ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2023 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PATVIRTINIMO
2023 m. balandžio 6 d. Nr. K-46
Alytus
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 3 dalimi, Socialinių paslaugų planavimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, 33 punktu, Alytaus rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
PATVIRTINTA
Alytaus rajono savivaldybės
tarybos 2023 m. balandžio 6 d.
sprendimu Nr. K-46
ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2023 M.
SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS
I. ĮVADAS
1. Bendra informacija
Alytaus rajono savivaldybės 2023 metų socialinių paslaugų planas (toliau – socialinių paslaugų planas) parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl Socialinių paslaugų plano formos ir Socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“ ir kitais socialines paslaugas reglamentuojančiais teisės aktais.
Socialinių paslaugų plano paskirtis – nustatyti socialinių paslaugų teikimo mastą ir rūšis Alytaus rajono savivaldybėje 2023 metams, atsižvelgiant į gyventojų poreikius.
Socialinių paslaugų teikimo Alytaus rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) teritorijos gyventojams mastą Savivaldybė nustato vadovaudamasi Baziniame paslaugų šeimai pakete, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. 618 „Dėl Bazinių paslaugų šeimai paketo patvirtinimo“, nustatytais socialinių paslaugų teikimo aprašymais, Socialinės apsaugos ir darbo ministro tvirtinamais Socialinių paslaugų išvystymo normatyvais.
Socialinių paslaugų planas atitinka:
1. Alytaus rajono savivaldybės 2021–2028 metų strateginės plėtros plano 2 prioriteto 2.3 tikslą „Skatinti integruotą socialinę, ekonominę vietos plėtrą ir įtraukias švietimo paslaugas“. Šiam tikslui pasiekti strateginės plėtros plane yra iškelti uždaviniai:
Ø Užtikrinti socialinių paslaugų kokybę, tvarumą ir prieinamumą, inicijuoti socialinių paslaugų plėtrą ir modernizavimą.
Ø Skatinti visų gyventojų grupių integraciją ir didinti gyvenimo kokybę įgyvendinant kompleksines priemones, užtikrinant socialinę aplinką ir sveikatos priežiūrą.
2. Alytaus rajono savivaldybės 2023–2025 metų strateginio veiklos plano 10 programos „Socialinės apsaugos plėtojimas, skurdo ir socialinės atskirties mažinimas ir sveikatos apsauga“ 01 tikslo „Sudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ir stiprinti gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo socialines problemas, palaikyti socialinius ryšius su visuomene, taip pat padėti įveikti socialinę atskirtį, vadovaujantis lygybės ir nediskriminavimo principais ir įgyvendinant lygių galimybių ir lyčių lygybės įstatymo nuostatas“ 01.1–01.6, 0.1.12, 01.14, 01.15, 01.17, 01.19, 01.22 uždavinius, 02 tikslo „Stiprinti sveikatos priežiūrą, užtikrinant kokybiškas ir visiems praeinamas asmens ir visuomenės sveikatos paslaugas, skatinant visų amžiaus grupių gyventojus rūpintis savo sveikatos išsaugojimo galimybėmis“ 02.03 uždavinį, 04 tikslo „Patenkinti žmonių gyvybinius poreikius, sudaryti orumo nežeminančias gyvenimo sąlygas“ 04.01 uždavinį.
Rengiant socialinių paslaugų planą, naudoti Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Statistikos departamentas), valstybės įmonės Registrų centro (toliau – Registrų centras), Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Užimtumo tarnyba), Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Alytaus rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus bei socialines paslaugas teikiančių įstaigų, organizacijų duomenys.
Šiame socialinių paslaugų plane vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.
2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai
2.1. Socialinių paslaugų teikimo tikslas – sudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ir stiprinti gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo socialines problemas, palaikyti socialinius ryšius su visuomene, taip pat padėti įveikti socialinę atskirtį;
3. Socialinių paslaugų plano rengėjai
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų plano rengėjų vardai, pavardės |
Darbovietė |
Pareigų pavadinimas |
1. |
Dalia Burlinskienė |
Alytaus rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius
|
vedėja |
2. |
Ernesta Matonė |
Alytaus rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius |
vyriausioji specialistė (tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorė) |
II. BŪKLĖS ANALIZĖ
4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas
Alytaus rajono savivaldybės užimama teritorija – 1403 kv. km. Valstybės įmonės Registrų centro duomenimis, rajone 2023 m. sausio 1 d. gyveno 28194 gyventojai, iš jų 2202 gyventojai miestuose, 25992 gyventojai kaimuose.
Rajono administracijos centras įsikūręs Alytaus mieste. Rajone yra 2 miestai – Simnas ir Daugai, bei 3 miesteliai – Butrimonys, Krokialaukis ir Nemunaitis. Alytaus rajono teritorija suskirstyta į 11 seniūnijų: Alytaus, Alovės, Butrimonių, Daugų, Miroslavo, Krokialaukio, Nemunaičio, Pivašiūnų, Punios, Raitininkų ir Simno.
4.1. Gyventojų skaičius ir sudėtis 2023 m. sausio 1 d.
Eil. Nr. |
Rodiklis |
Gyventojų (šeimų) skaičius |
1. |
Gyventojų skaičius |
28194 ⃰ |
2. |
Iš bendro gyventojų skaičiaus: |
|
2.1. |
60 metų ir vyresni asmenys |
8156 |
2.2. |
suaugę asmenys su negalia |
2190 ⃰ ⃰ |
2.3. |
vaikai |
4307 |
2.4. |
vaikai su negalia |
151 ⃰ ⃰ |
3. |
Šeimos, patiriančios socialinę riziką |
98 |
4. |
Vaikų skaičius šeimose, patiriančiose socialinę riziką |
205 |
5. |
Darbingo amžiaus asmenys |
15731 |
⃰ Registrų centro duomenys
⃰ ⃰ Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenys
4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai
4.2.1. Visuomenės senėjimas
Statistikos departamento duomenimis 2022 m. pradžioje Alytaus rajone gyveno 5849 pensinio amžiaus žmonės. Tai sudaro 23 proc. bendro Alytaus rajono savivaldybės gyventojų skaičiaus. Santykinė Alytaus rajono savivaldybės pensinio amžiaus gyventojų dalis yra mažesnė už apskrities, tačiau didesnė už šalies vidurkį (1 lentelė).
1 lentelė. Pensinio amžiaus gyventojų skaičiaus 2019–2022 m. palyginimas
Metai |
Pensinio amžiaus gyventojai Alytaus rajono savivaldybėje
|
Pensinio amžiaus gyventojai Alytaus apskrityje |
Pensinio amžiaus gyventojai Lietuvoje
|
|||
Bendras skaičius |
proc. |
Bendras skaičius |
proc. |
Bendras skaičius |
proc. |
|
2019 |
6884 |
26,3 |
35387 |
26,0 |
624960 |
22,4 |
2020 |
6749 |
26,0 |
34978 |
26,1 |
621490 |
22,2 |
2021 |
5999 |
23,5 |
34159 |
24,8 |
618634 |
22,0 |
2022 |
5849 |
23,0 |
33693 |
24,8 |
613364 |
21,9 |
Šaltinis: Statistikos departamentas (www.stat.gov.lt)
Dažniausiai senyvo amžiaus asmenims reikalingos pagalbos į namus, socialinės globos paslaugos, transporto, asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas ir kt.
4.2.2. Negalia
Kiekvienais metais vis daug dėmesio skiriama užtikrinti žmonių su negalia dalyvavimą bendruomenės gyvenime. Neįgaliesiems teikiama asmeninė pagalba, techninės pagalbos priemonės, organizuojamas būsto ir gyvenamosios aplinkos pritaikymas, teikiamos pagalbos į namus, dienos globos, ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugos, skiriama piniginė socialinė parama
Alytaus rajono savivaldybėje 2022 m. pabaigoje gyveno 2341 neįgalus asmuo, iš jų – 151 vaikas, 1523 darbingo amžiaus asmenys, 667 pensinio amžiaus asmenys. Neįgalūs asmenys rajone sudarė 8,3 proc. visų rajono gyventojų.
Alytaus rajone 2021 m. (naujausi Higienos instituto duomenys) gyveno 205 suaugę darbingo amžiaus asmenys ir 20 vaikų, turinčių intelekto ir (ar) psichikos negalią. Per pastaruosius 5 metus tiek darbingo amžiaus asmenų, tiek vaikų, turinčių intelekto ir (ar) psichikos negalią, skaičius rajone nežymiai sumažėjo (2017 metais darbingo amžiaus asmenų buvo 209, vaikų – 22) (2 lentelė).
2 lentelė. Asmenų, turinčių intelekto ir (ar) psichikos negalią, skaičius 2017–2021 m.
Amžiaus grupė |
Asmenų su intelekto ir (ar) psichikos negalia skaičius Alytaus rajono savivaldybėje ⃰ |
||||
2017 m. |
2018 m. |
2019 m. |
2020 m. |
2021 m. |
|
Darbingo amžiaus asmenys |
209 |
201 |
200 |
201 |
205 |
Vaikai 0-17 metų, iš jų:
|
22 |
30 |
25 |
20 |
20 |
vaikai 10-17 metų
|
18 |
22 |
16 |
17 |
18 |
⃰ Higienos instituto duomenys
Neįgaliesiems dažniausiai reikalingos socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo, pagalbos į namus, socialinės globos, laikino atokvėpio, apsaugoto būsto, transporto, aprūpinimo techninės pagalbos priemonėmis, būsto pritaikymo neįgaliųjų poreikiams ir kitos paslaugos pagal poreikį.
4.2.3. Socialinės rizikos veiksniai
Piktnaudžiavimas psichotropinėmis medžiagomis, dėl prarastų pajamų padidėjusi skurdo rizika, krizinės situacijos dėl ligos, netekčių, skyrybų, šeimos tarpusavio santykių sunkumai, disfunkciniai santykiai, smurtas artimoje aplinkoje, fizinė ar seksualinė prievarta – socialinės problemos, kurių nesprendžiant ne tik pažeidžiami labiausiai jautrių grupių asmenų interesai (vaikų, žmonių su negalia, smurto aukų), bet ilgainiui kyla tikimybė patirti gilias trauminės patirties pasekmes (užsitęsusius psichologinius sunkumus, socialinę atskirtį, vienatvę). Teikiant socialines paslaugas (socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas, intensyvi krizių įveikimo pagalba ir kt.) stengiamasi sumažinti neigiamas socialinių problemų pasekmes vaikams ir šeimoms, socialinę riziką patiriantiems suaugusiems asmenims bei užkirsti kelią šioms problemoms atsirasti.
Dažnai siekdami patenkinti įvairius savo poreikius asmenys, patiriantys socialinę riziką, yra linkę nusikalsti, todėl patenka į pataisos įstaigas. Grįžę iš pataisos įstaigų, susiduria su neigiamais padariniais: prarastas gyvenamasis būstas, prarasta šeima, susilpnėję socialiniai įgūdžiai, bedarbystė, negatyvus aplinkinių požiūris ir kt. Nuo 2021 m. vykdoma iš pataisos įstaigų paleidžiamų asmenų socialinė integracija, kurią sudaro du etapai. Pirmame etape vyksta intensyvus nuteistųjų rengimas paleidimui ir gyvenimui laisvėje. Pataisos įstaigos socialinis darbuotojas organizuoja socialinės integracijos priemonių – gyvenamosios vietos suradimo, užimtumo (darbo ar mokymosi) užtikrinimo, priklausomybės ligų gydymo ar kitų sveikatos problemų sprendimo, taip pat socialinės paramos gavimo, įsiskolinimų ir finansų tvarkymo, santykių su artimaisiais atkūrimo ir kitų priemonių, kurios nuteistajam bus reikalingos, kai jis bus paleistas iš pataisos įstaigos, – įgyvendinimą. Savivaldybės administracija organizuoja nuteistųjų socialinės integracijos antrojo etapo priemonių įgyvendinimą, t. y. koordinuoja iš pataisos įstaigos paleidžiamam asmeniui reikalingų socialinių paslaugų, piniginės socialinės paramos ir kitų paslaugų, kurių poreikis nustatytas, teikimą.
Asmenims, vartojantiems alkoholį, narkotines, psichotropines ir kitas medžiagas, itin reikalingos nakvynės namų, apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose, psichologinės bei socialinės reabilitacijos paslaugos, psichosocialinė pagalba, parama gydymuisi nuo alkoholio ar kitų psichotropinių medžiagų.
4.2.4. Socialinių įgūdžių stoka
Šeimos, auginančios vaikus, susiduria su sunkumais tinkamai prižiūrėti ir auklėti savo vaikus, spręsti tarpusavio santykių ir kitas šeimoje kylančias problemas. Šeimoms, negebančioms savarankiškai išspręsti iškylančius sunkumus, teikiamos konsultacijos, emocinė bei socialinė pagalba, ugdomi socialiniai įgūdžiai, didinama šeimos motyvacija dalyvauti kompleksinės pagalbos ar prevencinės pagalbos teikimo procese, pozityvios tėvystės mokymuose, nesmurtinio elgesio mokymo programose ir kt. programose. Tarpininkaujama šeimai padedant pasirinkti pagalbos priemones (psichologinės pagalbos, apgyvendinimo Krizių centre, vaikų dienos socialinės priežiūros paslaugas vaikų dienos centruose, gauti piniginę socialinę paramą, sveikatos priežiūros paslaugas ar kitą kompleksiškai teikiamą pagalbą).
2023 m. sausio 1 d. Alytaus rajone gyveno 98 šeimos, patiriančios socialinę riziką, kuriose augo 205 vaikai. Savalaikės ir kompleksiškai teikiamos socialinės paslaugos šeimoms sąlygojo teigiamus pokyčius, sustiprinus socialinį darbą su šeimomis, nuo 2019 m. pastebimas šeimų, patiriančių socialinę riziką mažėjimas (1 diagrama).
1 diagrama. Socialinę riziką patiriančių šeimų ir jose augančių vaikų skaičius Alytaus rajone 2018–2022 m.
Organizuojant socialines paslaugas šiai socialinei grupei, išskirtinis dėmesys reikalingas vaikams, augantiems šeimose, patiriančiose socialinę riziką. 2022 m. socialinės priežiūros (socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo) paslaugos suteiktos 149 šeimoms, 298 jose augantiems vaikams. Kadangi šiose šeimose augantys vaikai neturi tinkamų sąlygų pozityviai socializacijai, didėja smurto rizika, negatyvios socializacijos grėsmė. Socialinės paslaugos ypač reikalingos toliau nuo rajono centro nutolusių seniūnijų gyventojams. 2022 m. Alytaus rajone veikė 3 vaikų dienos centrai, teikiantys akredituotas vaikų dienos socialinės priežiūros paslaugas, taip pat, siekiant, kad kuo daugiau Alytaus rajono vaikų turėtų galimybę lankyti vaikų dienos centrus, dar su 7 Alytaus mieste veikiančiais vaikų dienos centrais buvo pasirašytos bendradarbiavimo sutartys. Vaikų dienos socialinės priežiūros paslaugos buvo teikiamos 99 rajono vaikams.
4.3. Kiti rodikliai
Vertinat socialinių paslaugų poreikį gyventojams taip pat svarbu atsižvelgti ir į kitus socialinius, ekonominius bei demografinius rodiklius: gyventojų skaičių, gyventojų pasiskirstymą mieste ir kaimo vietovėse, bendro gyventojų skaičiaus kitimo tendencijas, gimstamumo, mirtingumo bei migracijos rodiklius, gyventojų pasiskirstymą pagal amžiaus grupes.
4.3.1. Gyventojų skaičius ir jo kitimo tendencijos
Lietuvoje gyventojų skaičius mažėja. Tam įtakos turi vykstantys demografiniai pokyčiai: neigiamas gyventojų prieaugis, migracijos srautai.
Registrų centro duomenimis 2023 m. sausio 1 d. Alytaus rajone gyveno 28194 gyventojai. Per metus Alytaus rajone padidėjo 24 gyventojais (2 diagrama).
2 diagrama. Gyventojų skaičiaus kitimo tendencijos Alytaus rajone
2019 m. sausio 1 d.–2023 m. sausio 1 d.
4.3.2. Natūrali gyventojų kaita
Alytaus rajone, kaip ir visoje šalyje, natūralios gyventojų kaitos rodiklis (skirtumas tarp gimusiųjų ir mirusiųjų skaičiaus) yra neigiamas (3 diagrama).
3 diagrama. Gimusiųjų, mirusiųjų skaičius ir natūrali gyventojų kaita Alytaus rajone 2018–2022 m.
Šaltinis: Statistikos departamentas (www.stat.gov.lt)
4.3.3. Gyventojų migracija
Analizuojant gyventojų migraciją, remiamasi Statistikos departamento duomenimis, kurie fiksuoja tik registruotos migracijos duomenis. Nuo 2018 metų rajone pastebimi teigiami gyventojų vidaus ir tarptautinės migracijos pokyčiai. 2022 m. atvyko 233 gyventojais daugiau, negu išvyko. Tarptautinės migracijos saldo 2022 m. taip pat buvo teigiamas (atvyko 75 gyventojais daugiau, negu išvyko) (3 lentelė).
3 lentelė. Gyventojų migracija Alytaus rajone 2018–2022 m.
Metai |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Vidaus ir tarptautinė migracija |
|
||||
Atvyko |
1208 |
1075 |
1126 |
974 |
1372 |
Išvyko |
868 |
1020 |
857 |
888 |
1139 |
Migracijos saldo |
340 |
55 |
269 |
86 |
233 |
Tarptautinė migracija |
|
||||
Atvyko |
212 |
230 |
276 |
175 |
195 |
Išvyko |
261 |
236 |
147 |
196 |
120 |
Migracijos saldo |
-49 |
-6 |
129 |
-21 |
75 |
Šaltinis: Statistikos departamentas (www.stat.gov.lt)
4 diagrama. Gyventojų sudėtis pagal amžiaus grupes Alytaus rajone 2023 m. sausio 1 d.
Šaltinis: Registrų centras (www.registrucentras.lt)
4.3.5. Nedarbo lygio pokyčiai
Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis vidutinis metinis nedarbo lygis (ieškančių darbo procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų) rajone nuo 2020 m. mažėjo ir 2022 m. jis buvo mažesnis už šalies ir Alytaus apskrities vidurkį (5 diagrama). 2023 m. vasario mėn. nedarbo lygis Alytaus rajone siekė 9,4 proc., ir buvo šiek tiek didesnis už šalies vidurkį (9,2 proc.), tačiau mažesnis už Alytaus apskrities vidurkį (9,6 proc.). Lyginant 2023 m. vasario mėn. su 2022 m. atitinkamu laikotarpiu, nedarbo lygis Alytaus rajone sumažėjo 0,7 procentiniais punktais.
5 diagrama. Nedarbo lygio pokyčiai Alytaus rajone 2018–2022 m.
Šaltinis: Užimtumo tarnyba (www.ldb.lt)
5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros savivaldybėje analizė
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes |
Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas |
Pavaldumas |
Vietų (gavėjų) skaičius |
|
iš viso |
iš jų finansuojamų savivaldybės |
||||
1. |
Socialinės globos namai |
Alytaus rajono Miroslavo globos namai
|
Savivaldybės
|
49
|
49
|
Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namai
|
Savivaldybės
|
20 |
20 |
||
Pivašiūnų parapijos globos namai |
Religinės bendruomenės
|
20 |
- |
||
2. |
Laikino gyvenimo namai
|
- |
- |
- |
- |
3. |
Dienos socialinės globos centrai
|
VšĮ Alytaus rajono savivaldybės pirminės sveikatos priežiūros centras |
Savivaldybės |
30 |
30 |
4. |
Savarankiško gyvenimo namai |
- |
- |
- |
- |
5. |
Apsaugotas būstas |
- |
- |
- |
- |
6. |
Socialinės priežiūros centrai |
Simno neįgaliųjų dienos centras
|
Savivaldybės
|
75 (gavėjai)
|
75
|
LPF „SOS vaikų kaimų Lietuvoje draugija“ Pivašiūnų vaikų dienos centras „Parama šeimai“
|
NVO |
25 |
25 |
||
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centro Rimėnų vaikų dienos centras
|
Savivaldybės (dalininkė)
|
36 |
36 |
||
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centro Butrimonių vaikų dienos centras
|
Savivaldybės (dalininkė) |
17 |
17 |
||
|
|
Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namų Psichosocialinės pagalbos centras
|
Savivaldybės |
12 |
12 |
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centro Globos centras
|
Savivaldybės (dalininkė)
|
80 (gavėjai) |
80 |
||
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras (socialinė priežiūra šeimoms)
|
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras (socialinė priežiūra šeimoms)
|
120 (gavėjai) |
120 |
||
7. |
Bendruomeninės centrai
|
Alovės bendruomenės visuomeninė organizacija „Susiedai“ Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugos
Kompleksinės paslaugos šeimai |
NVO
|
30
15
|
30
15 (ES lėšos) |
Asociacija VO Butrimonių bendruomenė „Šviesa“ |
NVO
|
20 |
20 |
||
Asociacija „Daugų kraštas“ |
NVO
|
50 |
50 |
||
Kančėnų kaimo bendruomenė „Dėmesio centras“
|
NVO
|
75 |
75 |
||
Asociacija „Krokialaukio kaimo bendruomenė“ |
NVO
|
35 |
35 |
||
|
|
VO „Miroslavo asociacija“
|
NVO
|
50 |
50 |
Asociacija „Nemunaičio bendruomenė“
|
NVO
|
20 |
20 |
||
VO Junčionių kaimo bendruomenė Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugos
Kompleksinės paslaugos šeimai |
NVO
|
54
20 |
54
20 (ES lėšos) |
||
Mikalavo kaimo bendruomenė „Šilaičiai“ Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugos
Kompleksinės paslaugos šeimai |
NVO
|
60
30 |
60
30 (ES lėšos) |
||
Punios kaimo visuomeninė organizacija „Punios ainiai“ |
NVO
|
20 |
20 |
||
Ąžuolinių kaimo bendruomenė
|
NVO
|
25 |
25 |
||
Visuomeninė organizacija „Simnija“ |
NVO
|
77 |
77 |
||
Bendruomeninė organizacija „Dainavos kaukas“ Kompleksinės paslaugos šeimai
|
NVO
|
30 |
30 (ES lėšos) |
||
8. |
Kitos socialinių paslaugų įstaigos (pagalbos į namus tarnyba, socialinių paslaugų centras, NVO įstaigos ir kt.) |
Miroslavo globos namai Pagalba į namus
|
Savivaldybės
|
53 |
53
|
|
Pivašiūnų globos namai Pagalba į namus
|
Savivaldybės |
66 |
66 |
|
VšĮ „Nuoširdus rūpestis“ (pagalba į namus) |
NVO |
8 |
8 |
||
VŠĮ „Nacionalinis socialinės integracijos institutas“ (pagalba į namus) |
NVO |
- |
- |
||
LAAS pietvakarių centras (pagalba į namus, socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir (ar) atkūrimas, socialinė reabilitacija neįgaliesiems bendruomenėje |
NVO |
30 |
30 |
||
Alytaus rajono neįgaliųjų draugija |
NVO |
50 |
50 |
||
Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Viltis“ Alytaus rajono padalinys |
NVO |
25 |
25 |
||
Tėviškės namų bendruomenė |
NVO |
12 |
- |
||
VŠĮ „Lietuvos hospisas“ |
NVO |
- |
- |
||
Miroslavo Švč. Trejybės parapijos Jaunimo dienos ir šeimos centras |
NVO |
20 |
- |
||
Maltos ordino pagalbos tarnyba Pivašiūnų grupė Simno grupė |
NVO |
16 |
- |
||
Krokialaukio seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
|
Savivaldybės |
50 |
50 (ES lėšos) |
||
Pivašiūnų seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai |
Savivaldybės |
70 |
70 (ES lėšos) |
||
Punios seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai |
Savivaldybės
|
55
|
55 (ES lėšos)
|
||
Simno seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai |
Savivaldybės |
60 |
60 (ES lėšos) |
||
|
|
Alytaus rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras |
Savivaldybės |
20 |
20 |
|
Šeimynos |
Danutės Daugėlienės šeimyna |
Savivaldybės |
1 |
1
|
|
Grupinio gyvenimo namai |
Rumbonių parapijos grupinio gyvenimo namai |
Religinės bendruomenės |
10 |
10 |
|
Bendruomeniniai vaikų globos namai |
- |
- |
- |
- |
5.1. Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis
Socialinių paslaugų poreikis priklauso nuo savivaldybės konkrečioje vietovėje gyvenančių žmonių demografinių ir socialinių rodiklių. Beveik visose rajono seniūnijose, išskyrus Raitininkų seniūniją, įsteigta bent viena socialinių paslaugų ar socialinės paskirties įstaiga, NVO.
Socialinės paskirties įstaigos įsikūrimo vieta |
Socialinės paskirties įstaigos ir nevyriausybinės organizacijos pavadinimas
|
Paslaugų gavėjai |
Alytaus miestas
|
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras |
Globėjai ir įtėviai
Šeimos, patiriančios socialinę riziką ir jose augantys vaikai |
Alytaus rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius
|
Alytaus rajono senyvo amžiaus asmenys, suaugę asmenys su negalia |
|
Alytaus rajono neįgaliųjų draugijos skyrius
|
Suaugę asmenys su negalia |
|
VšĮ LASS pietvakarių centras |
Suaugę asmenys su negalia, vaikai su negalia |
|
VšĮ Alytaus rajono savivaldybės pirminės sveikatos priežiūros centras |
Suaugę asmenys su negalia, vaikai su negalia |
|
Alytaus rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras |
Socialinę riziką patiriantys asmenys |
|
Miroslavo globos namų Psichosocialinės pagalbos centras |
Socialinę riziką patiriantys asmenys |
|
Tėviškės namų bendruomenė |
Suaugę asmenys su negalia |
|
VšĮ „Lietuvos hospisas“ |
Suaugę asmenys su negalia |
|
Miroslavo seniūnija |
Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namai
VO „Miroslavo asociacija“
Bendruomeninė organizacija „Dainavos kaukas“
Miroslavo Švč. Trejybės parapija
|
Alytaus rajono senyvo amžiaus asmenys ir suaugę asmenys su negalia
Miroslavo seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
Simno, Miroslavo, Krokialaukio seniūnijų šeimos
Vaikai, mažiau galimybių turintis jaunimas ir jų šeimos |
Daugų seniūnija |
Kančėnų kaimo bendruomenė „Dėmesio centras“
Asociacija „Daugų kraštas“
Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Viltis“ Alytaus rajono padalinys
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centro Rimėnų vaikų dienos centras |
Daugų seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle.
Daugų seniūnijos sutrikusio intelekto vaikai ir jaunuoliai bei jų šeimos
Alytaus rajono vaikai ir jų šeimos |
Alytaus seniūnija |
Rumbonių parapijos grupinio gyvenimo namai
Danutės Daugėlienės šeimyna
|
Alytaus rajono senyvo amžiaus asmenys ir suaugę asmenys su negalia
Alytaus rajono vaikai, likę be tėvų globos |
Butrimonių seniūnija |
Asociacija VO Butrimonių bendruomenė „Šviesa“
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centro Butrimonių vaikų dienos centras |
Butrimonių seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
Alytaus rajono vaikai ir jų šeimos |
Pivašiūnų seniūnija |
Pivašiūnų parapijos globos namai
Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namai
LPF „SOS vaikų kaimų Lietuvoje draugija“ Pivašiūnų vaikų dienos centras „Parama šeimai“
VO Junčionių kaimo bendruomenė
Mikalavo kaimo bendruomenė „Šilaičiai“
Pivašiūnų seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Maltos ordino pagalbos tarnyba Pivašiūnų skyrius |
Pivašiūnų seniūnijos senyvo amžiaus asmenys ir suaugę asmenys su negalia
Alytaus rajono senyvo amžiaus asmenys ir suaugę asmenys su negalia
Alytaus rajono vaikai ir šeimos
Pivašiūnų seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
Senyvo amžiaus asmenys, suaugę asmenys su negalia, šeimos |
Krokialaukio seniūnija |
Asociacija „Krokialaukio kaimo bendruomenė“
Krokialaukio seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai |
Krokialaukio seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
|
Alovės seniūnija |
Alovės bendruomenės visuomeninė organizacija „Susiedai“
|
Alovės seniūnijos neįgalieji ir visi gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle |
Punios seniūnija |
Punios kaimo visuomeninė organizacija „Punios ainiai“
Punios seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
|
Punios seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
|
Simno seniūnija |
Simno neįgaliųjų dienos centras
Ąžuolinių kaimo bendruomenė
VO „Simnija“
Simno seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Maltos ordino pagalbos tarnyba Simno skyrius |
Suaugę asmenys su negalia
Simno seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
Senyvo amžiaus asmenys, suaugę asmenys su negalia, šeimos |
Nemunaičio seniūnija |
Asociacija „Nemunaičio bendruomenė“
|
Nemunaičio seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle |
Socialinių paslaugų įstaigų tinklas
Kaimo bendruomenės
VšĮ, NVO
Biudžetinės įstaigos
Visose savivaldybės seniūnijose gyventojams pagal poreikį yra teikiamos prevencinės socialinės paslaugos (kompleksinės paslaugos šeimai), bendrosios socialinės paslaugos: informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, transporto organizavimo, asmeninės higienos ir priežiūros paslaugos. Taip pat, esant poreikiui, teikiamos specialiosios socialinės paslaugos: socialinė priežiūra ir socialinė globa.
Socialinės paslaugos nėra tolygiai išplėtotos visose Alytaus rajono savivaldybės seniūnijose. Atokių kaimų gyventojams yra sudėtingiau suteikti įvairias socialines paslaugas dėl nepakankamai išvystytos viešojo transporto infrastruktūros ir kvalifikuotų darbuotojų trūkumo. Gyventojams, gyvenantiems arčiau Alytaus miesto, kai kurios paslaugos yra organizuojamos Alytaus miesto savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose.
6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas
EEil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys |
Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems socialinių paslaugų poreikis 2022 m. |
Gavėjų skaičius 2022 12-31 |
1000 gyventojų tenka vietų (gavėjų) |
Iš jų finansuoja savivaldybė |
|
įvertintas |
nepaten-kintas |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
45 |
1 |
121 |
4,3 |
4,3 |
2. |
Trumpalaikė socialinė globa |
4 |
0 |
1 |
0,03 |
0,04 |
3. |
Dienos socialinė globa institucijoje |
1 |
0 |
3 |
0,2 |
0,1 |
4. |
Dienos socialinė globa asmens namuose |
5 |
0 |
32 |
1,1 |
0 |
5. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6. |
Pagalba į namus |
67 |
0 |
157 |
5,6
|
5,6
|
7. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje |
0 |
0 |
8 |
0,3 |
0,3 |
8. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose |
51 šeima |
0 |
98 šeimos |
3,5
|
0 |
9. |
Laikinas apnakvindinimas |
1 |
0 |
0 |
0,04 |
0,04 |
10. |
Kitos socialinės priežiūros paslaugos: |
|
|
|
|
|
10.1. |
Intensyvi krizių įveikimo pagalba |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10.2. |
Psichosocialinė pagalba |
3 |
0 |
61 |
2,2 |
0,4 |
10.3. |
Apgyvendinimas nakvynės namuose |
1 |
0 |
0 |
0,04 |
0,04 |
10.4. |
Vaikų dienos socialinė priežiūra |
92 |
0 |
99 |
3,5 |
3,5 |
10.5. |
Laikinas atokvėpis |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
11. |
Bendrosios socialinės paslaugos: maitinimo organizavimas, transporto organizavimas, asmens higienos ir priežiūros paslaugos |
3935 |
3935 |
3987 |
141,4 |
21,9 |
6.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė
Savivaldybėje socialinių paslaugų teikimas grindžiamas prieinamumo principu: siekiama užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą asmeniui (šeimai) kuo arčiau jo gyvenamosios vietos. Socialinės paslaugos teikiamos seniūnijose, asmens namuose, savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose, viešosiose socialinių paslaugų įstaigose, nevyriausybinėse organizacijose.
Pagrindiniai socialinių paslaugų gavėjai yra senyvo amžiaus asmenys ir suaugę neįgalūs asmenys. Kiti paslaugų gavėjai: šeimos, patiriančios socialinę riziką, ir jose augantys vaikai, likę be tėvų globos vaikai, kiti asmenys ir šeimos, turinčios socialinių problemų.
Ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia teikia Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo ir Pivašiūnų globos namai, Rumbonių parapijos grupinio gyvenimo namai, Pivašiūnų parapijos globos namai. Ilgalaikės socialinės globos paslaugos rajono gyventojams teikiamos ir 17-koje kitų savivaldybių, valstybės socialinės globos namuose. 2022 metais šias paslaugas gavo 198 asmenys.
Laikino atokvėpio (globos) paslaugas neįgaliuosius namuose prižiūrintiems artimiesiems, kai jie dėl tam tikrų priežasčių negali pasirūpinti savo globotiniais, ar neturi kur jų palikti, teikia Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo ir Pivašiūnų globos namai (poreikio šioms paslaugoms 2022 metais nebuvo).
Kadangi savivaldybėje yra poreikis dienos socialinės globos institucijoje paslaugoms, savivaldybė šias paslaugas rajono gyventojams organizuoja kitų savivaldybių įstaigose, sudarydamos su minėtomis įstaigomis paslaugų teikimo sutartis. 2022 m. dienos socialinės globos institucijoje paslaugas gavo 5 asmenys. Nuo 2017 m., siekiant patenkinti dienos socialinės globos asmens namuose poreikį, Alytaus rajone pradėtos teikti integralios pagalbos paslaugos, į kurių sudėtį įeina dienos socialinės globos paslaugos neįgaliems asmenims. Integralios pagalbos paslaugas teikia viešoji įstaiga Alytaus rajono savivaldybės pirminės sveikatos priežiūros centras, 2022 m. paslaugos suteiktos 32 asmenims. 2022 m. dienos socialinės globos asmens namuose paslaugas rajone pradėjo teikti ir Tėviškės namų bendruomenė, paslaugos suteiktos 2 asmenims.
Nuo 2021 metų plėtojamos pagalbos į namus paslaugos. Šias paslaugas senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems neįgaliems asmenims rajone teikia Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namų, Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namų, VšĮ „Nuoširdus rūpestis“ individualios priežiūros darbuotojai. 2022 m. pagalba į namus suteikta 169 rajono gyventojams.
Socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo, sociokultūrines paslaugas neįgaliesiems rajone teikia Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namų struktūrinis padalinys – Simno neįgaliųjų dienos centras. 2022 m. šios paslaugos suteiktos 67 žmonėms su negalia.
Savivaldybė ir toliau siekia tikslo – visiems tėvų globos netekusiems Alytaus rajono vaikams surasti globėjų šeimas. 2022 m. pabaigoje rajone buvo 79 globojami vaikai, iš jų 5 vaikai augo vaikų globos institucijoje, 1 vaikas globojamas šeimynoje, 73 vaikai auga 53 fizinių globėjų šeimose. Pažymėtina, kad 2022 metais nei vienam vaikui laikinoji globa nebuvo nustatyta institucijoje, todėl globos namuose globojamų vaikų skaičius išliko stabilus (5 vaikai). Nuo 2014 metų globos institucijoje globojamų vaikų skaičius sumažėjo 49 vaikais (nuo 54 iki 5 vaikų). 2022 m. laikinoji globa šeimoje buvo nustatyta 11-kai tėvų globos netekusių vaikų, iš jų 10-čiai – iš karo pasitraukusių ukrainiečių vaikų, jiems laikinoji globa nustatyta 9 ukrainiečių šeimose. Šiuo metu yra parengti 7 asmenys (globėjai), sutinkantys priimti 11 likusių be tėvų globos vaikų, kurių amžius nuo 0 iki 18 m., bet kuriuo paros metu. Galima pasidžiaugti, kad savalaikės ir kompleksiškai teikiamos socialinės paslaugos šeimoms sąlygojo teigiamus pokyčius, todėl bendromis pastangomis rajone tendencingai mažėja socialinę riziką patiriančių šeimų, o nuo 2018 m. pastebimas ir nuosekliai mažėjantis globojamų vaikų skaičius.
Kompleksinę pagalbą globėjams ir įtėviams ar asmenims, ketinantiems jais tapti, teikia viešoji įstaiga Alytaus šeimos pagalbos centras (toliau – Alytaus šeimos pagalbos centras), kuriam pavesta vykdyti globos centro funkcijas. Šio centro tikslas – suteikti globėjų (įtėvių) šeimoms reikalingą konsultacinę, psichosocialinę, teisinę ir kitą pagalbą, siekiant tinkamo vaiko, įvaikio ugdymo ir auklėjimo šeimai artimoje aplinkoje.
Alytaus šeimos pagalbos centras teikia ir socialinės priežiūros paslaugas šeimoms. 2022 m. socialinės priežiūros paslaugos suteiktos 149 šeimoms, 298 jose augantiems vaikams. 2022 m. laikotarpio pabaigoje rajone atvejo vadybos procesas buvo taikomas 98 socialinę riziką patiriančioms šeimoms, 205 jose augantiems vaikams. Pažymėtina, kad palyginti su praėjusių metų duomenimis, šie skaičiai tendencingai mažėja, pavyzdžiui, 2018 m. pabaigoje, kuomet įgyvendindama Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymą Savivaldybės taryba suteikė įgaliojimus koordinuoti atvejo vadybos procesą ir teikti socialines paslaugas šeimoms VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centrui, socialinę riziką patiriančių šeimų buvo 131 ir 242 jose augantys vaikai.
Savivaldybėje veikia 3 vaikų dienos centrai, teikiantys akredituotos vaikų dienos socialinės priežiūros paslaugas, taip pat, siekiant, kad kuo daugiau Alytaus rajono vaikų turėtų galimybę lankyti vaikų dienos centrus, dar su 7 Alytaus mieste veikiančiais vaikų dienos centrais buvo pasirašytos bendradarbiavimo sutartys. Vaikų dienos socialinės priežiūros paslaugos buvo teikiamos 99 rajono vaikams. Pažymėtina, kad 2022 metais rajono vaikų, lankančių vaikų dienos centrus, skaičius išaugo 39 proc. (2021 m. vaikų dienos centrus lankė 71 vaikas).
Kitos nevyriausybinės organizacijos dažniausiai teikia bendrąsias socialines paslaugas: informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, sociokultūrines paslaugas.
Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros asmenims, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią, analizė.
Savivaldybė neturi socialinių paslaugų įstaigų, teikiančių ilgalaikės socialinės globos paslaugas asmenims, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią, todėl šiems asmenims, esant poreikiui, paslaugų teikimas buvo organizuojamas valstybės ar kitų savivaldybių socialinės globos namuose. 2022 metais ilgalaikės socialinės globos paslaugos tokiose įstaigose buvo suteiktos 18 asmenų.
Savivaldybės teritorijoje nėra socialinių paslaugų įstaigų, teikiančių dienos socialinės globos institucijoje paslaugas, todėl savivaldybė šių paslaugų teikimą rajono gyventojams, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią, organizuoja kaimyninės Alytaus miesto savivaldybės socialinių paslaugų įstaigoje, sudarydama su minėta įstaiga paslaugų teikimo ir finansavimo sutartis. Esant poreikiui, šiems asmenims užtikrinama ir transporto paslauga.
Neteikiamos ir apgyvendinimo apsaugotame būste, apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose socialinės paslaugos.
Lyginant savivaldybėje teikiamas socialines paslaugas su socialinių paslaugų išvystymo normatyvais, galima teigti, kad Alytaus rajone socialinių paslaugų infrastruktūra plėtojama, tačiau vis dar nėra pakankamai išvystyta. Daliai socialinių gyventojų grupių paslaugos teikiamos nepakankamai.
Socialinių paslaugų išvystymas Alytaus rajono savivaldybėje
Eil. Nr. |
Socialinės paslaugos pagal gavėjų grupes |
Minimalus rodiklis |
Siektinas rodiklis |
Faktinis rodiklis |
1. |
Socialinės paslaugos senyvo amžiaus asmenims (jų šeimoms) |
Gavėjų skaičius, tenkantis 1 000 senyvo amžiaus asmenų savivaldybėje |
|
|
1.1. |
Pagalba į namus |
25 |
35 |
31,3 |
1.2. |
Laikinas atokvėpis (socialinė priežiūra asmens namuose) |
1 |
2 |
0 |
1.3. |
Dienos socialinė globa asmens namuose |
6 |
12 |
5,9 |
1.4. |
Socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir (ar) atkūrimas įstaigoje (socialinių paslaugų centre, dienos centre, šeimos paramos centre, paramos šeimai tarnyboje ir kt.) |
6 |
10 |
0 |
1.5. |
Dienos socialinė globa įstaigoje (dienos centre) |
2 |
3 |
0 |
1.6. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
1 |
2 |
0 |
1.7. |
Trumpalaikė socialinė globa (asmens namuose arba įstaigoje) |
1 |
2 |
0,7 |
1.8. |
Laikinas atokvėpis (trumpalaikė ar (ir) dienos socialinė globa) |
2 |
6 |
0 |
1.9. |
Ilgalaikė socialinė globa |
12,5 |
15 |
16,5 |
1.10. |
Socialinių paslaugų gavėjų – senyvo amžiaus asmenų – skaičius, tenkantis 1 000 senyvo amžiaus asmenų savivaldybėje, iš viso: |
56,5 |
87 |
54,4 |
2. |
Socialinės paslaugos darbingo amžiaus asmenims su negalia (jų šeimoms) |
Gavėjų skaičius, tenkantis 1 000 darbingo amžiaus asmenų su negalia savivaldybėje |
|
|
2.1. |
Pagalba į namus, socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir (ar) atkūrimas asmens namuose |
10 |
20 |
5,3 |
2.2. |
Laikinas atokvėpis (socialinė priežiūra asmens namuose) |
1 |
2 |
0 |
2.3. |
Dienos socialinė globa asmens namuose |
6 |
9 |
6,6 |
2.4. |
Socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir (ar) atkūrimas įstaigoje (socialinių paslaugų centre, dienos centre, šeimos paramos centre, paramos šeimai tarnyboje ir kt.) |
40 |
52 |
44 |
2.5. |
Dienos socialinė globa įstaigoje (dienos centre) |
13 |
18 |
3,3 |
2.6. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
3 |
9 |
0 |
2.7. |
Apgyvendinimas apsaugotame būste |
2 |
5 |
0 |
2.8. |
Trumpalaikė socialinė globa |
3 |
5 |
2,6 |
2.9. |
Laikinas atokvėpis (trumpalaikė ar (ir) dienos socialinė globa) |
10 |
25 |
0 |
2.10. |
Ilgalaikė socialinė globa: |
|
|
|
2.10.1. |
grupinio gyvenimo namuose |
3 |
13 |
0,7 |
2.10.2. |
socialinės globos namuose, specializuotuose slaugos ir socialinės globos namuose |
30 |
16 |
25,6 |
2.11. |
Socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir (ar) atkūrimas socialinėse dirbtuvėse |
4 |
6 |
0 |
2.12. |
Socialinių paslaugų gavėjų – darbingo amžiaus asmenų su negalia – skaičius, tenkantis 1 000 darbingo amžiaus asmenų su negalia savivaldybėje, iš viso: |
125 |
180 |
88,1 |
3. |
Socialinės paslaugos vaikams (jų šeimoms) |
Gavėjų skaičius, tenkantis 1 000 vaikų savivaldybėje |
|
|
3.1. |
Socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir (ar) atkūrimas) asmens (šeimos) namuose (gavėjai – vaikai, kurių šeimoms teikiama socialinė priežiūra) |
50 |
56 |
47,6 |
3.2. |
Vaikų dienos socialinė priežiūra |
23 |
26 |
23 |
3.3. |
Intensyvi krizių įveikimo pagalba (krizių centre, laikino apgyvendinimo įstaigoje šeimoms, turinčioms vaikų, savarankiško gyvenimo namuose, kitose socialinių paslaugų įstaigose) (gavėjai – vaikai, kuriems pagal Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymą nustatyta laikinoji priežiūra) |
3 |
5 |
0 |
3.4. |
Socialinių paslaugų gavėjų – vaikų – skaičius, tenkantis 1 000 vaikų savivaldybėje, iš viso: |
76 |
87 |
70,6 |
4. |
Socialinės paslaugos vaikams su negalia (jų šeimoms) |
Gavėjų skaičius, tenkantis 1 000 vaikų su negalia savivaldybėje |
|
|
4.1. |
Laikinas atokvėpis (socialinė priežiūra asmens namuose) |
30 |
100 |
0 |
4.2. |
Dienos socialinė globa asmens namuose |
10 |
13 |
13,2 |
4.3. |
Dienos socialinė globa ar socialinė priežiūra įstaigoje (dienos centre ar kt.) |
170 |
250 |
33,1 |
4.4. |
Laikinas atokvėpis (trumpalaikė ar (ir) dienos socialinė globa) |
50 |
140 |
0 |
4.5. |
Ilgalaikė (trumpalaikė) socialinė globa vaikams su negalia socialinės globos namuose vaikams su negalia, specializuotuose slaugos ir socialinės globos namuose |
5 |
4 |
13,2 |
4.6. |
Socialinių paslaugų gavėjų – vaikų su negalia – skaičius, tenkantis 1 000 vaikų su negalia savivaldybėje, iš viso: |
265 |
507 |
59,5 |
5. |
Socialinės paslaugos likusiems be tėvų globos vaikams (jų šeimoms) |
Gavėjų skaičius, tenkantis 1 000 vaikų, kuriems nustatyta globa (rūpyba), savivaldybėje |
|
|
5.1. |
Pagalba globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, įtėviams ir šeimynų dalyviams ar besirengiantiems jais tapti (gavėjai – vaikai, kurių globėjai (rūpintojai), budintys globotojai, įtėviai ir šeimynų dalyviai gauna pagalbą) |
500 |
700 |
1000 |
5.2. |
Ilgalaikė (trumpalaikė) socialinė globa: |
|
|
|
5.2.1. |
šeimynose |
60 |
65 |
12,7 |
5.2.2. |
bendruomeniniuose vaikų globos namuose |
120 |
130 |
63,3 |
5.3. |
Socialinių paslaugų gavėjų – likusių be tėvų globos vaikų – skaičius, tenkantis 1 000 vaikų, kuriems nustatyta globa (rūpyba), savivaldybėje, iš viso: |
680 |
895 |
1076 |
6. |
Palydėjimo paslauga jaunuoliams (jų šeimoms) |
Gavėjų skaičius, tenkantis 1 000 asmenų nuo 16 iki 24 metų savivaldybėje |
|
|
6.1. |
su laikinu apgyvendinimu (savarankiško gyvenimo namuose ar apsaugotame būste) |
2 |
4 |
0 |
6.2. |
be laikino apgyvendinimo (socialinių paslaugų įstaigoje ar asmens namuose) |
10 |
15 |
0 |
6.3. |
Palydėjimo paslaugų gavėjų – jaunuolių – skaičius, tenkantis 1 000 asmenų nuo 16 iki 24 metų savivaldybėje, iš viso: |
12 |
19 |
0 |
7. |
Socialinės paslaugos socialinę riziką patiriantiems suaugusiems asmenims (jų šeimoms) |
Gavėjų skaičius, tenkantis 1 000 suaugusių asmenų savivaldybėje |
|
|
7.1. |
Psichosocialinė pagalba (socialinių paslaugų įstaigose ar asmens namuose) |
5 |
10 |
1,9 |
7.2. |
Socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir (ar) atkūrimas socialinės priežiūros centruose (dienos centre, socialinių paslaugų centre, krizių centre, paramos šeimai centre ir kt.) |
2 |
3,5 |
1,9 |
7.3. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
0,3 |
1 |
0 |
7.4. |
Intensyvi krizių įveikimo pagalba (krizių centre, kitose socialinių paslaugų įstaigose): |
|
|
|
7.4.1. |
su laikinu apgyvendinimu |
0.4 |
1 |
0 |
7.4.2. |
be laikino apgyvendinimo |
1,5 |
2,5 |
0,8 |
7.5. |
Apgyvendinimas nakvynės namuose ir laikinas apnakvindinimas laikino apnakvindinimo įstaigose |
1,5 |
2,5 |
0,1 |
7.6. |
Trumpalaikė socialinė globa psichologinės bei socialinės reabilitacijos įstaigose asmenims, priklausomiems nuo psichoaktyviųjų medžiagų |
0,3 |
0,5 |
0 |
7.7. |
Socialinių paslaugų gavėjų – socialinę riziką patiriančių suaugusių asmenų – skaičius, tenkantis 1 000 suaugusių asmenų savivaldybėje, iš viso: |
11 |
21 |
4,7 |
7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje 2022 m.
Eil. Nr. |
Įstaigos |
Socialinių darbuotojų skaičius |
Socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius |
|
iš viso |
iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto |
|||
1. |
Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose: |
30 |
20 |
54 |
1.1. |
biudžetinėse |
5 |
- |
45 |
1.2. |
viešosiose |
25 |
20 |
9 |
2. |
Savivaldybės administracijoje |
10 |
- |
2 |
|
Iš viso |
40 |
20 |
56 |
8. Ankstesnių metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga
Įvertinus 2022 m. Socialinių paslaugų plane numatytus uždavinius ir priemones, buvo teikiamos beveik visos plane numatytos socialinės paslaugos, išskyrus bendruomenines socialines paslaugas asmenims, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią (apgyvendinimo su parama (apsaugoto būsto) paslaugos teikimą ir pagalbos priimant sprendimus paslaugos teikimą), kurių finansavimas planuotas Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis.
Siekiant organizuoti kokybiškas socialines paslaugas Alytaus rajono gyventojams, buvo aktyviai bendradarbiaujama su nevyriausybinėmis organizacijomis – sudarytos naujos paslaugų teikimo sutartys, skirtas papildomas finansavimas socialinėms paslaugoms teikti.
Nuo 2022 m. sausio 1 d. gali būti teikiamos tik akredituotos socialinės priežiūros paslaugos. Akredituotos socialinės paslaugos didina įstaigų atsakomybę, gerina paslaugų kokybę, leidžia paslaugų gavėjams pasirinkti jų poreikius atitinkančias socialines paslaugas ir šių paslaugų teikėją. Akredituotas socialinės priežiūros paslaugas Alytaus rajono savivaldybėje 2022 m. teikė:
Pagalbą į namus – Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namai, Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namai, VšĮ „Nuoširdus rūpestis“, VšĮ LASS pietvakarių centras, VšĮ „Nacionalinis socialinės integracijos institutas“.
Socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo paslaugas – Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namai (Simno neįgaliųjų dienos centras), VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras, VšĮ LASS pietvakarių centras.
Psichosocialinę pagalbą – Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namai, Junčionių kaimo bendruomenė, Alovės bendruomenės visuomeninė organizacija „Susiedai“, Mikalavo kaimo bendruomenė „Šilaičiai“, Tėviškės namų bendruomenė.
Laikino atokvėpio paslaugas – VšĮ „Lietuvos hospisas“.
Pagalbą globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, įtėviams ir šeimynų dalyviams ar besirengiantiems jais tapti – VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras.
Vaikų dienos socialinę priežiūrą – VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras, Labdaros ir paramos fondas „SOS vaikų kaimų Lietuvoje draugija.
Atsižvelgiant į Savivaldybės tarybos nustatytus prioritetus bei siekiant sudaryti sąlygas Alytaus rajono šeimoms gauti kompleksiškai teikiamas paslaugas ir įgalinti šeimas įveikti iškilusius sunkumus ir krizes, rajone kartu su partneriais – keturiomis vietos bendruomenėmis, toliau įgyvendinamas Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis finansuojamas projektas „Alytaus rajono bendruomeniniai šeimos namai“. Šeimoms buvo teikiama psichosocialinė pagalba, šeimos įgūdžių ugdymo paslaugos, organizuojami pozityvios tėvystės mokymai, mediacijos paslaugos.
Rajone ir toliau buvo plėtojama socialinių paslaugų infrastruktūra. Siekiant sukurti palankias sąlygas, reikalingas veiksmingam ir tvariam perėjimui nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų, įgyvendintas Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis finansuojamas projektas „Vaikų dienos centrų tinklo plėtra Alytaus rajono savivaldybėje“. Įgyvendinus projektą, įkurti 2 nauji vaikų dienos centrai Rimėnų kaime, Daugų seniūnijoje, ir Butrimonių miestelyje, Butrimonių seniūnijoje.
Savivaldybė, besirengdama II-ajam žmonių su negalia globos deinstitucionalizacijos etapui, parengė Perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų žemėlapį (toliau – Žemėlapis), kuriame numatė bendruomeninių paslaugų plėtrą asmenims, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią.
III. UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS
9. Prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys
Atsižvelgiant į rajono socialinę demografinę situaciją, Alytaus rajono savivaldybėje būtų galima išskirti šias prioritetines socialinių paslaugų gavėjų grupes:
· vaikai, netekę tėvų globos;
· šeimos, patiriančios socialinę riziką, ir jose augantys vaikai;
· senyvo amžiaus asmenys;
· neįgalieji;
· socialinės rizikos suaugę asmenys.
Šios socialinės grupės yra mažiau integruotos į visuomenę, turi mažiau arba visai neturi galimybių dalyvauti visuomenės gyvenime.
Prioritetinės socialinių paslaugų rūšys:
· Vaikų socialinė globa šeimoje.
· Vaikų dienos socialinės priežiūros paslaugos socialinę riziką patiriantiems vaikams bei šeimoms (vaikų dienos centrų paslaugos).
· Dienos socialinė globa senyvo amžiaus asmens ir suaugusio asmens su negalia namuose.
· Pagalba į namus senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia.
· Socialinės priežiūros paslaugos senyvo amžiaus asmenims, suaugusiems asmenims su negalia, socialinės rizikos asmenims institucijoje.
· Ilgalaikė socialinė globa senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia.
· Bendrosios socialinės paslaugos (transporto organizavimas, asmens higienos ir priežiūros, sociokultūrinės paslaugos).
· Prevencinės socialinės paslaugos.
10. Priemonių planas
1 tikslas Sudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ir stiprinti gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo socialines problemas, palaikyti socialinius ryšius su visuomene, taip pat padėti įveikti socialinę atskirtį
|
||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos tūkst. Eur, finansavimo šaltiniai
|
Atsakingi vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.1. Plėtoti socialinių paslaugų teikimą įvairioms klientų grupėms |
1.1.1. Įvertinti įvairių socialinių paslaugų poreikį seniūnijose
1.1.2. Organizuoti dienos socialinės globos paslaugų teikimą neįgaliems asmenims institucijoje
1.1.3. Organizuoti dienos socialinės globos paslaugų teikimą asmenims su negalia jų namuose
1.1.4. Organizuoti ir teikti socialinės priežiūros (pagalbos į namus) paslaugas senyvo amžiaus ir suaugusiems neįgaliems asmenims
1.1.5. Mokėti pagalbos pinigus asmenims, kuriems nėra galimybės suteikti pagalbos į namus paslaugų
1.1.6. Organizuoti ir teikti socialinės priežiūros paslaugas suaugusiems asmenims su negalia socialinių paslaugų įstaigose
1.1.7. Organizuoti ir teikti socialinės priežiūros paslaugas šeimoms ir vaikams jų namuose
1.1.8. Organizuoti ir teikti vaikų dienos socialinės priežiūros paslaugas vaikams ir jų šeimoms vaikų dienos centruose
1.1.9. Organizuoti ilgalaikės socialinės globos paslaugų teikimą suaugusiems asmenims su negalia
1.1.10. Organizuoti ir teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas senyvo amžiaus asmenims
1.1.11. Organizuoti ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugų teikimą socialinės globos įstaigose vaikams, likusiems be tėvų globos
1.1.12. Organizuoti socialinę globą globėjų šeimose vaikams, likusiems be tėvų globos
1.1.13. Organizuoti pagalbą įvaikintiems, globojamiems (rūpinamiems) ar prižiūrimiems vaikams bei globėjams, budintiems globotojams, įtėviams ar asmenims, ketinantiems jais tapti
1.1.14. Organizuoti laikino apgyvendinimo paslaugas nakvynės namuose socialinės rizikos asmenims
1.1.15. Organizuoti laikino apnakvindinimo paslaugas nakvynės namuose socialinės rizikos asmenims
1.1.16. Teikti bendrąsias socialines paslaugas (informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, transporto organizavimo) įvairių socialinių grupių žmonėms
1.1.17. Organizuoti ir teikti specializuotą pagalbą socialinės rizikos šeimoms, turinčioms priklausomybę nuo alkoholio
1.1.18. Organizuoti maisto produktų ir higienos prekių tiekimą labiausiai nepasiturinčioms šeimoms (asmenims)
1.1.19. Organizuoti būsto pritaikymą žmonėms su negalia
1.1.20. Organizuoti prevencinių paslaugų teikimą Alytaus rajono šeimoms
1.1.21. Organizuoti psichosocialinės pagalbos paslaugas socialinės rizikos suaugusiems asmenims
1.1.22. Organizuoti intensyvios krizių įveikimo pagalbos (laikinosios socialinės priežiūros) paslaugas vaikams ir šeimoms
1.1.23. Organizuoti ir teikti laikino atokvėpio paslaugas (socialinės priežiūros, socialinės globos) neįgaliesiems ir senyvo amžiaus asmenims
1.1.24. Organizuoti ir teikti asmeninės pagalbos paslaugas neįgaliesiems |
-
4,0 (SB) 20,5 (VD) 5,0 (AM)
70,0 (VD) 10,0 (AM)
320,0 (SB) 30,0 (AM)
0,6 (SB)
21,1 (SB)
525,9 (VD)
59,3 (VB) 35,0 (SB)
159,0 (SB) 172,7 (VD) 30,0 (AM)
233,2 (SB) 70,0 (VD) 400,0 (AM)
134,3 (SB)
304,4 (SB)
148,4 (SB)
1,0 (SB)
2,0 (SB)
1,5 (SB)
4,5 (SB)
10,0 (SB)
35,0 (SB) 30,0 (VB)
85,4 (ES) 24,7 (VB)
6,0 (SB)
15,0 (SB)
6,0 (SB) 12,0 (VB) 5,0 (AM)
94,5 (VB) |
Socialinės paramos skyriaus, seniūnijų socialiniai darbuotojai
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, VšĮ Alytaus rajono PSPC VšĮ Tėviškės namai
Socialinės paramos skyrius, Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namai, Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namai VšĮ „Nuoširdus rūpestis“ LAAS Pietvakarių centras VšĮ „Nacionalinis socialinės integracijos institutas“
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namų Simno neįgaliųjų dienos centras
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras
LPF „SOS vaikų kaimų Lietuvoje draugija“ Pivašiūnų vaikų dienos centras, VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras, kitų savivaldybių vaikų dienos centrai, Socialinės paramos skyrius Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namai, Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namai, Rumbonių parapijos grupinio gyvenimo namai
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, seniūnijų socialiniai darbuotojai
Socialinės paramos skyrius, Visuomenės sveikatos biuras, seniūnijų socialiniai darbuotojai
Socialinės paramos skyrius, seniūnijų socialiniai darbuotojai
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, seniūnijos, Bendruomeniniai šeimos namai
Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namų Psichosocialinės pagalbos centras
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namai, Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namai
Socialinės paramos skyrius Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namai Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namai |
Įvertintas poreikis, atlikta analizė
Dienos socialinės globos paslaugas gaus 5 asmenys
Paslaugas gaus 25 asmenys
Pagalbos į namus paslaugas gaus 180 gavėjų
Pagalbos pinigų gavėjų skaičius – 3
Socialinės priežiūros paslaugas gaus 20 asmenų
Socialinės priežiūros paslaugas gaus 100 šeimų ir 200 jose augančių vaikų
Socialinės paslaugos suteiktos 100 vaikų
Paslaugas gaus 60 neįgalių asmenų
Paslaugų gavėjų skaičius – 79
Socialinės globos paslaugos suteiktos 5 vaikams
Socialinės globos paslaugos šeimoje suteiktos 79 vaikams
Pagalba suteikta 73 asmenims (vaikų, globėjų, globotojų, įtėvių ar ketinančių jais tapti asmenų)
Socialinės paslaugos suteiktos 2 asmenims
Laikino apnakvindinimo paslaugos suteiktos 2 asmenims
Patenkintas asmenų poreikis bendrosioms paslaugoms
Sumažės nesaikingai vartojančių alkoholį asmenų, pagerės šeimų gyvenimo kokybė, paslaugas gaus 50 asmenų
Paramą gaus 3000 asmenų
Pritaikyti būstai 6 negalią turintiems žmonėms
Kompleksinės paslaugos suteiktos 100 asmenų
Paslaugos bus suteiktos 25 asmenų
Paslaugos bus suteiktos 4 asmenims
Paslaugos suteiktos 5 asmenims
Paslaugos suteiktos 20 asmenų |
|
1.1.25. Organizuoti ir teikti socialinės reabilitacijos neįgaliesiems bendruomenėje paslaugas |
52,3 (VB) 21,6 (SB) |
Socialinės paramos skyrius, VšĮ LAAS pietvakarių centras, Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Viltis“ Alytaus rajono padalinys, Alytaus rajono neįgaliųjų draugija |
Paslaugos bus suteiktos 105 asmenims |
1.2. Užtikrinti socialinių paslaugų kokybę ir prieinamumą Alytaus rajono savivaldybės gyventojams |
1.2.1. Kelti socialinių darbuotojų kvalifikaciją, organizuoti mokymus ir seminarus, supervizijas, sudaryti galimybę dalyvauti respublikiniuose bei kitų įstaigų organizuojamuose mokymuose socialinių paslaugų teikimo klausimais
1.2.2. Tvarkyti socialinių paslaugų gavėjų duomenis socialinės paramos informacinėje sistemoje (SPIS) |
3,0 (SB) 11,0 (VD)
-
|
Savivaldybės administracija, Socialinės paramos skyrius, Miroslavo globos namai, Pivašiūnų globos namai, VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras
Socialinės paramos skyrius, seniūnijų socialiniai darbuotojai |
Pagerės teikiamų socialinių paslaugų kokybė, prieinamumas
Patikima, išsami, pilna socialinės paramos duomenų bazė
|
1.3. Remti NVO, teikiančias socialines paslaugas |
1.3.1. Finansuoti bendruomenines organizacijas, teikiančias asmeninės higienos ir priežiūros (dušo, skalbimo) paslaugas Alytaus rajono gyventojams, gyvenantiems būstuose be patogumų ir neturintiems finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
|
24,0 (SB) |
Savivaldybė
|
Socialines paslaugas gaus 600 asmenų |
1.4. Stiprinti koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų vaikui ir šeimai plėtrą
|
1.4.1. Atlikti trūkstamų, neprieinamų, tačiau reikalingų koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų vaikui ir šeimai analizę
|
- |
Vyr. specialistas (tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius)
|
Atlikta koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo analizė
|
2 tikslas. Gerinti socialinių paslaugų infrastruktūrą, skatinant geros kokybės socialinių paslaugų teikimą, didinant jų prieinamumą ir įvairovę |
||||
⃰ 2.1. Plėtoti bendruomenines socialines paslaugas asmenims, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią
2.2. Užtikrinti savivaldybės teritorijoje gyvenantiems asmenims globos centro paslaugų prieinamumą
|
2.1.1. Apsaugoto būsto plėtra
2.1.2. diegti inovatyvias bendruomenines paslaugas
2.2.1. Organizuoti globos centro veiklą
|
136,0 (ES) 24,0 (SB)
100,0 (ES)
32,0 (ES) 84,0 (SB)
|
Savivaldybė
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras
|
Užtikrintas bendruomeninių paslaugų asmenims, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią, prieinamumas
Užtikrintas globos centro paslaugų prieinamumas įvaikintiems, globojamiems (rūpinamiems), prižiūrimiems vaikams bei globėjams, globotojams, įtėviams ar asmenims, ketinantiems jais tapti |
SB – savivaldybės biudžeto lėšos
VD – valstybės biudžeto tikslinės dotacijos lėšos
VB – valstybės biudžeto lėšos
AM – asmenų mokėjimai už socialines paslaugas
ES – Europos sąjungos struktūrinių fondų lėšos
⃰ Savivaldybė planuoja įgyvendinti priemones, numatytas Žemėlapyje, tačiau kol projektai nėra įtraukti į Alytaus regiono plėtros planą, jų su tiksliais pavadinimais Alytaus rajono savivaldybės 2023-2025 metų strateginiame veiklos plane kol kas nėra. Pradėjus rengti Alytaus regiono plėtros plano pažangos priemones, kurios bus finansuojamos pagal Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos plėtros programas, konkretūs projektai bus įtraukti į Alytaus rajono savivaldybės strateginį veiklos planą ir į Socialinių paslaugų planą.
11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2023 m.
Socialinių paslaugų poreikis asmenims nustatomas vadovaujantis Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo Alytaus rajono savivaldybėje tvarkos aprašu, patvirtintu
Alytaus rajono savivaldybės tarybos 2021 m. birželio 10 d. sprendimu Nr. K-98 „Dėl Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo Alytaus rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“.
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Socialinės globos įstaiga |
Mastas (vietų sk.) |
1. |
Intensyvi krizių įveikimo pagalba (laikinoji socialinė priežiūra) vaikams ir jų šeimoms
|
Prienų rajono Jiezno paramos šeimai centras
|
4
|
2. |
Ilgalaikė (trumpalaikė) socialinė globa vaikams, likusiems be tėvų globos
|
Alytaus miesto šeimos centras |
3 |
3. |
Dienos socialinė globa institucijoje suaugusiems asmenims, vaikams su negalia |
Alytaus miesto socialinių paslaugų centras |
5 |
4. |
Laikinas apnakvindinimas, apgyvendinimas nakvynės namuose socialinę riziką patiriantiems suaugusiems asmenims |
Alytaus miesto nakvynės namai |
3 |
IV. FINANSAVIMO PLANAS
12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai
Pagrindiniai socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai – savivaldybės biudžeto ir valstybės biudžeto lėšos. Projektams įgyvendinti skiriamos Europos Sąjungos lėšos. Nevyriausybinės organizacijos savo veiklą vykdo naudodamos valstybės ir savivaldybės biudžetų lėšas, kitus finansavimo šaltinius.
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai |
Pagal faktines išlaidas |
Pagal planines išlaidas |
|
2022 m. |
2023 m. |
2024 m. |
||
1. |
Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms, tūkst. Eur |
1093,5 |
1641,1 |
1900,0 |
1.1. |
palyginti su bendru savivaldybės biudžetu, proc. |
3,0 |
4,0 |
5,0 |
2. |
LR valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos, tūkst. Eur |
1190,8 |
1325,9 |
1470,0 |
|
iš jų: |
|
|
|
2.1. |
šeimų socialinei priežiūrai organizuoti |
417,9 |
525,9 |
600,0 |
2.2. |
asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti |
384,0 |
400,0 |
450,0 |
2.3. |
vaikų globos (rūpybos) išmokoms |
388,9 |
400,0 |
420,0 |
3. |
ES struktūrinių fondų lėšos, tūkst. Eur |
235,0 |
268,0 |
300,0 |
4. |
Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas, tūkst. Eur |
428,2 |
450,0 |
460,0 |
|
Iš viso, tūkst. Eur |
2947,5 |
3685,0 |
4130,0 |
12.1. Socialinių paslaugų finansavimo šaltinių įvertinimas
Planuojama, kad 2023 m. savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms finansuoti, lyginat su 2022 m., padidės 547,6 tūkst. Eur (50 proc.) ir tai sudarys 4 proc. visų 2023 m. planuojamų savivaldybės biudžeto lėšų. Įvertinus visus socialinių paslaugų finansavimo šaltinius, planuojama, kad išlaidos socialinės paslaugoms 2023 m., lyginant su 2022 m., padidės 737,5 tūkst. Eur (25 proc.).
13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai
Eil. Nr. |
Finansavimo būdai |
Lėšos (tūkst. Eur arba proc.) |
|
2022 m. |
2023 m. |
||
1. |
Socialinių paslaugų pirkimas |
4,1 |
10,0 |
2. |
Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų finansavimas |
1075,5 |
1607,1 |
|
iš jo: |
|
|
2.1. |
savivaldybės pavaldumo įstaigoms |
767,8 |
1079,7
|
2.2. |
valstybės (kitų savivaldybių) įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis |
80,7 |
92,8 |
2.3. |
nevyriausybinių organizacijų įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis |
227,0 |
434,6 |
3. |
Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms |
13,9 |
24,0 |
4. |
Finansavimas vykdant socialinių paslaugų programas |
- |
- |
|
Iš viso |
1093,5 |
1641,1 |
14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai
Socialinių darbuotojų darbui su šeimomis ir atvejo vadybininkų darbo užmokesčiui 2023 m. skirta 525,9 tūkst. Eur. Lyginant su 2022 m., socialinių darbuotojų darbui šeimomis darbo užmokesčio fondas padidėjo 108,0 tūkst. Eur. Rajone plėtojamos pagalbos į namus paslaugos, didinamas individualios priežiūros darbuotojų skaičius, šių darbuotojų darbo užmokesčiui 2023 m. skirta 359,6 tūkst. Eur.
15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu
Alytaus rajono savivaldybė, atsižvelgdama į finansines galimybes, socialinėms paslaugoms organizuoti, teikti ir plėsti skiria savivaldybės biudžeto lėšų. Iš Alytaus rajono savivaldybės biudžeto 2023 m. socialinėms paslaugoms skirta 1641,1 tūkst. Eur (547,6 tūkst. Eur daugiau nei 2022 metais). Skiriamų lėšų nepakanka patenkinti visus socialinių paslaugų poreikius, todėl socialinės paslaugos organizuojamos atsižvelgiant į prioritetines socialinių paslaugų gavėjų grupes ir prioritetines socialinių paslaugų rūšis, nurodytas šio plano 9 dalyje. Siekiant gerinti Alytaus rajono savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų teikimo kokybę ir prieinamumą, būtina didinti šiai sričiai skiriamą finansavimą.
15.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas
Savivaldybėje plečiamos socialinės paslaugos, gerėja jų kokybė. Socialinių paslaugų poreikis glaudžiai susijęs su Alytaus rajono demografine situacija ir jos kitimu.
Alytaus rajono savivaldybė organizuoja socialinių paslaugų teikimą pagal poreikius įvairioms žmonių socialinės grupėms: senyvo amžiaus asmenims, suaugusiems asmenims su negalia, socialinės rizikos šeimoms ir vaikams, be tėvų globos likusiems vaikams. Lyginant savivaldybėje teikiamas socialines paslaugas su nustatytais šalies socialinių paslaugų išvystymo normatyvais pažymėtina, jog geriausiai yra išvystytos pagalbos į namus, ilgalaikės socialinės globos paslaugos senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia, šeimos socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas jos namuose, taip pat dienos socialinės globos paslaugos asmenims su negalia.
Tačiau nestacionarių socialinių paslaugų išvystymas savivaldybėje dar yra nepakankamas. Trūksta bendruomeninių paslaugų vaikams, jaunuoliams, neįgaliesiems.
V. PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ
16. Socialinių paslaugų plėtros vizija
Socialinių paslaugų plėtros vizija – kokybiškų socialinių paslaugų teikimas siekiant patenkinti gyventojų socialinių paslaugų poreikį.
Per ateinančius trejus metus Alytaus rajono savivaldybėje sėkmingai plėtojant socialinių paslaugų sistemą tikimasi, jog palaipsniui bus pereinama nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų, prioritetinės socialinių paslaugų gavėjų grupės gaus jų poreikius visiškai tenkinančias bei geros kokybės socialines paslaugas.
17. Prognozuojamos socialinės paslaugos
Per ateinančius trejus metus teikiant socialines paslaugas ir plečiant socialinių paslaugų tinklą bei mastą rajone, bus orientuojamasi į prioritetines socialinių paslaugų gavėjų grupes: vaikus, netekusius tėvų globos, neįgaliuosius, senyvo amžiaus asmenis, šeimas ir jose augančius vaikus, suaugusius socialinės rizikos asmenis. Šioms gavėjų grupėms plėtojant socialines paslaugas, ypatingas dėmesys bus skiriamas bendruomeninių socialinių paslaugų, užtikrinančių visavertį asmens gyvenimą savo namuose, teikimui. Šios paslaugos tiek ekonominiu, tiek socialiniu požiūriu kur kas efektyvesnės nei socialinių paslaugų įstaigose teikiamos ilgalaikės socialinės globos paslaugos. Atsižvelgiant į gyventojų poreikius, bus diegiamos naujos inovatyvios bendruomeninės socialinės paslaugos.
Prognozuojama, kad šioms paslaugų gavėjų grupėms bus plečiamos tokių rūšių paslaugos:
· Asmenims ir šeimoms – prevencinės socialinės paslaugos (kompleksinės paslaugos šeimai, šeimos konferencija, atviras darbas su jaunimu ir kitos prevencinės paslaugos).
· Vaikams, netekusiems tėvų globos – vaikų įvaikinimo šeimose skatinimas, globėjų, paieška ir mokymas, socialinė globa globėjų šeimose, globos centro teikiamos paslaugos.
· Senyvo amžiaus asmenims – socialinės priežiūros paslaugos asmens namuose ir socialinių paslaugų įstaigose. Šios paslaugos turėtų sudaryti palankias sąlygas asmeniui kuo ilgiau turėti savarankišką ir visavertį gyvenimą bendruomenėje, savo namuose bei sumažintų stacionarios globos poreikį.
· Neįgaliesiems asmenims – apgyvendinimo apsaugotame būste, socialinės priežiūros paslaugos, teikiamos socialinėse dirbtuvėse, socialinės reabilitacijos neįgaliesiems bendruomenėje, laikino atokvėpio, dienos socialinės globos asmens namuose, socialinės globos grupinio gyvenimo namuose.
· Šeimoms, patiriančioms socialinę riziką, ir vaikams – socialinė priežiūra šeimoms, socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos, vaikų dienos socialinė priežiūra (įkurta daugiau vaikų dienos centrų), intensyvi krizių įveikimo pagalba.
· Suaugusiems socialinės rizikos asmenims – psichosocialinė pagalba, laikino apgyvendinimo, laikino apnakvindinimo paslaugos.
Teikiant paslaugas asmenims, bus orientuojamasi į paslaugų kompleksiškumą, bendradarbiavimą bei komandinį darbą, paslaugų teikimą derinant su kitomis socialinės ir sveikatos apsaugos formomis.
18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis
Per ateinančius trejus metus savivaldybės biudžeto dalis, skiriama socialinėms paslaugoms, kasmet turėtų didėti ne mažiau kaip 1 procentu.
19. Išteklių prognozė ateinantiems trejiems metams
Numatomi ištekliai siekiant geresnio savivaldybės gyventojų socialinių paslaugų poreikio tenkinimo:
· Savivaldybės biudžeto dalies socialinėms paslaugoms bei valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų socialinėms paslaugoms finansuoti lėšų didėjimas.
· Socialinių darbuotojų skaičiaus augimas ir jų kvalifikacijos kėlimas.
· Asmenų mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos tobulinimas.
· Kiti ištekliai (valstybės biudžeto, Europos Sąjungos struktūrinių fondų, kitų fondų,
privačių asmenų lėšos).
VI. PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai
Alytaus rajono savivaldybės socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūrą vykdys Alytaus rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, kuris yra atsakingas už socialinių paslaugų administravimą.
22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai
Alytaus rajono savivaldybės socialinių paslaugų planas bus vertinamas baigiantis kalendoriniams metams, atsižvelgiant į vykdomą Alytaus rajono savivaldybės biudžetą. Vertinimo metu kartu su socialines paslaugas teikiančių įstaigų vadovais bei nevyriausybinių organizacijų atstovais bus aptariami pasiekti rezultatai, iškilusios kliūtys, atsiradusios siekiant numatytų tikslų bei uždavinių, ieškoma galimų alternatyvių sprendimų.
23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas
Pasibaigus kalendoriniams metams, atsižvelgiant į pateiktus duomenis, bus atliekama pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė. Bus įvertinamos susidariusios aplinkybės ar kliūtys, turinčios įtakos socialinių paslaugų plano įgyvendinimui. Bus analizuojama, ar tenkinamas gyventojų poreikis socialinėms paslaugoms, jei ne – ieškoma alternatyvių paslaugų siekiant sumažinti poreikį kuriai nors paslaugų rūšiai. Taip pat bus kontroliuojama, ar visos plane numatytos priemonės įgyvendinamos, jei ne – analizuojamos priežastys.
Vertinant vykdomų numatytų priemonių efektyvumą, bus vadovaujamasi Socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintais Socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijais.
__________________________