Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS ĮSTATYMO NR. I-172 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XII-2202 1 IR 2 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. xIIIP-187
2017 m. birželio 21 d. Nr. 486
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. vasario 3 d. sprendimą Nr. SV-S-91 „Dėl įstatymo projekto išvadų“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 pakeitimo įstatymo Nr. XII-2202 1 ir 2 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-187 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:
1. Įstatymo projektu siekiama uždrausti valstybės ir savivaldybių valdomų bendrovių grupei – bendrovėms, kuriose valstybei ir (ar) savivaldybei nuosavybės teise priklausančios akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų (toliau – VVB), skirti pelno dalį paramai, tačiau nebuvo įvertintas siūlomų pakeitimų poveikis keičiamo įstatymo saugomiems teisiniams gėriams. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad Įstatymo projektą rengti paskatino situacija, kai, nesant įstatymu nustatytos kontrolės, pavienės VVB pasirinktinai paramai teikti skiria itin dideles pinigų sumas, taip mažindamos gaunamo pelno, nuo kurio mokami dividendai valstybei, sumas.
Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 3 straipsnio 2 ir 3 dalyse numatyta, kad parama teikiama tik visuomenei naudingais tikslais – tarptautinio bendradarbiavimo, žmogaus teisių apsaugos, mažumų integracijos, kultūros, religinių ir etinių vertybių puoselėjimo, švietimo, mokslo ir profesinio tobulinimo, neformaliojo ir pilietinio ugdymo, sporto, socialinės apsaugos ir darbo, sveikatos priežiūros, nacionalinio saugumo ir gynybos, teisėtvarkos, nusikalstamumo prevencijos, gyvenamosios aplinkos pritaikymo ir būsto plėtros, autorių teisių ir gretutinių teisių apsaugos, aplinkos apsaugos ir kitose visuomenei naudingomis ir nesavanaudiškomis pripažįstamose srityse. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. spalio 12 d. priimtais Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo pakeitimais (Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 pakeitimo įstatymo Nr. XII-2202 1 ir 2 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XII-2679) įtvirtinta, kad VVB negali remti savo akcininkų ir su jais susijusių kitų juridinių asmenų, taip pat kad VVB kitiems subjektams teikiama parama turi būti vieša ir taip nekelti visuomenei abejonių dėl savo tikslingumo ir skaidrumo. Todėl absoliutus draudimas VVB teikti paramą būtų neproporcinga priemonė siekti Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodytų tikslų – užkirsti kelią VVB teikti paramą paramos gavėjams, taip užkirsti kelią potencialiems interesų konfliktams VVB ir sudaryti sąlygas padidinti į valstybės biudžetą mokamų dividendų dalį.
2. Įstatymo projektu siekiama nustatyti, kad paramą teikusios VVB ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo įstatymo įsigaliojimo dienos nutrauktų įsipareigojimus, susijusius su paramos teikimu. Priėmus šią Įstatymo projekto nuostatą nebūtų užtikrintas paramos gavėjų, sudariusių paramos sutartis su VVB, teisėtų lūkesčių principo įgyvendinimas, kadangi nenustatomas pagrįstas pereinamasis laikotarpis, leisiantis asmenims prisitaikyti prie naujo teisinio reguliavimo.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūloma ne apskritai uždrausti VVB teikti paramą, o kitomis teisinėmis priemonėmis siekti, kad VVB paramos skyrimo praktika atitiktų paramos skyrimo tikslus ir keliamus skaidrumo reikalavimus. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 23 straipsniu, valstybė ar savivaldybė, kaip VVB dalyvė (akcininkė), turtines ir neturtines teises akcinėse bendrovėse ar uždarosiose akcinėse bendrovėse įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) nustatyta tvarka. Taigi Vyriausybė pavestų akcijų valdytojui (valstybei ar savivaldybei atstovaujančios institucijos ar kito juridinio asmens, kuriems VVB akcijos perduotos patikėjimo teise valdyti, naudoti ir disponuoti) siekti, o tais atvejais, kai tai leidžia turimas balsų skaičius, – užtikrinti, kad VVB organai, priimdami sprendimus, reikšmingus VVB paramos teikimui (VVB visuotinio akcininkų susirinkimo sprendimus dėl pelno paskirstymo, VVB įstatų patvirtinimo ar keitimo, kiek tai susiję su įstatuose nustatoma paramos skyrimo iš VVB pelno tvarka, VVB paramos valdymo taisyklių patvirtinimo ir kitus), laikytųsi Vyriausybės patvirtintų VVB paramos skyrimo apribojimų (tokių kaip Vyriausybės patvirtinta maksimali pelno dalis, kurią VVB gali paskirti paramai, VVB paramos skyrimo skaidrumo reikalavimai, esminiai paramos skyrimo principai ir kita). Tuo tikslu Vyriausybė patvirtins kriterijus, kuriais turės vadovautis VVB akcininko teises įgyvendinantis subjektas, priimdamas sprendimus (balsuodamas visuotiniame akcininkų susirinkime, teikdamas pasiūlymus visuotinio akcininkų susirinkimo darbotvarkei ir kita), susijusius su VVB paramos skyrimu.
Manoma, kad tokiu būdu būtų užtikrintas VVB paramos skyrimo skaidrumas ir užkirstas kelias potencialiems interesų konfliktams, o VVB parama atitiktų jos skyrimo tikslus: parama būtų teikiama skaidriai, tik visuomenei naudingais tikslais ir pasiektų tuos jos gavėjus, kurių rėmimas pripažintas prioritetiniu.