PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

 

SPRENDIMAS

DĖL MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2022 m. spalio 27 d. Nr. T3-302

Prienai

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 30 straipsnio 7 dalimi, 31 straipsnio 5 dalimi ir Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. birželio 14 d. nutarimu Nr. 583 Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“, 3 punktu, Prienų rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1. Patvirtinti Mokėjimo už socialines paslaugas Prienų rajono savivaldybėje tvarkos aprašą  (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Prienų rajono savivaldybės tarybos 2019 m. kovo 28 d. sprendimą Nr. T3-87 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas Prienų rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“ su pakeitimais ir papildymais.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                             Alvydas Vaicekauskas

 

 

PATVIRTINTA

Prienų rajono savivaldybės tarybos

2022 m. spalio 27 d.

sprendimu Nr. T3-302

 

 

MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠAS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Mokėjimo už socialines paslaugas Prienų rajono savivaldybėje tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja asmens (šeimos) mokėjimą už socialines paslaugas, pagalbos pinigų mokėjimą, asmens (šeimos) finansinių galimybių mokėti už socialines paslaugas vertinimą bei atleidimo nuo mokesčio už socialines paslaugas sąlygas ir atvejus.

2. Aprašas taikomas Prienų rajono gyventojams, deklaravusiems gyvenamąją vietą arba įtrauktiems į gyvenamosios vietos nedeklaravusių asmenų apskaitą Prienų rajono savivaldybėje. Aprašas taikomas mokėjimui už tas socialines paslaugas, kurias planuoja ir organizuoja Prienų rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) administracijos Socialinės paramos skyrius (toliau – Skyrius) ir kurių teikimas finansuojamas iš Savivaldybės biudžeto ar Savivaldybės biudžetui skiriamų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų socialinėms paslaugoms organizuoti. Už kitas privačiai ar papildomai asmens (šeimos) pageidavimu teikiamas socialines paslaugas mokama paslaugas gaunančio asmens (globėjo, rūpintojo, įgalioto asmens) ir socialinių paslaugų įstaigos, teikiančios paslaugas, tarpusavio rašytiniu susitarimu.

3. Mokėjimo už socialines paslaugas dydis nustatomas tik pinigine išraiška.

4. Mokėjimo už socialines paslaugas dydis asmeniui (šeimai) nustatomas individualiai, atsižvelgiant į asmens (šeimos narių) finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas ir asmeniui (šeimai) teikiamų socialinių paslaugų rūšį. Socialines paslaugas, jų turinį pagal socialinių paslaugų rūšis apibrėžia socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintas Socialinių paslaugų katalogas.

5. Sutartį dėl mokėjimo už teikiamas ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos ir kitas specialiąsias socialines paslaugas (kurios nėra teikiamos Savivaldybės įsteigtose įstaigose), perkamas iš kitų rajonų ar valstybinių socialinių globos įstaigų, pasirašo Savivaldybės administracijos direktorius, paslaugas gaunantis asmuo ar jo globėjas (rūpintojas), kitas teisėtas asmens atstovas, kuris mokės už paslaugas, ir socialinės globos įstaigos vadovas.

6. Sutartį dėl mokėjimo už specialiąsias socialines paslaugas, kurios teikiamos Savivaldybės įsteigtose įstaigose, pasirašo socialinių paslaugų įstaigos vadovas ir socialines paslaugas gaunantis asmuo ar jo globėjas (rūpintojas), kitas teisėtas asmens atstovas, mokėsiantis už socialines paslaugas.

7. Pasirašytose sutartyse numatomos šalių tarpusavio teisės ir pareigos, susijusios su asmens (šeimos) mokėjimu už socialines paslaugas, nustatyta mokėjimo už socialines paslaugas tvarka, apskaičiuoto asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydžio keitimo atvejai. Informacija apie apskaičiuotą asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydį (pinigine išraiška) pateikiama formoje – paslaugos kainos apskaičiavimo ir finansavimo pažymoje (toliau – pažyma), kurią rengia ir pasirašo atsakingas specialistas. Su pažyma pasirašytinai supažindinamas paslaugas gaunantis asmuo ar jo (globėjas) rūpintojas, kitas teisėtas asmens atstovas, pažyma yra neatsiejama sutarties dalis.

