiskirsčius po lygiai, balsuojama pakartotinai, į balsavimo kortelę įrašant vienodai daugiausia balsų gavusių pretendentų pavardes.
42. Gimnazijos tarybą sudaro 7 tėvų, 7 mokytojų, 7 mokinių atstovai. Tėvai ir mokytojai renkami kas treji metai, mokiniai – kasmet.
43. Taryba renkama trejiems metams. Jei per tą laikotarpį Tarybos narys išvyko ar dėl kitų priežasčių negali dalyvauti Tarybos veikloje, nustatyta tvarka išrenkami nauji nariai. Jų kadencija baigiasi kartu su visos Tarybos įgaliojimais.
44. Tarybos posėdžiai kviečiami ne rečiau kaip du kartus per metus. Posėdis teisėtas, jei jame dalyvauja ne mažiau kaip du trečdaliai narių. Nutarimai priimami posėdyje dalyvaujančių narių balsų dauguma. Gimnazijos direktorius tarybos posėdžiuose gali dalyvauti kviestinio nario teisėmis.
46. Taryba:
46.2. aprobuoja gimnazijos strateginį, metinį veiklos planus, gimnazijos darbo tvarkos taisykles, kitus gimnazijos veiklą reglamentuojančius dokumentus, teikiamus gimnazijos direktoriaus;
46.3. teikia siūlymų gimnazijos direktoriui dėl gimnazijos nuostatų pakeitimo ar papildymo, gimnazijos vidaus struktūros tobulinimo;
46.5. išklauso gimnazijos metines veiklos ataskaitas ir teikia siūlymų gimnazijos direktoriui dėl gimnazijos veiklos tobulinimo;
46.6. teikia siūlymų Panevėžio rajono savivaldybės tarybai dėl gimnazijos materialinio aprūpinimo, veiklos tobulinimo;
46.7. svarsto mokytojų metodinės tarybos, mokinių ir tėvų (globėjų, rūpintojų) savivaldos institucijų ar gimnazijos bendruomenės narių iniciatyvas ir teikia siūlymus gimnazijos direktoriui;
46.8. teikia siūlymų dėl gimnazijos darbo tobulinimo, saugių mokinių ugdymo ir darbo sąlygų sudarymo, talkina formuojant gimnazijos materialinius, finansinius ir intelektinius išteklius;
49. Mokytojų taryba – nuolat veikianti gimnazijos savivaldos institucija mokytojų profesiniams ir bendriesiems ugdymo klausimams spręsti. Ją sudaro gimnazijos direktorius, direktoriaus pavaduotojai ugdymui, visi gimnazijoje dirbantys mokytojai, sveikatos priežiūros specialistai, švietimo pagalbą teikiantys specialistai, bibliotekininkai, kiti tiesiogiai ugdymo procese dalyvaujantys asmenys.
51. Mokytojų tarybos posėdžius šaukia gimnazijos direktorius. Posėdis yra teisėtas, jei jame dalyvauja du trečdaliai mokytojų tarybos narių. Nutarimai priimami posėdyje dalyvaujančių narių balsų dauguma.
52. Mokytojų taryba svarsto ir priima nutarimus teisės aktų nustatytais ir gimnazijos direktoriaus teikiamais klausimais.
53. Mokinių parlamentas. Mokinių parlamentą sudaro 8–12 klasių mokinių susirinkimų deleguoti atstovai, po du nuo kiekvienos klasės. Vadovauja parlamento narių išrinktas vadovas. Mokinių parlamentas inicijuoja ir padeda organizuoti gimnazijos renginius, akcijas, vykdyti prevencines programas, teikia siūlymų dėl mokymo organizavimo, vaikų neformaliojo švietimo programų plėtros, socialinės veiklos, organizuoja savanorių judėjimą, dalyvauja rengiant gimnazijos veiklą reglamentuojančius dokumentus, svarsto gimnazijos direktoriaus teikiamus klausimus, susitaria dėl institucijos veiklos organizavimo, deleguoja narius į gimnazijos tarybą.
