LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

 

 

ĮSAKYMAS

 

DĖL UŽSIENIO KALBOS (ANGLŲ, PRANCŪZŲ, RUSŲ, VOKIEČIŲ) BRANDOS EGZAMINO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

 

 

2014 m. gegužės 6 d. Nr. V-390

 

Vilnius

 

 

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 38 straipsnio 4 dalimi:

1. T v i r t i n u Užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) brandos egzamino programą (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiais galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. liepos 1 d. įsakymo Nr. V-1197 „Dėl brandos egzaminų ir įskaitų programų patvirtinimo“ 1.5 papunktį ir 1.6 papunktį (su visais Užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) įskaitos programos pakeitimais ir papildymais);

3. N u s t a t a u, kad užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) brandos egzaminas pagal šio įsakymo 1 punktu patvirtintą Užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) brandos egzamino programą organizuojamas  ir vykdomas nuo 2016 metų.

4. Šio įsakymo 2 punktas įsigalioja 2015 m. rugsėjo 1 d.

 

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministras                                                                               Dainius Pavalkis

 

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo

ir mokslo ministro 2014 m. gegužės 6d. įsakymu Nr. V-390

 

UŽSIENIO KALBOS (ANGLŲ, PRANCŪZŲ, RUSŲ, VOKIEČIŲ)

BRANDOS EGZAMINO PROGRAMA

 

 

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) brandos egzamino programa (toliau – Programa) apibrėžia užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) brandos egzamino (toliau – egzaminas) tikslus, struktūrą, užduočių pobūdį, vertinimą ir užduočių reikalavimus. Egzaminas yra valstybinis.

2. Programa parengta vadovaujantis Vidurinio ugdymo bendrosiomis programomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. vasario 21 d. įsakymu Nr. V-269 „Dėl Vidurinio ugdymo bendrųjų programų patvirtinimo“.

3. Orientacinė egzamino raštu trukmė – 3 valandos. Klausymo (sakytinio teksto supratimo) dalis – 30 minučių, skaitymo (rašytinio teksto supratimo) dalis – 60 minučių, rašymo (rašytinės sąveikos ir raiškos) dalis – 90 minučių. Kalbėjimo (sakytinės sąveikos ir raiškos) dalies orientacinė trukmė vienam mokiniui – 30 minučių , iš jų 15 minučių skiriama pasirengimui atlikti užduotį

 

 

II. EGZAMINO TIKSLAS

 

4. Egzamino tikslas – patikrinti ir įvertinti kandidatų užsienio kalbos mokymosi pasiekimus pagal vidurinio ugdymo bendrąją užsienio kalbos programą, orientuotą į kalbos mokėjimo B1 ir B2 lygius pagal Bendruosius Europos kalbų metmenis. Egzaminu tikrinami keturių kalbinės veiklos sričių – klausymo (sakytinio teksto supratimo), skaitymo (rašytinio teksto supratimo), rašymo (rašytinės sąveikos ir raiškos) ir kalbėjimo (sakytinės sąveikos ir raiškos) – gebėjimai.

 

 

 

III. EGZAMINO STRUKTŪRA

 

5. Egzaminą sudaro keturios dalys – klausymo (sakytinio teksto supratimo) užduotys, skaitymo (rašytinio teksto supratimo) užduotys, rašymo (rašytinės sąveikos ir raiškos) užduotys ir kalbėjimo (sakytinės sąveikos ir raiškos) užduotys. Visos egzamino dalys yra privalomos.

6. Klausymo (sakytinio teksto supratimo) užduotys tikrina, ar kandidato gebėjimai atitinka:

6.1. B1 mokėjimo lygio reikalavimus:

6.1.1. suprasti tiesmuką faktinę informaciją įprastomis kasdienio gyvenimo temomis;

6.1.2. suprasti esmę ir konkrečias detales, kai kalbama aiškiai ir bendrine tartimi;

6.1.3. tinkamai taikyti klausymo (sakytinio teksto supratimo) strategijas;

6.2. B2 mokėjimo lygio reikalavimus:

6.2.1. suprasti turinio ir kalbinės raiškos atžvilgiu sudėtingą kalbą tiek konkrečiomis, tiek abstrakčiomis temomis;

6.2.2. suprasti išplėtotą kalbą ir sudėtingą argumentavimą, kai tema yra žinoma;

6.2.3. suprasti gimtakalbių pokalbį;

6.2.4. tinkamai taikyti klausymo (sakytinio teksto supratimo) strategijas.

7. Skaitymo (rašytinio teksto supratimo) užduotys tikrina, ar kandidato gebėjimai atitinka:

7.1. B1 mokėjimo lygio reikalavimus:

7.1.1. suprasti įvairių tipų tekstus su samprotavimo elementais kasdienio gyvenimo temomis, kuriuose tiesmukai pateikiama faktinė informacija;

7.1.2. tinkamai taikyti skaitymo (rašytinio teksto supratimo) strategijas.

7.2. B2 mokėjimo lygio reikalavimus:

7.2.1. suprasti įvairaus tipo ir tematikos tekstus;

7.2.2. atskirti informaciją nuo požiūrių ir nuomonės;

7.2.3. skaityti įvairiais būdais, įvairiu tempu, atsižvelgiant į teksto tipą bei skaitymo tikslus;

7.2.4. tinkamai taikyti skaitymo (rašytinio teksto supratimo) strategijas.

8. Rašymo (rašytinės sąveikos ir raiškos) užduotys tikrina, ar kandidato gebėjimai atitinka:

8.1. B1 mokėjimo lygio reikalavimus:

8.1.1. rašyti tekstą, kuriame geba paklausti ir atsakyti, kas yra svarbu, ir pakankamai tiksliai perteikti informaciją ir savo mintis tiek konkrečiomis, tiek abstrakčiomis temomis;

8.1.2. kurti tiesmukus, rišlius tekstus kasdienėmis temomis, aiškiai ir nuosekliai siejant sakinius į vientisą tekstą;

8.1.3. planuoti ir koreguoti teksto kūrimo procesą ir produktą (tekstą);

8.1.4. pasirinkti tinkamas kalbos priemones komunikaciniam tikslui pasiekti, pritaikyti kalbą adresatui pagal situaciją.

8.2. B2 mokėjimo lygio reikalavimus:

8.2.1. tiksliai ir aiškiai perteikti tiek savo, tiek kitų požiūrius įvairiomis temomis;

8.2.2. kurti aiškius, detalius tekstus, apibendrinant, samprotaujant ir pateikiant argumentus;

8.2.3. savarankiškai planuoti ir koreguoti teksto kūrimo procesą ir produktą (tekstą);

8.2.4. pasirinkti tinkamas kalbos priemones komunikaciniam tikslui pasiekti, derinant įvairių formų ir stilių elementus pagal žanro reikalavimus.

9. Kalbėjimo (sakytinės sąveikos ir raiškos) užduotys tikrina, ar kandidato gebėjimai atitinka:

9.1. B1 mokėjimo lygio reikalavimus.

9.1.1. Sakytinės sąveikos (dialogas):

9.1.1.1. dalyvauti pokalbyje, keistis informacija, reikšti savo nuomonę;

9.1.1.2. pasirinkti tinkamas kalbos priemones komunikaciniam tikslui pasiekti, pritaikyti kalbą adresatui ir pagal situaciją;

9.1.1.3. tinkamai taikyti kalbėjimo (sakytinės sąveikos ir raiškos) ir kompensavimo strategijas;

9.1.1.4. reikšti komunikacines intencijas ir į jas reaguoti, vartojant neutralų registrą;

9.1.1.5. lanksčiai naudotis paprastos kalbos ištekliais, parinkti tinkamas raiškos priemones ne tik įprastose, bet ir nelabai įprastose situacijose.

9.1.2. sakytinės raiškos (monologas):

9.1.2.1. gana laisvai reikšti mintis, suprantamai pasakant esminius dalykus;

9.1.2.2. glaustai apibūdinti situaciją ir išsakyti nuomonę, nuosekliai dėstant mintis;

9.1.2.3. pasirinkti tinkamus komunikacijai kalbos vienetus, pritaikyti kalbą kalbėjimo tikslui;

9.1.2.4. taikyti kalbėjimo (sakytinės sąveikos ir raiškos) strategijas: planuoti, kurti, koreguoti sakytinį tekstą.

9.2. B2 mokėjimo lygio reikalavimus.

9.2.1. Sakytinės sąveikos (dialogas):

9.2.1.1. sąveikauti lengvai ir spontaniškai, aiškiai išdėstyti ir pagrįsti savo požiūrį, paaiškinant ir pateikiant argumentų;

9.2.1.2. pasirinkti tinkamus komunikacijai kalbos vienetus, derinti įvairių formų ir stilių elementus, tikslingai pritaikant kalbą, atitinkančią tikslą ir adresatą;

9.2.1.3. tinkamai taikyti viešo kalbėjimo ir kompensavimo strategijas;

9.2.1.4. parinkti įvairius tos pačios minties raiškos variantus;

9.2.1.5. prisitaikyti prie pokalbio krypties, stiliaus ir akcento pokyčių.

9.2.2. Sakytinės raiškos (monologas):

9.2.2.1. aiškiai ir detaliai apibūdinti situaciją ir išsakyti nuomonę, išplėtojant ir pagrindžiant mintis papildomais teiginiais, argumentais ir tinkamais pavyzdžiais;

9.2.2.2. derinti įvairių kalbos formų ir stilių elementus, pritaikant kalbą tikslui ir adresatui;

9.2.2.3. tinkamai taikyti kalbėjimo (sakytinės sąveikos ir raiškos) strategijas: planuoti, kurti ir koreguoti sakytinį tekstą.

10. Gebėjimus iliustruojančių užduočių pavyzdžiai pateikiami Ugdymo plėtotės centro ir Nacionalinio egzaminų centro interneto svetainėse.

11. Egzamino turinio dalykiniai reikalavimai pateikiami šios Programos priede.

12. Egzamino matricoje pateikiamas egzamino užduočių paskirstymas pagal kalbinės veiklos sritis ir kalbos mokėjimo lygius:

 

Kalbinės veiklos sritys

Užduoties taškai, procentais

Iš viso

B1 mokėjimo lygio

B2 mokėjimo lygio

Klausymas

(sakytinio teksto supratimas)

25

10

15

Skaitymas

(rašytinio teksto supratimas)

25

10

15

Rašymas 

(rašytinė sąveika ir raiška)

25

10

15

Kalbėjimas

(sakytinė sąveika ir raiška)

25

10

15

Iš viso, procentais

100

40

60

 

IV. EGZAMINO UŽDUOČIŲ POBŪDIS

 

13. Egzamino užduotys sudaromos, atsižvelgiant į svarbiausią užsienio kalbų mokymosi veiksnį – komunikacinę kalbų mokymo kryptį. Siekiama, kad egzamino užduotys atspindėtų realias kalbos vartojimo situacijas.

14. Galimi klausymo (sakytinio teksto supratimo), skaitymo (rašytinio teksto supratimo), rašymo (rašytinės sąveikos ir raiškos) ir kalbėjimo (sakytinės sąveikos ir raiškos) užduočių tipai ir jų svarba pateikiami šios Programos priede.

15. Orientacinė egzamino struktūra pateikiama šioje lentelėje:

 

Egzamino dalys

Orientacinė struktūra

Klausymo (sakytinio teksto supratimo) užduotys

4 užduotys:

iš jų 75 procentai uždarojo tipo,

iš jų 25 procentai atvirojo tipo,

egzamino dalies vertė taškais – 25 taškai.

Skaitymo (rašytinio teksto supratimo) užduotys

4 užduotys:

iš jų 75 procentai uždarojo tipo,

iš jų 25 procentai atvirojo tipo,

bendra skaitomų tekstų apimtis – 1600–1800 žodžių,

egzamino dalies vertė taškais – 25 taškai.

Rašymo (rašytinės sąveikos ir raiškos) užduotys

2 užduotys:

rašytinės sąveikos (ne mažiau kaip 80 žodžių),

rašytinės raiškos (ne mažiau kaip 180 žodžių),

bendra kuriamų tekstų apimtis – ne mažiau kaip 260 žodžių,

egzamino dalies vertė taškais – 25 taškai.

Kalbėjimo (sakytinės sąveikos ir raiškos) užduotys

 

2 užduotys:

sakytinės raiškos (monologas) ,

sakytinės sąveikos (dialogas),

egzamino dalies vertė taškais – 25 taškai.

Iš viso taškų

100 taškų

 

 

 

 

 

V. EGZAMINO VERTINIMAS

 

16. Bendrieji rašymo (rašytinės sąveikos ir raiškos) užduočių vertinimo kriterijai, jų svarba ir aprašai pateikiami šioje lentelėje:

 

Kriterijus

Svarba

Kriterijaus aprašas

Turinys

40 procentų

Komunikacinių intencijų realizavimas,

užduoties tikslo pasiekimas,

minties rišlumas,

argumentų, detalių ir pavyzdžių tinkamumas,

turinio išsamumas,

apimtis.

Teksto struktūra ir forma

30 procentų

Loginis išdėstymas / seka / nuoseklumas,

teksto struktūra / skirstymas į tinkamas dalis,

teksto rišlumas,

išdėstymas lape (apipavidalinimas).

 

Kalbos priemonių vartojimas

30 procentų

Leksinių ir gramatinių formų ir struktūrų

 

įvairovė, sudėtingumas, tinkamumas ir taisyklingumas,

rašyba ir skyryba.

 

  17. Bendrieji kalbėjimo (sakytinės sąveikos ir raiškos)  užduočių vertinimo kriterijai, jų svarba ir aprašai pateikiami šioje lentelėje:

 

Užduoties pobūdis

Kriterijus

Svarba

Kriterijaus aprašas

Sakytinės raiškos

(monologas)

 

Turinys

 

16 procentų

Turinio atskleidimas ir išsamumas,

žodyno turtingumas ir įvairovė.

Kalbėjimo sklandumas ir rišlumas

16 procentų

Pasisakymo tempas,

diskurso žymiklių vartojimas.

 

Sakytinės sąveikos (dialogas)

 

Komunikacinių intencijų realizavimas

16 procentų

 

 

Komunikacinio tikslo pasiekimas,

informacijos pateikimas,

pasikeitimas informacija,

argumentų, detalių ir pavyzdžių tinkamumas.

 

Sąveika ir lankstumas

16 procentų

Pokalbio valdymas,

pašnekovo įtraukimas į pokalbį.

 

Sakytinės raiškos

(monologas)  ir

sakytinės sąveikos

(dialogas)

 

 

Kalbos priemonių tinkamumas ir taisyklingumas

 

24 procentai

 

 

 

Žodyno tinkamumas,

gramatinių struktūrų sudėtingumas,

gramatinių struktūrų taisyklingumas.

Tartis ir intonacija

12 procentų

Garsų ir žodžių tarties taisyklingumas,

intonacijos tinkamumas.

 

 

18.Vertinant klausymo (sakytinio teksto supratimo) ir skaitymo (rašytinio teksto supratimo) testų atvirojo tipo užduočių atsakymus, gramatinės ir rašybos klaidos nevertinamos, jei jos nekeičia žodžio, frazės, sakinio reikšmės. Konkrečios užduoties galimų teisingų atsakymo variantų sąrašas pateikiamas vertinimo instrukcijoje.

19. Egzamino vertinimas yra kriterinis. Egzaminą laikiusių kandidatų darbai koduojami ir vertinami taškais, centralizuotai vadovaujantis vertinimo instrukcijomis. Kiekvieną kandidato darbą vertina ne mažiau kaip du vertintojai. Jei jų įvertinimas (taškų suma) skiriasi, galutinį sprendimą dėl įvertinimo priima trečiasis – vyresnysis vertintojas.

20. Valstybinių brandos egzaminų vertinimo komitetas nustato ir patvirtina minimalią egzamino išlaikymo ribą taškais. Visi mokiniai, pasiekę egzamino išlaikymo taškų ribą, laikomi egzaminą išlaikiusiais.

_______________

 

 


 

Užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) brandos egzamino programos priedas

 

UŽSIENIO KALBOS (ANGLŲ, PRANCŪZŲ, RUSŲ, VOKIEČIŲ) BRANDOS EGZAMINO UŽDUOČIŲ REIKALAVIMAI

 

1. Užsienio kalbos (anglų, prancūzų, rusų, vokiečių) brandos egzamino tematika atitinka Vidurinio ugdymo bendrosiose užsienio kalbos programose pateikiamas temas.

2. B2 mokėjimo lygio užduočių reikalavimai apima reikalavimus ir B1 mokėjimo lygio užduotims.

3. Klausymo (sakytinio teksto supratimo) užduočių  reikalavimai:

 

Užduočių reikalavimai

B1 mokėjimo lygis

40 procentų

B2 mokėjimo lygis

60 procentų

Užduočių skaičius

4 užduotys

Tekstų autentiškumas

Tekstai autentiški ir (arba) šiek tiek adaptuoti.

Kalba bendrinė.

Kalbos tempas natūralus.

Tekstų parametrai

Galima ne didesnė nei 3 minučių vieno teksto trukmė.

Galima ne didesnė nei 5 minučių vieno teksto trukmė.

Teksto pateikimas

Teksto klausomasi du kartus.

Tekstų tipai ir žanrai

Kasdieniai pokalbiai, monologinė kalba / pranešimai / paskaitos, informaciniai skelbimai (pavyzdžiui, viešajame transporte, stotyje, oro uoste), reklaminiai skelbimai radijuje, pokalbiai ir interviu radijo laidose,

radijo oro prognozė, radijo naujienos.

 

Tikrinami gebėjimai

Suprasti pokalbį, diskusiją

Suprasti svarbiausias kalbėtojų mintis.

 

Suprasti didžiąją dalį to, kas kalbama ilgame ir sudėtingesniame pokalbyje ar diskusijoje.

Suprasti tiesiogiai perteikiamą monologinę kalbą

Suprasti pranešimo ar pasakojimo pagrindinę informaciją.

Suprasti turinio ir kalbos atžvilgiu sudėtingų pranešimų, pasakojimų, samprotavimų pagrindinę informaciją.

Suprasti skelbimus ir nurodymus

Suprasti pagrindinę faktinę informaciją trumpuose skelbimuose ir detaliuose nurodymuose.

Detaliai suprasti sudėtingesnio turinio skelbimus ir nurodymus.

Suprasti radijo (laidų, interviu, informacinių pranešimų, naujienų, oro prognozių ir kt.) garso įrašus

 

Suprasti svarbiausias radijo laidų mintis.

Suprasti pagrindinę informacinių pranešimų, oro prognozių informaciją.

Detaliai suprasti naujienas, neilgus informacinius pranešimus, kuriuose informacija pateikiama tiesmukai.

Suprasti įvairių sričių tekstus, nustatyti kalbėtojo požiūrius ir nuostatas, informacijos turinį.

Detaliai suprasti radijo dokumentinių laidų ištraukų garso įrašus.

Užduočių tipai

 

 

Uždarojo tipo užduotys

75 procentai

Pažymėti reikiamą atsakymą iš keleto pateiktųjų.

Pažymėti teksto turinį atitinkančius ir (ar) neatitinkančius teiginius.

Sieti teiginį / teiginius su pasisakymo / pasisakymų / trumpo teksto informacija.

Atvirojo tipo užduotys

25 procentai

-

Įrašyti į sakinius praleistus žodžius. Įrašyti į teksto santrauką praleistus žodžius.

 

 

            4. Skaitymo (rašytinio teksto supratimo) užduočių reikalavimai:

 

 

Užduočių reikalavimai

B1 mokėjimo lygis

40 procentų

B2 mokėjimo lygis

60 procentų

 

 

Užduočių skaičius

 

4 užduotys

 

 

2 užduotys

 

2 užduotys

Tekstų autentiškumas

Tekstai autentiški ir (arba) šiek tiek adaptuoti

 

Bendra tekstų apimtis*

1600–1800 žodžių

 

Tekstų parametrai

Aiškios loginės struktūros tekstai iki 400 žodžių (vieno teksto apimtis), kuriuose informacija pateikiama tiesmukai.

Sudėtingesnės struktūros tekstai iki 700 žodžių (vieno teksto apimtis).

Tekstų tipai ir žanrai

Mišraus tipo tekstai su aprašymo, pasakojimo, informavimo / aiškinimo ir samprotavimo elementais.

Informaciniai, instruktuojamieji ( pavyzdžiui, laiškas, skelbimas, instrukcija, reklama).

Publicistiniai ( pavyzdžiui, interviu, straipsnis, pranešimas, recenzija).

 

Mokslo populiarieji (pavyzdžiui, pranešimas, straipsnis)

Tikrinami gebėjimai

Suprasti korespondenciją (laiškus, elektroninius laiškus)

Suprasti įvykių, jausmų, norų aprašymus įvairiuose laiškuose.

 

_

Suprasti krašto pažinimo tekstus, pasakojimus, recenzijas

Suprasti nesudėtingus krašto pažinimo tekstus, trumpus pasakojimus apie įvykius ir žmones (pasakojimo raidą, temų, veiksmų, vietų, laiko kaitą).

Suprasti recenzijas kultūros temomis ( pavyzdžiui, apie filmus, spektaklius, koncertus, knygas), apibendrinti pagrindines mintis.

Rasti tekste reikiamą (nurodytą) informaciją ir argumentus

 

Suprasti aiškios struktūros teksto (pavyzdžiui, laikraščio straipsnio ar jo ištraukos) svarbiausias mintis, problemas.

Išrinkti reikiamą informaciją iš keleto trumpų tekstų (pavyzdžiui, žinių suvestinių, skelbimų, reklamų) ar teksto vietų.

 

Suprasti aktualios problematikos laikraščio straipsnių ištraukas ar pranešimus, kuriuose reiškiamos nuostatos ar požiūriai.

Suprasti mokslo populiariojo teksto pagrindinę informaciją.

Rasti teksto fragmentus, reiškiančius pagrindinę mintį ar esminę informaciją, svarbiausius argumentus, reikalingas detales.

Apibendrinti informacinių straipsnių, interviu ištraukas, kuriose yra nuomonių, argumentų ir svarstymų.

Užduočių tipai

 

Uždarojo tipo užduotys

75 procentai

Pažymėti teisingą atsakymą / teiginį iš keleto pateiktųjų.

Pažymėti teksto turinį atitinkančius ir / ar neatitinkančius teiginius.

Sieti tekstą / teksto dalį su pavadinimu, teiginiu.

Parinkti (pažymint) tinkamą teksto / pastraipos pradžią.

Nurodyti (pažymint) praleistų žodžių vietą tekste (žodžių sąrašas pateikiamas).

 

Nurodyti (pažymint) praleistų sakinių vietą tekste.

Atvirojo tipo užduotys

25 procentai

 

 

-

Įrašyti į teksto santrauką praleistus žodžius, žodžių junginius.

Įrašyti į tekstą praleistus žodžius (žodžių sąrašas nepateikiamas).

Pabaigti sakinį.

 

 

*Pastaba: nurodomas žodžių skaičius apima skaitomus tekstus (taip pat ir išimtus iš teksto sakinius, kurių vietą tekste reikia nurodyti), bet ne užduoties teiginius ir užduoties formuluotę. Žodžių skaičius priklauso nuo kalbos tipo, t. y. ar kalba daugiau sintetinė ar daugiau analitinė.

 

5.  Rašymo (rašytinės sąveikos ir raiškos) užduočių reikalavimai:

 

Užduočių reikalavimai

B1 mokėjimo lygis

40 procentų

B2 mokėjimo lygis

60 procentų

Užduočių skaičius

2 užduotys (viena rašytinės sąveikos ir viena rašytinės raiškos)

Bendra kuriamų tekstų apimtis*

Ne mažiau kaip 260 žodžių

Tikrinami gebėjimai

Kurti įvairių tipų rašytinius tekstus, reiškiant nurodytas komunikacines intencijas (žr. Pagrindinės komunikacinės intencijos) nurodytomis temomis.

Kuriamų tekstų tipai

Pasakojimas ( pavyzdžiui, apie matytą, skaitytą, girdėtą, patirtą įvykį)

Aprašymas (pavyzdžiui, asmens, vietos, įvykio, patirties)

Informavimas / aiškinimas (pavyzdžiui, apie buvusius, esamus, būsimus įvykius, dalykus)

Mišraus tipo tekstas su samprotavimo elementais

Tekstas, kurio pagrindas – samprotavimas / argumentavimas (pavyzdžiui, apie patirtus dalykus, turimą informaciją)

Pagrindinės komunikacinės intencijos

 

Papasakoti; informuoti / aiškinti; aprašyti / apibūdinti; samprotauti (argumentuoti, reikšti nuomonę); pasiteirauti informacijos, teikti informaciją; reikšti mintis, jausmus, nuostatas; paprašyti, paaiškinti problemą; pakviesti, padėkoti, atsiprašyti, pasveikinti ir kt.

Užduočių tipai

Rašytinės sąveikos gebėjimus tikrinanti užduotis

Parašyti asmeninį laišką: perteikti naujienas, išdėstyti savo mintis, su tam tikromis detalėmis aprašyti savo patirtį, jausmus ar įvykius.

Parašyti pusiau oficialų laišką, prašant informacijos ar pateikiant informaciją.

 

Parašyti trūkstamą teksto dalį (pastraipą).

