LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL BRANDOS DARBO ORGANIZAVIMO IR VYKDYMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2024 m. vasario 28 d. Nr. V-240
Vilnius
2. N u s t a t a u, kad:
2.1. 2023–2024 m. m. visos mokyklos, įgyvendinančios vidurinio ugdymo programą, vykdo brandos darbą III gimnazijos klasėje pagal šiuo įsakymu patvirtintą Brandos darbo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašą;
3. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2015 m. rugpjūčio 13 d. įsakymą Nr. V-893 „Dėl Brandos darbo programos patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo,
mokslo ir sporto ministro
2024 m. vasario 28 d. įsakymu
Nr. V-240
BRANDOS DARBO ORGANIZAVIMO IR VYKDYMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Brandos darbo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja brandos darbo tikslą ir uždavinius, pasirinkimą, vadovo skyrimą, struktūrą ir rengimą, vertinimą, vykdymo ir vertinimo proceso kokybės užtikrinimą.
2. Brandos darbas – tai vidurinio ugdymo programos mokinio individualus arba grupinis ilgalaikis darbas, vykdomas ugdymo procese (III ir (arba) IV gimnazijos klasėse) įgyvendinant pasirinkto vieno ar kelių dalykų vidurinio ugdymo bendrąsias programas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2022 m. rugpjūčio 24 d. įsakymu Nr. V-1269 „Dėl Priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo bendrųjų programų patvirtinimo“.
3. Brandos darbui įgyvendinti mokykla gali pasitelkti mokslo ir studijų institucijas, profesinio mokymo įstaigas, kitas įmones, įstaigas, organizacijas.
II SKYRIUS
BRANDOS DARBO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
5. Brandos darbo tikslas – sudaryti sąlygas mokiniams ugdytis bendrosiose programose apibrėžtas kompetencijas atliekant ilgalaikį, tęstinį, autentišką darbą, skirtą tyrinėti pasirinktą kompleksinę problemą, išplėtoti ir pristatyti originalią idėją ar kultūros reiškinį.
6. Brandos darbo uždaviniai:
6.1. sudaryti mokiniui galimybę laisvai pasirinkti geriausiai jo gebėjimus, poreikius ir interesus atitinkančią brandos darbo idėją (problemą, objektą, sumanymą), savarankiškai tyrinėti, analizuoti, sukurti ir pristatyti savo veiklos rezultatus;
III SKYRIUS
BRANDOS DARBO PASIRINKIMAS IR BRANDOS DARBO VADOVO SKYRIMAS
7. Brandos darbą – tyrimą, kuriamą produktą, kūrybinį darbą – IV gimnazijos klasės mokinys, pateikdamas prašymą rengti brandos darbą, pasirenka iki einamųjų mokslo metų rugsėjo 25 d., o III gimnazijos klasės mokinys – iki einamųjų mokslo metų kovo 15 d. Brandos darbą IV gimnazijos klasės mokinys atlieka nuo einamųjų mokslo metų spalio 1 d., o III gimnazijos klasės mokinys – nuo einamųjų mokslo metų kovo 27 d. toje mokykloje, kurios IV ir III gimnazijos klasių mokiniai pasirinko rengti brandos darbą. III gimnazijos klasės mokinys, pasirinkęs brandos darbą, jo rinktis ar keisti temą IV gimnazijos klasėje negali.
8. Prašymą parengti brandos darbą mokinys ar grupė mokinių teikia mokyklos vadovui. Prašyme turi būti nurodytas mokinio (-ių) individualaus ugdymo plano dalykas ar šio plano du ir daugiau dalykų (kai rengiamas tarpdalykinis brandos darbas), iš kurio (-ių) rengs brandos darbą, taip pat turi būti prašymu išreiškiamas sutikimas dėl asmens duomenų tvarkymo brandos darbo organizavimo, vertinimo, rezultatų sutikrinimo tikslais. Jei brandos darbas rengiamas kartu su kitos mokyklos mokiniu, apie tai nurodoma prašyme.
9. Mokyklos vadovas, gavęs mokinių prašymus rengti brandos darbą, brandos darbo vadovu skiria mokytoją, atsižvelgdamas į individualaus ugdymo plano dalyką (-us), iš kurio (-ių) mokinys (-iai) pasirinko rengti brandos darbą, galimą mokytojo privačių interesų konflikto grėsmę (pvz., artimi asmenys, nepotizmas ir pan.), kitų mokytojų dalykininkų skaičių mokykloje, kitų mokytojų kvalifikaciją ir turimas kompetencijas vadovauti pasirinktam brandos darbui. Jei keičiamas brandos darbo vadovas (pvz., nutraukiama darbo sutartis su mokytoju, brandos darbo vadovu ir kt.), laikomasi tų pačių kriterijų, kaip ir skiriant brandos darbo vadovą.
10. Leidimas mokiniui (-iams) rengti brandos darbą ir brandos darbo vadovo skyrimas yra įforminamas mokyklos vadovo įsakymu per 3 darbo dienas nuo prašymo rengti brandos darbo pateikimo dienos.
11. Brandos darbui rengti skiriamų valandų skaičius nustatomas švietimo, mokslo ir sporto ministro tvirtinamuose bendruosiuose ugdymo planuose.
12. Brandos darbo vadovas su Aprašu IV gimnazijos klasės mokinius, pasirinkusius brandos darbą, pasirašytinai supažindina ne vėliau kaip iki einamųjų mokslo metų spalio 1 d., o III gimnazijos klasės mokinius – ne vėliau kaip iki kovo 27 d. Mokinių supažindinimas su Aprašu fiksuojamas vidurinio ugdymo mokytojo dienyno arba vidurinio ugdymo dienyno (arba viename iš šių dienynų, sudarytų remiantis elektroninio dienyno duomenimis) skyriuje „Saugaus elgesio ir kiti instruktažai“. Supažindinimui pasirašytinai prilygsta supažindinimas elektroniniu būdu, jei mokykla savo darbo tvarką reglamentuojančiuose teisės aktuose yra nustačiusi galimybę mokiniams pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu arba teisinę galią turinčiu elektroniniu parašu, kuris nėra kvalifikuotas elektroninis parašas.
IV SKYRIUS
BRANDOS DARBO STRUKTŪRA IR JO RENGIMAS
13. Pagal veiklos pobūdį brandos darbo vykdymo metu gali būti atliekamas:
13.1. tyrimas (pvz., istorijos šaltinių analizė, gamtamoksliniai tyrimai ir kt.). Jei mokinys atlieka tyrimą, tuomet jo aprašymas laikomas brandos darbu;
13.2. kuriamas produktas (pvz., duomenų bazės kūrimas ir kt.). Kuriant produktą papildomai rengiamas brandos darbo aprašas;
13.3. kūrybinis darbas (pvz., meninė kūryba (spektaklio veiksmas, etiudas, sukurtas muzikos kūrinys, nutapytas paveikslas, sukurta šokių kompozicija ir pan.) arba meninis atlikimas (vaidmens atlikimas teatro etiude, šokio kompozicijos (-ų) atlikimas, muzikos kūrinio (-ių) atlikimas ir pan.). Kūrybinio darbo (meninės kūrybos ir (ar) meninio atlikimo) atveju papildomai rengiamas brandos darbo aprašas.
14. Brandos darbą sudaro:
15. Brandos darbo idėją / hipotezę ar temą mokinys pateikia savarankiškai ar konsultuodamasis su brandos darbo vadovu. Mokinio brandos darbo temą įsakymu tvirtina mokyklos vadovas. Brandos darbo tema turi būti nurodoma lietuvių ir anglų kalbomis.
17. Mokinys, pareiškęs norą rengti brandos darbą, grynina brandos darbo idėją / hipotezę, formuluoja darbo temą, tikslą, uždavinius, pristato juos brandos darbo vadovui ir aptaria su juo brandos darbo vykdymo eigą. Mokinys konsultuojasi su brandos darbo vadovu, renka, analizuoja medžiagą, koreguoja, įgyvendina sumanymą (tiria, modeliuoja, kuria, gamina). Parengia brandos darbą, aprašą ir brandos darbo pristatymą. Rengdamas ir pristatydamas brandos darbą mokinys ugdosi ir parodo įgytas kompetencijas, apibrėžtas bendrosiose programose.
18. Brandos darbo vadovas privalo supažindinti mokinius su brandos darbo vykdymo ir vertinimo reikalavimais, brandos darbo vykdymo ir vertinimo instrukcija, kurią tvirtina Nacionalinės švietimo agentūros direktorius. Brandos darbo vadovas prižiūri, konsultuoja, stebi, analizuoja, fiksuoja ir vertina mokinio brandos darbo rengimo eigą.
V SKYRIUS
BRANDOS DARBO VERTINIMAS
I SKIRSNIS
BRANDOS DARBO VERTINIMO CENTRŲ SKYRIMAS IR VERTINIMO KOMISIJOS SUDARYMAS
20. Brandos darbas pristatomas ir vertinamas brandos darbo vertinimo centre. Brandos darbas gali būti pristatomas nuotoliniu būdu, kai Mokymosi pagal formaliojo švietimo programas (išskyrus aukštojo mokslo studijų programas) formų ir mokymo organizavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2012 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. V-1049 „Dėl Mokymosi pagal formaliojo švietimo programas (išskyrus aukštojo mokslo studijų programas) formų ir mokymo organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 15 punkto nustatyta tvarka mokinio mokymosi sutartyje įteisintas nuotolinis mokymo proceso organizavimo būdas. Tuo atveju daromas skaitmeninis garso ir vaizdo įrašas. Už įrašo darymą ir saugojimą atsakinga mokykla. Namie mokytas mokinys, negalintis atvykti į brandos darbo vertinimo centrą, todėl pageidaujantis pristatyti brandos darbą namie, raštu teikia prašymą mokyklos vadovui.
21. Brandos darbo vertinimo centrus ir brandos darbo vertinimo komisijas iki einamųjų metų vasario 10 d. savo sprendimu skiria savivaldybės vykdomoji institucija. Nustatoma vertinimo komisijos darbo ir vertinamų darbų saugojimo vieta. Mokytoją į brandos darbo komisiją deleguoja ir su Aprašu pasirašytinai supažindina jo darbdavys. Mokinių brandos darbų pristatymo ir vertinimo datos, patvirtinamos mokyklos, kuri paskirta brandos darbo vertinimo centru, vadovo įsakymu.
22. Vertinimo komisiją sudaro vertinimo komisijos pirmininkas ir ne mažiau kaip du vertintojai – dalyko (-ų) mokytojai ar atitinkamo (-ų) dalyko (-ų) (rekomenduojama vidurinio ugdymo programos) srities specialistai. Į brandos darbo vertinimo komisiją gali būti skiriami mokslo ir studijų institucijų atstovai. Vertinimo komisijos vertintoju negali būti mokinį pagal vidurinio ugdymo programą mokęs mokytojas ir brandos darbo vadovas.
II SKIRSNIS
BRANDOS DARBO VERTINIMO PRINCIPAI
23. Mokyklos vadovo įsakymu paskirtas asmuo, atsakingas už darbą su slaptažodžio apsaugota Nacionalinių egzaminų centralizuotoje informacinėje sistemoje NECIS (toliau – informacinė sistema NECIS)(toliau – atsakingas asmuo), informacinėje sistemoje NECIS iki antrųjų vidurinio ugdymo programos metų vasario 8 d. įkelia mokinio brandos darbo aprašą jo autentiškumui nustatyti iki vasario 20 d. gavęs patikrinimo dėl galimų sutapimų išvadas, pateikia jas darbų vadovams. Iki kovo 3 d. įkelia pakartotinai tikrinamų darbų aprašus, jeigu po sutapimų patikrinimo darbo aprašas koreguojamas.
24. Brandos darbą keliant į informacinę sistemą NECIS dėl autentiškumo patikrinimo, teksto sutapimas negali viršyti 20 procentų. Jei nustatomas didesnis nei 20 % teksto sutapimas, mokinys brandos darbą koreguoja ir pateikia pakartotiniam patikrinimui. Atlikus pakartotinį patikrinimą teksto sutapimas negali viršyti 15 procentų.
25. Brandos darbo aprašas neteikiamas vertinti, jei, patikrinus elektroninio sutapimų atpažinimo sistema, neatitinka teksto sutapimo su kitais šaltiniais nustatytų procentinių reikalavimų (pirmą kartą – 20 proc., tikrinant pakartotinai – 15 proc.) arba kelių kandidatų dalyko brandos egzamino užduotis ar jos dalis atlikta identiškai, pasinaudota kito autoriaus darbu ar darbo dalimi nenurodant tikrosios autorystės. Sprendimą dėl kandidato darbo nevertinimo priima vertinimo komisijos pirmininkas ir surašo laisvos formos aktą, kuriame nurodo nevertinimo priežastį. Aktas perduodamas mokyklos, kurios mokinio brandos darbas buvo nevertintas, vadovui kartu su įvertintais darbais ir vertinimo rezultatų protokolais. Rezultatų protokole įrašoma, kad darbas nevertintas.
27. Vertinimo komisija vertina brandos darbo aprašą (tyrimą, sukurtą produktą) kūrybinį darbą, ir viso brandos darbo pristatymą. Kai brandos darbą rengia keli mokiniai, vertinamas kiekvieno mokinio indėlis atskirai.
28. Rengiant tyrimą, kuriant produktą brandos darbas vertinamas remiantis Aprašo 1 priede pateiktais Brandos (tyrimo, kuriamo produkto) darbo veiklos srities, vertinimo kriterijais, jų požymiais ir svarba. Rengiant kūrybinį darbą – Aprašo 2 priede pateiktais Brandos (kūrybinio) darbo veiklos srities, vertinimo kriterijais, jų požymiais ir svarba.
29. Taškai, skiriami už brandos darbo dalis, skirstomi taip:
29.1. už procesą skiriama:
29.1.1. rengiant tyrimą ar kuriant produktą – 40 procentų taškų (už darbo planavimą, darbo atlikimą ir pristatymo rengimą);
29.2. už rezultatą skiriama:
29.2.1. rengiant tyrimą ar kuriant produktą – 40 procentų taškų (už tyrimo atlikimą ar produkto sukūrimą, informacijos rinkimą ir pateikimą ar aprašo rengimą);
29.3. už pristatymą:
29.3.1. rengiant tyrimą ar kuriant produktą – skiriama 20 procentų taškų (už pristatymo turinį, kalbėjimo situaciją, refleksiją ir įsivertinimą).
30. Brandos darbo vadovas vertina brandos darbo procesą ir pateikia vertinimo komisijai užpildytą vertinimo lapą, vertinimo komisija vertina brandos darbo rezultatą ir pristatymą.
31. Galutinį brandos darbo įvertinimą taškais sudaro brandos darbo vadovo skirtų taškų už brandos darbo procesą, vertinimo komisijos skirtų taškų už brandos darbo rezultatą ir vertinimo komisijos narių skirtų taškų už pristatymą suma. Maksimalus skiriamų taškų skaičius – 45. Taškai konvertuojami į dešimtbalės sistemos įvertinimą (pažymį) pagal šią atitiktį:
Taškai |
45–41 |
40–36 |
35–31 |
30–26 |
25–22 |
21–18 |
17–14 |
13–0 |
Pažymys |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3 |
32. Visos brandos darbo dalys mokiniui yra privalomos. Jei bent viena brandos darbo dalis yra neatlikta, brandos darbas nevertinamas ir protokole fiksuojama – „nevertinta“.
33. Brandos darbo vertinimo rezultatas, fiksuotas balu, taikant 10 balų vertinimo sistemą, atitinka: 4 balų įvertinimas – slenkstinį pasiekimų lygį, 5 ir 6 balų įvertinimas – patenkinamą pasiekimų lygį, 7 ir 8 balų įvertinimas – pagrindinį pasiekimų lygį, 9 ir 10 balų įvertinimas – aukštesnįjį pasiekimų lygį.
34. Brandos darbo vertinimo komisijos pirmininkas kartu su atsakingais asmenimis įkelia į informacinę sistemą NECIS Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus įsakymu nustatytos formos kandidatų gautų taškų ir balų suvestines, jas išspausdina ir pasirašo ne vėliau kaip iki einamųjų metų gegužės 23 d.
VI SKYRIUS
APELIACIJOS DĖL BRANDOS DARBO VERTINIMO
37. Mokinys, nesutinkantis su brandos darbo įvertinimu, per dvi darbo dienas po to, kai buvo paskelbti brandos darbo rezultatai, įteikia mokyklos vadovui argumentuotą brandos darbo įvertinimo apeliaciją.
38. Atsakingo asmens išspausdintą, informacinėje sistemoje NECIS užpildytą apeliacijų paraišką mokyklos vadovas kartu su kandidatų darbais per tris darbo dienas po to, kai buvo paskelbti brandos darbo rezultatai, siunčia Nacionalinės švietimo agentūros direktoriui.
39. Apeliacijai dėl brandos darbo įvertinimo nagrinėti Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus įsakymu sudaroma brandos darbo įvertinimo apeliacinė komisija. Brandos darbo įvertinimo apeliacinę komisiją sudaro ne mažiau kaip 4 komisijos nariai (pirmininkas, ne mažiau kaip 2 dalyko specialistai (nevertinę apelianto brandos darbo) ir sekretorius). Pirmininku skiriamas Nacionalinės švietimo agentūros Pasiekimų departamento direktorius, sekretoriumi – Nacionalinės švietimo agentūros darbuotojas, koordinuojantis brandos darbo rengimą.
40. Brandos darbą vertina iš naujo ne mažiau kaip du brandos darbo įvertinimo apeliacinės komisijos nariai, dalyko specialistai. Apeliacinės komisijos nariai, įvertinę brandos darbą, rezultatą įrašo apeliacijų rezultatų protokole. Brandos darbo įvertinimo apeliacinės komisijos pirmininkas įrašo galutinį vertinimą apeliacijų rezultatų protokole ir pasirašo. Pakeitus įvertinimą, brandos darbo įvertinimo apeliacinės komisijos pirmininkas apeliacijų rezultatų protokole rašo komentarą. Atsakingo asmens informacinėje sistemoje NECIS užpildytus ir išspausdintus apeliacijų rezultatų protokolus pasirašo brandos darbo įvertinimo apeliacinės komisijos pirmininkas. Patvirtintus apeliacijų rezultatų protokolus Nacionalinė švietimo agentūra perduoda mokyklų, iš kurių kandidatai buvo pateikę apeliacijas, vadovams.
41. Mokyklos vadovas, gavęs apeliacijų rezultatų protokolus, tvirtina galutinį brandos darbo rezultatą ir įveda informacinėje sistemoje NECIS.
VII SKYRIUS
BRANDOS DARBO VYKDYMO IR VERTINIMO KOKYBĖS UŽTIKRINIMAS
43. Nacionalinė švietimo agentūra, gavusi skundą, pranešimą ar iš turimų duomenų matydama apie galimus brandos darbo vykdymo ir darbų vertinimo pažeidimus, gali laikinai (iki 4 mėnesių) paimti iš mokyklos įvertintus mokinių brandos darbus ar jų dalį. Brandos darbai perduodami Nacionalinės švietimo agentūros įgaliotam atstovui pagal pateiktą raštišką reikalavimą ir pasirašytą darbų perdavimo ir priėmimo aktą. Po rezultatų paskelbimo nustačius, kad brandos darbai buvo įvertinti nesilaikant vertinimo kriterijų ir jų požymių, juose padaryta pataisymų, turėjusių įtakos kandidato brandos darbo rezultatui, rašomas motyvuotas teikimas ir kartu su atrinktais mokinių darbais perduodamas savivaldybės vykdomajai institucijai (savivaldybės mokyklos – biudžetinės įstaigos ir viešosios įstaigos, kurių savininkė yra savivaldybė), savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai (dalyvių susirinkimui) (valstybinės mokyklos – biudžetinės ir viešosios įstaigos ir savivaldybės mokyklos – viešosios įstaigos, kurios dalininkė yra savivaldybė), savininkui (dalyvių susirinkimui) (kitų mokyklų). Savivaldybės vykdomoji institucija, savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas), savininkas (dalyvių susirinkimas) prireikus atlieka mokyklos vadovo darbo pareigų pažeidimo tyrimą arba mokyklos vadovui paveda atlikti jam pavaldžių darbuotojų darbo pareigų pažeidimo tyrimą. Kiekvienas atrinktų brandos darbų perdavimo etapas įforminamas darbų perdavimo ir priėmimo aktu. Vertinimo komisijos nariai atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
44. Mokinių gebėjimams, brandos darbų aprašų vertinimo kokybei analizuoti Nacionalinė švietimo agentūra, taikydama tam tikrus atsitiktinės atrankos būdus, gali laikinai (iki 4 mėnesių) paimti iš mokyklų įvertintus brandos darbų aprašus ar jų dalį. Šiuo atveju darbų aprašų paėmimas ir grąžinimas vykdomas Aprašo šiame punkte nustatyta tvarka.
Brandos darbo organizavimo ir
vykdymo tvarkos aprašo
1 priedas
BRANDOS (TYRIMO, KURIAMO PRODUKTO) DARBO VEIKLOS SRITYS, VERTINIMO KRITERIJAI, JŲ POŽYMIAI IR SVARBA
1. Brandos (tyrimo, kuriamo produkto) darbo proceso veiklos sritys, vertinimo kriterijai, jų požymiai ir svarba:
Veiklos sritys |
Vertinimo kriterijai |
Vertinimo kriterijų požymiai |
Taškai |
Brandos darbo planavimas |
Brandos darbo idėjos pateikimas brandos darbo vadovui |
Brandos darbo idėja savita, ja remiantis galima formuluoti prasmingą darbo temą. |
2 |
Brandos darbo idėja standartinė, ja remiantis galima formuluoti prasmingą darbo temą. |
1 |
||
Brandos darbo idėja netinka suformuluoti prasmingą darbo temą. |
0 |
||
Brandos darbo rengimo plano sudarymas |
Sudarytas brandos darbo planas atspindi nuoseklias darbo rengimo veiklas. |
2 |
|
Sudarytas brandos darbo planas atspindi darbo rengimo veiklas, tačiau stokoja nuoseklumo. |
1 |
||
Sudarytas brandos darbo planas neparengtas arba neatspindi darbo rengimo veiklų. |
0 |
||
Brandos darbo atlikimas |
Brandos darbo atlikimo savarankiškumas |
Brandos darbą mokinys atlieka savarankiškai, atsižvelgia į vadovo teikiamą grįžtamąją informaciją. |
2 |
Brandos darbą mokinys atlieka iš dalies padedant brandos darbo vadovui, atsižvelgia į vadovo teikiamą grįžtamąją informaciją. |
1 |
||
Brandos darbą mokinys atlieka nuolat padedant brandos darbo vadovui. |
0 |
||
Konsultacijos su brandos darbo vadovu |
Mokinys į konsultacijas visada ateina parengęs iš anksto apgalvotus klausimus, problemų sprendimus, argumentuotai diskutuoja su brandos darbo vadovu ir pan. |
2 |
|
Mokinys į konsultacijas ateina iš dalies pasirengęs, tačiau klausimus užduoda, problemų sprendimus dažniau siūlo brandos darbo vadovas. |
1 |
||
Mokinys dažniausiai nėra pasirengęs konsultacijoms. |
0 |
||
Tarpinių brandos darbo rezultatų pristatymas |
Mokinys laiku pristato tarpinius brandos darbo rezultatus, numatytus brandos darbo rengimo plane. |
2 |
|
Mokinys pristato dalį tarpinių brandos darbo rezultatų, numatytų brandos darbo rengimo plane. |
1 |
||
Mokinys nepristato tarpinių brandos darbo rezultatų. |
0 |
||
Brandos darbo atlikimo etika ir sauga |
Mokinys, atlikdamas darbą, sąmoningai laikosi etikos ir saugos normų. |
1 |
|
Mokinys, atlikdamas darbą, laikosi etikos ir saugos normų tik nurodžius brandos darbo vadovui. |
0 |
||
Brandos darbo aprašo struktūra |
Yra visos aprašo struktūrinės dalys. |
2 |
|
Trūksta ne daugiau kaip vienos aprašo struktūrinės dalies. |
1 |
||
Trūksta kelių aprašo struktūrinių dalių. |
0 |
||
Brandos darbo aprašo maketas |
Brandos darbo maketas atitinka keliamus reikalavimus. |
1 |
|
Brandos darbo maketas neatitinka keliamų reikalavimų. |
0 |
||
Brandos darbo proceso refleksija |
Brandos darbo atlikimo įsivertinimas |
Mokinys įsivertina darbo atlikimo sėkmes ir nesėkmes, numato būdus, kaip galima efektyviau atlikti darbą ir (ar) spręsti problemą. |
2 |
Mokinys įsivertina darbo atlikimo sėkmes ir nesėkmes, bet nenumato būdų, kaip galima efektyviau atlikti darbą ir (ar) spręsti problemą. |
1 |
||
Mokinys neįsivertina darbo atlikimo sėkmių ir nesėkmių, nenumato būdų, kaip galima efektyviau atlikti darbą ir (ar) spręsti problemą. |
0 |
||
Brandos darbo rezultatų įsivertinimas |
Mokinys įsivertina kiekvieno brandos darbo atlikimo etapo metu pasiektus rezultatus ir pagrindžia jų tobulinimo galimybes. |
2 |
|
Mokinys įsivertina kiekvieno brandos darbo atlikimo etapo metu pasiektus rezultatus. |
1 |
||
Mokinys brandos darbo rezultatus įsivertina fragmentiškai. |
0 |
||
Iš viso |
18 |
2. Brandos (tyrimo, kuriamo produkto) darbo rezultato veiklos sritys, vertinimo kriterijai, jų požymiai ir svarba:
Veiklos sritys |
Vertinimo kriterijai |
Vertinimo kriterijų požymiai |
Taškai |
Brandos darbo temos pagrindimas |
Temos pagrindimas |
Temos prasmingumas pagrįstas, remiantis argumentais ir faktais, mokomojo (-ųjų) dalyko (-ų) ir (ar) brandos darbo temos kontekste. |
1 |
Temos prasmingumas nepagrįstas. |
0 |
||
Brandos darbo turinys |
Aprašo nuoseklumas |
Aprašo tekstas nuoseklus, sudaro logišką visumą. |
2 |
Aprašo tekstui trūksta nuoseklumo. |
1 |
||
Aprašo tekstas nenuoseklus. |
0 |
||
Temos, tikslo ir uždavinių dermė |
Tikslas atitinka brandos darbo temą, uždaviniai atskleidžia tikslo įgyvendinimą. |
2 |
|
Tikslas atitinka ar iš dalies atitinka brandos darbo temą, uždaviniai nukreipti į brandos darbo atlikimo veiklas. |
1 |
||
Nėra sąsajų tarp brandos darbo temos, tikslo ir uždavinių. |
0 |
||
Informacijos šaltinių analizė |
Temą atitinkantys patikimi informacijos šaltiniai išanalizuoti ir apibendrinti. |
2 |
|
Temą atitinkantys patikimi informacijos šaltiniai tik pristatyti (referuoti), bet neišanalizuoti. |
1 |
||
Naudojami temos neatitinkantys ir (ar) nepatikimi informacijos šaltiniai. |
0 |
||
Brandos darbo aprašo etika |
Brandos darbo aprašas parengtas laikantis akademinės etikos reikalavimų (citavimas tikslus, nurodyti visi analizuoti šaltiniai). |
2 |
|
Brandos darbo aprašas parengtas laikantis akademinės etikos reikalavimų, yra keli citavimo netikslumai. |
1 |
||
Brandos darbo aprašas parengtas nesilaikant akademinės etikos reikalavimų (šaltiniai necituojami arba cituojami netinkamai, ne visi analizuoti šaltiniai nurodyti). |
0 |
||
Taikytų metodų atskleidimas. Kalbos, visuomeninis ugdymas, fizinis ugdymas, meninis ugdymas, dorinis ugdymas |
Analizės metodų (prieigos, antrinių šaltinių) pasirinkimas pagrindžiamas. |
2 |
|
Aprašomi analizės metodai (prieiga, antriniai šaltiniai), bet jų pasirinkimas nepagrindžiamas. |
1 |
||
Nenurodomi analizės metodai (prieiga, antriniai šaltiniai). |
0 |
||
Taikytų metodų atskleidimas. Matematika, gamtos mokslai ir technologijos |
Išsamiai aprašoma darbo atlikimo eiga ir nurodomi taikyti metodai. |
2 |
|
Aprašoma darbo atlikimo eiga, tačiau trūksta išsamumo, nurodomi taikyti metodai. |
1 |
||
Darbo atlikimo eiga neaprašoma, taikyti metodai nenurodomi. |
0 |
||
Darbo atlikimo eiga neaprašoma, taikyti metodai nenurodomi. |
0 |
||
Rezultatų pateikimas |
Darbo rezultatai atitinka tikslą ir uždavinius, atlikta išsami duomenų analizė, visi rezultatai pagrįsti arba argumentuoti. |
3 |
|
Darbo rezultatai susiję su tikslu, duomenų analizei trūksta nuoseklumo, aiškumo ir (ar) ne visi rezultatai pagrįsti. |
2 |
||
Darbo rezultatai iš dalies susiję su tikslu, atlikta duomenų analizė yra paviršutiniška, nenuosekli ir neaiški, didžioji dalis rezultatų nepagrįsti. |
1 |
||
Darbo rezultatai menkai susiję su tikslu, duomenys tik pateikiami, bet neanalizuojami ir neargumentuojami. |
0 |
||
Išvadų pagrįstumas |
Išvados atitinka uždavinius, yra aiškios ir pagrįstos. |
2 |
|
Išvados iš dalies atitinka uždavinius, nepakankamai pagrįstos. |
1 |
||
Išvados neatitinka uždavinių, nepagrįstos. |
0 |
||
Formalieji aprašo reikalavimai |
Aprašo apimtis |
Aprašo tekstas (be priedų) yra tinkamos apimties (ne mažiau kaip 2 000 ir ne daugiau kaip 3 000 žodžių). |
1 |
Aprašo tekstas (be priedų) yra netinkamos apimties (mažiau kaip 2 000 ar daugiau kaip 3 000 žodžių). |
0 |
||
Aprašo kalbos stilius |
Aprašas parašytas dalykiniu stiliumi, vartojamos tinkamos ir taisyklingos dalyko sąvokos (terminai). |
1 |
|
Aprašas parašytas buitiniu stiliumi, dalyko sąvokos (terminai) vartojamos netiksliai ar dalyko sąvokų (terminų) nėra. |
0 |
||
Iš viso |
18 |
3. Brandos (tyrimo, kuriamo produkto) darbo pristatymo veiklos sritys, vertinimo kriterijai, jų požymiai ir svarba:
Veiklos sritys |
Vertinimo kriterijai |
Vertinimo kriterijų požymiai |
Taškai |
Pristatymo turinys |
Brandos darbo pagrindinių charakteristikų pristatymas |
Mokinys aiškiai ir logiškai pristato brandos darbo idėją, tikslą, uždavinius, metodus, idėjos įgyvendinimo etapus, svarbiausius rezultatus ir išvadas. |
3 |
Mokiniui pristatant brandos darbo idėją, tikslą ir uždavinius, metodus, idėjos įgyvendinimo etapus, svarbiausius rezultatus ir išvadas, trūksta loginių sąsajų. |
2 |
||
Mokinys pristato tik svarbiausius brandos darbo rezultatus ir išvadas. |
1 |
||
Mokinys brandos darbo pagrindinių charakteristikų nepristato. |
0 |
||
Atsakymai į klausimus apie atliktą brandos darbą |
Į pateiktus klausimus mokinys atsako sklandžiai ir argumentuotai. |
1 |
|
Į pateiktus klausimus mokinys neatsako arba atsakymų neargumentuoja. |
0 |
||
Įsivertinimas |
Mokinys analizuoja brandos darbo sėkmes ir trūkumus, įgytą patirtį. |
2 |
|
Mokinys formaliai pristato brandos darbo sėkmes ir trūkumus, įgytą patirtį. |
1 |
||
Mokinys brandos darbo neįsivertina. |
0 |
||
Komunikacinė raiška |
Sąveika su auditorija |
Pristatymo metu mokinys išlaiko komunikacinę sąveiką su klausytojais. |
1 |
Pristatymo metu mokinys neišlaiko komunikacinės sąveikos su klausytojais. |
0 |
||
Brandos darbo pristatymo kalba |
Mokinys brandos darbą pristato taisyklinga sakytine ir rašytine kalba. Tinkamai vartoja dalyko sąvokas (terminus). |
1 |
|
Mokinys brandos darbą pristato netaisyklinga sakytine kalba, rašytinėje kalboje pasitaiko klaidų. Netinkamai vartoja dalyko sąvokas (terminus) arba jų nevartoja. |
0 |
||
Brandos darbo pristatymo forma |
Mokinio pasirinkta brandos darbo pristatymo forma yra tinkama rezultatams atskleisti, padeda geriau juos suprasti. |
1 |
|
Mokinio pasirinkta brandos darbo pristatymo forma trukdo suprasti rezultatus. |
0 |
||
|
Iš viso |
9 |
Brandos darbo organizavimo ir vykdymo
tvarkos aprašo
2 priedas
BRANDOS (KŪRYBINIO) DARBO VEIKLOS SRITYS, VERTINIMO KRITERIJAI, JŲ POŽYMIAI IR SVARBA
1. Brandos (kūrybinio) darbo proceso veiklos sritys, vertinimo kriterijai, jų požymiai ir svarba:
Veiklos sritys |
Vertinimo kriterijai |
Vertinimo kriterijų požymiai |
Taškai |
Brandos darbo planavimas |
Brandos darbo idėjos pateikimas brandos darbo vadovui |
Brandos darbo idėja savita, ja remiantis galima formuluoti prasmingą darbo temą. |
1 |
Brandos darbo idėja netinka prasmingai darbo temai suformuluoti. |
0 |
||
Brandos darbo rengimo plano sudarymas |
Sudarytas brandos darbo planas atspindi nuoseklias darbo rengimo veiklas. |
2 |
|
Sudarytas brandos darbo planas atspindi darbo rengimo veiklas, tačiau stokoja nuoseklumo. |
1 |
||
Sudarytas brandos darbo planas neparengtas arba neatspindi darbo rengimo veiklų. |
0 |
||
Brandos darbo atlikimas |
Brandos darbo atlikimo savarankiškumas |
Brandos darbą mokinys atlieka savarankiškai, atsižvelgia į vadovo teikiamą grįžtamąją informaciją. |
2 |
Brandos darbą mokinys atlieka iš dalies padedant brandos darbo vadovui, atsižvelgia į vadovo teikiamą grįžtamąją informaciją. |
1 |
||
Brandos darbą mokinys atlieka nuolat padedant brandos darbo vadovui. |
0 |
||
Konsultacijos su brandos darbo vadovu |
Mokinys į konsultacijas visada ateina parengęs iš anksto apgalvotus klausimus, problemų sprendimus, argumentuotai diskutuoja su brandos darbo vadovu ir pan. |
1 |
|
Mokinys į konsultacijas ateina iš dalies pasirengęs, tačiau klausimus užduoda, problemų sprendimus dažniau siūlo brandos darbo vadovas. |
0 |
||
Tarpinių brandos darbo rezultatų pristatymas |
Mokinys laiku pristato tarpinius brandos darbo rezultatus, numatytus brandos darbo rengimo plane. |
1 |
|
Mokinys pristato tik dalį arba išvis nepristato tarpinių brandos darbo rezultatų, numatytų brandos darbo rengimo plane. |
0 |
||
Brandos darbo atlikimo etika ir sauga |
Mokinys, atlikdamas darbą, sąmoningai laikosi etikos ir saugos normų. |
1 |
|
Mokinys, atlikdamas darbą, laikosi etikos ir saugos normų tik nurodžius brandos darbo vadovui. |
0 |
||
Brandos darbo aprašo struktūra ir maketas |
Brandos darbo struktūra ir maketas atitinka keliamus reikalavimus. |
1 |
|
Brandos darbo struktūra ir maketas neatitinka keliamų reikalavimų. |
0 |
||
Brandos darbo proceso refleksija |
Brandos darbo atlikimo įsivertinimas |
Mokinys įsivertina darbo atlikimo sėkmes ir nesėkmes, numato būdus, kaip galima efektyviau atlikti darbą ir (ar) spręsti problemą. |
1 |
Mokinys neįsivertina darbo atlikimo sėkmių ir nesėkmių, nenumato būdų, kaip galima efektyviau atlikti darbą ir (ar) spręsti problemą. |
0 |
||
Brandos darbo rezultatų įsivertinimas |
Mokinys įsivertina kiekvieno brandos darbo atlikimo etapo metu pasiektus rezultatus. |
1 |
|
Mokinys brandos darbo rezultatus įsivertina fragmentiškai. |
0 |
||
Iš viso |
9 |
2. Brandos (kūrybinio) darbo rezultato (kūrybinio darbo ir kūrybinio darbo aprašo) veiklos sritys, vertinimo kriterijai ir jų požymiai ir svarba:
2.1. Kūrybinio darbo (meninės kūrybos ar (ir) meninio atlikimo) veiklos sritys, vertinimo kriterijai, jų požymiai ir svarba:
Veiklos sritys |
Vertinimo kriterijai |
Vertinimo kriterijų požymiai |
Taškai |
Brandos (kūrybinio) darbo sukūrimas, atlikimas |
Kūrybinio darbo idėja, tema. Atliekamo repertuaro pasirinkimas |
Kūrybinio darbo idėja, tema aiški, autentiška ir reikšminga. Repertuaro pasirinkimas padeda atskleisti mokinio gebėjimus. |
3 |
Kūrybinio darbo idėja, tema aiški, tačiau pasigendama reikšmingumo ir autentiškumo. Repertuaro pasirinkimas iš dalies atskleidžia mokinio gebėjimus.
|
2 |
||
Kūrybinio darbo idėja, tema numanoma. Repertuaro pasirinkimas neatskleidžia mokinio gebėjimų.
|
1 |
||
Kūrybinio darbo idėja, tema neatskleista. Repertuaro pasirinkimas nėra aiškus.
|
0 |
||
Meninių raiškos / išraiškos priemonių pasirinkimas, panaudojimas |
Kūrybiniame darbe kūrybiškai ir tikslingai naudojamos meninės raiškos / išraiškos priemonės padeda realizuoti ir atskleisti idėją, temą, praturtina pasirinktą repertuarą. |
3 |
|
Kūrybiniame darbe kūrybiškai naudojamos meninės raiškos / išraiškos priemonės, tačiau ne visos apgalvotos ir ne visos padeda atskleisti idėją, temą ir repertuaro savitumą.
|
2 |
||
Kūrybiniame darbe naudojamos meninės raiškos / išraiškos priemonės nepadeda atskleisti idėjos, temos ir repertuaro savitumo.
|
1 |
||
Kūrybiniame darbe trūksta meninės raiškos / išraiškos priemonių panaudojimo, o naudojamos priemonės neatskleidžia kūrybinio darbo idėjos, temos, repertuaro savitumo. |
0 |
||
Kūrybinio darbo struktūra, vientisumas
|
Kūrybinis darbas turi aiškią struktūrą ir pasižymi darnia visuma.
|
2 |
|
Aiški kūrybinio darbo pradžia ir pabaiga, tačiau neatskleidžiama kulminacija, pasitaiko nenuoseklių sprendimų.
|
1 |
||
Nėra aiškios struktūros, trūksta vientisumo.
|
0 |
||
Atlikimo (technikos) įgūdžiai (taikymas) ir tikslumas |
Geba pasirinkti ir taikyti specifines technikas, valdo įgūdžius, būtinus sėkmingai įgyvendinti kūrybinį darbą. Atlikimas tikslus ritmo, tempo, intonacijos požiūriu.
|
3 |
|
Geba pasirinkti specifines technikas, jas pritaikyti, tačiau pastebimas minimalus įgūdžių ir gebėjimų trūkumas įgyvendinant kūrybinį darbą. Atliekant pasitaiko ritmo, tempo, intonacijos netikslumų.
|
2 |
||
Pasirinkta technika neapgalvota, trūksta gebėjimo ją pritaikyti. Pastebima įgūdžių stoka įgyvendinant kūrybinį darbą. Atlikimo netikslumai trukdo išpildyti repertuarą. |
1 |
||
Neaiški pasirinkta technika, trūksta gebėjimų ir įgūdžių įgyvendinant kūrybinį darbą.
|
0 |
||
Kūrybinio darbo meninė visuma |
Pasirinktas kūrybinio darbo apipavidalinimas leidžia savitai perteikti kūrybinį sumanymą. |
2 |
|
Pasirinktas kūrybinio darbo apipavidalinimas iš dalies perteikia kūrybinį sumanymą.
|
1 |
||
Pasirinktas kūrybinio darbo apipavidalinimas, neperteikia kūrybinio sumanymo. |
0 |
||
Kūrybinio darbo reikalavimų atitikimas |
Kūrybinio darbo pasirinkimas ir atlikimas atitinka reikalavimus.
|
2 |
|
Kūrybinio darbo pasirinkimas ir atlikimas iš dalies atitinka reikalavimus.
|
1 |
||
Kūrybinio darbo pasirinkimas ir atlikimas neatitinka reikalavimų.
|
0 |
||
Iš viso |
14 |
2.2. Kūrybinio darbo aprašo veiklos sritys, vertinimo kriterijai, jų požymiai ir svarba:
Veiklos sritys |
Vertinimo kriterijai |
Vertinimo kriterijų požymiai |
Taškai |
Brandos darbo temos pagrindimas |
Temos pagrindimas |
Temos prasmingumas pagrįstas, remiantis argumentais ir faktais, mokomojo (-ųjų) dalyko (-ų) ir (ar) brandos darbo temos kontekste. |
1 |
Temos prasmingumas nepagrįstas. |
0 |
||
Brandos darbo turinys |
Aprašo nuoseklumas |
Aprašo tekstas nuoseklus, sudaro logišką visumą. |
2 |
Aprašo tekstui trūksta nuoseklumo. |
1 |
||
Aprašo tekstas nenuoseklus. |
0 |
||
Temos, tikslo ir uždavinių dermė |
Tikslas atitinka brandos darbo temą, uždaviniai atskleidžia tikslo įgyvendinimą. |
2 |
|
Tikslas atitinka ar iš dalies atitinka brandos darbo temą, uždaviniai nukreipti į brandos darbo atlikimo veiklas. |
1 |
||
Nėra sąsajų tarp brandos darbo temos, tikslo ir uždavinių. |
0 |
||
Informacijos šaltinių analizė |
Temą atitinkantys patikimi informacijos šaltiniai išanalizuoti ir apibendrinti. |
2 |
|
Temą atitinkantys patikimi informacijos šaltiniai tik pristatyti (referuoti), bet neišanalizuoti. |
1 |
||
Naudojami temos neatitinkantys ir (ar) nepatikimi informacijos šaltiniai. |
0 |
||
Brandos darbo aprašo etika |
Brandos darbo aprašas parengtas laikantis akademinės etikos reikalavimų (citavimas tikslus, nurodyti visi analizuoti šaltiniai). |
2 |
|
Brandos darbo aprašas parengtas laikantis akademinės etikos reikalavimų, yra keli citavimo netikslumai. |
1 |
||
Brandos darbo aprašas parengtas nesilaikant akademinės etikos reikalavimų (šaltiniai necituojami arba cituojami netinkamai, ne visi analizuoti šaltiniai nurodyti). |
0 |
||
Rezultatų pateikimas |
Darbo rezultatai atitinka tikslą ir uždavinius, atlikta išsami duomenų analizė, visi rezultatai pagrįsti arba argumentuoti. |
2 |
|
Darbo rezultatai susiję su tikslu, duomenų analizei trūksta nuoseklumo, aiškumo ir (ar) ne visi rezultatai pagrįsti. |
1 |
||
Darbo rezultatai iš dalies susiję su tikslu, atlikta duomenų analizė yra paviršutiniška, nenuosekli ir neaiški, didžioji dalis rezultatų nepagrįsti. |
0 |
||
Išvadų pagrįstumas |
Išvados atitinka uždavinius, yra aiškios ir pagrįstos. |
2 |
|
Išvados iš dalies atitinka uždavinius, nepakankamai pagrįstos. |
1 |
||
Išvados neatitinka uždavinių, nepagrįstos. |
0 |
||
Formalieji aprašo reikalavimai |
Aprašo apimtis |
Aprašo tekstas (be priedų) yra tinkamos apimties (ne mažiau kaip 2 000 ir ne daugiau kaip 3 000 žodžių). |
1 |
Aprašo tekstas (be priedų) yra netinkamos apimties (mažiau kaip 2 000 ar daugiau kaip 3 000 žodžių). |
0 |
||
Aprašo kalbos stilius |
Aprašas parašytas dalykiniu stiliumi, vartojamos tinkamos ir taisyklingos dalyko sąvokos (terminai). |
1 |
|
Aprašas parašytas buitiniu stiliumi, dalyko sąvokos (terminai) vartojamos netiksliai ar dalyko sąvokų (terminų) nėra. |
0 |
||
Iš viso |
13 |
3. Brandos (kūrybinio) darbo pristatymo veiklos sritys, vertinimo kriterijai, jų požymiai ir svarba:
Veiklos sritys |
Vertinimo kriterijai |
Vertinimo kriterijų požymiai |
Taškai |
Pristatymo turinys |
Brandos darbo pagrindinių charakteristikų pristatymas |
Mokinys aiškiai ir logiškai pristato brandos darbo idėją, tikslą, uždavinius, metodus, idėjos įgyvendinimo etapus, svarbiausius rezultatus ir išvadas. |
3 |
Mokiniui pristatant brandos darbo idėją, tikslą ir uždavinius, metodus, idėjos įgyvendinimo etapus, svarbiausius rezultatus ir išvadas, trūksta loginių sąsajų. |
2 |
||
Mokinys pristato tik svarbiausius brandos darbo rezultatus ir išvadas. |
1 |
||
Mokinys brandos darbo pagrindinių charakteristikų nepristato. |
0 |
||
Atsakymai į klausimus apie atliktą brandos darbą |
Į pateiktus klausimus mokinys atsako sklandžiai ir argumentuotai. |
1 |
|
Į pateiktus klausimus mokinys neatsako arba atsakymų neargumentuoja. |
0 |
||
Įsivertinimas |
Mokinys analizuoja brandos darbo sėkmes ir trūkumus, įgytą patirtį. |
2 |
|
Mokinys formaliai pristato brandos darbo sėkmes ir trūkumus, įgytą patirtį. |
1 |
||
Mokinys brandos darbo neįsivertina. |
0 |
||
Komunikacinė raiška |
Sąveika su auditorija |
Pristatymo metu mokinys išlaiko komunikacinę sąveiką su klausytojais. |
1 |
Pristatymo metu mokinys neišlaiko komunikacinės sąveikos su klausytojais. |
0 |
||
Brandos darbo pristatymo kalba |
Mokinys brandos darbą pristato taisyklinga sakytine ir rašytine kalba. Tinkamai vartoja dalyko sąvokas (terminus). |
1 |
|
Mokinys brandos darbą pristato netaisyklinga sakytine kalba, rašytinėje kalboje pasitaiko klaidų. Netinkamai vartoja dalyko sąvokas (terminus) arba jų nevartoja. |
0 |
||
Brandos darbo pristatymo forma |
Mokinio pasirinkta brandos darbo pristatymo forma yra tinkama rezultatams atskleisti, padeda geriau juos suprasti. |
1 |
|
Mokinio pasirinkta brandos darbo pristatymo forma trukdo suprasti rezultatus. |
0 |
||
|
Iš viso |
9 |