LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL MOTERŲ IR VYRŲ LYGIŲ GALIMYBIŲ 2023–2025 METŲ VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO
2023 m. sausio 30 d. Nr. A1-51
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo 4 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. kovo 24 d. nutarimo Nr. 330 „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių“ 1.6.11 papunkčiu, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 892 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.12 papunkčiu, Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Strateginio valdymo metodikos patvirtinimo“, 207 punktu:
1. T v i r t i n u Moterų ir vyrų lygių galimybių 2023–2025 metų veiksmų planą (toliau – Veiksmų planas) (pridedama).
2. S i ū l a u Lietuvos Respublikos lygių galimybių kontrolieriui, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriams, savivaldybių administracijoms, nevyriausybinėms organizacijoms, socialiniams partneriams (profesinėms sąjungoms ir darbdavių organizacijoms) ir universitetų lyčių studijų centrams dalyvauti įgyvendinant Veiksmų planą.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės
apsaugos ir darbo ministro
2023 m. sausio 30 d. įsakymu
Nr. A1-51
MOTERŲ IR VYRŲ LYGIŲ GALIMYBIŲ 2023–2025 METŲ VEIKSMŲ PLANAS
I SKYRIUS
Bendrosios nuostatos
1. Moterų ir vyrų lygių galimybių 2023–2025 metų veiksmų plano (toliau – Veiksmų planas) paskirtis – nuosekliai, kompleksiškai ir sistemingai skatinti moterų ir vyrų lygybę, šalinti moterų ir vyrų padėties skirtumus, informuoti visuomenę apie vykdomas moterų ir vyrų lygių galimybių skatinimo priemones, stiprinti tarpinstitucinį bendradarbiavimą moterų ir vyrų lygių galimybių srityje ir užtikrinti Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo (toliau – Įstatymas) nuostatų įgyvendinimą, atsižvelgiant į Europos Sąjungos (toliau – ES) bei tarptautinius įsipareigojimus moterų ir vyrų lygybės srityje.
2. Veiksmų planas parengtas:
2.1. įgyvendinant Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, patvirtintos 2020 m. gruodžio 11 d. Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 89.6 papunktį, nurodantį, kad moterų ir vyrų lygių galimybių horizontalusis principas vyrautų visose viešosios politikos srityse;
2.2. atsižvelgiant į Įstatymo 4 straipsnio nuostatose įtvirtintas valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pareigas;
2.3. atsižvelgiant į Europos Sąjungos sutarties 3 straipsnyje esančią nuostatą, kad siekiama skatinti moterų ir vyrų lygybę, ir Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 8 straipsnyje esančią nuostatą, kad ES savo veiksmais siekia pašalinti visas moterų ir vyrų nelygybės apraiškas, skatinti moterų ir vyrų lygybę;
2.4. atsižvelgiant į ES Tarybos išvadų „Moterų ir lyčių lygybės pažangos institucinių mechanizmų efektyvumas“, priimtų 2013 m. gruodžio 9 d., Lietuvai pirmininkaujant ES Tarybai, 1 punktą;
2.5. siekiant prisidėti prie bendrų Europos Komisijos lyčių lygybės 2020–2025 metų strategijos, priimtos 2020 m. kovo 5 d., tikslų įgyvendinimo;
3. Veiksmų plane vartojamos sąvokos atitinka Įstatyme, Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatyme, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos darbo kodekse ir Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatyme vartojamas sąvokas.
4. Veiksmų planas apima šias pagrindines veiklos sritis:
4.4. valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų (toliau – NVO) darbuotojų bei savanorių kompetencijų moterų ir vyrų lygių galimybių srityje ugdymą;
5. Įgyvendinus Veiksmų plano priemones, bus paskatinta moterų ir vyrų lygybė, sumažinti moterų ir vyrų padėties skirtumai, patobulinti teisės aktai, užtikrinantys moterų ir vyrų lygias galimybes dalyvauti įvairiose visuomenės ir gyvenimo srityse, sustiprės tarpinstitucinis bendradarbiavimas ir bendradarbiavimas tarp institucijų bei socialinių partnerių moterų ir vyrų lygių galimybių ir lyčių lygybės srityse.
II SKYRIUS
APLINKOS IR VIDAUS ANALIZĖ
6. Rengiant Veiksmų planą, buvo išsamiai remtasi EIGE apskaičiuoto Lietuvos indekso struktūra ir problematika.
7. EIGE duomenimis, bendras lyčių lygybės indekso vidurkis ES 2021 m. siekė 68 balus (iš 100), tuo tarpu Lietuvoje – 58,4 balo.
8. Darbas:
8.1. EIGE duomenimis, Lietuvoje moterų ir vyrų visos darbo dienos ekvivalentinis užimtumo lygis 2021 m. lenkia bendrą ES vidurkį. Tiek moterys, tiek vyrai daug dažniau Lietuvoje (moterys per 11 proc., o vyrai per 5 proc.) linkę rinktis dirbti visą darbo dieną nei ES. Rodiklio įvertis taip pat rodo, kad dirbti visą darbo dieną Lietuvoje dažniau renkasi vyrai nei moterys (Lietuvoje per 10 proc. dažniau, ES – 16 proc.).
8.2. 2020 m. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos atliktas vyrų naudojimosi esamomis šeimos ir darbo derinimo garantijomis tyrimas „Šiuolaikinių vyrų ir lyčių lygybės paskatos ir kliūtys vyrams įsitraukti į vaiko priežiūrą“ atskleidė, jog Lietuvoje išlieka tvirtos socialinės normos, palaikančios tradicinius lyčių vaidmenis šeimoje. Vyrų nuomone, smulkūs remonto ir automobilio priežiūros darbai toliau lieka vyro pareiga, o visais kitais neapmokamais darbais šeimoje, ypač skalbimu, namų tvarkymu, maisto gaminimu, kasdiene vaiko, taip pat sergančio, priežiūra, dažniau užsiima jų partnerės. Taigi, daugeliui moterų ir toliau tenka neproporcingai didelė naštos dalis, kai reikia atlikti neapmokamus namų ruošos darbus, auginti vaikus ir rūpintis kitais šeimos nariais.
8.3. Lygių galimybių plėtros centro 2020 m. atliktos reprezentatyvios visuomenės apklausos duomenimis, 40 proc. moterų ir 48 proc. vyrų vis dar mano, kad vyrui karjera turėtų būti svarbiau nei rūpinimasis vaikais. O su teiginiu, kad moteriai karjera turėtų būti svarbiau nei rūpinimasis vaikais, sutiko vos 6 proc. vyrų ir 11 proc. moterų.
8.4. EIGE duomenimis, galimybę vienai ar dviem valandoms darbo metu išeiti iš darbo, kad būtų galima sutvarkyti asmeninius ar šeimos reikalus, turi palyginti nedaug Lietuvos moterų (19 proc.) ir vyrų (21 proc.). Lietuvos indeksas taip pat rodo, kad Lietuvos moterų galimybės vienai ar dviem valandoms darbo metu išeiti iš darbo yra per 2 proc. mažesnės nei vyrų ir per 3 proc. nei ES moterų galimybių vidurkis. Lietuvos vyrų galimybės yra 5 proc. mažesnės nei ES vyrų galimybių vidurkis.
8.5. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, tėčių ir mamų, 2019 m. ir 2020 m. pasinaudojusių atostogomis vaikui prižiūrėti ir gavusių išmoką, proporcija Lietuvoje buvo 76 proc. ir 24 proc. Taigi moterys yra labiau linkusios pasinaudoti atostogomis vaikui prižiūrėti.
9. Pinigai:
9.1. Lietuvoje vis dar ryškus profesijų skirstymas į vyriškas ir moteriškas. Moterys dažniau dirba mažiau svarbų, neprestižinį darbą lanksčioje, nepagrindinėje darbo rinkoje. 2019 m. švietimo, sveikatos ir socialinėje srityse dirbo 27 proc. moterų ir tik 6 proc. vyrų. Tačiau tik 8 proc. moterų, palyginti su 33 proc. vyrų, dirbo mokslo, technologijų, inžinerijos ir matematikos (STEM) srityse.
9.2. 2021 m. Valstybės duomenų agentūros duomenimis, moterų ir vyrų darbo užmokesčio atotrūkis šalies ūkyje (įmonėse, turinčiose 10 ir daugiau darbuotojų), neskaitant žemės ūkio, miškininkystės ir žuvininkystės įmonių, sudarė 11,1 proc.
9.3. Didžiausias moterų ir vyrų darbo užmokesčio atotrūkis buvo finansinės ir draudimo veiklos įmonėse – 34,3 proc., informacijos ir ryšių – 29,3 proc., žmonių sveikatos priežiūros ir socialinio darbo įmonėse – 27,5 proc.
10. Žinios ir įgūdžiai:
10.1. 2020 m. Valstybės duomenų agentūros duomenimis, švietimo srityje vis dar matyti aiški moterų ir vyrų profesinė segregacija pagal skirtingas studijų sritis. 2019–2020 m. labiausiai feminizuotos buvo kalbų (85 proc. moterų), veterinarijos (82 proc. moterų), žurnalistikos ir informacijos (81 proc. moterų), socialinės gerovės (76 proc. moterų) studijų programos. Labiausiai maskulinizuotos – informacijos ir ryšio technologijų (87 proc. vyrų), žuvininkystės (78 proc. vyrų), inžinerijos ir inžinerinių profesijų (77 proc. vyrų) programos.
11. Laikas:
11.1. Remiantis 2021 m. „Spinter“ vykdyto tyrimo „Moterų ir vyrų padėtis Lietuvoje“ duomenimis, tik šiek tiek mažiau nei pusė gyventojų (46 proc.) nesutinka, kad buities darbai ir rūpinimasis vaikais bei sergančiais šeimos nariais visų pirma yra moters rūpestis.
11.2. Remiantis EIGE 2019–2021 m. lyčių lygybės indekso duomenimis, Lietuvoje išlieka didelis atotrūkis tarp moterų ir vyrų, besidalijančių artimųjų priežiūros pareigomis. Lietuvoje namų ruošos darbus kasdien atlieka net 79 proc. moterų ir tik 29 proc. vyrų. Taip pat matomas atotrūkis tarp Lietuvos ir ES moterų, kiekvieną dieną besirūpinančių savo vaikais ar anūkais, pagyvenusiais žmonėmis ar neįgaliaisiais ir juos ugdančių. Lietuvoje artimųjų priežiūros pareigas kasdien atlieka 41 proc. moterų, o tai yra 4 proc. daugiau, palyginti su ES moterimis.
11.3. Panašios tendencijos ir neapmokamo darbo tarp vyrų ir moterų pasidalinimo srityje. Lietuvos moterys vis dar linkusios skirti šeimos poreikiams daugiau laiko nei vyrai. Lietuvoje 50 proc. daugiau moterų nei vyrų kasdien gamina maistą ir (arba) atlieka namų ruošos darbus. Palyginti su ES vidurkiu, Lietuvoje vyrai rečiau apsiima atlikti šiuos darbus (‑3 proc.).
12. Galia ir sprendimų priėmimas:
12.1. Nors bendras moterų išsilavinimo lygis Lietuvoje yra aukštesnis nei vyrų, joms menkai atstovaujama vadovaujamose pozicijose, sprendimų priėmimo grandyse (diplomatinėse atstovybėse, Seime, ministrų kabinete, savivaldybių tarybose ir pan.). 2020 m. Lietuvoje tik 5 iš 60 Lietuvos savivaldybių merų buvo moterys.
12.2. Pagal moterų skaičių Seime Lietuva nuo ES vidurkio vis dar atsilieka 6 proc. Tačiau, ir pasiekus ES vidurkį, lyčių balansas nebūtų pasiektas, nes moterų Seime būtų vos 33 proc.
13. Sveikata:
13.1. Remiantis EIGE duomenimis, Lietuvos gyventojų (moterų ir vyrų) sveikatos būklės vertinimas stipriai atsilieka nuo bendro ES vidurkio (66 proc.): savo sveikatos būklę kaip gerą ar labai gerą Lietuvoje vertina 42 proc. moterų ir 52 proc. vyrų, o ES – 66 proc. moterų ir 71 proc. vyrų.
13.2. Vidutinė tikėtina Lietuvos gyventojų gyvenimo trukmė (vyrų – 72 m., moterų – 81 m.) yra trumpesnė nei kitų ES šalių gyventojų (moterų – 84 m., vyrų – 79 m.). Lietuvos moterų gyvenimo trukmė yra 3 m., o vyrų net 7 m. trumpesnė nei kitų ES šalių gyventojų. Tiek Lietuvoje, tiek ES moterų gyvenimo trukmė yra ilgesnė nei vyrų.
13.3. Panašios tendencijos pastebimos ir lyginant sveiko gyvenimo metus nuo gimimo – moterų – 59 m., o vyrų – 56 m. Taigi Lietuvos moterų gyvenime yra 6 m., o vyrų – 8 m. mažiau sveiko gyvenimo metų nei ES moterų ir vyrų.
III SKYRIUS
VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMAS IR FINANSAVIMAS
14. Veiksmų planas įgyvendinamas iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžete atitinkamoms institucijoms ir įstaigoms, atsakingoms už Veiksmų plano priemonių įgyvendinimą, patvirtintų bendrųjų asignavimų ir iš ES struktūrinių fondų lėšų.
15. Atsakingiems vykdytojams rekomenduojama priemones įgyvendinti bendradarbiaujant su Lietuvos Respublikos lygių galimybių kontrolieriumi, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriais, NVO, socialiniais partneriais (profesinėmis sąjungomis ir darbdavių organizacijomis), akademine bendruomene (universitetų lyčių studijų centrais), savivaldybėmis, organizuojant projektų, skirtų Veiksmų plano priemonėms įgyvendinti, atrankos konkursus.
16. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija atsakinga už Veiksmų plano priemonių įgyvendinimo koordinavimą. Veiksmų plano priemones įgyvendina Veiksmų plano IV skyriuje nurodytos valstybės institucijos ir įstaigos, taip pat NVO ir kiti socialiniai partneriai.
17. Veiksmų plano priemonių įgyvendinimo eiga svarstoma ir metinė informacija apie priemonių finansavimą, įgyvendinimo rezultatus, problemas, iššūkius, pasiektas skaitines uždavinių įgyvendinimo kriterijų reikšmes, viešinimą pristatoma Moterų ir vyrų lygių galimybių komisijos (toliau – Komisija) posėdžiuose .
18. Atsakingi vykdytojai informuoja Komisijos narius ir visuomenę apie įgyvendinant Veiksmų planą planuojamus renginius, apie atitinkamų priemonių įgyvendinimą, skelbdami metinę informaciją savo interneto svetainėje.
19. Valstybės bei savivaldybių institucijos ir įstaigos, įgyvendinančios Veiksmų plano priemones, kiekvieniems metams pasibaigus, iki kitų metų kovo 31 dienos, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai raštu teikia informaciją apie Veiksmų plano įgyvendinimo eigą ir rezultatus, atsižvelgdamos į patvirtintus Veiksmų plano uždavinius, priemones ir jiems vykdyti Veiksmų plano IV skyriuje numatytus asignavimus bei Veiksmų plano V skyriuje numatytus vertinimo kriterijus ir jų reikšmes.
IV SKYRIUS
VEIKSMŲ PLANO TIKSLAI, UŽDAVINIAI, PRIEMONĖS, ASIGNAVIMAI IR JĮ ĮGYVENDINANČIOS INSTITUCIJOS
Eil. Nr. |
Tikslo, uždavinio, priemonės pavadinimas |
Numatomos lėšos (tūkst. Eur) |
Įgyvendinančioji institucija |
|||||||
2023 metai |
2024 metai |
2025 metai |
||||||||
Pirmasis Veiksmų plano tikslas – didinti moterų ir vyrų lygybę darbo rinkoje |
||||||||||
1 uždavinys – skatinti lygias moterų ir vyrų galimybes užimtumo ir darbo srityje |
||||||||||
1.1. |
Kasmetiniuose Nacionaliniuose atsakingo verslo apdovanojimuose viešai apdovanoti moterų ir vyrų lygybę labiausiai skatinančias ir palaikančias („lygiausias“) darbovietes |
- |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
|||||
1.2. |
Organizuoti ir viešinti kasmetinius moterų ir vyrų lygybę labiausiai skatinančių ir palaikančių savivaldybių apdovanojimus |
- |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
|||||
1.3. |
Organizuoti mokymus savivaldybių administracijų darbuotojams moterų ir vyrų lygių galimybių temomis |
- |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, socialiniai partneriai, NVO |
|||||
1.4. |
Skatinti moterų dalyvavimą civilinėse tarptautinėse ir ES misijose ar operacijose |
2 |
6 |
- |
Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Policijos departamentas) |
|||||
|
2 uždavinys – didinti šeimos ir darbo derinimo garantijas |
|||||||||
2.1. |
Didinti informuotumą apie neperleidžiamų atostogų vaikui prižiūrėti galimybę |
- |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
|||||
|
3 uždavinys – mažinti darbo rinkos segregaciją pagal lytį |
|||||||||
3.1. |
Atlikti Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Užimtumo tarnyba) duomenų apie darbo ieškančius asmenis analizę pagal moterų ir vyrų darbo paieškų prioritetus (pagal savivaldybes) |
- |
- |
- |
Užimtumo tarnyba |
|||||
3.2. |
Skatinti profesinį orientavimą, padedantį žemą profesinę kvalifikaciją turinčioms moterims įgyti aukštesnę darbo rinkoje paklausią profesinę kvalifikaciją ar kompetenciją, skatinti darbo ieškančius vyrus ir moteris rinktis norimą darbą, neatsižvelgiant į tradicinius lyčių stereotipus |
- |
- |
- |
Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija |
|||||
|
Antrasis Veiksmų plano tikslas – mažinti atotrūkį tarp vyrų ir moterų darbo užmokesčio |
|||||||||
|
4 uždavinys – rinkti ir viešinti duomenis apie moterų ir vyrų darbo užmokesčio skirtumus |
|||||||||
4.1. |
Užtikrinti kasmetinių statistinių moterų ir vyrų darbo užmokesčio skirtumų duomenų pagal sektorius ir profesijas rinkimą ir viešinimą |
- |
28,5 |
- |
Valstybės duomenų agentūra |
|||||
4.2. |
Atlikti kasmetinius patikrinimus, kaip taikomas vienodo moterų ir vyrų darbo užmokesčio principas |
- |
- |
- |
Lietuvos Respublikos valstybinė darbo inspekcija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Valstybinė darbo inspekcija) |
|||||
4.3. |
Šviesti tikslines grupes (socialinius partnerius, žiniasklaidą, politikos formuotojus), organizuojant renginius moterų ir vyrų darbo užmokesčio, pajamų ir pensijų skirtumų bei jų priežasčių temomis |
- |
- |
- |
Užimtumo tarnyba, Valstybinė darbo inspekcija, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
|||||
|
5 uždavinys – skatinti ekonominę moterų nepriklausomybę |
|||||||||
5.1. |
Skatinti moterų verslumą, organizuojant renginius ir mokymus verslo kūrimo, motyvacijos, gebėjimų stiprinimo (finansinis raštingumas, inovatyvūs verslai) srityse |
- |
- |
- |
Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija |
|||||
|
Trečiasis Veiksmų plano tikslas – integruoti lyčių lygybės principą į švietimo programas |
|||||||||
|
6 uždavinys – skatinti moksleivius rinktis lyties požiūriu netradicines studijų kryptis ir profesijas |
|||||||||
6.1. |
Organizuoti konsultavimą karjeros klausimais ir profesinį orientavimą, paneigiantį lyčių stereotipus |
- |
- |
- |
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija |
|||||
|
7 uždavinys – skatinti laikytis lyčių lygybės principo rengiant mokomąją medžiagą |
|||||||||
7.1. |
Užtikrinti moterų ir vyrų teisių lygybės, smurto artimoje aplinkoje prevencijos, pagarbos kiekvieno asmens orumui, tarpusavio pagalbos, socialinių-emocinių gebėjimų, nesmurtinių konfliktų sprendimo būdų, teisės į asmens neliečiamybę temų integravimą į ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas, atsižvelgiant į mokinių gebėjimus ir amžių |
- |
- |
- |
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija |
|||||
7.2. |
Ugdyti kritinio mąstymo ir medijų raštingumo gebėjimus, sudaryti jaunimui galimybes kvestionuoti medijose pateikiamus stereotipus |
- |
- |
- |
Jaunimo reikalų agentūra |
|||||
7.3. |
Stiprinti policijos pareigūnų kompetencijas ir įgūdžius, reikalingus organizuojant ir vykdant smurto artimoje aplinkoje ir smurto lyties pagrindu prevenciją bendruomenėse |
- |
- |
- |
Policijos departamentas |
|||||
|
Ketvirtasis Veiksmų plano tikslas – skatinti darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyrą |
|||||||||
|
8 uždavinys – sudaryti tinkamas sąlygas asmenims derinti šeimos gyvenimą su karjera |
|||||||||
8.1. |
Organizuoti konferenciją, kurioje dalijamasi gerąja motinystės ir tėvystės derinimo su karjera patirtimi |
-
|
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, NVO, socialiniai partneriai |
|||||
|
Penktasis Veiksmų plano tikslas – skatinti proporcingą moterų ir vyrų dalyvavimą priimant sprendimus ir einant aukščiausias pareigas |
|||||||||
|
9 uždavinys – didinti lyčių lygybę galios pozicijose |
|||||||||
9.1. |
Kaupti, sisteminti ir duomenų bazėje skelbti ES valstybių ir kitų užsienio šalių gerosios praktikos pavyzdžius lyčių lygybės klausimais |
- |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
|||||
9.2. |
Organizuoti veiklas, skatinančias moteris įsitraukti į politiką ir padedančias mažinti stereotipus |
- |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, socialiniai partneriai, NVO |
|||||
9.3. |
Tobulinti Moterų ir vyrų lygių galimybių komisijos narių kompetencijas |
- |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
|||||
9.4. |
Tobulinti savivaldybių administracijų atstovų kompetencijas moterų ir vyrų lygybės srityje |
- |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
|||||
9.5. |
Vykdyti Įstatymo įgyvendinimo stebėseną |
- |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
|||||
9.6. |
Užtikrinti lyčių pusiausvyrą, vietos veiklos grupėms (toliau – VVG) priimant sprendimus dėl Vietos plėtros ir Sumanių kaimų strategijų įgyvendinimo, taip pat dėl vietos plėtros investicijų |
9 000 |
8 000 |
11 900 |
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija |
|||||
|
10 uždavinys – gerinti lyčių lygybės galios pozicijose statistinių duomenų būklę |
|||||||||
10.1. |
Rinkti ir viešinti statistinius duomenis apie moterų, esančių vadovaujamose pozicijose viešojo sektoriaus institucijose ir įstaigose, bei moterų politikių Seime, savivaldybių tarybose skaičių pagal savivaldybes, veiklos rūšis ir einamas pareigas |
- |
28,5 |
- |
Valstybės duomenų agentūra |
|||||
10.2. |
Rinkti ir viešinti statistinius duomenis apie moterų įvairaus rango vadovių diplomatijoje skaičių |
- |
- |
- |
Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija |
|||||
10.3. |
Rinkti ir viešinti statistinius duomenis apie moterų vadovių krašto apsaugos srityje skaičių |
- |
- |
- |
Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija |
|||||
10.4. |
Skelbti statistinius duomenis apie moterų ir vyrų uždarųjų akcinių bendrovių vadovų ir individualių įmonių savininkų bei vadovų skaičių, uždarųjų akcinių bendrovių akcininkų skaičių, jų turimų akcijų skaičių ir nominalią vertę |
1 |
- |
- |
Valstybės įmonė Registrų centras |
|||||
|
11 uždavinys – stiprinti nevyriausybinių organizacijų, dirbančių moterų ir vyrų lygių galimybių srityje, veiklą |
|||||||||
11.1. |
Konkurso būdu finansuoti NVO projektus, skirtus moterų ir vyrų lygias galimybes skatinančioms priemonėms įgyvendinti |
120 |
120 |
120 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, NVO |
|||||
|
Šeštasis Veiksmų plano tikslas – skatinti asmenis rūpintis savo sveikata |
|||||||||
|
12 uždavinys – skatinti asmenis rūpintis savo psichologine ir emocine gerove |
|||||||||
12.1. |
Konkurso būdu finansuoti NVO projektus, skirtus konsultacinėms paslaugoms, teikiamoms telefonu (nuotoliniu būdu) vyrams, išgyvenantiems emocines ir psichologines krizes, stiprinti |
120 |
120 |
120 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, socialiniai partneriai, NVO
|
|||||
|
Septintasis Veiksmų plano tikslas – gerinti pažeidžiamų visuomenės grupių moterų ir mergaičių padėtį |
|||||||||
|
13 uždavinys – siekti įgalinti pažeidžiamų visuomenės grupių moteris ir mergaites |
|||||||||
13.1. |
Užtikrinti veiklas moterims ir mergaitėms migrantėms, siekiant jas įgalinti |
|
50 (2021–2027 m. Prieglobs-čio, migracijos ir integracijos fondas |
50 (2021–2027 m. Prieglobs-čio, migracijos ir integracijos fondas) |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
|||||
13.2. |
Inicijuoti veiklas, padedančias įgalinti neįgalias moteris ir mergaites |
- |
- |
- |
Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Neįgaliųjų reikalų departamentas) |
|||||
|
Iš viso Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, iš jų: |
9 243 |
8 353 |
12 190 |
|
|||||
|
bendrojo finansavimo lėšos |
9 243 |
8 303 |
12 140 |
|
|||||
|
ES ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšos |
- |
50 |
50 |
|
|||||
Pastaba. Priemonės, kurioms vykdyti nenumatyti asignavimai, vykdomos iš kitoms asignavimų valdytojų priemonėms numatytų asignavimų.
V SKYRIUS
VEIKSMŲ PLANO TIKSLAI, UŽDAVINIAI, VERTINIMO KRITERIJAI IR JŲ REIKŠMĖS
Eil. Nr. |
Tikslo, uždavinio, priemonės pavadinimas |
Vertinimo kriterijų reikšmės |
Įgyvendinančioji institucija |
||||
2023 metai |
2024 metai |
2025 metai |
|||||
|
Pirmasis Veiksmų plano tikslas – didinti moterų ir vyrų lygybę darbo rinkoje |
||||||
|
1 uždavinys – skatinti lygias moterų ir vyrų galimybes užimtumo ir darbo srityje |
||||||
1.1. |
Nacionaliniuose atsakingo verslo apdovanojimuose apdovanotų moterų ir vyrų lygybę labiausiai skatinančių ir palaikančių („lygiausių“) darboviečių skaičius |
1 |
1 |
1 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
||
1.2. |
Suorganizuotų moterų ir vyrų lygybę labiausiai skatinančios ir palaikančios savivaldybės apdovanojimų skaičius |
1 |
1 |
1 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
||
1.3. |
Suorganizuotų mokymų savivaldybių administracijų darbuotojams moterų ir vyrų lygių galimybių temomis skaičius |
2 |
2 |
2 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, socialiniai partneriai, NVO |
||
1.4. |
Minimalus suorganizuotų renginių, skirtų keistis patirtimi motyvuojant moteris dalyvauti civilinėse tarptautinėse ir ES misijose ar operacijose, skaičius |
2 |
2 |
- |
Policijos departamentas |
||
|
2 uždavinys – didinti šeimos ir darbo derinimo garantijas |
||||||
2.1. |
Informacinių pranešimų (rašytinių, žodinių) apie neperleidžiamų atostogų vaikui prižiūrėti galimybę skaičius |
2 |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
||
|
3 uždavinys – mažinti darbo rinkos segregaciją pagal lytį |
||||||
3.1. |
Atliktų analizių (pagal savivaldybes) moterų ir vyrų darbo paieškos prioritetinių pasirinkimų aspektu skaičius |
1 |
1 |
1 |
Užimtumo tarnyba |
||
3.2. |
Suorganizuotų iniciatyvų ir (ar) veiklų, skatinant profesinį orientavimą, padedantį žemą profesinę kvalifikaciją turinčioms moterims įgyti aukštesnę darbo rinkoje paklausią profesinę kvalifikaciją ar kompetenciją, skatinti darbo ieškančius moteris ir vyrus rinktis norimą darbą, neatsižvelgiant į tradicinius lyčių stereotipus, skaičius |
1 |
1 |
1 |
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija |
||
|
Antrasis Veiksmų plano tikslas – mažinti atotrūkį tarp vyrų ir moterų darbo užmokesčio |
||||||
|
4 uždavinys – rinkti ir viešinti duomenis apie moterų ir vyrų darbo užmokesčio skirtumus |
||||||
4.1. |
Atliktų moterų ir vyrų darbo užmokesčio skirtumų analizių pagal sektorius ir profesijas skaičius |
- |
1 |
- |
Valstybės duomenų agentūra |
||
4.2. |
Atliktų kasmetinių patikrinimų, kaip taikomas moterų ir vyrų vienodo darbo užmokesčio principas, skaičius |
100 |
100 |
100 |
Valstybinė darbo inspekcija |
||
4.3. |
Suorganizuotų renginių tikslinių grupių moterų ir vyrų darbo užmokesčio, pajamų ir pensijų skirtumų bei jų priežasčių temomis skaičius |
1 |
1 |
1 |
Užimtumo tarnyba, Valstybinė darbo inspekcija, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos |
||
|
5 uždavinys – skatinti ekonominę moterų nepriklausomybę |
||||||
5.1. |
Suorganizuotų renginių ir mokymų, siekiant skatinti moterų verslumą, verslo steigimo, motyvacijos, gebėjimų stiprinimo (finansinis raštingumas, inovatyvūs verslai) srityse skaičius |
3 |
3 |
3 |
Ekonomikos ir inovacijų ministerija |
||
|
Trečiasis Veiksmų plano tikslas – integruoti lyčių lygybės principą į švietimo programas |
||||||
|
6 uždavinys – skatinti moksleivius rinktis lyties požiūriu netradicines studijų kryptis ir profesijas |
||||||
6.1. |
Suorganizuotų karjeros konsultavimo ir profesinio orientavimo, paneigiančio lyčių stereotipus, renginių skaičius |
1 |
1 |
1 |
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija |
||
|
7 uždavinys – skatinti laikytis lyčių lygybės principo rengiant mokomąją medžiagą |
||||||
7.1. |
Moterų ir vyrų teisių lygybės, smurto artimoje aplinkoje prevencijos, pagarbos kiekvieno asmens orumui, tarpusavio pagalbos, socialinių-emocinių gebėjimų, nesmurtinių konfliktų sprendimo būdų, teisės į asmens neliečiamybę klausimų integravimo į ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas temų, atsižvelgiant į mokinių gebėjimus ir amžių, skaičius (proc.) |
100 |
100 |
100 |
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija |
||
7.2. |
Įgyvendintų veiklų ir (ar) iniciatyvų, siekiant ugdyti kritinio mąstymo ir medijų raštingumo gebėjimus, sudaryti jaunimui galimybes kvestionuoti medijose pateikiamus stereotipus, skaičius |
2 |
2 |
2 |
Jaunimo reikalų agentūra |
||
7.3. |
Apmokytų policijos pareigūnų, siekiant stiprinti jų kompetencijas ir įgūdžius organizuojant ir įgyvendinant smurto artimoje aplinkoje ir smurto lyties pagrindu prevenciją bendruomenėse, skaičius |
- |
- |
- |
Policijos departamentas |
||
|
Ketvirtasis Veiksmų plano tikslas – skatinti darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyrą |
||||||
|
8 uždavinys – sudaryti tinkamas sąlygas asmenims derinti šeimos gyvenimą su karjera |
||||||
8.1. |
Suorganizuotų konferencijų, kuriose dalijamasi motinystės ir tėvystės derinimo su karjera gerąja patirtimi, skaičius |
- |
- |
1 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, NVO socialiniai partneriai |
||
|
Penktasis Veiksmų plano tikslas – skatinti proporcingą moterų ir vyrų dalyvavimą priimant sprendimus ir einant aukščiausias pareigas |
||||||
|
9 uždavinys – didinti lyčių lygybę galios pozicijose |
||||||
9.1. |
Atnaujintų ES valstybių ir kitų užsienio šalių gerosios praktikos pavyzdžių lyčių lygybės klausimais duomenų bazių skaičius |
- |
1 |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
||
9.2. |
Suorganizuotų veiklų, skatinančių moteris įsitraukti į politiką ir padedančių mažinti stereotipus, skaičius |
1 |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, socialiniai partneriai, NVO |
||
9.3. |
Suorganizuotų veiklų, siekiant tobulinti Moterų ir vyrų lygių galimybių komisijos narių kompetencijas, skaičius |
1 |
1 |
1 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
||
9.4. |
Savivaldybių administracijų atstovų, dalyvavusių mokymuose moterų ir vyrų lygybės temomis, skaičius |
60 |
60 |
60 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
||
9.5. |
Įvykdytų Įstatymo įgyvendinimo stebėsenų skaičius |
1 |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
||
9.6. |
VVG, kurioms priimant sprendimus užtikrinama lyčių pusiausvyra, skaičius |
49 |
49 |
49 |
Žemės ūkio ministerija |
||
|
10 uždavinys – gerinti lyčių lygybės galios pozicijose statistinių duomenų būklę |
||||||
10.1. |
Atliktų duomenų apie moterų, esančių vadovaujamose pozicijose viešojo sektoriaus institucijose ir įstaigose, bei moterų politikių Seime, savivaldybių tarybose skaičių pagal savivaldybes, veiklos rūšis ir einamas pareigas analizių skaičius |
- |
1 |
- |
Valstybės duomenų agentūra
|
||
10.2. |
Atliktų duomenų apie moterų įvairaus rango vadovių diplomatijoje skaičių analizių skaičius |
1 |
1 |
1 |
Užsienio reikalų ministerija |
||
10.3. |
Atliktų duomenų apie moterų įvairaus rango vadovių diplomatijoje skaičių analizių skaičius |
1 |
1 |
1 |
Krašto apsaugos ministerija |
||
10.4. |
Parengtų ir valstybės įmonės Registrų centro interneto svetainėje paskelbtų duomenų apie moterų ir vyrų uždarųjų akcinių bendrovių vadovų ir individualių įmonių savininkų bei vadovų skaičių, uždarųjų akcinių bendrovių akcininkų skaičių, jų turimų akcijų skaičių ir nominalią vertę analizių skaičius |
1 |
- |
- |
Valstybės įmonė Registrų centras |
||
|
11 uždavinys – stiprinti nevyriausybinių organizacijų, dirbančių moterų ir vyrų lygių galimybių srityje, veiklą |
||||||
11.1. |
NVO projektų, skirtų moterų ir vyrų lygias galimybes skatinančioms priemonėms įgyvendinti, skaičius |
1 |
1 |
1 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, NVO |
||
|
Šeštasis Veiksmų plano tikslas – skatinti asmenis rūpintis savo sveikata |
||||||
|
12 uždavinys – skatinti asmenis rūpintis savo psichologine ir emocine gerove |
||||||
12.1. |
NVO projektų, skirtų konsultacinėms paslaugoms, teikiamoms telefonu (nuotoliniu būdu) vyrams, išgyvenantiems emocines ir psichologines krizes, stiprinti, skaičius |
3 |
3 |
1 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, socialiniai partneriai, NVO
|
||
|
Septintasis Veiksmų plano tikslas – gerinti pažeidžiamų visuomenės grupių moterų ir mergaičių padėtį |
||||||
|
13 uždavinys – siekti įgalinti pažeidžiamų visuomenės grupių moteris ir mergaites |
||||||
13.1. |
Veiklose dalyvavusių moterų ir mergaičių migrančių skaičius |
- |
100 |
100 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
||
13.2. |
Iniciatyvų, padedančių įgalinti neįgalias moteris ir mergaites, skaičius |
- |
1 |
- |
Neįgaliųjų reikalų departamentas |
||