 

Rašytinės raiškos gebėjimus tikrinanti užduotis

 

Parašyti samprotaujamojo tipo apibrėžtos formos rašinį / esė su pasakojimo ir (arba) aprašymo elementais, išryškinant svarbiausias mintis ir aktualias paremiamąsias detales ir efektyviai pasirenkant minčių dėstymo strategiją / būdą: pagrįsti pateiktus požiūrius argumentais „už“ ir „prieš“; paaiškinti įvairių dalykų pranašumus ir trūkumus; atskleisti aprašomų dalykų priežasties ir pasekmės ryšį.

 

*Pastaba: žodžių skaičius konkrečioje užduotyje priklauso nuo kalbos tipo (daugiau analitinė ar daugiau sintetinė kalba).

 

6. Kalbėjimo (sakytinės sąveikos ir raiškos) užduočių reikalavimai:

 

Užduočių reikalavimai

B1 mokėjimo lygis

40 procentų

B2 mokėjimo lygis

60 procentų

Užduočių skaičius

2 užduotys (kalbėti monologu ir dalyvauti dialoge)

Orientacinis užduoties atlikimo laikas*

Kalbėti monologu 3–4 min.

Dalyvauti dialoge 4–5 min.

Bendras pasiruošimo ir užduočių atlikimo laikas vienam mokiniui

30 min.

Tikrinami gebėjimai

Kurti įvairių tipų sakytinius tekstus, reiškiant komunikacines intencijas (žr. Pagrindinės komunikacinės intencijos) nurodytomis temomis.

Kuriamų tekstų tipai

Monologas (produkavimo užduotis, atlieka vienas mokinys)

Dialogas (sąveikos užduotis, atlieka mokinių pora – mokinys A ir mokinys B arba mokinys poroje su egzaminuotoju)

Pagrindinės komunikacinės intencijos

 

Gauti, teikti informaciją ir keistis informacija, remiantis turimomis žiniomis ir asmenine patirtimi: teirautis informacijos; keistis arba teikti informaciją apie faktą ar įvykį, asmenį, daiktą, asmens arba daikto buvimą ar nebuvimą, kiekį, kokybę, daiktų priklausomybę; apie veiksmą, laiką, vietą, veiksmo ar įvykio priežastį ir tikslą; apie veiksmo galimybę, būtinybę, tikimybę.

 

Reikšti emocijas, jausmus: džiaugsmą, apgailestavimą, pasitenkinimą / nepasitenkinimą, teigiamą ar neigiamą vertinimą, abejingumą, nustebimą, užuojautą, susirūpinimą, pritarimą / nepritarimą ir kt.

 

Naudotis kalbos etiketo frazėmis: susipažinti, prisistatyti ir pristatyti kitą asmenį, pasisveikinti, atsisveikinti, kreiptis į kitą asmenį, dėkoti, pasveikinti; atsiprašyti, atsakyti į padėkojimą ir atsiprašymą.

 

Reikšti nuostatą, požiūrį, įtikinti, argumentuoti: reikšti ir sužinoti nuostatą, požiūrį, nuomonę, keistis nuomonėmis, apibūdinant asmenį, daiktą, faktą, įvykį, poelgį; sutikimą ar nesutikimą, ketinimą, norą, reikalavimą, prašymą, patarimą, raginimą, kvietimą, atsisakymą, leidimą ar draudimą, pažadėjimą, abejojimą.

 

Valdyti, struktūruoti pokalbį: pradėti pokalbį, inicijuoti, palaikyti pokalbį, keisti pokalbio temą (kryptį); paprašyti dėmesio, paprašyti pakartoti, perklausti, priminti, užbaigti pokalbį.


 

Užduočių tipai

Sakytinės raiškos gebėjimus tikrinanti užduotis (monologas)

 

Pasisakymas pagal pateiktą temą / situaciją (pateikiamas planas).

 

Pasisakymas pagal tekstą / teiginį – stimulą (pateikiamas planas).

 

Pasisakymas pagal paveikslėlį / paveikslėlius ar diagramą (pateikiamas planas).

Sakytinės sąveikos gebėjimus tikrinanti užduotis (dialogas)

 

Pokalbis siekiant susitarti (pateikiamas dialogo planas).

 

Diskusijos tipo pokalbis (pateikiamas dialogo planas).

 

*Pastaba: nurodytas laikas skiriamas užduočiai atlikti be pasirengimui skirto laiko.

 

_______________