ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ORGANIZAVIMO ŠALČININKŲ RAJONO UGDYMO ĮSTAIGOSE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2019 m. rugpjūčio 29 d. Nr. T-151
Šalčininkai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 22 straipsniu, Visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo mokykloje tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro, ir Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-1035/ISAK-2680 (Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos ir mokslo ministro 2016 m. liepos 21 d. įsakymo Nr. V-966/V-672 redakcija), Šalčininkų rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Patvirtinti Visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo Šalčininkų rajono ugdymo įstaigose tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Šalčininkų rajono savivaldybės tarybos 2015 m. lapkričio 26 d. sprendimą Nr. T-252 „Dėl Mokinių sveikatos priežiūros organizavimo Šalčininkų rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“.
Sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Šalčininkų rajono
savivaldybės tarybos
2019 m. rugpjūčio 29 d.
sprendimu Nr. T-151
VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ORGANIZAVIMO ŠALČININKŲ RAJONO UGDYMO ĮSTAIGOSE TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo Šalčininkų rajono ugdymo įstaigose tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato visuomenės sveikatos priežiūros ikimokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo mokyklose ir profesinio mokymo įstaigose (toliau – Mokykla) tikslą, uždavinius, organizavimo tvarką, visuomenės sveikatos specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą mokykloje (toliau – Specialistas) funkcijas, teises ir pareigas, lėšų visuomenės sveikatos priežiūrai mokykloje planavimą, skyrimą ir naudojimą bei kontrolę.
2. Visuomenės sveikatos priežiūros Mokyklose tikslas – saugoti ir stiprinti mokinių sveikatą, aktyviai bendradarbiaujant su jų tėvais (globėjais, rūpintojais).
3. Visuomenės sveikatos priežiūros Mokyklose uždaviniai:
4. Visuomenės sveikatos priežiūrą mokiniams, ugdomiems pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas, vykdo savivaldybės visuomenės sveikatos priežiūros biudžetinė įstaiga – Šalčininkų rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras (toliau – Biuras), koordinuoja – Savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir sveikatos apsaugos skyrius.
5. Visuomenės sveikatos priežiūros organizavimas grindžiamas bendradarbiavimu tarp Mokyklų ir Biuro.
6. Visuomenės sveikatos priežiūrą ikimokyklinio ugdymo įstaigose vykdo visuomenės sveikatos specialistas, atitinkantis Visuomenės sveikatos priežiūros specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, kvalifikacinių reikalavimų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. gegužės 19 d. įsakymu Nr. V-504 „Dėl Visuomenės sveikatos priežiūros specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, kvalifikacinių reikalavimų aprašo patvirtinimo“, nustatytus kvalifikacinius reikalavimus, o bendrojo ugdymo mokykloje ir profesinio mokymo įstaigoje – sveikatos priežiūros specialistas, atitinkantis Visuomenės sveikatos priežiūros specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą mokykloje, kvalifikacinių reikalavimų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2007 m. rugpjūčio 1 d. įsakymu Nr. V-630 „Dėl Visuomenės sveikatos priežiūros specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą mokykloje, kvalifikacinių reikalavimų aprašo patvirtinimo“, nustatytus kvalifikacinius reikalavimus.
7. Specialistas visuomenės sveikatos priežiūros uždaviniams įgyvendinti pasitelkia Mokyklos bendruomenę.
8. Apskaičiuojant Specialistų pareigybių poreikį, į bendrą mokinių skaičių įskaitomi visi pagal Aprašo 4 punkte nurodytas ugdymo programas ugdomi mokiniai.
II SKYRIUS
VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS MOKYKLOSE ORGANIZAVIMAS
10. Visuomenės sveikatos priežiūra ugdymo įstaigose vykdoma pagal Mokyklos visuomenės sveikatos priežiūros veiklos planą (toliau – Veiklos planas), kuris yra sudedamoji Mokyklos mokslo metų / metinės veiklos programos dalis.
11. Atsižvelgdamas į konkrečios mokyklos, savivaldybės bei šalies visuomenės sveikatos priežiūros poreikius, Specialistas, kartu su Mokyklos bendruomene, parengia Veiklos plano projektą, suderina jį su Biuro direktoriumi ir pateikia Mokyklos vadovui. Veiklos plane numatytos priemonės turi būti įtrauktos į Biuro veiklos planą. Švietimo įstaigose, kuriose veiklos planas sudaromas kalendoriniams metams, Specialistas darbo plano projektą parengia kasmet iki sausio 15 d., o švietimo įstaigose, kuriose veiklos planas sudaromas mokslo metams, – iki rugsėjo 15 d.
Patvirtintas Veiklos planas ir jo vykdymo ataskaita skelbiami Mokyklos interneto svetainėje.
12. Visuomenės sveikatos priežiūrai vykdyti turi būti įrengtas Mokyklos sveikatos kabinetas. Sveikatos kabinetas turi būti lengvai prieinamas mokiniams ir kitiems mokyklos bendruomenės nariams, užtikrinantis paslaugų teikimo konfidencialumą.
13. Sveikatos kabinete turi būti:
13.1. priemonės, skirtos visuomenės sveikatos rizikos veiksniams įvertinti, atsižvelgiant į savivaldybės ir mokyklos poreikius (kraujospūdžio matavimo aparatas, kūno temperatūros matavimo termometras, svarstyklės, ūgio matuoklis, kambario ir lauko termometrai);
13.2. priemonės, skirtos mokinių sveikos gyvensenos įgūdžiams ugdyti, atsižvelgiant į mokyklos sveikatos stiprinimo prioritetines sritis;
13.3. informacinių komunikacinių technologijų priemonės (kompiuteris, spausdintuvas), telefoninio ryšio priemonės, prieiga prie interneto;
13.7. pirmosios pagalbos teikimo priemonės: įvairių dydžių sterilūs ir nesterilūs tvarsčiai, palaikomieji tvarsčiai, elastiniai tvarsčiai, palaikomasis trikampio formos tvarstis, sterilus nudegimų tvarstis, sterilūs žaizdų tvarsčiai, sterilus akių tvarstis, karpomasis pleistras, pleistro juostelės, sterilios neaustinės medžiagos servetėlės, vienkartinės medicininės nesterilios pirštinės, nesterili vata, tinklinis cilindrinis galūnių tvarstis, žirklės, speciali antklodė (ne mažesnė kaip 140 x 2000 cm), plastikinis maišelis, žaizdų dezinfekavimo tirpalas, šaldantieji-šildantieji maišeliai, vienkartinė dirbtinio kvėpavimo kaukė;
14. Specialistas kartu su Mokyklos vadovu koordinuoja Mokyklos bendruomenės veiklą stiprinant mokinių sveikatą. Mokyklos vadovas užtikrina informacijos, reikalingos Specialisto funkcijoms vykdyti, pateikimą.
15. Mokyklos vadovas turi nustatyti šias tvarkas:
15.2. darbuotojų veiksmų mokiniui susirgus ar patyrus traumą Mokykloje ir teisėtų mokinio atstovų informavimo apie Mokykloje patirtą traumą ar ūmų sveikatos sutrikimą;
15.4. pagalbos pagal gydytojų rekomendacijas užtikrinimą (pvz., vaistų laikymo, išdavimo, naudojimo ir kt.), jeigu mokinys serga lėtine neinfekcine liga;
16. Mokyklos vadovas turi užtikrinti:
16.1. galimybę specialistui naudotis elektros, telefoninio ryšio, informacinių technologijų paslaugomis (prieiga prie interneto);
16.2. mokinių iki 18 metų dalyvavimą ugdymo procese tik teisės akto nustatyta tvarka pasitikrinus sveikatą;
16.3. įmonės pirmosios pagalbos rinkinių prieinamumą, kurių sudėtis ir apimtis turi atitikti teisės akto reikalavimus mokyklos darbo laiku lengvai pasiekiamoje vietoje ir, jei mokykloje įrengta, – sporto salėje, mokymo kabinete, kuriame atliekami praktikos darbai su konstrukcinėmis medžiagomis, mokymo kabinete, kuriame atliekami praktikos darbai, susiję su elektronika, mokymo kabinete, kuriame atliekami praktikos darbai, susiję su maisto tvarkymu ir mokymo kabinete, kuriame atliekami praktikos darbai, susiję su tekstile. Pirmosios pagalbos rinkinius, išskyrus rinkinį, esantį sveikatos kabinete, privalo įsigyti ir nuolat pildyti Mokykla.
17. Specialistas kontroliuoja pirmosios pagalbos rinkinių sudėtį ir apimtį bei organizuoja, kad Mokyklos vadovas juos papildytų laiku.
III SKYRIUS
VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS SPECIALISTO FUNKCIJOS,
TEISĖS IR PAREIGOS
19. Specialisto funkcijos:
19.2. pateikti pedagogams asmens sveikatos priežiūros įstaigų specialistų rekomendacijas dėl mokinių sveikatos bei koordinuoti šių rekomendacijų įgyvendinimą;
19.3. teikti išvadas ir pasiūlymus dėl mokinių sveikatos būklės ugdymo įstaigos bendruomenei (ne rečiau kaip 1 kartą per metus);
19.4. su bent vienu mokinio, pradėjusio lankyti Mokyklą ir ugdomo pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas, tėvu (globėju, rūpintoju) aptarti mokinio sveikatos stiprinimo ir saugos poreikį, o kitų mokinių – pagal poreikį;
19.5. identifikuoti mokinių sveikatos stiprinimo ir sveikatos žinių poreikį, sveikatos raštingumo lygį, atsižvelgiant į jų amžiaus tarpsnius;
19.7. teikti siūlymus įstaigos administracijai dėl mokinių sveikatos stiprinimo ir aplinkos sveikatinimo priemonių įtraukimo į Mokyklos strateginius veiklos planus (ne rečiau kaip vieną kartą per metus);
19.8. organizuoti mokinių sveikatos stiprinimo priemonių ir aplinkos sveikatinimo priemonių įgyvendinimą ir įgyvendinti jas pagal kompetenciją;
19.9. dalyvauti planuojant ir įgyvendinant sveikatos ugdymo bendrąją programą ar kitą sveikatos ugdymo veiklą Mokykloje;
19.10. teikti sveikatos žinias ugdymo įstaigos bendruomenei apie sveikatos išsaugojimą bei sveikatos stiprinimo būdus, mokyti pritaikyti jas praktiškai;
19.13. planuoti ir taikyti užkrečiamųjų ligų ir jų plitimo profilaktikos priemones pagal kompetenciją;
19.15. konsultuoti ugdymo įstaigos ar maitinimo paslaugų teikėjų darbuotojus, atsakingus už mokinių maitinimą, sveikos mitybos ir maisto saugos klausimais;
19.17. teikti pagalbą ir informaciją kūno kultūros mokytojams komplektuojant kūno kultūros ugdymo grupes pagal mokinių fizinį pajėgumą.
20. Specialisto funkcijos, prižiūrint maitinimo organizavimą mokykloje:
20.1. raštu informuoti mokyklos administraciją ir maitinimo paslaugų teikėjų darbuotojus, atsakingus už vaikų maitinimą, apie formoje Nr. 027-1/a pateiktus raštiškus nurodymus dėl vaiko maitinimo organizavimo per 5 darbo dienas nuo formos Nr. 027-1/a pateikimo;
20.2. prižiūrėti vaikų maitinimo organizavimo atitiktį mokinių maitinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. lapkričio 11 d. įsakymu Nr. V-964 nustatytiems reikalavimams:
20.2.1. ar vaikų maitinimui netiekiamos draudžiamos tiekti maisto produktų grupės (vertinamas tik vaikams patiekiamas maistas);
20.2.5. ar pagal gydytojo raštiškus nurodymus (forma Nr. 027-1/a) organizuojamas pritaikytas maitinimas;
20.2.6. ar bendrojo ugdymo programas vykdančioje įstaigoje kasdien organizuojami pietūs, kurių metu tiekiamas šiltas maistas ir ar pietūs organizuojami ne ankščiau nei 2,5 ir ne vėliau kaip praėjus 4 val. nuo pamokų pradžios;
20.2.8. ar bendrojo ugdymo programas vykdančioje įstaigoje pietų metu tiekiami tausojantys ir augalinės kilmės maisto produktų patiekalai;
20.2.9. ar bendrojo ugdymo mokykloje visi kiti nei pietūs maitinimai organizuojami pagal valgiaraščius;
21. Specialistas turi teisę:
21.1. gauti savo funkcijoms vykdyti reikalingą informaciją apie mokinio ugdymo sąlygas iš Mokyklos administracijos, Mokyklos savivaldos institucijų, pedagogų ir švietimo pagalbos specialistų;
22. Specialisto pareigos:
22.1. užtikrinti, vadovaujantis informacijos apie pacientą valstybės institucijoms ir kitoms įstaigoms teikimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2001 m. vasario 1 d. Nr. 65 „Dėl Informacijos apie pacientą valstybės institucijoms ir kitoms įstaigoms teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo ir asmens sveikatos paslapties kriterijų nustatymo“, mokinių asmens sveikatos informacijos konfidencialumą;
22.2. įtarus, jog mokinys patiria psichologinį, fizinį, seksualinį smurtą ar kitus vaiko teisių pažeidimus, nedelsiant pranešti raštu apie tai Mokyklos ir Biuro vadovui bei Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Vilniaus apskrities vaiko teisių apsaugos skyriui;
IV SKYRIUS
LĖŠŲ VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪRAI MOKYKLOJE PLANAVIMAS, SKYRIMAS IR NAUDOJIMAS
23. Visuomenės sveikatos priežiūros Mokykloje finansavimo šaltiniai:
24.Valstybės biudžeto lėšos, reikalingos visuomenės sveikatos priežiūrai savivaldybės teritorijoje esančiose mokyklose vykdyti:
24.1. apskaičiuojamos Valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijoms vykdyti reikalingų lėšų apskaičiavimo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2013 m. spalio 11 d. įsakymu Nr. V-932 „Dėl Valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijoms vykdyti reikalingų lėšų apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“ nustatyta tvarka;
24.2. planuojamos, naudojamos ir atsiskaitoma už jas Valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos, skiriamos savivaldybių biudžetams sveikatos apsaugos ministerijos kuruojamoms valstybinėms (valstybės perduotoms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijoms vykdyti, planavimo, paskirstymo, naudojimo ir atsiskaitymo už ją tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2014 m. lapkričio 10 d. įsakymu Nr. V-1154 „Dėl Valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos, skiriamos savivaldybių biudžetams sveikatos apsaugos ministerijos kuruojamoms valstybinėms (valstybės perduotoms) visuomenės sveikatos priežiūros funkcijoms vykdyti, planavimo, paskirstymo, naudojimo ir atsiskaitymo už ją tvarkos aprašo patvirtinimo“ nustatyta tvarka.
25. Savivaldybės biudžeto lėšos gali būti skiriamos:
V SKYRIUS
KONTROLĖ
27. Specialiosios tikslinės dotacijos lėšų panaudojimą kontroliuoja Šalčininkų rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba.