LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL NUSTATYTŲ MATMENŲ DENGTŲ FUTBOLO, REGBIO IR KITŲ SPORTO ŠAKŲ PLĖTRAI PRITAIKOMŲ MANIEŽŲ ĮRENGIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2022 m. balandžio 8 d. Nr. V-514
Vilnius
Siekdama įgyvendinti Valstybės investicijų 2022–2024 metų programoje numatytų valstybės kapitalo investicijoms skirtų lėšų paskirstymo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. kovo 2 d. nutarimu Nr. 170 „Dėl Valstybės investicijų 2022–2024 metų programoje numatytų valstybės kapitalo investicijoms skirtų lėšų paskirstymo“, 24.18 papunktį,
t v i r t i n u Nustatytų matmenų dengtų futbolo, regbio ir kitų sporto šakų plėtrai pritaikomų maniežų įrengimo programą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo,
mokslo ir sporto ministro
2022 m. balandžio 8 d.
įsakymu Nr. V-514
NUSTATYTŲ MATMENŲ DENGTŲ FUTBOLO, REGBIO IR KITŲ SPORTO ŠAKŲ PLĖTRAI PRITAIKOMŲ MANIEŽŲ ĮRENGIMO PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Nustatytų matmenų dengtų futbolo, regbio ir kitų sporto šakų plėtrai pritaikomų maniežų įrengimo programa (toliau – Programa) skirta savivaldybėse įrengti šioje Programoje nustatytų matmenų atitinkančius dengtus futbolo, regbio ir kitų sporto šakų plėtrai pritaikomus maniežus (toliau – maniežai).
II SKYRIUS
PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
3. Programos uždaviniai:
3.1. įrengti nustatytų matmenų atitinkančius maniežus, kurie prailgintų ir kokybiškai pagerintų sportininkų rengimą šaltuoju metų laiku, spręstų futbolo, regbio sporto šakų sezoniškumo problemą;
3.2. didinti ne tik sportuojančių vaikų ir suaugusiųjų skaičių, tačiau ir fiziškai aktyviai gyvenančių bendruomenės narių skaičių;
III SKYRIUS
BŪKLĖS ANALIZĖ
4. Futbolo, regbio ir kitų sporto šakų vystymas Lietuvoje susiduria su didele sezoniškumo ir šaltajam metų laikotarpiui nepritaikytos sporto infrastruktūros problema. Neišplėtotas nustatytų matmenų dengtų futbolo ir regbio maniežų tinklas lemia tai, jog gerokai sutrumpėja vaikų ir suaugusiųjų treniruočių ir varžybų sezonas, krenta šių sporto šakų treniruočių kokybė, apribojama galimybė jas plėtoti visuose regionuose, iš esmės padidinti masiškumą, aktyviau įtraukti bendruomenės narius, mažėja vaikų ir jų tėvų motyvacija lankyti ir finansuoti sporto užsiėmimus, užprogramuojami konfliktai su kitomis sporto šakomis bandant patekti į mažesnės apimties futbolo ir regbio sporto šakoms nepritaikytas sporto sales.
5. Lietuvoje yra 22,5 tūkst. futbolo ir regbio sporto šakų sportininkų, tačiau nustatytų matmenų (105 m x 68 m) veikiančius dengtus futbolo maniežus turi tik trys savivaldybės: Marijampolės savivaldybė (1), Kauno m. savivaldybė (1) ir Vilniaus m. savivaldybė (3), dar vienas tokio tipo objektas yra vystomas Panevėžio mieste. Yra keletas gerokai mažesnių matmenų futbolo maniežų (pvz., Kaune, Kėdainiuose, Vilniuje), tačiau jie iš esmės nėra tinkami pilnavertei treniruočių ir varžybų visų amžiaus grupių veiklai. Tuo tarpu regbiui pritaikytų maniežų su tinkama dirbtine danga apskritai šalyje nėra.
6. Įvertinus sporto šakų federacijų pateiktas įžvalgas ir realius poreikius nustatyta, kad didžiausią naudą kokybiškai futbolo ir regbio šakų plėtrai meistriškumo ir masiškumo kontekste suteiktų dengtų maniežų įrengimas didžiųjų miestų ir regionų centrų savivaldybėse, kuriose rengiamų sportininkų apimtys yra didžiausios.
IV SKYRIUS
PRETENDUOJANČIŲ SAVIVALDYBIŲ PROJEKTŲ ATRANKA
7. Pretenduoti į šios Programos lėšas ir teikti nustatytų matmenų dengtus maniežų įrengimo projektus (toliau – Projektai) finansavimui gali savivaldybės (toliau – Pareiškėjai), kurių nuolatinių gyventojų skaičius ne mažesnis kaip 40 000 pagal 2021 m. sausio 1 d. gyventojų surašymo duomenis, skelbiamus Statistikos departamento.
8. Įgyvendinant Programą savivaldybės gali dalyvauti su partneriais – kitomis savivaldybių ar valstybės įsteigtomis įstaigomis.
9. Projektai vykdomi pagal Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (toliau – Ministerija) kvietimus. Ministerija kvietimą teikti prašymus dėl lėšų skyrimo pagal Programą skelbia Ministerijos interneto svetainėje www.smsm.lrv.lt. Galimi Pareiškėjai, atitinkantys Programos 7 punktą, informuojami ir elektroniniu paštu. Prašymai teikiami elektroniniu būdu (pasirašius saugiu elektroniniu parašu) Ministerijos interneto svetainėje paskelbtais nurodytais terminais.
10. Projektai turi būti įgyvendinami pasirenkant geriausią Projekto įgyvendinimo alternatyvą ir racionaliai paskirstant finansinius išteklius. Tuo tikslu kartu su prašymu Pareiškėjas turi pateikti šiuos dokumentus:
10.1. lydraštį, kuriame nurodomi Projekto inicijavimo duomenys (Projektu sprendžiamos problemos, tikslinė grupė, galimi teisiniai apribojimai, Projekto tikslas ir rezultatai (rodikliai) ir kt.);
10.2. parengtą siūlomo įgyvendinti Projekto planą, kuriame nurodomi bendrieji duomenys (Projekto pavadinimas, Projekto vykdytojas, įgyvendinimo terminai ir kt.), Projekto veiklos, jų trukmė ir etapai, finansavimo šaltiniai. Rekomenduojama Projekto planą rengti vadovaujantis Investicijų projektų rengimo reikalavimų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos finansų ministro 2001 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. 201 „Dėl Investicijų projektų rengimo reikalavimų aprašo patvirtinimo“, 1 priedu „Investicijų projekto charakteristika“ ir jį užpildyti pagal Investicijų projektų rengimo reikalavimų aprašo 2 priedo reikalavimus;
10.3. Projekto investicijų projektą kartu su investicijų skaičiuokle (taikoma tik tais atvejais, jeigu įgyvendinant Projektą planuojama investuoti į ilgalaikio materialiojo ir nematerialiojo turto, reikalingo viešosioms paslaugoms, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, teikti ir (arba) viešojo administravimo funkcijoms vykdyti, sukūrimą, įsigijimą arba jo vertės padidinimą ir Projekto vertė viršija vieną milijoną eurų, vadovaujantis Investicijų projektų rengimo metodika, patvirtinta VšĮ Centrinės projektų valdymo agentūros direktoriaus 2019 m. rugpjūčio 14 d. įsakymu Nr. 2019/8-214);
10.4. dokumentus, kuriais pagrindžiama finansavimo poreikį pagrindžianti informacija (pateikiami preliminarūs skaičiavimai, rangovų / tiekėjų / teikėjų pasiūlymai, apklausų kopijos ar kita finansavimo poreikį pagrindžianti informacija);
10.5. dokumentus, kuriais pagrindžiamos alternatyvos gauti finansavimą iš kitų finansavimo šaltinių;
10.6. dokumentus, kuriais pagrindžiami sprendimai skirti savivaldybės biudžeto (kai yra savivaldybės tarybos sprendimas) ir (arba) skolintų bei kitų pritrauktų lėšų, įskaitant Europos Sąjungos paramos lėšas;
11. Prašymus nagrinėja Švietimo srities projektų atrankos komisija (toliau – Komisija), kurios sudėtį ir darbo reglamentą tvirtina švietimo, mokslo ir sporto ministras (toliau – Ministras).
12. Prašymai vertinami vadovaujantis Programos 1 priede numatytais atrankos kriterijais ir jų reikšmėmis (toliau – Atrankos kriterijai).
13. Pareiškėjams, rengiant Projektus, apskaičiuojant lėšų poreikį, rekomenduojama vadovautis statinių statybos skaičiuojamųjų kainų nustatymo rekomendacijomis, parengtomis pagal šių kainų nustatymo principus, nustatytus Statybos techniniame reglamente STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. lapkričio 7 d. įsakymu Nr. D1-738 „Dėl statybos techninio reglamento STR1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ patvirtinimo“.
14. Jei po techninio projekto parengimo Projekto vertė išauga – visa Projekto vertės didėjimo rizika tenka Projekto vykdytojui (Pareiškėjui) ir Ministerija neįsipareigoja skirti papildomų lėšų.
15. Ministerijos Ekonomikos departamento Investicijų skyrius (toliau – Investicijų skyrius) ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo prašymų gavimo dienos atlieka pirminį prašymų ir pateiktų dokumentų atitikimo Programos 10 punkte nurodytiems reikalavimams įvertinimą. Vertinant Projektų atitikimą Programos V skyriuje išvardintiems techniniams parametrams, išvadą Investicijų skyriui dėl to pateikia Ministerijos Sporto grupės specialistai. Prireikus pateikti dokumentai gali būti grąžinti Pareiškėjams tikslinti. Pareiškėjai patikslinimus turi pateikti ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Investicijų skyriaus kreipimosi. Jei grąžintas tikslinti dokumentas nepatikslinamas per nustatytą terminą – jis nėra teikiamas svarstyti Komisijai.
16. Minimalūs reikalavimai, kad pateiktas prašymas būtų teikiamas svarstyti Komisijai:
16.1. turi būti planuojama skirti savivaldybės biudžeto (kai yra savivaldybės tarybos sprendimas) ir (arba) skolintų bei kitų pritrauktų lėšų, įskaitant Europos Sąjungos paramos lėšas;
17. Investicijų skyrius suskirsto prašymus atskirais Projektų sąrašais pagal pasirinktus dengtų maniežų tipus (pirmas tipas: universalūs futbolo ir regbio maniežai; antras tipas: futbolo maniežai) ir teikia svarstyti Komisijai, kuriai taip pat pateikiama informacija apie prašymus, pateiktus praleidus nustatytą terminą, apie grąžintus tikslinti prašymus, apie minimalių reikalavimų neatitikusius prašymus.
18. Komisija nesvarsto prašymų, jeigu prašymai pateikti vėliau, nei nustatyta Ministerijos kvietime teikti prašymus, jei jie buvo grąžinti tikslinti ir nebuvo patikslinti per nustatytą terminą, arba jei jie neatitinka minimalių nustatytų reikalavimų.
19. Atsižvelgdama į Investicijų skyriaus pateiktą informaciją, Komisija vertina pateiktus prašymus pagal Atrankos kriterijus ir pagal gautą balų skaičių sudaro dvi prašymų eiles pagal maniežų tipus, nurodytus 17 punkte. Jei vertinimo metu keli prašymai surenka vienodą balų sumą, pirmenybė teikiama Pareiškėjui, kuris planuoja didesnį prisidėjimą iš kitų finansavimo šaltinių (savivaldybės biudžeto (yra savivaldybės tarybos sprendimas) ir (arba) skolintų bei kitų pritrauktų lėšų, įskaitant Europos Sąjungos paramos lėšas. Jei planuojamas prisidėjimas iš kitų finansavimo šaltinių yra vienodas – prioritetas teikimas Projektui, kurio ekonominis naudos ir išlaidų santykis (ENIS) yra didesnis.
20. Komisija įvertinusi prašymus sudaro siūlomų finansuoti ir (arba) nefinansuoti Projektų sąrašą, kuris patvirtinamas Komisijos protokolu Komisijos darbo reglamente nustatyta tvarka.
21. Sprendimą dėl finansavimo priima Ministras, atsižvelgdamas į Komisijos siūlomų finansuoti ir (arba) nefinansuoti Projektų sąrašą. Sprendimas įforminamas Ministro įsakymu ne vėliau kaip iki einamųjų metų birželio 1 d.
22. Nesulaukusi pakankamai prašymų finansuoti Projektus, kurie bus įgyvendinami 2022–2025 metais, ir likus lėšų pagal šią Programą, Ministerija gali skelbti papildomą kvietimą teikti prašymus finansavimui.
23. Savivaldybės, kurių Projektai yra patvirtinti 2022–2025 metais numatytų įrengti nustatytų matmenų dengtų futbolo, regbio ir kitų sporto šakų plėtrai pritaikomų maniežų sąraše, vadovaudamosi teisės aktais, savarankiškai organizuoja:
V SKYRIUS
DENGTŲ MANIEŽŲ MINIMALŪS TECHNINIAI PARAMETRAI
24. Nustatomi tokie minimalūs techniniai parametrai universaliems futbolo ir regbio bei futbolo maniežams:
24.1. dengti maniežai gali būti tiek pripučiami, tiek stacionarūs, skirti universaliai tiek futbolo ir regbio sporto šakoms, tiek futbolo sporto šakai;
24.2. pripučiamų maniežų kupolas ir kiti su juo susiję infrastruktūros elementai turi atitikti ne mažesnius techninius parametrus, nei nustatyta Programos 2 priede;
24.6. apsauginės zonos už šoninės ir galinės linijos universaliuose futbolo ir regbio maniežuose: ne mažiau kaip po 5 metrus tos pačios dirbtinės dangos visose aikštės pusėse;
24.7. apsauginės zonos už šoninės ir galinės linijos futbolo maniežuose: ne mažiau kaip po 3 metrus tos pačios dirbtinės dangos visose aikštės pusėse;
24.8. įrengiama dirbtinė danga universaliuose tiek futbolo, tiek regbio sporto šakoms skirtuose maniežuose turi būti suderinta su abiejų sporto šakų federacijomis bei atitikti World Rugby bei FIFA organizacijų taikomus standartus;
24.12. maniežo komplekse turi būti įrengtos bent tokios minimalios patalpos:
24.12.1. ne mažiau 4 rūbinių, iš kurių bent dvi (arba sujungus) turėtų tenkinti šiuos reikalavimus: 30 vietų sportininkams, 5 dušai, tualetai su klozetu;
VI SKYRIUS
PROGRAMOS FINANSAVIMAS IR ATSKAITOMYBĖ
28. Likusi lėšų suma, reikalinga maniežui įrengti, yra savivaldybės finansuojama iš savų savivaldybės biudžeto ir (arba) skolintų bei kitų pritrauktų lėšų, įskaitant Europos Sąjungos paramos lėšas.
29. Konkreti finansavimo suma skiriama į prašyme nurodytą valstybės biudžeto finansavimo poreikį, valstybės finansines galimybes ir 26–27 punktuose nurodytas galimas skirti finansavimo sumas.
30. Įsigaliojus Ministro įsakymui dėl Projektų finansavimo Investicijų skyrius, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“, nuostatomis parengia lėšų naudojimo (finansavimo) sutartį ir sąmatą Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. balandžio 12 d. įsakymo Nr. V-399 „Dėl Švietimo ir sporto srities investicijų projektų (investicijų projektų įgyvendinimo programų) planavimo, finansavimo, įgyvendinimo ir kontrolės tvarkos aprašo patvirtinimo“ nustatyta tvarka.
31. Pareiškėjas lėšų naudojimo sutartį su Ministerija turi pasirašyti ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Ministro įsakymo dėl savivaldybių projektų finansavimo priėmimo dienos. Sutartį pasirašo Prašymą teikusio Pareiškėjo vadovas arba jo įgaliotas asmuo ir Ministras arba jo įgaliotas asmuo, o sąmatą – tvirtina Ministras arba jo įgaliotas asmuo. Nuo lėšų naudojimo sutarties įsigaliojimo arba nuo lėšų naudojimo sąmatos patvirtinimo Pareiškėjas tampa Projekto vykdytoju.
32. Po lėšų naudojimo sutarties sudarymo Projekto finansavimas, įgyvendinimas ir atsiskaitymas už Projekto rezultatų pasiekimą vykdomas lėšų naudojimo sutartyje nustatyta tvarka.
33. Valstybės biudžeto lėšos Projektų vykdytojams pervedamos vadovaujantis Švietimo ir sporto srities investicijų projektų (investicijų projektų įgyvendinimo programų) planavimo, finansavimo, įgyvendinimo ir kontrolės tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. V-399 „Dėl Švietimo ir sporto srities investicijų projektų (investicijų projektų įgyvendinimo programų) planavimo, finansavimo, įgyvendinimo ir kontrolės tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 „Dėl Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių patvirtinimo“.
34. Projektų vykdytojai teisės aktų nustatyta tvarka atsako už atliekamus darbus, viešųjų pirkimų organizavimą ir jų atitiktį Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymui ir kitų teisės aktų, reguliuojančių viešuosius pirkimus, reikalavimams, taip pat skirtų lėšų skaidrų, ekonomišką ir efektyvų panaudojimą pagal paskirtį, projekto vertės didėjimo ar mažėjimo kontrolę ir sutartyse su rangovais (prekių tiekėjais / paslaugų teikėjais) numatytų kainų kitimą.
35. Projektų vykdytojai, gavę valstybės biudžeto lėšų sporto infrastruktūrai atnaujinti ir plėtrai, privalo užtikrinti:
35.1. jos prieinamumą vienodomis sąlygomis visų tipų įstaigoms (savivaldybių įstaigos, klubai, federacijos, kt.), nediskriminuojant jų dėl teisinio statuso;
36. Projektų įgyvendinimą koordinuoja ir įgyvendinimo stebėseną atlieka Investicijų skyrius, kuris turi teisę:
36.1. pareikalauti iš Projekto vykdytojo pateikti papildomą informaciją apie atliekamų darbų eigą ir skirtų valstybės biudžeto lėšų naudojimą;
36.2. kilus abejonėms dėl viešųjų pirkimų procedūrų ar rangos sutarčių vykdymo teisėtumo, kreiptis į Viešųjų pirkimų tarnybą ir kitas institucijas;
36.3. teikti siūlymą Komisijai vertinti galimybę sumažinti Projektui skirtą finansavimą ir siūlyti padidinti Ministro sporto valdymo srities kitam Projekto vykdytojui skirtą finansavimą Projektui vykdyti, nekeičiant bendros Projekto vertės, jeigu Projekto vykdytojas:
36.3.1. raštu informavo Investicijų skyrių ir nurodė aplinkybes, dėl kurių neįmanoma įvykdyti lėšų naudojimo sutartyje numatytų įsipareigojimų;
36.4. teikti siūlymą Komisijai svarstyti klausimą dėl pasirašytos lėšų naudojimo sutarties nutraukimo ir vertinti galimybę padidinti Ministro sporto valdymo srities kitam Projekto vykdytojui skirtą finansavimą Projektui vykdyti, nekeičiant bendros Projekto vertės, jeigu:
36.4.1. Projekto vykdytojas neužtikrino, kad iki einamųjų metų spalio 1 d., būtų įvykdyti lėšų naudojimo sutartyje nurodytiems darbams įgyvendinti reikalingi viešieji pirkimai ir pasirašytos sutartys;
37. Perskirstyti lėšas galima tik tarp Ministro sporto valdymo srities Projektų vykdytojų, neviršijant Projektui numatyto skirti finansavimo per visą Projekto vykdymo laikotarpį ir tik esant kito tos pačios valdymo srities Projekto vykdytojo motyvuotam prašymui. Prašymus vertina ir siūlymus Ministrui dėl lėšų perskirstymo teikia Komisija. Prašymas laikomas motyvuotu, jei jame pagrindžiama galimybė einamaisiais metais panaudoti gautas papildomas valstybės biudžeto lėšas.
38. Komisija teikia siūlymus Ministrui perskirstyti lėšas Projektams vadovaujantis šiais kriterijais:
38.1. atliekamų darbų pabaigos data (metai). Tais atvejais, kai planuojama darbų pabaigos data (metai) sutampa, – vertinama, kuriam Projektui reikia mažiau valstybės biudžeto lėšų;
39. Sprendimą dėl lėšų perskirstymo priima Ministras, atsižvelgdamas į Komisijos siūlymą. Komisijos siūlymas patvirtinamas Komisijos protokolu Komisijos darbo reglamente nustatyta tvarka, o Ministro sprendimas – Ministro įsakymu. Investicijų skyrius ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo Ministro sprendimo priėmimo informuoja Projekto vykdytojus apie lėšų perskirstymą bei paskelbia jį Ministerijos interneto svetainėje.
VII SKYRIUS
PROGRAMOS VERTINIMO KRITERIJAI IR NUMATOMI REZULTATAI
40. Programos vykdymą vertinant kiekybiniu požiūriu bus analizuojama:
41. Programos metu numatoma:
41.1. įrengti ne mažiau kaip 4 maniežus: bent 2 universalius futbolo ir regbio maniežus (augimas nuo 0 iki 2) bei 2 futbolo maniežus (augimas nuo 5 iki 7), atitinkančius Programos V skyriuje nustatytus techninius parametrus;
VIII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS