ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS
ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVIŲ KALBOS MOKĖJIMO LYGIO IR VALSTYBINĖS KALBOS MOKĖJIMO KATEGORIJOS NUSTATYMO EGZAMINŲ ORGANIZAVIMO IR VYKDYMO ŠVIETIMO TEIKĖJŲ PLANINIŲ IR NEPLANINIŲ PATIKRINIMŲ TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2022 m. birželio 23 d. Nr. 1-AĮ-523
Anykščiai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 2, 3 punktais, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 33 straipsnio 2 dalimi ir Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 64 straipsnio 4 dalimi, Lietuvių kalbos mokėjimo lygio ir (arba) valstybinės kalbos mokėjimo kategorijos nustatymo, egzaminų organizavimo, vykdymo ir apmokėjimo bei pažymėjimo turinio, formos ir išdavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Švietimo, mokslo ir sporto ministro 2022 m. vasario 10 d. įsakymu Nr. V-234 „Dėl lietuvių kalbos mokėjimo lygio ir (arba) valstybinės kalbos mokėjimo kategorijos nustatymo, egzaminų organizavimo, vykdymo ir apmokėjimo bei pažymėjimo turinio, formos ir išdavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 91 punktu :
1. T v i r t i n u lietuvių kalbos mokėjimo lygio ir valstybinės kalbos mokėjimo kategorijos nustatymo egzaminų organizavimo ir vykdymo švietimo teikėjų planinių ir neplaninių patikrinimų taisykles (pridedama).
2. P a v e d u Anykščių rajono savivaldybės administracijos Švietimo skyriui vykdyti planinius ir neplaninius lietuvių kalbos mokėjimo lygio ir valstybinės kalbos mokėjimo kategorijos nustatymo egzaminų organizavimo ir vykdymo švietimo teikėjų veiklos patikrinimus.
3. Šis įsakymas yra skelbiamas Teisės aktų registre ir Savivaldybės interneto svetainėje www.anyksciai.lt.
PATVIRTINTA
Anykščių rajono savivaldybės
administracijos direktoriaus
2022 m. birželio 23 d.
įsakymu Nr. 1-AĮ-523
LIETUVIŲ KALBOS MOKĖJIMO LYGIO IR VALSTYBINĖS KALBOS MOKĖJIMO KATEGORIJOS NUSTATYMO EGZAMINŲ ORGANIZAVIMO IR VYKDYMO ŠVIETIMO TEIKĖJŲ VEIKLOS PLANINIŲ IR NEPLANINIŲ PATIKRINIMŲ TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvių kalbos mokėjimo lygio ir valstybinės kalbos mokėjimo kategorijos nustatymo egzaminų organizavimo ir vykdymo švietimo teikėjų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja Anykščių rajono savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus (toliau – Švietimo skyrius) planuojamų tikrinti švietimo teikėjų švietimo programas, sąrašų sudarymo kriterijus, planinių švietimo teikėjų veiklos patikrinimų atlikimo tvarką ir trukmę, neplaninių patikrinimų atlikimo pagrindus, tvarką, trukmę, tikrinamų švietimo teikėjų atrankos kriterijus bei planinių ir neplaninių patikrinimų rezultatų įforminimą.
2. Švietimo teikėjų veiklos planiniai ir neplaniniai patikrinimai atliekami vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (toliau – Viešojo administravimo įstatymas), Lietuvos Respublikos švietimo įstatymu (toliau – Švietimo įstatymas), Valstybinės kalbos mokėjimo kategorijų nustatymo ir jų taikymo tvarkos aprašu (toliau – Valstybinės kalbos aprašas), patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. gruodžio 24 d. nutarimu Nr. 1688 „Dėl valstybinės kalbos mokėjimo kategorijų nustatymo ir jų taikymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Lietuvių kalbos mokėjimo lygio ir (arba) valstybinės kalbos mokėjimo kategorijos nustatymo, egzaminų organizavimo, vykdymo ir apmokėjimo bei pažymėjimo turinio, formos ir išdavimo tvarkos aprašu (toliau – Aprašas), patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2022 m. vasario 10 d. įsakymu Nr. V-234 „Dėl lietuvių kalbos mokėjimo lygio ir (arba) valstybinės kalbos mokėjimo kategorijos nustatymo, egzaminų organizavimo, vykdymo ir apmokėjimo bei pažymėjimo turinio, formos ir išdavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, kitais teisės aktais bei šiomis Taisyklėmis.
3. Švietimo teikėjų veiklos planiniams ir neplaniniams patikrinimams atlikti gali būti pasitelkiami kitų Anykščių rajono savivaldybės administracijos skyrių ir įstaigų specialistai, švietimo pagalbos įstaigų specialistai.
4. Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Švietimo įstatyme, Viešojo administravimo įstatyme vartojamas sąvokas.
II SKYRIUS
PATIKRINIMŲ PLANO SUDARYMAS
6. Švietimo teikėjų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų planas (toliau Patikrinimų planas) sudaromas pusei metų, tvirtinamas Anykščių rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) administracijos direktoriaus.
7. Tikrinamos veiklos sritys (aspektai) numatomos atsižvelgiant į Savivaldybės strateginiame plėtros ir strateginiame veiklos planuose bei metų veiklos plane iškeltus tikslus ir uždavinius, švietimo aktualijas.
8. Patikrinimų planas sudaromas, bendradarbiaujat Savivaldybės Švietimo skyriui, Centralizuotam vidaus audito skyriui, atliekantiems Švietimo veiklos teikėjų veiklos priežiūrą.
9. Švietimo teikėjai planiniam patikrinimui atrenkami įvertinus švietimo teikėjų veiklos riziką pagal Švietimo teikėjų veiklos rizikos vertinimo kriterijų sąrašą ir rizikos vertinimo nuostatas (priedas) ir nustačius didelę arba vidutinę riziką.
10. Patikrinimų plane nurodoma:
11. Patikrinimų planas gali būti keičiamas Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu, motyvuotu Švietimo skyriaus teikimu.
III SKYRIUS
PLANINIŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO PAGRINDAI, TVARKA IR TRUKMĖ
13. Siekiant sumažinti priežiūros naštą švietimo teikėjui, Švietimo skyrius gali atlikti bendrą planinį patikrinimą su kitais švietimo priežiūrą atliekančiais Savivaldybės administracijos skyriais, kurių priežiūros dalykas ir forma yra tarpusavyje susiję. Bendrą planinį patikrinimą atliksiantys subjektai ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas iki patikrinimo pradžios tarpusavyje suderina bendro patikrinimo metu numatomus veiksmus ir tikrintinas konkrečias švietimo teikėjų veiklos sritis, dokumentus ir kitą reikiamą medžiagą. Vienu metu gali būti atliekami ne daugiau kaip du švietimo teikėjo veiklos planiniai patikrinimai.
14. Ne vėliau kaip prieš 10 darbo dienų iki planinio patikrinimo pradžios Švietimo skyriaus vedėjas arba jo įgaliotas asmuo raštu arba elektroniniu būdu informuoja švietimo teikėją apie numatomą vykdyti patikrinimą, nurodo atliekamo patikrinimo pagrindą, terminą, dalyką ir preliminarų dokumentų, kuriuos reikės pateikti patikrinimo metu, sąrašą.
15. Prieš patikrinimą Švietimo skyriaus valstybės tarnautojai išanalizuoja duomenis apie švietimo teikėją, skelbiamus jo interneto svetainėje, ir duomenis, sukauptus Švietimo valdymo informacinės sistemos (ŠVIS), Atviros informavimo, konsultavimo ir orientavimo sistemos (AIKOS) duomenų bazėse, kitose duomenų bazėse ir registruose.
16. Planinio patikrinimo procedūrų trukmė švietimo įstaigoje – nuo 1 iki 3 darbo dienų. Savivaldybės administracijos direktoriaus motyvuotu sprendimu planinio patikrinimo trukmė gali būti pratęsta 2 darbo dienomis.
IV SKYRIUS
NEPLANINIŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO PAGRINDAI, TVARKA IR TRUKMĖ
18. Švietimo teikėjo veiklos neplaninis patikrinimas atliekamas Savivaldybės administracijos direktoriaus motyvuotu sprendimu.
20. Švietimo teikėjo veiklos neplaninių patikrinimų atrankos kriterijai:
20.1. gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą prašymą ar pavedimą atlikti švietimo teikėjo veiklos patikrinimą ar valstybės kompetentingos institucijos prašymą;
20.2. turint informacijos ar kilus pagrįstų įtarimų dėl švietimo teikėjo veiklos, kuri gali prieštarauti teisės aktams ar neatitikti teisės aktų reikalavimų;
20.3. siekiant užtikrinti, kad buvo pašalinti švietimo teikėjo veiklos ankstesnio patikrinimo metu nustatyti teisės aktų pažeidimai ir įgyvendinti priimti sprendimai;
21. Švietimo teikėjo veiklos neplaninis patikrinimas pagal gautą anoniminį skundą dėl konkretaus švietimo teikėjo veiksmų ar neveikimo atliekamas tik tuo atveju, kai įvertinus turimą informaciją kyla įtarimų, kad švietimo teikėjo veikla gali kelti grėsmę teisės normų saugomoms vertybėms.
V SKYRIUS
PATIKRINIMO REZULTATŲ ĮFORMINIMAS
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
26. Švietimo skyriaus valstybės tarnautojas, atvykęs atlikti planinį ar neplaninį švietimo teikėjo veiklos patikrinimą, privalo prisistatyti švietimo teikėjo vadovui ar jo atstovui, parodyti valstybės tarnautojo pažymėjimą, pateikti atlikti neplaninį patikrinimą pavedimo kopiją.
28. Atsižvelgus į patikrinimo rezultatus ar nustatytus teisės aktų pažeidimus, švietimo teikėjams gali būti taikomos poveikio priemonės įstatymų ir jų įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
29. Nustačius mažareikšmį teisės aktų reikalavimų pažeidimą, kuriuo padaryta žala konkrečia teisės norma saugomoms vertybėms yra labai nedidelė (t. y. pažeidimai, susiję su dokumentacijos netikslumais, vėlavimu pateikti informaciją, neišsamiai skelbiama informacija švietimo teikėjo interneto svetainėje ir kt.) ir kurį galima ištaisyti nedelsiant, švietimo teikėjui pareiškiama žodinė pastaba. Kitais atvejais, švietimo teikėjui pateikiamas rašytinis nurodymas pašalinti mažareikšmį teisės aktų reikalavimų pažeidimą per nustatytą terminą.
30. Švietimo skyrius bendradarbiauja su švietimo teikėjais, konsultuoja Švietimo skyriaus kompetencijos klausimais ir atlieka kitus prevencinius veiksmus, skirtus užkirsti kelią galimiems teisės pažeidimams, o poveikio priemones (įstatymų nustatytais atvejais medžiagos perdavimas teisėsaugos institucijoms spręsti klausimą dėl kaltų asmenų patraukimo atsakomybėn, kitas įstatymų nustatytas teisinio poveikio priemones) taiko kaip paskutinę (ultima ratio) priemonę. Metodinės pagalbos principas netaikomas švietimo teikėjų veiklos patikrinimo metu, jeigu jo taikymas trukdo siekti švietimo teikėjų veiklos patikrinimo tikslų.
31. Informacija apie atliekamą patikrinimą visuomenės informavimo priemonėms, kitiems su patikrinimu nesusijusiems asmenims neteikiama tol, kol patikrinimas nėra baigtas, išskyrus atvejus, kai priežiūrą atliekantis subjektas gali teikti informaciją apie atliekamo patikrinimo faktą, kai tai daroma ne priežiūrą atliekančio subjekto iniciatyva.
32. Švietimo teikėjas teikia Švietimo skyriaus valstybės tarnautojams dokumentus, kuriuos privaloma rengti vadovaujantis teisės aktų reikalavimais, taip pat kitą informaciją švietimo teikėjo turima forma. Švietimo skyriaus valstybės tarnautojai negali reikalauti švietimo teikėjo pateikti konkrečios prašomos formos duomenų ar dokumentų, jeigu jų rengimas nenumatytas teisės aktuose, arba tam reikėtų sukurti dokumentus ar informacijos rinkmenas ir tai būtų susiję su neproporcingai didelėmis darbo ir laiko sąnaudomis.
33. Švietimo teikėjas turi teisę neteikti Švietimo skyriaus valstybės tarnautojams dokumentų, jeigu tuos pačius dokumentus jis yra pateikęs kitam priežiūrą atliekančiam subjektui. Atsisakydamas teikti dokumentus, švietimo teikėjas turi raštu nurodyti, kokiam priežiūrą atliekančiam subjektui šie dokumentai yra pateikti.
34. Švietimo skyrius tarpusavyje keičiasi su kitais priežiūrą atliekančiais subjektais jiems suteiktiems įgaliojimams įgyvendinti būtinais dokumentais ir kita informacija, kurią jiems yra pateikę švietimo teikėjai (kitiems priežiūrą atliekantiems subjektams jiems suteiktiems įgaliojimams įgyvendinti būtinų dokumentų ir kitos informacijos paprašius pateikiant prašymą raštu).
35. Švietimo teikėjas gali skųsti sprendimą atlikti neplaninį patikrinimą Viešojo administravimo įstatymo ir kitų įstatymų nustatyta tvarka. Sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą apskundimas nesustabdo patikrinimo atlikimo.
Lietuvių kalbos mokėjimo lygio ir valstybinės
kalbos mokėjimo kategorijos nustatymo egzaminų
organizavimo ir vykdymo švietimo teikėjų veiklos
planinių ir neplaninių patikrinimų taisyklių
priedas
ŠVIETIMO TEIKĖJŲ VEIKLOS RIZIKOS VERTINIMO KRITERIJŲ SĄRAŠAS IR RIZIKOS VERTINIMO NUOSTATOS
I SKYRIUS
ŠVIETIMO TEIKĖJŲ VEIKLOS RIZIKOS VERTINIMO KRITERIJŲ SĄRAŠAS
1. Bendri, taikomi visiems švietimo teikėjams, veiklos rizikos vertinimo kriterijai (toliau – kriterijai):
1.1. ilgiau kaip 5 metus nebuvo atlikta švietimo teikėjo veiklos švietimo priežiūra arba veiklos išorinis vertinimas;
2. Švietimo teikėjams, vykdantiems bendrojo ugdymo programas, taikomi kriterijai:
2.1. mokyklos mokinių skaičiaus sumažėjimas per pastaruosius 3 metus viršija atitinkamo tipo (ar grupės, jei neskirstoma į tipus) mokyklų savivaldybės vidurkį;
2.2. vidutinis mokinių skaičius viename klasės komplekte mažesnis arba 30 proc. didesnis už atitinkamo tipo (ar grupės, jei neskirstoma į tipus) mokyklų savivaldybės vidurkį mieste / kaime;
2.3. mokymosi pasiekimų rezultatai žemesni už atitinkamų šalies arba savivaldybės rodiklių vidutines vertes;
2.4. įgijusių pagrindinį išsilavinimą dalis mažesnė už atitinkamo tipo (ar grupės, jei neskirstoma į tipus) mokyklų šalies arba savivaldybės vidurkį;
2.5. įgijusių vidurinį išsilavinimą dalis mažesnė už atitinkamo tipo (ar grupės, jei neskirstoma į tipus) mokyklų šalies arba savivaldybės vidurkį;
2.6. bendrojo ugdymo klasėse ugdomų specialiųjų ugdymosi poreikių mokinių dalis viršija šalies vidurkį;
3. Švietimo teikėjams, vykdantiems neformaliojo (išskyrus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo) vaikų švietimo programas, taikomi kriterijai:
3.1. penkerių metų laikotarpiu nebuvo plečiama ar atnaujinama neformaliojo švietimo programų pasiūla;
II SKYRIUS
RIZIKOS VERTINIMO NUOSTATOS
5. Vertinant konkrečių švietimo teikėjų veiklos rizikingumą, kiekvienam kriterijui priskiriami atsakymai „taip“ arba „ne“, kurie atitinkamai įvertinami balų skaičiais: 10 ir 0.
6. Visų kriterijų balų suma sudaro švietimo teikėjų veiklos bendrą rizikingumo reikšmę – kuo balų suma aukštesnė, tuo rizikingumas didesnis.
7. Didelės rizikos švietimo teikėjai laikomi tie, kurie įvertinus veiklos rizikingumą surinko daugiau nei 66,7 proc. galimos balų sumos.
8. Vidutinės rizikos švietimo teikėjai laikomi tie, kurie įvertinus veiklos rizikingumą surinko nuo 33,3 iki 66,7 proc. galimos balų sumos.