LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS „BIOMETANO IR (AR) BIODUJŲ PANAUDOJIMAS ŽEMĖS ŪKYJE PAKEIČIANT DYZELINĮ KURĄ“ TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

 

2023 m. gruodžio 15 d. Nr. D1-412

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 1 punktu ir 2022–2025 metų Klimato kaitos programos investicijų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 383 „Dėl 2022–2025 m. Klimato kaitos programos investicijų plano patvirtinimo“ 5.3 papunkčiu ir atsižvelgdamas į 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. birželio 1 d. įsakymu Nr. D1-160 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo patvirtinimo“, III skyriaus 3.2 papunkčio nuostatas,

t v i r t i n u Klimato kaitos programos priemonės „Biometano ir (ar) biodujų panaudojimas žemės ūkyje pakeičiant dyzelinį kurą“ tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                                               Simonas Gentvilas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos  ministro

2023 m. gruodžio 15 d. įsakymu Nr. D1-412

 

KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS BIOMETANO IR (AR) BIODUJŲ PANAUDOJIMAS ŽEMĖS ŪKYJE PAKEIČIANT DYZELINĮ KURĄ

TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Klimato kaitos programos priemonės Biometano ir (ar) biodujų panaudojimas žemės ūkyje pakeičiant dyzelinį kurątvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato sąlygas gauti finansinę paramą, projektų paraiškoms (toliau – paraiška) ir išlaidoms taikomus reikalavimus, paraiškų vertinimo, finansavimo skyrimo, finansavimo sutarčių sudarymo, mokėjimo prašymų teikimo ir apmokėjimo, taip pat įsipareigojimų gavus kompensacinę išmoką priežiūros tvarką.

2. Finansavimas teikiamas pagal Klimato kaitos programą (toliau – Programa) ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. birželio 1 d. įsakymu Nr. D1-160 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo patvirtinimo“ (toliau – Pažangos priemonės aprašas), patvirtintą priemonę „Biometano ir (ar) biodujų panaudojimas žemės ūkyje pakeičiant dyzelinį kurą“ (toliau – priemonė), siekiant sumažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (toliau – ŠESD) kiekį ir paskatinti mažiau naudoti iškastinio kuro.

3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau – Ministerija) administruoja Programą.

4. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – Agentūra) skelbia kvietimą teikti paraiškas, vertina paraiškas, mokėjimo prašymus, skiria finansavimą ir vykdo kompensacinių išmokų gavėjų (toliau – pareiškėjų) įsipareigojimų įgyvendinimo priežiūrą vadovaudamasi Tvarkos aprašu ir Pažangos priemonės aprašu.

5. Įgyvendinant Tvarkos aprašą, asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų apsaugą.

6. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

6.1. Kompensacinė išmoka – pagal priemonę teikiamo finansavimo forma.

6.2. Mokėjimo prašymas – Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai per Aplinkos projektų valdymo informacinę sistemą teikiamas Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintos formos prašymas apmokėti ir (ar) kompensuoti projekto išlaidas.

6.3. Pareiškėjas – Tvarkos aprašo 7 punkte nurodytas asmuo, nustatyta tvarka pateikęs Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai paraišką gauti kompensacinę išmoką ir įgyvendinantis projektą.

6.4Paraiška – Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai pareiškėjo teikiamas Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintas nustatytos formos dokumentas gauti kompensacinę išmoką iš Klimato kaitos programos lėšų.

6.5. Projekto įgyvendinimo laikotarpio pradžia – finansavimo įsakymo įsigaliojimo data.

6.6. Projekto įgyvendinimo laikotarpis – laikotarpis, per kurį vykdoma projekto įgyvendinimo veikla (sutarčių pasirašymas, prekių, paslaugų įsigijimas, darbų atlikimas, įrangos montavimas, derinimas, paleidimas, eksploatacija).

6.7. Projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaiga – projekto mokėjimo prašymo pateikimo data, kai baigta visa projekto veikla ir patirtos visos su projekto įgyvendinimu susijusios tinkamos finansuoti išlaidos.

 

II SKYRIUS

SĄLYGOS GAUTI FINANSINĘ PARAMĄ

 

7. Pagal Tvarkos aprašą tinkami pareiškėjai:

7.1. žemės ūkio veiklą vykdantys subjektai;

7.2. pripažinti žemės ūkio kooperatyvai (kaip nurodyta Lietuvos Respublikos kooperatyvinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymo 31 straipsnyje).

7.3. Kai Tvarkos aprašo 7.1 ir 7.2 papunkčiuose nurodyti pareiškėjai yra juridiniai asmenys, jie turi būti pirminės žemės ūkio gamybos veiklą vykdančios labai mažos, mažos ir vidutinės įmonės.

8. Sąlygos gauti finansinę paramą:

8.1. Pareiškėjas paraiškos teikimo metu turi turėti įsisteigimo ar įregistravimo vietą Lietuvos Respublikos teritorijoje.

8.2Pareiškėjas nėra bankrutavęs, bankrutuojantis, likviduojamas ir (arba) restruktūrizuojamas, neskolingas (laikomas neskolingu) Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, savivaldybių biudžetams ar fondams, į kuriuos mokamus mokesčius administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (išskyrus atvejus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas). Atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paraiškos vertinimo metu.

8.3. Parama projektui įgyvendinti yra vienkartinė, pareiškėjas neturi teisės prašyti Agentūros paramos toms pačioms projekto išlaidoms finansuoti, jeigu jau yra gavęs ar rezervavęs paramą iš kitų finansavimo šaltinių. Šią informaciją pareiškėjas patvirtina teikdamas paraišką Agentūrai.

8.4. Finansavimas negali būti skiriamas pareiškėjams, kuriems taikomos Europos Sąjungos sankcijos. Informacija apie Europos Sąjungos taikomas sankcijas Rusijos Federacijai ir Baltarusijos Respublikai skelbiamos Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos interneto svetainėje (https://www.fntt.lt/lt/tarptautines-finansines-sankcijos/4166).

8.5. Pareiškėjas ir jo tiekėjai neturi prekybinių įsipareigojimų su Rusijos Federacija ir (ar) Baltarusija arba juos nutraukė iki 2022 m. birželio 30 d. Šią informaciją pareiškėjas patvirtina teikdamas paraišką Agentūrai.

8.6. Pareiškėjas tvarko buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus reikalavimus.

8.7.  Pareiškėjas, užsiimantis žemės ūkio veikla ir būdamas fizinis ar juridinis asmuo, savo vardu yra įregistravęs žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre (reikalavimas turėti savo vardu įregistruotą žemės ūkio valdą netaikomas pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams, kurie superka ir realizuoja iš savo narių jų žemės ūkio valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus arba supirktus iš savo narių jų žemės ūkio valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus perdirba ir realizuoja iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus).

8.8. Kai paraišką teikia pareiškėjas, kuris yra pripažintas žemės ūkio kooperatyvas, t. y. pareiškėjas nėra galutinis paramos gavėjas, turi būti pateiktos pasirašytos galutinių paramos gavėjų paraiškos arba patvirtintos jų kopijos, arba užpildytos galutinio paramos gavėjo prašymo Agentūrai per Aplinkos projektų valdymo informacinę sistemą (toliau – APVIS) formos.

9. Projektas turi būti įgyvendinamas Lietuvos Respublikos teritorijoje.

10. Dokumentus, įrodančius pareiškėjų atitiktį subsidijos gavimui keliamiems reikalavimams, Agentūra gali patikrinti naudodamasi prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais, jeigu tokiai patikrai atlikti Agentūros funkcinių galimybių nepakanka ir (ar) jos laikinai neužtikrinamos, pareiškėjas Agentūros prašymu privalo pateikti atitiktį įrodančius dokumentus.

11. Projekto įgyvendinimo laikotarpis turi būti ne ilgesnis kaip 24 mėnesiai (per šį laikotarpį, skaičiuojant nuo finansavimo skyrimo Agentūros direktoriaus įsakymu, turi būti įsigytos prekės, paslaugos, atlikti darbai, sumontuota įranga, suderinta ir eksploatuojama), taip pat pateiktas mokėjimo prašymas Agentūrai kompensuoti projekto išlaidas.

 

III SKYRIUS

PROJEKTO IŠLAIDOMS TAIKOMI REIKALAVIMAI

 

 

12. Finansavimas pagal priemonę teikiamas vadovaujantis 2022 m. gruodžio 14 d. Komisijos reglamento (ES) 2022/2472, kuriuo skelbiama, kad tam tikrų kategorijų pagalba žemės bei miškų ūkio sektoriuose ir kaimo vietovėse yra suderinama su vidaus rinka pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnius, I skyriaus ir 14 straipsnio  nuostatomis „Pagalba investicijoms į žemės ūkio valdas, susijusias su pirmine žemės ūkio gamyba“.

13. Teikiant paramą turi būti įvykdytos Reglamento (ES) Nr. 2022/2472 1 straipsnio 4 dalies, 4 straipsnio 1 dalies a punkto ir 2 dalies, 7 straipsnio 1 dalies, 8 straipsnio, 14 straipsnio 4, 5, 7, 9, 10 ir 11 dalių nuostatos. Reglamentas (ES) Nr. 2022/2472 netaikomas sunkumų patiriančioms įmonėms.

14. Tinkamos finansuoti išlaidos:

14.1. dyzelinį kurą naudojančių grūdų džiovyklos įrenginiams perdaryti į biodujas ar biometaną naudojančius grūdų džiovyklos įrenginius:

14.1.1. biometano ir (ar) biodujų saugojimo įrenginiai;

14.1.2. biometano ir (ar) biodujų užpildymo įranga;

14.1.3. biometano ir (ar) biodujų degikliai, degimo kameros arba (ir) įrenginiai, kuriuose gaminama elektros energija ir šiluma, šilumos perdavimo oro šildymui įrenginiai; 

14.1.4. Tvarkos aprašo 14.1.114.1.3 papunkčiuose išvardytos įrangos ir sistemų montavimo darbai.

15. Pareiškėjui už Tvarkos aprašo 14.1.114.1.4 papunkčiuose nurodytą įsigytą įrangą ir atliktus darbus, pateikus vieną mokėjimo prašymą, mokama kompensacinė išmoka. Neprivaloma įsigyti visą Tvarkos aprašo 14.1.114.1.3 papunkčiuose išvardytą įrangą, svarbu, kad įgyvendinus projektą veiktų biodujų ar biometaną naudojanti grūdų džiovykla.

16. Įsigyjama Tvarkos aprašo 14.1.1–14.1.4 papunkčiuose išvardyta įranga turi būti nauja, nenaudota, atitikti tokiai įrangai taikomus reikalavimus.

17. Tinkamos finansuoti projekto išlaidos turi būti padarytos po paraiškos pateikimo Agentūrai dienos. Tinkamų išlaidų dalį, kurių nepadengia Klimato kaitos programos lėšos, pareiškėjas privalo finansuoti pats. 

18. Už įrangą su tiekėju turi būti atsiskaityta per finansų įstaigas.

19. Netinkamos finansuoti išlaidos:

19.1. apmokėtos ar kurias apmokėti iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų priimtas sprendimas;

19.2. žemės pirkimo išlaidos;

19.3. žemės nuomos išlaidos;

19.4. įrangos, įrenginių ir kito turto lizingo (išperkamosios, finansinės nuomos) išlaidos;

19.5. įgyvendinant projektą naudojamo ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos;

19.6. biometano dujų gamybos įrenginių prijungimo prie gamtinių dujų tinklų išlaidos (pvz., dujotiekio tiesimas);

19.7. transporto priemonių įsigijimo išlaidos;

19.8. projektą ir (ar) projekto veiklas vykdančių asmenų komandiruočių ir kelionių išlaidos;

19.9. paskolos suteikimo ar grąžinimo išlaidos, palūkanos už gautą paskolą;

19.10. kai pridėtinės vertės mokestis (toliau – PVM), sąskaitos faktūros už išlaidas išrašyti ir (ar) apmokėti ne pareiškėjo arba jo įgalioto asmens lėšomis (netaikoma mokėjimams, kuriuos paslaugų ir (ar) prekių tiekėjui atlieka bankas arba kredito įstaiga pagal sudarytą su pareiškėju paskolos sutartį ir jei yra Agentūros sutikimas įkeisti ar kitaip suvaržyti turtą);

19.11. kai neišrašytos (nepateiktos) PVM sąskaitos faktūros;

19.12. pirkimo ir (arba) importo PVM, kurį pareiškėjas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus turi teisę susigrąžinti (atskaityti);

19.13. išlaidos, susijusios su projekto dokumentacijos parengimu, projekto vykdymu ir (ar) technine priežiūra, dokumentacijos atidavimu kitoms institucijoms pagal teisės aktų reikalavimus;

19.14. išlaidos užsienio valstybėje ir apmokėtos ne per finansų įstaigą;

19.15. nuostoliai ir užsienio valiutos keitimo išlaidos;

19.16. baudos ir bylinėjimosi išlaidos;

19.17. naudotos (nenaujos) įrangos įsigijimo išlaidos;

19.18. sutarčių administravimo mokesčiai;

19.19. kai sąskaitos už išlaidas išrašytos ne pareiškėjo (jo įgalioto asmens) vardu, išskyrus atvejus, kai pareiškėjai yra bendraturčiai;

19.20. projekto viešinimo išlaidos.

20. Pareiškėjai darbų, paslaugų ir prekių pirkimus, susijusius su projekto įgyvendinimu, turi atlikti vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, kai pareiškėjas yra perkančioji organizacija, arba vadovaudamiesi Ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. rugsėjo 14 d. įsakymu Nr. D1-762 „Dėl Ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, kai pareiškėjas nėra perkančioji organizacija.

21. Pareiškėjui, įsigijusiam įrangą po paraiškos pateikimo, bet anksčiau nei gautas Agentūros patvirtinimas, kad jam bus skirta kompensacinė išmoka, nesuteikiama garantija, kad prašoma kompensacinė išmoka bus paskirta.

 

IV SKYRIUS

PROJEKTŲ PARAIŠKOMS TAIKOMI REIKALAVIMAI

 

22. Pareiškėjas paraiškoje turi nurodyti atsakingo ar įgalioto fizinio asmens vardą, pavardę, projekto pavadinimą, pareiškėjo pavadinimą (taikoma juridiniam asmeniui), juridinio asmens kodą, įmonės dydį, pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mokėtojo kodą (jei pareiškėjas yra PVM mokėtojas), juridinio asmens (buveinės) adresą, kontaktinius duomenis (telefono numerį, el. paštą), fizinio asmens, teikiančio paraišką, pareigas, vietovę, kurioje planuojama įgyvendinti projektą, planuojamo sumažinti naudojamo raudonai žymėto šildymui skirto dyzelinio kuro kiekis (t/metus). Paraiškos pateikimo metu pareiškėjas ir įmonių grupė arba susijusios įmonės (jei pareiškėjas priklauso įmonių grupei arba turi susijusių įmonių) turi būti pateikę VĮ Registrų centrui 2021 m. ir 2022 m. finansinių ataskaitų rinkinį, kuriame būtų išsamiai aprašyta nuosavo kapitalo sudėtis. Jeigu, vadovaujantis 2001 m. lapkričio 6 d. Lietuvos Respublikos konsoliduotos finansinės atskaitomybės įstatymo Nr. IX-576 nuostatomis, pareiškėjas privalo ruošti konsoliduotų finansinių ataskaitų rinkinį, toks rinkinys turi būti pateiktas VĮ Registrų centrui. Tarpinės finansinės atskaitomybės duomenys nevertinami. Kai žemės ūkio veiklą vykdantys subjektai yra fiziniai asmenys, kurie negali pateikti finansinių ataskaitų VĮ Registrų centrui, finansines ataskaitas su paraiška jie privalo pateikti Agentūrai. Jei finansinės ataskaitos Agentūrai nepateikiamos su paraiška, paraiška atmetama.

23. Su paraiška  (arba paraiškoje, jei tokia informacija privaloma pildant paraiškos formą APVIS) privaloma pateikti:

23.1. jei pareiškėjas yra pripažintas žemės ūkio kooperatyvas, pareiškėjas turi pateikti šį statusą patvirtinančius dokumentus;

23.2. nurodomas vietos adresas, kur planuojama naudoti biometaną ir (ar) biodujas. Jeigu biometaną ir (ar) biodujas planuojama naudoti mobiliuose šilumos gamybos objektuose ar keliose vietose, turi būti įrašoma panaudojimo vieta, kurioje kuras bus naudojamas ilgiausiai;

23.3. įgyvendinant projektą planuojamos įdiegti įrangos projektinius sprendinius, kuriuose pateikiamas kompensacinės išmokos lėšomis įsigyjamos įrangos aprašymas, planuojamos įdiegti įrangos pajėgumai, pagrindiniai techniniai parametrai,

23.4. planuojamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažinimas per projekto įgyvendinimo laikotarpį, apskaičiuojamas pagal Agentūros parengtą skaičiuoklę;

23.5. kitus Agentūros kvietime nurodytus dokumentus.

24. Pareiškėjas, įgyvendindamas projektą, įsipareigoja laikytis Lietuvos Respublikos statybos įstatymo, kitų Lietuvos Respublikos įstatymų ir teisės aktų reikalavimų, gauti visus reikiamus leidimus, sutikimus, pritarimus ir (ar) kitus dokumentus. Kilus įtarimų, kad pareiškėjas neįvykdė teisės aktų reikalavimų ir minimų leidimų, sutikimų, pritarimų ir (ar) kitų dokumentų negavo, Agentūra turi teisę prašyti pareiškėjo juos pateikti.

 

V SKYRIUS

KVIETIMO SKELBIMAS, PARAIŠKŲ VERTINIMAS, SPRENDIMAS DĖL FINANSAVIMO SKYRIMO IR FINANSAVIMO SUTARČIŲ SUDARYMAS

 

25. Agentūra, suderinusi su Ministerija kvietimo teikti paraiškas datą, kvietimą ir reikalingą informaciją paskelbia savo interneto svetainėje.

26. Pareiškėjas, teikdamas paraišką Agentūrai, užtikrina, kad projekto išlaidos nebus finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų, kitų nacionalinių programų.

27. Paraiškų atrankos būdas – tęstinis. Paraiškas ir privalomų pateikti dokumentų elektronines versijas Agentūra priima nuo kvietimo teikti paraiškas paskelbimo dienos, kol pakanka priemonei skirtų lėšų, bet ne ilgiau kaip 12 mėnesių nuo kvietimo pradžios. Pasibaigus kvietime nustatytam terminui, paraiškos nebepriimamos. Pasibaigus priemonei skirtoms lėšoms, iš gautų paraiškų sudaromas sąrašas. Paraiškos registruojamos APVIS eilės tvarka pagal registracijos datą.

28. Paraiškų vertinimą sudaro administracinės atitikties ir aplinkosauginis-techninis vertinimas.

29. Paraiškos administracinės atitikties vertinimas atliekamas ne ilgiau kaip 30 darbo dienų nuo paraiškos registravimo APVIS dienos. Administracinės atitikties vertinimo metu nustatoma, ar paraiška tinkamai užpildyta, ar pateikti visi reikalaujami dokumentai, ar pareiškėjas atitinka paramos gavėjo statusą.

30Agentūra, nustačiusi, kad paraiškoje pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (ar) paraiška užpildyta netinkamai ar iš dalies, pateikta klaidinga informacija arba trūksta informacijos, reikalingos įvertinti pareiškėjo atitiktį Aprašo reikalavimams, per nustatomą terminą paprašo pateikti atitinkamus dokumentus. Terminas trūkumams pašalinti negali būti trumpesnis kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnis kaip 10 darbo dienų. Jeigu per nustatytą terminą trūkstamų dokumentų, patikslintos paraiškos ir informacijos nepateikiama, Agentūros sprendimu paraiška atmetama. Priėmusi sprendimą atmesti paraišką, Agentūra per 5 darbo dienas per APVIS praneša, kodėl paraiška atmesta.

31Paraiškos, atitinkančios administracinės atitikties vertinimo reikalavimus, vertinamos aplinkosauginio-techninio projekto vertinimo etape, kuris atliekamas ne ilgiau kaip 60 darbo dienų atlikus paraiškos administracinės atitikties vertinimą.

32Paraiškoje nurodyti duomenys, be Agentūros paklausimo, po paraiškos pateikimo dienos negali būti koreguojami ar tikslinami.

33Projekto vertinimą atlieka Agentūros darbuotojas (-ai) ir (arba) prireikus nepriklausomas ekspertas.

34Atlikus aplinkosauginį-techninį vertinimą, sprendimas skirti kompensacinę išmoką įforminamas Agentūros direktoriaus įsakymu per 5 darbo dienas. Juridiniams asmenims skirtas finansavimas skelbiamas Teisės aktų registre. Skelbiamoje informacijoje nurodomi pareiškėjai, pareiškėjų (įmonių) kodai, projektų pavadinimai, skirta kompensacinė išmoka.

35. Agentūra, vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Registro nuostatai), pateikia Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui (toliau – Registras) duomenis apie kiekvienam kompensacinės išmokos gavėjui suteiktą paramą per 20 darbo dienų nuo sprendimo skirti kompensacinę išmoką įsigaliojimo dienos. Registrui pateikta informacija apie suteiktą paramą tikslinama Registro nuostatuose nustatyta tvarka. Ministerija per 6 mėnesius nuo sprendimo suteikti pagalbą priėmimo dienos turi paskelbti informaciją apie suteiktą pagalbą Europos Komisijos Valstybės pagalbos skaidrumo svetainėje, kai viršijama Reglamento (ES) 2022/2472 9 straipsnio 1 dalies c punkte nustatyta suma.

36. Agentūra per 10 darbo dienų nuo Agentūros direktoriaus įsakymo patvirtinimo per APVIS informuoja pareiškėjus apie skirtą ar neskirtą finansavimą, nurodo finansavimo neskyrimo priežastis.

37. Agentūros direktoriaus įsakymu skyrus finansavimą, pareiškėjas bet kuriuo metu turi teisę jo atsisakyti. Apie finansavimo atsisakymą pareiškėjas informuoja Agentūrą pateikdamas prašymą per APVIS, nurodydamas atsisakymo aplinkybes ir (ar) priežastis, kurių nebuvo galima numatyti teikiant ir vertinant paraišką. Pareiškėjas išmokėtą kompensacinę išmoką ar jos dalį privalo grąžinti ne vėliau kaip per 10 darbo dienų. 

38. Projekto įgyvendinimo pradžios data laikoma Agentūros direktoriaus įsakymo skirti finansavimą data. 

 

VI SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMAS IR IŠLAIDŲ APMOKĖJIMAS

 

39. Kompensacinė išmoka vienam pareiškėjui yra 65 proc. faktiškai tinkamų išlaidų (nurodytų Tvarkos aprašo 15 punkte) sumos, neviršijant 33 000 eurų.

40. Įgyvendinant priemonę pagal aprašą, įrangos įsigijimo kompensuojamoji išlaidų dalis apmokama tik įsigijus įrangą (privaloma pateikti įrangos įsigijimo ir (ar) montavimo išlaidų dokumentus), ir pateikus vieną mokėjimo prašymą.

41. Kompensacinės išmokos gavėjas, įgyvendinęs priemonę, laikydamasis 6.7 papunktyje nurodytų projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos reikalavimų, per APVIS pateikia Agentūrai mokėjimo prašymą su privalomais pateikti dokumentais. Iki mokėjimo prašymo pateikimo Agentūrai dienos įranga turi būti sumontuota (grūdų džiovykla turi veikti).

42. Su mokėjimo prašymu privaloma pateikti:

42.1. išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentus, kad paramos gavėjas sumokėjo visą Tvarkos aprašo 14.1.1–14.1.3 papunkčiuose išvardytos įrangos įsigijimo kainą ir (ar) įrangos montavimo kainą (14.1.4 papunktis);

42.2. sąskaitą faktūrą arba PVM sąskaitą faktūrą, išrašytą paramos gavėjo vardu, priėmimo-perdavimo aktą;

42.3. techninius duomenis patvirtinančių dokumentų kopijas (įrangos pasas ir (ar) techninė specifikacija);

42.4. įsigytos ir sumontuotos įrangos ne mažiau kaip 2 elektronines nuotraukas;

42.5. kitus Agentūros prašomus dokumentus, jų nuorašus (kopijas) arba informaciją, reikalingą išlaidų tinkamumui ir priemonės įgyvendinimo užbaigimui įvertinti.

43. Agentūra, gavusi mokėjimo prašymą, faktinę kompensacinę išmoką nustato vadovaudamasi kompensacinės išmokos gavėjo pateiktais priemonės įgyvendinimo įrodymo dokumentais neviršydama Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintos kompensacinės išmokos.

44. Jeigu su mokėjimo prašymu pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (arba) mokėjimo prašymas užpildytas netinkamai, trūksta duomenų, be kurių Agentūra negali išmokėti kompensacinės išmokos, kompensacinės išmokos gavėjas per Agentūros nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų, turi pateikti trūkstamus dokumentus ir (ar) patikslinti mokėjimo prašymą. Jei per nurodytą terminą mokėjimo prašymas nepatikslinamas ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir nenurodomos priežastys, kodėl nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti mokėjimo prašymo, ar nurodytos priežastys nepripažįstamos svarbiomis, mokėjimo prašymas atmetamas.

45. Agentūra, atlikusi mokėjimo prašymo ir privalomų pateikti dokumentų patikrą per ne ilgesnį kaip 30 kalendorinių dienų laikotarpį nuo tinkamai įforminto mokėjimo prašymo ir visų privalomų pateikti dokumentų registravimo dienos, perveda paskirtą kompensacinę išmoką į kompensacinės išmokos prašyme nurodytą sąskaitą.

46. Jeigu kompensacinės išmokos gavėjas, įgyvendinęs priemonę, patenka į atrinktųjų patikrai vietoje sąrašą, Agentūra patikrina vietoje, kaip priemonė įgyvendinta, vadovaudamasi Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtinta tvarka. Jei nenustatoma trūkumų, per ne ilgesnį kaip 30 kalendorinių dienų nuo patikros laikotarpį pervedama kompensacinė išmoka.

47. Kompensacinė išmoka pagal šią priemonę yra vienkartinė.

 

VI SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMŲ, ATSIRADUSIŲ GAVUS KOMPENSACINĘ IŠMOKĄ, PRIEŽIŪRA

 

48. Ne vėliau kaip iki einamųjų metų sausio 20 dienos Agentūra pateikia Ministerijai apibendrintą informaciją apie Programos lėšomis finansuotus projektus, ŠESD sutaupymą.

49. Pareiškėjas, įgyvendinęs projektą, finansuojamą programos lėšomis, privalo pažymėti įsigytą įrangą lipdukais; pareiškėjas privalo paskelbti informaciją apie įgyvendintą projektą interneto svetainėje (savo, savivaldybės ar žiniasklaidos) nurodydamas projekto pavadinimą, gautą kompensacinę išmoką projektui įgyvendinti, finansavimo šaltinį (Klimato kaitos programą).

50. Agentūra per 5 metų laikotarpį nuo galutiniame mokėjimo prašyme nurodytos sumos apmokėjimo dienos turi teisę bet kada atlikti patikras projekto įgyvendinimo vietoje. Pareiškėjui nevykdant Tvarkos apraše nustatytų reikalavimų, Agentūra pareikalauja iš pareiškėjo grąžinti jam išmokėtą kompensacinę išmoką.

51. Už suteiktas lėšas materialųjį turtą pareiškėjas įsigyja savo nuosavybėn ir naudoja paraiškoje ir pareiškėjo deklaracijoje nustatytais tikslais projekto įgyvendinimo metu ir 5 metus pasibaigus projekto įgyvendinimo terminui, be Agentūros sutikimo neperleidžia, neparduoda, neįkeičia ar kitokiu būdu nesuvaržo daiktinių teisių į turtą. Pareiškėjui pažeidus šį punktą, Agentūra susigrąžina kompensacinę išmoką proporcingai neišlaikytam investicijų tęstinumo laikotarpiui (metais). Sutikimas įkeisti ar kitaip suvaržyti turtą, kuris įsigytas ar bus įsigytas Klimato kaitos programos lėšomis, pareiškėjui išduodamas Agentūros nustatyta tvarka.

52. Visus projekto įgyvendinimo dokumentus pareiškėjas ir Agentūra turi saugoti ne trumpiau kaip 10 metų pasibaigus projekto įgyvendinimo laikotarpiui.

53. Jeigu pareiškėjas, įgyvendindamas arba įgyvendinęs projektą, nesilaiko Tvarkos aprašo reikalavimų, Agentūra atlieka pažeidimo tyrimą pagal Agentūros direktoriaus patvirtintą tvarką ir priima vieną iš sprendimų dėl finansavimo sustabdymo, nutraukimo, sumažinimo ir (ar) išmokėtų lėšų ar jų dalies susigrąžinimo arba finansinių patikslinimų netaikymo.

54. Pareiškėjai turi teisę skųsti Agentūros veiksmus ar neveikimą, susijusius su projekto paraiškų vertinimu, atranka, sprendimu dėl kompensacinės išmokos skyrimo ar neskyrimo, sprendimu, dėl finansinės paramos mokėjimo ar neišmokėjimo ir projekto įgyvendinimu Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatyta tvarka.

55. Paaiškėjus, kad buvo suteikta neteisėta ir (arba) nesuderinama pagalba, vadovaujantis Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 55-1 straipsniu, pagalbos gavėjas privalo jam išmokėtą pagalbos sumą sugrąžinti savanoriškai arba ši suma išieškoma ne ginčo tvarka.

______________________