Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Tarptautinių sankcijų įstatymo įgyvendinimo
2022 m. gegužės 25 d. Nr. 535
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymo 10 straipsnio 1 dalimi, 11 straipsnio 2 dalimi ir 12 straipsnio 1 ir 2 dalimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Sudaryti šią Tarptautinių sankcijų koordinavimo komisiją (toliau – Komisija):
užsienio reikalų viceministras (Komisijos pirmininkas);
Ministro Pirmininko patarėjas (Komisijos pirmininko pavaduotojas);
aplinkos viceministras;
ekonomikos ir inovacijų viceministras;
energetikos viceministras;
finansų viceministras;
krašto apsaugos viceministras;
kultūros viceministras;
socialinės apsaugos ir darbo viceministras;
susisiekimo viceministras;
sveikatos apsaugos viceministras;
švietimo, mokslo ir sporto viceministras;
teisingumo viceministras;
vidaus reikalų viceministras;
žemės ūkio viceministras;
Lietuvos banko valdybos narys;
Valstybės saugumo departamento valdybos viršininkas;
Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktorius arba jį pavaduojantis asmuo;
Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos tarybos pirmininkas arba jį pavaduojantis asmuo;
Lietuvos transporto saugos administracijos direktorius arba jį pavaduojantis asmuo;
Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktorius arba jį pavaduojantis asmuo;
Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinis direktorius arba jį pavaduojantis asmuo;
Radijo ir televizijos komisijos pirmininkas arba jį pavaduojantis asmuo;
Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos vadas arba jį pavaduojantis asmuo;
Viešųjų pirkimų tarnybos direktorius arba jį pavaduojantis asmuo.
3. Patvirtinti pridedamus:
4. Pripažinti netekusiais galios:
4.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gruodžio 30 d. nutarimą Nr. 1679 „Dėl Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūros tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais;
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2022 m. gegužės 25 d. nutarimu Nr. 535
TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių institucijų, taip pat fizinių ir juridinių asmenų teises ir pareigas įgyvendinant tarptautines sankcijas, koordinuojant ir užtikrinant jų įgyvendinimą, bei laikinojo administratoriaus skyrimo, tarptautinių sankcijų išimčių ir leidimų suteikimo, įšaldytų ekonominių išteklių aprašymo ir realizavimo, informacijos gavimo ir teikimo tvarką.
2. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme, Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme, Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatyme (toliau – Įstatymas), Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme, Lietuvos Respublikos koncesijų įstatyme.
II SKYRIUS
Tarptautinių sankcijų įgyvendinimAS
3. Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija užtikrina, kad Įstatymo 6 straipsnyje nurodytų tiesiogiai įgyvendinamų Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos rezoliucijų tekstai ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo Jungtinių Tautų pranešimo apie jų priėmimą gavimo būtų paskelbti Užsienio reikalų ministerijos interneto svetainėje, ir informuoja Įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje nurodytą kompetentingą instituciją.
4. Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių institucijos, valstybės valdomos įmonės ir savivaldybės valdomos įmonės, pagal Įstatymo 4 straipsnį įgyvendindamos tarptautines sankcijas, nustato vidaus kontrolės procedūras, užtikrina reikiamus žmogiškuosius, finansinius ir techninius išteklius tinkamam tarptautinių sankcijų įgyvendinimui savo veiklos srityje.
III SKYRIUS
Tarptautinių sankcijų ĮGYVENDINIMO KOORDINAVIMAS
5. Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo užtikrinimo koordinavimą atlieka Tarptautinių sankcijų koordinavimo komisija (toliau – Komisija).
6. Komisija vykdo Įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nustatytas funkcijas, taip pat, koordinuodama valstybės institucijų veiklą tarptautinių sankcijų įgyvendinimo srityje, kai tai būtina siekiant užtikrinti veiksmingą ir vienodą tarptautinių sankcijų įgyvendinimą, svarsto Įstatymo 11 straipsnyje nurodytų kompetentingų institucijų (toliau – kompetentinga institucija) pateiktus klausimus, kilusius joms pagal kompetenciją užtikrinant tarptautinių sankcijų įgyvendinimą, ir teikia kompetentingoms institucijoms gaires tais klausimais.
7. Komisija, atlikdama Įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 2 punkte nustatytą funkciją, per 5 darbo dienas nuo Įstatymo 6 straipsnyje nurodytų dokumentų priėmimo išnagrinėja šių dokumentų turinį ir, esant Įstatymo 11 straipsnio 5 dalyje numatytam atvejui, teikia Vyriausybei pasiūlymą dėl kompetentingos institucijos paskyrimo.
8. Kompetentingos institucijos, taip pat Lietuvos bankas ir kitos Vyriausybės nustatytos ūkio subjektų veiklos priežiūros institucijos, per 7 darbo dienas nuo kalendorinio ketvirčio pabaigos Komisijai pagal kompetenciją teikia informaciją apie tarptautinių sankcijų įgyvendinimą, nustatytus Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų pažeidimus ir kitą informaciją, reikalingą Komisijai užtikrinti koordinavimą ir veiksmingą tarptautinių sankcijų įgyvendinimą.
9. Užsienio reikalų ministerija, atlikdama Įstatymo 5 straipsnyje, 10 straipsnio 1 ir 3 dalyse nustatytas funkcijas:
9.1. pagal kompetenciją bendradarbiauja su Europos Sąjungos institucijoms, Jungtinėmis Tautomis ir kitomis tarptautinėmis organizacijomis, kurių nustatytos tarptautinės sankcijos įgyvendinamos Lietuvos Respublikoje, prireikus, ir su užsienio valstybių kompetentingomis institucijomis;
9.2. išplatina Komisijos priimtus siūlymus ir (arba) gaires dėl tarptautinių sankcijų įgyvendinimo kompetentingoms institucijoms ir kitiems tarptautines sankcijas įgyvendinantiems subjektams;
9.3. gavusi informaciją ir (arba) išaiškinimus ar gaires dėl tarptautinių sankcijų įgyvendinimo iš Europos Sąjungos institucijų, Jungtinių Tautų ir kitų tarptautinių organizacijų, kurių nustatytos tarptautinės sankcijos įgyvendinamos Lietuvos Respublikoje, ar užsienio valstybių kompetentingų institucijų, pateikia juos Komisijai ir užtikrina išplatinimą kompetentingoms institucijoms bei kitiems tarptautines sankcijas įgyvendinantiems suinteresuotiems subjektams.
IV SKYRIUS
INDIVIDUALIŲ FINANSINIŲ SANKCIJŲ (APRIBOJIMŲ DISPONUOTI LĖŠOMIS IR EKONOMINIAIS IŠTEKLIAIS) IR DRAUDIMO ATVYKTI Į LIETUVOS RESPUBLIKĄ ĮGYVENDINIMO UŽTIKRINIMAS
10. Fiziniai ir juridiniai asmenys, pagal tarptautines sankcijas nustatančių teisės aktų reikalavimus apriboję subjektų disponavimą lėšomis ar ekonominiais ištekliais, apie tai per 2 darbo dienas informuoja Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba).
11. Juridiniai asmenys ir kitos organizacijos, neturinčios juridinio asmens statuso, informuoja Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą apie tai, kad jų savininkai, dalyviai yra subjektai, kuriems taikomos finansinės sankcijos, taip pat apie tai, kad juridinį asmenį ar kitą organizaciją, neturinčią juridinio asmens statuso, valdo ar kontroliuoja subjektai, kuriems taikomos finansinės sankcijos, per 2 darbo dienas nuo tokios informacijos paaiškėjimo dienos.
12. Valstybės registrų ir valstybės informacinių sistemų, kuriuose tvarkomi duomenys, susiję su tarptautinių sankcijų įgyvendinimu, tvarkytojai:
12.1. nustato atitinkamas vidaus kontrolės procedūras, kurios užtikrintų fakto apie individualių finansinių sankcijų taikymą įrašymą į valstybės registrus ar valstybės informacines sistemas ir panaikinimą iš jų;
12.2. atlieka duomenų patikrą tvarkomuose valstybės registruose ar valstybės informacinėse sistemose ir nustatę atitinkamame valstybės registre registruotus ar valstybės informacinėje sistemoje įrašytus duomenis apie subjektą, kuriam taikomos finansinės sankcijos, ir (arba) apie subjektui, kuriam taikomos finansinės sankcijos, priklausančius daiktus, kitą turtą, jo turtines teises, finansines priemones ir kitus ekonominius išteklius, nedelsdami, bet ne vėliau kaip per 1 darbo dieną, įrašo į tvarkomus valstybės registrus ar valstybės informacines sistemas faktą apie finansinių sankcijų taikymą;
12.3. gavę iš Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos informaciją apie juridinius asmenis ar kitas organizacijas, neturinčias juridinio asmens statuso, kurios nuosavybės teise priklauso arba yra kontroliuojamos subjekto, kuriam taikomos sankcijos, nedelsdami, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną, į tvarkomus valstybės registrus ar valstybės informacines sistemas įrašo faktą apie finansinių sankcijų taikymą;
12.4. per 5 darbo dienas nuo fakto apie finansinių sankcijų taikymą įrašymo dienos pateikia šią informaciją ir visus su fakto apie finansinių sankcijų taikymą įrašymu susijusius priežiūrai atlikti reikalingus duomenis Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai;
12.5. nustatę arba gavę iš Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos informaciją apie finansinių sankcijų taikymo šio Aprašo 12.2 ir (arba) 12.3 papunkčiuose nurodytiems asmenims pasibaigimą ar panaikinimą, ir (arba) šio Aprašo 16 punkte nurodytu atveju, panaikina valstybės registruose ar valstybės informacinėse sistemose įrašą apie finansinių sankcijų taikymą;
12.6. gavę subjekto, kuriam taikomos sankcijos, prašymą pakeisti duomenis, kreipiasi išvados dėl duomenų pakeitimo į Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą;
Juridinių asmenų registro tvarkytojas informaciją apie juridinio asmens valdymo organams ar jų nariams, juridinių asmenų dalyviams ir (ar) naudos gavėjams taikomas finansines sankcijas įrašo Juridinių asmenų registre, taip pat gali paskelbti viešai Juridinių asmenų registro tvarkytojo interneto svetainėje.
13. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba, įgyvendindama Įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje nurodytas kompetentingos institucijos funkcijas, koordinuoja, prižiūri ir užtikrina finansinių sankcijų (apribojimų disponuoti lėšomis ir ekonominiais ištekliais) įgyvendinimą Lietuvos Respublikoje:
13.1. kontroliuoja, taip pat reguliariai tikrina ir renka duomenis apie finansinių sankcijų įgyvendinimą iš finansų įstaigų ir kitų įpareigotųjų subjektų, kurie yra apibrėžti Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 2 straipsnio 7 ir 10 dalyse;
13.2. savo iniciatyva arba užsienio valstybių kompetentingų institucijų, Lietuvos Respublikos finansų įstaigų ar kitų subjektų pateiktos informacijos pagrindu, pagal tarptautines sankcijas reglamentuojančiuose dokumentuose nustatytus kriterijus nustačiusi, kad juridinis asmuo ar kita organizacija, neturinti juridinio asmens statuso, nuosavybės teise priklauso arba yra kontroliuojama subjekto, kuriam taikomos sankcijos, priima įsakymą, kuriuo nustatoma, kad finansinės sankcijos turi būti taikomos ir tam nuosavybės teise priklausomam ar kontroliuojamam juridiniam asmeniui ar kitai organizacijai, neturinčiai juridinio asmens statuso. Priimtų įsakymų pagrindu sudarytas arba atnaujintas juridinių asmenų ar kitų organizacijų, neturinčių juridinio asmens statuso, kurios nuosavybės teise priklauso arba yra kontroliuojamos subjekto, kuriam taikomos sankcijos, sąrašas per 2 darbo dienas nuo atitinkamų įsakymų priėmimo, viešai paskelbiamas Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos interneto svetainėje ir pateikiamas valstybės registrų ir valstybės informacinių sistemų tvarkytojams;
13.3. priima tarptautines sankcijas nustatančiuose teisės aktuose nustatytus sprendimus dėl išimčių taikymo arba leidimų netaikyti apribojimų ir įpareigojimų suteikimo Aprašo VI skyriuje nustatyta tvarka;
14. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai, Įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje nurodytu pagrindu prašančiai pateikti informaciją apie fizinio ir juridinio asmens ūkines, finansines operacijas, finansinių ir (ar) mokėjimo priemonių panaudojimą, gautas paskolas, sudarytus sandorius ir kitus duomenis, tokia informacija ir duomenys turi būti pateikti ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos.
15. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos įsakymai, nurodyti šio Aprašo 13.2 papunktyje, kaip norminiai teisės aktai, privalomi įgyvendinant tarptautines sankcijas Lietuvos Respublikoje.
16. Juridiniai asmenys ar kitos organizacijos, neturinčios juridinio asmens statuso, kurias Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba nustatė esant nuosavybės teise priklausančias arba kontroliuojamas subjekto, kuriam taikomos sankcijos, gali kreiptis dėl tokio sprendimo panaikinimo į Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą. Pateikiamas prašymas turi būti motyvuotas, kartu su prašymu turi būti pateikiami dokumentai, patvirtinantys prašyme nurodytas faktines ir teisines aplinkybes. Tokie prašymai nagrinėjami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba apie savo sprendimo panaikinimą informuoja valstybės registro ir (ar) valstybės informacinės sistemos tvarkytoją.
17. Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Muitinės departamentas) prižiūri, kad muitinės įstaigos atliktų subjektų, kuriems taikomos finansinės sankcijos, į Lietuvos Respubliką iš už Europos Sąjungos muitų teritorijos ribų įvežamų ir iš Lietuvos Respublikos už Europos Sąjungos muitų teritorijos ribų išvežamų grynųjų pinigų kontrolę.
18. Migracijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, įgyvendindamas Įstatymo 11 straipsnio 3 dalies 2 punkte nustatytas funkcijas, per 4 darbo dienas nuo Europos Sąjungos teisės aktų, nustatančių sankcijas dėl asmenų judėjimo apribojimų ar keliavimo per valstybių teritoriją tranzitu, paskelbimo Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje arba nuo šio Aprašo 3 punkte nurodytos informacijos apie sankcijas dėl asmenų judėjimo apribojimų ar keliavimo per valstybių teritoriją tranzitu gavimo dienos įtraukia nurodytus asmenis į Užsieniečių, kuriems draudžiama atvykti į Lietuvos Respubliką, sąrašą.
V SKYRIUS
SEKTORINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO UŽTIKRINIMAS
19. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba, konsultuodamasi su Lietuvos banku šio Aprašo 20 punkte nustatyta tvarka, atlieka kompetentingos institucijos funkcijas ir užtikrina tarptautinių sankcijų, susijusių su mokėjimų ir kitos finansinės veiklos apribojimais, įgyvendinimą.
20. Kompetentingos institucijos, užtikrindamos tarptautinių finansinių sankcijų įgyvendinimą, atsižvelgdamos į Įstatymo 11 straipsnio 7 dalį, esant poreikiui, konsultuojasi su Lietuvos banku dėl su Lietuvos banko kompetencija susijusių klausimų.
21. Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija, atlikdama kompetentingos institucijos funkcijas, užtikrina tarptautinių sankcijų įgyvendinimą, kai apribojimai susiję su:
21.2. eksporto, importo, tranzito ir tarpininkavimo licencijomis, skirtomis į bendrąjį karinės įrangos prekių sąrašą įtrauktoms prekėms eksportuoti, importuoti, gabenti tranzitu ir rengiant dėl jų sandorius;
22. Ekonomikos ir inovacijų ministerija taip pat atlieka kompetentingos institucijos funkcijas, nurodytas Įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 4 punktuose, ir užtikrina vienodą tarptautinių sankcijų įgyvendinimo politiką, kai apribojimai susiję su:
22.2. prekių ir paslaugų, kurios nepatenka į kitų šiame skyriuje nurodytų kompetentingų institucijų veiklos sritis, eksportu;
23. Muitinės departamentas atlieka kompetentingos institucijos funkcijas, nurodytas Įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktuose, ir užtikrina vienodą tarptautinių sankcijų įgyvendinimo praktiką, kai apribojimai susiję su prekių importu bei eksportu, taip pat sprendžia prekių klasifikavimo ir kitus su muitinės procedūromis susijusius klausimus.
24. Viešųjų pirkimų tarnyba, atlikdama kompetentingos institucijos funkcijas, užtikrina tarptautinių sankcijų, nustatančių ribojimus ar draudimus skirti ar toliau vykdyti viešųjų pirkimų, pirkimų ir koncesijų sutartis, įgyvendinimą.
25. Užsienio reikalų ministerija, atlikdama kompetentingos institucijos funkcijas, užtikrina tarptautinių sankcijų įgyvendinimą, kai apribojimai susiję su:
26. Lietuvos Respublikos energetikos ministerija, atlikdama kompetentingos institucijos funkcijas, užtikrina tarptautinių sankcijų įgyvendinimą energetikos sektoriuje, kai apribojimai susiję su investicijomis į energetikos sektorių.
27. Energetikos ministerija taip pat atlieka kompetentingos institucijos funkcijas, nurodytas Įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 4 punktuose, ir užtikrina vienodą tarptautinių sankcijų įgyvendinimo politiką, kai apribojimai susiję su:
28. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, atlikdama kompetentingos institucijos funkcijas, užtikrina tarptautinių sankcijų įgyvendinimą susisiekimo sektoriuje, kai apribojimai yra susiję su visų rūšių transporto priemonių judėjimu į Europos Sąjungą arba iš jos bei judėjimu per Europos Sąjungos teritoriją, taip pat su prieiga prie Europos Sąjungos rinkos.
29. Susisiekimo ministerija taip pat atlieka kompetentingos institucijos funkcijas, nurodytas Įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 4 punktuose, ir užtikrina vienodą tarptautinių sankcijų įgyvendinimo politiką, kai apribojimai susiję su prekių, paslaugų ir technologijų, susijusių su transporto sektoriais, eksportu ir importu.
30. Lietuvos transporto saugos administracija, atlikdama kompetentingos institucijos funkcijas, užtikrina tarptautinių sankcijų įgyvendinimą, kai apribojimai pagal kompetenciją susiję su sausumos kelių, oro, geležinkelių ir vandens transporto sektoriais.
31. Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, atlikdama kompetentingos institucijos funkcijas, užtikrina tarptautinių sankcijų įgyvendinimą, kai apribojimai susiję su ryšių paslaugų teikimu ir ryšio paslaugų teikėjais.
32. Lietuvos radijo ir televizijos komisija, atlikdama kompetentingos institucijos funkcijas, užtikrina tarptautinių sankcijų įgyvendinimą, kai apribojimai susiję su radijo ir (ar) televizijos programų transliavimu, retransliavimu ir (ar) platinimu internete, audiovizualinės žiniasklaidos paslaugų teikėjų, dalijimosi vaizdo medžiaga platformos paslaugų teikėjų veikla.
VI SKYRIUS
TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ IŠIMČIŲ IR LEIDIMŲ SUTEIKIMAS
33. Jeigu tarptautines sankcijas nustatančiuose teisės aktuose yra numatytos jų įgyvendinimo išimtys ir (arba) nustatyta, kad gali būti suteikiami leidimai netaikyti tarptautinių sankcijų nustatytų apribojimų ir įpareigojimų, sprendimus dėl išimčių taikymo arba leidimų netaikyti apribojimų ir įpareigojimų suteikimo priima kompetentingos institucijos.
34. Prašymus taikyti išimtį ar suteikti leidimą netaikyti tarptautinių sankcijų nustatytų apribojimų ir įpareigojimų (toliau – Prašymas) gali pateikti subjektai, kuriems taikomos tarptautinės sankcijos, ir kiti suinteresuoti asmenys. Prašymas turi būti motyvuotas, kartu su Prašymu pateikiami prašyme nurodytas faktines ir teisines aplinkybes patvirtinantys dokumentai, kurie laikytini neatsiejama Prašymo dalimi.
35. Prašymai teikiami kompetentingoms institucijoms pagal priskirtas veiklos užtikrinant tarptautinių sankcijų įgyvendinimą sritis.
36. Prašymas pateikiamas tiesiogiai, registruotąja pašto siunta arba elektroninių ryšių priemonėmis.
37. Pateikti Prašymai nagrinėjami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatyta tvarka.
38. Valstybės ar savivaldybės institucija, pagal kompetenciją gavusi kompetentingos institucijos prašymą suteikti informaciją, reikalingą sprendimui dėl išimčių taikymo arba leidimų netaikyti apribojimų ir įpareigojimų suteikimo priimti, informaciją pateikia ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo.
39. Kiekvienas Prašymas nagrinėjamas atskirai, atsižvelgiant į visas teisines ir faktines aplinkybes. Sprendimas, priimtas išnagrinėjus vieną Prašymą dėl išimčių taikymo arba leidimų netaikyti apribojimų ir įpareigojimų suteikimo, neturi jokio poveikio nagrinėjant kitus Prašymus.
41. Priimant sprendimą dėl išimčių taikymo arba leidimų netaikyti tarptautinių sankcijų nustatytų apribojimų ir įpareigojimų suteikimo turi būti atsižvelgiama į tarptautines sankcijas nustatančiuose teisės aktuose nurodytus konkrečiai išimčiai ar leidimui būtinus kriterijus ir sąlygas ir įvertinama, ar Prašymas bei jį pagrindžiantys dokumentai tuos kriterijus ir sąlygas atitinka.
42. Jeigu tarptautines sankcijas nustatančiuose teisės aktuose yra nustatyta, kad priėmus sprendimą dėl išimčių taikymo arba leidimų netaikyti apribojimų ir įpareigojimų suteikimo arba iki tokio sprendimo priėmimo turi būti informuojamos kitos Europos Sąjungos valstybės narės ir (ar) Europos Komisija, kompetentinga institucija prašomą informaciją tarptautines sankcijas nustatančiuose teisės aktuose nustatyta tvarka ir terminais, esant galimybei, pateikia tiesiogiai (įskaitant elektroninių ryšių priemonėmis) arba per Užsienio reikalų ministeriją.
VII SKYRIUS
LAIKINOJO ADMINISTRATORIAUS SKYRIMAS
43. Kompetentinga institucija, užtikrinanti sankcijų įgyvendinimą, apie tai, kad pagal Aprašo 43 punkte nustatytus kriterijus ir institucijos turimą informaciją yra poreikis paskirti laikinąjį administratorių juridiniam asmeniui (išskyrus Įstatymo 8 straipsnio 13 dalyje nurodytus subjektus) arba įšaldytiems ekonominiams ištekliams, Finansų ministeriją informuoja motyvuotu raštu, pateikdama išsamų pagrindimą dėl poreikio paskirti laikinąjį administratorių, nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo aplinkybių, kurios gali sukelti neigiamų socialinių, ekonominių, ekologinių ar kitų svarbių pasekmių visuomenei ar valstybei, ir (ar) šio Aprašo 44 punkte nurodytų kriterijų paaiškėjimo ir (arba) 45 ir 46 punktuose nurodytos informacijos gavimo dienos.
44. Siekiant įvertinti, ar Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos tarptautinės sankcijos konkrečiam subjektui gali sukelti neigiamų socialinių, ekonominių, ekologinių ar kitų svarbių pasekmių visuomenei ar valstybei, inter alia atsižvelgiama į šiuos kriterijus, t. y., ar:
44.1. juridinis asmuo, kuriam taikomos sankcijos, yra didelė įmonė, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje;
44.2. juridinio asmens, kuriam taikomos sankcijos, vidutinis metinis darbuotojų skaičius didesnis negu 500;
44.3. juridinio asmens, kuriam taikomos sankcijos, veiklos sustabdymas galėtų sukelti žalą aplinkai;
44.5. asmuo, kuriam taikomos sankcijos, vykdo veiklą pavojingame objekte, kuriame pavojingųjų medžiagų, kurių iš tikrųjų yra arba manoma, kad gali būti, arba kurių, kaip pagrįstai galima numatyti, galėtų susidaryti, jeigu procesai, įskaitant sandėliavimo veiklą, bet kuriame pavojingojo objekto įrenginyje taptų nevaldomi, kiekiai atitinka Pavojingųjų medžiagų ir mišinių sąrašo, jų kvalifikacinių kiekių nustatymo ir cheminių medžiagų bei mišinių priskyrimo pavojingosioms medžiagoms kriterijų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 17 d. nutarimu Nr. 966 „Dėl Pramoninių avarijų prevencijos, likvidavimo ir tyrimo nuostatų ir Pavojingųjų medžiagų ir mišinių sąrašo, jų kvalifikacinių kiekių nustatymo ir cheminių medžiagų bei mišinių priskyrimo pavojingosioms medžiagoms kriterijų aprašo patvirtinimo“, 1 lentelėje „Pavojingųjų medžiagų kategorijos“ arba 2 lentelėje „Pavojingųjų medžiagų sąrašas“ nurodytus kvalifikacinius kiekius ar juos viršija;
45. Kompetentinga institucija gali kreiptis dėl ekspertinio vertinimo į valstybės institucijas ir įstaigas, kurios per 3 darbo dienas nuo kreipimosi gavimo dienos pateikia kompetentingai institucijai argumentuotą nuomonę dėl Įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nurodytų aplinkybių masto ir jų reikšmingumo bei laikinojo administratoriaus skyrimo tikslingumo.
46. Valstybės ir (arba) savivaldybių institucijos, pagal kompetenciją sužinojusios apie galimas neigiamas socialines, ekonomines, ekologines ar kitas svarbias pasekmes dėl tarptautinių sankcijų taikymo juridiniam asmeniui arba ekonominių išteklių įšaldymo, praneša apie tai kompetentingai institucijai ir siūlo inicijuoti laikinojo administratoriaus paskyrimą.
47. Finansų ministerija, gavusi kompetentingos institucijos pranešimą apie poreikį paskirti laikinąjį administratorių juridiniam asmeniui arba įšaldytiems ekonominiams ištekliams, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo kompetentingos institucijos pranešimo gavimo įvertina pranešimo pagrįstumą ir esant įstatyme nustatytiems pagrindams ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo pranešimo pagrįstumo įvertinimo atlikimo dienos inicijuoja laikinojo administratoriaus atrankos procedūras ir kreipiasi į viešąją įstaigą Valdymo koordinavimo centrą (toliau – VKC) su prašymu pasiūlyti kandidatų į laikinuosius administratorius, nurodydama numatomus laikinojo administratoriaus įgaliojimus, vykdytinas funkcijas ir tikėtinus veiksmus. Laikinojo administratoriaus atrankos ir skyrimo tvarką nustato finansų ministras.
48. VKC ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo Finansų ministerijos kreipimosi gavimo dienos pateikia Finansų ministerijai ne daugiau kaip tris galimus kandidatus į laikinuosius administratorius.
49. Finansų ministerija vykdo kandidatų į laikinuosius administratorius atranką, gavusi VKC pasiūlymą dėl kandidatų į laikinuosius administratorius. Prieš priimdama sprendimą dėl laikinojo administratoriaus skyrimo, Finansų ministerija motyvuotu rašytiniu prašymu kreipiasi į teisėsaugos, kontrolės ir kitas institucijas, įstaigas ar įmones dėl turimos informacijos apie kandidatą pateikimo. Teisėsaugos, kontrolės ir kitos institucijos, įstaigos ar įmonės Finansų ministerijai informaciją apie kandidatą į laikinuosius administratorius pateikia ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas nuo Finansų ministerijos kreipimosi gavimo dienos. Finansų ministras sprendimą dėl laikinojo administratoriaus skyrimo priima per 3 darbo dienas nuo šiame punkte nurodytos informacijos iš nurodytų subjektų gavimo dienos.
50. Jeigu laikinojo administratoriaus iš VKC pasiūlytų galimų kandidatų nepaskiriama, yra priimtas sprendimas jį atšaukti arba laikinasis administratorius atsistatydina, Finansų ministerija nedelsdama organizuoja naują laikinojo administratoriaus atranką. Priimant sprendimą skirti naują laikinąjį administratorių gali būti svarstomos ankstesnėse atrankose dalyvavusių pretendentų į laikinuosius administratorius kandidatūros.
51. Laikinasis administratorius atšaukiamas užtikrinus, kad po jo atšaukimo nedelsiant bus paskirtas naujas laikinasis administratorius.
52. Finansų ministerija, Lietuvos bankas Įstatymo 8 straipsnio 4 ir 12 dalyse nustatyta tvarka pateikia priimtą sprendimą dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo, pakeitimo ar jo įgaliojimų pasibaigimo viešojo registro ir (ar) informacinės sistemos tvarkytojui, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai ir kompetentingai institucijai, kuri kreipėsi dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo.
VIII SKYRIUS
ĮŠALDYTŲ EKONOMINIŲ IŠTEKLIŲ APRAŠYMAS, SAUGOJIMAS IR REALIZAVIMAS
53. Kompetentinga institucija, užtikrindama sankcijų įgyvendinimą, sudaro įšaldytų ekonominių išteklių, kurie perduodami realizuoti ir (arba) saugoti, aprašą. Įšaldytų ekonominių išteklių aprašas gali būti sudaromas ir kitais atvejais. Kompetentinga institucija, sudariusi įšaldytų ekonominių išteklių aprašą, per 3 darbo dienas nuo šio aprašo sudarymo dienos jo kopiją perduoda Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybai.
54. Subjekto, kuriam taikomos sankcijos, ekonominiai ištekliai aprašomi dalyvaujant šiam subjektui arba jo atstovui, o nesant galimybės užtikrinti subjekto arba jo atstovo dalyvavimo, naudojamasi antstolių teikiama faktinių aplinkybių konstatavimo paslauga. Visi aprašomi įšaldyti ekonominiai ištekliai turi būti parodomi juos aprašant dalyvaujantiems asmenims. Įšaldytų ekonominių išteklių apraše nurodomas aprašytų daiktų kiekis, individualūs požymiai ir būklė. Nesant galimybės apžiūrėti aprašomo turto, jis įvertinamas ir apibūdinamas pagal visą turimą informaciją apie šį turtą.
55. Tais atvejais, kai nustatoma, kad subjektas, kuriam taikomos tarptautinės sankcijos, naudodamasis aprašytais ekonominiais ištekliais gali gauti finansinės ar ekonominės naudos (pvz., lėšų, prekių ar paslaugų), Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba užtikrina aprašyto turto saugojimą, arba Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktoriaus sprendimu aprašyti užšaldyti ekonominiai ištekliai gali būti perduodami saugoti kitam fiziniam arba juridiniams asmeniui, įmonei ar įstaigai. Ekonominių išteklių saugojimo terminas nustatomas tarptautinių sankcijų taikymo laikotarpiui ar iki ekonominių išteklių realizavimo Įstatymo 9 straipsnyje nustatyta tvarka.
56. Aprašytų ekonominių išteklių saugojimo ir priežiūros išlaidos padengiamos iš subjekto, kuriam taikomos tarptautinės sankcijos, lėšų pagal išlaidas pagrindžiančius dokumentus.
57. Sprendimą dėl įšaldytų ekonominių išteklių, kurie atitinka Įstatymo 9 straipsnyje nustatytas sąlygas, realizavimo (toliau – sprendimas dėl įšaldytų ekonominių išteklių realizavimo) priima Įstatymo 11 straipsnyje nurodytos kompetentingos institucijos. Jei Įstatymo 8 straipsnyje nustatyta tvarka yra paskirtas laikinasis administratorius, sprendimą dėl įšaldytų ekonominių išteklių realizavimo priima laikinasis administratorius. Priėmę sprendimą dėl ekonominių išteklių realizavimo, kompetentinga institucija arba laikinasis administratorius sudaro ekonominių išteklių aprašą šio Aprašo 54 punkte nustatyta tvarka ir perduoda aprašytus ekonominius išteklius Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Valstybinė mokesčių inspekcija) arba Muitinės departamentui, jei įšaldyti ekonominiai ištekliai yra Europos Sąjungos prekių muitinio statuso neturinčios prekės.
58. Įstatymo 11 straipsnyje nurodytos kompetentingos institucijos arba laikinasis administratorius per 3 darbo dienas nuo sprendimo dėl įšaldytų ekonominių išteklių realizavimo priėmimo dienos teikia jį Valstybinei mokesčių inspekcijai arba šio Aprašo 57 punkte nurodytu atveju Muitinės departamentui. Jei įšaldyti ekonominiai ištekliai yra greitai gendantys ar galintys greitai prarasti savo prekinę vertę, sprendimas dėl įšaldytų ekonominių išteklių realizavimo Valstybinei mokesčių inspekcijai arba Muitinės departamentui turi būti pateiktas nedelsiant, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo jo priėmimo dienos.
59. Valstybinė mokesčių inspekcija arba Muitinės departamentas per 5 darbo dienas nuo sprendimo dėl įšaldytų ekonominių išteklių realizavimo gavimo dienos surašo įšaldytų ekonominių išteklių perėmimo dokumentą, kuriame kompetentingos institucijos arba laikinojo administratoriaus aprašyti įšaldyti ekonominiai ištekliai turi būti įkainoti.
60. Jei įšaldyti ekonominiai ištekliai yra greitai gendantys ar galintys greitai prarasti savo prekinę vertę, įšaldytų ekonominių išteklių perėmimo dokumentas turi būti surašomas ir jų pardavimas organizuojamas nedelsiant, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo sprendimo dėl įšaldytų ekonominių išteklių realizavimo gavimo dienos.
61. Jei įšaldytų ekonominių išteklių, kurie yra greitai gendantys ar galintys greitai prarasti savo prekinę vertę, parduoti nėra galimybės, Valstybinė mokesčių inspekcija arba Muitinės departamentas privalo organizuoti tokių įšaldytų ekonominių išteklių pripažinimą atliekomis.
62. Valstybinė mokesčių inspekcija arba Muitinės departamentas perduotų įšaldytų ekonominių išteklių pardavimą organizuoja mutatis mutandis taikydami Bešeimininkio, konfiskuoto, valstybės paveldėto, valstybei perduoto turto, daiktinių įrodymų, lobių ir radinių perdavimo, apskaitymo, saugojimo, realizavimo, grąžinimo ir pripažinimo atliekomis taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 26 d. nutarimu Nr. 634 „Dėl Bešeimininkio, konfiskuoto, valstybės paveldėto, valstybei perduoto turto, daiktinių įrodymų, lobių ir radinių perdavimo, apskaitymo, saugojimo, realizavimo, grąžinimo ir pripažinimo atliekomis taisyklių patvirtinimo“, IV skyriuje nustatytus turto pardavimo būdus. Valstybinė mokesčių inspekcija arba Muitinės departamentas gautas lėšas perveda į kompetentingos institucijos arba laikinojo administratoriaus, kuris priėmė sprendimą dėl ekonominių išteklių įšaldymo, Lietuvos Respublikos finansų įstaigoje esančią depozitinę sąskaitą, o jų saugojimo Lietuvos Respublikos finansų įstaigos depozitinėje sąskaitoje išlaidos padengiamos iš lėšų, gautų pardavus įšaldytus ekonominius išteklius.
IX SKYRIUS
INFORMACIJOS GAVIMAS IR TEIKIMAS
63. Fiziniai ir juridiniai asmenys ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo Įstatymo 11 straipsnio 3, 4 ir 5 dalyse nurodytos kompetentingos institucijos kreipimosi neatlygintinai turi pateikti tarptautinių sankcijų įgyvendinimui užtikrinti reikalingus duomenis. Teikiami duomenys turi būti išsamūs ir tikslūs.
64. Įstatymo 11 straipsnio 3, 4 ir 5 dalyse nurodytos kompetentingos institucijos per Užsienio reikalų ministerijos nurodytą terminą teikia Užsienio reikalų ministerijai informaciją, reikalingą Europos Sąjungos institucijoms, Jungtinėms Tautoms ir kitoms tarptautinėms organizacijoms, kurių nustatytos tarptautinės sankcijos yra įgyvendinamos, bei Komisijos veiklai vykdyti.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2022 m. gegužės 525 d. nutarimu Nr. 535
TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ KOORDINAVIMO KOMISIJOS DARBO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Tarptautinių sankcijų koordinavimo komisijos darbo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Tarptautinių sankcijų koordinavimo komisijos (toliau – Komisija) darbo organizavimą.
II SKYRIUS
KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS
4. Komisijos darbą planuoja, organizuoja, Komisijos posėdžio darbotvarkę sudaro ir Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas.
5. Kai nėra Komisijos pirmininko, šio Aprašo 4 punkte nustatytas funkcijas atlieka Komisijos pirmininko pavaduotojas.
6. Komisijos posėdžių darbotvarkė sudaroma pagal Komisijos narių pateiktus siūlomus svarstyti klausimus ir pateikiama Komisijos nariams ne vėliau kaip 1 darbo dieną iki posėdžio.
7. Komisijos posėdžiuose ne Komisijos narių teisėmis gali dalyvauti papildomi atstovai iš Komisijos narių atstovaujamų institucijų.
8. Komisijos veikla grindžiama kolegialaus klausimų svarstymo, demokratijos, teisėtumo, skaidrumo principais.
9. Komisijos nariai Komisijoje gautą ir (ar) sužinotą informaciją turi teisę naudoti tik dalyvaudami Komisijos veikloje.
10. Pagrindinė Komisijos veiklos forma yra posėdžiai, kurie gali būti organizuojami ir nuotoliniu būdu. Komisijos posėdžiai protokoluojami, posėdžio protokolą pasirašo Komisijos pirmininkas ar posėdžiui pirmininkavęs Komisijos pirmininko pavaduotojas ir posėdžio sekretorius.
11. Komisijos pirmininkui nusprendus, posėdžio klausimai gali būti sprendžiami ir elektroninių ryšių priemonėmis. Klausimai pateikiami Komisijos nariams, o šie savo nuomonę pareiškia raštu ir (ar) elektroniniu paštu.
12. Įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nurodytos Komisijos teikiamos rekomendacijos, siūlymai ir gairės priimami paprasta posėdyje dalyvavusių Komisijos narių balsų dauguma. Jeigu balsai pasiskirsto po lygiai, lemia Komisijos pirmininko ar posėdžiui pirmininkaujančio Komisijos pirmininko pavaduotojo balsas.
13. Komisija turi teisę:
13.1. gauti funkcijoms atlikti reikalingą informaciją ir dokumentus iš valstybės ir savivaldybių institucijų;
13.2. kviesti dalyvauti Komisijos posėdžiuose kitų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų ar organizacijų atstovus;
III SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS