VARĖNOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL VARĖNOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS SUDARYMO IR JOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2019 m. gegužės 28 d. Nr. T-IX-34
Varėna
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 1, 3, 6, 7 dalimis, 16 straipsnio 2 dalies 6 punktu, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso, patvirtinto 2006 m. rugsėjo 19 d. įstatymu Nr. X-816, 6 straipsnio 3 dalimi, Varėnos rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento, patvirtinto Varėnos rajono savivaldybės tarybos 2015 m. birželio 30 d. sprendimu Nr. T-VIII-89 „Dėl Varėnos rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento“, 118.2 papunkčiu ir 119 punktu, Varėnos rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
1. Sudaryti savo įgaliojimų laikui Varėnos rajono savivaldybės tarybos Etikos komisiją iš 6 narių:
3. Pripažinti netekusiu galios Varėnos rajono savivaldybės tarybos 2016 m. gegužės 31 d. sprendimą Nr. T-VIII-364 „Dėl Varėnos rajono savivaldybės Etikos komisijos veiklos nuostatų tvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Varėnos rajono savivaldybės tarybos
2019 m. gegužės 28 d. sprendimu Nr. T-IX-34
VARĖNOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Varėnos rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos nuostatai (toliau – nuostatai) parengti vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 6 straipsnio 1 dalies 2 punktu, 3 dalimi ir 7 straipsniu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsniu ir nustato Varėnos rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos (toliau – Komisija) struktūrą, funkcijas, Komisijos narių darbo, atliekamų tyrimų ir sprendimų priėmimo tvarką.
2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Valstybės politikų elgesio kodeksu, šiais nuostatais ir kitais teisės aktais.
3. Komisijos tikslai – plėtoti demokratinį valdymą, didinti visuomenės pasitikėjimą savivaldybių institucijomis, skatinti Varėnos rajono savivaldybės (toliau – savivaldybė) tarybos narių atsakomybę už savo elgesį, veiklą ir atskaitomybę visuomenei.
II SKYRIUS
KOMISIJOS SUDARYMAS, JOS DARBO ORGANIZAVIMAS
5. Komisiją sudaro savivaldybės taryba savo įgaliojimų laikui iš savivaldybės tarybos narių, valstybės tarnautojų, ekspertų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovų – seniūnaičių, visuomenės atstovų (Lietuvos Respublikoje įregistruotų viešųjų juridinių asmenų, išskyrus valstybės ar savivaldybės institucijas ar įstaigas, įgaliotų atstovų), bendruomeninių organizacijų atstovų, kitų savivaldybės gyventojų. Seniūnaičiai arba seniūnaičiai ir visuomenės atstovai turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 Komisijos narių. Gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovus ir visuomenės atstovus siūlo savivaldybės meras.
6. Komisijos darbui vadovauja Komisijos pirmininkas, kurį savivaldybės taryba mero teikimu skiria iš Komisijos narių. Jeigu yra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, Komisijos pirmininko kandidatūrą iš Komisijos narių savivaldybės meras teikia savivaldybės tarybos opozicijos rašytiniu siūlymu, pasirašytų daugiau kaip pusės savivaldybės tarybos opozicijos narių, reglamento nustatyta tvarka. Jei savivaldybės tarybos opozicija nepasiūlo Komisijos pirmininko kandidatūros, Komisijos pirmininką savivaldybės taryba iš Komisijos narių skiria mero teikimu.
7. Komisijos pirmininku gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Vietos savivaldos įstatymo 14 straipsnio 9 dalimi, savivaldybės tarybos narys, kuris įstatymų nustatyta tvarka per pastaruosius 3 metus nebuvo pripažintas šiurkščiai pažeidusiu Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Komisijos pirmininkas šioje dalyje nustatytu pagrindu netenka įgaliojimų prieš terminą mero siūlymu savivaldybės tarybos sprendimu.
8. Komisijos pirmininko pavaduotoją (Komisijos pirmininko siūlymu) Komisijos nariai balsų dauguma išrenka pirmajame posėdyje.
9. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas valstybės tarnautojas, šios funkcijos įrašomos į jo pareigybės aprašymą.
10. Komisija, atlikdama savo funkcijas, rengia posėdžius ir pasitarimus. Posėdis yra pagrindinė Komisijos darbo forma. Posėdis laikomas teisėtu, jei jame dalyvauja Komisijos narių dauguma. Komisijos posėdžiuose turi teisę dalyvauti Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos atstovai, kurie gali teikti siūlymus dėl tarnybinės etikos ar elgesio normų įgyvendinimo. Komisija priima Valstybės politikų elgesio kodekse ir šiuose nuostatuose numatytus sprendimus, taip pat neprivalomojo pobūdžio nutarimus organizaciniais ar kitais klausimais.
