LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL ORLAIVIŲ AKROBATINIŲ SKRYDŽIŲ VYKDYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2023 m. lapkričio 30 d. Nr. 2BE-256
Vilnius
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus 2016 m. spalio 25 d. įsakymą Nr. 4R-208 „Dėl Lėktuvų akrobatinių skrydžių vykdymo taisyklių tvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus
2023 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 2BE-256
ORLAIVIŲ AKROBATINIŲ SKRYDŽIŲ VYKDYMO TAISYKLĖS
I SKYRIUs
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Orlaivių akrobatinių skrydžių vykdymo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato reikalavimus akrobatiniams skrydžiams lėktuvais su stūmokliniais ar reaktyviniais varikliais ir sklandytuvais (toliau – orlaivis), vykdomiems Lietuvos Respublikos oro erdvėje.
2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
2.1. Akrobatinių skrydžių instruktorius (toliau – ASI) – skrydžių instruktorius, kuriam teisės aktų nustatyta tvarka suteikta teisė atlikti mokomuosius akrobatinius skrydžius.
2.2. Akrobatinių skrydžių varžybos – sportinis renginys, kuriame sportininkai varžosi atlikdami atitinkamų kategorijų akrobatinio skrydžio programas.
2.3. Parodomasis akrobatinis skrydis – skrydis, kurio metu pilotas demonstruoja akrobatinį skrydį žiūrovams.
2.5. Kitos sąvokos atitinka sąvokas, vartojamas 2011 m. lapkričio 3 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 1178/2011, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 216/2008 nustatomi su civilinės aviacijos orlaivių įgula susiję techniniai reikalavimai ir administracinės procedūros, su visais pakeitimais ir 2012 m. spalio 5 d. Komisijos Reglamente (ES) Nr. 965/2012, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 216/2008 nustatomi su orlaivių naudojimu skrydžiams susiję techniniai reikalavimai ir administracinės procedūros, su visais pakeitimais ir Lietuvos Respublikos aviacijos įstatyme.
3. Pilotai akrobatinio skrydžio metu mokomi Lietuvos arba Europos Sąjungos valstybių narių institucijų patvirtintose mokymo organizacijose (ATO) ir deklaruotosiose mokymo organizacijose (DTO) (toliau abi kartu arba bet kuri iš jų – mokymo organizacija).
4. Akrobatinis skrydis gali būti vykdomas virš vandens ar žemės paviršiaus, o skrydžio parametrus pilotas turi pasirinkti tokius, kad liktų saugaus aukščio ir atstumo iki kliūčių atsarga ir nebūtų pažeistas minimalus akrobatinio skrydžio aukštis, kuris taikomas akrobatinį skrydį vykdančiam pilotui.
5. Akrobatinis skrydis valdomoje oro erdvėje galimas tik orlaiviu su veikiančiu radiolokaciniu atsakikliu ir gavus oro eismo paslaugų teikėjo skrydžių vadovo leidimą vykdyti tokį skrydį bei laikantis visų jo nurodymų.
7. Akrobatinis skrydis lėktuvu vykdomas vadovaujantis Taisyklėse nustatytais reikalavimais ir Reglamento (ES) Nr. 965/2012 nuostatomis.
8. Akrobatinis skrydis sklandytuvu vykdomas vadovaujantis Taisyklėmis bei 2018 m. gruodžio 14 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2018/1976, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2018/1139 nustatomos išsamios skrydžių vykdymo sklandytuvais ir sklandytuvų skrydžio įgulos licencijavimo taisyklės, su visais pakeitimais reikalavimais.
II SKYRIUS
REIKALAVIMAI ORLAIVIAMS
9. Akrobatinis skrydis leidžiamas orlaiviais, kurie:
9.1. turi Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūros (toliau – EASA) išduotą arba pripažintą orlaivio tipo pažymėjimą, kuriame nurodyta, kad to tipo orlaiviu gali būti atliekami akrobatiniai skrydžiai; arba
9.2 turi EASA patvirtintas specialiąsias tinkamumo naudoti sąlygas arba skrydžio sąlygas ir jose yra nurodyta, kad to tipo orlaiviu gali būti atliekami akrobatiniai skrydžiai; arba
9.3 nurodyti 2018 m. liepos 4 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento 2018/1139 dėl bendrųjų civilinės aviacijos taisyklių, ir kuriuo įsteigiama Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūra, iš dalies keičiami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 2111/2005, (EB) Nr. 1008/2008, (ES) Nr. 996/2010, (ES) Nr. 376/2014 ir direktyvos 2014/30/ES ir 2014/53/ES bei panaikinami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 552/2004 ir (EB) Nr. 216/2008 bei Tarybos reglamentas (EEB) Nr. 3922/91 su visais pakeitimais I priede ir kai to tipo orlaiviai turi orlaivio gamintojo numatytą galimybę vykdyti akrobatinius skrydžius bei šių orlaivių specialiajame tinkamumo skraidyti pažymėjime ar jo atitikmenyje yra nurodyta, kad tuo konkrečiu orlaiviu gali būti atliekami akrobatiniai skrydžiai.
III SKYRIUS
REIKALAVIMAI ĮGULAI
10. Lėktuvų pilotai akrobatinį skrydį Lietuvos Respublikoje gali atlikti tik turėdami akrobatinio skrydžio kvalifikaciją, išduotą pagal Reglamentą Nr. 1178/2011 (išskyrus pilotus mokinius, besimokančius A kategorijos akrobatinių skrydžių kartu su ASI), ir ASI įrašą piloto skraidymų knygelėje apie suteiktą atitinkamą akrobatinio skrydžio kategoriją, nurodytą Taisyklių 16 punkte. Lėktuvų pilotams, vykdantiems akrobatinį skrydį Lietuvos Respublikoje, pripažįstami lygiaverčiai užsienio valstybėse suteikti įrašai apie atitiktį Taisyklių 16 punkte nurodytoms kategorijoms.
IV SKYRIUS
akrobatiniO SkrydžiO VYKDYMO SĄLYGOS
12. Visi orlaivyje esantys asmenys akrobatinio skrydžio metu privalo:
13. Draudžiama vykdyti akrobatinį skrydį virš miestų ir miestelių, išskyrus aerodromus, vandens telkinius ar atvejus, kai akrobatiniam skrydžiui virš miestų, miestelių gautas viešosios įstaigos Transporto kompetencijų agentūros (toliau – TKA) leidimas.
14. Akrobatinis skrydis gali būti vykdomas šiomis meteorologinėmis sąlygomis:
14.2. debesų padas – ne žemesnis, negu reikia akrobatinio skrydžio figūroms arba atitinkamai programai atlikti;
14.3. meteorologinės sąlygos tinkamos vykdyti skrydį vizualiomis sąlygomis, kaip tai apibrėžia 2012 m. rugsėjo 26 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) Nr. 923/2012, kuriuo nustatomos bendrosios skrydžių taisyklės ir veiklos nuostatos dėl oro navigacijos paslaugų ir procedūrų ir iš dalies keičiami Įgyvendinimo reglamentas (ES) Nr. 1035/2011 ir reglamentai (EB) Nr. 1265/2007, (EB) Nr. 1794/2006, (EB) Nr. 730/2006, (EB) Nr. 1033/2006 ir (ES) Nr. 255/2010, su visais pakeitimais, nuostatos.
V SKYRIUS
akrobatinių skrydžių KATEGORIJOS
16. Akrobatiniai skrydžiai lėktuvais pagal sudėtingumą skirstomi į kategorijas sudėtingėjančia tvarka: A, B ir C(I) (Intermediate), Standartinę S(A) (Advanced) ir Aukščiausiąją A(U) (Unlimited).
17. Teisė vykdyti A kategorijos akrobatinį skrydį lėktuvais suteikiama įvykdžius A kategorijos mokymo programą. Kategoriją suteikia ASI, kuris į piloto mokinio skraidymų knygelę įrašo skrydžių sąlygas, ribojimus ir pasirašo. ASI visiškai atsako už akrobatinio skrydžio piloto mokinio parengimą pagal akrobatinio skrydžio A kategoriją. ASI gali leisti pilotui mokiniui dalyvauti A kategorijos akrobatinių skrydžių varžybose su ASI. Mažiausiasis leistinas akrobatinio skrydžio virš žemės ar vandens paviršiaus aukštis A kategorijos skrydžiams – 500 metrų.
18. Pilotas gali mokytis ir įgyti aukštesnę nei A akrobatinio skrydžio kategoriją tik turėdamas akrobatinio skrydžio kvalifikaciją ir viena kategorija žemesnę akrobatinio skrydžio kategoriją už tą, kuriai mokosi.
19. Teisę vykdyti B, C(I), S(A), A(U) kategorijų akrobatinius skrydžius lėktuvais, atlikus atitinkamai kategorijai reikalingus mokymus, suteikia ASI, kuris tai įrašo į piloto skraidymų knygelę, nurodo ribojimus ir pasirašo.
20. ASI suteikia B, C(I), S(A), A(U) kategorijas pilotui, kuris atitinka Taisyklių 18 punkto reikalavimus ir yra išskraidęs ne mažiau kaip 5 valandas pagal norimos įgyti kategorijos programą.
21. Mažiausiasis leistinas akrobatinio skrydžio virš žemės ar vandens paviršiaus aukštis B kategorijos skrydžiams nurodytas lėktuvo skrydžių vykdymo vadove, bet ne mažesnis kaip 500 metrų (1650 pėdų). ASI gali suteikti teisę vykdyti B kategorijos skrydžius žemesniame negu 500 metrų, bet ne žemesniame negu 400 metrų aukštyje, tai įrašydamas piloto skraidymų knygelėje.
22. Pilotui, kuris treniruojasi pagal C(I) ar S(A) kategorijos akrobatinio skrydžio programą, ASI gali suteikti individualų, tačiau ne mažesnį kaip 200 metrų aukštį nuo žemės ar vandens paviršiaus. Pilotui, kuris treniruojasi pagal A(U) programą, ASI gali suteikti mažiausią 100 metrų aukštį nuo žemės ar vandens paviršiaus.
23. Apie suteiktą mažesnį nei 500 metrų individualų aukštį nuo žemės ar vandens paviršiaus mokymo organizacija raštu informuoja TKA per 5 darbo dienas nuo įrašo atlikimo piloto skraidymų knygelėje. Akrobatinio skrydžio sąlygas ir apribojimus ASI įrašo į piloto skraidymų knygelę.
24. Pilotui suteikta akrobatinio skrydžio kategorija galioja vienerius metus nuo ASI įrašo skraidymų knygelėje.
25. Vienviečiai lėktuvai gali būti naudojami tik C(I) ir sudėtingesnių kategorijų akrobatiniam skrydžiui vykdyti.
26. Teisę vykdyti akrobatinį skrydį kito tipo lėktuvu pilotui suteikia ASI, jei pilotas sėkmingai įvykdė mažiausiai tris mokomuosius skrydžius su ASI arba ASI jį stebėjo (jeigu lėktuvas vienvietis) ir padarė atitinkamą įrašą piloto skraidymų knygelėje.
27. Lėktuvams su reaktyviniais varikliais taikomi tik A ir B kategorijų akrobatinio skrydžio reikalavimai.
28. A ir B kategorijų akrobatinio skrydžio gali būti mokoma tik dviviečiais lėktuvais, turinčiais dvigubą valdymą.
VI SKYRIUS
akrobatinių skrydžių VARŽYBOS
30. Akrobatinių skrydžių varžybos organizuojamos pagal Parodomųjų renginių ir aviacijos sporto varžybų rengimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2019 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. 2BE-304 „Dėl Parodomųjų renginių ir aviacijos sporto varžybų rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas) ir Taisykles.
31. Akrobatinių skrydžių varžybos vykdomos pagal atitinkamos akrobatinio skraidymo federacijos pasitvirtintas taisykles. Akrobatinių skrydžių varžybų taisyklėse turi būti apibrėžti bent šie akrobatinių skrydžių varžybų elementai:
VII SKYRIUS
PRAMOGINIAI Akrobatiniai Skrydžiai
33. Pilotas, turintis galiojančią akrobatinio skrydžio kvalifikaciją, gali skraidinti keleivį, jei turi ne mažesnę kaip 30 valandų akrobatinių skrydžių patirtį ir orlaivio, kuriuo vykdomas akrobatinis skrydis, savininko arba naudotojo leidimą.
34. Pilotas prieš skrydį keleiviui turi:
34.5. iš anksto informuoti, kad nebus leista lipti į orlaivį apsvaigus nuo alkoholio, psichotropinių medžiagų ar vaistų;
35. Orlaivis turi būti parengtas akrobatiniam skrydžiui taip, kad skraidinamas keleivis netrukdytų pilotui skristi saugiai.
VIII skyrius
PARODOMIEJI akrobatiniai skrydžiai
38. Parodomuosius akrobatinius skrydžius gali vykdyti pilotas, turintis akrobatinio skrydžio kvalifikaciją piloto licencijoje ir ne mažesnę kaip 100 valandų akrobatinio skrydžio patirtį.
IX SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS