Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 PAPILDYMO 111 STRAIPSNIU IR 2, 11, 12, 14, 25 IR 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1034
2018 m. sausio 24 d. Nr. 97
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. gruodžio 6 d. sprendimą Nr. SV-S-516 „Dėl įstatymo projekto išvadų“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:
Nepritarti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 papildymo 111 straipsniu ir 2, 11, 12, 14, 25 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1034 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-1034) dėl šių priežasčių:
1. Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo (toliau – Tabako kontrolės įstatymas) 1 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad tabako gaminiai ir su jais susiję gaminiai yra priskiriami specialiems gaminiams, kurių gamybai, prekybai, įvežimui, importui, reklamai, kitoms su jais susijusioms veiklos rūšims ir vartojimui pagal šį ir kitus įstatymus bei teisės aktus taikomas ypatingas valstybinis teisinis reglamentavimas. Taip pat ir Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas (toliau – Konstitucinis Teismas) savo praktikoje yra konstatavęs, kad tabako vartojimas kenkia sveikatai, gali sukelti neigiamų socialinių padarinių. Dėl to tabakas ir jo gaminiai priskirtini ypatingiems produktams, kurių gamybą, apyvartą ir vartojimą valstybė, pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją (toliau – Konstitucija) turinti, inter alia, priedermę rūpintis žmonių sveikata (Konstitucijos 53 straipsnio 1 dalis) ir įgaliojimus reguliuoti ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei (Konstitucijos 46 straipsnio 3 dalis), gali ir turi kontroliuoti. Įstatymų leidėjas, pagal Konstituciją turintis teisę nustatyti tabako, kaip ypatingo produkto, kontrolės priemones ir tvarką, gali nustatyti specialų teisinį reguliavimą, inter alia, tam tikrus draudimus, ribojimus ir kt., kurie nėra būdingi kitų produktų gamybos, apyvartos ir vartojimo santykių teisiniam reguliavimui (Konstitucinio Teismo 2005 m. lapkričio 3 d. nutarimas). Todėl tabako gaminių gamyba ir prekyba yra licencijuojama. Licencijavimu siekiama užtikrinti šios veiklos kontrolę, užkirsti kelią nelegaliai tabako gaminių prekybai. Įgyvendinus Įstatymo projekte Nr. XIIIP-1034 siūlomą tabako gaminių pardavimo pasitelkiant trečiuosius asmenis modelį, būtų iškreipta licencijavimo esmė, sudarytos palankesnės sąlygos realizuoti kontrabandinius ir nelegaliai įsigytus tabako gaminius. Jeigu būtų priimtas Įstatymo projektas Nr. XIIIP-1034, pagal Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymą teisė teikti pardavimo paslaugas turėtų būti suteikta ne tik Lietuvos Respublikoje, bet ir kitose Europos ekonominės erdvės valstybėse įsteigtiems juridiniams asmenims, kitoms organizacijoms ir jų filialams. Taip būtų labai išplečiamas trečiųjų asmenų ratas, o veiklos kontrolė taptų itin sudėtinga.
2. Licencijavimo pagrindų apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. 937 „Dėl Licencijavimo pagrindų aprašo patvirtinimo“, nustatyta, kad licencija yra ūkio subjektui išduodamas dokumentas (leidimas, liudijimas, teikimas, atestatas, sprendimas, sertifikatas, pažymėjimas ar panašiai), reikalingas tam tikrai ūkinei veiklai pradėti ar vykdyti, įrašymas ar įsirašymas į sąrašą, registrą, valstybės informacinę sistemą, kuriais įgyjama teisė pradėti ar vykdyti tam tikrą ūkinę veiklą, privalomas informacijos pateikimas prieš pradedant vykdyti ūkinę veiklą, taip pat kitoks leidimo vykdyti ūkinę veiklą suteikimas. Todėl Įstatymo projekte Nr. XIIIP-1034 siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas, pagal kurį licencijuojamą veiklą galės vykdyti licencijos neturintis juridinis asmuo, paneigtų licencijos paskirtį ir tikslus.
3. Įstatymo projekto Nr. XIIIP-1034 6 straipsniu nustatoma atsakomybė licencijos turėtojui už bet kokius trečiojo asmens padarytus Tabako kontrolės įstatymo pažeidimus, nors jis jokio pažeidimo nepadarė. Toks atsakomybės paskirstymas prieštarautų asmeninės atsakomybės (atsakomybės tik už savo veiksmus) principui.
4. Šiuo metu galiojančiame Tabako kontrolės įstatyme yra nustatyta, kad už kai kuriuos Tabako kontrolės įstatymo pažeidimus (kontrabandinių, falsifikuotų, banderolėmis nepaženklintų, be teisėtą įsigijimą patvirtinančių dokumentų įsigytų tabako gaminių pardavimą, laikymą, gabenimą) yra skiriama ne tik bauda, bet taip pat ir panaikinamas licencijos galiojimas, o nauja licencija neišduodama 5 metus. Tačiau pagal Įstatymo projektu Nr. XIIIP-1034 siūlomą teisinį reguliavimą nebūtų galimybės trečiajam asmeniui taikyti tokio pobūdžio sankcijos, kaip licencijos galiojimo panaikinimas, kadangi šis ūkio subjektas licencijos neturėtų, nors ir padarytų pažeidimą, už kurį tokio pobūdžio sankcija yra nustatyta. Tokiu atveju pažeidimą padaręs trečiasis asmuo galėtų tęsti veiklą ir licencijos galiojimo panaikinimo, kaip sankcijos, paskirtis vykdyti prevenciją būtų paneigta. Konstitucinis Teismas savo praktikoje yra konstatavęs, kad „licencijos galiojimo panaikinimo ir naujos licencijos neišdavimo, kaip uždraudimo sankcijos, paskirtis yra ne tik – ir ne tiek – nubausti teisės pažeidėją, bet visų pirma vykdyti prevenciją: teisės subjektas, naudojęsis licencija ir pažeidęs sąlygas, su kuriomis yra siejamas naudojimasis ta licencija, yra pašalinamas (tam tikram laikui) iš atitinkamos rinkos, idant daugiau nedarytų žalos teisės saugomoms ir ginamoms vertybėms; o pašalinamas iš rinkos jis yra dėl to, kad tuo metu, kai dar buvo tos rinkos dalyvis, pažeidė esmines ir jam, be abejo, žinomas bei suprantamas buvimo toje rinkoje sąlygas – nesilaikė imperatyvių teisės reikalavimų; laikoma, kad jeigu tokiam ūkio subjektui ir toliau būtų leidžiama būti atitinkamos rinkos dalyviu, kiltų grėsmė, kad konkurencija toje rinkoje bus nesąžininga, taip pat kiltų grėsmė vartotojų ir kitų asmenų teisėms, būtų pakenkta įvairioms Konstitucijoje įtvirtintoms, jos saugomoms ir ginamoms vertybėms, viešajam interesui“ (Konstitucinio Teismo 2008 m. sausio 21 d. nutarimas).
5. Pagal Tabako kontrolės įstatymo 11 straipsnio 9 dalį laikoma, kad licencija verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais yra išduota kitą dieną nuo juridinio asmens pranešimo apie ketinimą verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais pateikimo savivaldybės vykdomajai institucijai dienos. Licencijas išduodanti institucija, gavusi pranešimą, privalo per nustatytą terminą patikrinti, ar juridinis asmuo atitinka Tabako kontrolės įstatyme nustatytus reikalavimus. Taigi šiuo metu Tabako kontrolės įstatyme yra įtvirtintas licencijų išdavimo modelis „D“, t. y. prieš ūkio subjektui įgyjant teisę vykdyti veiklą, išankstinis ūkio subjekto patikrinimas neatliekamas. Jeigu būtų pritarta Įstatymo projekte Nr. XIIIP-1034 siūlomam modeliui, kai tabako gaminių mažmeninei prekybai yra pasitelkiami tretieji asmenys, esant licencijų išdavimo modeliui „D“, ir tabako gaminiais prekiaujančių ūkio subjektų skaičiui ženkliai padidėjus (dėl trečiųjų asmenų įrašymo į licenciją), tabako gaminių prekybos kontrolė taptų itin sudėtinga. Savivaldybių vykdomosios institucijos per Tabako kontrolės įstatyme nustatytus terminus turėtų patikrinti trečiųjų asmenų atitiktį nustatytiems reikalavimams (t. y. ar juridinio asmens vadovui nėra įsiteisėjusio teismo nuosprendžio, kitų institucijų nuobaudų skyrimo už tabako gaminių kontrabandą, falsifikuotų tabako gaminių pardavimą, tabako gaminių, nepaženklintų banderolėmis, pardavimą, ar per pastaruosius 5 metus juridiniam asmeniui nebuvo panaikinta licencija už Tabako kontrolės įstatymo pažeidimus ir kt.). Taip susidarytų situacija, kai tam tikrą laikotarpį, galimai Tabako kontrolės įstatyme nustatytų reikalavimų neatitinkantys tretieji asmenys, kuriuos pagal Įstatymo projekte Nr. XIIIP-1034 siūlomą modelį pasitelkia licencijos turėtojas, vykdytų tabako gaminių prekybą. Neatmestina tikimybė, kad Tabako kontrolės įstatymo nustatytų reikalavimų neatitinkantys tretieji asmenys galėtų realizuoti kontrabandinius tabako gaminius.
6. Pažymėtina, kad šiuo metu tokį veiklos modelį, kai juridinis asmuo sudaro prekybos vietos eksploatavimo ir (ar) administravimo paslaugų sutartį, kurį siūloma įtvirtinti Įstatymo projekte Nr. XIIIP-1034, Lietuvos Respublikoje taiko vienas ūkio subjektas. Todėl tokia praktika, kai teisės aktai keičiami ir pritaikomi iš esmės vienam ūkio subjektui, yra ydinga ir siūlymas keisti šiuo metu esantį teisinį reguliavimą nepagrįstas.