11. Komisijos posėdžiai protokoluojami, posėdžio metu daromas Komisijos posėdžių garso įrašas. Protokolą pasirašo Komisijos (posėdžio) pirmininkas (jo nesant – pavaduotojas) ir protokolą surašęs Komisijos sekretorius.
12. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o jei jo nėra – Komisijos pirmininko pavaduotojas. Jei posėdyje nedalyvauja nei Komisijos pirmininkas, nei pavaduotojas, Komisijai nusprendus, posėdžiui gali pirmininkauti posėdyje dalyvaujančių narių balsų dauguma išrinktas Komisijos narys.
13. Posėdžio pirmininkas:
13.3. vadovauja posėdžiui, suteikia žodį skundą pateikusiam asmeniui, valstybės politikui, Komisijos nariams. Pirmiausia žodis suteikiamas skundo pateikėjui ir po to valstybės politikui. Komisijos nariams žodis suteikiamas eilės tvarka. Posėdyje dalyvaujantys asmenys gali kalbėti, klausti ar replikuoti tik posėdžio pirmininkui leidus. Tuo pačiu klausimu komisijos narys gali kalbėti vieną kartą iki 5 minučių ir ne daugiau kaip du kartus pasinaudoti replikos teise. Komisijos nariai eilės tvarka gali pateikti ne daugiau kaip po du klausimus tiek skundą pateikusiam asmeniui, tiek valstybės politikui. Po komisijos narių kalbų skundo pateikėjas ir skundžiamas valstybės politikas turi baigiamojo žodžio teisę;
13.4. gali įspėti kalbėtoją, jei jis nukrypsta nuo klausimo esmės, viršija numatytą kalbos trukmę ar nutraukti jį, jei kalbama ne tuo klausimu;
13.5. pareiškia pastabą, jei Komisijos nariai ar kviestieji asmenys nesilaiko nustatytos tvarkos, įžeidinėja posėdžio dalyvius, kelia triukšmą;
14. Komisiją aptarnauja Komisijos sekretorius, kuris:
14.1. rūpinasi, kad ne vėliau kaip prieš 5 kalendorines dienas iki posėdžio dienos Komisijos nariams ir suinteresuotiems asmenims (skundo pateikėjui, atitinkamam valstybės politikui ir pan.) būtų praneštas posėdžio laikas ir vieta, ir el. paštu išsiųsta posėdžio medžiaga;
14.5. ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po Komisijos posėdžio įformina Komisijos sprendimą, kurio:
14.5.1. įžanginėje dalyje nurodoma: sprendimo priėmimo data ir vieta, Komisijos pavadinimas, posėdyje dalyvaujantys asmenys, Komisijos sekretorius, asmens, kurio veikla tiriama, vardas, pavardė ir pareigos, tiriami asmens veiksmai;
14.5.2. aprašomojoje – motyvuojamojoje dalyje nurodoma: Komisijos nustatytos faktinės aplinkybės, asmens, kurio veikla tiriama, paaiškinimai, įrodymai, kuriais grindžiamos Komisijos išvados, argumentai, dėl kurių atmetami tam tikri teiginiai nuorodos į konkrečias teisines normas, kurios buvo taikomos tiriant;
14.6. ne vėliau kaip per 10 darbo dienų surašo Komisijos posėdžio protokolą: nurodoma posėdžio data, vieta, posėdžio dalyviai, posėdžio darbotvarkė, svarstymo eiga ir svarstyti dokumentai bei priimti sprendimai;
14.8. raštu pateikia (išsiunčia el. paštu ir registruotu laišku) Komisijos sprendimą asmeniui, pateikusiam skundą, ir atitinkamam valstybės politikui;
15. Komisijos narys turi teisę:
15.3. susipažinti ne vėliau kaip prieš 5 kalendorines dienas iki posėdžio dienos su pateikta medžiaga;
15.4. pareikšti pastabas ir teikti pasiūlymus dėl Komisijos posėdžio protokolo per tris darbo dienas po jo pasirašymo;
15.5. kreiptis raštu į Komisijos pirmininką ar Komisijos pirmininko pavaduotoją dėl posėdžio sušaukimo;
16. Jeigu dėl Komisijos posėdžio metu priimto sprendimo Komisijos narys (nariai) pareiškia atskirąją nuomonę, ji įrašoma į posėdžio protokolą.
17. Komisijos narys privalo:
18. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, privalo apie tai pranešti Komisijos pirmininkui. Dėl svarbių priežasčių negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje Komisijos narys gali raštu pateikti dėl svarstomų klausimų savo nuomonę, kuri turi būti paskelbta Komisijos posėdyje ir įrašyta į protokolą.
19. Komisijos nariui be pateisinamos priežasties nedalyvavus Komisijos posėdžiuose daugiau kaip 3 kartus, Komisijos pirmininkas turi teisę siūlyti savivaldybės tarybai jį pakeisti.
20. Komisijos nariai sprendimą dėl svarstomo klausimo priima atviru balsavimu paprasta balsų dauguma. Balsuojant kiekvienas Komisijos narys turi po vieną balsą. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Komisijos pirmininko (posėdžio pirmininko) balsas. Šiuo atveju Komisijos pirmininkas neturi teisės susilaikyti.
III SKYRIUS
KOMISIJOS FUNKCIJOS
22. Vadovaudamasi valstybės politikų elgesio kodeksu, Vietos savivaldos įstatymu, šiais nuostatais ir kitais teisės aktais, Komisija atlieka šias funkcijas:
22.1. prižiūri, kaip savivaldybės tarybos nariai laikosi Vietos savivaldos įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, savivaldybės tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
22.2. analizuoja savivaldybės tarybos narių nedalyvavimo savivaldybės tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
22.3. tiria ir priima sprendimus dėl savivaldybės tarybos narių veiklos atitikties Vietos savivaldos įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;
22.4. nagrinėja savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl savivaldybės tarybos narių veiklos skaidrumo;
22.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis savivaldybės tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris savivaldybės tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;
IV SKYRIUS
VALSTYBĖS POLITIKO ELGESIO TYRIMAS
24. Valstybės politiko (savivaldybės tarybos nario) elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
24.1. fizinio ar juridinio asmens skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau – skundas) apie savivaldybės tarybos nario galimai padarytą Valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą (toliau – pažeidimas);
25. Savivaldybės tarybos nario elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo 24.1 ir 24.2 punktuose nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip vieneri metai. Anoniminiai skundai nenagrinėjami. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai politikas savivaldybės tarybos sutikimu yra išvykęs į komandiruotę. Prireikus Komisija gali ne ilgiau kaip dviem mėnesiams pratęsti šiame punkte nustatytą tyrimo terminą.
26. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:
26.1. apklausti savivaldybės tarybos narį, kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;
26.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti jo žinomą informaciją apie savivaldybės tarybos nario galimai padarytą Valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar Savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
26.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;
27. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:
27.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
28. Šių nuostatų 27 punkto nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.
29. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai negali trikdyti valstybės ir savivaldybių institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados.
30. Komisijos nariai už šiuose nuostatuose nustatytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.
31. Savivaldybės tarybos narys, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
32. Savivaldybės tarybos narys, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius giminaičius.
33. Komisija per tris kalendorines dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo politiko iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia registruotu paštu.
34. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per penkias darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima šių nuostatų penktame skyriuje numatytus sprendimus. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš penkias dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta politikui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimą.
35. Pakartotiniai skundai apie galimą politiko padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal šiuose nuostatuose nustatytas procedūras.
36. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas rajono visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys.
V SKYRIUS
KOMISIJOS SPRENDIMAI
38. Savivaldybės tarybos nario elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
38.1. konstatuoti, kad savivaldybės tarybos narys nepažeidė Valstybės politikų elgesio kodekse ar Savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ar reikalavimų;
38.2. konstatuoti, kad savivaldybės tarybos narys pažeidė Valstybės politikų elgesio kodekse ar savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;
38.3. rekomenduoti savivaldybės tarybos nariui suderinti savo elgesį ar veiklą su Valstybės politikų elgesio kodekse ar savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais valstybės politiko elgesio principais ar reikalavimais;
38.4. rekomenduoti viešai atsiprašyti per 30 kalendorinių dienų nuo Komisijos sprendimo priėmimo datos tokiu būdu, kokiu buvo įžeista, pvz., jeigu per visuomenės informavimo priemones, tai savo lėšomis paskelbti (išspausdinti) atsiprašymą, jei savivaldybės tarybos posėdyje – žodžiu viešai atsiprašyti (atsiprašymas turi būti užprotokoluotas) savivaldybės tarybos posėdyje ir kt.;
39. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos savivaldybės tarybos narys savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucija, kurioje jis eina pareigas, ir dėl to viešai atsiprašė.
40. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą raštu pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, savivaldybės tarybos nariui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, ir Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai.
42. Komisijos sprendimai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo valstybės politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, dienos.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
44. Už Komisijos sprendimus Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka pagal įgaliojimus atsako Komisijos pirmininkas ir nariai.