LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO
MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2014 M. KOVO 12 D. ĮSAKYMO NR. 3D-138 „DĖL LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2007–2013 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „TECHNINĖ PAGALBA“ VEIKLOS SRITIES „NACIONALINIS KAIMO TINKLAS“ PAPILDOMO 2013–2014 METŲ IR 2015 METŲ VEIKSMŲ PLANO RENGIMO IR ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2015 m. vasario 26 d. Nr. 3D-120
Vilnius
P a k e i č i u Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. kovo 12 d. įsakymą Nr. 3D-138 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Techninė pagalba“ veiklos srities „Nacionalinis kaimo tinklas“ papildomo 2013–2014 metų ir 2015 metų veiksmų plano rengimo ir įgyvendinimo taisyklių patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO
MINISTRAS
DĖL LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2007–2013 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „TECHNINĖ PAGALBA“ VEIKLOS SRITIES „NACIONALINIS KAIMO TINKLAS“ PAPILDOMO 2013–2014 METŲ IR 2015 METŲ VEIKSMŲ PLANO IR PAPILDOMO 2015 METŲ VEIKSMŲ PLANO RENGIMO IR ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 8 punktu ir 9.2 papunkčiu, atsižvelgdama į 2005 m. rugsėjo 20 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai (OL 2005 L 277, p. 1) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1310/2013 (OL 2013 L 347, p. 865), ir 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 1974/2006, nustatančio išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai taikymo taisykles (OL 2006 L 368, p. 15), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. balandžio 12 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 335/13 (OL 2013 L 105, p. 1), nuostatas ir siekdama, kad būtų efektyviai panaudotos EŽŪFKP lėšos bei užtikrinta tinkama Lietuvos kaimo tinklo veikla,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2014 m. kovo 12 d. įsakymu Nr. 3D-138
(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2015 m. vasario 26 d. įsakymo Nr. 3D-120
redakcija)
LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2007–2013 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „TECHNINĖ PAGALBA“ VEIKLOS SRITIES „NACIONALINIS KAIMO TINKLAS“ PAPILDOMO 2013–2014 METŲ IR 2015 METŲ VEIKSMŲ PLANO IR PAPILDOMO 2015 METŲ VEIKSMŲ PLANO RENGIMO IR ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Techninė pagalba“ veiklos srities „Nacionalinis kaimo tinklas“ papildomo 2013–2014 metų ir 2015 metų veiksmų plano ir papildomo 2015 metų veiksmų plano rengimo ir įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis 2005 m. rugsėjo 20 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai (OL 2005 L 277, p. 1) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1310/2013 (OL 2013 L 347, p. 865), 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1974/2006, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai taikymo taisykles (OL 2006 L 368, p. 15), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. balandžio 12 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 335/2013 (OL 2013 L 105, p. 1), 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2013 L 352, p. 1), 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1408/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje (OL 2013 L 352, p. 9), Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programa, patvirtinta 2007 m. spalio 19 d. Komisijos sprendimu Nr. C(2007)5076 (su paskutiniais pakeitimais, patvirtintais 2009 m. gruodžio 14 d. Europos Komisijos sprendimu Nr. C(2009) 10216) (toliau – Programa), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 189 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“, Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. 3D-153 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Programos administravimo taisyklės), Lietuvos kaimo tinklo nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. 3D-478 „Dėl Lietuvos kaimo tinklo nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Tinklo nuostatai).
2. Taisyklės taikomos įgyvendinant šiuos Programos priemonės „Techninė pagalba“ (toliau – Priemonė) veiklos srities „Nacionalinis kaimo tinklas“ (toliau – veiklos sritis) veiksmų planus (veiksmų planai tvirtinami Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymais):
II. VEIKLOS SRITIES TIKSLAS, UŽDAVINIAI, REMIAMOS VEIKLOS KRYPTYS
6. Pagal šią veiklos sritį remiamos Tinklo veiksmų programos (toliau – Veiksmų programa) kryptys, numatytos Tinklo nuostatuose:
6.1. Penktoji kryptis – kaimo plėtros dalyvių interesų atstovavimas Europos Sąjungos (toliau – ES) organizacijose;
6.2. Šeštoji kryptis – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos (toliau – Ministerija) inicijuotų projektų, susijusių su žemės ūkiu, maisto ūkiu ir kaimo plėtra, įgyvendinimas;
III. SKIRIAMOS LĖŠOS IR PARAMOS DYDIS
7. Lėšos Tinklo veiksmų planams įgyvendinti skiriamos iš EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo lėšų, numatytų valstybės biudžete. Finansuojama iki 100 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų.
8. Didžiausia paramos suma projektui pagal penktąją kryptį, nurodytam veiksmų planuose ir įgyvendinamam 2014 m. (jei pareiškėjas nėra pateikęs paraiškos pagal šią kryptį 2013 m.) ir 2015 m. (jei pareiškėjas paraišką pagal šią kryptį 2014 m. teikė pirmą kartą), gali sudaryti:
8.1. iki 19 549 Eur (devyniolikos tūkstančių penkių šimtų keturiasdešimt devynių eurų) projektui, teikiamam visų žemdirbių ir kitų kaimo plėtros dalyvių interesams atstovauti ES žemės ūkio sektoriaus organizacijų komitete ir ES žemės ūkio kooperatyvų generalinėje konfederacijoje (COPA-COGECA), Europos žemės savininkų organizacijoje (ELO), ES žemės ūkio organizacijų komiteto darbdavių grupėje (COPA-GEOPA), kai pareiškėjas yra Tinklo narys, veikiantis nacionaliniu lygmeniu, kaip apibrėžta Tinklo nuostatų 19.1 papunktyje, ir nurodytas veiksmų planuose. Jeigu tas pats pareiškėjas atstovauja žemdirbių ir kitų kaimo plėtros dalyvių interesams keliose minėtose organizacijose, didžiausia prašoma paramos suma kiekvienam projektui skaičiuojama atskirai;
8.2. iki 3 331 Eur (trijų tūkstančių trijų šimtų trisdešimt vieno euro) pareiškėjo projektui, teikiamam atskirų sektorių žemdirbių ir kitų kaimo plėtros dalyvių interesams atstovauti partnerystės Europos kaimo plėtros srityje tinkle (PREPARE) ir Europos kaimo aljanse (ERA), Europos jaunųjų ūkininkų taryboje (CEJA), Europos kaimo turizmo asociacijoje (EUROGITES), Europos miškų savininkų asociacijoje (CEPF), Tarptautinėje pienininkystės asociacijoje (IDF), ES žemės ūkio kooperatyvų generalinėje konfederacijoje (COPA-COGECA), Europos pieno taryboje, kai pareiškėjas yra Tinklo narys, veikiantis nacionaliniu lygmeniu, kaip apibrėžta Tinklo nuostatų 19.1 papunktyje, ir nurodytas veiksmų planuose. Jeigu tas pats pareiškėjas atstovauja žemdirbių ir kitų kaimo plėtros dalyvių interesams keliose minėtose organizacijose, didžiausia prašoma paramos suma kiekvienam projektui skaičiuojama atskirai.
9. Didžiausia paramos suma projektui, teikiamam pagal šeštąją kryptį, nurodytam papildomame 2013–2014 metų ir 2015 metų veiksmų plane ir įgyvendinamam 2014 m., jei pareiškėjas dėl tokio pat projekto nėra pateikęs paraiškos pagal Tinklo 2013–2014 metų veiksmų planą, ir (arba) 2015 m., gali sudaryti:
9.1. iki 2 896 Eur (dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų), kai organizuojami atskirų ūkio šakų (sektorių) konkursai, mugės, parodos;
9.2. iki 5 792 Eur (penkių tūkstančių septynių šimtų devyniasdešimt dviejų eurų), kai organizuojami respublikiniai konkursai;
9.3. iki 4 344 Eur (keturių tūkstančių trijų šimtų keturiasdešimt keturių eurų), kai organizuojamas pasirengimas tarptautiniam pienininkystės kongresui;
9.4. iki 8 689 Eur (aštuonių tūkstančių šešių šimtų aštuoniasdešimt devynių eurų), kai organizuojamos respublikinės mugės;
9.5. iki 13 033 Eur (trylikos tūkstančių trisdešimt trijų eurų), kai organizuojamos respublikinės parodos;
9.6. iki 15 929 Eur (penkiolikos tūkstančių devynių šimtų dvidešimt devynių eurų), kai organizuojamos tarptautinės mugės;
9.7. iki 26 066 Eur (dvidešimt šešių tūkstančių šešiasdešimt šešių eurų), kai organizuojami tarptautiniai konkursai;
10. Įgyvendinant papildomą 2015 metų veiksmų planą didžiausia paramos suma pareiškėjo projektui, teikiamam pagal šeštąją kryptį ir įgyvendinamam 2015 m., yra nurodyta papildomame 2015 metų veiksmų plane. Įgyvendinant papildomą 2015 metų veiksmų planą, paramos paraiškoje nurodytos tinkamos finansuoti išlaidos gali būti pripažįstamos tinkamomis, jeigu jos yra naujos ir nenumatytos paramos paraiškoje, pateiktoje pagal papildomą 2013–2014 metų ir 2015 metų veiksmų planą.
11. Įgyvendinant papildomą 2013–2014 metų ir 2015 metų veiksmų planą didžiausia paramos suma pareiškėjo projektui, teikiamam pagal septintąją kryptį ir įgyvendinamam 2014 m. ir 2015 m., yra 290 Eur (du šimtai devyniasdešimt eurų).
12. Tinkamų finansuoti projekto išlaidų dalį, kurios nepadengia paramos lėšos, pareiškėjas ir (arba) partneris turi finansuoti iš nuosavų lėšų.
13. Jeigu projekto įgyvendinimo metu vykdoma veikla, kurios metu teikiamos paslaugos ūkio subjektams nemokamai arba mažesne negu rinkos kaina, tokių paslaugų teikimas laikomas de minimis pagalba ūkio subjektams. Tokiu atveju:
13.1 jei nereikšminga (de minimis) pagalba teikiama ūkio subjektams, kurie verčiasi pirmine žemės ūkio produktų gamyba, vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 1408/2013 3 straipsnio nuostatomis, bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos, suteiktos vienam ūkio subjektui per einamuosius ir dvejus ankstesnius jo mokestinius metus, suma turi neviršyti 15 000 Eur (penkiolikos tūkstančių eurų);
13.2. jei nereikšminga (de minimis) pagalba teikiama ūkio subjektams, kurie verčiasi kita veikla nei pirminė žemės ūkio produktų gamyba, vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 1407/2013 3 straipsnio nuostatomis, bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos, suteiktos vienam ūkio subjektui per einamuosius ir dvejus ankstesnius jo mokestinius metus, suma turi neviršyti 200 000 Eur (dviejų šimtų tūkstančių eurų);
13.3. teikiant de minimis pagalbą turi būti laikomasi reglamento (ES) Nr. 1408/2013 3 straipsnio 7 dalies ir reglamento (ES) Nr. 1407/2013 3 straipsnio 5 dalies nuostatų;
13.4. jei ūkio subjektas vykdo veiklą keliuose sektoriuose, teikiama pagalba sumuojama vadovaujantis Komisijos reglamento (ES) Nr. 1408/2013 5 straipsnio 1 ir 2 dalies nuostatomis ir Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 5 straipsnio 1 dalies nuostatomis;
13.5. jei du ūkio subjektai susijungia arba vienas įsigyja kitą, arba jei vienas subjektas suskaidomas į du ar daugiau atskirų subjektų, apskaičiuojant, ar suteikus pagalbą subjektui nebus viršyta atitinkama viršutinė riba, turi būti taikomos Komisijos reglamento (ES) Nr. 1408/2013 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos ir Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos;
13.6. pagalba nėra sumuojama su valstybės pagalba, skiriama toms pačioms tinkamoms finansuoti sąnaudoms, kaip nurodyta Komisijos reglamento (ES) Nr. 1408/2013 5 straipsnio 3 dalyje ir Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 5 straipsnio 2 dalyje;
13.7. Agentūra:
13.7.1. patikrina, ar ūkio subjektas, kuriam teikiama de minimis pagalba, atitinka visus reglamento (ES) Nr. 1408/2013 1 straipsnyje arba atitinkamai reglamento (ES) Nr. 1407/2013 1 straipsnyje išvardytus reikalavimus;
13.7.2. vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl suteiktos valstybės pagalbos registro įsteigimo, jo nuostatų patvirtinimo ir veiklos pradžios nustatymo“, ir Suteiktos valstybės pagalbos registravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos 2005 m. rugsėjo 29 d. nutarimu Nr. 1S-111 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos registravimo taisyklių patvirtinimo“, patikrina, ar ūkio subjektui teikiama parama neviršija leidžiamo de minimis pagalbos dydžio ir, jei de minimis pagalba teikiama ūkio subjektams, kurie verčiasi pirmine žemės ūkio produktų gamyba, reglamento (ES) Nr. 1408/2013 priede nustatytos Lietuvos žemės ūkio produktų gamybos sektoriuje veikiančioms įmonėms skirtos de minimis pagalbos likusios suvestinės sumos. Jei ūkio subjektui skyrus valstybės pagalbą pagal šias taisykles būtų viršyta bendra nurodyta de minimis pagalbos suma, ūkio subjektui negali būti teikiama net ta de minimis pagalbos dalis, kuri šios ribos neviršija;
13.7.3. informuoja pareiškėją ir ūkio subjektą apie numatomą jam skirti de minimis pagalbą Komisijos reglamento (ES) Nr. 1408/2007 6 straipsnio 1 dalyje arba atitinkamai reglamento (EB) Nr. 1407/2013 6 straipsnio 1 dalyje nurodyta tvarka arba apie motyvuotą sprendimą neskirti paramos;
13.7.4. vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos registro nuostatų 13 punktu ir Suteiktos valstybės pagalbos registravimo taisyklėmis, apie suteiktą de minimis pagalbą per 3 darbo dienas praneša Suteiktos valstybės pagalbos registrui;
13.8. Pareiškėjas Agentūrai privalo teikti:
13.8.1. informaciją, kuri reikalinga siekiant užtikrinti, kad ūkio subjektui teikiant pagalbą nebūtų pažeistos vienai įmonei, kaip ji apibrėžta Komisijos reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 2 dalies ir Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalies nuostatose, leistinos de minimis ribos;
13.8.2. jei subjektas vykdo veiklą keliuose sektoriuose – informaciją, reikalingą siekiant užtikrinti, kad nebūtų pažeistos pagalbos teikimo sąlygos, kaip nurodyta Taisyklių 13.4 papunktyje;
13.8.3. jei du subjektai susijungia arba vienas įsigyja kitą, arba jei vienas subjektas suskaidomas į du ar daugiau atskirų subjektų, – informaciją, reikalingą siekiant užtikrinti, kad nebūtų pažeistos pagalbos teikimo sąlygos, kaip nurodyta šių taisyklių 13.5 papunktyje;
IV. GALIMI PAREIŠKĖJAI, NETINKAMI PAREIŠKĖJAI, GALIMI PROJEKTO PARTNERIAI
14. Paramos gali kreiptis:
15. Parama neteikiama, kai:
15.1. pareiškėjas ir (arba) projekto partneris (-iai) neatitinka atitinkamai Taisyklių 26 ir 16 punktų nuostatų;
15.2. pareiškėjas ir (arba) partneris paramos paraiškoje ar kituose pridedamuose dokumentuose ar pagal paklausimą pateiktuose dokumentuose sąmoningai pateikė neteisingą informaciją;
15.3. pareiškėjas ir (arba) partneris (-iai), siekdamas palankaus sprendimo, bandė daryti įtaką paramos paraiškos vertinimą atliekančiai institucijai ar sprendimą dėl paramos skyrimo priimančiai institucijai paramos paraiškų vertinimo ar atrankos proceso metu;
15.5. pareiškėjas yra neįvykdęs kitų mokestinių įsipareigojimų pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus;
15.6. pareiškėjas yra valstybės institucija, išskyrus savivaldybių administracijas, valstybės įstaigas, valstybės įmones, kitas valstybės finansuojamas įstaigas;
15.7. yra priimtas sprendimas dėl:
15.7.1. pareiškėjo, ketinusio ir (arba) gavusio paramą iš Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo, Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), Žuvininkystės orientavimo finansinio instrumento, Europos žuvininkystės fondo, paramos teikimo ar sutarties sąlygų pažeidimo, apie kurį teisės aktų nustatyta tvarka buvo pranešta Europos Komisijai. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į paramą vienerius metus nuo galutinio sprendimo priėmimo;
15.7.2. paramos mokėjimo nutraukimo dėl padaryto pažeidimo. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į paramą vienerius metus nuo galutinio sprendimo priėmimo;
15.7.3. pareiškėjo įvykdytos nusikalstamos veikos ar administracinio teisės pažeidimo, susijusio su parama. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į paramą dvejus metus nuo galutinio sprendimo priėmimo;
16. Projekto partneriu gali būti nacionalinis arba užsienio viešasis juridinis asmuo (pavyzdžiui, vietos veiklos grupė, kaimo bendruomenė, nevyriausybinė organizacija ir kt.), įskaitant Tinklo narį, privatus nacionalinis juridinis ir nacionalinis fizinis asmuo, atitinkantis Taisyklių 18 punkto nuostatą ir prisidedantis prie projekto įgyvendinimo Taisyklių 31 punkte nurodytais būdais.
V. PARTNERYSTĖ, BENDRADARBIAVIMO SUTARČIŲ SUDARYMAS
17. Pareiškėjas gali teikti paramos paraiškas individualiai arba kartu su partneriu (-iais) pagal penktąją ir šeštąją kryptis.
18. Rinkdamasis partnerį (-ius) pareiškėjas turėtų atsižvelgti į partnerio (-ių) administravimo, finansų valdymo gebėjimus įgyvendinti projektą ir administruoti viešąsias lėšas, galimybę prisiimti įsipareigojimus. Partnerio (-ių) įtraukimas į projektą turi būti pagrįstas, nurodant, kodėl įgyvendinant projektą būtinas partnerio (-ių) dalyvavimas, partnerio (-ių) pasirinkimo priežastį ir pridėtinę projekto, įgyvendinamo su partneriu (-iais), vertę (pvz., partneris (-iai) turi reikiamą kompetenciją, lėšų ir patalpas).
19. Pareiškėjas yra tiesiogiai atsakingas už projekto rengimą, įgyvendinimą ir rezultatus neatsižvelgiant į tai, ar pareiškėjas projektą įgyvendina vienas ar su partneriu (-iais).
20. Jeigu projektas įgyvendinamas kartu su partneriu (-iais), tarp pareiškėjo ir projekto partnerio (-ių) turi būti sudaryta projektui įgyvendinti skirta bendradarbiavimo sutartis (-ys). Jei iki paramos paraiškos pateikimo dienos su pasirinktu (-ais) projekto partneriu (-iais) bendradarbiavimo sutarties (-čių) nesudaryta, pateikiamas (-i) bendradarbiavimo ketinimo protokolas (-ai) ir (arba) kitas dokumentas, kuriuo įrodomos pareiškėjo ir partnerio ketinimo bendradarbiauti, partnerio prisidėjimo įgyvendinant projektą galimybės. Bendradarbiavimo sutartis (-ys) su projekto partneriu (-iais) turi būti sudaryta (-os) ir Agentūrai pateikta (-os) vėliausiai iki sprendimo skirti paramą priėmimo dienos.
21. Bendradarbiavimo sutartyje įsipareigojama laikytis pagrindinių geros partnerystės praktikos taisyklių:
21.1. visi projekto partneriai turi būti perskaitę paramos paraišką ir susipažinę su bendradarbiavimo sutartyje nurodytomis savo teisėmis ir pareigomis įgyvendinant projektą ir atliekant jo priežiūrą (kai taikoma). Bendradarbiavimo sutartyje turi būti patvirtintos projekto metu sukurtų rezultatų, nupirkto ar susikurto turto ar atliktų darbų nuosavybės teisės mažiausiai penkeriems metams nuo sprendimo dėl paramos skyrimo priėmimo dienos, jei toks turtas yra sukuriamas;
21.2. pareiškėjas turi įsipareigoti projekto įgyvendinimo metu reguliariai konsultuotis su partneriu (-iais) ir nuolat jį (juos) informuoti apie projekto įgyvendinimo eigą, o partneris (-iai) įsipareigoja teikti informaciją, susijusią su jo (jų) bendradarbiavimo sutartyje numatytų įsipareigojimų vykdymu;
21.3. pareiškėjas įsipareigoja visus projekto pakeitimus, turinčius įtakos projekto partnerio (-ių) įsipareigojimams ir teisėms, prieš kreipdamasis į Agentūrą, pirmiausia raštu suderinti su partneriu (-iais);
21.4. pareiškėjas ir projekto partneris (-iai), jeigu projekto įgyvendinimo metu yra sukuriamas materialusis ilgalaikis turtas, įsipareigoja be rašytinio Agentūros sutikimo mažiausiai penkerius metus nuo sprendimo dėl paramos skyrimo priėmimo dienos tą turtą saugoti ir, kaip nurodyta Taisyklių 30 punkte, nedaryti esminio projekte numatytos veiklos pakeitimo;
21.5. pareiškėjas ir projekto partneris (-iai) įsipareigoja apdrausti paramos lėšomis įgytą arba sukurtą turtą, kaip nustatyta Taisyklių 26.2 papunktyje, o įvykus draudžiamajam įvykiui nedelsdamas pranešti apie tai Agentūrai;
21.6. bendradarbiavimo sutartyje turi būti aprašyti projekto partnerio (-ių) ir pareiškėjo, jei jis prie projekto prisideda nuosavomis lėšomis, piniginio įnašo mokėjimo etapai, terminai, sumos. Tuo atveju, jeigu partneris įgyvendinant bendradarbiavimo sutartį pareiškėjui suteikia neatlygintinai paslaugas, bendradarbiavimo sutartyje turi būti aprašytos partnerio suteikiamos paslaugos, jų nauda ir būtinybė projektui;
22. Paramos lėšas, skirtas projektui, kuris įgyvendinamas kartu su partneriu (-iais), įgyvendinti, gauna pareiškėjas, t. y. finansuojamos tik pareiškėjo patirtos tinkamos finansuoti išlaidos ir pridėtinės vertės mokestis (toliau – PVM) pagal Taisyklių 37 punktą.
23. Galimybė pakeisti projekto partnerį (-ius) projekto įgyvendinimo metu:
23.1. jeigu projekto įgyvendinimo metu išaiškėjo ar atsirado aplinkybių, dėl kurių projekto partneris (-iai) nebeatitinka jam keliamų tinkamumo reikalavimų, arba iškilus kitoms objektyvioms priežastims, dėl kurių projektas negali būti tinkamai įgyvendintas, pareiškėjas, tik gavęs Agentūros rašytinį sutikimą, gali vienašališkai nutraukti bendradarbiavimo sutartį su partneriu (-iais) ir (arba) partnerį (-ius) pakeisti;
23.2. nutraukus ankstesnę bendradarbiavimo sutartį, pareiškėjas turi pateikti Agentūrai naują (-as) bendradarbiavimo sutartį (-is) su pasirinktu (-ais) partneriu (-iais), jeigu nėra priimtas sprendimas skirti paramą, dokumentus, nurodytus Taisyklių 20 punkte, arba įgyvendinti projektą savarankiškai;
23.3. kartu su nauja bendradarbiavimo sutartimi (-imis) pareiškėjas pateikia Agentūrai papildomus dokumentus, kuriais patvirtinama partnerio (-ių) keitimo būtinybė ir jo (jų) tinkamumas pagal Taisyklių 16 ir 18 punktuose nustatytus reikalavimus, arba papildomus dokumentus, kuriais įrodoma galimybė projektą įgyvendinti savarankiškai.
VI. TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ KRITERIJAI
25. Projekto tinkamumo kriterijai:
25.1. projektas atitinka Priemonės veiklos srities tikslą, Veiksmų programos kryptis ir jų remiamas veiklas. Projekto veikla ir išlaidos susijusios su remiamomis Veiksmų programos kryptimis;
25.2. projekto veiklos yra aiškiai aprašytos, suplanuotos, projekto tikslai – įvykdomi, numatyti rezultatai – aiškūs (taikoma penktajai ir šeštajai krypčiai);
25.3. parama teikiama tik viešojo pobūdžio (ne pelno) projektams. Viešojo pobūdžio (ne pelno) projektas – tai toks projektas, iš kurio pareiškėjas nesiekia gauti pelno arba gaunamas pelnas investuojamas į projekto veiklos plėtrą, tęstinumą, o tiesioginiai naudos gavėjai yra kaimo gyventojai ir kiti kaimo plėtros dalyviai (projekto rezultatai turi būti neatlygintinai ir viešai prieinami kaimo gyventojams ir kitiems kaimo plėtros dalyviams). Pelno projektai nefinansuojami.
26. Tinkamumo kriterijai, taikomi pareiškėjui:
26.1. paramos paraišką gali teikti subjektas, atitinkantis Taisyklių 14 punkte nustatytus reikalavimus ir neatitinkantis Taisyklių 15 punkte numatytų atvejų;
26.2. pareiškėjas turi įsipareigoti apdrausti ilgalaikį turtą, kuriam įsigyti ar sukurti bus panaudota parama, ne trumpesniam kaip penkerių metų laikotarpiui nuo sprendimo dėl paramos skyrimo priėmimo dienos: projekto įgyvendinimo laikotarpiui – didžiausiu turto atkuriamosios vertės draudimu nuo visų galimų rizikos atvejų, o įgyvendinus projektą – likutine verte, atsižvelgiant į atitinkamos rūšies turto naudojimo laiką ir taikomas turto nusidėvėjimo normas. Šis reikalavimas gali būti netaikomas, jei pareiškėjas pagrindžia, kad nėra draudimo galimybių, ir pateikia bent tris oficialius skirtingų draudimo įmonių atsisakymus apdrausti paramos lėšomis įgytą ar sukurtą turtą;
26.3. pareiškėjas turi užtikrinti, kad turi administravimo ir finansų valdymo gebėjimų įgyvendinti projektą ir administruoti viešąsias lėšas;
26.5. pareiškėjas turi būti neskolingas Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, savivaldybių biudžetams, fondams, į kuriuos mokamus mokesčius administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija, neskolingas Valstybinio socialinio draudimo fondui. Ši nuostata gali būti netaikoma įstaigoms, kurių veikla finansuojama iš valstybės ar savivaldybės biudžeto, juridiniams asmenims, kuriems Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka yra atidėti mokesčių ar socialinio draudimo įmokų mokėjimo terminai;
26.6. pareiškėjas turi užtikrinti, kad projekte numatytos išlaidos nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų;
26.7. pareiškėjas turi tvarkyti ir (arba) įsipareigoti nuo sprendimo dėl paramos skyrimo priėmimo dienos tvarkyti buhalterinę apskaitą Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka;
26.8. pareiškėjas Tinklo sekretoriatui paprašius turi teikti su projekto įgyvendinimu susijusią informaciją;
26.9. pareiškėjas turi užtikrinti informavimą apie projektą ir jo viešinimą, kaip tai numatyta Informavimo apie Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programą ir suteiktos paramos viešinimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 26 d. įsakymu Nr. 3D-191 „Dėl Informavimo apie Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programą ir suteiktos paramos viešinimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Viešinimo taisyklės). Pareiškėjas gali numatyti papildomas viešinimo priemones.
27. Paramos paraišką pagal penktąją kryptį gali teikti pareiškėjas, nurodytas veiksmų planuose. Parama teikiama Tinklo nariams, kurie ES organizacijose, nurodytose veiksmų planuose, atstovauja žemdirbių ir kitų kaimo plėtros dalyvių interesams ne mažiau kaip 3 metus (pridedamuose dokumentuose pareiškėjas turi pateikti atstovavimą įrodančius dokumentus).
28. Pareiškėjas turi įsipareigoti užtikrinti tinkamą informacijos, susijusios su žemdirbių ir kitų kaimo plėtros dalyvių interesų atstovavimu ES organizacijose, sklaidą nacionaliniu mastu.
29. Paramos paraišką pagal šeštąją kryptį gali teikti pareiškėjas, nurodytas veiksmų planuose. Pareiškėjas, teikdamas paramos paraišką pagal šeštąją kryptį, turi užtikrinti, kad turi galimybių įgyvendinti projektą (t. y. kad turi techninę bazę, projektui įgyvendinti reikalingus žmogiškuosius išteklius).
30. Pareiškėjas įsipareigoja be rašytinio Agentūros sutikimo neatlikti esminio projekte numatytos veiklos, projekto įgyvendinimo vietos ir sąlygų pakeitimo (vykdyti projekto apraše numatytą veiklą), neparduoti ir kitaip neperleisti kitam asmeniui už paramos lėšas įgyto materialiojo turto (jeigu toks turtas įgyjamas) mažiausiai penkerius metus nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos.
VII. TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS
32. Projektas turi būti baigtas įgyvendinti ir paskutinis mokėjimo prašymas turi būti pateiktas ne vėliau kaip iki 2015 m. birželio 30 d. Pagal penktąją ar šeštąją kryptį įgyvendinamas projektas, kurio renginiai vyks 2015 metų trečią ir (arba) ketvirtą ketvirtį, turi būti baigtas įgyvendinti ir paskutinis mokėjimo prašymas turi būti pateiktas ne vėliau kaip iki 2015 m. lapkričio 16 d.
33. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:
33.1. būtinos projektui įgyvendinti, numatytos ir detaliai pagrįstos paramos paraiškoje, realios, atitinkančios vidutines rinkos kainas, suplanuotos atsižvelgiant į vidutinį kainų augimą per metus ir valiutų riziką;
33.2. pagal penktąją ir šeštąją kryptis patirtos ne anksčiau kaip nuo paraiškos pateikimo dienos. Pagal septintąją kryptį – nuo papildomo 2013–2014 metų ir 2015 metų veiksmų plano įsigaliojimo dienos iki paraiškos pateikimo dienos. Išlaidos nefinansuojamos, jeigu parama projektui neskiriama arba išlaidos nėra nurodytos tinkamų finansuoti išlaidų kategorijų sąraše pagal Taisyklių 34 punktą arba jei jos patirtos nesilaikant pirkimo procedūrų, numatytų Programos administravimo taisyklėse;
33.3. faktiškai patirtos, užregistruotos paramos gavėjo apskaitoje ir pagrįstos išlaidų pagrindimo ir jų apmokėjimo įrodymo, pareiškėjo vidinės apskaitos dokumentų originalais arba oficialiai patvirtintomis kopijomis;
33.4. suteikiamos paramos dydis skaičiuojamas atsižvelgiant į tinkamas finansuoti projekto išlaidas;
33.5. perkamos prekės turi būti naujos, atitinkančios Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktų nustatytus reikalavimus. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti aiškiai išvardytos pagal išlaidų kategorijas, o ne pateikiamos bendra suma;
33.6. neviršijančios Ministerijos nustatytų didžiausiųjų įkainių, apibrėžtų Tinkamų finansuoti išlaidų pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemones didžiausiųjų įkainių nustatymo metodikoje.
33.7 pagal penktąją kryptį tinkamomis finansuoti su dalyvavimu renginyje užsienyje susijusios išlaidos turi būti patiriamos renginio dienomis. Tinkamomis išlaidomis taip pat gali būti pripažįstamos kelionės išlaidos, patirtos vieną dieną prieš renginį arba kitą dieną po renginio. Didžiausias nakvynių skaičius negali viršyti renginio dienų skaičių.
34. Tinkamų finansuoti išlaidų kategorijos:
34.1. išlaidos, susijusios su atsiskaitomosios sąskaitos, skirtos projektų įgyvendinimo lėšoms pervesti, atidarymu ir aptarnavimu (operacijoms, susijusioms su įgyvendinamu projektu);
34.2. kanceliarinės išlaidos, kurių suma negali viršyti 58 Eur (penkiasdešimt aštuonių eurų (į šią sumą įskaičiuojamas PVM);
34.5. ryšių ir pašto išlaidos, kurios negali viršyti 174 Eur (šimtas septyniasdešimt keturių eurų) (į šią sumą įskaičiuojamas PVM) (išskyrus ryšio išlaidas pagal septintąją kryptį). Paramos gavėjo vidaus dokumentuose turi būti aiškiai nurodyta, kuriam darbuotojui suteikiama galimybė naudotis ryšiais ir nustatyti aiškūs limitai pagal naudojamų ryšių rūšis;
34.6. pagal penktąją ir šeštąją kryptis projekto administravimo išlaidos, kurios yra tiesiogiai susijusios su projekto administravimu. Administravimo išlaidos gali sudaryti ne daugiau kaip 5 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų. Administravimo išlaidų rūšys:
34.6.1. atlygis projektą administruojančiam (-tiems) asmeniui (-ims) (vadovui, finansininkui, administratoriui), t. y. darbo užmokestis, su juo susiję mokesčiai ir kitos su darbo santykiais susijusios išmokos, jei projektą administruojantis (-ys) asmuo (-enys) dirba pagal darbo sutartį (-is), arba atlygis pagal paslaugų sutartį, kai administravimo paslaugas teikia Nuolatinio Lietuvos gyventojo individualios veiklos vykdymo pažymą (-as) turintis (-ys) fizinis (-iai) asmuo (-enys), iki 579 Eur (penkių šimtų septyniasdešimt devynių eurų) visiems projektą administruojantiems asmenims;
34.6.4. patalpų nuomos, komunalinių paslaugų išlaidos (išskyrus įstaigas, kurių veikla finansuojama iš valstybės ar savivaldybės biudžeto);
34.7. projekto viešinimo išlaidos pagal penktąją ir šeštąją kryptis, kaip nurodyta Viešinimo taisyklėse.
34.8. tinkamos finansuoti išlaidų kategorijos pagal penktąją kryptį:
34.8.1. ekspertų samdymo išlaidos (darbo užmokestis, su juo susiję mokesčiai ir kitos su darbo santykiais susijusios išmokos, autorinis atlyginimas ir su juo susiję mokesčiai). Ekspertų samdymo išlaidos gali sudaryti ne daugiau kaip 30 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų. Šios išlaidos yra netinkamos apmokėti asmeniui, kuris einamaisiais metais gauna darbo užmokestį, su juo susijusius mokesčius ir kitas su darbo santykiais susijusias išmokas, autorinį atlyginimą ir su juo susijusius mokesčius pagal Asociacijų, vienijančių asmenis, užsiimančius žemės ūkio ir miškų ūkio bei alternatyviąja veikla, narystės Europos Sąjungos ir kitose tarptautinėse organizacijose mokesčio mokėjimo ir atstovavimo jose finansavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2006 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 3D-266 „Dėl Asociacijų, vienijančių asmenis, užsiimančius žemės ūkio ir miškų ūkio bei alternatyviąja veikla, narystės Europos Sąjungos ir kitose tarptautinėse organizacijose mokesčio mokėjimo ir atstovavimo jose finansavimo taisyklių patvirtinimo“. Vieno eksperto samdymo išlaidos neturi viršyti vidutiniškai 579 Eur (penkių šimtų septyniasdešimt devynių eurų) per mėnesį sumos;
34.8.2. kelionės ir (ar) transporto nuomos Lietuvos teritorijoje išlaidos, nakvynės išlaidos (jei renginys vyksta ilgiau kaip 1 dieną), dienpinigių išlaidos (dienpinigių išlaidos kompensuojamos tik darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, sudarytas ne trumpesniam nei septynių mėnesių laikotarpiui, ir vadovaujantis Tarnybinių komandiruočių išlaidų apmokėjimo biudžetinėse įstaigose taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 29 d. nutarimu Nr. 526 „Dėl Tarnybinių komandiruočių išlaidų apmokėjimo biudžetinėse įstaigose taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Tarnybinių komandiruočių išlaidų apmokėjimo taisyklės). Kelionės ir (ar) transporto nuomos Lietuvos teritorijoje išlaidos gali sudaryti ne daugiau kaip 30 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų;
34.8.3. dalyvavimo ES organizacijos ir ES institucijų bei ES tarptautinių nevyriausybinių organizacijų organizuojamuose renginiuose (jeigu juose formuojamos organizacijos, kurioje atstovaujama, pozicijos) išlaidos, kelionės ir (arba) transporto nuomos, sveikatos draudimo išlaidos, nakvynės išlaidos, viešojo transporto užsienio valstybės teritorijoje, išskyrus lengvuosius automobilius taksi, išlaidos, dienpinigiai (dienpinigiai kompensuojami tik darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, sudarytas ne trumpesniam nei septynių mėnesių laikotarpiui, ir vadovaujantis Tarnybinių komandiruočių išlaidų apmokėjimo taisyklėse). Aukščiau išvardintos išlaidos apmokamos taip, kaip numatyta Taisyklių 33.7 papunktyje . Dienpinigių išlaidos ir išlaidos gyvenamojo ploto nuomai negali viršyti Lietuvos Respublikos finansų ministro 1996 m. lapkričio 21 d. įsakymu Nr. 116 „Dėl dienpinigių ir gyvenamojo ploto nuomos normų vykstantiems į užsienio komandiruotes“ patvirtintų dienpinigių ir gyvenamojo ploto nuomos normų;
34.8.6. informacijos sklaidos, susijusios su atstovavimu ES organizacijose, išlaidos (seminarai, informacinė medžiaga), darbų ir paslaugų išlaidos;
34.9. tinkamos finansuoti išlaidų kategorijos pagal šeštąją kryptį:
34.9.1. konkurso, mugės, parodos, pasirengimo kongresui organizavimo išlaidos:
34.9.1.1. atlygis lektoriui – iki 33 Eur (trisdešimt trijų eurų) už 1 val., renginio organizatoriams – iki 17 Eur (septyniolikos eurų) už 1 val. Atlygis lektoriams ir renginio organizatoriams negali viršyti 579 Eur (penkių šimtų septyniasdešimt devynių eurų) už projekto įgyvendinimo laikotarpį (darbo užmokestis, su juo susiję mokesčiai ir kitos su darbo santykiais susijusios išmokos, autorinis atlyginimas ir su juo susiję mokesčiai);
34.9.1.2. lektoriaus, renginio organizatorių kelionės ir (ar) transporto išlaidos, nakvynės išlaidos (jei renginys vyksta ilgiau kaip 1 dieną), aprūpinimas maistu renginio metu, dienpinigių išlaidos (dienpinigių išlaidos kompensuojamos tik darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis);
34.9.1.4. dalomosios medžiagos parengimo, įskaitant vertimo paslaugas, spausdinimo, įrišimo ir dauginimo išlaidos (ant dalomosios medžiagos privaloma naudoti Tinklo logotipą);
34.9.1.8. įrangos, įrenginių, informacinės medžiagos demonstravimo technikos ir mechanizmų nuomos išlaidos;
34.9.1.11. renginio prizų išlaidos. Šios išlaidos negali viršyti 50 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų. Didžiausia vieno prizo vertė negali viršyti 180 Eur (vieno šimto aštuoniasdešimt eurų). Piniginiai prizai neremiami;
34.9.1.12. skelbimų spaudoje, televizijoje, internete, radijuje išlaidos. Šios išlaidos gali sudaryti ne daugiau kaip 10 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų.
34.9.2. Tinklo narių dalyvavimo tarptautinėje „AgroBalt“ parodoje išlaidos:
34.9.2.1. kelionės ir (arba) transporto nuomos išlaidos, dalyvio mokesčio (jei toks yra nustatytas), sveikatos draudimo išlaidos, taip pat, atsižvelgiant į parodos trukmę (vienos ar kelių dienų), nakvynės išlaidos (jei paroda vyksta ilgiau kaip 1 dieną) dienpinigių išlaidos (dienpinigių išlaidos kompensuojamos tik darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis). Teikdamas mokėjimo prašymą (išskyrus avanso mokėjimo prašymą) pareiškėjas kartu privalo pateikti renginio darbotvarkę;
34.9.2.4. stendo įrengimo, išlaikymo ir aptarnavimo išlaidos (ant stendo privaloma naudoti Tinklo logotipą);
34.9.2.6. dalomosios medžiagos parengimo, spausdinimo, įrišimo ir dauginimo išlaidos (ant dalomosios medžiagos privaloma naudoti Tinklo logotipą);
34.10. tinkamos finansuoti išlaidų kategorijos pagal septintąją kryptį:
34.10.1. tinklo narių išlaidos, susijusios su dalyvavimu Tinklo komitetuose, Tinklo darbo grupėse, Tinklo tarybos posėdžiuose, Tinklo sekretoriato, Žemės ūkio ministerijos, Agentūros organizuojamuose renginiuose, susijusiuose su Tinklo veikla (kelionės ir (ar) transporto nuomos išlaidos, apgyvendinimo išlaidos (jei renginys vyksta ilgiau kaip 1 dieną), aprūpinimo maistu išlaidos). Kai Tinklo narys prašo kompensuoti šias išlaidas, Agentūra dėl išlaidų pagrįstumo privalo kreiptis į posėdžio ar renginio organizatorius dėl darbotvarkės ir renginio dalyvių sąrašo pateikimo;
35. Netinkamos finansuoti projekto išlaidos yra:
35.1. išlaidos, viršijančios Viešinimo taisyklėse nustatytus įkainius ir Ministerijos nustatytus didžiausiuosius įkainius;
35.2. išlaidos, nenumatytos projekte, nesusijusios su projektu ir remiama veikla, neatitinkančios Taisyklių 33 punkte numatytų reikalavimų ir (arba) neįvardytos Taisyklių 34 punkte;
35.3. trumpalaikis turtas (išskyrus kanceliarines išlaidas, prizų ir atributikos išlaidas), reklama, pažintinės kelionės;
35.4. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes, darbus ar paslaugas nesilaikant Programos administravimo taisyklėse nustatytos pirkimų tvarkos;
36. PVM, kurį pareiškėjas (išskyrus pareiškėjus, nurodytus Taisyklių 37 punkte) pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą turi ar galėtų turėti galimybę įtraukti į PVM atskaitą (net jei tokio PVM pareiškėjas į atskaitą neįtraukė), yra netinkamas finansuoti iš paramos lėšų.
37. Kai pareiškėjas yra valstybės arba savivaldybės institucija ar įstaiga, arba kitas viešasis juridinis asmuo, vykdantis valstybės ar savivaldybių veiklą, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatyme, PVM yra netinkamas finansuoti iš paramos lėšų. Tokiu atveju PVM nuo apmokestinamosios prekių ir (ar) paslaugų, už kurias mokama iš EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo lėšų, vertės, kurio pareiškėjas pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą neturi ar negalėtų turėti galimybės įtraukti į PVM atskaitą, yra apmokamas iš šiam tikslui skirtų Ministerijos bendrųjų valstybės biudžeto asignavimų.
38. Dėl teisės aktų pasikeitimų, turinčių įtakos PVM sumai, apmokamai pagal Taisyklių 37 punktą, gali būti perskaičiuojama ir keičiama paramos paraiškose nurodyta PVM suma.
VIII. METINIO VEIKSMŲ PLANO RENGIMO TVARKA
40. Tinklo sekretoriatas, įvertinęs Tinklo narių iniciatyvas dėl projektų pagal Veiksmų programos penktąją ir šeštąją kryptis, rengia metinį veiksmų planą.
41. Projektų sąrašą ir preliminarų lėšų projektams įgyvendinti poreikį Tinklo sekretoriatas teikia svarstyti Tinklo tarybai.
IX. KVIETIMAS TEIKTI PARAMOS PARAIŠKAS
43. Kvietimas teikti paramos paraiškas atliekamas vadovaujantis Programos administravimo taisyklėmis. Paramos paraiškos, pateiktos po kvietime nustatyto termino, nevertinamos ir atmetamos.
X. PARAMOS PARAIŠKOS PILDYMAS, TEIKIMAS IR REGISTRAVIMAS
45. Paramos paraiškos formos skelbiamos Ministerijos, Tinklo ir Agentūros interneto svetainėse (Ministerijos – www.zum.lt, Tinklo – www.kaimotinklas.lt, Agentūros – www.nma.lt).
47. Pagal septintąją kryptį pildoma paramos paraiška, nurodyta Taisyklių 2 priede. Paramos paraiška, patyrus išlaidas, teikiama kartu su mokėjimo prašymu. Ji teikiama kaskart (ne daugiau kaip 4 kartus), kai yra teikiamas mokėjimo prašymas.
49. Paramos paraiška ir papildomi dokumentai turi būti pildomi lietuvių kalba. Kita kalba užpildytos paramos paraiškos nepriimamos.
50. Paramos paraiška turi būti pateikta spausdintine ir elektronine (įrašyta į kompiuterinę laikmeną Word formatu) forma. Ranka užpildyta paramos paraiška nepriimama. Paramos paraišką bus galima pateikti elektroniniu būdu per Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos reguliavimo sričiai priskirtų institucijų ir įstaigų teikiamų paslaugų informacinę sistemą (ŽŪMIS), kai ji pradės veikti.
51. Paramos paraiška turi būti tinkamai užpildyta, pateikiant išsamią informaciją, kaip projektas padės pasiekti Tinklo tikslą ir uždavinius, kokia bus jo nauda, kaip prisidės prie Programos įgyvendinimo (netaikoma septintajai krypčiai). Pareiškėjas turi įsitikinti, kad paramos paraiškos byla ir pridedami dokumentai yra tinkamai sukomplektuoti.
52. Paramos paraiškos registravimo Agentūroje momentu pareiškėjas su paramos paraiška ir privalomais pateikti dokumentais gali pateikti kitus papildomus dokumentus, kurie, jo manymu, gali būti svarbūs vertinant projektą.
53. Iškilus klausimams, susijusiems su paramos paraiškos vertinimu ir projekto vykdymu ar pareiškėjo veikla, pareiškėjo gali būti paprašyta pateikti papildomų dokumentų.
54. Paramos paraiškas ir reikalaujamus dokumentus priima ir registruoja Agentūra. Pagal septintąją kryptį paramos paraiškos ir reikalaujami dokumentai Agentūroje priimami ir registruojami tol, kol pareiškėjų bendra prašoma kompensuoti paramos suma neviršija septintajai krypčiai papildomame 2013–2014 metų ir 2015 metų veiksmų plane nurodyto limito. Apie pasiektą limitą Agentūra informuoja Ministeriją ir stabdo paramos paraiškų priėmimą pagal šią kryptį.
55. Paramos paraiška ir papildomi dokumentai turi būti pateikti pareiškėjo asmeniškai arba per įgaliotą asmenį. Kitais būdais (pvz., paštu, per kurjerį, faksu arba elektroniniu paštu ir t. t.) arba kitais adresais pateiktos paramos paraiškos nepriimamos.
56. Turi būti pateikiamas vienas originalus paramos paraiškos egzempliorius ir reikalaujamų dokumentų originalai arba kopijos, patvirtintos Programos administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.
57. Kiekvienas paramos paraiškos ir jos priedų originalo ir kopijos lapas turi būti patvirtintas pareiškėjo parašu. Tokiu būdu pareiškėjas prisiima atsakomybę už paramos paraiškos originalo ir kopijos duomenų atitiktį. Paramos paraiškos originalo ir jos kopijų turinys turi sutapti. Jeigu paramos paraiškos originalo ir paramos paraiškos elektroninės versijos duomenys (informacija kompiuterinėje laikmenoje Word formatu) nesutampa, Agentūra vadovaujasi pareiškėjo parašu, patvirtintu paramos paraiškos originalu.
58. Paramos paraišką pateikusiam pareiškėjui įteikiamas paramos paraiškos registravimą patvirtinantis dokumentas.
59. Agentūrai užregistravus paramos paraišką, pareiškėjas negali teikti papildomos informacijos, jei jos nepareikalauja Agentūra (išskyrus informaciją apie pasikeitusius duomenis ir Taisyklių 72 punkte nurodytus atvejus). Į papildomą informaciją, kurią pareiškėjas pateikia savo iniciatyva, paramos paraiškos vertinimo ir atrankos metu neatsižvelgiama.
60. Pareiškėjas gali pateikti papildomą informaciją be paklausimo, jei ji yra svarbi, kad paramos paraiškos būtų objektyviai įvertintos, tačiau dėl objektyvių priežasčių negalėjo būti pateikta teikiant paramos paraišką (pvz.: pateikiami finansiniai dokumentai, kiti dokumentai, lemiantys tinkamumą paramai gauti, ir pan.).
61. Papildomi dokumentai gali būti pateikiami tik iki projekto tinkamumo vertinimo pradžios. Pateikiant papildomus dokumentus būtina raštu paaiškinti, dėl kokių priežasčių dokumentai nepateikti kartu su paramos paraiška.
62. Paramos paraiškoje keisti numatytos veiklos bei didinti prašomos paramos sumos po paramos paraiškos pateikimo negalima.
XI. PARAMOS PARAIŠKOS ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS SKYRIMO TVARKA
64. Pareiškėjo tinkamumas gauti paramą vertinamas pagal paramos paraiškos pateikimo dieną pareiškėjo pateiktus ir atitinkamais dokumentais pagrįstus duomenis, taip pat viešuosiuose registruose esančius duomenis, taip pat pagal dokumentus ir informaciją, gautą iš pareiškėjo po Agentūros paklausimo. Jei šie duomenys skiriasi, vadovaujamasi registruose esančiais duomenimis.
65. Užregistruota paramos paraiška vertinama Agentūroje vadovaujantis Programos administravimo taisyklių nustatytais terminais ir tvarka.
66. Paramos paraiškų vertinimo procesas organizuojamas vadovaujantis Agentūros nustatytomis darbo procedūromis.
67. Paramos paraiškos vertinimo procesas susideda iš dviejų dalių:
68. Paramos paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 30 darbo dienų nuo jos užregistravimo Agentūroje dienos. Į šį nurodytą terminą neįskaičiuojamas paklausimų pareiškėjui ir patikrų pareiškėjui laikas. Paklausimai gali būti išsiųsti ir patikros gali būti atliktos bet kuriuo paramos paraiškų vertinimo metu.
69. Po paramos paraiškos užregistravimo atliekamas administracinės atitikties tikrinimas, kuris negali trukti ilgiau kaip 1 darbo dieną. Administracinės atitikties tikrinimo metu nustatoma, ar paramos paraiška yra tinkamai užpildyta ir ar pateikti visi reikalaujami dokumentai.
70. Atlikus administracinės atitikties tikrinimą, tinkamai užpildytos paramos paraiškos yra užregistruojamos ir perduodamos į kitą vertinimo etapą.
71. Paramos paraiškos tinkamumo skirti paramą vertinimo metu nustatoma, ar projektas tinkamas gauti paramą iš EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo lėšų, numatytų Lietuvos Respublikos valstybės biudžete, ir galima paramos suma, suapvalinta iki sveikųjų skaičių. Netinkamas finansuoti ir nebūtinas projektui įgyvendinti išlaidas bei tinkamų finansuoti projekto išlaidų dalį, kurių nepadengia paramos lėšos, pareiškėjas ir (arba) projekto partneris privalo finansuoti pats.
72. Projekto tinkamumo skirti paramą vertinimą Agentūra turi organizuoti bendradarbiaudama su pareiškėju, t. y. Programos administravimo taisyklėse nustatytais terminais ir tvarka, Agentūrai pateikus pastabas dėl paramos paraiškos ar jos priedų neatitikties projektų tinkamumo kriterijams, biudžetui, finansavimo šaltiniams, pareiškėjas gali šiuos dokumentus ir (arba) duomenis patikslinti.
73. Jei paramos paraiška perduota tirti teisėsaugos institucijoms, paramos paraiškos vertinimas atidedamas iki teisėsaugos institucijų išvadų ar pozicijos pateikimo. Agentūra apie tokias paramos paraiškas informuoja Ministeriją. Gavus teisėsaugos institucijų išvadas, kad pažeidimų nenustatyta, tęsiamas paramos paraiškos vertinimas.
74. Atlikdama projektų tinkamumo skirti paramą vertinimą Agentūra gali pasitelkti nepriklausomus ekspertus. Nepriklausomų ekspertų paslaugos perkamos teisės aktų nustatyta tvarka. Prieš teikdami paslaugas nepriklausomi ekspertai pasirašo konfidencialumo ir nešališkumo deklaraciją.
75. Agentūra, įvertinusi paramos paraiškas, parengia nustatytos formos paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę, paramos paraiškų vertinimo ataskaitas ir teikia jas Agentūros Projektų atrankos komitetui (toliau – Komitetas), kurio sudėtis tvirtinama Agentūros direktoriaus įsakymu. Į Komiteto sudėtį turi būti įtraukti du Ministerijos atstovai.
76. Komitetas svarsto, kuriuos projektus finansuoti, ir dėl finansuotinų projektų priima rekomendacinio pobūdžio sprendimą.
77. Priimant sprendimus dėl finansuotinų projektų, turi būti užtikrinama, kad nebus viršytas lėšų limitas, skirtas kiekvienam veiksmų planui įgyvendinti, Taisyklių 8–11 punktuose nurodyti paramos lėšų limitai.
78. Sprendimas dėl paramos skyrimo įteisinamas Agentūros nustatyta tvarka. Apie priimtą sprendimą Agentūra informuoja Ministeriją per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos pridėdama sprendimo išrašą.
79. Agentūra apie sprendimą dėl paramos skyrimo informuoja pareiškėjus registruotu laišku per 5 darbo dienas nuo sprendimo gavimo Agentūroje dienos nurodydama paramos dydį ir sprendimo apskundimo tvarką.
XII. MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO IR ADMINISTRAVIMO TVARKA
81. Mokėjimo prašymai teikiami:
81.1. kartu su paramos paraiška, jei pareiškėjas prašo avanso (išskyrus septintąją kryptį). Kai mokėjimo prašymas pateikiamas kartu su paramos paraiška (Taisyklių 1 priedas), jis nėra vertinamas, kol Agentūros sprendimu nėra projektui įgyvendinti skiriama parama;
82. Teikiant tarpinį ar galutinį (jeigu nebuvo teiktas kartu su paramos paraiška) mokėjimo prašymą pildoma Taisyklių 3 priede nustatyta mokėjimo prašymo forma.
83. Mokėjimo prašymo forma ir informacija apie pridedamus dokumentus pateikiama Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt ir Ministerijos interneto svetainėje www.zum.lt.
84. Paramos gavėjas turi pateikti vieną originalų mokėjimo prašymo egzempliorių ir ataskaitinio laikotarpio išlaidų pagrindimo bei išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų bei kitų reikiamų dokumentų originalus arba kopijas, patvirtintas Programos administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Paramos gavėjas privalo pasirašyti kiekvieną mokėjimo prašymo ir pridedamų dokumentų lapą.
85. Mokėjimo prašymus kartu su reikalaujamais priedais iš paramos gavėjų priima ir registruoja Agentūra. Pirkimo dokumentaciją pareiškėjas turi pateikti Agentūrai įvertinti prieš teikdamas mokėjimo prašymą (išskyrus tą atvejį, kai mokėjimo prašymas teikiamas kartu su paramos paraiška, siekiant kompensuoti patirtas išlaidas arba prašant avanso).
86. Paskutinis mokėjimo prašymas turi būti pateiktas ne vėliau kaip iki 2015 m. birželio 30 d. Pagal penktąją ar šeštąją kryptį įgyvendinamo projekto, kurio renginiai vyks 2015 metų trečią ir (arba) ketvirtą ketvirtį, paskutinis mokėjimo prašymas turi būti pateiktas ne vėliau kaip iki 2015 m. lapkričio 16 d.
87. Pavėluotai pateikus mokėjimo prašymą, išskyrus pateiktą pavėluotai dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių, taikomos sankcijos, nustatytos Programos administravimo taisyklėse. Pavėluotai teikiami mokėjimo prašymai priimami 60 darbo dienų nuo paramos paraiškoje numatytų terminų, bet ne vėliau nei iki 2015 m. lapkričio 16 d.
88. Jeigu paramos gavėjas dėl pateisinamų priežasčių nori pratęsti mokėjimo prašymo teikimo terminą arba pakeisti paramos objektų paskirstymą tarp paramos dalių, jis iki paraiškoje nustatyto atitinkamo mokėjimo prašymo termino pabaigos turi Agentūrai pateikti argumentuotą prašymą dėl mokėjimo prašymo termino pratęsimo arba dėl paramos objektų paskirstymo tarp paramos dalių.
89. Mokėjimo prašymą pateikus pavėluotai dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių, paramos gavėjas turi Agentūrai raštu paaiškinti vėlavimo priežastis ir pateikti dokumentus, kuriais pagrindžiama vėlavimo priežastis.
90. Paramos gavėjas privalo turėti banko sąskaitą, į kurią bus pervedamos paramos lėšos. Jeigu paramai išmokėti taikomas išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdas, paramos gavėjas turi užtikrinti, kad nebūtų gauta palūkanų už jam pervestas avanso lėšas. Paramos gavėjo atsiskaitymai, susiję su projekto įgyvendinimu, turi vykti tik per finansines institucijas.
91. Jei paramos paraiškoje numatyta, kad pareiškėjas projekto dalį finansuoja iš nuosavų ar partnerio (jei projektas įgyvendinamas kartu su partneriu) lėšų (įnašas pinigais), kiekviename mokėjimo prašyme deklaruota tinkamų finansuoti išlaidų suma apmokama taip, kad būtų išlaikytas paramos paraiškos vertinimo metu nustatytas paramos ir nuosavų lėšų santykis.
92. Teikiant galutinį mokėjimo prašymą arba kai teikiama paramos paraiška su mokėjimo prašymu siekiant kompensuoti patirtas išlaidas, privaloma pateikti kvietimą dalyvauti renginyje ir renginio darbotvarkę (kai deklaruojamos su dalyvavimu renginyje susijusios išlaidos pagal penktąją ir septintąją kryptis). Taip pat, jei buvo dalyvauta ES institucijų ir ES tarptautinių nevyriausybinių organizacijų organizuojamuose renginiuose, kaip nurodyta Taisyklių 34.8.3. papunktyje, kartu su mokėjimo prašymu privaloma pateikti ataskaitą, kurioje turi būti išdėstytos renginio metu suformuotos pozicijos organizacijai, kuriai atstovaujama, ir ataskaitą, kurioje išdėstomi pozicijų pristatymo organizacijai, kuriai atstovaujama, rezultatai.
XIII. PARAMOS IŠMOKĖJIMO TVARKA
94. Projekto tinkamoms finansuoti išlaidoms kompensuoti taikomas išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu (išskyrus septintąją kryptį) ir išlaidų kompensavimo būdai, kaip nustatyta Programos administravimo taisyklėse.
95. Taikant išlaidų kompensavimo mokėjimo būdą paramos gavėjas pradeda įgyvendinti projektą savo lėšomis ir Agentūrai teikia paramos paraišką su mokėjimo prašymu, kuriuose deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, pridėdamas išlaidų pagrindimo ir jų apmokėjimo įrodymo dokumentus ir (arba) jų kopijas, patvirtintas paramos gavėjo ar jo įgalioto asmens parašu ir antspaudu (jei toks turimas):
96. Kai teikiama paramos paraiška su mokėjimo prašymu (Taisyklių 1 priedas) siekiant gauti avansą (taikoma tik penktajai–šeštajai krypčiai):
96.1. avanso dydis negali būti didesnis kaip 50 proc. sumos, kuriai taikomas išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdas, nurodytos Taisyklių 8 ir 9 punktuose arba papildomame 2015 metų veiksmų plane. Jei pagal Taisyklių 36 punktą paramos gavėjui numatyta finansuoti PVM suma, avanso dydis negali būti didesnis kaip 50 proc. sumos, kuriai taikomas išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdas, ir 50 proc. numatyto kompensuoti PVM, kuris pagal Taisyklių 37 punktą apmokamas iš šiam tikslui skirtų Ministerijos bendrųjų valstybės biudžeto asignavimų sumos;
96.2. paramos gavėjui išmokamas paramos paraiškoje nustatyto dydžio avansas. Pareiškėjas, siekdamas gauti avansą, gali pateikti tik vieną paramos paraišką su mokėjimo prašymu;
96.3. paramos gavėjas paramos paraiškoje nustatytu periodiškumu teikia Agentūrai mokėjimo prašymus (Taisyklių 3 priedas), kuriuose deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, pridėdamas išlaidų pagrindimo ir jų apmokėjimo įrodymo dokumentus ir (arba) jų kopijas, patvirtintas paramos gavėjo ar jo įgalioto asmens parašu ir antspaudu (jei tokį turi). Paramos paraiškoje taip pat nustatomas galutinio mokėjimo prašymo pateikimo terminas;
96.4. kai bendra pagal paramos gavėjo pateiktus mokėjimo prašymus kompensuota ir avansu paramos gavėjui išmokėta suma pasiekia projektui įgyvendinti skirtą paramos sumą, projekto įgyvendinimo išlaidos toliau nekompensuojamos. Kai bendra pagal paramos gavėjo pateiktus mokėjimo prašymus kompensuota ir avansu paramos gavėjui išmokėta PVM suma, apmokama vadovaujantis Taisyklių 37 punkte nustatyta tvarka, pasiekia paramos paraiškoje numatytą sumą, toliau PVM nuo apmokestinamosios prekių ir (ar) paslaugų, už kurias mokama iš EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo lėšų, neapmokamas;
96.5. paskutinio mokėjimo prašymo paramos dalis turi būti ne mažesnė, negu paramos paraiškoje su mokėjimo prašymu nurodyta avansinio mokėjimo prašymo suma;
96.6. tuo atveju, kai pareiškėjas yra gavęs avansą ir baigėsi projekto įgyvendinimo terminas, nurodytas paramos paraiškoje, projektui nepanaudotos lėšos turi būti grąžinamos Agentūrai nepraėjus vienam mėnesiui nuo paramos paraiškoje nurodytos projekto pabaigos dienos;
97. Baigęs įgyvendinti projektą, paramos gavėjas pateikia Agentūrai galutinį mokėjimo prašymą (3 priedas), kuriame deklaruoja visas per laikotarpį nuo paskutinio mokėjimo prašymo patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas. Kartu su galutiniu mokėjimo prašymu pateikiama galutinė projekto įgyvendinimo ataskaita (tarpinės įgyvendinimo ataskaitos neteikiamos) (4 priedas) (pagal septintąją kryptį ataskaita neteikiama). Jei paramos gavėjui numatytas finansuoti PVM, kaip nurodyta Taisyklių 37 punkte, kiekviename mokėjimo prašyme taip pat nurodoma ir PVM suma.
98. Agentūrai išnagrinėjus galutinį mokėjimo prašymą ir nustačius, kad paramos gavėjui buvo išmokėta didesnė paramos suma, nei pripažinta tinkama finansuoti paramos lėšomis, ir (arba) PVM suma, kuri pagal Taisyklių 37 punktą apmokama iš šiam tikslui skirtų Ministerijos bendrųjų valstybės biudžeto asignavimų, Agentūra, vadovaudamasi paramos paraiškos nuostatomis, pareikalauja paramos gavėjo grąžinti perviršinę sumą.
XIV. PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA IR TIKRINIMAS
101. Pareiškėjas įsipareigoja ne vėliau kaip prieš 20 darbo dienų Agentūrai ir Tinklo sekretoriatui pateikti informaciją apie organizuojamą renginį. Agentūrai informacija teikiama paštu arba faksu ir elektroniniu paštu nkt.renginiai@nma.lt pagal Agentūros parengtą informacijos pateikimo formą (nurodant įstaigos pavadinimą, įmonės kodą, projekto numerį, renginio pavadinimą, vykdymo vietą, datą, vykdymo renginio trukmę, renginių dalyvių skaičių). Pasikeitus renginio vietai ir laikui, apie tai informuojama Agentūra. Tinklo sekretoriatui informacija apie renginį (nurodant renginio organizatorių, renginio pavadinimą, vietą, datą ir laiką) teikiama elektroniniu paštu tinklo.sekretoriatas@zum.lt. Pareiškėjas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po renginio Tinklo sekretoriatui turi pateikti trumpą aprašymą apie renginį, jo rezultatus. Esant galimybei, kartu su renginio aprašymu pateikti renginio nuotraukas.
XV. PROJEKTŲ VIEŠINIMAS
XVI. INFORMACIJOS TEIKIMAS PAREIŠKĖJAMS
104. Informacijos ir paaiškinimų dėl paramos projektams įgyvendinti pareiškėjai gali kreiptis:
104.1. telefonais, nurodytais Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt, bendruoju informacijos teikimo telefonu (8 5) 252 6999 arba 1841;
105. Klausiant faksu ar elektroniniu paštu, turi būti pateikiama aiški nuoroda į šias taisykles, klausiančio pareiškėjo pavadinimas ir telefonas.
XVII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
107. Projektų dokumentų saugojimo, apskundimo tvarką ir kitą šiose Taisyklėse nepateiktą informaciją reglamentuoja Programos administravimo taisyklės ir kiti teisės aktai.
108. Pareiškėjas privalo saugoti: