Paveikslėlis, kuriame yra eskizas, piešimas, iliustracija, simbolis  Automatiškai sugeneruotas aprašymas

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO

 

MINISTRAS

 

 

 

ĮSAKYMAS

 

DĖL MOKYTOJŲ IR PAGALBOS MOKINIUI SPECIALISTŲ KOMPETENCIJŲ APRAŠO PATVIRTINIMO

 

 

2023 m. lapkričio 27 d. Nr. V-1499

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 56 straipsnio 2 dalies 3 punktu:

1. T v i r t i n u Mokytojų ir pagalbos mokiniui specialistų kompetencijų aprašą (pridedama).

 

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. sausio 15 d. įsakymą Nr. ISAK-54 „Dėl Mokytojo profesijos kompetencijos aprašo patvirtinimo“.

 

 

 

 

 

Švietimo, mokslo ir sporto ministras                                                                      Gintautas Jakštas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2023 m. lapkričio 27 d.

įsakymu Nr. V-1499

 

MOKYTOJŲ IR PAGALBOS MOKINIUI SPECIALISTŲ KOMPETENCIJŲ APRAŠAS

 

I SKYRIUS 

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Mokytojų ir pagalbos mokiniui specialistų (toliau – pedagogai) kompetencijų aprašo (toliau – aprašas) paskirtis – apibrėžti pedagogų kompetencijas.

2. Pedagogų kompetencijos išskiriamos remiantis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo ir jį įgyvendinančių teisės aktų nuostatomis, pažangia Lietuvos ir užsienio šalių pedagogine-moksline patirtimi bei tendencijomis.

3. Išskirtos pedagogų kompetencijos yra aktualios pedagogui šiandien gyvenant nuolatinėje kaitoje ir neapibrėžtume bei, tikėtina, bus svarbios dar labiau neapibrėžtoje ir kintančioje artimiausioje ateityje.

4. Pedagogo darbui ir veiklai yra svarbus holistinis požiūris į asmenybę. Šiame apraše kompetencijos suprantamos kaip žinių, gebėjimų ir vertybinių nuostatų visuma. Pedagogų kompetencijos yra tarpusavyje susijusios, viena kitą papildančios ir drauge įgalinančios refleksija grįstą profesinį augimą.

5. Pedagogų kompetencijos yra sugrupuotos į kompetencijų sritis. Išskiriamos keturios pedagogų kompetencijų sritys: profesinės elgsenos, kognityvinė, veikimo kartu ir emocinė-motyvacinė.

6. Pedagogų kompetencijos grindžiamos šiomis vertybinėmis nuostatomis: demokratija, empatija, orumu, laisve spręsti, atsakomybe, pasitikėjimu, atvirumu, kultūriniu identitetu, pilietiškumu ir tarpkultūriškumu. Šių vertybinių nuostatų (kurios apima išskirtas keturias kompetencijų sritis) pagrindu nuolat, pradedant studijomis ir toliau pedagogo profesiniame kelyje dalyvaujant kvalifikacijos tobulinimo veiklose, vyksta refleksija grįstas kompetencijų tobulinimas (profesinis augimas).

 

II KYRIUS

PROFESINĖS ELGSENOS SRITIES KOMPETENCIJOS

 

7. Profesinės elgsenos sritis susijusi su kryptinga pedagogo veikla, profesinės elgsenos formavimusi ir nuolatiniu stiprinimu, siekiant ugdymo tikslų, puoselėjant organizacijos kultūrą, suvokiant jos svarbą, atliekant veiklas mokykloje ir už jos ribų.

8. Profesinės elgsenos srities kompetencijos:

8.1. profesinės etikos kompetencija;

8.2. profesinio tobulėjimo kompetencija;

8.3. profesinio atsparumo ir streso valdymo kompetencija;

8.4. sveikos gyvensenos kompetencija;

8.5. profesinės autonomijos ir reflektavimo kompetencija.

 

III SKYRIUS

KOGNITYVINĖS SRITIES KOMPETENCIJOS

 

9. Kognityvinės srities kompetencijos yra susijusios su ugdomąja veikla, siekiant atliepti ir įgyvendinti ugdymo aktualijas, ugdymosi prieinamumą, ugdytinių savarankiškumą.

10. Kognityvinės srities kompetencijos:

10.1. ugdytinių pažinimo kompetencija;

10.2. įtraukiojo ugdymo planavimo ir įgyvendinimo kompetencija;

10.3. mokomojo dalyko (srities) ir tarpdalykinė kompetencija;

10.4. ugdymo turinio kūrimo ir realizavimo kompetencija;

10.5. kritinio mąstymo ir problemų sprendimo kompetencija;

10.6. profesinės veiklos tyrimo ir duomenų analizavimo kompetencija;

10.7. kūrybiškumo kompetencija;

10.8. ugdytinių motyvavimo, jų individualios pažangos ir pasiekimų fiksavimo ir vertinimo kompetencija;

10.9. kalbinė (daugiakalbystės) ir komunikavimo kompetencija;

10.10. medijų ir skaitmeninio raštingumo kompetencija.

 

IV SKYRIUS

VEIKIMO KARTU SRITIES KOMPETENCIJOS

 

11. Veikimo kartu srities kompetencijos suvokiamos kaip pagrindas pedagogo proaktyviam veikimui mokykloje ir už jos ribų. Veikimas kartu, siekiant ugdymo tikslų, apima pedagogo veiklą mokyklos vidiniuose ir išoriniuose tinkluose individualiai ar kartu su kitais pedagogais, su ugdytinio šeima (tėvais, globėjais, rūpintojais), kitais specialistais.

12. Veikimo kartu srities kompetencijos:

12.1. mokymosi drauge, su kitais ir iš kitų kompetencija;

12.2. bendradarbiavimo su ugdytinio šeima (tėvais, globėjais, rūpintojais) kompetencija;

12.3. darbo komandoje kompetencija;

12.4. konstruktyvaus bendravimo ir bendradarbiavimo pedagogų profesiniuose ir tarpprofesiniuose tinkluose kompetencija.

 

V SKYRIUS

EMOCINĖS-MOTYVACINĖS SRITIES KOMPETENCIJOS

 

13. Emocinės-motyvacinės srities kompetencijos leidžia pastebėti, jausti, atpažinti savo ir kitų emocijas ir, atsižvelgiant į tai, bendrauti, dalintis jomis, įvertinant savo ir tų, su kuriais bendraujama, emocinį patyrimą. Pedagogų emocijos veikia jų pačių ir mokinių elgesį, motyvaciją, mąstymą, taip pat ir pedagogo bei mokinio, pedagogo ir kolegų, pedagogo ir tėvų ir kt. santykius.

14. Emocinės-motyvacinės srities kompetencijos:

14.1. emocinio intelekto kompetencija;

14.2. lyderystės kompetencija;

14.3. kultūrinio identiteto, pilietiškumo ir tarpkultūrinė kompetencija.

 

VI SKYRIUS 

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

15. Aprašą rekomenduojama taikyti:

15.1. apibrėžiant pedagogų profesinio tobulėjimo gaires, padedančias pedagogui įsivertinti profesinę veiklą, numatyti ir tikslingai planuoti tolesnį profesinį augimą bei tobulėjimą;

15.2. nustatant vienodus pedagogų rengimo sistemos kriterijus;

15.3. nustatant pedagogų kvalifikacijos tobulinimo sistemos kriterijus;

15.4. nustatant pedagogų atestacijos (karjeros) sistemos kriterijus.

 

 

_________________