54. Klasės mokinių tėvų (globėjų, rūpintojų) taryba renkama klasės mokinių tėvų (globėjų, rūpintojų) susirinkime. Klasės mokinių tėvų (globėjų, rūpintojų) tarybai vadovauja susirinkimo išrinktas vadovas. Klasės mokinių tėvų (globėjų, rūpintojų) taryba aptaria su klasės vadovu klasės mokinių lankomumo, elgesio ir pažangumo, saugumo, maitinimo, informacijos apie vaikus gavimo klausimus, padeda organizuoti klasės renginius, išvykas, ugdymą karjerai, kurti edukacinę aplinką, teikia siūlymų gimnazijos tarybai ir direktoriui.
55. Mokinių ugdymo organizavimo, elgesio, lankomumo, saugumo užtikrinimo ir kitais mokinių tėvams (globėjų, rūpintojams) aktualiais klausimais gimnazijos direktorius gali organizuoti klasių mokinių tėvų (globėjų, rūpintojų) tarybų vadovų pasitarimus.
56. Metodinė taryba ir metodinės grupės:
56.1. gimnazijos metodinę tarybą sudaro metodinių grupių vadovai, gimnazijos vadovai. Metodinė taryba nustato mokytojų metodinės veiklos prioritetus, mokytojų kvalifikacijos tobulinimo poreikius, inicijuoja pedagoginių inovacijų diegimą gimnazijoje, teikia gimnazijos direktoriui suderintus metodinių grupių siūlymus dėl ugdymo turinio formavimo ir jo įgyvendinimo organizavimo gerinimo. Metodinei tarybai vadovauja tarybos narių išrinktas vadovas. Tarybos veiklą koordinuoja direktoriaus pavaduotojas ugdymui;
56.2. metodinės grupės skirtos mokytojams kartu su pagalbos specialistais pasirengti ugdyti mokinius: planuoti ir aptarti ugdymo turinį (programas, mokymo ir mokymosi metodus, kontekstą, mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimo būdus, mokymo(si) ir ugdymo(si) priemones bei patyrimą, kurį mokiniai sukaupia ugdymo procese), pritaikyti jį mokinių individualioms reikmėms, nagrinėti praktinę veiklą, plėtoti mokytojų profesinės veiklos kompetencijas, suderintas su gimnazijos strateginiais tikslais, ir kartu siekti mokinių ir gimnazijos pažangos. Metodinei grupei vadovauja pirmininkas, išrinktas atviru balsavimu metodinės grupės susirinkime.
VI. DARBUOTOJŲ PRIĖMIMAS Į DARBĄ, JŲ DARBO APMOKĖJIMO TVARKA IR ATESTACIJA
57. Darbuotojai į darbą gimnazijoje priimami ir atleidžiami iš jo Lietuvos Respublikos darbo kodekso ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
58. Gimnazijos darbuotojams už darbą mokama Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
VII. GIMNAZIJOS TURTAS, LĖŠOS, JŲ NAUDOJIMO TVARKA, FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ IR GIMNAZIJOS VEIKLOS PRIEŽIŪRA
60. Gimnazija valdo patikėjimo teise perduotą Savivaldybės turtą, naudoja ir disponuoja juo pagal įstatymus Panevėžio rajono savivaldybės tarybos sprendimų nustatyta tvarka.
61. Gimnazijos lėšų šaltiniai:
61.1. valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybės biudžetui skirtos lėšos ir Panevėžio rajono savivaldybės biudžeto lėšos, skiriamos pagal patvirtintas sąmatas;
61.3. fondų, organizacijų, kitų juridinių ir fizinių asmenų dovanotos ar kitaip teisėtais būdais perduotos lėšos, tikslinės paskirties lėšos pagal pavedimus;
63. Gimnazija buhalterinę apskaitą organizuoja ir finansinę atskaitomybę tvarko teisės aktų nustatyta tvarka.
VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
66. Pranešimai ir informacija visuomenei apie gimnazijos veiklą, petvarkymą, reorganizavimą, likvidavimą, bei kitus teisės aktuose numatytus atvejus, skelbiami viešai Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytais terminais ir tvarka gimnazijos internetinėje svetainėje www.ramygalosgimnazija.lt, VĮ Registrų centro leidžiamame elektroniniame leidinyje „Juridinių asmenų vieši pranešimai“.
68. Gimnazijos nuostatai keičiami ir papildomi Panevėžio rajono savivaldybės tarybos, gimnazijos direktoriaus ar gimnazijos tarybos iniciatyva.