8. Lėšas, gautas už socialines paslaugas, socialinių paslaugų teikėjai apskaito ir naudoja vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

 

 

II SKYRIUS

MOKĖJIMAS UŽ BENDRĄSIAS SOCIALINES PASLAUGAS

 

9. Bendrosios socialinės paslaugos asmeniui (šeimai) teikiamos Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriuje, seniūnijose, socialinių paslaugų įstaigose ir asmens namuose. Paslaugų teikimo trukmė, dažnumas priklauso nuo asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio.

10.  Informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, sociokultūrinės paslaugos, aprūpinimo būtiniausiais drabužiais, avalyne, maisto produktais ir kitais daiktais paslaugos teikiamos nemokamai.

11. Už kitas bendrąsias socialines paslaugas (asmens higienos, transporto, maitinimo ir kt.) asmenys (šeimos) moka pagal Prienų rajono savivaldybės tarybos nustatytus ir patvirtintus tų paslaugų teikimo ir mokėjimo įkainius.

12. Atskaičius nustatytą asmens (šeimos) mokėjimo už bendrąsias socialines paslaugas dalį, asmens (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) mėnesio pajamos negali likti mažesnės už valstybės remiamų pajamų dvigubą dydį.

 

III SKYRIUS

MOKĖJIMAS UŽ SOCIALINĘ PRIEŽIŪRĄ

 

13.  Mokėjimo už socialinę priežiūrą dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens (šeimos) pajamas.

14. Mokėjimo už socialinę priežiūrą dydis asmeniui neturi viršyti 20 procentų asmens pajamų. Asmens, kurio pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) yra didesnės už valstybės remiamų pajamų (toliau – VRP) dvigubą dydį, bet mažesnės už VRP trigubą dydį, mokėjimo už socialinę priežiūrą dydis neturi viršyti 5 procentų asmens pajamų.

15.  Tais atvejais, kai socialinė priežiūra teikiama šeimai, mokėjimo už socialinę priežiūrą dydis neturi viršyti 20 procentų šeimos pajamų. Šeimos, kurios pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) yra didesnės už VRP dvigubą dydį, bet mažesnės už VRP trigubą dydį, mokėjimo už socialinę priežiūrą dydis neturi viršyti 5 procentų šeimos pajamų.

16.  Socialinė priežiūra teikiama nemokamai:

16.1.  asmeniui (šeimai), teisės aktų nustatyta tvarka gaunančiam socialinę pašalpą, arba asmeniui (šeimai), kurio pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) mažesnės už VRP dvigubą dydį, išskyrus atvejus, kai socialinę riziką patiriantis asmuo, ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvena socialinių paslaugų įstaigoje ir joje gauna socialinę priežiūrą;

16.2.  asmenims, patiriantiems socialinę riziką;

16.3.  vaikams, patiriantiems socialinę riziką;

16.4krizių atvejais, kai asmuo (šeima) patiria fizinį ar psichologinį smurtą arba kyla grėsmė jo fiziniam ar emociniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, 7 pirmąsias kalendorines dienas.

17.  Mokestis už socialinę priežiūrą imamas už praėjusį mėnesį socialinių paslaugų teikėjo  nustatytu terminu. Mokėjimo už socialinę priežiūrą dydžiai:

17.1. jei pajamos sudaro iki 2 valstybės remiamų pajamų dydžio – paslaugos teikiamos nemokamai;

17.2.  jei pajamos sudaro nuo 2,01 iki 2,5 valstybės remiamų pajamų dydžio – moka 5 procentus asmens (šeimos) pajamų;

17.3.  jei pajamos sudaro nuo 2,51 iki 3 valstybės remiamų pajamų dydžio – moka 10 procentų asmens (šeimos) pajamų;

17.4.  jei pajamos sudaro nuo 3,01 iki 3,5 valstybės remiamų pajamų dydžio – moka 15 procentų asmens (šeimos) pajamų;

17.5.  jei pajamos sudaro nuo 3,51 iki 4 valstybės remiamų pajamų dydžio – moka 20 procentų asmens (šeimos) pajamų;

17.6.  jei pajamos sudaro virš 4,01 valstybės remiamų pajamų dydžio – moka 25 procentus asmens (šeimos) pajamų.

