vALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA
NUTARIMAS
DĖL VALSTYBINĖS ENERGETIKOS reguliavimo tarybos 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimo Nr. O3-367 „DĖL VALSTYBĖS REGULIUOJAMŲ KAINŲ GAMTINIŲ DUJŲ SEKTORIUJE NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2022 m. kovo 31 d. Nr. O3E-436
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 11 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 1 punktu, 9 straipsnio 1 ir 3 dalimis, Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo 5 straipsnio 2 ir 5 dalimi bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus 2022 m. kovo 24 d. pažymą Nr. O5E-379 „Dėl Valstybės energetikos reguliavimo tarybos 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimo Nr. O3-367 „Dėl valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“, Taryba
n u t a r i a:
1. Pakeisti Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodiką, patvirtintą Tarybos 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimu Nr. O3-367 „Dėl Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Metodika):
1.1. Pakeisti Metodikos 3.11 papunktį, kuriuo apibrėžta „Faktinė Įmonės skolinto kapitalo kaina“ sąvoka, ir jį išdėstyti taip:
„3.12. Faktinė Įmonės skolinto kapitalo kaina – svertinė Įmonės turimų tikslinių ilgalaikių paskolų, skirtų finansuoti reguliuojamas veiklas, palūkanų norma. Jeigu Įmonė neturi sudariusi tokių tikslinių ilgalaikių paskolų, tokiu atveju naudojama svertinė visų Įmonės turimų ilgalaikių paskolų palūkanų norma.“
1.2. Pakeisti Metodikos 12.4.1.1, 12.4.1.2 ir 12.4.1.3 papunkčių numeraciją atitinkamai į 12.4.1, 12.4.2 ir 12.4.3 papunkčius.
1.3. Pakeisti Metodikos 17 punktą ir jį išdėstyti taip:
„17. SGD terminalo operatorius, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo (toliau – SGDT įstatymas) 9 straipsnio 6 dalimi, ne vėliau kaip iki 2024 m. gruodžio 31 d. nuosavybės teise įsigyja plaukiojančiąją SGD saugyklą ir tampa jos valdytoju. SGD terminalo operatorius taiko priemones, mažinančias saugumo dedamąją dar iki plaukiojančiosios SGD saugyklos įsigijimo, paskirstydamas SGD terminalo pastoviųjų sąnaudų dalį per SGD terminalo veiklos laikotarpį, t. y. iki 2044 m. gruodžio 31 d. SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinė riba (Pd) skaičiuojama pagal (11) formulę:
čia:
SSGDT – SGD terminalo, jo infrastruktūros ir jungties metinės eksploatavimo bazinės sąnaudos skaičiuojamos pagal (12) formulę:
SSGDT = OPEXSGDT(be DU) + CDA + OPEXSGDT(DU) + OPEXSGDT(PROJ) + CT + CPS + PQ + CX − CF – Pperk + CINO; (Eur) (12)
čia:
OPEXSGDT(be DU) – SGD terminalo išlaikymo operacinės sąnaudos, išskyrus su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudas, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.3 papunktį. Po plaukiojančiosios SGD saugyklos įsigijimo į OPEXSGDT(be DU) taip pat įskaičiuojamos ir išpirktos plaukiojančiosios SGD saugyklos operacinės sąnaudos, Eur;
CDA – nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.2 papunktį. Po plaukiojančiosios SGD saugyklos įsigijimo į CDA taip pat įskaičiuojamos ir išpirktos plaukiojančiosios SGD saugyklos nusidėvėjimo sąnaudos, Eur;
OPEXSGDT (DU) – darbo užmokesčio, socialinio draudimo ir įmokų į garantinį fondą sąnaudos, išskyrus su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudas, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.4 papunktį. Po plaukiojančiosios SGD saugyklos įsigijimo į OPEXSGDT(DU) taip pat įskaičiuojamos ir išpirktos plaukiojančiosios SGD saugyklos įgulos išlaikymo sąnaudos, Eur;
OPEXSGDT(PROJ) – su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudos, Eur;
CT – mokesčių sąnaudos, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.5 papunktį, Eur;
CPS – dalis SGD terminalo pastoviųjų sąnaudų, išdėstytų per SGD terminalo veiklos laikotarpį, kuris, vadovaujantis SGDT įstatymo 5 straipsnio 4 dalimi, trunka ne trumpiau, kaip iki 2044 m. gruodžio 31 d.
Nuo 2019 m. iki plaukiojančiosios SGD saugyklos įsigijimo pagal SGDT įstatymą CPS sąnaudos skaičiuojamos pagal (121) formulę:
CPS = CNS1 – CL1 + CI1 + CBG1+ CBG2+CĮK; (Eur) (121)
čia:
CNS1 – SGD terminalo sąnaudos, numatytos ilgalaikėmis sutartimis: plaukiojančiosios SGD saugyklos nuoma, eksploatavimo sąnaudos, nuomos garantijos, SGD terminalo krantinės nuoma, kitos su SGD pakartotinio dujinimo veikla susijusios ilgalaikių sutarčių sąnaudos, atsižvelgiant į SGD terminalo operatoriaus pateiktą aktualių valiutų santykio prognozę arba išankstinius sandorius, jeigu ilgalaikės sutartys yra draudžiamos naudojant finansines išvestines priemones, Eur. Taryba t+1 metų ilgalaikių sutarčių sąnaudų, apskaitytų išvestiniais sandoriais užfiksuotu valiutos kursu, kuris vėlesniais pajamų viršutinės ribos koregavimo laikotarpiais nebeperžiūrimas, pagrįstumą įvertina gavusi SGD terminalo operatoriaus pateiktą finansinį pagrindimą. Nustatytos SGD terminalo sąnaudos, numatytos ilgalaikėmis sutartimis, visais kitais metais, einančiais po pirmųjų naujojo reguliavimo periodo metų, yra koreguojamos atsižvelgiant į praėjusių metų faktinį SGD operatoriaus pagrįstą SGD terminalo sąnaudų, numatytų ilgalaikėmis sutartimis, dydį;
CL1 – SGDT operatoriaus paskolos, skirtos finansuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus laikotarpiu nuo 2019 m. iki 2024 m., dalis ir susiję administraciniai mokesčiai paskolas suteikusiai institucijai, Eur;
CI1 – paskolos, skirtos finansuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus laikotarpiu nuo 2019 m. iki 2024 m. siekiant restruktūrizuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus laikotarpiu nuo 2019 m. iki 2044 m., palūkanos, įtraukiamos į SGD terminalo, jo infrastruktūros ir jungties metines eksploatavimo bazines sąnaudas, vadovaujantis SGDT įstatymo 5 straipsnio 5 dalimi, Eur;
CBG1 – bankinės garantijos, skirtos plaukiojančiosios SGD saugyklos savininkui, įgyvendinant plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos refinansavimą, sąnaudos ir susiję administraciniai mokesčiai bankinę garantiją suteikusiai institucijai, Eur;
CBG2 – bankinės garantijos, skirtos užtikrinti valstybės garantijos suteikimą, sąnaudos ir susiję administraciniai mokesčiai bankinę garantiją suteikusiai institucijai, Eur;
CĮK – SGD terminalo operatoriaus tiesioginės ir netiesioginės sąnaudos, patirtos dėl ilgalaikio turto, skirto užtikrinti valstybės garantijos suteikimą, įkeitimo, Eur.
Nuo plaukiojančiosios SGD saugyklos įsigijimo pagal SGDT įstatymą iki 2044 m. gruodžio 31 d. CPS sąnaudos skaičiuojamos pagal (122) formulę:
CPS = CNS2 + CL2 +CI1+ CBG2; (Eur) (122)
čia:
CNS2 – krantinės nuomos sąnaudos, Eur;
CL2 – grąžinamos paskolos, skirtos finansuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus, dalis ir susiję administraciniai mokesčiai paskolas suteikusiai institucijai, Eur;
CI1 – paskolos, skirtos finansuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus laikotarpiu nuo 2019 m. iki 2024 m. siekiant restruktūrizuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus laikotarpiu nuo 2019 m. iki 2044 m., palūkanos, įtraukiamos į SGD terminalo, jo infrastruktūros ir jungties metines eksploatavimo bazines sąnaudas, vadovaujantis SGDT įstatymo 5 straipsnio 5 dalimi, ir susiję administraciniai mokesčiai paskolas suteikusiai institucijai, Eur;
CBG2 – bankinės garantijos, skirtos užtikrinti valstybės garantijos suteikimą, sąnaudos ir susiję administraciniai mokesčiai bankinę garantiją suteikusiai institucijai, Eur;
PQ – pajamų nuokrypis dėl prognozuotų ir faktinių vartojimo pajėgumų bei išdujinamo SGD kiekio skirtumo pasibaigusiais reguliavimo periodo metais, Eur. Tais atvejais, kai susidaro neigiamas pajamų nuokrypis dėl prognozuotų ir faktinių vartojimo pajėgumų bei išdujinamo SGD kiekio skirtumo pasibaigusiais reguliavimo periodo metais, jis nėra įtraukiamas į ateinančių (t+1) metų pajamų viršutinę ribą, bet įvertinamas nustatant SGD pakartotinio dujinimo kainos pastoviąją dalį, kaip numatyta Metodikos 21 punkte, arba nukeliamas į kitus metus;
Cx – kiti sąnaudų / pajamų nuokrypiai, pagrįsti Tarybai, kurie turi įtakos Įmonės veiklai, bei kiti dėl nuo Įmonės nepriklausančių veiksnių kylantys sąnaudų / pajamų nuokrypiai, įskaitant ir dėl veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, ir prognozuojamų planinio plaukiojančios SGD laivo-saugyklos remonto sąnaudų, patiriamų kas kiekvienus 5 laivo-saugyklos eksploatavimo metus, tolygiai išdėstytų iki konkrečių veiklos metų, kuriais planuojamos patirti šios sąnaudos, dalis, Eur.
CF – Įmonės pagrįstas investicijų, skirtų įgyvendinti Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje numatytą įpareigojimą, projekto akumuliuotas pinigų srautų rezultatas, kuris gali būti įvertinamas motyvuotu Tarybos sprendimu, siekiant subalansuoti šio projekto pinigų srautus jo atsipirkimo laikotarpiu, Eur. CF yra vertinamas tiems metams, kai prognozuojamas neigiamas pinigų srautas yra didesnis nei teigiamas akumuliuotas pinigų srautas, įvertinant pinigų kainą.
Pperk – pajamos, gautos už perkrovą pasibaigusiais reguliavimo periodo (t-1) metais, Eur;
čia:
CM – remonto, techninės priežiūros ir eksploatavimo sąnaudos, Eur;
CP – personalo sąnaudos be darbo užmokesčio sąnaudų, Eur;
CA – administracinės sąnaudos, Eur;
CS – rinkodaros ir pardavimų sąnaudos, Eur;
CO – kitos sąnaudos, Eur;
ROId – pagal Metodikos 12.6.1 papunktį suskaičiuota SGD terminalo infrastruktūrinės dalies investicijų (išskyrus investicijų, finansuotų dotacijų, subsidijų lėšomis) grąža, Eur.
CINO - Įmonės energetikos inovacijoms įgyvendinti skirta metinė sąnaudų dalis, finansuojama per reguliuojamas gamtinių dujų kainas, kuri negali sudaryti daugiau kaip 0,5 proc. Tarybos nustatyto metinio pajamų lygio (vertinamas Įmonės kreipimosi dėl energetikos inovacijos metu galiojantis Tarybos nustatytas pajamų lygis, iš jo eliminuojant praeitame laikotarpyje skirtą finansavimą energetikos inovacijoms ir nevertinant sąnaudų/pajamų nuokrypių (Cx), įskaitant ir investicijų grąžos nuokrypius), skaičiuojama atsižvelgiant į Metodikos 181 punktą, Eur. Ūkio subjektas prie su energetikos inovacijų plėtojimu susijusių išlaidų ne mažesne dalimi, negu skyrė Taryba turi prisidėti iš nuosavų ir (ar) skolintų lėšų. Jeigu Ūkio subjekto diegiamai energetikos inovacijai skiriama kitų institucijų ir (ar) fondų parama, paramos dydžiu lygiomis dalimis mažinama Tarybos energetikos inovacijoms įgyvendinti skirta metinė sąnaudų, finansuojamų per reguliuojamas kainas, dalis ir Ūkio subjekto nuosavomis ir (ar) skolintomis lėšomis finansuota energetikos inovacijos sąnaudų dalis; „
1.4. Pakeisti Metodikos 181.1, 181.2, 181.3 ir 181.4 papunkčių numeraciją atitinkamai į 181, 182, 183 ir 184 punktus.
1.5. Pakeisti Metodikos 19.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:
1.6. Pakeisti Metodikos 20 punktą ir jį išdėstyti taip:
„20. SGD sistemos operatorius prieš SGD terminalo pajėgumų paskirstymo procedūrą nustato SGD pakartotinio dujinimo kainos kintamąją dalį, įvertinęs atitinkamų metų Tarybos nustatytą pajamų lygį be investicijų grąžos neatitikties ir praėjusių metų sąnaudų / pajamų nuokrypių, išskyrus mokesčių sąnaudų dėl apyvartinių taršos leidimų nuokrypius. Tais atvejais, kai, įvertinus SGD terminalo pajėgumų paskirstymo procedūrų rezultatus, galėtų susidaryti neigiama pastoviosios kainos dalies reikšmė, apskaičiuota pagal Metodikos 21 punktą ir dėl to ateinantiems metams patvirtinta SGD pakartotinio dujinimo kainos kintamoji dalis viršytų ateinantiems metams Tarybos nustatytą SGD pakartotinio dujinimo veiklos pajamų viršutinę ribą, SGD sistemos operatorius patikslina SGD pakartotinio dujinimo kainos kintamąją dalį, įvertindamas visą Tarybos nustatytą pajamų viršutinę ribą.“
1.7. Pakeisti Metodikos 21 punktą ir jį išdėstyti taip:
„21. SGD sistemos operatorius po SGD terminalo pajėgumų paskirstymo procedūros nustato SGD pakartotinio dujinimo pastoviąją kainos dalį, įvertinęs atitinkamų metų Tarybos nustatytą SGD pakartotinio dujinimo veiklos pajamų viršutinę ribą, planuojamas ateinančiais kalendoriniais metais surinkti pajamas pagal SGD sistemos operatoriaus organizuojamų pajėgumų paskirstymo procedūrų metu užsakytus pajėgumus bei prognozuojamus papildomus SGD krovinių išdujinimo pajėgumų užsakymus dujų metų eigoje ir, jei Tarybos atitinkamo struktūrinio padalinio parengtoje pažymoje dėl atitinkamų metų pajamų viršutinės ribos nustatymo ar koregavimo buvo nurodyta, neigiamą pajamų nuokrypį ar jo dalį dėl prognozuotų ir faktinių vartojimo pajėgumų bei išdujinamo SGD kiekio skirtumo pasibaigusiais reguliavimo periodo metais. Pastoviosios kainos dalis negali būti nustatoma neigiama. Tais atvejais, kai pastovioji kainos dalies reikšmė yra neigiama, SGD sistemos operatorius patikslina SGD pakartotinio dujinimo kainos kintamąją dalį, kaip numatyta Metodikos 20 punkte, o pastovioji kainos dalis nustatoma lygi nuliui.“
1.8. Papildyti Metodiką 211 punktu ir jį išdėstyti taip:
1.9. Papildyti Metodiką 212 punktu ir jį išdėstyti taip:
1.10. Pakeisti Metodikos 291.1, 291.2, 291.3 ir 291.4 papunkčių numeraciją atitinkamai į 291, 292, 293 ir 294 punktus.
1.11. Pakeisti Metodikos 401.1, 401.2, 401.3 ir 401.4 papunkčių numeraciją atitinkamai į 401, 402, 403 ir 404 punktus.
1.12. Pakeisti Metodikos 53 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:
„53. Reguliuojamų paslaugų, įskaitant ir gamtinių dujų tiekimo, kai po Tarybos atlikto gamtinių dujų rinkos tyrimo Taryba priima sprendimą reguliuoti tiekimo kainas, pajamų viršutinėms riboms nustatyti Įmonė ne vėliau kaip prieš keturis mėnesius iki naujų kainų įsigaliojimo, o SGD pakartotinio dujinimo paslaugai – ne vėliau kaip iki kovo 15 d., Tarybai pateikia:“.
1.13. Pakeisti Metodikos 54 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:
1.14. Pakeisti Metodikos 59 punktą ir jį išdėstyti taip:
„59. Konkrečios kainos skaičiuojamos pagal Įmonės kainų nustatymo metodikas, kurias parengia ir kartu su kainų skaičiavimo projektu ne vėliau kaip prieš 60 dienų iki kainų įsigaliojimo gamtinių dujų įmonės pateikia Tarybai. SGD pakartotinio dujinimo kintamosios dalies skaičiavimo projektas kartu su Įmonės kainų nustatymo metodika Tarybai pateikiamas ne vėliau kaip prieš 45 dienas iki SGD terminalo pajėgumų paskirstymo procedūros pradžios.“
1.15. Papildyti Metodiką 591 punktu ir jį išdėstyti taip:
„59.1 SGD pakartotinio dujinimo pastoviosios dalies skaičiavimo projektas Tarybai teikiamas kartu su:
591.2. pasibaigusių SGD terminalo pajėgumų paskirstymo procedūrų rezultatais ateinantiems dujų metams;
2. Nustatyti, kad šio nutarimo 1.3, 1.5–1.9 ir 1.12–1.15 papunkčiuose numatyti Metodikos pakeitimai taikomi 2023 m. bei vėlesnių metų suskystintų gamtinių dujų (toliau – SGD) pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinei ribai nustatyti ir (ar) koreguoti ir konkrečioms kainoms tvirtinti.
3. Nustatyti, kad SGD pakartotinio dujinimo operatorius 2023 metų SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinei ribai koreguoti duomenis pateikia per 5 dienas nuo šio nutarimo priėmimo dienos.