LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRO 2023 M. BALANDŽIO 24 D. ĮSAKYMO NR. V-586 „DĖL 2023–2024 IR 2024–2025 MOKSLO METŲ PRADINIO, PAGRINDINIO IR VIDURINIO UGDYMO PROGRAMŲ BENDRŲJŲ UGDYMO PLANŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2024 m. rugpjūčio 30 d. Nr. V-921
Vilnius
1. Pakeičiu 2023–2024 ir 2024–2025 mokslo metų pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendruosius ugdymo planus, patvirtintus Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2023 m. balandžio 24 d. įsakymu Nr. V-586 „Dėl 2023–2024 ir 2024–2025 mokslo metų pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendrųjų ugdymo planų patvirtinimo“:
1.1. Papildau II skyrių devintuoju skirsniu:
„DEVINTASIS SKIRSNIS
KADETŲ UGDYMO PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO YPATUMAI
771. Mokykla vykdanti kadetų ugdymo programą įgyvendina Kadetų ugdymo programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2024 m. rugpjūčio 22 d. įsakymu Nr. V-887 „Dėl Kadetų ugdymo programos patvirtinimo“ (toliau – Kadetų programa) ir 2022 m. Pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo bendrąsias programas.
773. Kadetų programa įgyvendinama per privalomą kadetų ugdymo pamoką ir integruojant į kitų dalykų turinį. Mokykla priima sprendimą į kokių dalykų turinį integruoti Kadetų programą.
774. Pamokų skaičius Kadetų ugdymo programai įgyvendinti:
Klasė |
Pamokų skaičius per savaitę |
Pamokų skaičius per mokslo metus |
Dalykas: Kadetų ugdymas |
||
Pradinis ugdymas |
||
1 |
1 |
35 |
2 |
1 |
35 |
3 |
1 |
35 |
4 |
1 |
35 |
Pagrindinis ugdymas |
||
5 |
1 |
37 |
6 |
1 |
37 |
7 |
1 |
37 |
8 |
1 |
37 |
9, I gimn. |
1 |
37 |
10, II gimn. |
1 |
37 |
Vidurinis ugdymas |
||
III gimn. |
1 |
36 |
IV gimn. |
1 |
34 |
775. Siekiant Kadetų programos tikslų mokykla užtikrina dermę tarp visų vykdomų programų, veiklų. Mokykla priima sprendimą dėl ugdymo proceso organizavimo būdų.
776. Kadetų ugdymo programai įgyvendinti, esant poreikiui, gali būti panaudojama mokinio ugdymo poreikiams tenkinti ir mokymosi pagalbai teikti skirtos valandos.
1.2. Pakeičiu 108 punktą ir jį išdėstau taip:
„108. Pamokų skaičius vidurinio ugdymo programai įgyvendinti 2024–2025 mokslo metais kasdieniu ir nuotoliniu mokymo proceso organizavimo būdu:
Vidurinio ugdymo dalykų grupės / dalykai |
Pamokų skaičius turiniui įgyvendinti per dvejus metus |
Pamokų skaičius klasei per vienus metus / per savaitę |
|
III gimn. klasė (36 savaitės) |
IV gimn. klasė (34 savaitės) |
||
Privalomi dalykai |
|||
Lietuvių kalba ir literatūra |
280 B* 420 A** |
144 B (4) 216 A (6) |
136 B (4) 204 A (6) |
Lietuvių gestų kalba |
140 |
72 |
68 |
Baltarusių / lenkų / rusų / vokiečių tautinės mažumos gimtoji kalba ir literatūra*** |
280*** |
144 A (4) |
136 (4) |
Matematika |
280 B 420 A |
144 B (4) 216 A (6) |
136 B (4) 204 A (6) |
Fizinis ugdymas |
210 |
108 (3) |
102 (3) |
Privalomai pasirenkami dalykai |
|||
Dorinis ugdymas |
|||
Dorinis ugdymas (tikyba) |
70 |
36 (1) |
34 (1) |
Dorinis ugdymas (etika) |
70 |
36 (1) |
34 (1) |
Kalbinis ugdymas |
|||
Užsienio kalba (anglų) |
210 |
108 (3) |
102 (3) |
Užsienio kalba (prancūzų) |
210 |
108 (3) |
102 (3) |
Užsienio kalba (vokiečių) |
210 |
108 (3) |
102 (3) |
Gamtamokslinis ir technologinis ugdymas |
|||
Biologija |
210 |
108 (3) |
102 (3) |
Chemija |
210 |
108 (3) |
102 (3) |
Fizika |
210 |
108 (3) |
102 (3) |
Informatika |
210 |
108 (3) |
102 (3) |
Inžinerinės technologijos |
210 |
108 (3) |
102 (3) |
Visuomeninis ugdymas |
|||
Istorija |
210 |
108 (3) |
102 (3) |
Geografija |
210 |
108 (3) |
102 (3) |
Ekonomika ir verslumas |
210 |
108 (3) |
102 (3) |
Filosofija |
210 |
108 (3) |
102 (3) |
Meninis ugdymas |
|||
Dailė |
140 |
72 (2) |
68 (2) |
Muzika |
140 |
72 (2) |
68 (2) |
Šokis |
140 |
72 (2) |
68 (2) |
Teatras |
140 |
72 (2) |
68 (2) |
Medijų menas |
140 |
72 (2) |
68 (2) |
Taikomosios technologijos |
140 |
72 (2) |
68 (2) |
Brandos darbas (...) |
50 valandų |
||
Socialinė-pilietinė veikla |
ne mažiau kaip 70 valandų |
||
Pasirenkamieji dalykai, dalyko moduliai |
|||
Profesinio mokymo programos modulis (...) |
110–440 |
||
Laisvai pasirenkamasis dalykas: |
|||
Užsienio kalba **** |
140–210 |
72 (2) arba 108 (3) |
68 (2) arba 102 (3) |
Lotynų kalba ir Antikos kultūra |
70 |
36 (1) |
34 (1) |
Astronomija |
70 |
36 (1) |
34 (1) |
Etninė kultūra |
70 |
36 (1) |
34 (1) |
Geografinės informacinės sistemos |
70 |
36 (1) |
34 (1) |
Menų istorija |
70 |
36 (1) |
34 (1) |
Nacionalinis saugumas ir krašto gynyba |
70 |
36 (1) |
34 (1) |
Psichologija |
70 |
36 (1) |
34 (1) |
Teisė |
70 |
36 (1) |
34 (1) |
Dalyko modulis: |
34, 36, 70, 140 |
36 (1) arba 72 (2) |
34 (1) arba 68 (2) |
Planimetrija***** |
36 |
36 (1) |
0 |
Duomenų tyrybos, programavimo ir saugaus elgesio pradmenys****** |
70 |
36 (1) |
34 (1) |
Lietuvių kalbos rašyba, skyryba ir kalbos vartojimas |
70 |
36 (1) |
34 (1) |
Literatūra ir kitos medijos |
34 |
36 (1) |
34 (1) |
Kūrybinis rašymas |
34 |
36 (1) |
34 (1) |
Užsienio kalbos akademinių gebėjimų ugdymas(is) rengiantis studijoms (rašymas) |
34 |
36 (1) |
34 (1) |
Pažintis su grožine literatūra anglų kalba |
34 |
36 (1) |
34 (1) |
Biologijos tiriamosios veiklos duomenų apdorojimo metodikos |
34 |
36 (1) |
34 (1) |
Pagrindinės fizikos sąvokos, dėsniai ir jų taikymas
|
34 |
36 (1) |
|
Fizikiniai inžinerijos pagrindai |
34 |
36 (1) |
34 (1) |
Puslaidininkiai ir elektronika |
34 |
0 |
34 (1) |
... (dalyko modulis) ******* |
34, 36, 70 arba 140 |
36 (1) arba 72 (2) |
34 (1) arba 68 (2) |
Minimalus privalomų pamokų skaičius mokiniui per savaitę / per mokslo metus |
Po 25 pamokas III ir IV gimnazijos klasėse per savaitę; 900 – III gimnazijos klasėje, 850 – IV gimnazijos klasėje. Po 27 pamokas III ir IV gimnazijos klasėse per savaitę***. 972 – III gimnazijos klasėje***; 918 – IV gimnazijos klasėje***. |
– |
|
Neformalusis vaikų švietimas (valandų skaičius) klasei per 2 metus |
210 valandų |
||
Mokinio ugdymo poreikiams tenkinti pamokų skaičius per 2 metus |
840 pamokų |
Pastabos:
* B – dalyko programos bendrasis kursas;
** A – dalyko programos išplėstinis kursas;
*** mokyklose, kuriose įteisintas mokymas tautinių mažumų kalbos arba mokymas tautinės mažumos kalba;
**** kaip laisvai pasirenkamas dalykas tęsiama pagrindiniame ugdyme pradėta mokytis antroji užsienio kalba arba naujai pradėta mokytis nauja užsienio kalba;
***** matematikos dalyko privalomas modulis „Planimetrija“ III gimnazijos klasėje (36 pamokos);
****** informatikos modulis „Duomenų tyrybos, programavimo ir saugaus elgesio pradmenys“ (70 pamokų) privalomas mokiniams, pasirinkusiems mokytis informatiką;
******* modulis gali būti pasirinktas mokytis tiek III, tiek IV gimnazijos klasėje. Moduliui mokytis gali būti skiriamos 1–2 savaitinės pamokos. Modulio trukmė III gimnazijos klasėje – 36 pamokos, IV gimnazijos klasėje – 34 pamokos. Mokinys gali pasirinkti mokytis skirtingus modulius III ir IV gimnazijos klasėje. Mokyklos mokytojų parengtą modulio programą (modulių programas) tvirtina mokyklos vadovas.“
1.3. Papildau 110.6. papunkčiu:
1.4. Pakeičiu 112 punktą ir jį išdėstau taip:
„112. Mokinys gali pasirinkti atlikti brandos darbą iš bet kurio vieno ar kelių jo individualaus ugdymo plano dalyko (-ų) ir gali rengti jį individualiai arba grupėje. Brandos darbas vykdomas III ir / arba IV gimnazijos klasėse ugdymo procese, vadovaujantis Brandos darbo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo mokslo ir sporto ministro 2024 m. vasario 28 d. įsakymu Nr. V-240 „Dėl Brandos darbo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo.“
1.5. Papildau 141.11 papunkčiu:
1.6. Pakeičiu 2 priedą:
1.6.1. Papildau 1.11 papunkčiu:
„1.11. Specializuoto ugdymo krypties programų (pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo kartu su dailės ugdymu programų) dailės ugdymo dalimi, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2023 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. V-1526 „Dėl Specializuoto ugdymo krypties programų (pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo kartu su dailės ugdymu programų) dailės ugdymo dalies patvirtinimo“. Programa įgyvendinama. 1, 3, 5, 7 ir I, III gimnazijos klasėse.“
1.6.2. Pakeičiu 1.2 papunktį ir jį išdėstau taip:
„1.2. Specializuoto ugdymo krypties programų (pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo kartu su inžineriniu ugdymu) inžinerinio ugdymo dalimi, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2023 m. rugpjūčio 31 d. įsakymu Nr. V-1133 „Dėl Specializuoto ugdymo krypties programų (pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo kartu su inžineriniu ugdymu) inžinerinio ugdymo dalies patvirtinimo;“.
1.6.3. Papildau 1.41 papunkčiu:
„1.41. Specializuoto ugdymo krypties programų (pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo kartu su muzikos ugdymu programų) muzikos ugdymo dalimi, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2024 m. kovo 19 d. įsakymu Nr. V-311 „Dėl Specializuoto ugdymo krypties programų (pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo kartu su muzikos ugdymu programų) muzikos ugdymo dalies patvirtinimo“, įgyvendinama 1, 3, 5, 7 ir I, III gimnazijos klasėse;“.
1.6.4. Papildau 6.51 papunkčiu:
„6.51 specializuoto ugdymo krypties programą (pradinio ugdymo kartu su muzikos ugdymu programą), 1 klasėje privalo mokytis dviejų privalomų – atlikėjo raiškos, solfedžio ir ne mažiau kaip vieną privalomai pasirenkamąjį dalyką (išskyrus fortepijoną), 3 klasėje – ne mažiau kaip trijų privalomų dalykų – atlikėjo raiškos, solfedžio, muzikos pažinimo ir ne mažiau kaip vieną privalomai pasirenkamąjį dalyką (išskyrus fortepijoną);“.
1.6.5. Papildau 6.61papunkčiu:
„6.61. specializuoto ugdymo krypties programas (pagrindinio ir vidurinio ugdymo kartu su muzikos ugdymu programas) 5, 7 klasėse privalo mokytis trijų privalomų ir ne mažiau kaip dviejų privalomai pasirenkamųjų dalykų (išskyrus fortepijoną), gimnazijos I, III klasėse – keturių muzikos ugdymo dalies branduolio dalykų ir ne mažiau kaip dviejų branduolį papildančių dalykų;“.
1.6.6. Papildau II skyrių 111 punktu:
„111. Specializuoto ugdymo krypties programų (pradinio ugdymo kartu su muzikos, dailės ugdymu programų) dailės, muzikos ugdymo dalims įgyvendinti 1, 3 klasėms skiriamas pamokų skaičius per mokslo metus:
Dalykai |
1–2 klasėse pamokų skaičius per metus |
3–4 klasėse pamokų skaičius per metus |
Minimalus pamokų skaičius pradinio ugdymo programoje per metus |
Dailės ugdymo dalis |
|||
Dailės raiška |
420 |
420 |
840 |
Meninio ugdymo dalis |
|||
Meno šakos dalykas |
140 |
140 |
280 |
Pagrindiniai pasirinktos meno srities dalykai |
210 |
210 |
420 |
Meno šakos dalyką papildantys dalykai |
140 |
140 |
280 |
Muzikos ugdymo dalis |
|||
Muzikos ugdymo privalomi dalykai 1, 3 klasėms |
|||
Atlikėjo raiška |
140 |
140 |
280 |
Solfedžio** |
140 |
140 |
280 |
Muzikos pažinimas |
70 |
70 |
|
Privalomai pasirenkami dalykai 1, 3 klasėms |
|||
Bendrasis fortepijonas* |
70 |
70 |
140 |
Ansamblinis muzikavimas** |
70 |
70 |
Pastabos:
* individualiai mokiniui skiriamų pamokų skaičius (išskyrus choro dirigavimą ir dirigavimą);
** klasei, grupei skiriamų pamokų skaičius (išskyrus bendrojo fortepijono, balso ugdymo dalykus).“
1.6.7. Papildau III skyrių 151 punktu:
„151. Specializuoto ugdymo krypties programų (pagrindinio ugdymo kartu su dailės, muzikos ugdymu programų) dailės, muzikos, ugdymo dalims įgyvendinti 5, 7, I gimnazijos klasėms skiriamas pamokų skaičius per mokslo metus:
Klasė
Dalykai |
5 |
6 |
7 |
8 |
Minimalus pamokų skaičius pagrindinio ugdymo programos I dalyje |
I gimnazijos klasė
|
II gimnazijos klasė |
Minimalus pamokų skaičius pagrindinio ugdymo programoje |
Dailės ugdymo dalis |
||||||||
Privalomi dailės ugdymo dalies programos dalykai 5, 7 klasėse
|
||||||||
Dailės raiška |
222 |
222 |
222 |
- |
666 |
- |
- |
666 |
Dailės šaka |
- |
- |
- |
222 |
222 |
111 |
111 |
444 |
Piešimas |
74 |
74 |
74 |
74 |
296 |
74 |
74 |
444 |
Kompozicija |
74 |
74 |
74 |
74 |
296 |
74 |
74 |
444 |
Dailės ir architektūros istorija |
37 |
37 |
37 |
37 |
148 |
37 |
37 |
222 |
Privalomai pasirenkami dalykai gimnazijos I klasėje |
||||||||
Taikomieji menai |
- |
- |
- |
- |
- |
37 |
37 |
74 |
Akvarelė |
- |
- |
- |
- |
- |
37 |
37 |
74 |
Projektavimas |
- |
- |
- |
- |
- |
37 |
37 |
74 |
Iš viso per metus minimalus pamokų skaičius |
407 |
407 |
407 |
407 |
1 628 |
407 |
407 |
2 442 |
Muzikos ugdymo dalis
|
||||||||
Muzikos ugdymo dalies programos privalomi dalykai 5, 7 ir gimnazijos I klasėms |
|
|||||||
Atlikėjo raiška arba muzikos teorija, arba kompozicija, arba garso režisūra* |
74 |
74 |
74 |
74 |
296 |
74 |
74 |
444 |
Klasei, grupei skiriamų valandų skaičius (išskyrus bendrojo fortepijono ir balso ugdymo dalykus) |
||||||||
Solfedžio** |
74 |
74 |
74 |
74 |
296 |
74 |
74 |
444 |
Muzikos istorija** |
74 |
74 |
74 |
74 |
296 |
74 |
74 |
444 |
Muzikos teorija ** |
- |
- |
- |
- |
- |
74 |
74 |
148 |
Muzikos ugdymo dalies programos privalomai pasirenkami dalykai 5, 7 ir gimnazijos I klasėms
|
||||||||
Bendrasis fortepijonas* |
37 |
37 |
37 |
37 |
148 |
37 |
37 |
222 |
Ansamblinis muzikavimas** |
37 |
37 |
37 |
37 |
148 |
37 |
37 |
222 |
Balso ugdymas* |
37 |
37 |
37 |
37 |
148 |
37 |
37 |
222 |
Garso įrašymo technika (garso režisūrai, muzikos teorijai ir kompozicijai) |
|
|
|
|
|
37 |
|
37 |
Akompanavimas (fortepijonui) |
|
|
|
|
|
37 |
|
37 |
Iš viso per metus minimalus pamokų skaičius |
296 |
|
296 |
|
|
370 |
|
370 |
Pastabos:
* individualiai mokiniui skiriamų valandų skaičius (išskyrus choro dainavimą ir dirigavimą 5–6 klasėse);
** klasei, grupei skiriamų valandų skaičius (išskyrus bendrojo fortepijono, balso ugdymo dalykus).“
1.6.8. Papildau IV skyrių 171 punktu:
„171. Specializuoto ugdymo krypties programų (vidurinio ugdymo kartu su dailės, muzikos ugdymu programų) dailės, muzikos ugdymo dalims įgyvendinti III gimnazijos klasei skiriamas pamokų skaičius per mokslo metus:
Klasė
Dalykai |
III gimnazijos klasė
|
IV gimnazijos klasė |
Minimalus pamokų skaičius vidurinio ugdymo programoje |
Dailės ugdymo dalis |
|||
Privalomi programos dalykai III gimnazijos klasei |
|||
Dailės šaka |
108 |
102 |
210 |
Piešimas |
108 |
102 |
210 |
Kompozicija |
36 |
68 |
104 |
Dailės ir architektūros istorija |
72 |
34 |
106 |
Privalomai pasirenkami programos dalykai III gimnazijos klasei |
|||
Taikomieji menai |
36 |
34 |
70 |
Akvarelė |
36 |
34 |
70 |
Projektavimas |
36 |
34 |
70 |
Iš viso per metus minimalus pamokų skaičius |
432 |
408 |
840 |
Muzikos ugdymo dalis |
|||
Privalomi programos dalykai III gimnazijos klasei |
|||
Atlikėjo raiška arba muzikos teorija, arba kompozicija, arba garso režisūra* |
72 |
68 |
140 |
Solfedžio** |
72 |
68 |
140 |
Muzikos istorija** |
72 |
68 |
140 |
Harmonija** |
72 |
68 |
140 |
Privalomai pasirenkami programos dalykai III gimnazijos klasei |
|||
Bendrasis fortepijonas* |
36 |
34 |
70 |
Ansamblinis muzikavimas** |
36 |
34 |
70 |
Balso ugdymas* |
36 |
34 |
70 |
Muzikos kūrinių analizė** |
36 |
34 |
70 |
Polifonija (muzikos teorijai ir kompozicijai)** |
|
34 |
33 |
Lietuvių muzikos istorija |
36 |
|
36 |
Garso įrašymo technika (garso režisūrai, muzikos teorijai ir kompozicijai) |
36 |
|
36 |
Akompanavimas (fortepijonui) |
36 |
|
36 |
Iš viso per metus minimalus pamokų skaičius |
360 |
340 |
700 |
Pastabos:
* individualiai mokiniui skiriamų valandų skaičius;
** klasei, grupei skiriamų valandų skaičius (išskyrus bendrojo fortepijono, balso ugdymo dalykus).“
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. kovo 1 d. įsakymą Nr. ISAK-330 „Dėl Vaikų turizmo renginių organizavimo aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
2023–2024 ir 2024–2025 mokslo
metų pradinio, pagrindinio ir
vidurinio ugdymo programų
bendrųjų ugdymo planų
11 priedas
UGDYMO NE MOKYKLOS APLINKOJE ORGANIZAVIMO APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Siekiant pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo bendrosiose programose, patvirtintose Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2022 m. rugpjūčio 24 d. įsakymu Nr. V-1269 „Dėl Priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo bendrųjų programų patvirtinimo“ (toliau – Bendrosios programos), nustatytų tikslų, mokinių mokymosi procesas turi būti organizuojamas ne tik mokykloje ir jos aplinkoje, bet ir ne mokyklos aplinkose, organizuojant išvykas į muziejų, teatrą, galeriją, parką, STEAM (angl. Science, Technology, Engineering, Art (creative activities), Mathematics) (toliau – STEAM) atviros prieigos centrus ar kitas mokymuisi aktualias aplinkas.
2. Mokykla, ugdymo procesą organizuodama ne mokyklos aplinkoje, priima ir derina sprendimus dėl organizavimo laiko, vietos, formos, turinio atitikties Bendrosioms programoms bei saugumo reikalavimams. Ugdymo procese skiriamos prasmingos užduotys, vertinama mokymosi pažanga.
3. Ugdymo ne mokyklos aplinkoje organizavimo aprašas (toliau – Aprašas) numato ugdymo ne mokyklos aplinkoje tikslus, formas, trukmę ir reikalavimus mokinių saugumui bei prasmingam ugdymo laiko panaudojimui užtikrinti. Aprašo nuostatos netaikomos vykimui į fizinio ugdymo pamokas, kai jos organizuojamas baseinuose ar sporto aikštynuose ir vykstama ne rečiau kas dvi savaites. Mokykla nuolatinį vykimą į fizinio ugdymo pamokas, organizuojamas baseinuose ar sporto aikštynuose, reglamentuoja vidaus teisės aktuose.
II SKYRIUS
UGDYMO NE MOKYKLOS APLINKOJE ORGANIZAVIMO FORMOS IR TRUKMĖ
4. Atsižvelgiant į dalyko bendrosios programos mokymosi turinį, ugdymo procesas ne mokyklos aplinkoje gali būti organizuojamas vykdant:
4.1. išvykas, t. y. išvykimus iš mokyklos mokymosi tikslais: į muziejus, STEAM centrus, parkus, sporto aikštynus, baseinus ar kitus objektus, erdves, kuriose organizuojamas ugdymo procesas;
5. Pažintinės veiklos organizavimo formos:
5.1. ekskursija – turistinių objektų lankymas nustatytu maršrutu ugdymo tikslais, kurį vykdo gidas arba mokytojas; gidas – asmuo, kuris suteikia specialią informaciją apie lankomus muziejus, meno galerijas, gamtos, kultūros, mokslo, parodų ar kitus objektus arba vietoves;
5.2. turistinė stovykla – trumpalaikio vaikų poilsio organizavimo forma į rekreacinę teritoriją su įrengta stovyklaviete;
5.3. sąskrydis – organizuotas vaikų susibūrimas gamtinėje aplinkoje (stovyklavietėje) poilsio ar ugdymo tikslais;
5.4. vaikų turizmo renginys – trumpalaikės neformaliojo vaikų švietimo programos (gali būti sudedamoji formaliojo ir neformaliojo švietimo programos dalis) vykdymas keičiant vietą pažintiniais, rekreaciniais ir sportiniais tikslais;
5.5. žygis – ugdymo tikslais organizuotas keliavimas nustatytu maršrutu pėsčiomis ar naudojant įvairias priemones;
6. Ugdymo proceso ne mokyklos aplinkoje trukmė gali būti:
III SKYRIUS
UGDYMO NE MOKYKLOS APLINKOJE PLANAVIMAS IR ORGANIZAVIMAS
8. Ugdymo ne mokyklos aplinkoje poreikį numato mokytojai, atsižvelgdami į dalyko bendrojoje programoje numatytus tikslus. Poreikis organizuoti ugdymą ne mokyklos aplinkoje ir tam reikalingi resursai derinami su mokyklos vadovu ar jo įgaliotu asmeniu. Planuojant organizuoti ugdymą ne mokyklos aplinkoje rekomenduojama atsižvelgti į šiuos veiksnius:
8.1. tikslingumo. Numatyti, kaip suplanuotos veiklos padės siekti dalyko Bendrojoje programoje numatytų tikslų, kokios užduotys bus skiriamos mokiniams ir kaip bus vertinama jų pažanga;
8.3. įtraukumo. Siūlant veiklas atsižvelgti į mokinių mokymosi poreikių įvairovę ir sudaryti sąlygas visiems mokiniams dalyvauti planuojamose veiklose, numatant įvairius mokinių įsitraukimo į veiklas būdus;
8.4. ekonomiškumo. Įvertinti, kokių papildomų žmogiškųjų ir finansinių išteklių gali pareikalauti ši veikla ir ar mokykla gali juos skirti;
9. Siekiant, kad ugdymas ne mokyklos aplinkoje sukurtų prielaidas mokiniams patirti gilesnę mokymosi patirtį, rekomenduojama:
9.3. jeigu ugdymo proceso metu į mokymosi vietą vykstama specialiu transportu, važiavimo laiką iš dalies panaudoti mokymuisi;
9.4. ugdymo procese organizuoti aktyvias mokymosi veiklas, pritaikytas kitokiai aplinkai, kurios negalimos organizuoti mokantis klasėje;
IV SKYRIUS
SAUGUMO REIKALAVIMAI IR ATSAKOMYBĖS
10. Organizuojant išvyką, vykimą į pažintines veiklas (toliau – Išvyka) ir siekiant užtikrinti besimokančiųjų saugumą, yra skiriami lydintys asmenys ir Išvykos vadovas. Lydintys asmenys – suaugę asmenys, kurių funkcijas apibrėžia mokyklos vadovas. Lydinčiųjų asmenų skaičius priklauso nuo Išvykoje dalyvaujančių mokinių skaičiaus. Jeigu Išvykoje dalyvauja:
10.2. mažiau nei 15 mokinių, kurie mokosi pagal pradinio ugdymo programą, skiriamas Išvykos vadovas ir lydintis asmuo;
10.3. mažiau nei 15 mokinių, kurie mokosi pagal pagrindinio ugdymo programą ir jaunesni nei 16 metų, skiriamas Išvykos vadovas ir lydintis asmuo;
10.4. daugiau kaip 15 ir mokinių, vyresnių nei 16 metų, skiriamas Išvykos vadovas ir lydintis asmuo;
10.6. organizuojant Išvyką į užsienį, skiriamas Išvykos vadovas ir lydintys asmenys santykiu 15 mokinių – 2 lydintys asmenys; 30 mokinių – 4 lydintys asmenys;
12. Siekiant užtikrinti mokinių saugumą organizuojant ugdymą ne mokyklos aplinkoje, nustatoma, kad:
12.1. mokyklos vadovas ar jo įgaliotos asmuo:
12.1.2. vertina galimas rizikas ir kitus veiksnius, teikia pritarimą / neteikia pritarimo planuojamai Išvykai;
12.1.3. skiria ir tvirtina Išvykos vadov ą ir lydinčiuosius asmenis. Lydintys asmenys nėra skiriami, kai ugdomojoje veikloje dalyvauja tik suaugusieji asmenys;
12.2. Išvykos vadovas:
12.2.5. įtraukia lydinčius asmenis į parengiamuosius darbus, numato jų pareigas, priskiria lydintiems asmenims mokinių grupes, už kurių saugumą jie atsakingi;
12.3. nepilnamečių mokinių tėvai (globėjai, rūpintojai) atsakingi už:
12.3.1. raštiško sutikimo dėl vaiko dalyvavimo planuojamose veiklose pateikimą už Išvyką atsakingam asmeniui. Sutikimas gali būti pateiktas laisva forma arba pagal mokyklos parengtą formą, arba el. dienyne; mokinio tėvai (globėjai, rūpintojai) turi teisę nepritarti, kad vaikas dalyvautų Išvykoje, atšaukti vaiką iš Išvykos. Mokiniams, nedalyvaujantiems Išvykoje, vyksta ugdymo procesas mokyklos nustatyta ugdymo organizavimo forma;
12.4. mokiniai atsakingi:
12.4.1. už dalyvavimą Išvykoje. Atsisakyti dalyvauti gali tik dėl objektyviai pagrįstų priežasčių, dėl kurių susitariama mokykloje;
V SKYRIUS
IŠVYKOS Į UŽSIENĮ ORGANIZAVIMAS
13. Išvyka į užsienį mokymosi tikslais galima, jeigu Išvykos programa ir tikslai padeda siekti Bendrosiose programose numatytų ugdymo tikslų. Prieš Išvyką į užsienio šalį susipažįstama su Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos rekomendacijomis dėl vykimo į pasirinktą šalį.
14. Mokyklos vadovas ar jo įgaliotas asmuo, susipažinęs su mokytojo planuojamos Išvykos programos projektu, kuris rengiamas mokyklos nustatyta tvarka, priima sprendimą dėl mokinių Išvykos į užsienį organizavimo. Mokyklos vadovas skiria Išvykos vadovą ir lydinčiuosius asmenis, su jais aptaria Išvykos programą, saugaus vykimo aplinkybes, galimas rizikas bei jų valdymą.
15. Išvykos į užsienį vadovas:
15.3. pateikia Išvykos programą ir detalią informaciją nepilnamečių mokinių tėvams (globėjams, rūpintojams) dėl nakvynės vietos, nurodo telefono numerį, kuriuo gali susiekti, bei kitą, jo nuožiūra, svarbią informaciją;
15.4. pateikia reikalavimus reikalingai informacijai gauti iš nepilnamečių mokinių tėvų (globėjų, rūpintojų) ir pilnamečių mokinių, kurią turi žinoti Išvykos vadovas vykdamas į Išvyką;
15.6. organizuoja mokinių pasirengimą vykti į Išvyką, atsižvelgdamas į mokyklos nustatytas taisykles / reikalavimus. Neišvykusiems mokiniams ugdymo procesas organizuojamas mokykloje įprasta tvarka;
15.7. supažindina su Išvykai į užsienį reikalinga informacija, paaiškina pagrindinius kultūrinius skirtumus, nurodo galimus informacijos šaltinius, pasiūlo mokiniams savarankiškai susipažinti su šalimi, į kurią vykstama;
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
16. Išvykoms organizuoti ugdymo procese naudojamos pažintinei veiklai skiriamos lėšos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2007 m. spalio 2 d. įsakymu Nr. ISAK-1934 „Dėl Mokinių pažintinei veiklai skirtų lėšų naudojimo metodinių rekomendacijų patvirtinimo“.
17. Mokykla numato, kaip organizuos mokinių Išvykas nuosekliai (pavyzdžiui, kiekvieną mėnesį, savaitę) ar koncentruos veiklą tam tikrais laikotarpiais (pavyzdžiui, trimestro ar pusmečio pabaigoje). Mokinio mokymosi laikas išvykose, ekskursijose ir kitais panašiais atvejais, trunkantis ilgiau nei pamoka, perskaičiuojamas į konkretaus dalyko (-ų) mokymosi laiką (pagal pamokos (-ų) trukmę).