Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 1998 M. LIEPOS 17 D. NUTARIMO NR. 892 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2024 m. rugsėjo 4 d. Nr. 758

Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 17 d. nutarimą Nr. 892 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“ ir jį išdėstyti nauja redakcija:

 

„LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 29 straipsnio 7 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatus (pridedama).“

 

 

 

Ministrė Pirmininkė                                                                               Ingrida Šimonytė

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras                                                  Vytautas Šilinskas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1998 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 892

(Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2024 m. rugsėjo 4 d. nutarimo Nr. 758

redakcija)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS NUOSTATAI

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija (toliau – Ministerija) yra Lietuvos Respublikos valstybės įstaiga.

2. Ministerija yra biudžetinė įstaiga, kurios juridinio asmens kodas – 188603515 ir kuri turi sąskaitą valstybės ižde bei antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu. Ministerijos buveinė: A. Vivulskio g. 11, 03162 Vilnius, Lietuvos Respublika.

3. Ministerijos finansavimo šaltiniai – Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimai ir kitos teisėtai gautos lėšos.

4. Ministerijos savininkė yra valstybė. Ministerijos savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybė, kuri vykdo Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatyme ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatyme nurodytas funkcijas.

5. Vieši Ministerijos pranešimai skelbiami Ministerijos interneto svetainėje (socmin.lrv.lt), socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje, profesiniame socialiniame tinkle „LinkedIn“ ir prireikus kitose visuomenės informavimo priemonėse.

6. Ministerijos nuostatai (toliau – Nuostatai) keičiami Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento ir ministrų, vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų ir kitų vyriausybei pavaldžių ir atskaitingų viešojo administravimo subjektų norminių teisės aktų projektų rengimo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka.

 

II SKYRIUS

MINISTERIJOS VEIKLOS TIKSLAI IR FUNKCIJOS

 

7. Ministerijos veiklos tikslai:

7.1. formuoti darbo santykių ir darbo apmokėjimo politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, gerinant darbo sąlygas;

7.2. formuoti darbo rinkos ir užimtumo rėmimo politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, didinant užimtumą ir darbo pajamas;

7.3. formuoti darbuotojų saugos ir sveikatos politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, gerinant darbuotojų saugą ir sveikatą;

7.4. formuoti valstybinio socialinio draudimo (ligos, motinystės, nedarbo, nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų) politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, užtikrinant visišką ar dalinį pajamų netekimo kompensavimą dirbantiesiems per valstybinį socialinį draudimą (ligos, motinystės, nedarbo, nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų);

7.5. formuoti pensijų politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, užtikrinant pensinių išmokų (socialinio draudimo, pensijų kaupimo, valstybinių, šalpos ir kitų pensijų bei pensinio pobūdžio išmokų) mokėjimą senatvės, negalios, našlystės (vienišumo) ir kitais pensinių išmokų mokėjimą reguliuojančiuose įstatymuose numatytais atvejais;

7.6. formuoti piniginės socialinės paramos (socialinės pašalpos ir kompensacijų nepasiturintiems gyventojams, išmokų vaikams, socialinės paramos mokiniams ir paramos mirties atveju) ir kitos valstybės paramos politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, užtikrinant pajamas būtiniausiems socialiai pažeidžiamų grupių asmenų  (šeimų), kurie (kurios) yra jautrūs (-ios) socialiniams, ekonominiams iššūkiams, rizikoms ir turi mažiau išteklių su jais sėkmingai susidoroti, poreikiams patenkinti;

7.7. formuoti paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, didinant būsto prieinamumą;

7.8. formuoti socialinių paslaugų politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, gerinant socialinių paslaugų prieinamumą ir kokybę;

7.9. formuoti šeimos ir vaiko teisių apsaugos politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, sudarant sąlygas užtikrinti šeimos gerovę ir vaiko teisių apsaugą;

7.10. formuoti jaunimo politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, sprendžiant jaunimo socialines problemas, sudarant palankias asmeninės jauno žmogaus brandos ir sėkmingos įtraukties į visuomenę sąlygas;

7.11. formuoti socialinės įtraukties ir lygių galimybių politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, sprendžiant socialiai pažeidžiamų grupių asmenų problemas;

7.12. formuoti aktyvaus senėjimo ir vyresnio amžiaus asmenų (60 metų ir vyresnių) socialinės įtraukties politiką, organizuoti ir koordinuoti jos įgyvendinimą, užtikrinant jų galimybes dalyvauti visuomenės gyvenime;

7.13. formuoti moterų ir vyrų lygių galimybių politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, užtikrinant lygias asmenų galimybes;

7.14. formuoti nevyriausybinių organizacijų plėtros ir savanoriškos veiklos politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, skatinant nevyriausybinių organizacijų plėtrą ir savanorišką veiklą;

7.15. formuoti užsieniečių, turinčių Lietuvos Respublikos įstatyme „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ nustatytais pagrindais išduotą leidimą gyventi Lietuvos Respublikoje (toliau – užsieniečiai, turintys leidimą gyventi Lietuvoje), socialinės įtraukties politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, užtikrinant šių asmenų galimybes dalyvauti visuomenės gyvenime;

7.16. formuoti asmenų su negalia teisių apsaugos ir negalios nustatymo politiką, organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą, užtikrinant šių asmenų galimybes dalyvauti visuomenės gyvenime.

8. Ministerija, siekdama Nuostatų 7 punkte numatytų veiklos tikslų, vykdo šias funkcijas:

8.1. rengia Lietuvos Respublikos Seimo priimamų teisės aktų, Vyriausybės nutarimų, sprendimų, rezoliucijų, kitų teisės aktų projektus, organizuoja ir (arba) koordinuoja priimtų teisės aktų įgyvendinimą;

8.2. vertina gautus derinti teisės aktų projektus ir teikia dėl jų savo išvadas;

8.3. atlieka galiojančio teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimą;

8.4. rengia planavimo dokumentus, koordinuoja ir kontroliuoja jų įgyvendinimą;

8.5. įgyvendina duomenimis ir įrodymais grindžiamą socialinės apsaugos ir darbo srities politiką.

9. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.1 papunktyje nurodyto veiklos tikslo, vykdo šias funkcijas:

9.1. analizuoja ir vertina darbo santykių būklę bei problemas Lietuvoje ir teikia pasiūlymus valstybės institucijoms, kaip jas spręsti;

9.2. analizuoja ir vertina minimaliojo darbo užmokesčio, vidutinio darbo užmokesčio dydžius, kitas darbo apmokėjimo sąlygas, jų kitimo tendencijas Lietuvoje, lygina su tendencijomis kitose šalyse ir teikia pasiūlymus valstybės institucijoms dėl darbo užmokesčio dydžių ir darbo apmokėjimo sąlygų;

9.3. analizuoja ir vertina socialinės partnerystės būklę Lietuvoje, socialinės partnerystės plėtrą ir įgyvendina priemones, skirtas socialinės partnerystės ir įmonių bei organizacijų socialinės atsakomybės plėtrai;

9.4. organizuoja Lietuvos Respublikos trišalės tarybos ir jos komisijų bei komitetų posėdžius, rengia Trišalės tarybos sprendimų projektus, prižiūri jų įgyvendinimą ir teikia informaciją apie tai Trišalei tarybai, rengia pasiūlymus Trišalei tarybai jos kompetencijai priskirtais klausimais, teikia Trišalės tarybos išvadas Vyriausybei, administruoja Trišalės tarybos interneto svetainę, vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos darbo kodekso 185 straipsnio 3 ir 7 dalyse;

9.5. vykdo funkcijas, nurodytas Darbo kodekso 237 straipsnio 3 dalyje ir 240 straipsnio 5 dalyje.

10. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.2 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

10.1. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 121 straipsnio 1 dalyje ir 15 straipsnio 1 dalyje;

10.2. analizuoja užsieniečių (iš trečiųjų šalių) užimtumą ir rengia pasiūlymus dėl jų įsidarbinimo.

11. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.3 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

11.1. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje;

11.2. koordinuoja nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų prevencijos priemonių rengimą ir įgyvendinimą;

11.3. organizuoja Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos komisijos darbą.

12. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.4 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

12.1. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 28 straipsnyje;

12.2. analizuoja privalomojo ir savanoriškojo socialinio draudimo suderinamumą ir rengia pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms dėl valstybinio savanoriškojo socialinio draudimo.

13. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.5 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

13.1. analizuoja pensijų (socialinio draudimo, pensijų kaupimo, valstybinių, šalpos ir kitų pensijų bei pensinio pobūdžio išmokų) sistemos atitiktį šių išmokų gavėjų interesams, atsižvelgdama į valstybės finansines galimybes bei kitų šalių pensijų sistemas, ir teikia pasiūlymus Vyriausybei, kaip tobulinti pensijų sistemą;

13.2. rengia pasiūlymus Vyriausybei dėl socialinio draudimo ir valstybinių pensijų, šalpos išmokų ir kitų pensinio pobūdžio išmokų teisinio reguliavimo tobulinimo, valstybinių pensijų bazės dydžio, valstybinės signataro rentos ir valstybinės signataro našlių ir našlaičių rentos skyrimo;

13.3. kartu su Lietuvos banku analizuoja pensijų fondų dalyvių lėšomis ir valstybės biudžeto lėšomis už pensijų fondų dalyvius mokamų pensijų įmokų kaupimo sistemos tendencijas, rengia pasiūlymus Vyriausybei dėl šios sistemos administravimo ir tobulinimo.

14. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.6 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

14.1. rengia pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms dėl piniginės socialinės paramos sistemos (socialinės pašalpos ir kompensacijų nepasiturintiems gyventojams, socialinės paramos mokiniams, išmokų vaikams bei paramos mirties atveju) funkcionavimo, reguliavimo ir tobulinimo;

14.2. analizuoja piniginės socialinės paramos sistemos tendencijas, rengia ir teikia metodinę pagalbą savivaldybių administravimo subjektams piniginės socialinės paramos klausimais;

14.3. rengia pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms dėl valstybės paramos teikimo asmenims, nukentėjusiems nuo okupacijų ir 1991 m. sausio
11–13 d. bei po to vykdytos SSRS agresijos, taip pat pasipriešinimo 1940–1990 metų okupacijoms dalyviams.

15. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.7 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

15.1. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje;

15.2. organizuoja ir koordinuoja finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms teikimą;

15.3. analizuoja paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti teikimo (įskaitant finansinę paskatą pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms) sistemos būklę, rengia ir teikia metodinę pagalbą savivaldybių administravimo subjektams šiais klausimais.

16. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.8 papunktyje nurodyto veiklos tikslo, vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnyje.

17. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.9 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

17.1. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 48 straipsnyje;

17.2. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos šeimos stiprinimo įstatymo 12 straipsnyje;

17.3. pagal kompetenciją analizuoja ir vertina demografinius pokyčius ir tendencijas, numato priemones demografinei būklei gerinti, koordinuoja jų įgyvendinimą;

17.4. vykdo Baziniame paslaugų šeimai pakete nurodytų paslaugų prieinamumo savivaldybėse stebėseną, teikia pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms dėl šių paslaugų plėtros ir prieinamumo.

18. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.10 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

18.1. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatymo 3 straipsnio 1 ir 6 dalyse;

18.2. teikia pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms dėl jaunimo ir su jaunimu dirbančių organizacijų finansavimo;

18.3. koordinuoja jaunimo politikos plėtrą savivaldybių administravimo subjektuose ir teikia jiems metodinę pagalbą.

19. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.11 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

19.1. analizuoja socialiai pažeidžiamų grupių asmenų situaciją, siūlo socialiai pažeidžiamų grupių ir socialinę atskirtį patiriančių asmenų (sergančių priklausomybės ligomis, grįžusių iš bausmės atlikimo vietų ir kt.) atskirties ir skurdo mažinimo priemones, koordinuoja jų įgyvendinimą;

19.2. koordinuoja socialiai pažeidžiamų grupių asmenų įtraukties į darbo rinką procesą;

19.3. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje;

19.4. koordinuoja priemonių, skirtų pagalbai asmenims, nukentėjusiems nuo prekybos žmonėmis, teikti, įgyvendinimą;

19.5. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 2 straipsnio 171 dalyje ir 109 straipsnio 2 dalyje;

19.6. analizuoja politinių kalinių ir tremtinių bei jų šeimos narių socialinės įtraukties situaciją Lietuvoje, koordinuoja ir finansuoja politinių kalinių ir tremtinių bei jų šeimos narių grįžimo į Lietuvą ir jų socialinės įtraukties priemonių įgyvendinimą;

19.7. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos asmenų perkėlimo į Lietuvos Respubliką įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje;

19.8. analizuoja socialiai pažeidžiamų grupių asmenų ir kitų grupių asmenų diskriminaciją darbo rinkoje ir socialinės apsaugos srityje, jos priežastis ir pasekmes, numato diskriminacijos panaikinimo priemones;

19.9. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos pagalbos nuo nusikalstamos veikos nukentėjusiems asmenims įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje;

19.10. siūlo Vyriausybei išvykusių gyventi į užsienį ir grįžtančių gyventi į Lietuvos Respubliką jos piliečių socialinės įtraukties priemones.

20. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.12 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

20.1. analizuoja vyresnio amžiaus žmonių (60 metų ir vyresnių) padėtį Lietuvoje, rengia teisės aktų projektus bei pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms, kaip skatinti vyresnio amžiaus žmonių socialinę įtrauktį;

20.2. koordinuoja priemonių, skirtų vyresnio amžiaus žmonių socialinei įtraukčiai skatinti, įgyvendinimą;

20.3. teikia pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms dėl vyresnio amžiaus žmonių socialinės įtraukties galimybių užtikrinimo;

20.4. organizuoja Vyresnio amžiaus žmonių reikalų tarybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos posėdžius, rengia pasiūlymus pagal kompetenciją šiai tarybai priskirtais klausimais, rengia šios tarybos sprendimų projektus, prižiūri jų įgyvendinimą.

21. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.13 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

21.1. analizuoja moterų ir vyrų padėties skirtumus, rengia ir teikia Vyriausybei teisės aktų projektus bei pasiūlymus, kaip užtikrinti moterų ir vyrų lygias galimybes bei mažinti moterų ir vyrų padėties skirtumus;

21.2. koordinuoja priemonių, skirtų moterų ir vyrų lygioms galimybėms užtikrinti, įgyvendinimą;

21.3. teikia pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms dėl moterų ir vyrų lygių galimybių užtikrinimo priemonių įtraukimo į strateginio planavimo dokumentus.

22. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.14 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

22.1. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 4 straipsnio 2 ir 3 dalyse, 5 straipsnio 1 dalyje, 9 straipsnio 3 ir 4 dalyse;

22.2. koordinuoja valstybės ir savivaldybių institucijų veiklą nevyriausybinių organizacijų plėtros srityje;

22.3. analizuoja savanoriškos veiklos padėtį Lietuvos Respublikoje, gerąją kitų valstybių patirtį, rengia Lietuvos Respublikos įstatymų bei kitų teisės aktų, reglamentuojančių savanorišką veiklą, taip pat šios veiklos išlaidų kompensavimo sąlygas ir tvarką, projektus ir teisės aktų nustatyta tvarka teikia juos priimti įgaliotiems subjektams.

23. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.15 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

23.1. analizuoja užsieniečių, turinčių leidimą gyventi Lietuvoje, socialinės įtraukties pažangą ir problemas, siūlo Vyriausybei  jų socialinės įtraukties užtikrinimo, atskirties mažinimo ir nustatytų socialinės įtraukties iššūkių sprendimo priemones;

23.2. koordinuoja užsieniečių, turinčių leidimą gyventi Lietuvoje, socialinės įtraukties priemonių įgyvendinimą ir plėtoja socialinės įtraukties sistemą.

24. Ministerija, siekdama Nuostatų 7.16 papunktyje nurodyto veiklos tikslo:

24.1. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 2–4 punktuose;

24.2. koordinuoja valstybės ir savivaldybių institucijų veiklą asmenų su negalia teisių apsaugos srityje;

24.3. analizuoja asmenų su negalia teisių apsaugos situaciją, siūlo jų teisių užtikrinimo priemones;

24.4. koordinuoja asmenų su negalia deinstitucionalizacijos priemonių įgyvendinimą, analizuoja jų poveikį.

25. Ministerija taip pat vykdo šias funkcijas:

25.1. analizuoja ir vertina tarptautinių organizacijų (Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (toliau – EBPO), Europos Tarybos (toliau – ET), Jungtinių Tautų Organizacijos (toliau – JTO), Tarptautinės darbo organizacijos (toliau – TDO)) ir Europos Sąjungos institucijų (toliau kartu – tarptautinės organizacijos ir ES institucijos) dokumentus; rengia pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms, tarptautinėms organizacijoms ir ES institucijoms bei teisės aktų dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės politikos ministrui pavestose valdymo srityse projektus;

25.2. rengia ir teikia pasiūlymus ministrui pavestose valdymo srityse valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms, tarptautinėms organizacijoms ir ES institucijoms dėl jų formuojamos politikos, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos interesus, dalyvauja tarptautinių organizacijų ir ES institucijų veikloje;

25.3. rengia Lietuvos Respublikos pozicijas dėl tarptautinėse organizacijose ir ES institucijose inicijuojamų ar rengiamų dokumentų ir jas pristato Lietuvos Respublikos institucijose, tarptautinėse organizacijose ir ES institucijose;

25.4. perkelia į nacionalinę teisę Europos Sąjungos teisę ir ją įgyvendina (acquis communautaire) ministrui pavestose valdymo srityse;

25.5. analizuoja Europos Teisingumo Teismo ir Europos Žmogaus Teisių Teismo praktiką ministrui pavestose valdymo srityse ir rengia išvadas dėl nagrinėjamų bylų aktualumo Lietuvai;

25.6. analizuoja Lietuvos Respublikos tarptautinių santykių ir ES politiką ministrui pavestose valdymo srityse, kitų užsienio valstybių socialinės apsaugos ir darbo teisės sistemas, migracijos tendencijas, inicijuoja tarptautinių sutarčių ministrui pavestose valdymo srityse sudarymą, rengia tarptautinių sutarčių projektus bei teisės aktų dėl Lietuvos Respublikos prisijungimo prie daugiašalių sutarčių projektus;

25.7. analizuoja ir teikia pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms, ES institucijoms dėl ES socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentų įgyvendinimo ir kompetentingų įstaigų veiklos koordinavimo; rengia Lietuvos Respublikos teisės aktų dėl ES socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentų įgyvendinimo projektus;

25.8. formuoja nuomonę dėl ES socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentų ir tarptautinių sutarčių socialinės apsaugos srityje nuostatų taikymo, organizuoja ir vykdo konsultacijas su ES institucijomis ir (ar) užsienio valstybių institucijomis;

25.9. vykdo tarptautinius įsipareigojimus ir organizuoja bei koordinuoja jų vykdymą ministrui pavestose valdymo srityse;

25.10. ministrui pavestose valdymo srityse teikia pasiūlymus valstybės institucijoms dėl Lietuvos Respublikos atstovų kandidatavimo į tarptautines organizacijas ir ES institucijas, organizuoja kandidatavimo kampanijas ir jose dalyvauja;

25.11. planuoja ir koordinuoja Europos Sąjungos fondų investicijų naudojimą ministrui pavestose valdymo srityse ir atlieka 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų veiksmų programos tarpinės institucijos funkcijas;

25.12. atlieka Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo programos atsakingosios ir audito institucijų funkcijas;

25.13. atlieka Europos pagalbos labiausiai skurstantiems asmenims fondo veiksmų programos vadovaujančiosios ir audito institucijų funkcijas ir 2021–2027 metų materialinio nepritekliaus mažinimo programos Lietuvoje vadovaujančiosios ir audito institucijų funkcijas;

25.14. atlieka Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo vadovaujančiosios, mokėjimo ir nepriklausomos audito institucijų funkcijas;

25.15. inicijuoja, koordinuoja ir vykdo tarptautinius projektus ministrui pavestose valdymo srityse;

25.16. atlieka Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo Lietuvoje programos „Sveikata“ partnerio funkcijas, taip pat pagal kompetenciją kitų fondų, finansinių mechanizmų administravimo ir (ar) įgyvendinimo funkcijas;

25.17. atlieka nacionalinės institucijos ir nepriklausomos audito įstaigos funkcijas, įgyvendinant „Erasmus +“ ir Europos Solidarumo korpuso programas;

25.18. atlieka ministro valdymo sričiai priskirtų informacinių sistemų valdytojo ir (ar) tvarkytojo bei duomenų valdytojo ir (ar) tvarkytojo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 26 ir 27 straipsniuose, taip pat asmens duomenų valdytojo ir (ar) tvarkytojo funkcijas, nurodytas 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas);

25.19. teikia pasiūlymus Vyriausybei dėl socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių teisinio reguliavimo;

25.20. Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu įgyvendina įstaigų prie ministerijos savininko teises ir pareigas (išskyrus sutikimų dėl tokių įstaigų reorganizavimo ir likvidavimo priėmimą), teisės aktų nustatyta tvarka – ministerijai pavaldžių biudžetinių įstaigų savininko, viešųjų įstaigų savininko ar dalininko teises ir pareigas;

25.21. analizuoja Ministerijai pavaldžių įstaigų įgyvendinamas programas, priemones ir teikiamas paslaugas savivaldybių teritorijose bei šių paslaugų teikimo efektyvumą, programų veiksmingumą, rengia jų tobulinimo gaires;

25.22. rengia seminarus, konferencijas ir kitus renginius, susijusius su ministrui pavestomis valdymo sritimis;

25.23. atlieka Vyriausybės įgaliotos institucijos funkcijas produktų (asmeninių apsaugos priemonių, liftų ir liftų saugos įtaisų, mašinų, lynų kelio įrenginių) saugos srityje pagal Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatymo 5 straipsnį ir Lietuvos Respublikos atitikties vertinimo įstatymo 5 straipsnį;

25.24. vykdo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros įstatymo 5 straipsnyje;

25.25. analizuoja, vertina ir stebi socialinės apsaugos ir darbo srities priemonių poveikį šalies gyventojams, jų gyvenimo kokybei, socialinei integracijai, užimtumui, skurdo bei pajamų nelygybės mažinimui;

25.26. organizuoja, koordinuoja ar dalyvauja įgyvendinant veiklas ir (ar) projektus, skirtus duomenų surinkimo, apdorojimo, analitikos ir prognozavimo priemonėms, tematiniams moduliams ir įrankiams kurti ar plėtoti.

 

III SKYRIUS

MINISTERIJOS TEISĖS

 

26. Ministerija, siekdama jai nustatytų veiklos tikslų ir vykdydama jos kompetencijai priskirtas funkcijas, turi teisę:

26.1. gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų, mokslo ir studijų institucijų bei asmenų informaciją ir duomenis, reikalingus Ministerijos funkcijoms vykdyti;

26.2. gauti ministrui pavestose valdymo srityse veikiančių įstaigų veiklos ataskaitas;

26.3. pasitelkti valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų, taip pat kitų įstaigų ir organizacijų atstovus ir specialistus Ministerijos kompetencijai priskirtoms problemoms spręsti, sudaryti komisijas (darbo grupes) teisės aktų projektams rengti;

26.4. pagal kompetenciją sudaryti sutartis ir susitarimus su Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių fiziniais ir juridiniais asmenimis, taip pat kitais juridinio asmens statuso neturinčiais asmenimis;

26.5. gauti paramą Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo nustatyta tvarka.

 

IV SKYRIUS

MINISTERIJOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS

 

27. Ministerijos veikla organizuojama vadovaujantis ministro patvirtintu ministrui pavestų valdymo sričių strateginiu veiklos planu, parengtu pagal Strateginio valdymo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Strateginio valdymo metodikos patvirtinimo“, prireikus ir kitais Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme nurodytais veiklos lygmens planavimo dokumentais.

28. Ministerijos struktūra tvirtinama ministro įsakymu.

29. Ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria į pareigas ir atleidžia iš jų Prezidentas Ministro Pirmininko teikimu.

30. Ministrą laikinai pavaduoti gali tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Vyriausybės narys. Pavaduojantis ministras neatlieka Vyriausybės įstatymo 26 straipsnio 3 dalies 6 ir 15 punktuose nurodytų funkcijų, išskyrus atvejus, kai pavaduojamas ministras negali atlikti savo funkcijų ilgiau negu 30 dienų arba kai ilgiau negu 30 dienų nėra paskirtas naujas ministras Vyriausybės įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje ir 11 straipsnio 4 dalyje nurodytais atvejais.

31. Ministras, vadovaudamas jam pavestoms Vyriausybės įstatyme ir kituose įstatymuose nustatytoms valdymo sritims, yra atsakingas Lietuvos Respublikos Seimui, Respublikos Prezidentui ir tiesiogiai pavaldus Ministrui Pirmininkui. Ministras atsistatydina Vyriausybės įstatymo nustatyta tvarka.

32. Ministras atlieka Vyriausybės įstatyme, kituose įstatymuose ir Vyriausybės nutarimuose jam nustatytas funkcijas.

33. Viceministrai yra ministro politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai, kurie padeda ministrui suformuoti politines nuostatas ir prioritetus, priimti sprendimus ir juos įgyvendinti. Viceministrai veikia ministro nustatytose veiklos srityse.

34. Viceministrai yra atskaitingi ir tiesiogiai pavaldūs ministrui.

35. Viceministrus priima į pareigas ir atleidžia iš jų ministras.

36. Jeigu viceministro laikinai nėra, visas jo funkcijas arba jų dalį ministro pavedimu atlieka kitas viceministras (kiti viceministrai) arba Ministerijos kancleris.

37. Ministerijos kancleris yra ministro politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas, Ministerijos administracijos vadovas, atskaitingas ir tiesiogiai pavaldus ministrui.

38. Ministerijos kanclerį priima į pareigas ir atleidžia iš jų ministras.

39. Jeigu Ministerijos kanclerio laikinai nėra, visas jo funkcijas arba jų dalį ministras paveda atlikti vienam iš Ministerijos struktūrinių padalinių vadovų.

40. Ministras, viceministrai ir Ministerijos kancleris atlieka Vyriausybės įstatyme, kituose įstatymuose ir Vyriausybės nutarimuose jiems nustatytas funkcijas.

41. Ministerijos vidaus auditą teisės aktų nustatyta tvarka atlieka Ministerijos struktūrinis padalinys, atsakingas už vidaus auditą.

42. Ministerijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis bei gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, priėmimo į darbą (pareigas) ir atleidimo iš jo (jų), darbo užmokesčio mokėjimo jiems tvarką ir sąlygas, veiklos vertinimo sąlygas nustato Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas, Darbo kodeksas, kiti teisės aktai.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

43. Ministerija reorganizuojama, pertvarkoma, panaikinama (likviduojama) Biudžetinių įstaigų įstatymo, Civilinio kodekso ir Vyriausybės įstatymo nustatyta tvarka.

_________________