A black and white logo  Description automatically generated

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ENERGETIKOS MINISTRO 2023 M. GRUODŽIO 22 D. ĮSAKYMO NR. 1-390 „DĖL ENERGETIKOS MINISTERIJOS ENERGETIKOS PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 03-001-06-03-02 „DIDINTI ATSINAUJINANČIŲ ENERGIJOS IŠTEKLIŲ DALĮ, UŽTIKRINANT ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ INTEGRACIJĄ Į ELEKTROS TINKLUS“ VEIKLOS NR. 11 „PRIVAČIŲ IR VIEŠŲJŲ JURIDINIŲ ASMENŲ INVESTICIJOS Į ELEKTROS ENERGIJOS IŠ AEI GAMYBOS ĮRENGINIUS“ VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO SCHEMOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2025 m. sausio 24 d. Nr. 1-19

Vilnius

 

1.       Pakeičiu Energetikos ministerijos Energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-001-06-03-02 „Didinti atsinaujinančių energijos išteklių dalį, užtikrinant atsinaujinančių išteklių integraciją į elektros tinklus“ veiklos Nr. 11 „Privačių ir viešųjų juridinių asmenų investicijos į elektros energijos iš AEI gamybos įrenginius“ valstybės pagalbos teikimo schemą, patvirtintą Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2023 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 1-390 „Dėl Energetikos ministerijos Energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-001-06-03-02 „Didinti atsinaujinančių energijos išteklių dalį, užtikrinant atsinaujinančių išteklių integraciją į elektros tinklus“ veiklos Nr. 11 „Privačių ir viešųjų juridinių asmenų investicijos į elektros energijos iš AEI gamybos įrenginius“ valstybės pagalbos schemos patvirtinimo“, ir ją išdėstau nauja redakcija (pridedama).

2.       N u s t a t a u, kad šiuo įsakymu nauja redakcija patvirtinta valstybės pagalbos schema taikoma UAB ILTE (toliau – ILTE) vertinant paskolų gavėjų iki šio įsakymo įsigaliojimo dienos pateiktas paraiškas tuo atveju, jei ILTE sprendimai suteikti paskolą pagal pateiktas paraiškas iki šio įsakymo įsigaliojimo nebuvo priimti.

 

 

 

Energetikos ministras                                                                                        Žygimantas Vaičiūnas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos energetikos ministro

2023 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 1-390

(Lietuvos Respublikos energetikos ministro

2025 m. sausio 24 d. įsakymo Nr. 1-19

redakcija)

 

ENERGETIKOS MINISTERIJOS ENERGETIKOS PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 03-001-06-03-02 „DIDINTI ATSINAUJINANČIŲ ENERGIJOS IŠTEKLIŲ DALĮ, UŽTIKRINANT ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ INTEGRACIJĄ Į ELEKTROS TINKLUS“ VEIKLOS NR. 11 „PRIVAČIŲ IR VIEŠŲJŲ JURIDINIŲ ASMENŲ INVESTICIJOS Į ELEKTROS ENERGIJOS IŠ AEI GAMYBOS ĮRENGINIUS“ VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO SCHEMA

 

Eil.

Nr.

Pagrindiniai

elementai

Paaiškinimas

1.

Teisinis pagrindas

1.1. 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamentas (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. birželio 23 d. (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 651/2014). Teikiant pagalbą pagal Reglamento (ES) Nr. 651/2014 41 straipsnį turi būti užtikrinta atitiktis minėto straipsnio 1 daliai (investicinė pagalba teikiama atsinaujinančiųjų išteklių energijos iš atsinaujinančiųjų energijos išteklių gamybai); 5 daliai (investicinė pagalba teikiama naujiems įrenginiams); 6 daliai (tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos visos investicinės išlaidos); laikomasi 41 straipsnio 7 ir 8 dalyse nurodytų intensyvumų ir laikomasi visų Reglamento (ES) Nr. 651/2014 I skyriaus reikalavimų.

 

1.2. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2021/241 2021 m. vasario 12 d. kuriuo nustatoma ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonė.

1.3. 2021 m. liepos 26 d. Europos Sąjungos Tarybos patvirtintas Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo planas „Naujos kartos Lietuva“ su visais pakeitimais.

1.4. Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymas Nr. 1K-237 „Dėl 2021-2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“.

2.

 

Finansinei priemonei „Privačių ir viešųjų juridinių asmenų investicijos į elektros energijos iš AEI gamybos įrenginius (toliau – Priemonė) skiriama finansavimo suma ir metinis valstybės pagalbos biudžetas

2.1. Iki 549 130 737 (penki šimtai keturiasdešimt devyni milijonai šimtas trisdešimt tūkstančių septyni šimtai trisdešimt septyni) eurų REPowerEU lėšų ir iki 22 562 000 (dvidešimt du milijonai penki šimtai šešiasdešimt du tūkstančiai) eurų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų.

2.2. Pagal Priemonės schemą (toliau – Schema) apskaičiuotas vidutinis metinis galimas suteikti valstybės pagalbos dydis neturi viršyti Reglamento (ES) Nr. 651/2014 1 straipsnio 2 dalies a punkte nustatytų ribų.

2.3. Bendra paskolų suma paskolų gavėjams apibrėžtiems Schemos 7.1.3 papunktyje negali viršyti 100 000 000 (šimtas milijonų) eurų.

3.

Schemos galiojimo trukmė

Pagal šią Schemą paskolos sutartys su paskolos gavėjais turi būti sudarytos ne vėliau kaip iki 2026 m. birželio 30 dienos.

4.

Paskolos davėjas

Priemonę įgyvendins ir paskolas teiks UAB ILTE (toliau – ILTE) kaip Energijos efektyvumo fondo (toliau – ENEF) valdytoja, paskirta vadovaujantis ENEF sutartimi, kuri Priemonę įgyvendina teikdama paskolas tiesiogiai paskolų gavėjams.

5.

Sąvokos

Schemoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamento (ES) Nr. 651/2014 2 straipsnyje, Lietuvos Respublikos nacionalinio plėtros banko įstatyme, Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme (toliau – SVV įstatymas), Lietuvos Respublikos įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos žemės įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įmonių įstatyme, Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatyme ir kt.

6.

Remiama veikla

Saulės ir (ar) vėjo elektrinių įrengimas, statyba arba įsigijimas.

 

7.

 

Paskolos gavėjai ir jiems keliami reikalavimai

 

 

7.1. Paskolos teikiamos:

7.1.1. gaminantiems vartotojams, arba asmenims, siekiantiems tapti gaminančiais vartotojais;

7.1.2. elektros energijos gamintojams, numatantiems elektros energiją gaminti elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos įrenginiuose, kurių leistina generuoti galia lygi nuliui ir pagamintą elektros energiją vartoti savo reikmėms ir ūkio poreikiams tenkinti,

7.1.3. juridiniams asmenims, statantiems saulės ir (ar) vėjo elektrines Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 201 straipsnio 8 dalyje nustatyta tvarka;

7.1.4. įmonių grupės įmonei, statančiai ir (ar) įsigyjančiai saulės ir (ar) vėjo elektrines, skirtas įmonių grupės reikmėms ir ūkio poreikiams tenkinti, kai veikla vykdoma Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 201 straipsnio 8 dalyje nustatyta tvarka ir sąlygomis.

7.2. Paskolos gavėjai yra:

7.2.1. Privatūs juridiniai asmenys:

7.2.1.1. SVV įstatymo 3 straipsnyje nurodytus reikalavimus atitinkančios: labai mažos, mažos ir vidutinės įmonės (toliau – MVĮ), arba didelės įmonės (toliau – didelė įmonė) (toliau kartu – įmonės);

7.2.1.2. valstybės valdomos bendrovės;

7.2.1.3. savivaldybės valdomos bendrovės;

7.2.1.4. kiti privatūs juridiniai asmenys.

7.2.2. viešieji juridiniai asmenys:

7.2.2.1. valstybės ir savivaldybės įmonės;

7.2.2.2. viešosios įstaigos;

7.2.2.3. savivaldybės;

7.2.2.4. kiti viešieji juridiniai asmenys, atitinkantys pelno nesiekiantiems asmenims nustatytus kriterijus.

7.3. Paskolos neteikiamos įmonėms, vykdančioms veiklą žuvininkystės, akvakultūros sektoriuje.

7.4. Paskolos gavėjas atitinka šiuos reikalavimus:

7.4.1. Paskolos gavėjui, jo vadovui, atstovui, paskolos gavėjo nuosavybės ir valdymo struktūroje esantiems asmenims, naudos gavėjui, kaip jis apibrėžtas Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje, arba fiziniams ir juridiniams asmenims, kurių naudai bus naudojama paskola, sandorio ir (arba) mokėjimo bei tiekimo grandinėje dalyvaujantiems subjektams nėra taikomos tarptautinės sankcijos ir (ar) ribojamosios priemonės, kaip šios sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatyme, taip pat sankcijos, kurias nustato, taiko ar administruoja Jungtinių Amerikos Valstijų Vyriausybė (įskaitant Jungtinių Amerikos Valstijų Iždo departamento Užsienio lėšų kontrolės biurą (angl. The Office of Foreign Assets Control of the U.S. Department of the Treasury);

7.4.2. Paskolos gavėjas veikia Lietuvos Respublikoje. Paskolos gavėjas laikomas veikiančiu Lietuvos Respublikoje tuo atveju, jei jis kuria darbo vietas Lietuvos Respublikoje ir (arba) nuo savo vykdomos veiklos moka mokesčius arba Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įmokas į Lietuvos Respublikos biudžetą;

7.4.3. Per paskutinius 5 metus galutiniu teismo sprendimu ar galutiniu administraciniu sprendimu paskolos gavėjas nėra pripažintas kaltu ir neturi neišnykusio ar nepanaikinto teistumo dėl pareigų, susijusių su mokesčių ar socialinio draudimo įmokų mokėjimo, neatitikimo;

7.4.4. Paskolos gavėjas atitinka minimalius patikimo mokesčių mokėtojo kriterijus, nustatytus Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnyje;

7.4.5. Paskolos gavėjas ir įmonių grupė (jei paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) sprendimo suteikti paskolą metu nėra patiriantys sunkumų, kaip tai apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 2 straipsnio 18 punkte;

7.4.6. Paskolos gavėjui nėra iškelta bankroto ir (ar) restruktūrizavimo byla pagal Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymą, jis nėra likviduojamas;   

7.4.7. Paskolos gavėjas yra pateikęs valstybės įmonei Registrų centrui (kai tai yra privaloma pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, reglamentuojančius finansinę atskaitomybę) finansinių ataskaitų už paskutinius dvejus finansinius metus ar trumpesnį terminą (jei paskolos gavėjas veikia trumpiau nei dvejus metus) rinkinį, kuriame būtų išsamiai pateikta nuosavo kapitalo sudėtis. Jei paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei, valstybės įmonei Registrų centrui turi būti pateiktas įmonių grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų už paskutinius dvejus finansinius metus ar trumpesnį terminą (jei paskolos gavėjas veikia trumpiau nei dvejus metus) rinkinys, kuriame būtų išsamiai nurodyta nuosavo kapitalo sudėtis;

7.4.8. Paskolos gavėjas nėra gavęs Lietuvos Respublikoje valstybės pagalbos, kuri paskolos davėjo sprendimu buvo pripažinta nepagrįstai išmokėta, arba, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 55 straipsnio 2 dalyje, Europos Komisijos buvo pripažinta nesuderinama su Europos Sąjungos vidaus rinka, arba pagalbos teikėjo sprendimu pripažinta neteisėta pagalba, arba yra grąžinęs visą jos sumą, įskaitant palūkanas, kaip nustatyta 2015 m. liepos 13 d. Tarybos reglamente (ES) 2015/1589, nustatančiame išsamias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio taikymo taisykles;

7.4.9. Paskolos gavėjui gali būti suteikta atitinkamo dydžio valstybės pagalba, vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 4 straipsnio 1 dalies s) punkto ir 41 straipsnio nuostatomis;

7.4.10. Paskolos gavėjo veikla nėra vykdoma Reglamento (ES) Nr. 651/2014 1 straipsnio 3 dalies a ir c punktuose išvardytais atvejais;  

7.4.11. Paskolos gavėjo ir (ar) paskolos negrąžinimo rizika yra priimtino rizikingumo lygio, įskaitant riziką, susijusią su paskolos gavėjo, jo vadovo, savininkų, naudos gavėjų reputacija ir paskolos gavėjo įgyvendinamo projekto (toliau – Projektas)  rangovu (-ais), o Projektas paskolos davėjo yra pripažintas ekonomiškai pagrįstu ir finansiškai gyvybingu. Rizikingumo lygio ir Projekto ekonominio pagrįstumo bei finansinio gyvybingumo vertinimas atliekamas paskolos davėjo vidaus procedūrų nustatyta tvarka, o reikalavimai Projektą įgyvendinančiam rangovui skelbiami viešai paskolos davėjo interneto svetainėje https://ilte.lt;

7.4.12. Paskolos gavėjas neturi prekybinių įsipareigojimų su Rusijos Federacijos, Baltarusijos Respublikos, Rusijos Federacijos aneksuoto Krymo, Moldovos Respublikos vyriausybės nekontroliuojamos Padniestrės teritorijos bei Sakartvelo vyriausybės nekontroliuojamos Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijos fiziniais ir (ar) juridiniais asmenimis arba yra juos nutraukęs. Atitiktis šiame papunktyje nurodytam reikalavimui vertinama pagal paskolos gavėjo paskolos davėjui pateiktą informaciją (laisvos formos patvirtinimą apie prekybinių įsipareigojimų nutraukimą arba jų neturėjimą);

7.4.13. Per paskutinius 5 metus galutiniu teismo sprendimu arba galutiniu administraciniu sprendimu paskolos gavėjas, jo vadovas, administracijos, valdymo ir (ar) priežiūros organų narys arba asmuo, turintis paskolos gavėjo atstovavimo, sprendimų priėmimo ar kontrolės įgaliojimus, nėra pripažintas kaltu ir neturi neišnykusio ar nepanaikinto teistumo dėl:

7.4.13.1. padaryto sunkaus profesinio nusižengimo;

7.4.13.2. sukčiavimo;

7.4.13.3. korupcijos;

7.4.13.4. nusikalstamo susivienijimo;

7.4.13.5. pinigų plovimo arba teroristų finansavimo;

7.4.13.6. teroristinių nusikaltimų arba su teroristine veikla susijusių nusikaltimų;

7.4.13.7. vaikų darbo ar kitų su prekyba žmonėmis susijusių nusikalstamų veikų;

7.4.13.8. dėl netinkamai vykdytų įsipareigojimų, susijusių su jam skirta Europos Sąjungos finansine parama, ir dėl to įsipareigojimai buvo nutraukti anksčiau laiko ar iš jo buvo pareikalauta atlyginti nuostolius ar buvo pritaikytos kitos sankcijos;

7.4.13.9. padaryto pažeidimo, kaip ši sąvoka apibrėžta 1995 m. gruodžio 18 d. Tarybos reglamento (EB, Euratomas) Nr. 2988/95 dėl Europos Bendrijų finansinių interesų apsaugos 1 straipsnio 2 dalyje, t. y, bet kuris Bendrijos teisės aktų nuostatų pažeidimas, susijęs su ekonominės veiklos vykdytojo veiksmų ar neveikimo, dėl kurio Bendrijų bendrajam biudžetui ar jų valdomiems biudžetams padaroma žala sumažinant ar iš viso prarandant pajamas, gaunamas iš tiesiogiai Bendrijų vardu surinktų nuosavų lėšų, arba darant nepagrįstas išlaidas;

7.4.13.10. įsteigto kitoje jurisdikcijoje juridinio asmens, ketinant išvengti mokestinių, socialinių arba bet kokių kitų teisinių pareigų pagal jo registruotos buveinės, centrinės administracijos ar pagrindinės verslo vietos jurisdikciją arba nustatyta, kad paskolos gavėjas buvo įsteigtas turint šiame papunktyje nurodytą ketinimą.

7.4.14. Paskolos gavėjas nepalaiko verslo santykių su juridiniais asmenimis, registruotais teritorijose, kurios pagal savo jurisdikciją nebendradarbiauja su Europos Sąjunga tarptautiniu mastu suderintų mokesčių taikymo srityje.

7.4.15. Paskolos gavėjo nuosavybės rodiklis (nuosavo kapitalo ir viso turto santykis) po paskolos suteikimo nėra mažesnis kaip 0,1 arba 0,15 į nuosavą kapitalą įtraukiant akcininkų, susijusių ir (ar) kitų trečiųjų asmenų paskolos gavėjui suteiktas paskolas, subordinuotas ILTE paskolos (-ų) atžvilgiu (toliau – trečiųjų asmenų subordinuotos paskolos) (be trečiųjų asmenų subordinuotų paskolų nuosavas kapitalas turi būti teigiamas), skaičiuojant pagal paskutinių finansinių metų finansinių ataskaitų rinkinį ar paskutinį tarpinį finansinių ataskaitų rinkinį, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymo 3 straipsnyje. Jeigu pagal paskutinių finansinių metų finansinių ataskaitų rinkinį nuosavybės rodiklis po paskolos suteikimo yra mažesnis kaip 0,1 arba 0,15 įtraukus trečiųjų asmenų subordinuotas paskolas, o pagal paskutinį tarpinį finansinių ataskaitų rinkinį yra didesnis kaip 0,1 arba 0,15 įtraukus trečiųjų asmenų subordinuotas paskolas, paskolos gavėjas privalo pateikti ILTE nuosavybės struktūros pokyčius pagrindžiančius dokumentus (sukauptų nuostolių padengimo, kapitalo padidinimo apmokėjimo, turto vertinimo ir (arba) kitus nuosavybės struktūros pokyčius įrodančius dokumentus). Paskolos gavėjo nuosavybės rodiklis netaikomas paskolos gavėjui, kurį kontroliuoja ar kurio savininkė ar dalininkė yra savivaldybė ar valstybė, turinti daugiau negu 1/2 balsų visuotiniame dalininkų susirinkime arba valstybė ar savivaldybė yra įgijusi akcijų, visuotiniame akcininkų susirinkime suteikiančių daugiau kaip 1/2 balsų.

8.

Tinkamos finansuoti Projekto išlaidos

8.1. Pagal Priemonę paskolos lėšomis gali būti finansuojamos šios Projekto išlaidos:

8.1.1. Pasirengimo elektrinės statybai ir prijungimo dokumentacijos parengimas (techninio ir darbo projektų parengimas, statybą leidžiančio dokumento išdavimas ir kita);

8.1.2. Privažiavimo kelių iki sklypo, kuriame statoma saulės ir/ar vėjo elektrinė, statybos išlaidos, kai jos sudaro ne daugiau nei 10 proc. visų tinkamų finansuoti išlaidų vertės;

8.1.3. žemės sklypo sutvarkymas, infrastruktūros ir inžinerinių tinklų bei sistemų sklype įrengimas ir (ar) sutvarkymas ir apsaugos įrengimo darbai (įskaitant sklypo aptvėrimo, apšvietimo išlaidas) (jei saulės ir (ar) vėjo elektrinė statoma ant žemės);

8.1.4. saulės ir (ar) vėjo elektrinės ir reikalinga įsigyti susijusi elektrotechninė įranga, konstrukcijos, kabeliai bei susiję montavimo (derinimo) darbai ir kiti susiję saulės ir (ar) vėjo elektrinės statybos darbai pagal sudarytas turto įsigijimo, prekių tiekimo ir (ar) paslaugų atlikimo, rangos sutartis;

8.1.5. elektros jungties (oro linijos/kabelio) tiesimo  darbai iki saulės ir (ar) vėjo elektrinės prijungimo vietos;

8.1.6. elektrinės prijungimo prie elektros energijos skirstomojo ir (arba) perdavimo tinklo mokestis pagal prisijungimo sąlygas;

8.1.7. pastatytos, bet iki perleidimo pareiškėjo nuosavybėn neeksploatuotos elektrinės įsigijimo investicinės išlaidos;

8.1.8. pastatytos ir neeksploatuotos elektrinės dalies įsigijimo investicinės išlaidos.

9.

Netinkamos finansuoti išlaidos  

 

 

9.1. Pagal Priemonę paskolos lėšomis negali būti apmokamos:

9.1.1. paskolos gavėjo išlaidos, kurios nėra Tinkamos finansuoti Projekto išlaidos;

9.1.2. išlaidos, kurios buvo finansuotos (apmokėtos) ar finansuojamos iš ES fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ir (ar) kitos tarptautinės paramos ar nacionalinių lėšų, jei, visas lėšas kartu sudėjus su Paskolos lėšomis, išlaidos būtų finansuotos daugiau kaip 100 procentų išlaidų vertės;

9.1.3. paraiškos paskolai bei Projekto aprašymo parengimo išlaidos;

9.1.4.  žemės įsigijimo ir (ar) nuomos ir su tuo susijusios išlaidos;

9.1.5. Projekto investicijos, kurios pradėtos įgyvendinti iki paraiškos pateikimo dienos, t. y. iki paraiškos pateikimo dienos jau pasirašyta (-os) sutartis (-ys) ir (arba) apmokėta sąskaita dėl turto įsigijimo, prekių tiekimo ir (ar) paslaugų atlikimo, rangos darbų pradėjimo;

9.1.6. atsiskaitymams su Rusijos Federacijos, Baltarusijos Respublikos, Rusijos Federacijos aneksuotame Kryme, Moldovos Respublikos Vyriausybės nekontroliuojamoje Padniestrės teritorijoje bei Sakartvelo Vyriausybės nekontroliuojamose Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijose registruotais fiziniais ir (ar) juridiniais asmenimis;

9.1.7. Schemos 7.1.1, 7.1.2 ir 7.1.4 papunkčiuose nurodytų paskolos gavėjų Projektų, kuriais siekiama įsigyti saulės ar vėjo elektrinę ar jos dalį, išlaidos, kai saulės ar vėjo elektrinės yra pastatytos ar įrengtos juridinio asmens, apibrėžto Schemos 7.1.3 papunktyje, ir buvo finansuotos iš Priemonei skirtų lėšų arba pagal Lietuvos Respublikos Ekonomikos ir inovacijų ministerijos priemonę „Tiesioginės paskolos, skirtos atsinaujinančių išteklių energetikos projektams finansuoti“, kuri buvo patvirtinta Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2023 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. 4-387 „Dėl Skatinamosios finansinės priemonės „Tiesioginės paskolos, skirtos atsinaujinančių išteklių energetikos projektams finansuoti“ schemos patvirtinimo“;

9.1.8. PVM, jei Paskolos gavėjas yra viešasis juridinis asmuo, kuris teisės aktų nustatyta tvarka turi galimybę įtraukti PVM į PVM atskaitą, arba privatus juridinis asmuo.

10.

Projekto atitiktis principui „nedaryti reikšmingos žalos“ (angl. Do-No-Significant Harm)

Finansuojamas Projektas turi atitikti principą „nedaryti reikšmingos žalos“, kaip apibrėžta 2020 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2020/852 dėl sistemos tvariam investavimui palengvinti sukūrimo, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) 2019/2088, 17 straipsnyje, atsižvelgiant į 2021 m. vasario 18 d. Komisijos pranešimu 2021/C 58/01 patvirtintas Reikšmingos žalos nedarymo principo taikymo pagal Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės reglamentą technines gaires.

11.

 

Paskolų teikimo sąlygos

 

11.1. Paskolos suteikiamos paskolos gavėjo Projektui finansuoti, sudarant paskolos sutartį tarp paskolos davėjo ir paskolos gavėjo (toliau – Paskolos sutartis);

11.1.1. Viešajam juridiniam asmeniui, kuriame 50 procentų ir daugiau akcijų, pajų ar kitokių dalyvavimą kapitale žyminčių kapitalo dalių arba 50 procentų ir daugiau įmonės dalyvių balsų tiesiogiai ar netiesiogiai (pagal balsavimo sutartį, balsavimo teisės perleidimo sutartį, įgaliojimą ir pan.) atskirai arba kartu turi valstybė ir (ar) savivaldybė, gali būti suteiktas iki 100 proc. finansavimas nuo tinkamų finansuoti išlaidų sumos.

11.1.2.    Privatiems juridiniams asmenims ir viešiesiems juridiniams asmenims, išskyrus nurodytus 11.1.1 papunktyje, gali būti suteiktas iki 80 proc. finansavimas nuo tinkamų finansuoti išlaidų sumos be PVM.

11.2. Paskolos laikotarpis ne ilgiau nei 20 metų imtinai, kai paskolos gavėjas siekia statyti ir (ar) įsirengti, ir (ar) įsigyti saulės ir (ar) vėjo, ir (ar) hibridinę elektrinę.

11.3. Paskolos gavėjas gali paskolą ar jos dalį grąžinti anksčiau nei Paskolos sutartyje nurodytas paskolos laikotarpis be jokių papildomų mokesčių;

11.4. Metinė palūkanų norma nustatoma kaip kintamos palūkanos: 1 proc. + 6 mėn. EURIBOR (esant neigiamai 6 mėn. EURIBOR reikšmei, laikoma, kad 6 mėn. EURIBOR reikšmė lygi 0 proc. Visais atvejais metinė palūkanų norma negali viršyti 3 proc.

11.5. Paskolos panaudojimo laikotarpis:

11.5.1. iki 36 mėnesių imtinai, pradedant skaičiuoti nuo Paskolos sutarties sudarymo, kai paskolos gavėjas siekia statyti ir (ar) įsirengti ir (ar) įsigyti saulės elektrinę;

11.5.2. iki 48 mėnesių imtinai, pradedant skaičiuoti nuo Paskolos sutarties sudarymo, kai paskolos gavėjas siekia statyti ir (ar) įsirengti ir (ar) įsigyti vėjo elektrinę ar hibridinę (kurios viena dalių – vėjo, o kita – saulės) elektrinę.

11.6. Paskolos panaudojimo laikotarpis gali būti pratęstas paskolos gavėjo prašymu paskolos gavėjo ir paskolos davėjo rašytiniu  susitarimu;

11.7. Paskolos gavėjas paskolą turi pradėti grąžinti pagal paskolos gavėjui pateikiamą grafiką, kuris yra sudedamoji Paskolos sutarties dalis.

11.8. Už paskolos panaudojimą pagal Paskolos sutartyje nurodytą paskirtį atsakingas paskolos gavėjas;

11.9. Jei nustatoma, kad paskolos gavėjas pateikė neteisingą informaciją ir (ar) dokumentus ir (ar) nuslėpė informaciją, turinčią reikšmės paskolos suteikimui, paskolos gavėjas privalo grąžinti visą neteisėtai gautą valstybės pagalbą su Paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis ir su palūkanomis, kurios skaičiuojamos nuo valstybės pagalbos suteikimo dienos iki jos išieškojimo dienos, kaip nustatyta Reglamente (ES) 2015/1589;

11.10. Išsami Priemonės įgyvendinimo tvarka ir procedūros  nustatomos Priemonės aprašyme, tvirtinamame ILTE generalinio direktoriaus įsakymu.

12.

Privataus finansuotojo dalyvavimas Projekte, kurį vykdo privatus juridinis asmuo

12. Privačiajam juridiniam asmeniui ir (arba) viešajam juridiniam asmeniui, išskyrus nurodytą 11.1.1 papunktyje, Paskola gali būti suteikta tik tuo atveju, jei bent 20 proc. Projekto tinkamų finansuoti išlaidų dalis ir visos netinkamomis pripažintos išlaidos yra finansuojamos Paskolos gavėjo nuosavomis ar (ir) skolintomis lėšomis. Paskolos gavėjo nuosavos arba skolintos lėšos negali būti finansuotos ar finansuojamos iš kitų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir (arba) savivaldybių biudžetų, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (ar) savivaldybės, Europos Sąjungos (toliau – ES) struktūrinių fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos lėšų ir šiam finansavimui gauti negali būti suteikta valstybės pagalba.

 

13.

 

Paskolos dydis vienam paskolos gavėjui ir Projektui

13.1. Vienam paskolos gavėjui ar įmonių grupei (jei paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) gali būti suteikiamos kelios paskolos, tačiau bendra Paskolų suma negali būti didesnė kaip 100 000 000 (šimtas milijonų) eurų. Suteikiamos paskolos dydis paskolos gavėjui ar įmonių grupei (jei paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) turi neviršyti galimo suteikti valstybės pagalbos dydžio vienam Projektui, kaip nurodyta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 4 straipsnio 1 dalies s) punkte.

14.

Valstybės pagalbos apskaičiavimas

14.1. Valstybės pagalbos, suteikiamos paskolos davėjui, dydį kaip bendrąjį subsidijos ekvivalentą (toliau – BSE) skaičiuoja ILTE, atsižvelgdama į Europos Komisijos komunikatą dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo (2008/C 14/02)9;

14.2. Paskolos gavėjui apskaičiuotas valstybės pagalbos dydis (BSE), priklauso nuo paskolos gavėjui nustatytos paskolos palūkanų normos ir orientacinės rinkos palūkanų normos skirtumo bei atitinkamos taikomos rizikos premijos (maržos), kuri priklauso nuo paskolos gavėjo reitingo ir įkeičiamo turto dydžio;

14.3. Skaičiuojant BSE, yra įvertinama paskolos suma, paskolos laikotarpis ir metinė palūkanų norma;

14.4. Ateityje mokama pagalba diskontuojama iki suteikimo momentu esamos jos vertės. Diskonto norma nustatoma atsižvelgiant į Europos Komisijos komunikatą dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo (2008/C 14/02)9;

14.5. Jeigu BSE viršija didžiausią galimą suteikti valstybės pagalbos dydį, atitinkamai, suderinus su paskolos gavėjui, yra keičiamos paskolos suteikimo sąlygos (paskolos suma, paskolos laikotarpis, paskolos palūkanų normos dydis), arba paskola nesuteikiama.

15.

 

Valstybės pagalbos sumavimas

Pagal Schemą teikiama valstybės pagalba sumuojama, kaip tai nurodyta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 8 straipsnyje.

16.

 

Stebėsena

 

16.1. Paskolos davėjas turi užtikrinti, kad teikiamos paskolos atitiktų Reglamento (ES) Nr. 651/2014, ir Schemos nuostatas

16.2. Paskolos davėjas turi pateikti duomenis apie suteiktą pagalbą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui, vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“.

17.

Skaidrumo reikalavimai

17.1. Vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 9 straipsnio nuostatomis, informaciją apie suteiktą valstybės pagalbą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo valstybės pagalbos suteikimo dienos būtina paskelbti Europos Komisijos valstybės pagalbos skaidrumo viešos paieškos interneto svetainėje https://webgate.ec.europa.eu/competition/transparency/public?lang=en.

17.2. Reglamento (ES) Nr. 651/2014 III priede nurodytą informaciją pagalbos davėjas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos pateikia Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai, kuri ją paskelbia Schemos 17.1 papunktyje nurodytoje interneto svetainėje.

17.3. Energetikos ministerija užtikrina, kad įgyvendinant valstybės pagalbos schemą, kuriai taikoma išimtis pagal Reglamentą (ES) Nr. 651/2014, vadovaujantis šio reglamento 11 straipsnyje nustatyta tvarka, Europos Komisijai būtų perduodama informacijos apie tokią pagalbą santrauka pagal šio reglamento II priede pateiktą standartinę formą. Užpildyta forma Europos Komisijai perduodama per Konkurencijos tarybą.

17.4. Informacija ir dokumentai, susiję su valstybės pagalbos teikimu ir Schemos reikalavimų įgyvendinimu, paskolos davėjo saugomi 10 metų nuo paskutinės pagalbos suteikimo dienos ar atitinkamai nuo paskutinio dokumento dėl pagalbos suteikimo gavimo datos.

17.5. Duomenų valdytoja ILTE tvarko su Priemonės įgyvendinimu susijusius asmens duomenis: pareiškėjo (jo atstovo) kartu su paraiška pateikti bei teisės aktų nustatyta tvarka iš kitų šaltinių gauti atstovų/partnerių (komandos) narių, privataus finansuoto (taip pat fizinio asmens), užtikrinimo priemonės teikėjo asmens duomenis, nurodytus šios Priemonės įgyvendinimo sąlygų aprašymo, tvirtinamo ILTE generalinio direktoriaus įsakymu, priede „Privatumo pranešimas duomenų subjektams apie asmens duomenų tvarkymą įgyvendinant finansinę priemonę „Privačių ir viešųjų juridinių asmenų investicijos į elektros energijos iš AEI gamybos įrenginius“ nustatytais tikslais ir sąlygomis. Privatumo pranešimas duomenų subjektams apie asmens duomenų tvarkymą įgyvendinant finansinę priemonę „Privačių ir viešųjų juridinių asmenų investicijos į elektros energijos iš AEI gamybos įrenginius“ yra skelbiamas ILTE interneto svetainėje (https://ilte.lt/).

 

_____________________