LIETUVOS MOKSLO TARYBOS PIRMININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL ATŽALINIŲ ĮMONIŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR EKSPERIMENTINĖS PLĖTROS (MTEP) PROJEKTŲ ATRANKOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2024 m. gegužės 16 d. Nr. V-209
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos mokslo tarybos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. balandžio 20 d. įsakymu Nr. 375 „Dėl Lietuvos mokslo tarybos nuostatų patvirtinimo“, 10.4.1. papunkčiu ir 2022-2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos mokslo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 12-001-01-02-01 „Stiprinti inovacijų ekosistemas mokslo centruose“ projektų finansavimo sąlygų aprašu Nr. 12, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2022 m. rugpjūčio 17 d. įsakymu Nr. V-1250 „Dėl 2022-2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos mokslo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 12-001-01-02-01 „Stiprinti inovacijų ekosistemas mokslo centruose“ aprašo patvirtinimo“,
tvirtinu pridedamas Atžalinių įmonių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros (MTEP) projektų atrankos taisykles.
PATVIRTINTA
Lietuvos mokslo tarybos pirmininko
2024 m. gegužės 16 d. įsakymu Nr. V-209
ATŽALINIŲ ĮMONIŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR EKSPERIMENTINĖS PLĖTROS (MTEP) PROJEKTŲ ATRANKOS TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Atžalinių įmonių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros (MTEP) projektų atrankos taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos siekiant įgyvendinti 2022–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos mokslo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 12-001-01-02-01 „Stiprinti inovacijų ekosistemas mokslo centruose“ projektų finansavimo sąlygų aprašą Nr. 12, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2022 m. rugpjūčio 17 d. įsakymu Nr. V-1250 „Dėl 2022-2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos mokslo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 12-001-01-02-01 „Stiprinti inovacijų ekosistemas mokslo centruose“ aprašo patvirtinimo“.
2. Taisyklės reglamentuoja Lietuvoje registruotų juridinių asmenų, atitinkančių Atžalinės įmonės sąvoką ir Lietuvos mokslo ir studijų institucijų (toliau – MSI) paraiškų teikimo ir vertinimo, lėšų skyrimo, ataskaitų teikimo ir vertinimo Lietuvos mokslo taryboje (toliau – Taryba) tvarką.
3. Skiriamo finansavimo tikslas – skatinti mokslo žinių perdavimą ir MSI sukurtų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros (toliau – MTEP) rezultatų pagrindu kuriamų inovatyvių produktų plėtojimą Atžalinėse įmonėse.
4. Taisyklės parengtos vadovaujantis:
4.1. 2022–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos mokslo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 12-001-01-02-01 „Stiprinti inovacijų ekosistemas mokslo centruose“ aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2022 m. rugpjūčio 17 d. įsakymu Nr. V-1250 „Dėl 2022–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos mokslo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 12-001-01-02-01 „Stiprinti inovacijų ekosistemas mokslo centruose“ aprašo patvirtinimo“ ir aprašo 12 priedu (toliau – Aprašas);
4.2. Projektų administravimo ir finansavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021-2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimu (toliau – Projektų taisyklės);
4.3. Rekomendacijomis dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos fondų reikalavimams, patvirtintomis Centrinės projektų valdymo agentūros direktoriaus 2023 m. birželio 22 d. įsakymo Nr. Nr. 2023/8-246 „Dėl Rekomendacijų dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos fondų reikalavimams patvirtinimo“ (toliau – Rekomendacijos);
4.4. Rekomenduojamos mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros etapų klasifikacijos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 650 „Dėl rekomenduojamos mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros etapų klasifikacijos aprašo patvirtinimo“ (toliau – MTEP etapų klasifikacijos aprašas);
4.5. Tarybos mokslo ir sklaidos projektų konkursinio finansavimo bendrosiomis taisyklėmis, patvirtintomis Tarybos pirmininko 2019 m. balandžio 4 d. įsakymu Nr. V-176 „Dėl Lietuvos mokslo tarybos mokslo ir sklaidos projektų konkursinio finansavimo bendrųjų taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Bendrosios taisyklės);
4.6. Projektų ir jų ataskaitų ekspertinio vertinimo tvarkos aprašu, patvirtintu Tarybos pirmininko 2018 m. sausio 29 d. įsakymu Nr. V-43 „Dėl Projektų ir jų ataskaitų ekspertinio vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Ekspertinio vertinimo aprašas);
4.7. Tarybos ekspertų ir jų veiklos bendrosiomis taisyklėmis, patvirtintomis Tarybos pirmininko 2023 m. spalio 13 d. įsakymu Nr. V-550 „Dėl Lietuvos mokslo tarybos ekspertų ir jų veiklos bendrųjų taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Ekspertų taisyklės);
4.8. 2014 m. birželio 17 d. Europos Komisijos reglamentu (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius (toliau – Bendrasis bendrosios išimties reglamentas arba BBIR);
4.9. 2023 m. gruodžio 13 d. Europos Komisijos reglamentu (ES) 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (toliau – Komisijos reglamentas (ES) Nr. 2023/2831);
4.10. 2022 m. spalio 19 d. Europos Komisijos komunikatu Nr. 2022/C 414/01 „Valstybės pagalbos moksliniams tyrimams, plėtrai ir inovacijoms sistema“ (toliau – Komunikatas);
4.11. Projektų, įgyvendinamų pagal 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos mokslo plėtros programos bei švietimo plėtros programos pažangos priemones, partnerių atrankos taisyklėmis patvirtintomis Tarybos pirmininko 2023 m. balandžio 15 d. įsakymu Nr. V-186 „Dėl Projektų, įgyvendinamų pagal 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos mokslo plėtros programos bei švietimo plėtros programos pažangos priemones, partnerių atrankos taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Partnerių atrankos taisyklės).
5. Taisyklėse vartojamos sąvokos ir santrumpos:
5.1. Atžalinė įmonė – ne anksčiau kaip prieš 3 metus nuo kvietimo teikti paraiškas pagal Taisykles paskelbimo dienos Lietuvos Respublikoje registruotas privatus juridinis asmuo, kuris atitinka vieną iš šių kriterijų:
5.2. Ekonominė veikla – suprantama taip, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatyme;
5.3. Eksperimentinė plėtra – atitinka bandomosios taikomosios veiklos sąvoką, kuri apibrėžta BBIR 2 straipsnio 86 punkte;
5.4. Licencinė sutartis – Atžalinės įmonės sutartis su MSI dėl vystomo projekto dėl teisių į MSI sukurtų intelektinės veiklos rezultatų nuosavybės, naudojimo ir (ar) perdavimo ir iš to gautinos naudos sąlygų;
5.5. Lėšų skyrimo sutartis – finansavimo, skirto Projekto vykdymui, skyrimo sutartis pasirašyta tarp Projekto vykdytojo ir Tarybos;
5.6. Moksliniai tyrimai ir eksperimentinė plėtra (MTEP) – kaip ši sąvoka apibrėžta Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme;
5.7. Mokslo ir studijų institucija (MSI) – suprantama taip, kaip ši sąvoka apibrėžta Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme ir įtraukta į Atviros informavimo, konsultavimo ir orientavimo sistemos (AIKOS) registrą;
5.9. Partneris – MSI arba Atžalinė įmonė, kartu su Pareiškėju siekianti įgyvendinti arba, pasirašius Lėšų skyrimo sutartį – įgyvendinanti- Projekto veiklas.
5.10. Sertifikavimas (atitikties vertinimas) – procedūra, kuriuos metu sertifikavimo įstaiga pripažįsta, kad produktas, procesas, paslauga, fizinio asmens kvalifikacija atitinka nustatytus reikalavimus;
5.11. Projektas – Projekto vykdytojo ir Partnerio (jei projektas vykdomas su partneriu) įgyvendinamų planingų ir tarpusavyje susijusių veiksmų seka vykdant MTEP veiklas, siekiant per Lėšų skyrimo sutartyje nustatytą laikotarpį nustatytais finansiniais ištekliais pasiekti Projekte užsibrėžtus tikslus, uždavinius ir rezultatus;
II SKYRIUS
REIKALAVIMAI PAREIŠKĖJAMS, PARTNERIAMS IR JŲ VYKDOMIEMS PROJEKTAMS
PIRMAS SKIRSNIS
BENDRIEJI REIKALAVIMAI PAREIŠKĖJAMS IR PARTNERIAMS
8. Tinkami Pareiškėjų Partneriai:
8.1. kai Pareiškėjas yra MSI, privalomas partneris yra Atžalinė įmonė. Jeigu paraiška teikiama be Atžalinės įmonės, tuomet MSI turi pateikti ketinimų steigti Atžalinę įmonę protokolą;
9. Pareiškėjas ir Partneris yra tinkami, jeigu:
9.1. jiems nėra iškelta byla dėl bankroto arba jie nėra likviduojami arba nėra priimtas kreditorių susirinkimo nutarimas bankroto procedūras vykdyti ne teismo tvarka;
9.2. jų vadovui, kaip jie apibrėžti Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje (ar savininkui, ūkinės bendrijos tikrajam nariui (-iams) ar mažosios bendrijos atstovui (-ams), turinčiam (-iems) teisę juridinio asmens vardu sudaryti sandorį, ar finansinę apskaitą tvarkančiam asmeniui (asmenims), ar kitam (kitiems) asmeniui (asmenims), turinčiam (-tiems) teisę surašyti ir pasirašyti Pareiškėjo ir (ar) Partnerio apskaitos dokumentus, nėra pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl ūkinės ir (arba) ekonominės veiklos;
9.3. galutiniu teismo sprendimu ar galutiniu administraciniu sprendimu jie nėra pripažinti nevykdančiu pareigų, susijusių su mokesčių ar socialinio draudimo įmokų mokėjimu pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus;
9.4. jie neturi neišnykusio arba nepanaikinto teistumo arba dėl Pareiškėjo ir (ar) Partnerio per pastaruosius 5 metus nebuvo priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis dėl neteisėtos veiklos, kenkiančios Lietuvos Respublikos ir (arba) Europos Sąjungos finansiniams interesams, t. y.: Pareiškėjas ir (ar) Partneris, kuris yra juridinis asmuo ir (ar) juridinio asmens vadovas, neturi neišnykusio arba nepanaikinto teistumo arba dėl Pareiškėjo ir (ar) Partnerio per pastaruosius 5 metus nebuvo priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis už dalyvavimą bendrininkų grupėje, organizuotoje grupėje, nusikalstamame susivienijime, jų organizavimą ar vadovavimą jiems, teroristinius ir su teroristine veikla susijusius nusikaltimus ar teroristų finansavimą, vaikų darbą ar kitas su prekyba žmonėmis susijusias nusikalstamas veikas, kyšininkavimą, prekybą poveikiu, papirkimą, piktnaudžiavimą, tarnybos pareigų neatlikimą, sukčiavimą, turto pasisavinimą, turto iššvaistymą, turtinės žalos padarymą apgaule, turto sunaikinimą ar sugadinimą, neteisėtą praturtėjimą, kontrabandą, muitinės apgaulę, neteisėtą disponavimą akcizais apmokestinamomis prekėmis, neteisėtą prekių ar produkcijos neišvežimą iš Lietuvos Respublikos, neteisėtą vertimąsi ūkine, komercine, finansine ar profesine veikla, neteisėtą juridinio asmens veiklą, svetimo prekių ar paslaugų ženklo naudojimą, apgaulingą pareiškimą apie juridinio asmens veiklą, mokesčių nesumokėjimą, kredito, paskolos ar tikslinės paramos panaudojimą ne pagal paskirtį ar nustatytą tvarką, kreditinį sukčiavimą, skolininko nesąžiningumą, nusikalstamą bankrotą, netikros elektroninės mokėjimo priemonės gaminimą, tikros elektroninės mokėjimo priemonės klastojimą ar neteisėtą disponavimą elektronine mokėjimo priemone arba jos duomenimis, neteisėtą elektroninės mokėjimo priemonės ar jos duomenų panaudojimą, neteisingų duomenų apie pajamas, pelną ar turtą pateikimą, deklaracijos, ataskaitos ar kito dokumento nepateikimą, apgaulingą ar aplaidų apskaitos tvarkymą, nusikalstamu būdu gauto turto įgijimą ar realizavimą, nusikalstamu būdu įgytų pinigų ar turto legalizavimą, netikrų pinigų ar vertybinių popierių pagaminimą, laikymą ar realizavimą, dokumento suklastojimą ar disponavimą suklastotu dokumentu, antspaudo, spaudo ar blanko suklastojimą, dalyvavimą kokioje nors kitoje neteisėtoje veikloje, kenkiančioje Lietuvos Respublikos ir (arba) Europos Sąjungos finansiniams interesams, arba nėra subjektas, kuriam taikomos sankcijos, kaip jis apibrėžtas Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymo 2 straipsnyje;
9.5. juridinių asmenų registrui yra pateikę metinių finansinių ataskaitų rinkinius, taip pat metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinius (toliau – Rinkiniai), kaip nustatyta Juridinių asmenų registro nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. 1407 „Dėl Juridinių asmenų registro įsteigimo ir Juridinių asmenų registro nuostatų patvirtinimo“. Jeigu Projekto paraiškos pateikimo metu nėra patvirtinti Rinkiniai, už praėjusius finansinius metus, Pareiškėjas ir (ar) Partneris turi pateikti tarpinius finansinės ataskaitos Rinkinius, kurie turi būti patvirtinti iki Lėšų skyrimo sutarties pasirašymo dienos. Juridiniai asmenys, veikiantys ne ilgiau kaip 6 mėnesiai, teikia tarpinį Rinkinį, kaip nustatyta Juridinių asmenų registro nuostatuose. Tarpinis Rinkinys turi būti patvirtintas juridinio asmens vadovo (ar įgalioto asmens) ir finansininko.
ANTRASIS SKIRSNIS
BENDRIEJI REIKALAVIMAI PROJEKTAMS
10. Tinkamos Projekto veiklos – MSI sukurtų MTEP rezultatų komercinimas Atžalinėse įmonėse pagal MTEP etapų klasifikacijos aprašą –:
11. Projekto įgyvendinimo trukmė:
11.1. veiklos, numatytos Taisyklių 10.1. papunktyje atveju – ne ilgiau kaip 15 mėnesių nuo Lėšų skyrimo sutarties pasirašymo dienos;
TREČIASIS SKIRSNIS
REIKALAVIMAI VALSTYBĖS PAGALBAI
14. Kai Taisyklių 10.1 arba Taisyklių 10.2 papunkčiuose nurodyta veikla įgyvendinama bendradarbiaujant Atžalinei įmonei ir MSI:
14.1. MSI valstybės pagalba, kaip ji apibrėžta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 2012/C 326/01, 107 straipsnyje, ir de minimis pagalba, kuri atitinka Komisijos reglamento (ES) Nr. 2023/2831 nuostatas, neteikiama, kai finansavimas yra skiriamas veiklai, kuri atitinka neekonominės veiklos sampratą, apibrėžtą Komisijos pranešime dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnio 1 dalyje vartojamos valstybės pagalbos sąvokos C/2016/2946, bei Komunikato 20 punkto nuostatas;
15. Įgyvendinant Projektą pagal Taisyklių 14 punkte nurodytą tvarką laikoma, kad netiesioginė valstybės pagalba per MSI kitiems Projekte dalyvaujantiems juridiniams asmenims neperduodama, jeigu tenkinama viena iš šių sąlygų:
15.1. rezultatai, kuriems netaikomos intelektinės nuosavybės teisės, yra plačiai skleidžiami ir visos intelektinės nuosavybės teisės į MTEP ir naujovių diegimo rezultatus, susijusius su MSI veikla Projekte, yra visiškai suteikiamos MSI, t. y. MSI gauna visą šių teisių teikiamą ekonominę naudą ir pasilieka teisę jomis visomis naudotis, ypač nuosavybės teise ir licencijos teise; šios sąlygos taip pat gali būti įvykdytos, jeigu MSI nusprendžia toliau sudaryti sutartis dėl šių teisių, įskaitant jų licencijavimą {rojekto partneriui;
15.2. MSI gauna Projekte dalyvaujančio juridinio asmens kompensaciją, lygią intelektinės nuosavybės teisių, kurios yra susijusios su MSI veikla įgyvendinant Projektą rinkos kainai ir kurios perduodamos Projekte dalyvaujantiems juridiniams asmenims, t. y. kompensaciją už visą tų teisių teikiamą ekonominę naudą; vadovaujantis bendraisiais valstybės pagalbos principais ir atsižvelgiant į tai, kad intelektinės nuosavybės teisių rinkos kainą objektyviai nustatyti sunku, ši sąlyga laikoma įvykdyta, jeigu MSI, kaip pardavėja, derėsis, kad gautų didžiausią naudą sutarties sudarymo metu. Bet kuris Projekte dalyvaujančio juridinio asmens įnašas dengiant MSI sąnaudas yra atimamas iš tokios kompensacijos.
16. Kai Taisyklių 10.1 arba Taisyklių 10.2 papunkčiuose nurodyta veikla įgyvendinama bendradarbiaujant Atžalinei įmonei ir MSI, tačiau Atžalinė įmonė jau yra viršijusi bendros de minimis pagalbos, suteiktos vienai įmonei, limitą:
16.1. finansavimas Atžalinės įmonės ir MSI įgyvendinamai bandomajai taikomajai veiklai teikiamas kaip valstybės pagalba, taikant BBIR I skyriaus nuostatas ir 25 straipsnį. Vadovaujantis BBIR 25 straipsnio 5 dalies c punktu, pagalbos intensyvumas kiekvienam pagalbos gavėjui negali viršyti 25 % tinkamų finansuoti išlaidų. Pagalbos intensyvumas gali būti padidintas iki 60 % tinkamų finansuoti išlaidų Atžalinei įmonei ir iki 40 proc. MSI, jei yra tenkinamos BBIR 25 straipsnio 6 dalies a punkte ir (arba) b punkto i) nurodytos sąlygos;
16.2. finansavimas Atžalinės įmonės įgyvendinamai sertifikavimo veiklai teikiamas kaip valstybės pagalba inovacijų paramos paslaugoms, taikant BBIR I skyriaus nuostatas ir 28 straipsnį. Vadovaujantis BBIR 28 straipsnio 3 dalimi, pagalbos intensyvumas kiekvienam pagalbos gavėjui negali viršyti 50 proc. tinkamų finansuoti išlaidų. Pagalbos intensyvumas gali būti padidintas iki 100 proc. tinkamų finansuoti išlaidų, jei yra tenkinamos BBIR 28 straipsnio 4 skirsnyje nurodytos sąlygos.
17. Kai Taisyklių 10.1 arba Taisyklių 10.2 papunkčiuose nurodytą veiklą įgyvendina tik Atžalinė įmonė:
17.1. finansavimas yra teikiamas kaip de minimis pagalba, vadovaujantis Komisijos reglamento (ES) Nr. 2023/2831 nuostatomis, taikant 100 proc. intensyvumą;
17.2. jeigu Atžalinė įmonė jau yra viršijusi bendros de minimis pagalbos, suteiktos vienai įmonei, limitą, finansavimas gali būti teikiamas kaip valstybės pagalba šiais atvejais:
17.2.1. finansavimas bandomajai taikomajai veiklai (Atžalinių įmonių vykdomos 7 – 9 MTEP etapų veiklos) teikiamas kaip valstybės pagalba, taikant BBIR I skyriaus nuostatas ir 25 straipsnį. Vadovaujantis BBIR 25 straipsnio 5 dalies c punktu, pagalbos intensyvumas kiekvienam pagalbos gavėjui negali viršyti 25 % tinkamų finansuoti išlaidų. Pagalbos intensyvumas gali būti padidintas iki 45 % tinkamų finansuoti išlaidų, jei yra tenkinamos BBIR 25 straipsnio 6 dalies a punkte nurodytos sąlygos;
17.2.2. finansavimas sertifikavimo veiklai teikiamas kaip valstybės pagalba inovacijų paramos paslaugoms, taikant BBIR I skyriaus nuostatas ir 28 straipsnį. Vadovaujantis BBIR 28 straipsnio 3 dalimi, pagalbos intensyvumas kiekvienam pagalbos gavėjui negali viršyti 50 proc. tinkamų finansuoti išlaidų. Pagalbos intensyvumas gali būti padidintas iki 100 proc. tinkamų finansuoti išlaidų, jei yra tenkinamos BBIR 28 straipsnio 4 dalyje nurodytos sąlygos.
18. Bendra de minimis pagalbos, suteiktos vienai įmonei, suma neturi viršyti 300 000 Eur (trijų šimtų tūkstančių eurų) per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį. Šios ribos taikomos neatsižvelgiant į de minimis pagalbos formą arba siekiamus tikslus ir į tai, ar valstybės narės suteikta pagalba yra visa arba iš dalies finansuojama ES kilmės ištekliais. Viena įmonė apima visas įmones, kaip nurodyta Komisijos reglamento (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje.
19. De minimis pagalba nesumuojama su valstybės pagalba, skiriama toms pačioms tinkamoms finansuoti sąnaudoms, jeigu dėl tokio pagalbos sumavimo būtų viršytas bendrosios išimties reglamentuose arba Europos Komisijos priimtame sprendime nustatytas didžiausias atitinkamas pagalbos intensyvumas arba kiekvienu atveju atskirai nustatyta pagalbos suma.
20. De minimis pagalbos dydis diskontuojamas vadovaujantis Komisijos reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 6 dalimi.
21. Valstybės pagalba neteikiama:
21.1. sunkumus patiriančioms įmonėms, kaip ši sąvoka apibrėžta 2014 m. liepos 31 d. Komisijos komunikate Nr. 2014/C 249/01;
21.2. ūkio subjektams, kuriems išduotas vykdomasis raštas sumoms išieškoti pagal ankstesnį Europos Komisijos sprendimą, kuriame pagalba skelbiama neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka. Nauja valstybės pagalba negali būti teikiama iki tol, kol nebus sugrąžinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka Lietuvoje gauta valstybės pagalba;
22. Valstybės pagalba, kurios tinkamas finansuoti išlaidas galima nustatyti ir kuriai pagal BBIR taikoma išimtis, gali būti sumuojama su:
22.1. bet kokia kita valstybės pagalba, jei tos veiklos yra susijusios su skirtingomis tinkamomis finansuoti išlaidomis, kurias galima nustatyti;
23. Valstybės pagalba, kuriai pagal BBIR taikoma išimtis, nesumuojama su jokia de minimis pagalba, susijusia su tomis pačiomis tinkamomis finansuoti išlaidomis, jei susumavus būtų viršytas pagalbos intensyvumas, kaip nustatyta BBIR 8 straipsnio 5 dalyje.
III SKYRIUS
KVIETIMŲ TEIKTI PARAIŠKAS SKELBIMAS IR PROJEKTŲ PARAIŠKŲ TEIKIMAS
25. Projekto paraiška (Taisyklių 1 priedas) teikiama lietuvių kalba pagal Kvietime nustatytą tvarką. Kvietimas skelbiamas Tarybos svetainėje.
26. Didžiausia galima Projektui skirti finansavimo lėšų suma:
26.1. veiklos, numatytos Taisyklių 10.1. papunktyje atveju yra iki 120 000 eurų (vienas šimtas dvidešimt tūkstančių eurų);
27. Paraiškų teikimas ir jų atranka vykdoma dviem etapais. Pirmojo etapo tvarką nustato Taisyklių 28-35 p., antrojo etapo tvarką nustato Taisyklių 36-37 p.
29. Pareiškėjas turi pagrįsti, kad Projekto parengtis atitinka bent 6-ajį ar aukštesnį MTEP etapą, o planuojamas rezultatas – 9-ąjį etapą.
30. Projekto paraiškos vertinimas atliekamas vadovaujantis:
30.2. Mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros ir inovacijų koncepcija, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. rugpjūčio 17 d. nutarimu Nr. 835 „Dėl Mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros ir inovacijų koncepcijos patvirtinimo“;
30.3. Projekto paraiškos bendrųjų ir specialiųjų ekspertinio vertinimo atitikties kriterijais (Taisyklių 2 priedas):
30.3.2. Projekto vykdytojo ir partnerio darbuotojų, paskirtų įgyvendinti Projektą (toliau – mokslinė darbo grupė) pajėgumai įgyvendinti Projektą;
31. Jeigu Projekto įgyvendinimo metu numatyta teikti tarptautines arba Europos patento paraiškas administracinio vertinimo metu yra suteikiamas papildomas balas.
32. Už atitiktį Taisyklių 30 p. nustatytiems Projektų atrankos kriterijams Projektams skiriami balai. Privaloma surinkti minimali balų suma yra 18 balų.
33. Pirmajam etapui kartu su paraiška Pareiškėjas turi pateikti šiuos priedus:
33.1. Projekto rezultato komercinimo strategiją pagal Projekto rezultato komercinimo strategijos rengimo rekomendacijas;
33.2. kai Pareiškėjas yra MSI, jis turi pateikti ketinimų steigti Atžalinę įmonę protokolą (netaikoma, jei Atžalinė įmonė įsteigta iki paraiškos pateikimo);
33.4. kai Pareiškėjas yra MSI, jis turi pateikti teisių, atsirandančių iš intelektinės veiklos rezultatų, valdymo tvarką;
33.6. kitus dokumentus, pagrindžiančius MTEP rezultato tinkamumą komercinti (patentai, patentų paraiškos, moksliniai straipsniai, kvalifikacijos pažymėjimai ir kt.);
33.7. užpildytą Partnerio (-ių) Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaraciją, pagal Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaracijos formą F1, patvirtintą Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2008 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. 4-119 „Dėl Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaravimo tvarkos aprašo ir Smulkiojo ar vidutinio verslo deklaracijos formos patvirtinimo“ (kai Pareiškėjas – Atžalinė įmonė arba jei Paraišką teikė MSI su partneriu – Atžaline įmone. Jei išnaudojama de minimis, tada galima valstybės pagalba);
34. Pareiškėjas pirmajam konkurso etapui pildo paraiškos 1-8 punktus bei pateikia užpildytus priedus, nurodytus Taisyklių 32 punkte.
35. Po pirmojo konkurso etapo atrinkti pareiškėjai informuojami apie pirmojo etapo rezultatus ir, jei reikia, apie Paraiškų pateikimo antrajam konkurso etapui tvarką.
36. Pareiškėjas, kurį Taryba pakvietė dalyvauti antrajame konkurso etape, papildo pirmajam konkurso etapui teiktą paraišką, užpildydamas likusius Paraiškos punktus bei pateikia užpildytus priedus, nurodytus Taisyklių 37 punkte.
37. Antrajame etape Pareiškėjas turi užpildyti likusius Paraiškos punktus ir pateikti šiuos priedus:
37.1. dokumentus, pagrindžiančius Atžalinės įmonės įsteigimo faktą, ir akcininkų sąrašą, jei MSI yra steigėjas ir (ar) akcininkas;
37.3. užpildytą Partnerio (-ių) Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaraciją, pagal Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaracijos formą F1, patvirtintą Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2008 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. 4-119 „Dėl Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaravimo tvarkos aprašo ir Smulkiojo ar vidutinio verslo deklaracijos formos patvirtinimo“ (jei Paraišką teikė MSI su ketinimo steigti Atžalinę įmonę protokolu. Jei išnaudojama de minimis, tada galima valstybės pagalba);
37.4. užpildytą „Vienos įmonės“ deklaraciją pagal Komisijos reglamento (ES) Nr. 2023/2831 patvirtintą formą (jei Paraišką teikė MSI su ketinimo steigti Atžalinę įmonę protokolu);
37.7. kai veiklas kartu vykdo MSI ir Atžalinė įmonė, tuomet teikiama Jungtinės veiklos (partnerystės) sutartis, kurioje turi būti aiškiai išdėstytos šalių teisės ir pareigos, bei šalių atsakomybė Projekte (nurodytas kiekvienos šalies finansinis ir dalykinis indėlis į Projektą, kokias veiklas vykdys kiekviena šalis, teisės į bendrai sukurtą ar įgytą turtą, laikantis finansinės apskaitos principų, siekiami Projekto rezultatai ir kita);
37.8. užpildytą informacijos apie biudžeto pasiskirstymą formą tarp Pareiškėjo ir Partnerio pagal Projektų taisyklių 1 priedo 2 priedą;
IV SKYRIUS
PROJEKTŲ PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR ATRANKA
39. Pasibaigus pirmojo etapo paraiškų teikimo terminui, atliekama jų administracinė patikra (Taisyklių 3 priedas) ir ekspertinis vertinimas (Taisyklių 2 priedas). Paraiškos vertinamos ne ilgiau kaip 45 darbo dienas nuo Kvietime nurodytos paskutinės Paraiškų pateikimo dienos. Tarybos administracijos sprendimu gali būti nustatomas 3 (trijų) dienų laikotarpis Paraiškos tikslinimui, kuris į šį terminą neįskaičiuojamas.
40. Nepavykus Paraiškų įvertinti per nustatytą terminą, vertinimo terminas gali būti pratęstas Tarybos pirmininko sprendimu. Apie naują Paraiškų vertinimo terminą Taryba informuoja Pareiškėjus Kvietime nurodyta tvarka.
41. Administracinę patikrą atlieka Tarybos administracija, vadovaudamasi Paraiškų administracinės atitikties kriterijais (Taisyklių 3 priedas) ir Kvietime nurodytais reikalavimais. Administracinės patikros rezultatai tvirtinami Bendrųjų taisyklių nustatyta tvarka.
42. Ekspertinis vertinimas atliekamas vadovaujantis Ekspertinio vertinimo apraše ir Ekspertų taisyklėse nustatyta tvarka.
43. Jei Paraiškoje yra netikslumų ir (ar) trūkumų, administracinio ir (ar) ekspertinio vertinimo metu Pareiškėjo ir (ar) Partnerio gali būti paprašyta pateikti trūkstamą informaciją ir (arba) dokumentus, patikslinančius Paraiškoje esamus duomenis. Pareiškėjas ir (ar) Partneris turi patikslinti Paraiškoje pateiktą informaciją ir (ar) trūkstamus dokumentus ne vėliau kaip per 3 (tris) darbo dienas nuo tokio reikalavimo pateikimo momento. Trūkstama informacija ir (arba) dokumentai pateikiami ta apimtimi, kuri yra nurodoma Tarybos prašyme, tačiau nekeičiant jau pateiktų Paraiškos ir (arba) dokumentų turinio ir esmės. Susirašinėjimas su Pareiškėju ir (ar) Partneriu vyksta elektroniniu paštu ir (ar) per paraiškų teikimo sistemą. Pareiškėjui ir (ar) Partneriui per nustatytą terminą nepatikslinus informacijos ir (ar) nepateikus trūkstamų dokumentų, Tarybos pirmininkui teikiamas siūlymas Paraišką atmesti.
44. Pasibaigus antrojo etapo paraiškų teikimo terminui, atliekama jų administracinė patikra vadovaujantis Taisyklių 3 priede nurodytais kriterijais, taikomais antrojo etapo paraiškų patikrai.
45. Vadovaujantis administracinio ir ekspertinio vertinimo rezultatais bei Kvietimui skirtu finansavimu Tarybos Pirmininko įsakymu yra tvirtinamas siūlomų ir nesiūlomų finansuoti projektų sąrašas. Pareiškėjai Tarybos pirmininko sprendimu yra supažindinami siunčiant pranešimą elektroniniu paštu.
46. Taryba pagal siūlomų finansuoti projektų sąraše esančių Projektų paraiškas, vadovaudamasi Aprašu rengia Projekto įgyvendinimo planą (toliau – PĮP) ir teikia jį CPVA. CPVA vertinimą atlieka vadovaudamasi Projektų taisyklėmis ir Aprašo 12 priede numatytais reikalavimais. CPVA PĮP vertinimo trukmė – 45-70 darbo dienų. Esant būtinybei ir (ar) gavus užklausas iš CPVA, Taryba kreipiasi į Pareiškėją dėl papildomos informacijos ir (ar) duomenų pateikimo ir (ar) patikslinimo.
47. Vertinimo metu CPVA priima sprendimą dėl Tarybos pateikto PĮP tinkamumo finansuoti. Jei CPVA vertinimo metu nustato, kad į PĮP įtrauktas Projektas neatitinka Projektų taisyklėse ar Aprašo 12 priede nustatytų reikalavimų, Tarybos pirmininkas, vadovaudamasis CVPA vertinimu, priima sprendimą dėl siūlomų finansuoti projektų sąrašo pakeitimo ir netinkamo finansuoti Projekto atmetimo. Apie atmetimo priežastis Pareiškėjas informuojamas elektroniniu paštu.
49. Taryba per 10 darbo dienų nuo Finansavimo skyrimo Tarybai sutarties pasirašymo dienos, parengia ir pateikia atrinktiems Pareiškėjams Lėšų skyrimo įgyvendinti Projektą sutarties projektą ir nurodo pasiūlymo pasirašyti Lėšų skyrimo sutartį galiojimo terminą. Pareiškėjui per Tarybos nustatytą pasiūlymo galiojimo terminą nepasirašius Lėšų skyrimo sutarties, pasiūlymas pasirašyti Lėšų skyrimo sutartį netenka galios.
50. Lėšų skyrimo sutarties projektas rengiamas elektroniniu būdu ir šalių pasirašomas kvalifikuotu elektroniniu parašu.
51. Ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Finansavimo skyrimo Tarybai sutarties pasirašymo datos, suteiktos nereikšmingos pagalbos duomenys registruojami Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registre (toliau – Registras), vadovaujantis Registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimo Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“, 18 punktu.
V SKYRIUS
PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO IR FINANSAVIMO PRINCIPAI
52. Projektas įgyvendinamas pagal Lėšų skyrimo sutartyje, Taisyklėse ir Projektų taisyklėse nustatytus reikalavimus.
53. Projekto vykdytojas Lėšų skyrimo sutartyje numatyta tvarka teikia Tarybai mokėjimo prašymus su visais išlaidas pagrindžiančiais dokumentais bei baigiamąją mokslinę ataskaitą pagal Tarybos pirmininko įsakymu patvirtintą formą (Taisyklių 4 priedas).
54. Baigiamųjų mokslinių ataskaitų vertinimas atliekamas pagal Bendrosiose taisyklėse ir Ekspertinio vertinimo apraše patvirtintą tvarką.
55. Projektų taisyklių nustatyta tvarka tam tikrais atvejais dėl objektyvių priežasčių, kurių Projekto vykdytojas negalėjo numatyti Paraiškos pateikimo ir vertinimo metu, Projekto veiklų įgyvendinimo laikotarpis gali būti pratęstas Projektų taisyklių nustatyta tvarka, bet ne vėliau kaip iki 2029 m. rugpjūčio 31 d.
56. Baigiamosios mokslinės ataskaitos ekspertinio vertinimo rezultatus patvirtinus Tarybos pirmininko įsakymu, inicijuojamas galutinis mokėjimas, kuris atliekamas ne vėliau nei per 60 kalendorinių dienų.
57. Lėšų skyrimo sutartyje gali būti numatytas avansas, jo išmokėjimo tvarka, terminas ir dydis. Maksimalus avanso dydis – iki 20 proc. skirto finansavimo lėšų sumos.
59. Projekto vykdytojas turi užtikrinti, kad Projekto įgyvendinimo metu ir naudojant Projekto metu sukurtus rezultatus, nebus teikiama nauda kaip netiesioginė valstybės pagalba kitiems juridiniams asmenims.
61. Projekto vykdytojas privalo savo interneto svetainėje ir (ar) socialiniuose tinkluose informuoti visuomenę apie tai, kad Projektas yra finansuojamas 2021–2027 metų ES fondų investicijų programos lėšomis. Viešinimas apie Projektą turi atitikti CPVA nustatytus reikalavimus.
62. Projekto išlaidos turi atitikti Projektų taisyklių VI skyriuje ir Rekomendacijose išdėstytus Projekto išlaidoms taikomus reikalavimus.
63. Tinkamų finansuoti išlaidų kategorijos yra:
63.1. tiesioginės išlaidos:
63.1.1. MTEP veiklas vykdančios mokslinės darbo grupės darbo užmokesčio ir susijusių darbdavio įsipareigojimų vykdymo išlaidos;
63.1.2. medžiagų ir trumpalaikio turto, reikalingų įgyvendinti Projekto veiklas, įsigijimo išlaidos (ne daugiau kaip 30 proc. tinkamų finansuoti išlaidų);
63.1.3. MTEP paslaugų įsigijimo išlaidos (išlaidos gali sudaryti ne daugiau kaip 25 proc. tinkamų finansuoti išlaidų);
64. Gali būti perkamos tik tos MTEP paslaugos, kurios papildo tiesiogines Projekto MTEP veiklas ir be jų nebūtų pasiektas Projekto rezultatas.
65. Projekto tinkamų finansuoti išlaidų dalis, kurių nepadengia Projektui skiriamo finansavimo lėšos, turi būti finansuojama iš Projekto vykdytojo lėšų.
66. MTEP ar kitos paslaugos gali būti įsigyjamos iš išorės tiekėjų įprastomis rinkos sąlygomis (t. y. autorinės arba paslaugų teikimo sutartys negali būti sudaromos tarp Projekto vykdytojų ir (ar) su susijusiomis įmonėmis ir (ar) visų jų darbuotojais).
67. Netinkamos finansuoti išlaidos yra laikomos tos išlaidos, kurios nustatytos Projektų taisyklių VII skyriaus 3 skirsnyje.
68. Projekto tiesioginių išlaidų pagrindimas:
68.1. MSI darbo užmokesčio išlaidos grindžiamos remiantis istoriniu atitinkamo darbuotojo 3-6 mėn. darbo užmokesčio vidurkiu. Nesant tokių duomenų, remiamasi MSI patvirtintais įkainiais pagal mokslo darbuotojų ir kitų mokslinį tyrimą vykdančių asmenų pareigybes;
68.2. Partnerio darbo užmokesčio įkainiai nustatomi remiantis istoriniu 3-6 mėn. darbo užmokesčio vidurkiu. Nesant istorinių duomenų, remiamasi Kvietimo teikti paraiškas (toliau – Kvietimas) paskelbimo dieną paskelbtais Valstybės duomenų agentūros vienos dirbtos valandos darbo sąnaudos statistiniais duomenimis profesinėje, mokslinėje ir techninėje veikloje;
68.3. Mokslinės darbo grupės narys Projekte gali dirbti ne daugiau kaip 40 val. per savaitę ir mokslinės darbo grupės Projekte laikas negali sudaryti daugiau kaip 200 val. per savaitę. Darbo užmokesčio išlaidos neturi viršyti Projekto vykdytojo institucijoje atitinkamos specializacijos ir kvalifikacijos darbuotojams nustatyto darbo sutartyje darbo užmokesčio.
69. Projekto vykdytojai negali sudaryti kelių darbo ir savanoriško darbo sutarčių su tuo pačiu mokslinės darbo grupės nariu, t. y. Projekto vykdytojo darbuotojas negali turėti tame pačiame Projekte dėl Projekto veiklų vykdymo kelių darbo sutarčių skirtingoms Projekto veikloms arba savanoriško darbo sutarties.
70. Išlaidų, įvardintų Taisyklių 63 punkte, būtinų Projekto rezultatų pasiekimui, pagrindimas įrodomas komerciniais pasiūlymais (turi būti pateikti bent 2 pasiūlymai), išankstinėmis sąskaitomis faktūromis ar kitais Tarybai priimtinais išlaidas įrodančiais dokumentais.
71. Visos patirtos išlaidos apmokamos kompensavimo būdu pagal faktines išlaidas pagrindžiančius dokumentus, išskyrus atvejus, kuomet Lėšų skyrimo sutartyje numatytas avansas.
72. Atžalinei įmonei turi tekti ne mažiau kaip 30 procentų bendro Projekto biudžeto, jei Projektas įgyvendinamas kartu su MSI.
73. Pridėtinės vertės mokestis (PVM) gali būti finansuojamas vadovaujantis Projektų taisyklių VII skyriaus ketvirtajame skirsnyje nustatyta tvarka.
74. Perkant prekes ar paslaugas, turi būti pasirenkamas ekonomiškai naudingiausias būdas kainos kriterijus.
75. Projekto vykdytojas privalo užtikrinti tinkamą Projekto finansinės apskaitos atskyrimą nuo bendros Projekto vykdytojo finansinės apskaitos. Su Projektu susiję finansinės apskaitos įrašai turi būti lengvai atskiriami nuo kitų Projekto vykdytojo operacijų arba kitų Projekto vykdytojo vykdomų projektų operacijų.
76. Kartą per ketvirtį Projekto vykdytojas Tarybai turi pateikti finansinę ataskaitą bei išlaidų tinkamumą pagrindžiančius dokumentus.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
78. Teikdami Projekto paraišką, Pareiškėjas ir Partneris sutinka, kad Projekto paraiškoje pateikta informacija, išskyrus informaciją, kuri negali būti atskleista teisės aktų nustatyta tvarka, gali būti viešinama skelbiant su Taisyklių įgyvendinimu susijusią informaciją.
79. Projekto vykdytojas, skelbdamas mokslines ar mokslo populiarinimo publikacijas, mokslo kūrinius, sukurtus vykdant Projektą, privalo nurodyti, kad šios veiklos įgyvendintos vykdant Projektą gavus finansavimą iš Tarybos.
80. Taryba turi teisę tvarkyti su Taisyklių įgyvendinimu susijusius asmens duomenis. Asmens duomenis, nurodytus paraiškoje ir kituose pateiktuose dokumentuose, gali tvarkyti Europos Komisija, vadovaujančioji, administruojančioji, audito institucijos, kurios duomenis tvarkys stebėsenos, ataskaitų teikimo, komunikacijos, skelbimo, vertinimo, finansų valdymo, patikrinimų ir audito, taip pat, kai taikytina, pareiškėjų atitikties nustatymo vykdymo tikslais (teisinis pagrindas – Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1060 2021 4 straipsnis, 71 straipsnio 1 ir 3 dalys, 72 straipsnio 1 dalies e punktas, Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą ir rengiantis įgyvendinti 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos taisyklių 4.20, 5.14 papunkčiai ir 6 punktas) ir (arba) lėšų naudojimo, susijusio su Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plane „Naujos kartos Lietuva“ numatytomis reformų ir investicinių projektų įgyvendinimo priemonėmis, įvykdymo, audito ir kontrolės tikslais (teisinis pagrindas – Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/241 22 straipsnio 2 dalies d punktas ir 3 dalis, Vadovaujančiosios, administruojančiosios ir audito institucijos funkcijų, įgyvendinant Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo planą „Naujos kartos Lietuva“ paskirstymo taisyklių 6.1.2 papunktis). Asmens duomenys bus tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) arba 2018 m. spalio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2018/1725 dėl fizinių asmenų apsaugos Sąjungos institucijoms, organams, tarnyboms ir agentūroms tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo, kuriuo panaikinamas Reglamentas (EB) Nr. 45/2001 ir Sprendimas Nr. 1247/2002/EB, atsižvelgiant į tai, kuris iš jų taikytinas, bei kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų tvarkymą.
81. Visi su Projekto veiklų įgyvendinimu susiję dokumentai turi būti saugomi ne trumpiau kaip 10 metų po Projekto įgyvendinimo.
82. Pareiškėjai ir (ar) Parneriai turi teisę Tarybos sprendimus apskųsti Bendrosiose taisyklėse arba kituose teisės aktuose numatyta tvarka.
83. Projekto paraiška turi atitikti visus administracinės atitikties kriterijus nuo paraiškos pateikimo momento iki Lėšų skyrimo sutarties pasirašymo datos.