ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS

TARYBA

 

SPRENDIMAS

dėl ETIKOS KOMISIJOS SUDARYMO IR JOS nuostatų PATVIRTINIMO

 

2015 m. gegužės 28 d.. Nr. 1-TS-169

Anykščiai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 1 ir 6 dalimis, 16 straipsnio 2 dalies 6 punktu, Anykščių rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento, patvirtinto Anykščių rajono savivaldybės tarybos 2015 m. kovo 26 d. sprendimu Nr. 1-TS-88 „Dėl Anykščių rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento patvirtinimo“ 91 punktu atsižvelgdama į Anykščių rajono savivaldybės tarybos mažumos (opozicijos) 2015 m. gegužės 14 d.  siūlymą ir Anykščių rajono savivaldybės mero 2015 m. gegužės 18 d. potvarkį Nr. 1-MP-14  „Dėl Anykščių rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos pirmininko kandidatūros teikimo“, Anykščių  rajono savivaldybės taryba

n u s p r e n d ž i a:

1.   Sudaryti Tarybos įgaliojimų laikui šios sudėties Etikos komisiją

1.1. Saulius Filipavičius, Anykščių rajono bendruomenės narys (jam sutikus);

1.2. Danutė Mažvylienė, Tarybos narė;

1.3. Dalia Kazlauskienė, Tarybos narė;

1.4. Donatas Krikštaponis, Tarybos narys;

1.5. Rimantas Vanagas, Anykščių rajono bendruomenės narys (jam sutikus);

1.6. Vaidutis Zlatkus, Tarybos narys;

2.   Paskirti Etikos komisijos pirmininku Anykščių rajono savivaldybės tarybos narį

Donatą Krikštaponį.

3.   Patvirtinti Etikos komisijos nuostatus (pridedama).

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Meras                                                                                                              Kęstutis Tubis


 

PATVIRTINTA

Anykščių rajono savivaldybės

tarybos 2015 m. gegužės 28d.

sprendimu Nr. 1-TS-169

 

ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šie Etikos komisijos nuostatai (toliau-Nuostatai) nustato Etikos komisijos (toliau-Komisija) sudarymą, funkcijas, darbo organizavimą, komisijos teises bei pareigas, sprendimų priėmimo tvarką, atsakomybę.

2. Komisijos paskirtis – valstybės politikų elgesio, kuriuo pažeidžiami Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse nustatyti valstybės politikų elgesio principai ir nuostatos, kiti įstatymai ir teisės aktai, reglamentuojantys valstybės politikų veiklą, Anykščių rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamentas, tyrimas.

3. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksu, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu, Anykščių rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamentu ir šiais Nuostatais.

4. Komisijos darbas grindžiamas kolegialiu klausimų svarstymu, teisėtumo principu, asmenine Etikos komisijos narių atsakomybe.

 

 

II. KOMISIJOS SUDARYMAS

 

5. Komisija sudaroma Tarybos sprendimu Tarybos įgaliojimų laikui.

6. Komisija sudaroma iš savivaldybės tarybos narių ir gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovų. Etikos komisijoje gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 komisijos narių.

7. Komisijos pirmininką skiria Taryba iš Tarybos narių. Jeigu yra paskelbta savivaldybės tarybos mažuma (opozicija), Komisijos pirmininko kandidatūrą teikia meras savivaldybės tarybos mažumos (opozicijos) siūlymu. Jeigu savivaldybės tarybos mažuma (opozicija) nepasiūlo Etikos komisijos pirmininko kandidatūros arba jeigu nėra paskelbta savivaldybės tarybos mažuma (opozicija), Komisijos pirmininko kandidatūrą teikia meras.

 

III. KOMISIJOS FUNKCIJOS

 

8. Komisija:

8.1. prižiūri, kaip savivaldybės tarybos nariai laikosi Vietos savivaldos įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;

8.2. analizuoja savivaldybės tarybos narių nedalyvavimo savivaldybės tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir šio įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;

8.3. nagrinėja gautą informaciją dėl savivaldybės tarybos nario veiklos ar jo viešųjų ir privačių interesų nesuderinamumo;

8.4. nagrinėja savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl savivaldybės tarybos narių veiklos skaidrumo;

8.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris savivaldybės tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties.

 

IV. KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

9. Pagrindinė Komisijos veiklos forma yra posėdžiai.

10.  Posėdis laikomas teisėtu, jeigu jame dalyvauja daugiau kaip pusė Komisijos narių.

11. Komisijos narių dalyvavimas posėdyje yra privalomas, neatvykimas pateisinamas tik svarbia priežastimi

12. Komisijos posėdžius šaukia, jų datą, laiką nustato ir darbotvarkę sudaro  komisijos pirmininkas arba, jam nesant, pirmininko pavaduotojas, kurį Etikos komisija išsirenka iš savo narių tarpo.

13. Komisijos pirmininkas (jo nesant – pavaduotojas):

13.1. pasirašo Komisijos protokolus ir sprendimus;

13.2. atstovauja Komisijai;

13.3. skiria Komisijos narį surinkti medžiagą ir parengti siūlymus pagal gautą informaciją apie politiko elgesio atitiktį Elgesio kodekso ir kitų teisės aktų normų reikalavimams;

13.4. Komisijos nariui be pateisinamos priežasties nedalyvavus Komisijos daugiau kaip trijuose posėdžiuose iš eilės, Komisijos pirmininkas turi teisę siūlyti Tarybai jį pakeisti kitu Tarybos nariu ar atšaukti bendruomenių deleguotą Komisijos narį.

13.5. prašo Anykščių rajono savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų institucijų ir įstaigų pateikti reikiamus dokumentus ir medžiagą, susijusią su vertinamu politiko elgesiu;

13.6. daro pranešimus Tarybos posėdžiuose Komisijos kompetencijos klausimais.

14. Komisijos pirmininko pavaduotojas atlieka Komisijos pirmininko pareigas, kai šis negali jų atlikti dėl laikino nedarbingumo, atostogų, išvykimo į tarnybinę komandiruotę ar kitų svarbių priežasčių.

15. Komisijos narys:

15.1. dalyvauja Komisijos posėdžiuose. Jei Komisijos narys negali atvykti į posėdį, apie tai turi iš anksto pranešti Komisijos pirmininkui, o jo nesant – pavaduotojui, nurodydamas nedalyvavimo priežastį;

15.2. Komisijos narys, dėl svarbių priežasčių negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, gali  svarstomais klausimais raštu pateikti savo nuomonę, kuri turi būti paskelbta Komisijos posėdyje ir įrašyta į protokolą, tačiau ji neįskaitoma į balsavimo rezultatus; 

15.3. Komisijos pirmininko pavedimu renka medžiagą ir rengia siūlymus Komisijos posėdžiui;

jei nesutinka su Komisijos sprendimu, turi teisę pareikšti savo nuomonę ir, jeigu tai nuomonei pritaria ne mažiau kaip du Komisijos nariai, reikalauti, kad ji būtų paskelbta kartu su Komisijos priimtu sprendimu;

15.4. laiko paslaptyje žinias ar duomenis, kuriuos sužinojo vykdydamas tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;

15.5. negali naudoti 15.4 punkte nurodytų duomenų ar žinių savo ar kitų asmenų naudai

16. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas valstybės tarnautojas, šios funkcijos įrašomos į jo pareigybės aprašymą. Jis nėra Komisijos narys.

17. Komisijos atsakingasis sekretorius:

17.1. rašo Komisijos posėdžių protokolus;

17.2. tvarko raštvedybą ir saugo Komisijos posėdžių dokumentus;

17.3.Komisijos pirmininko pavedimu teikia tretiesiems asmenims informaciją apie Komisijos priimtus sprendimus.

 

V. ETIKOS PAŽEIDIMŲ TYRIMAS

 

18. Posėdžiai šaukiami esant bent vienam iš šių pagrindų:

18.1. fizinio ar juridinio asmens skundui, kreipimuisi ar pranešimui apie valstybės politiko galimai padarytą Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;

18.2. visuomenės informavimo priemonėse paskelbtai pagrįstai informacijai apie valstybės politiko galimai padarytą pažeidimą.

18.3. Tyrimas taip pat gali būti pradedamas, jeigu politikas yra įsitikinęs, kad patyrė pažeminimą iš kolegų.

19. Politiko elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per dešimt dienų nuo šių Nuostatų 18 punkte nurodyto pagrindo atsiradimo.

20. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip vieni metai.

21. Anoniminiai skundai nenagrinėjami.

22. Komisija, gavusi šių Nuostatų 18 punkte nurodytą informaciją, priima šiuos sprendimus:

22.1. nenagrinėti informacijos, jeigu yra pasibaigęs šių Nuostatų 20 punkte nurodytas terminas;

22.2. pavesti Komisijos nariui pateikti numatomam posėdžiui gautos informacijos patikrinimo medžiagą ir parengti siūlymus Komisijai;

22.3. atlikti šių Nuostatų 24 punkte numatytus veiksmus.

23. Komisija per tris darbo dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo politiko iki pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija pranešimą politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia paštu

24. Komisija, atlikdama tyrimą, turi teisę:

24.1 apklausti valstybės politiką, kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su valstybės politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;

24.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti apie jo žinomą informaciją apie valstybės politiko galimai padarytą Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;

24.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;

24.4. prireikus išvykti į įvykio vietą;

24.5 pasitelkti specialistų.

25. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per penkias darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje įvertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima šių Nuostatų 41 punkte numatytus sprendimus.

26. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pasirašytinai pranešta politikui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimą.

27. Komisijos posėdžiai paprastai yra vieši. Komisijos sprendimu gali būti rengiami uždari posėdžiai, kuriuose gali dalyvauti tik Komisijos pakviesti asmenys.

28. Komisijos sprendimus ir kitus dokumentus pasirašo Komisijos pirmininkas, jo nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojas.

29. Komisijos pirmininkas arba jo pavedimu Komisijos narys pristato Komisijai gautą informaciją apie skundą, surinktą medžiagą, elgesio patikrinimo rezultatus, teikiamus siūlymus.

30. Politikas, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:

30.1. teikti Komisijai paaiškinimus, prašymus ir įrodymus;

30.2. baigus tyrimą susipažinti su tyrimo metu surinkta medžiaga;

30.3. dalyvauti Komisijos posėdžiuose.

31. Politikas, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius giminaičius.

32. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per trisdešimt dienų nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų ar išvykimo į tarnybinę komandiruotę laikas. Prireikus Komisija gali pratęsti, bet ne ilgiau kaip dviem mėnesiams, šiame punkte nustatytą tyrimo terminą.

33 Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:

33.1 vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais teisės aktais;

33.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;

33.3. nenaudoti 33.2 punkte nurodytų duomenų ar žinių asmeninei ar kitų asmenų naudai.

34. Kol Komisija nebaigia tyrimo, niekam neteikti jokios informacijos apie vykdomo tyrimo aplinkybes, su tyrimu susijusius asmenis, turimą medžiagą, duomenis.

35.Nuostatų 33.2. punkto nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.

36. Komisijos posėdžio protokolą pasirašo posėdžio pirmininkas ir atsakingasis sekretorius.

 

VI. ETIKOS KOMISIJOS SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS

 

37. Komisija, atlikusi tyrimą, gali priimti šiuos sprendimus:

37.1. konstatuoti, kad valstybės politikas nepažeidė Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ar reikalavimų;

37.2. apsiriboti svarstymu Etikos komisijoje;

37.3. konstatuoti, kad valstybės politikas pažeidė Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;

37.4. rekomenduoti valstybės politikui suderinti savo elgesį ar veiklą su Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse ar institucijos, kurioje valstybės politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais valstybės politiko elgesio principais ar reikalavimais;

37.5. rekomenduoti viešai atsiprašyti;

37.6. įtarus esant nusikalstamos veikos požymių, perduoti medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigoms ar prokuratūrai.

38. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos valstybės politikas savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucija, kurioje jis eina pareigas, ir dėl to viešai atsiprašė.

39. Apie Komisijos priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai ir valstybės politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas. Komisijos sprendimai įforminami vadovaujantis Vyriausios tarnybinės etikos komisijos 2008 m. gruodžio 11 d. rezoliucija „Dėl savivaldybių etikos komisijų sprendimų“.

40. Komisijos sprendimai priimami posėdyje dalyvaujančių komisijos narių balsų dauguma. Jei balsai pasiskirsto po lygiai, lemia posėdžio pirmininko balsas.

41.Komisijos sprendimai yra galutiniai ir neskundžiami.

42.Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“, Savivaldybės interneto svetainėje, institucijos, kurioje politikas eina pareigas, interneto tinklalapyje ir informaciniame leidinyje, jeigu toks leidinys yra leidžiamas.

 

VII. ATSAKOMYBĖ

 

43. Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir pasitelkti specialistai už šiuose nuostatuose nustatytų funkcijų netinkamą atlikimą ar pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.

 

VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

44. Politikas, sakydamas viešas kalbas, rašydamas straipsnius, bendraudamas su žiniasklaida, turi būti dalykiškas ir santūrus, savo mintis dėstyti suvokdamas, kad jos gali būti suprastos kaip Savivaldybės pozicija.

45. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti rengiamas pranešimas žiniasklaidai. Pranešimą raštu arba žodžiu pateikia tik Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas Komisijos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija.

46. Informaciją apie Komisijos sprendimus žiniasklaidai teikia Komisijos pirmininkas arba jo įgaliotas Komisijos narys. Komisijos nariai, posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų, turi teisę apie tai pateikti informaciją.

47 Teismuose ar kitose institucijose Komisijai atstovauja komisijos pirmininkas arba komisijos pirmininko įgaliotas komisijos narys.

48. Komisija kasmet teikia Tarybai ataskaitą apie Elgesio kodekso ir kitų teisės aktų normų pažeidimus ir siūlymus dėl jų prevencijos

49. Šie Nuostatai gali būti keičiami Tarybos sprendimu.

 

_________________