PanevezioHerbas

 

PANEVĖŽIO MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL BENDROJO UGDYMO MOKYKLŲ MOKINIŲ PROFESINIO ORIENTAVIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2018 m. rugpjūčio 30 d. Nr. 1-265

Panevėžys

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, Panevėžio miesto plėtros 2014 ̶ 2020 metų strateginiu planu, patvirtintu Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2013 m. spalio 10 d. sprendimu Nr. 1-280 (2016 m. vasario 22 d. sprendimo Nr. 1-41 redakcija) Panevėžio miesto savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

patvirtinti Bendrojo ugdymo mokyklų mokinių profesinio orientavimo programą (pridedama).

 

 

 

Mero pavaduotojas,

laikinai einantis Savivaldybės mero pareigas                                                           Aleksas Varna

 

PATVIRTINTA

Panevėžio miesto savivaldybės tarybos

2018 m. rugpjūčio 30 d. sprendimu Nr. 1-265

 

 

BENDROJO UGDYMO MOKYKLŲ MOKINIŲ PROFESINIO ORIENTAVIMO PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

Bendrojo ugdymo mokyklų profesinio orientavimo programa (toliau ̶ Programa) parengta atsižvelgiant į Panevėžio miesto plėtros 2014 ̶ 2020 metų strateginį planą, patvirtintą Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2013 m. spalio 10 d. sprendimu Nr. 1-280 (2016 m. vasario 22 d. sprendimo Nr. 1-41 redakcija), Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2012 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-1090/A1-314 patvirtintu Profesinio orientavimo vykdymo tvarkos aprašu, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2014 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. V-72 patvirtinta Ugdymo karjerai programa.

Profesinio orientavimo paskirtis – teikiant ugdymo karjerai, profesinio informavimo ir profesinio konsultavimo paslaugas padėti asmeniui rinktis jam tinkamas švietimo ir užimtumo galimybes, sudaryti sąlygas įgyti karjeros kompetencijų ir aktyviai kurti savo karjerą.

Programos įgyvendinimo laikotarpis – 2018 ̶ 2020 metai.

 

II SKYRIUS

SITUACIJOS ANALIZĖ

 

Profesinis orientavimas (toliau – PO) vis labiau siejamas su ekonomine ir socialine politika, mokymosi visą gyvenimą strateginėmis kryptimis. Dėl šių priežasčių Europoje išaugo šios srities prestižas. Atsiliepiant į Europai būdingas PO plėtros tendencijas, Lietuvoje parengta nemažai teisės aktų PO paslaugų plėtrai. Iš jų svarbiausi: Profesinio orientavimo vykdymo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2012 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. V-1090/A1-314, ir Ugdymo karjerai programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2014 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. V-72.

Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro atliktoje 2016-2017 m. m. mokinių PO (ugdymo karjerai) stebėsenos ataskaitoje pastebima, kad išanalizavus paslaugų tiekėjų tinklo išsidėstymą savivaldybėse, labiausiai šia prasme suprastėjo padėtis Panevėžio mieste, kur  2015 - 2016 metais etatui tenkantis mokinių skaičius viršijo rekomenduojamą 4 kartus, o pernai metais  ̶  jau 60 kartų.  Ši tendencija labai akivaizdžiai atsispindi ir analizuojant Panevėžio jaunimo reikalų tarybos atliktą tyrimą apie karjeros ugdymą bendrojo ugdymo mokyklose. Tik Vytauto Žemkalnio gimnazijoje skirta 0,25 etato PO konsultantui, „Saulėtekio“ progimnazijoje  ̶  0,5 etato, Juozo Miltinio gimnazijoje karjeros specialistui skirtos 3 neformalaus ugdymo valandos per savaitę; 12 valandų skiriama iš mokinių ugdymo poreikių tenkinimui skirtų valandų.

Visose kitose bendrojo ugdymo mokyklose PO atlieka atsakingi už ugdymo karjerai koordinavimą mokytojai, kuriems skirta po 1, 2 ar 3 val. už papildomus darbus. Atsižvelgiant į šių dienų aktualijas, supažindinant mokinius su įvairiomis specialybėmis, profesinėmis ir aukštojo mokslo įstaigomis, būtina stiprinti mokyklose švietimo pagalbą ̶ profesinį orientavimą. Renkantis karjerą, būtinas sistemingumas ir visapusiškas supažindinimas su miesto įmonėmis, įstaigomis, įvairiomis specialybėmis, paklausiomis mieste. 

Nuo praeitų metų buvo ieškoma įmonių ir įstaigų, kurios galėtų organizuoti ekskursijas į savo įstaigas, supažindintų su profesijomis, darbo sąlygomis ir perspektyva. Į Savivaldybės kvietimą atsiliepė 9 organizacijos: UAB „Aukštaitijos vandenys“, Panevėžio centrinis paštas, Priešgaisrinė gelbėjimo valdyba, UAB „Schmitz Cargobull Baltic“, AB SWED bankas, UAB „SIWood“, UAB „ADAX“, Panevėžio miesto apylinkės teismas, Panevėžio teritorinė ligonių kasa.

 

 

Nepakankamas bendradarbiavimas su miesto socialiniais partneriais. Įvairovę dažniausiai  lemia asmeninės pažintys.

Aukštojo mokslo ir profesinio rengimo įstaigos visada priima to pageidaujančius mokinius pažintiniams vizitams. Bendradarbiaujant su keletu Panevėžio miesto progimnazijų, VšĮ Panevėžio profesinio rengimo centro praktinio mokymo dirbtuvėse, padedant profesijos mokytojams, vykdomos 7 ̶ 8 klasių mokinių technologijų pamokos. 

Mokyklos, pasitelkdamos profesinio veiklinimo vizitus, ekskursijas, susitikimus su švietimo įstaigų atstovais, darbdaviais ir kitais asmenimis, taip pat ir tarpinstitucinio bendradarbiavimo galimybes, sudaro sąlygas mokiniams gauti informaciją apie mokymosi ir darbo galimybes karjeros ugdyme.

Atsižvelgus į tai, svarbu, kad mokinių PO būtų viena iš prioritetinių Panevėžio miesto veiklos sričių.

Šia programa siekiama, kad mieste būtų sukurta efektyvi, diferencijuota pagal amžiaus grupes profesinio orientavimo sistema, užtikrinanti kokybiškas mokinių ugdymo karjerai, profesinio informavimo ir konsultavimo paslaugas.

 

 

 

Stiprybės

Silpnybės

·    Lietuvoje patvirtinti PO reglamentuojantys dokumentai sudaro pagrindą PO plėtotei Panevėžio mieste (Švietimo įstatymas, Profesinio orientavimo vykdymo tvarkos aprašas, Ugdymo karjerai programa).

·    Nacionaliniu lygmeniu veikiantys interaktyvūs instrumentai užtikrina svarbiausios informacijos sklaidą PO reikmėms (AIKOS, MUKIS, EUROGUIDANCE, LDB, MOSTA...).

·    Įgyvendinant nacionaliniu lygmeniu ESF projektus buvo parengti ir Panevėžio mieste lyg šiol dirba pirmieji PO specialistai (mokytojai, mokyklų psichologai, socialiniai pedagogai, karjeros konsultantai, karjeros koordinatoriai).

·    Nuo 2009 m. lapkričio mėn. mieste veikia PO specialistų metodinė grupė.

 

 

·    Esamai PO sistemai Lietuvoje trūksta teisinio reglamentavimo, vieningumo ir nuoseklumo jos sėkmingam funkcionavimui.

·    Nepaisant sukurtų, PO reglamentuojančių dokumentų, programų, metodikų ir kitų PO priemonių, šalies švietimo sistema dar nėra tinkamai pasirengusi veiksmingai teikti PO paslaugas: trūksta specialių priemonių, orientuotų į ugdymą karjerai, profesinį konsultavimą, karjeros stebėsenos organizavimą.

·    Planuojant ir formuojant PO paslaugų turinį nepakankamai įsitraukia savivaldybė, socialiniai partneriai, kitos suinteresuotos grupės; visai neįtraukiamos švietimo pagalbos įstaigos.

·    PO veiklas vykdančios švietimo institucijos yra orientuotos į profesinio informavimo, mažiau į karjeros valdymo kompetencijų ugdymą.

·    Stokojama techninės ir materialinė bazės.

·    Esami švietimo sistemos žmogiškieji ištekliai (PO paslaugų teikėjai) dėl jų rengimo (kvalifikacijos įgijimo ir tobulinimo mechanizmų) ir jų darbo reglamentavimo mechanizmų trūkumo yra nepakankamai pasirengę teikti PO paslaugas.

Galimybės

Grėsmės

·    Sukūrus bendrojo ugdymo mokyklų mokinių PO programą, sudaroma galimybė tobulinti PO sistemą mieste, užtikrinamas PO paslaugų prieinamumas bendrojo ugdymo mokyklų mokiniams. Atsiranda galimybė sukurti efektyviai veikiantį PO paslaugų tinklą mieste.

·    PO nacionaliniu lygmeniu sukurtos priemonės (dokumentai mokymo programos ir kita medžiaga) sudaro galimybes besimokantiems profesijos patarėjams įgyti reikiamas karjeros kompetencijas, sudaro tinkamas sąlygas teikti kokybiškas PO paslaugas.

·    Kryptingas PO specialistų kvalifikacijos tobulinimas sudarys galimybes mieste dirbantiems specialistams nuolat tobulinti savo kompetencijas PO srityje.

·    Atsiras galimybė nuosekliai, savalaikiai informuoti ir konsultuoti mokinių tėvus įvairiuose švietimo sistemos lygmenyse PO klausimais.

·    Galimybė partnerystei ir bendradarbiavimui su socialiniais partneriais (darbo pasaulio atstovais, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centru, Lietuvos karjeros specialistų asociacija ir kt.).

·    Nepakankamai išspręstas PO sistemos finansavimas, sistemos dalyvių funkcijų pasidalijimo klausimas.

·    Spartus technologijų vystymasis, inovacijų plėtra reikalauja, kad švietimo institucijų ir švietimo pagalbos įstaigų, teikiančių PO paslaugas, materialinė ir techninė bazė būtų specialiai tam pritaikyta, nuolat atnaujinama ir plėtojama.

·    Bendrojo ugdymo, profesinėse ir aukštosiose mokyklose asmenys dėl nepakankamai išugdytų karjeros kompetencijų, nepakankamos PO paslaugų kokybės gali patirti sunkumų pereidami iš vienos švietimo sistemos dalies į kitą, planuodami ir įgyvendindami individualius karjeros planus, prisitaikydami darbo rinkoje.

·    Nepakankamos investicijos į PO specialistų darbo apmokėjimą, kvalifikacijos tobulinimą, jų teikiamų paslaugų palaikymą stabdo būtinus pokyčius PO sistemoje, mažėja PO paslaugų prieinamumas ir kokybė, švietimo specialistų motyvacija.

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS

Programa įtrauktų suinteresuotas mokslo, švietimo, verslo puses, apimtų skirtingus profesinio orientavimo lygmenis: supažindinimą, įgyvendinimą, viešinimą ir finansavimą.

Vizija: Sukurta lanksti, į asmenį orientuota ugdymo karjerai paslaugų sistema, skirta lavinti atitinkamas mokinių žinias, gebėjimus, įgūdžius ir nuostatas, teikianti galimybę asmeniui savarankiškai ir atsakingai apsispręsti, prisitaikyti greitai kintančioje visuomenėje ir darbo rinkoje bei tapti visaverčiu piliečiu.

Misija: Ugdymo karjerai paslaugų sistema skirta padėti bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų mokiniams išmokti kelti adekvačius mokymosi, profesinės karjeros ir asmeninius tikslus ir juos įgyvendinti. 

Tikslas: Sudaryti sąlygas kryptingai bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų (besimokančių pagal bendrojo ugdymo programas) mokinių karjeros kompetencijų plėtotei, laiduojančiai visavertį pasirengimą mokytis visą gyvenimą, galimybę realizuotis pasirinktoje veikloje ir gyvenime.

Programa įgyvendinama pagal priede pateiktas priemones.

Programos įgyvendinimas finansuojamas iš Panevėžio miesto savivaldybės biudžeto ir kitų  finansavimo šaltinių.

Programą įgyvendina Panevėžio miesto savivaldybės administracija (toliau – Administracija), Administracijos Švietimo ir jaunimo reikalų skyrius, Panevėžio švietimo centras, miesto profesinės, aukštosios mokyklos, bendrojo ugdymo mokyklos, Panevėžio krašto pramoninkų asociacija, Panevėžio prekybos, pramonės ir amatų rūmai.

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

1.   Uždavinys: Sukurti lanksčią miesto bendrojo ugdymo mokyklų profesinio orientavimo sistemą. 

 

 

Eil. Nr.

Priemonė

Rezultatas

Įgyvendinimo laikas

Numatomos lėšos

Vykdytojas, partneriai

1.

Sudaryti darbo grupę, kuri koordinuotų bendrojo ugdymo mokyklų mokinių PO Programos įgyvendinimą.

1.1.                                                                                                                                                           Sudaryta Darbo grupė.

1.2. Ne mažiau kaip 2 kartus per metus aptaria Programos įgyvendinimo stiprybes ir tobulintinus aspektus, vykdo programos korekcijas.

 

 

1.1. 2018 m. rugsėjo mėn.

1.2. 2018 ̶ 2020 m.

 

Švietimo ir jaunimo reikalų skyrius, Panevėžio švietimo centras, profesinės, aukštosios mokyklos, bendrojo ugdymo mokyklos, Panevėžio krašto pramoninkų asociacija,

LMS Panevėžio mokinių savivaldų informavimo centras.

2.

Supažindinti Panevėžio miesto bendrojo ugdymo mokyklų bendruomenę su Panevėžio miesto bendrojo ugdymo mokyklų PO programa.

Programa pristatyta visų bendrojo ugdymo, profesinio rengimo ir aukštųjų mokyklų vadovams.

2018 m. spalio mėn.

 

Švietimo ir jaunimo reikalų skyrius, Panevėžio švietimo centras.

3.

Įsteigti Panevėžio miesto bendrojo ugdymo mokyklose Profesijos patarėjo pareigybę.

Visose bendrojo ugdymo mokyklose įsteigta profesijos patarėjo pareigybė.

2018 m. rugsėjo mėn.

18 tūkst. Eur (ketvirčiui)

Administracija.

4.

Vadovaujantis teisės aktais sukurti profesinio orientavimo veiklų įgyvendinimo programas.

 

 

Kiekvienoje mokykloje pagal savo poreikius parengta profesinio orientavimo veiklų įgyvendinimo programa.

2018 m.

spalio mėn.

 

Švietimo ir jaunimo reikalų skyrius, bendrojo ugdymo ir profesinio rengimo mokyklos.

5.

Sukurti miesto PO stebėsenos ir tobulinimo (monitoringo) planą.

Ne mažiau nei 2 kartus per metus peržiūrima ir koreguojama miesto PO programa.

2019 ̶ 2020 m.

 

Administracija.

 

2.   Uždavinys: Ugdyti visuomenės sąmoningumą PO srityje, skatinant verslo, švietimo, NVO, kultūros ir mokslo bendradarbiavimą.

Eil. Nr.

Priemonė, veikla

Rezultatas

Įgyvendinimo laikas

Numatomos lėšos

Vykdytojas, partneriai

1.

Stiprinti bendradarbiavimą su Panevėžio krašto pramoninkų asociacija, Panevėžio prekybos, pramonės ir amatų rūmais ir kitomis verslą vienijančiomis organizacijomis.

Per mokslo metus suorganizuotas ne mažiau kaip vienas informacinis Panevėžio miesto įmones PO specialistams pristatantis renginys.

2018 ̶ 2020 m.

 

Švietimo ir jaunimo reikalų skyrius, bendrojo ugdymo mokyklos, Panevėžio krašto pramoninkų asociacija,

Panevėžio prekybos, pramonės ir amatų rūmai.

2.

Sudaryti ir  koordinuoti lankytinų pažintinių ir patyriminių profesinių veiklinimo vizitų į miesto įmones bazę, įtraukiant karjeros ugdymo dieną į mokyklos ugdymo planus.

2.1. Sudarytas grafikas.

2.2. Kiekviena mokymo įstaiga aplanko ne mažiau kaip po 3 įmones/įstaigas per mokslo metus ( atsižvelgiant į mokyklos mokinių poreikių analizę).

2.1. 2019 m. sausio mėn.

 

2.2. 2019  ̶ 2020 m.

Transporto išlaidoms ( 6000 eurų mokslo metams).

Administracija, bendrojo ugdymo mokyklos, Panevėžio krašto pramoninkų asociacija, Panevėžio prekybos, pramonės ir amatų rūmai.

3.

Panevėžio gimnazijų pristatymai, vieši renginiai progimnazijose besimokantiems mokiniams bei jų tėvams, PO specialistams.

 

 

Suorganizuotas ne mažiau kaip vienas renginys per mokslo metus.

2018 m. rugpjūčio 9 d. ̶ 2020 m.

 

Bendrojo ugdymo mokyklos.

4.

Miesto aukštųjų mokyklų vieši renginiai bendrojo ugdymo mokyklų moksleiviams, PO specialistams.

Suorganizuotas ne mažiaus kaip vienas renginys per mokslo metus.

2018 ̶ 2020 m.

 

Panevėžio miesto aukštosios mokyklos, bendrojo ugdymo mokyklos.

5.

Miesto profesinių mokyklų vieši renginiai bendrojo ugdymo mokyklų moksleiviams, PO specialistams.

Suorganizuotas ne mažiaus kaip vienas renginys per mokslo metus.

2018 ̶ 2020 m.

 

Panevėžio miesto profesinės mokyklos, bendrojo ugdymo mokyklos.

6.

Organizuoti neformaliojo švietimo įstaigų ir NVO į(si)traukimą į mokiniams reikšmingų ugdymo karjerai kompetencijų ugdymą, savo vykdomų veiklų pristatymą PO specialistams.

 

Suorganizuotas ne mažiau kaip vienas renginys PO specialistams per mokslo metus.

2018 ̶ 2020 m.

 

Švietimo ir jaunimo reikalų skyrius, Panevėžio jaunimo organizacijų sąjunga, bendrojo ugdymo mokyklos, Panevėžio švietimo centras.

 

7.

Supažindinti tėvus su mokinių ugdymo karjerai kompetencijų ugdymu mokyklose.

 

 

Kiekvienoje bendrojo ugdymo mokykloje suorganizuotas ne mažiau kaip 1  renginys per mokslo metus.

2018 ̶ 2020 m.

 

Bendrojo ugdymo mokyklos, tėvus vienijančios organizacijos.

8.

Bendradarbiauti su Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centru, Lietuvos karjeros specialistų asociacijos nariais, Panevėžio jaunimo darbo centru ir miesto aukštosiomis bei profesinėmis mokyklomis.

 

 

Suorganizuotas PO specialistams ne mažiau kaip vienas bendras susitikimas ar diskusija per mokslo metus.

2018 ̶ 2020 m.

 

Panevėžio švietimo centras, PO specialistų metodinė grupė.

 

9.

Plėsti technologijų pamokų organizavimą Panevėžio miesto progimnazijų 7-8 klasių mokiniams profesinių mokymo įstaigų praktinio mokymo dirbtuvėse.

9.1. Kiekvienais metais pasirašoma naujos bendradarbiavimo sutartys tarp bendrojo ir profesinio ugdymo mokyklų dėl technologijų pamokų perkėlimo.

9.2. Bent vienos mokyklos 7 ̶ 8 klasių mokiniams visos technologijų pamokos vyksta profesinių mokyklų praktinio mokymo dirbtuvėse.

 

 

9.1. 2018 ̶ 2020 m.

 

 

 

 

 

 

 

 

9.2. 2019  ̶ 2020 m.

 

Administracija, bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinių mokyklų direktoriai.

10.

Pažintinių vizitų organizavimas miesto aukštojo ir profesinio mokymo įstaigose mokiniams ir jų tėvams.

Kartą per metus su tiksline grupe(-ėmis) progimnazijos ir gimnazijos apsilanko visose Panevėžio aukštojo ir profesinio mokymo įstaigose.

2018 – 2020 m.

 

Miesto bendrojo ugdymo, profesinės ir aukštosios mokyklos.

11.

Viešinti gerąją patirtį informavimo priemonėse.

Bendrojo ugdymo, aukštojo, profesinio rengimo mokyklų internetiniuose puslapiuose, savivaldybės tinklapyje ir kt. skelbiami PO renginiai.

2018  ̶ 2020 m.

 

Administracija, miesto bendrojo ugdymo, profesinės ir aukštosios mokyklos.

 

3.   Uždavinys: Užtikrinti  efektyvią ir savalaikę PO specialistų kvalifikacijos tobulinimo sistemą.

Eil. Nr.

Priemonė, veikla

Rezultatas

Įgyvendinimo laikas

Numatomos lėšos

Vykdytojas, partneriai

1.

Organizuoti metodinę pagalbą ir konsultacijas mokykloms dėl PO paslaugų teikimo Panevėžio mieste.

Visi profesijos patarėjai gaus savalaikę pagalbą.

2018 ̶ 2020 m.

 

Panevėžio švietimo centras.

2.

Atlikti profesijos patarėjų turimos kvalifikacijos ir kvalifikacijos tobulinimo poreikių ir pasiūlos analizę.

Sukaupta poreikių ir pasiūlos bazė. 

2018 ̶ 2020 m.

 

Švietimo ir jaunimo reikalų skyrius, Panevėžio švietimo centras, bendrojo ugdymo mokyklos.

3.

Parengti rekomendacijas profesijos patarėjo pareigybės aprašymui.

Parengtos ir savivaldybėje patvirtintos rekomendacijos profesijos patarėjo pareigybės aprašymui.

2018 m. rugsėjis

 

Administracija.

3.

Kasmet organizuoti bendrą miesto PO specialistų renginį.

Suorganizuotas PO specialistų renginys mieste.

2018 ̶ 2020 m.

1000 eurų per metus.

Švietimo ir jaunimo reikalų skyrius, bendrojo ugdymo mokyklos.

4.

Organizuoti kvalifikacijos tobulinimo seminarus, mokymo programų rengimą ugdymo įstaigų profesijos patarėjams.

 

 

Atsižvelgus į PO specialistų poreikius kasmet vyksta mažiausiai po vieną kvalifikacijos renginį mieste.

2018 ̶ 2020 m.

 

Panevėžio švietimo centras, bendrojo ugdymo mokyklos.

5.

Kaupti mokyklų PO duomenis, rodiklius, ir kt. analitinę informaciją, parengti apžvalgas ir rekomendacijas.

5.1. Švietimo ir jaunimo reikalų skyrius parengia ataskaitos formą.

5.2. Visos bendrojo ugdymo mokyklos mokslo metų gale teikia PO veiklų ataskaitas.

5.3. Darbo grupė kasmet parengia apžvalgą ir rekomendacijas, numato tobulintinas programos sritis.

5.1. 2019 m. balandžio mėn.

 

 

 

5.2. 2018  ̶ 2020 m.

 

 

 

 

 

 

5.3. 2018 ̶ 2020 m.

 

Švietimo ir jaunimo reikalų skyrius, bendrojo ugdymo mokyklos, darbo grupė.

 

_____________________________________