 

Pajamos asmens (šeimos) nariui

(VRP – valstybės remiamos pajamos)

Mokėjimas už suteiktas socialinės priežiūros paslaugas procentais nuo asmens pajamų

Iki 2 VRP

nemokamai

Nuo 2,01 VRP iki 2,5 VRP

5

Nuo 2,51 VRP iki 3 VRP

10

Nuo 3,01 VRP iki 3,5 VRP

15

Nuo 3,51 VRP iki 4 VRP

20

Nuo 4,01 VRP

25

 

18.  Atskaičius nustatytą asmens (šeimos) mokėjimo už socialinę priežiūrą dalį, asmens (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) mėnesio pajamos negali likti mažesnės už valstybės remiamų pajamų dvigubą dydį, o asmens, patiriančio socialinę riziką, ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvenančio socialinių paslaugų įstaigoje ir joje gaunančio socialinę priežiūrą, mėnesio pajamos negali likti mažesnės nei 0,8 VRP dydžio.

19. Savivaldybės taryba turi teisę atleisti asmenį (šeimą) nuo mokėjimo už socialinę priežiūrą.

 

IV SKYRIUS

PAGALBOS PINIGŲ MOKĖJIMAS

 

20. Pagalbos pinigai asmeniui (šeimai) sumokėti kitiems asmenims už pagalbą, savo pobūdžiu analogišką pagalbos į namus paslaugai, Socialinių paslaugų skyrimo komisijos siūlymu gali būti skiriami, kai paslaugų gavėjas gyvena atokioje savivaldybės vietovėje. Pagalbos pinigai neskiriami, jei asmeniui nustatytas specialusis nuolatinės slaugos ar specialusis nuolatinės priežiūros (pagalbos) poreikis ir asmuo gauna slaugos išlaidų arba priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją.

21. Pagalbos pinigai vaikus globojančiai šeimai ir budinčiam globotojui už vaikų priežiūrą ar globą (rūpybą) skiriami ir mokami vadovaujantis Prienų rajono savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.

22. Aprašo 20 punkte numatytu atveju pagalbos pinigų suma vienam asmeniui per mėnesį yra lygi 50 procentų pagalbos į namus paslaugos kainos. Pagalbos pinigų tikslingą naudojimą prižiūri asmens gyvenamosios vietos seniūnija. Pagalbos pinigus gaunantis asmuo kiekvieno mėnesio paskutinę dieną seniūnijos socialiniam darbuotojui pateikia laisvos formos informaciją apie jam suteiktą pagalbą, jos trukmę ir kainą.

23. Nustačius, kad pagalbos pinigai naudojami ne pagal paskirtį, Administracijos direktoriaus arba jo įgalioto asmens įsakymu, Socialinės paramos teikimo komisijos teikimu pagalbos pinigų mokėjimas nutraukiamas, pakeičiant jį bendrosiomis socialinėmis paslaugomis ar socialine priežiūra, kurioms nustatytas asmens (šeimos) poreikis.

 

V SKYRIUS

MOKĖJIMAS UŽ DIENOS SOCIALINĘ GLOBĄ

 

24Mokėjimo už dienos socialinę globą dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens (šeimos) pajamas.

25. Mokėjimą už dienos socialinę globą sudaro:

25.1. valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos savivaldybių biudžetams lėšos, skiriamos asmenų su sunkia negalia socialinei globai finansuoti.

25.2. asmens pajamos:

25.2.1. vieno gyvenančio asmens mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamą dienos socialinę globą dydis neturi viršyti 20 procentų asmens pajamų;

25.2.2. asmens, gyvenančio šeimoje, kurios pajamos vienam šeimos nariui neviršija valstybės remiamų pajamų trigubo dydžio, mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamą dienos socialinę globą dydis neturi viršyti 20 procentų asmens pajamų;

25.2.3. asmens, gyvenančio šeimoje, kurios pajamos vienam šeimos nariui viršija valstybės remiamų pajamų trigubą dydį, mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamą dienos socialinę globą dydis neturi viršyti 50 procentų asmens pajamų;

25.3. Savivaldybės biudžeto lėšos;

25.4. Savivaldybės biudžeto lėšos ar Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų lėšos socialinėms paslaugoms, skiriamos likusiai paslaugos daliai finansuoti.

26. Asmens mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamą dienos socialinę globą institucijoje dydis, sudaro:

26.1. vieno gyvenančio asmens – 20 procentų asmens pajamų;

26.2. asmens, gyvenančio šeimoje, kurios pajamos vienam šeimos nariui neviršija valstybės remiamų pajamų trigubo dydžio, – 20 procentų asmens pajamų;

26.3. asmens, gyvenančio šeimoje, kurios pajamos vienam šeimos nariui viršija valstybės remiamų pajamų trigubą dydį, – 50 procentų asmens pajamų.

27. Mokėjimo už trumpiau nei vieną kalendorinį mėnesį teikiamą dienos socialinę globą dydis nustatomas proporcingai teikiamos dienos socialinės globos trukmei.

28. Mokestis už dienos socialinę globą imamas už praėjusį mėnesį socialinių paslaugų įstaigos nustatytu terminu.

29. Savivaldybės taryba turi teisę atleisti asmenį (šeimą) nuo mokėjimo už dienos socialinę globą.

 

VI SKYRIUS

MOKĖJIMAS UŽ TRUMPALAIKĘ SOCIALINĘ GLOBĄ

 

30. Mokėjimą už trumpalaikę socialinę globą sudaro:

30.1. valstybės lėšos. Nustatytas mokėjimas už socialinę globą įstaigai padengiamas iš valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos Savivaldybės biudžetui valstybinėms (perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti socialinei globai asmenims su sunkia negalia ir globos (rūpybos) išmokoms finansuoti vaikams, likusiems be tėvų globos;

30.2. asmens pajamų dalis. Asmens mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamą trumpalaikę socialinę globą dydis sudaro 80 procentų asmens pajamų. Tais atvejais, kai asmuo pagal Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymą gauna slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, visa šios kompensacijos suma (100 procentų) skiriama mokėjimui už trumpalaikę socialinę globą padengti;

30.3. Savivaldybės lėšos. Jei 30.1 ir 30.2 papunkčiuose nurodytų lėšų mokėjimui už trumpalaikę socialinę globą įstaigoje nepakanka, trūkstamą paslaugos dalį finansuoja Savivaldybė.

31. Mokėjimo už trumpiau nei vieną kalendorinį mėnesį teikiamą trumpalaikę socialinę globą dydis nustatomas proporcingai teikiamos trumpalaikės socialinės globos trukmei.

32. Nemokamai teikiama trumpalaikė socialinė globa:

32.1. krizių atvejais teikiamos laikino apgyvendinimo (iki 3 mėn.) paslaugos asmenims bei šeimoms su vaikais, išskirtiniais atvejais laikino apgyvendinimo laikotarpis gali būti pratęsiamas iki 6 mėnesių.

32.2. likusiam be tėvų globos vaikui ir vaikui, patiriančiam socialinę riziką.

 

 

 

 

 

VII SKYRIUS

MOKĖJIMAS UŽ ILGALAIKĘ SOCIALINĘ GLOBĄ

 

33. Suaugę asmenys su negalia, senyvo amžiaus asmenys ir vaikai su negalia už ilgalaikę socialinę globą moka 80 procentų realiai gaunamų asmens pajamų. Tais atvejais, kai asmuo pagal Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymą gauna slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, 100 procentų šios kompensacijos skiriama mokėjimui už ilgalaikę socialinę globą padengti. Tais atvejais, kai vaikas su negalia pagal Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymą gauna slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, 100 procentų šios kompensacijos skiriama mokėjimui už ilgalaikę socialinę globą padengti.

34. Jeigu suaugusiojo asmens turto vertė didesnė už jo gyvenamosios vietos savivaldybėje nustatytą turto vertės normatyvą, mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą suaugusiam asmeniui dydis per mėnesį padidėja vienu procentu, skaičiuojant nuo turto vertės, viršijančios normatyvą.

35. Asmenys, laikinai teisės aktų nustatyta tvarka išvykę iš ilgalaikę socialinę globą teikiančios socialinių paslaugų įstaigos, už išvykimo laiką moka 30 procentų jiems nustatyto mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą dydžio. Išvykus ne ilgiau kaip trims paroms, mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą dydis nemažinamas.

36. Ilgalaikė socialinė globa likusiam be tėvų globos vaikui ir vaikams, patiriantiems socialinę riziką, teikiama nemokamai.

 

VIII SKYRIUS

ASMENS (ŠEIMOS NARIŲ) FINANSINIŲ GALIMYBIŲ VERTINIMAS

 

37. Socialinės paramos skyrius, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintu Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašu ir šiuo Aprašu, vertina pageidaujančio gauti socialines paslaugas asmens (šeimos narių) finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas.

38. Asmens (šeimos narių) finansinės galimybes nevertinamos, kai asmuo (šeima):

38.1. pageidauja socialinių paslaugų papildomai;

38.2. kai asmuo (šeimos nariai) teisės aktų nustatyta tvarka gauna socialinę pašalpą, išskyrus atvejus, kai socialinę riziką patiriantis asmuo ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvena socialinių paslaugų įstaigoje ir joje gauna socialinę priežiūrą;

38.3. kai asmuo (šeimos nariai) sutinka mokėti visą socialinių paslaugų kainą.

39. Duomenis apie asmens (šeimos) pajamas ir turtą pateikia pats asmuo (šeima) ar jo globėjas, rūpintojas, išskyrus duomenis, kuriuos Socialinės paramos skyrius gauna pagal duomenų teikimo sutartis.

40. Pasikeitus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytam valstybės remiamų pajamų dydžiui, mokėjimą už socialines paslaugas reglamentuojantiems norminiams aktams, socialinės paslaugos kainai ar asmens (šeimos) pajamoms finansines galimybes iš naujo vertina ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo minėtos informacijos gavimo:

40.1. asmens (šeimos), gaunančio (-ios) ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugas ar socialinės priežiūros paslaugas, teikiamas pagal paslaugų finansavimo sutartis, – Skyriaus atsakingas specialistas;

40.2. asmens (šeimos), gaunančio (-ios) pagalbos į namus ar dienos socialinės globos paslaugas, – Prienų rajono savivaldybės socialinių paslaugų centro atsakingas darbuotojas.

41. Skyrius, gavęs informaciją apie jau gaunančio ilgalaikę socialinę globą asmens turto pokyčius, finansines jo galimybes iš naujo įvertina ne vėliau kaip per vienus metus nuo minėtos informacijos gavimo.

42. Skyrius turi teisę asmens (šeimos), gaunančio (-ios) socialines paslaugas, finansines galimybes vertinti iš naujo savo ar socialines paslaugas asmeniui (šeimai) teikiančios socialinių paslaugų įstaigos iniciatyva.

43. Asmens (šeimos) pajamos ir turtas, turimo turo vertė ir turto vertės normatyvas apskaičiuojami vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. birželio 14 d. nutarimu Nr.583 patvirtinto Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašu.

 

IX SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

44.  Asmuo ar jo įstatyminis atstovas atsako už teisingų duomenų apie pajamas ir turtą pateikimą.

45.  Socialinės paramos skyriaus, socialinių paslaugų įstaigų darbuotojai, vertinantys socialinių paslaugų poreikį ar finansines galimybes, atsako už teisingą asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydžio apskaičiavimą.

46.  Išvadas dėl asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydžio nustatymo asmuo ar jo įstatyminis atstovas, kiti suinteresuoti asmenys gali apskųsti Savivaldybės administracijos direktoriui.

47.  Aprašo įgyvendinimo kontrolę atlieka Savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas asmuo.

_________________