LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL VIDAUS KONTROLĖS ĮGYVENDINIMO KRAŠTO APSAUGOS MINISTERIJOJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2021 m. birželio 17 d. Nr. V-428
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 4 ir 5 punktais, Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punktu ir įgyvendindamas Vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos finansų ministro 2020 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1K-195 „Dėl Vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje“ nuostatas:
1. T v i r t i n u Vidaus kontrolės įgyvendinimo Krašto apsaugos ministerijoje tvarkos aprašą (pridedama).
2. P a v e d u:
2.1. įstaigų prie Krašto apsaugos ministerijos vadovams iki einamųjų metų vasario 1 d. Krašto apsaugos ministerijos Veiklos procesų vadybos skyriui teikti informaciją apie vidaus kontrolės įgyvendinimą jų vadovaujamose įstaigose per praėjusius metus;
2.2. Krašto apsaugos ministerijos administracijos padalinių vadovams užtikrinti valstybės tarnautojų, darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių aprašymų ir profesinės karo tarnybos karių (toliau – darbuotojai) pareiginių nuostatų pakeitimą atsižvelgiant į Vidaus kontrolės įgyvendinimo Krašto apsaugos ministerijoje tvarkos apraše darbuotojams nustatytas funkcijas.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
krašto apsaugos ministro
2021 m. birželio 17 d.
įsakymu Nr. V-428
VIDAUS KONTROLĖS ĮGYVENDINIMO KRAŠTO APSAUGOS MINISTERIJOJE TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Vidaus kontrolės įgyvendinimo Krašto apsaugos ministerijoje tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja vidaus kontrolės Krašto apsaugos ministerijoje (toliau – KAM) įgyvendinimą, vidaus kontrolės principus, tikslus, elementus, dalyvių funkcijas, rizikos valdymą, tobulinimo tvarką ir informacijos teikimą apie vidaus kontrolės įgyvendinimą KAM.
2. Vidaus kontrolės politika KAM įgyvendinama vadovaujantis Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymu (toliau – Įstatymas), Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymu (toliau – KASOKTĮ), Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymu, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymu, Vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos finansų ministro 2020 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1K-195 „Dėl vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje“, šiuo Aprašu ir kitais vidaus kontrolės įgyvendinimą KAM reglamentuojančiais dokumentais, kurių sąrašai ir (arba) nuorodos į juos teikiami krašto apsaugos sistemos intraneto svetainės puslapyje (toliau – Intraneto svetainė).
II SKYRIUS
VIDAUS KONTROLĖ
PIRMASIS SKIRSNIS
VIDAUS KONTROLĖS PRINCIPAI IR TIKSLAI
4. Vidaus kontrolė KAM įgyvendinama laikantis vidaus kontrolės principų, nustatytų Įstatymo 5 straipsnyje, siekiant įgyvendinti krašto apsaugos ministro valdymo sričių strateginiame veiklos plane ir KAM einamųjų metų veiklos plane (toliau – Planavimo dokumentai), patvirtintuose krašto apsaugos ministro, numatytus tikslus ir uždavinius ir užtikrinti, kad:
4.2. KAM turtas bei įsipareigojimai tretiesiems asmenims būtų apsaugoti nuo sukčiavimo, iššvaistymo, pasisavinimo, neteisėto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo ar kitų neteisėtų veikų;
4.3. KAM, vykdydama veiklą, laikytųsi patikimo finansų valdymo principo, grindžiamo ekonomiškumu, efektyvumu ir rezultatyvumu;
ANTRASIS SKIRSNIS
VIDAUS KONTROLĖS ELEMENTAI
5. Vidaus kontrolė KAM įgyvendinama pagal kiekvieną iš Įstatymo 6 straipsnyje nustatytų vidaus kontrolės elementų ir pagal Vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje tvarkos apraše nurodytus vidaus kontrolės elementus apibūdinančius principus – priemones, kuriomis KAM siekia savo tikslų:
5.1. kontrolės aplinka – tai aplinka, kurioje vykdoma KAM veikla, profesinės karo tarnybos kariai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis (toliau – darbuotojai) atlieka savo funkcijas ir vykdo savo užduotis. Kontrolės aplinka apima KAM organizacinę struktūrą, valdymą, personalo valdymo politiką ir praktiką, darbuotojų profesinio elgesio principus ir taisykles, kompetenciją ir kitus veiksnius, turinčius įtakos KAM strateginiams tikslams ir uždaviniams formuoti ir vykdyti, vidaus kontrolei KAM įgyvendinti ir kokybei užtikrinti;
5.2. rizikos vertinimas – tai rizikos veiksnių (įskaitant korupcijos riziką), turinčių įtakos siekiant KAM veiklos tikslų, ir pokyčių, galinčių reikšmingai paveikti vidaus kontrolę, nustatymas ir jų analizė, atliekama vadovaujantis Aprašo III skyriaus nuostatomis;
5.3. kontrolės veikla – tai veikla, kuria siekiama sumažinti neigiamą rizikos veiksnių poveikį KAM ir kuri apima įgaliojimų, leidimų suteikimą, funkcijų atskyrimą, finansų, prieigos prie turto ir dokumentų kontrolę, technologijų naudojimą, veiklos ir rezultatų peržiūrą, veiklos priežiūrą ir kitų teisės aktuose ir kituose KAM dokumentuose nustatytų reikalavimų laikymąsi;
5.4. informavimas ir komunikacija – nuolatinis siekis, kad KAM vidaus ir išorės komunikacijai naudojama ir KAM darbuotojų vidaus ir išorės informacijos vartotojams teikiama informacija būtų aktuali, išsami, patikima, teisinga ir teikiama laiku;
TREČIASIS SKIRSNIS
VIDAUS KONTROLĖS DALYVIAI
6. KAM vidaus kontrolės dalyviai:
6.4. asmenys, atsakingi už veiklos rizikos valdymą KAM administracijos padaliniuose (toliau – Atsakingas asmuo);
8. 8. KAM VPVS:
8.2. kasmet atlieka Aprašo IV skyriuje nurodytą KAM vidaus kontrolės vertinimą, vertina vidaus kontrolės atitiktį vidaus kontrolės politikai, teikia pasiūlymus KAM vadovybei dėl vidaus kontrolės priemonių taikymo, rizikos valdymo;
8.3. Aprašo 20 punkte nustatytais terminais rizikos valdymo duomenų rinkinio lentelę pateikia ministerijos kancleriui;
8.4. inicijuoja informacijos apie vidaus kontrolės įgyvendinimą KAM administracijos padaliniuose ir įstaigose prie KAM rengimą ir teikimą Vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje tvarkos aprašo nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos finansų ministerijai;
9. KAM administracijos padalinių vadovai atsakingi už kasdienę stebėseną, savo padalinio atliekamų funkcijų rizikos nustatymą ir Atsakingų asmenų paskyrimą.
10. Atsakingas asmuo:
10.1. užtikrina vienodą rizikos nustatymo ir vertinimo KAM metodikos (Aprašo priedas) taikymą KAM administracijos padalinyje;
10.2. per 15 darbo dienų nuo KAM einamųjų metų veiklos plano patvirtinimo dienos apibendrina KAM darbuotojų el. paštu pateiktą informaciją, pritarus savo padalinio vadovui suveda į Intraneto svetainę, apie tai el. paštu informuoja KAM VPVS;
11. KAM darbuotojas:
11.1. per 5 darbo dienas nuo KAM einamųjų metų veiklos plano patvirtinimo dienos, siekdamas nustatytų tikslų ir uždavinių, nustato rizikas, atlieka jų vertinimą ir el. paštu pateikia siūlymus Atsakingam asmeniui dėl rizikos valdymo priemonių;
11.3. vykdo nuolatinę rizikos valdymo priemonių įgyvendinimo stebėseną, teikia informaciją Atsakingam asmeniui apie jų įgyvendinimo eigą, atsiradusį poreikį atnaujinti teisės aktų ir dokumentų, reglamentuojančių vidaus kontrolės įgyvendinimą, sąrašą;
12. Vidaus auditoriai, atlikdami vidaus auditą, tiria ir vertina vidaus kontrolę KAM, įvertina KAM veiklos trūkumus, pokyčius, atitiktis nustatytiems reikalavimams ir teikia KAM vadovybei, KAM VPVS ir KAM administracijos padalinių vadovams vidaus kontrolės tobulinimo rekomendacijas, konsultuoja KAM vadovybę ir KAM administracijos padalinių vadovus vidaus kontrolės klausimais.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
VIDAUS KONTROLĖS ĮGYVENDINIMAS
13. KAM vidaus kontrolės įgyvendinamas apima pagrindinius valdymo procesus (planavimą, atlikimą ir stebėseną).
14. KAM finansų kontrolė yra KAM vidaus kontrolės įgyvendinimo dalis, kuri atliekama vadovaujantis Krašto apsaugos ministerijos finansų kontrolės taisyklėmis, patvirtintomis krašto apsaugos ministro 2010 m. rugsėjo 29 d. įsakymu Nr. V-1029 „Dėl Krašto apsaugos ministerijos finansų kontrolės taisyklių patvirtinimo“, reglamentuojančiomis finansų kontrolės organizavimą KAM ir finansų kontrolę atliekančių darbuotojų pareigas ir atsakomybę.
III SKYRIUS
RIZIKOS VALDYMAS
15. Atsižvelgiant į nuolat kintančias KAM ekonomines, reguliavimo ir veiklos sąlygas, rizikos (tikimybės, kad tam tikri vidiniai ar išoriniai veiksniai ar pokyčiai gali neigiamai paveikti KAM veiklos tikslų, uždavinių įgyvendinimą ir tinkamą vidaus kontrolės funkcionavimą) vertinimas turi būti atliekamas nuolat ir (arba) periodiškai.
16. Rizikos valdymas KAM organizuojamas pagal Planavimo dokumentuose nustatytus tikslus ir uždavinius.
17. KAM rizikos valdymo procesas apima rizikos veiksnių nustatymą, jų analizę ir vertinimą, rizikos suvaldymo priemonių parinkimą bei informacijos teikimą. Informacija teikiama ir atnaujinama nuolat (pasikeitus veiklos aplinkybėms, vidaus ir (ar) išorės aplinkos veiksniams, įgyvendinus rizikos valdymo priemones ir kt.), pildant Intraneto svetainėje rizikos valdymo duomenų rinkinio lentelę.
18. Nustatę riziką, KAM darbuotojai apie poreikį atnaujinti rizikos valdymo duomenų rinkinio lentelę informuoja Atsakingą asmenį ir jam pateikia su rizikos valdymu susijusią informaciją.
19. Atsakingas asmuo:
19.1. per 5 darbo dienas nuo ketvirčio pabaigos apibendrina KAM darbuotojų pateiktą informaciją ir ją pristato savo padalinio vadovui;
20. KAM VPVS:
20.1. per 25 darbo dienas nuo ketvirčio pabaigos parengia apibendrintą į Intraneto svetainę keliamą rizikos valdymo duomenų rinkinio lentelę ir ją pateikia ministerijos kancleriui;
21. KAM administracijos padaliniuose vykdoma nuolatinė veiklos stebėsena, naujai atsiradusios rizikos vertinamos, o nustatytos rizikos iš naujo įvertinamos pildant Intraneto svetainėje rizikos valdymo duomenų rinkinio lentelę.
22. Įvykdžius rizikos valdymo duomenų rinkinio lentelėje numatytas priemones, KAM darbuotojai įvertina, ar priemonės leido sumažinti rizikos pasireiškimo tikimybę ir (arba) poveikį veiklai iki toleruojamos rizikos.
IV SKYRIUS
VIDAUS KONTROLĖS ANALIZĖ IR VERTINIMAS
24. KAM VPVS einamaisiais metais iki kovo 1 d. atlieka KAM ir įstaigų prie KAM atliktos vidaus kontrolės vertinimą, apimančią visus vidaus kontrolės elementus. Vertinimo metu įvertinami KAM veiklos trūkumai, pokyčiai, atitiktis nustatytiems reikalavimams, vidaus kontrolės įgyvendinimo priežiūrą atliekančių KAM darbuotojų pateikta informacija, vidaus ir kitų auditų rezultatai ir numatomos KAM vidaus kontrolės tobulinimo priemonės.
25. KAM vidaus kontrolė vertinama:
25.2. gerai – jei visa rizika yra nustatyta ir valdoma, bet yra vidaus kontrolės trūkumų, neturinčių neigiamos įtakos KAM veiklos rezultatams;
25.3. patenkinamai – jei visa rizika yra nustatyta, tačiau dėl netinkamo rizikos valdymo yra vidaus kontrolės trūkumų, kurie gali turėti neigiamą įtaką viešojo juridinio asmens veiklos rezultatams;
26. Vidaus kontrolės veiksmingumo stebėsenai vykdyti, naujoms rizikoms nustatyti ir KAM vidaus kontrolės vertinimui atlikti KAM VPVS turi teisę:
26.1. gauti iš KAM darbuotojų ar KAM administracijos padalinių visą reikalingą informaciją, susijusią su vidaus kontrolės veikimu;
27. Atliktą KAM vidaus kontrolės vertinimą KAM VPVS einamaisiais metais iki vasario 15 d. pristato krašto apsaugos ministrui, kuris, esant būtinumui, paveda Vidaus auditoriams atlikti atskirų KAM veiklos sričių vidaus auditą.
V SKYRIUS
INFORMACIJOS APIE VIDAUS KONTROLĖS ĮGYVENDINIMĄ TEIKIMAS