VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS

INSPEKCIJOS VIRŠININKAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJOS VIRŠININKO 2010 m. gruodžio 31 d. įsakymO Nr. 22.3-120 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-3.1.2-2017 „Radioaktyviųjų atliekų tvarkymas branduolinės energetikos objektuose iki jų dėjimo į radioaktyviųjų atliekų atliekyną“ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2020 m. birželio 30 d. Nr. 22.3-137

Vilnius

 

1. Pakeičiu Branduolinės saugos reikalavimus BSR-3.1.2-2017 „Radioaktyviųjų atliekų tvarkymas branduolinės energetikos objektuose iki jų dėjimo į radioaktyviųjų atliekų atliekyną“, patvirtintus Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko 2010 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 22.3-120 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-3.1.2-2017 „Radioaktyviųjų atliekų tvarkymas branduolinės energetikos objektuose iki jų dėjimo į radioaktyviųjų atliekų atliekynąpatvirtinimo“:

1.1. Pakeičiu 9 punktą ir jį išdėstau taip:

9. Visi radioaktyviųjų atliekų tvarkymo veiksmai nuo radioaktyviųjų atliekų susidarymo iki jų dėjimo į radioaktyviųjų atliekų atliekyną turi būti suprantami kaip vientisas procesas, kurio kiekviena sudedamoji dalis turi būti suderinta su visomis kitomis. Siekdamas šio tikslo, pareiškėjas gauti licenciją, nurodytą Reikalavimų 3.7 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 1, 2, 3 ar 4 punktuose, ar licencijos, nurodytos Reikalavimų 3.7 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 1, 2, 3 ar 4 punktuose, turėtojas (toliau – licencijos turėtojas) ir leidimo, nurodyto Reikalavimų 3.7 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 2 dalies 2 punkte, turėtojas (toliau – leidimo turėtojas) turi nuspręsti, kaip bus tvarkomos radioaktyviosios atliekos, išnagrinėjęs radioaktyviųjų atliekų tvarkymo galimybes, atsižvelgdamas į radioaktyviųjų atliekų, kurioms reikalingas radioaktyviųjų atliekų pagrindinis ar galutinis apdorojimas, kiekį, aktyvumą, jų fizines ir chemines savybes, susidarančių antrinių atliekų kiekį, saugoti numatytų radioaktyviųjų atliekų kiekį, dėjimo į radioaktyviųjų atliekų atliekyną galimybes ir pareiškėjo, licencijos ar leidimo turėtojo turimas radioaktyviųjų atliekų tvarkymo technologijas, ir, atsižvelgdamas į Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programą, technologijų ir mokslo pažangą, parengti ir įgyvendinti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategiją (programą), ją atnaujinti, jei buvo pakeisti teisės aktai, reglamentuojantys radioaktyviųjų atliekų tvarkymą, buvo pakeista Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo plėtros programa ir (ar) atsirado esminių radioaktyviųjų atliekų tvarkymo veiklos pasikeitimų (pavyzdžiui, nustatyta susidariusių radioaktyviųjų atliekų kiekio neatitiktis planuotam kiekiui ar pradėti eksploatuoti nauji radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginiai). Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategijoje (programoje) turi būti pateiktas radioaktyviųjų atliekų tvarkymo aprašymas, apimantis visas radioaktyviųjų atliekų tvarkymo stadijas visuose pareiškėjo, licencijos ar leidimo turėtojo BEO ir kitų įmonių eksploatuojamuose radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginiuose, jei juose bus tvarkomos radioaktyviosios atliekos, ir priimamų iš kitų asmenų radioaktyviųjų atliekų tvarkymą.

1.2. Pakeičiu 11 punktą ir jį išdėstau taip:

11. Licencijos, nurodytos Reikalavimų 3.7 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte, turėtojas ir leidimo, nurodyto Reikalavimų 3.7 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 2 dalies 4 punkte, turėtojas yra atsakingas už BEO susidariusių ir priimtų saugoti, priimtų atlikti pagrindinį radioaktyviųjų atliekų apdorojimą (toliau – radioaktyviųjų atliekų apdorojimas) ir (ar) galutinį radioaktyviųjų atliekų apdorojimą (toliau – galutinis apdorojimas) radioaktyviųjų atliekų tvarkymo saugą radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginyje normalaus eksploatavimo ir neįprastųjų įvykių atvejais.“

1.3. Pakeičiu 12.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

12.2. pasirinkti tokias radioaktyviųjų atliekų apdorojimo technologijas, kurios leistų radioaktyviąsias atliekas saugiai saugoti ir dėti į radioaktyviųjų atliekų atliekyną. Taip pat, pasirenkant radioaktyviųjų atliekų apdorojimo būdus ir technologijas, mažinti antrinių atliekų susidarymą, radioaktyviųjų medžiagų išmetimus į aplinką. Tam užtikrinti skirtos organizacinės priemonės turi būti nustatomos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį eksploatuojančios organizacijos vadybos sistemos dokumentuose;“.

1.4. Pakeičiu 12.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

12.3. tobulinti esamus radioaktyviųjų atliekų apdorojimo, galutinio apdorojimo ir saugojimo būdus, atsižvelgdamas į eksploatavimo metu sukauptą patirtį, įskaitant ir tą, kuri yra susijusi su saugos ir pakuotės kokybės užtikrinimu;“.

1.5. Papildau 121 punktu:

121. Licencijos turėtojas yra atsakingas už konteinerių, skirtų radioaktyviosioms atliekoms, parinkimą ir turi užtikrinti jų tinkamumą atsižvelgiant į radioaktyviųjų atliekų būseną, jų fizikines ir chemines savybes ir tolesnius radioaktyviųjų atliekų tvarkymo etapus.“

1.6. Pakeičiu 21 punktą ir jį išdėstau taip:

21. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginiai turi būti projektuojami ir eksploatuojami teikiant pirmenybę pasyvioms saugos priemonėms.“

1.7. Pakeičiu 22 punktą ir jį išdėstau taip:

22. Projektuojant radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį, turi būti taikomas proporcingumo principas. Šiuo tikslu KSK skirstomi pagal svarbą branduolinei ir radiacinei saugai (toliau – sauga) į saugai svarbius KSK (toliau – SS KSK) ir į neturinčius įtakos saugai KSK. KSK skirstymas į SS KSK ir į neturinčius įtakos saugai KSK turi būti pagrįstas deterministiniais vertinimo metodais. Šiam pagrindimui atlikti taip pat gali būti papildomai naudojami tikimybiniai vertinimo metodai.“

1.8. Pakeičiu 23 punktą ir jį išdėstau taip:

23. KSK priskiriami SS KSK, jei:

23.1. KSK vykdo saugos funkcijas, nurodytas Reikalavimų 49 punkte (toliau – saugos funkcijos), įskaitant šių funkcijų vykdymą daugiapakopės apsaugos lygiuose;

23.2. KSK gedimai (konstrukcijų atveju – griūtis ar defektai) gali sukelti projekte įvertintą įvykį ir (arba) sutrikdyti Reikalavimų 49 punkte nurodytų saugos funkcijų vykdymą;

23.3. KSK neatlieka Reikalavimų 49 punkte nurodytų saugos funkcijų, bet gali daryti įtaką jų vykdymui (dėl kito nei gedimas neveikimo ar savo funkcijos neatlikimo gali sutrikdyti Reikalavimų 49 punkte nurodytų saugos funkcijų vykdymą);

23.4. KSK sugedus (konstrukcijų atveju – esant griūčiai ar defektams), neveikiant ar nevykdant savo funkcijos dėl kitų nei gedimas priežasčių, būtų pažeidžiamos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio eksploatavimo ribos ir sąlygos ir (arba) neužtikrinama pakuotės kokybė.“

1.9. Pakeičiu 24 punktą ir jį išdėstau taip:

24. Neturintiems įtakos saugai KSK priskiriami KSK, kurie neatitinka Reikalavimų 23 punkte nurodytų kriterijų.“

1.10. Papildau 241 punktu:

241. Reikalavimų 23–24 punktuose nurodyti klasifikavimo kriterijai netaikomi kėlimo įrenginiams.“

1.11. Pakeičiu 25 punktą ir jį išdėstau taip:

25. Projektuojant radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį, turi būti užtikrintas SS KSK atskyrimas nuo neturinčių įtakos saugai KSK taip, kad neturinčių įtakos saugai KSK gedimai normalaus eksploatavimo ir avarijų metu neturėtų neigiamos įtakos SS KSK. Jeigu projektiniais sprendiniais nėra galimybės atskirti SS KSK nuo neturinčių įtakos saugai KSK, šie KSK turi būti priskirti prie SS KSK ir projektuojami pagal reikalavimus, taikomus SS KSK.“

1.12. Pakeičiu 49 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

49. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginys turi būti suprojektuotas taip, kad normalaus eksploatavimo, tikėtino eksploatavimo įvykio ir projektinių avarijų metu būtų įgyvendintos šios svarbiausios saugos funkcijos:“.

1.13. Pakeičiu 52 punktą ir jį išdėstau taip:

52. Vadovaujantis saugos analize ir pagrindimu, radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio projekte privalo būti nurodytos ir pagrįstos SS KSK saugaus eksploatavimo ribos ir sąlygos, siekiant užtikrinti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio atitiktį saugos reikalavimams ir radioaktyviųjų atliekų pakuočių kokybę, t. y., radioaktyviųjų atliekų pakuočių savybių atitiktį priėmimo į radioaktyviųjų atliekų saugyklą ir radioaktyviųjų atliekų atliekyną kriterijams.“

1.14. Papildau 561 punktu:

561. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginys turi būti suprojektuotas taip, kad užtikrintų nustatytą radioaktyviųjų atliekų tvarkymo proceso galutinio produkto (pakuotės) kokybę.“

1.15. Papildau 801 punktu:

801. Planuojant atlikti modifikacijas, privaloma užtikrinti, kad numatomos vieno SS KSK modifikacijos ir galimi jų padariniai neturėtų neigiamos įtakos susijusių ar greta esančių SS KSK, radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių eksploatavimui ir (ar) saugai, tolimesnėms radioaktyviųjų atliekų tvarkymo galimybėms ir pakuočių kokybei.“

1.16. Pakeičiu 91 punktą ir jį išdėstau taip:

91. Pagrindiniai pakuočių kokybę aprašantys dokumentai yra pakuočių aprašas ir pasas. Trumpaamžių MVRA pakuočių aprašus radioaktyviųjų atliekų darytojas turi parengti vadovaudamasis Reikalavimų 3.12 papunktyje nurodytu teisės aktu. Trumpaamžių LMRA ir ilgaamžių radioaktyviųjų atliekų pakuotės apraše turi būti pateikta informacija apie radioaktyviųjų atliekų bei pakuočių:

91.1. radioaktyviųjų atliekų radiologines savybes;       

91.2. radioaktyviųjų atliekų chemines (pavyzdžiui, medžiagų cheminė sudėtis ir jų suderinamumas, pavojingos savybes, stabilumas veikiant jonizuojančiai spinduliuotei ir pan.), biologines (pavyzdžiui, medžiagų organinė sudėtis, mikroorganizmų poveikis ir pan.) ir fizines (pavyzdžiui, medžiagų būsena, masė, tūris, tankis ir pan.) savybes;

91.3. pakuočių masę, tūrį, matmenis ir atsparumą apkrovoms;

91.4. radioaktyviųjų atliekų susidarymo vietą;

91.5. pakuočių ženklinimo reikalavimus;

91.6. pakuočių kokybės kriterijus bei jų atitikimo šiems kokybės kriterijams tikrinimo tvarką;

91.7. pakuotės paso forma.“

1.17. Papildau 911 punktu:

911. Reikalavimai pakuotės pasui yra nustatyti šių Reikalavimų 2 priede.“

1.18. Pakeičiu 92 punktą ir jį išdėstau taip:

92. Licencijos, nurodytos Reikalavimų 3.7 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte, ir leidimo, nurodyto Reikalavimų 3.7 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 2 dalies 4 punkte, turėtojo vadybos sistemoje turi būti nustatytas ir įgyvendinamas procesas priimamų į radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį radioaktyviųjų atliekų ar pakuočių atitikčiai radioaktyviųjų atliekų priėmimo į radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį kriterijams užtikrinti, įskaitant pakuočių gamybos proceso auditus, pakuočių savybių patikrinimus. Taip pat licencijos, nurodytos Reikalavimų 3.7 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte, turėtojo vadybos sistemoje turi būti nustatyta pakuočių atitikties jų techninei specifikacijai patikrinimo procedūra ir atliekami šių patikrinimų įrašai.“

1.19. Pripažįstu netekusiu galios 139 punktą.

1.20. Papildau 1561 punktu:

1561. Licencijos turėtojas, prieš pradėdamas naudoti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo mobiliąją įrangą (toliau – Įranga), privalo atlikti jos naudojimo saugos analizę ir pagrindimą taikant proporcingumo principą, parengti ir patvirtinti saugos analizės ataskaitą bei ją pateikti derinti  VATESI. Atliekant Įrangos saugos analizę ir pagrindimą, būtina įvertinti saugos atžvilgiu šios Įrangos montavimo, eksploatavimo, techninės priežiūros, dezaktyvavimo, išmontavimo etapų metu vykdomą veiklą ir pagrįsti, kad Įrangos veikimas netrikdys greta esančių radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių veiklos, greta esantys radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginiai netrikdys šios Įrangos veiklos ir nebus viršijamos Reikalavimų 3.8 papunktyje nurodytame teisės akte nustatytos žmonių apšvitos ribinės ir apribotosios dozių vertės. VATESI priima sprendimą suderinti Įrangos saugos analizę ir pagrindimą, jei jis atitinka Reikalavimus. VATESI priima sprendimą dėl šios saugos analizės ataskaitos suderinimo Reikalavimų 3.7 papunktyje nurodyto teisės akto 34 straipsnio 2 dalies nustatytais terminais.“

1.21. Pakeičiu 161 punktą ir jį išdėstau taip:

161. Atsiradus naujos informacijos, galinčios turėti įtakos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio saugai, pareiškėjas ar licencijos turėtojas kiek įmanoma greičiau turi atnaujinti saugą pagrindžiančius dokumentus. Atnaujinant saugą pagrindžiančius dokumentus būtina atsižvelgti į įgyvendintas modifikacijas, jų svarbą saugai, eksploatavimo patirties įvertinimo, neįprastųjų įvykių analizės rezultatus ir naujus radioaktyviųjų atliekų tvarkymo saugą reglamentuojančius teisės aktus.“

1.22. Pakeičiu 179.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

179.2. radioaktyviųjų atliekų, priimamų į radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį, savybių atitiktį radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio projektui bei radioaktyviųjų atliekų pakuočių  atitiktį priėmimo į radioaktyviųjų atliekų saugyklą ir radioaktyviųjų atliekų atliekyną kriterijams ;“.

1.23. Papildau 179.5 papunkčiu:

179.5. visų procesų, susijusių su gaminamų pakuočių kokybe, ir pakuočių savybių leistinų ribų ar nuokrypių, nustatymą;“.

1.24. Papildau 179.6 papunkčiu:

179.6. įsigyjamoms prekėms ir paslaugoms, susijusioms su pakuotės kokybės užtikrinimu, reikalavimų nustatymą;“.

1.25. Papildau 179.7 papunkčiu:

179.7. pakuočių gamybos kontrolės metodų, įskaitant pakuočių bandymų būdų ir jų periodiškumo, nustatymą.“

1.26. Pakeičiu 187 punktą ir jį išdėstau taip:

187. Privalo būti įdiegta ir nuolat atnaujinama duomenų bazė, kurioje kaupiami duomenys apie susidariusių ir priimtų apdoroti į radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį radioaktyviųjų atliekų savybes, apdorotų bei saugykloje saugomų radioaktyviųjų atliekų savybes. Duomenų bazėje turi būti įvedami ir nuolat atnaujinami įrašai apie visų radioaktyviųjų atliekų buvimo BEO vietą arba informacija apie radioaktyviųjų atliekų perdavimą kitiems asmenims, atliktus su jomis tvarkymo veiksmus, ir šias savybes:“.

1.27. Pakeičiu 187.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

187.3. chemines, biologines ir fizines savybes;“.

1.28. Pakeičiu 190 punktą ir jį išdėstau taip:

190. Turi būti parengtos prevencinės priemonės neįprastųjų įvykių tikimybei sumažinti ir pasekmėms sušvelninti, nekontroliuojamiems radioaktyviųjų medžiagų išmetimams į aplinką išvengti, poveikiui darbuotojams ir gyventojams išvengti arba sumažinti.“

1.29. Pakeičiu 4 priedo 9 punktą ir jį išdėstau taip:

9. Saugos analizė ir pagrindimas (pavojų įvertinimas ir numatytieji pradiniai įvykiai ir jų pasekmių įvertinimas, apsaugos nuo išorinių ir vidinių pavojų priemonės, saugos analizė ir atitikties saugos reikalavimams pagrindimas normalaus eksploatavimo, projektinių ir neprojektinių avarijų atveju, saugaus ir normalaus eksploatavimo ribinių verčių ir sąlygų pagrindimas ir jų kontroliavimas, radionuklidų sulaikymas ir jų sklidimo kontroliavimas, darbuotojų ir gyventojų apšvitos įvertinimas ir jos optimizavimas, darbuotojų ir gyventojų apsauga nuo pavojų, susijusių su visa radioaktyviųjų atliekų tvarkymo veikla).“

2. Nustatau, kad:

2.1. šis įsakymas įsigalioja 2020 m. lapkričio 1 dieną;

2.2. Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1–4 punktuose nurodytų licencijų turėtojai turi įvertinti suprojektuotų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių konstrukcijų, sistemų ir komponentų skirstymo į saugai svarbius konstrukcijas, sistemas ir komponentus ir į neturinčius įtakos saugai konstrukcijas, sistemas ir komponentus atitiktį šio įsakymo 1.7, 1.8, 1.9, 1.11 papunkčiais keičiamoms nuostatoms. Esant neatitikčių, Branduolinės saugos įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1–4 punktuose nurodytų licencijų turėtojai turi iki 2021 metų gruodžio 31 d. įdiegti neatitiktis kompensuojančias ar koreguojančias priemones. Nustatytos neatitiktys ir įdiegtos kompensuojančios ar koreguojančios priemonės turi būti dokumentuotos.

 

 

 

Viršininkas                                                                                                      Michail Demčenko