kėdainių rajono savivaldybėS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE

PLANO PATVIRTINIMO

 

2020-03-13 Nr. AD-1-287

Kėdainiai

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 18 straipsnio 1 dalimi, 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. liepos 19 d. įsakymu Nr. V-889 „Dėl Pasirengimo gripo pandemijai 2019-2023 metų programos patvirtinimo“:

1.Tvirtinu Pasirengimo gripo pandemijai Kėdainių rajono savivaldybėje planą (pridedama).

2.Pripažįstunetekusiu galios Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2016 m. gruodžio 20 d. įsakymą Nr. AD-1-1266 „Dėl Kėdainių rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai plano patvirtinimo“.

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                                      Arūnas Kacevičius

 

 

PATVIRTINTA

Kėdainių rajono savivaldybės

administracijos direktoriaus

2020 m. kovo 13 d. įsakymu Nr. AD-1-287

 

 

 

PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Pasirengimo gripo pandemijai Kėdainių rajono rajono savivaldybėje planas (toliau – Planas) yra Kėdainių rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo plano sudedamoji dalis, nustatantis gripo pandemijos etapus ir lygius, pasirengimo gripo pandemijai tikslus ir uždavinius bei jų įgyvendinimą Kėdainių rajono savivaldybėje (toliau – Savivaldybė).

2. Gripo pandemija siejama su sergančių asmenų gausa, dideliu sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūviu, sutrikdytu kasdieniu gyvenimo ritmu, dideliu ligos komplikacijų ir mirčių skaičiumi.

3. Planas nustato būtinus veiksmus ir priemones, kurias privaloma taikyti gripo pandemijos pavojaus ir gripo pandemijos periodais Savivaldybėje.

4. Šis Planas parengtas atsižvelgiant į Europos Komisijos komunikatą Tarybai, Europos Parlamentui, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir regionų komitetui (KOM (2005) 607 galutinis dėl pasirengimo gripo pandemijai ir atsako planavimo Europos Bendrijoje), Pasirengimo gripo pandemijai 2019- 2023 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. liepos 19 d. įsakymu Nr. V-899 „Dėl Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programos patvirtinimo“, nuostatomis, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. Nr. V-141 „Dėl valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių plano) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.

5. Plano priemonės, numatytos vykdyti tarppandeminiu laikotarpiu, pradedamos nedelsiant vykdyti Savivaldybės administracijos direktoriui patvirtinus Planą, o priemonės, numatytos vykdyti pandemijos laikotarpiu – Lietuvoje oficialiai paskelbus gripo pandemijos pradžią. Plano vykdymas yra neterminuotas.

6. Plane vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatyme ir Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme.

 

II SKYRIUS

SITUACIJOS ANALIZĖ

 

7. Įprastos sezoninės gripo epidemijos metu gripu suserga 5−10 proc. gyventojų. Ankstesnės gripo epidemijos palietė gyventojus daug plačiau nei sezoninės epidemijos; jų užsikrėtimo laipsnis kito nuo 10 iki 50 proc.

8. Gripo pandemiją lemia trys pagrindiniai veiksniai:

8.1. naujo anksčiau tarp žmonių neplitusio gripo viruso potipio atsiradimas;

8.2. naujo potipio gripo viruso plitimas žmonių populiacijoje;

8.3. didelis naujo potipio gripo viruso virulentiškumas (gebėjimas sukelti sunkius susirgimus).

9. Pasirengimo gripo pandemijai principai:

9.1. imtis prevencijos priemonių – kuo labiau sumažinti gripo pandemijos tikimybę, o jeigu tai atsitiktų, mažinti žalą visuomenės sveikatai, taip pat siekti išvengti sunkių susirgimų ir mirčių, socialinius ir ekonominius nuostolius;

9.2. taikyti kovos su gripo pandemija priemones pirmiausiai toms visuomenės grupėms, kuriose galima tikėtis didžiausio efektyvumo ir naudos;

9.3. numatyti pasirengimo gripo pandemijai Planuose neatidėliotinas ir perspektyvines priemones, jų finansavimą;

9.4. užtikrinti tarnybų, būtinų viešajam saugumui palaikyti ir būtiniesiems visuomenės poreikiams tenkinti, funkcionavimą;

9.5. plėtoti tarpžinybinį bendradarbiavimą ir koordinavimą.

10. Pagrindinės gripo pandemijos poveikio kryptys:

10.1. sveikatos sektoriui – padaugėjus sergančiųjų, didėja sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūvis, reikia vis daugiau vaistinių preparatų ir medicinos pagalbos priemonių, dėl sergančiųjų gripu sutrinka planinės sveikatos priežiūros pagalbos teikimas;

10.2. paslaugų sektoriui – dėl sergančių darbuotojų sutrinka paslaugų sektoriaus veikla, neužtikrinamas gyvybiškai svarbių paslaugų teikimas gyventojams;

10.3. darbo rinkai ir ekonomikai – daugėjant sergančiųjų, sutrinka daugelio pramonės šakų veikla;       

10.4. švietimo ir kultūros sektoriui – susirgus mokytojams ir mokiniams, nutrūksta arba kurį laiką sutrinka mokymo procesas, ribojami masiniai renginiai, tai veikia kultūros sektoriaus veiklą;

10.5. socialiniam sektoriui – reikia vis daugiau socialinių paslaugų (pagyvenusių, neįgalių asmenų slauga, vaikų priežiūra, padidėjęs socialinės ir finansinės paramos poreikis).

10.6. valstybės valdymas – sutrinka valstybės institucijų, savivaldybių funkcijų ir priemonių vykdymas, gali tekti persvarstyti Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, keisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo priemones, valstybės institucijų, savivaldybių strateginius veiklos planus ir vykdomų programų priemones.

11. Planuojant visas pasirengimo gripo pandemijai priemones, vykdant atsako į gripo pandemiją priemones ir vertinant gripo pandemijos patirtį, turi būti paisoma pagrindinių etinių principų: lygybės, nešališkumo, naudingumo / efektyvumo, proporcingumo, nediskriminavimo, solidarumo.

12. Gripo pandemija siejama su sergančių asmenų gausa, išaugusiu sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūviu, dideliu ligos komplikacijų ir mirčių skaičiumi ir sutrikdytu kasdieniu gyvenimo ritmu

13. Dažniausiai pandeminis gripo virusas atsiranda staiga, sergamumas per 2–3 savaites pasiekia aukščiausią lygį, suserga iki 50 procentų populiacijos (rizikos grupių asmenų – net iki 80 procentų). Dėl glaudžių tarptautinių ryšių ir išplėtoto transporto priemonių tinklo pandeminis gripo virusas greitai išplinta visame pasaulyje.

14. Gripo pandemija gali kilti kas 10–50 m. Ją sukelia naujo potipio gripo virusas, kuriam pasaulio gyventojai neturi imuniteto.

15. Pagal socialinę svarbą, žalą gyventojų sveikatai, ekonominius nuostolius gripas ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos pirmauja tarp užkrečiamųjų ligų. Lietuvoje kasmet registruojama vidutiniškai apie 40 tūkst. gripo ir 600 tūkst. ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejų. Gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejai dažniau serga vaikai (0−17 m.).

16. Gripo epidemija dažniausiai skelbiama, kai sergamumo gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis rodiklis yra ne mažesnis kaip 100 atvejų 10 tūkst. gyventojų per savaitę, o klinikinių gripo atvejų skaičius sudaro apie 30 procentų visų registruotų gripo ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejų.

17. Lietuvoje kiekvieną gripo sezoną dėl gripo hospitalizuojama 600−4000 asmenų, dauguma jų – vaikai. Per gripo epidemijas mirtingumas didėja dėl gripo komplikacijų (dažniausiai plaučių uždegimo) ir paūmėjusių kitų lėtinių ligų. PSO duomenimis, dažniausiai per gripo epidemijas miršta vyresnio amžiaus žmonės (80 procentų visų mirčių), o Lietuvoje daugiau kaip 500 tūkst. gyventojų, sulaukusių 65 metų ir vyresnių (tai sudaro apie 15 procentų visų gyventojų).

18. Statistikos departamento duomenimis, Kėdainių rajono savivaldybėje 2019 metų pradžioje gyveno 45 871 gyventojų. Gyventojų amžiaus struktūroje 65 metų ir vyresnių žmonių 9 611 rajono gyventojų.

19. Kiekvieną sezoną Lietuvoje registruojami keletas mirties atvejų nuo gripo ir jo komplikacijų. Gripo epidemija Lietuvoje dažniausiai registruojama gruodžio – kovo mėnesiais ir trunka 2–5 savaites.

20. Kėdainių rajono savivaldybėje 2018 m. ŪVKTĮ ir gripo susirgimų viso registruota – 2 430, iš jų vaikų; 2018 m. gripo susirgimų registruota 18 014 iš jų 6 891 vaikai.

21. Dauguma nacionalinių pasirengimo planų, pagrįstų ankstesnėmis pandemijomis, ekspertų pastabomis ir teoriniu modeliavimu, paremti planavimo prielaidomis, apimančiomis:

21.1. Užsikrėtimo laipsnį – tai gyventojų, kurie pandemijos metu suserga klinikiniu gripu, dalis. Planuotojai mano, kad neatliekant jokios intervencijos per 9−15 savaičių susirgs apytikriai 30 proc. gyventojų. Užsikrėtimo laipsniai ir ligos sunkumas greičiausiai bus skirtingi amžiaus grupėse, tačiau kadangi nei vaikai, nei suaugusieji greičiausiai neturės imuniteto naujajam virusui, planavimo tikslais visose amžiaus grupėse turi būti numatomas vienodas užsikrėtimo laipsnis, rimtesnė liga ir didesni mirtingumo koeficientai nei įprasto „sezoninio“ gripo atveju. Pagal apskaičiavimus Kėdainių rajono savivaldybėje susirgtų 15 758 gyventojai.

21.2. Mirštamumo laipsnį – tų sergančių žmonių, kurie mirtų dėl gripo, dalis. Pagal paskaičiavimus Kėdainių rajono savivaldybėje mirštamumo rodiklis 60 atvejų.

21.3. Klinikines konsultacijas – numatoma, kad 50 proc. sergančių žmonių kreipsis į bendrosios praktikos gydytoją arba sieks ambulatorinės medicininės priežiūros. BPG konsultacijų Kėdainių rajono savivaldybėje pandemijos metu kreiptųsi apie 1 576 gyventojai, gydytojų specialistų konsulatacijoms – 788 gyventojai.

21.4. Hospitalizavimą – dėl ūmių kvėpavimo takų ir į gripą panašūs atvejai gali sudaryti 1 proc. klinikinių atvejų. Kėdainių rajono savivaldybėje stacionarinėse asmens sveikatos priežiūros įstaigose pandemijos metu reikėtų hospitalizuoti 121 gyventoją.

21.5. Neatvykimą į darbą – planavimo tikslais reikėtų manyti, kad iš viso 30 proc. darbo jėgos pasiims nuo penkių iki aštuonių laisvų darbo dienų per tris mėnesius. Mokyklose ir kitose uždarose bendruomenėse gripas plis greičiau; tai gali sąlygoti poreikį uždaryti mokyklas.

 

III SKYRIUS

TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

22. Plano tikslas – mažinti gripo pandemijos sukeliamą žalą visuomenės sveikatai, socialinius ir ekonominius nuostolius Kėdainių rajono savivaldybėje.

23. Plano uždaviniai:

23.1. pasirengti galimai gripo pandemijai Kėdainių rajono savivaldybėje;

23.2. stiprinti gripo epidemiologinę priežiūrą Kėdainių rajono savivaldybėje;

23.3. toliau stiprinti tarpinstitucinį bendradarbiavimą pandeminio gripo prevencijos klausimais;

23.4. užtikrinti aprūpinimą medicininėmis ir nemedicininėmis priemonėmis, tinkamą jų ir bendrųjų prevencijos priemonių naudojimą;

23.5. užtikrinti tarnybų, būtinų viešajam saugumui palaikyti ir būtiniesiems visuomenės poreikiams tenkinti, funkcionavimą per gripo pandemiją Kėdainių rajono savivaldybėje.

 

IV SKYRIUS

SIEKIAMI REZULTATAI

 

24. Įgyvendinus Planą, bus pasiekti šie rezultatai:

24.1. užtikrintas tarpžinybinis koordinuotas pasirengimas gripo pandemijai, valstybės valdymo institucijų, įstaigų ir įmonių veiklos tęstinumas ir funkcijų atlikimas, viešasis saugumas ir būtinųjų visuomenės poreikių tenkinimas per gripo pandemiją Kėdainių rajono savivaldybėje;

24.2. sustiprinta gripo ir ŪVKTI epidemiologinė priežiūra Kėdainių rajono savivaldybėje;

24.3. sumažintas gripo pandemijos neigiamas poveikis visuomenės sveikatai (kilus pirmajai gripo pandemijos bangai, bus naudojamas antivirusinių vaistų rezervas, o per antrąją pandemijos bangą – vakcina nuo pandeminio gripo);

24.4. sumažinti gripo pandemijos sukelti socialiniai ir ekonominiai nuostoliai Kėdainių rajono savivaldybėje;

24.5. užtikrintas bendradarbiavimas užkrečiamųjų ligų epidemiologinės priežiūros ir kontrolės tinklo veikloje, efektyvus išankstinio įspėjimo ir reagavimo sistemos funkcionavimas Kėdainių rajono savivaldybėje.

V SKYRIUS

GRIPO PANDEMIJOS ETAPAI IR LYGIAI

 

25. Pasirengimo gripo pandemijai etapai ir lygiai pagal PSO bei Europos ligų kontrolės ir prevencijos centro rekomendacijas dėl pasirengimo gripo pandemijai planų peržiūros:

25.1. tarppandeminis periodas, 1-asis etapas. Naujas gripo viruso potipis žmonėms nenustatytas. Gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių, gali būti nustatomas ir gyvūnams;

25.2. gripo pandemijos pavojaus periodas, 2-asis etapas. Gripo pandemijos pavojaus periodas, naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms;

25.3. gripo pandemija, 3-iasis etapas. Gripo pandemija, naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje;

25.4. pereinamasis laikotarpis, 4-asis etapas. Rizika užsikrėsti naujo potipio viruso sukeltu gripu ir atsako priemonių poreikis mažėja.

26. Plintant pandeminiam gripo virusui, šalyse gripo pandemijos etapai pasireiškia ne vienu metu, todėl, taikant atsako priemones, būtina remtis nacionaliniais epidemiologinės priežiūros duomenimis.

VI SKYRIUS

PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS

 

27. Kėdainių rajono savivaldybės administracija, savivaldybės įstaigos ir kitos svarbios institucijos (Nacionalinio visuomenės sveikatos centras, valstybinė maisto veterinarijos tarnyba, priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba ir kt.) pagal Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, apskričių administracijų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių plano) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ patvirtintas rekomendacijas parengia pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus) – civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms planų sudedamąsias dalis arba priedus – ir pagal kompetenciją imasi reikiamų priemonių šiems planams vykdyti. Pasirengimo gripo pandemijai planų tikslas – numatyti priemones, kuriomis siekiama apsaugoti institucijos arba įstaigos darbuotojus nuo pandeminio gripo ir kurių reikia institucijos arba įstaigos veiklos tęstinumui ir funkcijų atlikimui užtikrinti per gripo pandemiją.

Paskelbus Lietuvoje gripo pandemiją, jos valdymo priemones organizuoja ir koordinuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybės ekstremalių situacijų komisija, Kėdainių rajono savivaldybėje – Kėdainių rajono savivaldybėje ekstremalių situacijų operacijų centras.

28. Siekiant, kad naujos gripo pandemijos metu galimi žmonių sveikatos nuostoliai Kėdainių rajono savivaldybėje būtų kuo mažesni, šiame plane numatomi skubūs ir būtini veiksmai bei priemonės, kurios bus taikomos atsižvelgiant į pandeminio proceso lygius. Siekiant sustiprinti pasirengimą gripo pandemijai Kėdainių rajono savivaldybėje, būtina:

28.1. Vadovaujantis galiojančiais teisės aktais, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos,  Ekstremalių sveikatai situacijų centro, Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro parengtomis rekomendacijomis ir atsižvelgiant į epidemiologinę situaciją pasaulyje bei esamą gripo pandemijos etapą ir lygį Kėdainių rajono savivaldybėje, Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prieSAM Kauno departamento Kėdainių skyriui (toliau – NVSC Kauno departamento Kėdainių skyrius) ir Savivaldybės administracijai suplanuoti veiksmus sveikatos sektoriuje. Nuolat peržiūrėti ir koreguoti plane numatytas priemones bei laiku teikti informaciją atitinkamoms institucijoms (Pasirengimo gripo pandemijai Kėdainių rajono savivaldybėje plano priemonių planas pateiktas priede Nr. 1);

28.2. Savivaldybės ekstremalių situacijų operacijų centrui su planu supažindinti visas reikalingas institucijas (asmens sveikatos priežiūros įstaigas, socialinės globos ir rūpybos įstaigas, kitas būtinuosius visuomenės poreikius užtikrinančios tarnybas: priešgaisrinės tarnybą, viešosios policijos tarnybą, kultūros, meno, švietimo, sporto organizatorius, prekybininkus ir kt.);

28.3. Savivaldybės administracijai  užtikrinti Plano vykdymą ir pasirengimo veiksmų įdiegimą Kėdainių rajono savivaldybėje, supažindinti su planu visus asmens bei visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų vadovus, mokyti veikti plane nurodytas institucijas;

28.4. NVSC Kauno departamento Kėdainių skyriui kartu su Kėdainių rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovais organizuoti mokymus įstaigų personalui, kuris, prasidėjus gripo pandemijai, vykdys reikiamas priemones.

28.5. Kėdainių rajono atsakingoms žinyboms ir institucijoms, atsižvelgiant į gripo pandemijos situaciją, parengti ir reguliariai atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus),vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikato spasaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. V-141, kurie yra ekstremalių situacijų prevencijos priemonių plano sudedamosios dalys arba priedai, ir užtikrinti atitinkamų valdymo sričių pasirengimą gripo pandemijai. Papildant reagavimo į ekstremalias sveikatai situacijas planus vadovautis šio plano nuostatomis;

28.6. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Kauno departamento Kėdainių skyriui nacionalinių teisės aktų, reglamentuojančių maisto saugą ir kitus visuomenės sveikatos veiksnius, susijusius su galimai infekuotais gyvūnais, nuostatas.

29. Planas tvirtinamas Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu.

30. Savivaldybei pavaldžių asmens sveikatos priežiūros administracijų paruošti planai tvirtinami šių institucijų vadovų įsakymais.

VII SKYRIUS

SITUACIJOS STEBĖJIMAS IR VERTINIMAS, EPIDEMIOLOGINĖ PRIEŽIŪRA

 

31. Svarbiausias gripo epidemiologinės priežiūros Lietuvoje uždavinys – anksti nustatyti ir apibūdinti pandemijos gripo viruso potipius remiantis klinikiniais ir kitais tyrimais, taip pat patikimai ištirti, ar nauji gripo viruso potipiai gali sukelti žmonėms plataus masto gripo protrūkius. Veiksminga epidemiologinė priežiūra suteikia galimybę apie artėjančią gripo pandemiją laiku įspėti institucijas, valdančias gripo pandemiją, ir visuomenę. Taigi apie epidemiologinę situaciją turi būti pranešama greitai, tiksliai ir visiškai skaidriai.

32. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovai ir NVSC Kauno departamento Kėdainių skyriaus vedėjas privalo paskirti atsakingus asmenis susirgimo atvejų registravimui, apskaitai ir informacijos perdavimui.

33. NVSC Kauno departamento Kėdainių skyrius, Kėdainių rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigos privalo vykdyti gripo epidemiologinę priežiūrą (gripo ir ūmių virusinių kvėpavimo takų infekcijų atvejų registravimą ir informacijos teikimą, gripo epidemiologinę priežiūrą, paremtą pasirinktine klinikine virusologine diagnostika, gripo kontrolės ir profilaktikos priemones) pagal gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinės priežiūros taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. sausio 30 d. įsakymu Nr. V-58 „Dėl gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinės priežiūros taisyklių patvirtinimo“.

34. Kėdainių rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigos privalo teikti informaciją NVSC Kauno departamento Kėdainių skyriui teisės aktų nustatyta tvarka:

34.1. gripo sezono metu apie gripą (J10-11) ir ŪVKTI (J00-06) pagal Tarptautinę ligų klasifikaciją (TLK-10) teisės aktų nustatyta tvarka;

34.2. apie kiekvieną nustatytą ar įtariamą mirties nuo gripo ar ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų atvejį.

35. NVSC Kauno departamento Kėdainių skyrius privalo registruoti ir analizuoti duomenis apie susirgimus gripu ir ŪVKTI, kuriuos pateikia asmens sveikatos priežiūros įstaigos, ir teikti informaciją Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centrui teisės aktų nustatyta tvarka. Įvertinti sezoninio gripo reikšmę, siekiant numatyti papildomų priemonių poreikį gripo pandemijos metu.

36. NVSC Kauno departamento Kėdainių skyrius privalo teikti informaciją Savivaldybės administracijai sergamumo gripu ir ŪVKTI rodikliams pasiekus epideminį lygį arba grįžus į įprastinį sergamumo lygį.

37. NVSC Kauno departamento Kėdainių skyrius, pasitelkiant vietinę žiniasklaidą, kitas viešojo informavimo priemones, privalo teikti informaciją bendruomenei apie sergamumą gripu ir taikytinų prevencinių priemonių būtinumą.

38. NVSC Kauno departamento Kėdainių skyrius privalo organizuoti ir koordinuoti pasirinktose asmens sveikatos priežiūros įstaigose gripo pasirinktinės klinikinės-virusologinės diagnostikos priežiūros tvarką:

38.1. pagal Sveikatos apsaugos ministerijos ir Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centro, NVSC Kauno departamento Kėdainių skyriaus nurodymus, asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovai privalo paskirti atsakingus gydytojus, kurie vykdys pasirinktinę gripo klinikinę-virusologinę diagnostiką. Atsakingi gydytojai gripo sezono metu privalo vykdyti susirgimų gripu ir ŪVKTI apskaitą ir teikti informaciją teisės aktų nustatyta tvarka bei, diagnozavę gripą, privalo imti bandinius, užpildyti reikiamą dokumentaciją ir pristatyti juos ištyrimui į Lietuvos AIDS centro laboratoriją;

38.2. NVSC Kauno departamento Kėdainių skyriui organizuoti ir užtikrinti transportinių terpių ir priemonių bandiniams paimti paskirstymą asmens sveikatos priežiūros įstaigoms. Organizuoti paimtų bandinių laikymą bei pristatymą tinkamomis sąlygomis į Lietuvos AIDS centrą;

38.3. NVSC kauno departamento Kėdainių skyriui apibendrinti apskrityje dirbančių gydytojų, dalyvaujančių gripo epidemiologinėje priežiūroje, paremtoje pasirinktine klinikine-virusologine diagnostika, duomenis ir perduoti Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centrui kiekvieną pirmadienį iki 12 val. Vertinti Kėdainių rajono vykdomos gripo epidemiologinės priežiūros, paremtos klinikine-virusologine diagnostika, klinikinius duomenis ir virusologinių tyrimų rezultatus;

38.4. NVSC Kauno departamento Kėdainių skyrius privalo atlikti gripo epidemiologinės priežiūros duomenų analizę, įvertinti sergamumo intensyvumą: apskaičiuoti sergamumo gripu ir ŪVKTI rodiklius (atvejais 10-čiai tūkst. gyventojų per savaitę), lyginti su ankstesnių metų atitinkamais rodikliais. Taip pat apskaičiuoti sergamumo rodiklius kiekvienoje amžiaus grupėje (0–6 m., 7–17 m., 18–64 m., 65 m. ir vyresnių).

39. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Kauno departamento Kėdainių skyrius, vykdydamas gripo A(H5N1) ir A(H1N1) infekcijos epidemiologinę ir epizootologinę priežiūrą, bendradarbiauja su NVSC Kauno departamento Kėdainių skyriumi, Savivaldybės administracija. Teikiant informaciją apie paukščių ir gripo A(H1N1) epizootinę situaciją, pasirengimą galimam gripo protrūkiui, informuoja visuomenę per visuomenės informavimo priemones Kėdainių rajono savivaldybėje.

VIII SKYRIUS

SKIEPIJIMAS NUO GRIPO

 

40. Skiepijimas nuo gripo yra viena svarbiausių priemonių, mažinančių gripo naštą gyventojų sveikatai bei užkertančių kelią gripo plitimui ir taip mažinančių tiesiogines sveikatos priežiūros ir netiesiogines išlaidas, patiriamas dėl gydymo, nedarbingumo ir slaugymo. Iš įvairiose valstybėse atliktų tyrimų matyti, kad skiepijimas nuo gripo – ekonomiškai efektyvus. Tyrimais nustatyta, kad tarp skiepytų asmenų 34–44 procentais sumažėjo vizitų pas gydytojus, 32–45 procentais – prarastų darbingų darbo dienų ir 25 procentais – antibiotikų, skirtų bakterinėms gripo komplikacijoms gydyti, vartojimas. Tyrimų rezultatai rodo, kad pagyvenusių asmenų, gyvenančių uždaruose kolektyvuose, skiepijimas nuo gripo 33 procentais sumažina hospitalizavimo atvejų, 50 procentų – bendrą jų mirtingumą.

41. Įvairiose Europos valstybėse kasmet nuo gripo pasiskiepija nuo kelių iki maždaug 80 procentų gyventojų.

42. PSO rekomenduoja paskiepyti nuo sezoninio gripo kuo daugiau nėščiųjų, nes pasiskiepijimas apsaugo nuo gripo komplikacijų tiek pačią nėščiąją, tiek vaisių. Pasiskiepijus nėščiajai, atsparumą gripo virusui įgyja ir naujagimis.

43. Skiepijimo nuo gripo apimtys: 2018 m. sezoninio gripo vakcina valstybės lėšomis paskiepyta  asmenų – 4 809 , 2019 m. – 4664 asmenys.

44. Kėdainių rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigas vykdyti sezoninę vakcinaciją nuo gripo šioms gyventojų rizikos grupėms:

44.1. slaugos ir palaikomojo gydymo ligoninių arba skyrių, globos institucijų pacientams;

44.2. suaugusiesiems ir vaikams, vyresniems kaip 6 mėn., sergantiems lėtinėmis širdies kraujagyslių, plaučių ligomis, metabolinėmis arba (ir) inkstų ligomis arba (ir) kuriems yra imunodeficitinė būklė;

44.3. vyresniems nei 6 mėn. kūdikiams, vaikams ir paaugliams, nuolat vartojantiems aspiriną;

44.4. 65 m. ir vyresniems asmenims;

44.5. asmens sveikatos priežiūros įstaigų ir globos namų darbuotojams;

44.6. rizikos grupių asmenų šeimų nariams;

44.7. asmenims, nuolat gyvenantiems uždaruose kolektyvuose.

45. Prasidėjus gripo pandemijai, pandemine gripo vakcina nemokamai skiepijami apraše Nr. 1 priede nurodyti asmenys.

46. Už gripo vakcinų pristatymą į asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigas, jų saugojimą, gyventojų vakcinaciją, apskaitą ir informacijos perdavimą atsako šių įstaigų vadovai. Įstaigose turi būti nustatyta minėtų procedūrų tvarka.

47. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovai atsako už pasirengimą teikti papildomas būtinąsias vakcinavimo paslaugas. Privalo nustatyti šių procedūrų tvarką.

48. Kėdainių rajono asmens sveikatos priežiūros ir visuomenės įstaigos privalo vykdyti gyventojų ir atskirų grupių asmenų vakcinaciją. Užtikrinti saugų ir tinkamą skiepijimą nuo gripo. Gyventojų vakcinacija vykdoma vadovaujantis Imunoprofilaktikos atlikimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. rugsėjo 23 d. įsakymu Nr. 468 „Dėl imunoprofilaktikos atlikimo taisyklių patvirtinimo“.

49. Atsižvelgiant į tai, kad pasiskiepijus sezonine gripo vakcina sumažėja rizika susirgti gripu ar persirgti sunkiomis gripo formomis ir prarasti darbingumą, darbdaviams rekomenduojama užtikrinti darbuotojų paskiepijimą sezonine gripo vakcina, vadovaujantis Sveikatos apsaugos ministro 2004 m. spalio 14 d. įsakymu Nr. V-716 „Dėl Darbuotojų, kurie skiepijami darbdavio lėšomis, profesijų ir pareigybių sąrašo patvirtinimo“.

50. Kėdainių rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigos privalo pasitvirtinti registracijos ir informacijos perdavimo tvarką apie galimas nepageidaujamas reakcijas į gripo vakcinas.

 

IX SKYRIUS

ANTIVIRUSINIŲ VAISTŲ ATSARGOS IR NAUDOJIMAS

 

51. Kadangi antivirusiniai vaistai – svarbiausia gydymo ir apsaugos priemonė gripo pandemijos pradžioje, kol pagaminama pandeminė gripo vakcina, ir jų kiekis ribotas, nes nedaug gamintojų ir nedidelė gamybos apimtis, vadovaujantis Europos Komisijos ir Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijomis, Lietuvoje kaupiamos antivirusinių vaistų atsargos, kad būtų galima jais aprūpinti iki 30 proc. gyventojų.

52. Antivirusinių vaistų paskirstymas ir vartojimo stebėsena vykdoma vadovaujantis Antivirusinių vaistų paskirstymo ir vartojimo stebėsenos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. sausio 22 d. įsakymu Nr. V-31 „Dėl antivirusinių vaistų paskirstymo ir vartojimo stebėsenos aprašo patvirtinimo“.

53. Siekiant užtikrinti efektyvų antivirusinių vaistų naudojimą Kėdainių rajono savivaldybės gyventojų tarpe, numatomos šios prioritetines gyventojų grupes, kurioms pandemijos metu bus skiriama profilaktika antivirusiniais preparatais:

53.1. asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros specialistams;

53.2. būtinuosius visuomenės poreikius užtikrinantiems įvairių tarnybų pareigūnams, kurie teiks pagalbą susirgusiesiems.

54. Kėdainių  rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovai atsako už antivirusinių vaistų tinkamą panaudojimą, saugojimą, apskaitą.

 

X SKYRIUS

SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS, SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGŲ UŽTIKRINIMAS

 

55. Sveikatos sistemos atsakas planuojamas atsižvelgiant į bendruosius Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos pasirengimo veiklai ir veiklos esant ekstremaliai situacijai principus, gripo pandemijos ypatumus ir poveikį sveikatos sektoriui. Gripo pandemijos metu visos asmens sveikatos priežiūros įstaigos privalo užtikrinti sveikatos priežiūros paslaugų teikimą įstaigos patalpose visą parą, organizuojant darbą pamainomis arba per sutartis su kitomis asmens sveikatos priežiūros įstaigomis.

56. Kėdainių rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovai ekstremalių situacijų valdymo planuose privalo numatyti sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, jeigu sergančiųjų labai daug, taip pat priemonės asmens sveikatos priežiūros įstaigų veiklos tęstinumui užtikrinti. Asmens sveikatos priežiūros įstaigos medicinos pagalbą gripo pandemijos metu organizuoja vadovaudamosi parengtais ir patvirtintais įstaigos veiklos ekstremaliomis situacijomis planais, juose numatant įstaigos veiklą gripo pandemijos metu. Kėdainių rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigų, teikiančių pirminę pagalbą sergantiems gripu, vadovai planuose privalo numatyti prevencines priemones. Planuose būtina numatyti:

56.1. sudaryti būtinų asmeninių apsauginių priemonių atsargas (kvėpavimo takų apsaugai nuo virusinių infekcijų, chirurginių kaukių, specialios aprangos ir kita);

56.2. pasiruošti didesniam sergančiųjų gripu priėmimui, pirminės asmens sveikatos priežiūros grandžių darbo perorganizavimui pagal situacijos pokyčius:

56.2.1. užtikrinti ambulatorinių sveikatos priežiūros paslaugų teikimą pacientų namuose ne mažiau kaip 12 val. per parą, organizuojant papildomas sveikatos priežiūros darbuotojų brigadas, aprūpinant jas transportu ir asmeninėmis apsaugos priemonėmis;

56.2.2. padidinti registratūros darbuotojų ir telefonų linijų skaičių;

56.2.3. organizuoti papildomas medikų brigadas ligonių aptarnavimui namuose, aprūpinant jas transportu ir asmens apsaugos priemonėmis;

56.2.4. pagal galimybes organizuoti pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigų darbą savaitgaliais, švenčių dienomis;

56.2.5. pagal galimybes padidinti GMP brigadų skaičių;

56.2.6. pertvarkyti besikreipiančių pacientų srautus taip, kad karščiuojantys ligoniai būtų priiminėjami atskirai nuo kitų pacientų;

56.2.7. paskelbti informaciją apie asmens sveikatos priežiūros įstaigos darbo tvarką kiekvienos įstaigos skelbimų lentoje;

56.2.8. ligonius, sergančius sunkiomis gripo formomis ir/ar esant komplikacijoms, nukreipti gydytis į stacionarines asmens sveikatos priežiūros įstaigas.

57. Kėdainių rajono stacionarinių asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovai planuose privalo numatyti ir suplanuoti prevencines priemones, teikiant paslaugas stacionariniams ligoniams. Planuose numatyti ir suplanuoti:

57.1. būtinųjų asmeninių apsauginių priemonių atsargas (kvėpavimo takų apsaugai nuo virusinių infekcijų, chirurginių kaukių, specialios aprangos ir kita);

57.2. išrašyti iš įstaigos nesunkius ligonius ir paskirti jiems ambulatorinį gydymą,  nutraukti ligonių lankymą;

57.3. pandemijos metu pritaikyti, perprofiliuoti patalpas, sergantiems pandeminiu gripu gydyti. Nustatyti tvarką ir paskirti atsakingus asmenis šių procedūrų atlikimui;

57.4. apriboti planinių konsultacijų, hospitalizacijų bei chirurginių intervencijų skaičių;

57.5. užtikrinti sergančiųjų pandeminiu gripu hospitalizavimą, nustatyti tvarką;

57.6. paskiepyti visus darbuotojus pandemine gripo vakcina, sudaryti rizikos grupių sąrašus;

57.7. aprūpinti darbuotojus asmeninėmis apsaugos priemonėmis;

57.8. mobilizuoti (atšaukti iš atostogų, komandiruočių ir kt.) įstaigos personalą reikalui esant;

57.9. numatyti įstaigas, kuriose reikalui esant bus atliekamas mirusiųjų nuo gripo, ŪVKTI ar jų komplikacijų patanatominis ištyrimas; numatyti patologinės anatominės medžiagos bandinių gripo virusologiniams tyrimams paėmimo ir transportavimo į Lietuvos AIDS centro laboratoriją tvarkos nustatymą.                  

57.10. parengti ar numatyti patalpas, skirtas psichologinei ir dvasinei pagalbai įstaigos personalui, pacientams ir jų artimiesiems teikti.

58. Esant dideliam sergančiųjų skaičiui stacionarinės sveikatos priežiūros paslaugos gali būti teikiamos specialiai šiam tikslui pritaikytose stacionarinėse socialinės priežiūros  ir/ar ugdymo įstaigose, veikiančiose Kėdainių rajone (Aprašas Nr. 5). Šių įstaigų vadovai civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms planuose privalo numatyti sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, jeigu sergančiųjų labai daug, ir jei reikėtų, hospitalizuoti ligonius, kurie atvyktų iš kitų asmens sveikatos priežiūros įstaigų.

59. Stacionarinių socialinės globos įstaigų vadovai privalo suplanuoti prevencijos priemones, kurias vykdys gripo pandemijos metu:

59.1. užtikrinti sergančiųjų sunkiomis gripo ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis hospitalizaciją, remiantis klinikinėmis ir epidemiologinėmis indikacijomis;

59.2. globotinius aptarnaujančiam personalui uždrausti dirbti, turint peršalimo simptomų;

59.3. užtikrinti higienos režimo reikalavimų vykdymą globos įstaigose;

59.4. patvirtinti izoliacinių palatų sergantiems pandeminiu gripu hospitalizuoti, patvirtinti patalpų perprofiliavimo tvarką;

59.5. paskirti atsakingus asmenis infekcijų kontrolei įstaigoje sustiprinti.

60. Sveikatos priežiūros paslaugų užtikrinimas gripo pandemijos metu pareikalaus papildomų žmogiškųjų, finansinių ir kitų resursų, todėl sveikatos priežiūros įstaigos turi sudaryti rezervinius fondus, kuriuose kauptų sutaupytas ir iš kitų šaltinių (Vyriausybės, Sveikatos apsaugos ministerijos, teritorinių ligonių kasų ir kt.) ekstremalių situacijų atvejais skiriamas lėšas, reikalingas įstaigos poreikiams (pandeminių gripo vakcinų, antivirusinių vaistų, asmeninės apsaugos priemonių ir kt.) užtikrinti.

61. Kilus gripo pandemijai, nemedicininių asmens apsaugos priemonių naudojimas – viena pagrindinių priemonių, galinčių apsaugoti nuo infekcijos, kadangi vakcinos ir antivirusinių vaistų gali nepakakti. Sveikatos apsaugos ministerija ir jos įgaliotos institucijos informuoja gyventojus apie asmens apsaugos nuo gripo būdus. Asmens apsaugai užtikrinti Sveikatos apsaugos ministerija rengia, reguliariai atnaujina ir išplatina rankų higienos, kvėpavimo takų užkrečiamųjų ligų bendrosios apsaugos rekomendacijas. Savivaldybės administracija savo teritorijose organizuoja karantinines priemones: sergančiųjų izoliavimą, apriboja kontaktinių asmenų judėjimą, apriboja gyventojų masinius susirinkimus.

62. Gripo pandemijos metu ugdymo įstaigų vadovai privalo:

62.1. įpareigoti ikimokyklinių vaikų įstaigų, bendrojo lavinimo mokyklų atsakingus asmenis reguliariai vėdinti patalpas, ugdymui skirtas patalpas kuo dažniau valyti drėgnu būdu, reikalui esant naudoti dezinfekcines medžiagas;

62.2. nurodyti ikimokyklinių vaikų įstaigų, bendrojo lavinimo mokyklų atsakingiems asmenims vykdyti dėl ligos neatvykusių į kolektyvus vaikų ir personalo apskaitą, teikti informaciją kiekvieną dieną iki 12 val. Kėdainių rajono savivaldybės administracijos Švietimo skyriui. Surinktą informaciją perduoti NVSC Kauno departamento Kėdainių skyriui;

62.3. atskirose švietimo įstaigose registruojant vaikų sergamumą gripu ir ŪVKTI 20 proc. ir daugiau, nutraukti užsiėmimus;

62.4. paskirti atsakingus asmenis higieninės epidemiologinės kontrolės įstaigose vykdymui (vaikus aptarnaujančiam personalui uždrausti dirbti, turint peršalimo simptomų, užtikrinti, kad vaikai su peršalimo simptomais kuo greičiau būtų izoliuoti, o sergantys nepriimami į ugdymo įstaigas);

63. Mokykloje dirbantis visuomenės sveikatos specialistas privalo informuoti įstaigos bendruomenę apie gripo situaciją ir profilaktikos priemones.

64. Visuomeninės paskirties įmonių vadovai privalo:

64.1. užtikrinti higienos režimo reikalavimų vykdymą teatrų, kino teatrų patalpose, sporto salėse, klubuose, baruose, transporto priemonėse ir kitose masinio susibūrimo vietose;

64.2. pagal Savivaldybės administracijos sprendimą, atskiru nurodymu apriboti masinius žmonių susibūrimo renginius.

65. Socialinės globos įstaigų vadovai privalo:

65.1. užtikrinti sergančiųjų sunkiomis gripo ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis hospitalizaciją, remiantis gydytojų klinikinėmis ir epidemiologinėmis indikacijomis;

65.2. uždrausti dirbti globotinius aptarnaujančiam personalui, turintiems peršalimo simptomų;

65.3. užtikrinti higienos režimo reikalavimų vykdymą globos įstaigose.

66. Gripo pandemijos metu visos socialinės ir kitos gyvybiškai svarbios tarnybos (komunalinės, priešgaisrinės apsaugos, teisėsaugos ir kt.) privalo užtikrinti paslaugų teikimą, vadovaudamosi parengtais ir patvirtintais įstaigos veiklos ekstremaliomis situacijomis planais, juose numatant įstaigos veiklą gripo pandemijos metu. Prognozuojama, kad gripo pandemijos metu ketvirtadalis gyvybiškai svarbių tarnybų darbuotojų dėl ligos negalės dirbti, todėl juos būtina paskiepyti pandemine gripo vakcina ir užtikrinti, kad darbo metu jie naudotų asmeninės apsaugos priemones (kaukę ir vienkartines pirštines).

 

 

XI SKYRIUS

KOMUNIKACIJA

 

67. Kiekvienam pasirengimo gripo pandemijai etapui ir lygiui Sveikatos apsaugos ministras patvirtina visuomenės informavimo ir keitimosi informacija tarp valstybės valdymo ir kitų institucijų planą. Kuo didesnė grėsmė, tuo svarbiau užtikrinti veiksmingą visuomenės informavimą per visuomenės informavimo priemones. Patikimos informacijos skelbimas ankstyvuoju etapu užkirs kelią klaidingos ir nepatvirtintos informacijos skleidimui. Kilus gripo pandemijai, informavimas ypač padeda išvengti nepagrįstos panikos. Taigi informavimo priemonės turi būti itin gerai parengtos.

68. Būtinas operatyvus keitimasis informacija tarp kompetentingų sveikatos institucijų tiek Kėdainių rajone, tiek už jo ribų.

69. Savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centras atsakingus už nuolatinį informacijos teikimą žiniasklaidai ir visuomenei. Informacija teikiama apie būtinąsias gripo profilaktikos priemones, jų organizavimo tvarką, sveikatos priežiūros paslaugų teikimo tvarką sergantiems.

70. Savivaldybės ekstremalių situacijų operacijų centras užtikrina informacijos apsikeitimu tarp institucijų, nepriklausančių sveikatos sistemai.

71. NVSC Kauno departamento Kėdainių skyrius atsakingas už duomenų registravimą, apskaitą ir informacijos apie epidemiologinę gripo pandemijos situaciją Kėdainių rajono savivaldybėje teikimą:

71.1. parengia informacinę medžiagą visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai;

71.2. skelbia patikimą informaciją apie epidemiologinę situaciją teritorijoje, galimas grėsmes ir planuojamas priemones.

72. Informavimui apie gripo pandemiją ir Kėdainių rajono savivaldybėje turi būti panaudotos visos įmanomos informavimo priemonės ir šaltiniai (Savivaldybės tinklalapis www.kedainiai.lt, Faceebook puslapis televizija, radijas, spauda, internetas ir kt.).

73. NVSC Kauno departamento Kėdainių skyrius ir Kėdainių valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba privalo nuolat teikti informaciją visuomenei ir sveikatos priežiūros specialistams apie gripo A(H5N1) ir A(H1N1) plitimą ir riziką žmonėms.

 

XII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

74. Savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centras reikalui esant organizuoja Kėdainių ajono pasirengimo gripo pandemijai stalo pratybas, kurių metu patikrinamas atsakingų vykdytojų pasirengimas vykdyti Plane jiems numatytas priemones.

75. Savivaldybės administracija ir NVSC Kauno departamento Kėdainių skyrius, atsižvelgdamas į Plano atsakingų vykdytojų pateiktas pastabas ir pasiūlymus, taip pat atsižvelgdamas į per pasirengimo gripo pandemijai pratybose išaiškėjusias problemas, kasmet organizuoja Plano koregavimą.

 

 

_________________________________________

 

Pasirengimo gripo pandemijai Kėdainių rajono savivaldybėje plano priedas Nr. 1

 


 

 

 

 

Eil. Nr.

Priemonių pavadinimas

Terminai

Atsakingas vykdytojas

7.

Numatyti antivirusinių vaistų naudojimo kiekį ir nustatyti gyventojų skaičių, vadovaujantis Rizikos grupių, skiepijamų pandemine gripo vakcina, aprašu Nr. 1. 

Peržiūrėti ir prireikus atnaujinti teisės aktus ir kitus dokumentus, reglamentuojančius antivirusinių vaistų vartojimą

Gripo sezono metu

NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk., Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), ASPĮ vadovai

8.

Numatyti alternatyvias, sveikatos priežiūros sistemai priklausančias ir neprikausančias patalpas (mokyklos, viešbučiai ir kt.) papildomai ligonių hospitalizacijai, esant dideliam ligonių srautui, aprašu Nr. 5

Gripo sezono metu

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, savivaldybės gydytojas, ASPĮ vadovai

9.

Aprūpinti sveikatos priežiūros įstaigas asmens apsaugos priemonėmis

Gripo sezono metu

ASPĮ vadovai

10.

Reguliariai organizuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų mokymus, susijusius su gripo epidemiologine priežiūra, pasirengimu gripo pandemijai ir situacijos valdymu esant gripo pandemijai

Pagal civilinės saugos veiklos planą

NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno ? departamento Kėdainių sk., Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras

11.

Teikti informaciją sveikatos priežiūros specialistams ir visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai apie medicinos pagalbos teikimą, vakcinacijos ir antivirusinių vaistų naudojimo klausimais, gripo pandemijos keliamą grėsmę ir planuojamas prevencines priemones pagal parengtus aprašus Nr. 6, 7, 8

Gripo sezono metu

NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamentoKėdainių sk., ASPĮ vadovai,

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos  direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras

II ETAPAS. GRIPO PANDEMIJOS PAVOJAUS PERIODAS. Naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms

 

Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape

 

 

12.

Užtikrinti sveikatos sektoriaus, kitų žinybų veiklos koordinavimą nustačius naujo gripo viruso potipio sukeltą gripo atvejį (-us)

Paskelbus 2-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk. 

13.

Įvertinti sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą valdyti pirmuosius naujo gripo viruso potipio sukeltus susirgimų atvejus ir protrūkius

Paskelbus 2-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos  direktorius, savivaldybės gydytojas, NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk.

14.

Taikyti rekomenduojamas gripo infekcijos plitimą ribojančias priemones, aprašu Nr. 6, 7, 8

Paskelbus 2-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, savivaldybės gydytojas, NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk.

15.

Įvertinti Kėdainių rajono savivaldybės asmens sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą izoliuoti, gydyti pavienius ligonius, užsikrėtusius nauju gripo viruso potipiu, taikyti priešepidemines priemones

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk., ASPĮ vadovai

 

Įvertinti gebėjimą nustatyti ir valdyti gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų protrūkius asmens sveikatos priežiūros įstaigose

Paskelbus 2-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, ASPĮ

16.

Įvertinti Kėdainių rajono savivaldybės sveikatos priežiūros įstaigų personalo vakcinacijos nuo sezoninio gripo mastą

Paskelbus 2-ąjį etapą

NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk.

17.

Įvertinti infekcijų kontrolės priemonių ir asmeninių apsaugos priemonių atsargas asmens sveikatos priežiūros įstaigose

Paskelbus 2-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės dministracijos  direktorius, , Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), ASPĮ vadovai, NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk.

18.

Asmens sveikatos priežiūros įstaigose vykdyti infekcijų kontrolės priemones pagal Pasaulio sveikatos organizacijos ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro rekomendacijas, siekiant užkirsti kelią hospitalinių infekcijų plitimui

Paskelbus 2-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), ASPĮ vadovai, NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk.

19.

Patikrinti pasirengimo gripo pandemijai planuose numatytas visų lygių sveikatos sistemos atsako priemones, atkreipiant dėmesį į pacientų srautų valdymą ir pasirengimą masinei hospitalizacijai, pacientų izoliavimui ir gydymui

Paskelbus 2-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), ASPĮ vadovai, NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk.

20.

Planuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbą esant dideliam darbuotojų trūkumui, aprašas Nr. 5

Paskelbus 2-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), ASPĮ vadovai, NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk.

21.

Mokyti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojus, atsakingus už ryšius su visuomene, dėl informacijos skleidimo gripo pandemijos metu

Paskelbus 2-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), ASPĮ vadovai, Kėdainių rajono savivaldybės visomenės sveikatos biuras

III ETAPAS. GRIPO PANDEMIJA. Naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje

 

Vykdyti visas priemones numatytas ankstesniuose etapuose

 

 

22.

Įvertinti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus valdyti ar lokalizuoti gripo pandemiją ir, jei reikia, juos padidinti

 

Paskelbus 3-ąjį etapą

ASPĮ vadovai, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas) , Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius

23.

Taikyti ir koordinuoti visas priemones, numatytas pasirengimo gripo pandemijai planuose (priemonių planuose) – ekstremaliųjų situacijų valdymo planų sudedamosiose dalyse ir prieduose

Paskelbus 3-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), ASPĮ vadovai, NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk.

24.

Nustatyti papildomų išteklių poreikį galimoms artėjančioms gripo pandemijos bangoms

Paskelbus 3-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, savivaldybės gydytojas, ASPĮ vadovai

25.

Vykdyti pandeminio gripo stebėseną ir įvertinti jo poveikį: sergamumą, mirštamumą, praleistų dėl ligos dienų skaičių, sveikatos priežiūros darbuotojų ir kitų svarbių sričių darbuotojų skaičių, sveikatos priežiūros įstaigų išteklius, lovadienius, priėmimo skyrių apkrovą, alternatyvių sveikatos priežiūros priemonių naudojimo galimybes, lavoninių talpą ir kitą susijusią statistiką

Paskelbus 3-ąjį etapą

ASPĮ vadovai, ULAC, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), ASPĮ vadovai

26.

Esant galimybei pradėti skiepyti pandeminio gripo skiepais asmenis pagal nustatytas prioritetines grupes vadovaujantis aprašu Nr. 1

Paskelbus 3-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), ASPĮ vadovai, NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk., ULAC

27.

Vykdyti infekcijos plitimo tarp sergančiųjų asmenų kontrolės priemones, atitinkančias naujausias Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro ir Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas; mokyti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojus naudotis asmeninėmis apsaugos priemonėmis

Paskelbus 3-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), ASPĮ vadovai, NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk., ULAC

28.

Taikyti pasirengimo gripo pandemijai planuose (priemonių planuose) numatytų sveikatos priežiūros bei būtinųjų paslaugų teikimo priemones (savivaldybių lygiu): stebėti sveikatos priežiūros įstaigų būklę; paskirstyti papildomus žmogiškuosius išteklius; teikti medicinines ir nemedicinines paslaugas pacientams, gydomiems alternatyviose sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančiose patalpose (viešbučiuose, mokyklose ir kt.), teikti psichologinę ir socialinę pagalbą sveikatos priežiūros darbuotojams, nukentėjusiems asmenims (aprašas Nr. 5)

Paskelbus 3-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), ASPĮ vadovai, įstaigų vadovai

IV ETAPAS. PEREINAMASIS LAIKOTARPIS. Rizika užsikrėsti naujo potipio viruso sukeltu gripu ir atsako priemonių poreikis mažėja

29.

Atlikti gripo pandemijos poveikio ir pasirengimo gripo pandemijai vertinimą (savivaldybės lygiu) remiantis PSO ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro rekomendacijomis ir pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) įgyvendinimo rezultatais. Prireikus pasirengimą tobulinti

Paskelbus 4-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas)

30.

Teikti siūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei, Lietuvos Respublikos ekstremalių situacijų komisijai ir kitoms valstybės institucijoms dėl pasirengimo gripo pandemijai priemonių tobulinimo

Paskelbus 4-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos  direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk. (98 p.)

31.

Nustatyti papildomų išteklių poreikį kitai gripo pandemijai

Paskelbus 4-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), ASPĮ vadovai

32.

Atnaujinti planinių sveikatos priežiūros paslaugų teikimą

Paskelbus 4-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas), ASPĮ vadovai

33.

Peržiūrėti, atsižvelgiant į gripo pandemijos patirtį, ir atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus)

Paskelbus 4-ąjį etapą

Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktorius, Kėdainių rajono savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas) , NVSC prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamento Kėdainių sk.

 

Sutrumpinimai:

SAM –  Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija Planas – Kėdainių rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai planas

ULAC – Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras

Savivaldybės gydytojas – Kėdainių rajono savivaldybės savivaldybės administracijos vyr. specialistas (savivaldybės gydytojas)

ASPĮ – asmens sveikatos priežiūros įstaigos

NVSPL - Nacionalinė visuomenės sveikatos priežiūros laboratorija


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANTIVIRUSINIŲ VAISTŲ PASKIRSTYMO IR VARTOJIMO STEBĖSENOS APRAŠAS NR. 2

 

 

Paskelbus gripo pandemiją ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei priėmus sprendimą naudoti Valstybės rezervą, Ekstremalių sveikatai situacijų centras (toliau - ESSC) organizuoja valstybės medicinos materialinių išteklių išdavimą. Antivirusiniai vaistai skiriami stacionarines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančioms įstaigoms, kuriose hospitalizuojami ligoniai dėl pandeminio gripo komplikacijų.

1. Įstaigos teikia motyvuotą paraišką sveikatos apsaugos ministrui, nurodydamos antivirusinių vaistų poreikį ir hospitalizuotų dėl gripo komplikacijų pacientų (vaikų ir (ar) suaugusiųjų) skaičių.

2. Sveikatos apsaugos ministras priima sprendimą dėl antivirusinių vaistų skyrimo įstaigai, įsakyme dėl antivirusinių vaistų skyrimo įstaigai nurodomas skiriamų antivirusinių vaistų kiekis ir rezervas, iš kurio skiriami vaistai. Sveikatos apsaugos ministro pavedimu Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centras išduoda antivirusinius vaistus įstaigai.

3. Už antivirusinių vaistų pasiėmimą, atvežimą, saugojimą, naudojimą, apskaitą ir informacijos perdavimą atsako įstaigos vadovas ar jo įgaliotas asmuo.

4. SAM Ekstremalių sveikatai situacijų centras antivirusinius vaistus perduoda įstaigoms pasirašant priėmimo-perdavimo aktą, pateikus dokumentą, įrodantį asmens tapatybę, bei asmens sveikatos priežiūros įstaigos vadovo įgaliojimą pasiimti antivirusinius vaistus.

5. Įstaigos vadovas privalo iš anksto numatyti antivirusinių vaistų laikymui atitinkamą vietą (patalpą), kuri turi atitikti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2006 m. gruodžio 13 d. įsakyme Nr. V-1051 „Dėl Vaistinių preparatų laikymo ir įtraukimo į apskaitą asmens sveikatos priežiūros įstaigose tvarkos aprašo patvirtinimo" nustatytus reikalavimus, taip pat kontroliuoti, ar antivirusiniai vaistai skiriami tinkamai.

 

 

ANTIVIRUSINIŲ VAISTŲ VARTOJIMO STEBĖSENA

 

6. Įstaigos, kurioms skirti antivirusiniai vaistai, privalo vykdyti joms skirtų antivirusinių vaistų vartojimo stebėseną, iki kiekvieno mėnesio 5 ir 20 d. Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centrui turi teikti informaciją apie joms skirtų antivirusinių vaistų suvartojimą, nurodydamos pacientų skaičių, kuriems buvo skirtas gydymas antivirusiniais vaistais, suvartotą ir likusį antivirusinių vaistų kiekį.

 

 

 

ASMENINIŲ APSAUGOS PRIEMONIŲ APRAŠAS NR. 3

 

Darbdavys privalo aprūpinti darbuotojus asmeninėmis apsaugos priemonėmis:

- vienkartinės vandeniui nepralaidžios vinilinės ar nitrilinės pirštinės arba daugkartinio naudojimo guminės darbo pirštinės, kurias galima dezinfekuoti. Plonos medvilninės pirštinės gali būti mūvimos po viršutinėmis (apsaugo nuo rankų dermatito). Suplyšusios pirštinės pakeičiamos iš karto. Panaudotos pirštinės tuoj pat keičiamos, prieš liečiantis su neužkrėstais paviršiais ar daiktais;

- individualiai pritaikytos kvėpavimo organų apsaugos priemonės su filtrais, kurių efektyvumas yra ne mažesnis kaip 95 %. Taip pat tinka filtravimo prietaisai - akių veido skydeliai. Jie patogūs naudoti, nes papildomai nereikia nešioti apsauginių akinių. Jeigu darbe naudojamos kenksmingos sveikatai dujinės medžiagos, gali prireikti kitų, aukštesnės filtrų klasės kvėpavimo organų apsaugos priemonių. Vienkartiniai respiratoriai (kaukės) yra žemiausio lygio kvėpavimo organų apsaugos priemonės;

- apsauginiai drabužiai: kombinezonai, chalatai (geriau vienkartiniai), galvos apdangalai (kepuraitės, tinkleliai turi visiškai uždengti plaukus), neperšlampamos prijuostės arba ilgomis rankovėmis chirurginiai chalatai ir neperšlampamos prijuostės;

- apsauginiai, gerai prigludę, nerasojantys akiniai. Jie apsaugo akių gleivinę. Labai svarbu nusiėmus akinius vengti liesti ar trinti akis rankomis;

- vienkartiniai vandeniui nepralaidūs apsauginiai avalynės apdangalai arba lengvai valomi ir dezinfekuojami guminiai ar poliuretano auliniai batai. Panaudotos vienkartinės asmeninės apsaugos priemonės turi būti sudedamos į hermetiškus plastikinius maišelius. Plastikiniai maišeliai su panaudotomis vienkartinėmis apsaugos priemonėmis turi būti kuo skubiau naikinami. Daugkartinio naudojimo priemonės plaunamos ir dezinfekuojamos pagal nustatytus reikalavimus. Rankų higiena atliekama po kiekvieno naudojimosi vienkartinėmis apsaugos priemonėmis.

Subjektuose, kurių veikla nesusijusi su tiesioginiu darbuotojų kontaktu su asmenimis, užsikrėtusiais gripu ar dažnais kontaktais su žmonėmis, kai atstumas tarp žmonių būna mažesnis nei 1 m, pandeminio gripo plitimo tarp darbuotojų tikimybė nėra didelė. Tačiau tokiems subjektams rekomenduojama pasirūpinti, kad kosintys ir (ar) čiaudintys asmenys dėvėtų medicinines kaukes.

Subjektų, kurie būtini viešajam saugumui ir būtiniausiems visuomenės poreikiams tenkinti, darbuotojai, pagal atliekamo darbo pobūdį susiduriantys su dideliu žmonių skaičiumi, turi būti aprūpinti medicininėmis kaukėmis ir, galimybei esant, daleles filtruojančiais respiratoriais su 95 proc. ar didesnio efektyvumo filtru. Respiratoriai turi atitikti LST EN 143 ir LST EN 149 reikalavimus, o medicininės kaukės - LST EN 14683 reikalavimus.

Darbdaviai turi užtikrinti, kad darbuotojai, kurie turi kontaktą su šiukšlėmis ar kitomis medžiagomis, kuriose gali būti panaudotų nosinių, servetėlių ar kitų asmens higienos priemonių, gripo pandemijos metu minėtas medžiagas tvarkytų dėvėdami apsauginius akinius, medicininę kaukę ir mūvėdami gumines pirštines. Patartina naudoti ir kitas apsaugos priemones (veido skydelius, kaklo uždangas), taip pat įrankius, kurie leidžia išvengti rankų kontakto su tvarkomomis medžiagomis.

Subjektai privalo turėti tokį individualiųjų apsaugos priemonių kiekį, kad jų užtektų visiems darbuotojams, kuriems jas būtina turėti pagal atliekamo darbo pobūdį.

Darbdaviai turi žinoti, kad darbuotojai turi būti apmokyti apsirengti, nusirengti ir tinkamai sudėti asmenines apsaugos priemones sunaikinimui, nepakenkiant sau (vadovautis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2008 m. liepos 31 d. įsakymu Nr. V-719 „Dėl Būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų, sąrašo patvirtinimo").

 

 

 

ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ DARBUOTOJŲ ASMENINĖS APSAUGOS PRIEMONIŲ APRAŠAS NR. 4

 

 

Asmenines apsaugines priemones turi dėvėti:

- visi sveikatos priežiūros sistemos darbuotojai, kurie tiesiogiai pacientui teikia sveikatos priežiūros paslaugas;

- pagalbinis personalas, tarp jų sveikatos priežiūros ir atliekantys valymo darbus asmenys;

- visi laboratorijos darbuotojai, dirbantys su bandiniais, kurie tiriami dėl gripo viruso;

- sterilizacijos tarnybos darbuotojai, tvarkantys užterštą gripo sukėlėju įrangą;

- ligonio šeimos nariai ir lankytojai.

Standartinės priemonės:

- rankų plovimas, dezinfekcija (rankų higiena);

- asmeninių apsauginių priemonių naudojimas, dirbant su krauju, žmogaus kūno išskyromis ar kita potencialiai infekuota medžiaga;

- tinkama naudojamos įrangos ir užterštų skalbinių priežiūra;

- mikrotraumų, sužeidimų aštriais daiktais prevencija;

- aplinkos valymas ir išpiltų kraujo ir kitų kūno skysčių nukenksminimas;

- tinkamas medicininių atliekų tvarkymas.

Papildomos priemonės:

Papildomos priemonės taikomos tada, kai užtikrintas standartinių priemonių laikymasis. Papildomos priemonės:

- su oro lašeliais plintančių infekcijų kontrolės priemonės;

- per orą (dalelėmis) plintančių infekcijų kontrolės priemonės (efektyvi kvėpavimo takų apsauga, jei yra galimybė neigiamo slėgio palatos);

- sąlyčio būdu plintančių infekcijų kontrolės priemonės.

Visos papildomos priemonės turi būti taikomos, kol pacientas teoriškai laikomas užkrečiamu: suaugusiems, vaikams vyresniems nei 12 metų -priemonės pradedamos taikyti hospitalizuojant ligonį ir taikomos dar 7 dienas, kai ligonis nustoja karščiuoti, vaikams, jaunesniems nei 12 metų priemonės pradedamos taikyti hospitalizacijos metu ir tęsiamos 21 dieną nuo ligos pradžios (vaikai išskiria didelius viruso kiekius iki 21 dienos). Jei dėl lėšų stokos to negalima pasiekti, rekomenduojama apmokyti asmens higienos ir infekcijos kontrolės priemonių šeimos narius.

Respiratorių ir medicininių kaukių naudojimo rekomendacijos:

1. Šios rekomendacijos skirtos darbuotojams, dirbantiems asmens sveikatos priežiūros įstaigose, kuriose gydomi pacientai sergantys ar įtariami sergant naujo potipio gripu.

2. Atliktų tyrimų duomenimis nustatyta, kad žmogus gripo virusu yra infekuojamas su iš kvėpavimo takų išskirtais lašeliais (>5 p:m dydžio). Manoma, kad chirurginės kaukės yra efektyvios darbuotojams, kurie 1 metro atstumu turės sąlytį su pacientu, sergančiu ar įtariamu sergant paukščių gripu arba gripu. Be to, nustatyta, kad neįmanoma visiškai išvengti mažų dalelių (aerozolių), pasklidusių 1 metro atstumu, patekimo į kvėpavimo takus, todėl rekomenduojami respiratoriai su 95 % ir didesnio efektyvumo filtru, kurie suteikia papildomą apsaugą.

3. Respiratorius (su 95 % ir didesnio efektyvumo filtru) būtina dėvėti darbuotojams, atliekantiems procedūras, kurių metu gali susidaryti aerozoliai, pvz., trachėjos intubacija, siurbimo procedūros, skiriant aerozolinį gydymą ir pan.

 

4. Gripo pandemijos metu darbuotojai, turintys sąlytį su sergančiu ar įtariamu sergant gripu pacientu, 1 metro atstumu ir įeinantys į palatą, kurioje gydomas sergantis ar įtariamas sergant gripu pacientas, nesant galimybių naudoti respiratorių, turi užsidėti medicininę kaukę.

5. Respiratorius arba medicininė kaukė po kiekvieno paciento, gydomo izoliacijos palatoje ar toje pačioje palatoje gydomų kelių pacientų apžiūros, išėjus iš palatos, išmetami į tam skirtą surinkimo talpyklą, o rankos dezinfekuojamos alkoholio turinčia dezinfekuojančia priemone ar nuplaunamos vandeniu ir muilu.

6. Darbuotojas, apžiūrintis pacientus, kurie gydomi daugiavietėje izoliacijos palatoje, prieš kiekvieno paciento apžiūrą ir po jos turi dezinfekuoti rankas alkoholio turinčia dezinfekuojančia priemone arba nuplauti vandeniu ir muilu.

Pastaba. Vadovautis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. balandžio 23 d. įsakymu Nr. 186 „Dėl Sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų asmeninių apsauginių priemonių, dėvimų teikiant paslaugas sergantiems ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis, sąrašo ir naudojimosi jomis taisyklių patvirtinimo".

 

 

KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PAGALBOS TEIKIMO APRAŠAS NR. 5

 

Eil. Nr.

Priemonių pavadinimas

Atsakingas asmuo

Adresas, Telefonas , El. p.

Lovų sk.

Darbuotojų sk.

1.

Medicinos pagalbos suteikimui stacionaruose skyriai perprofiliuojami susirgusių ir nukentėjusiųjų priėmimui

Direktoriaus pavaduotoja

Rita Kuodienė

VšĮ Kėdainių ligoninė,  Budrio g. 5, Kėdainiai

8 34767 102

administracija@kedligonine.lt

 

VšĮ Kėdainių ligoninės Terapijos sk. korpusas –

200 lovų

 

 

100

2.

Užtikrinti pirminės sveikatos priežiūros paslaugų teikimą visose Kėdainių rajono savivaldybės asmens sveikatos priežiūros įstaigose

Direktoriaus pavaduotoja klinikiniam darbui

Laima Juodeikienė

VšĮ Kėdainių pirminės sveikatos priežiūros centras, Budrio g. 5 , Kėdainiai

8 347 51485;

8 68247289

l.juodeikiene@kedainiupspc.lt

-

-

Priėmimo-skubios pagalbos sk. vedėja Rimantė Hofmanienė

VšĮ Kėdainių ligoninė,  Budrio g. 5, Kėdainiai

8 347 67 080

administracija@kedligonine.lt

 

-

-

3.

Teikti medicinines ir nemedicinines paslaugas pacientams, gydomiems alternatyviose sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančiose patalpose

Vyr. slaugos administratorė

Genė Brazauskienė

Kėdainių specialioji mokykla

J. Basanavičiaus g. 99,

Kėdainiai

8 347 71357

ksim11@hotmail.com

32 lovos

 

3

Direktoriaus pavaduotoja ūkiui 

Birutė Mikalauskienė

4.

Teikti socialinę pagalbą sveikatos priežiūros darbuotojams, nukentėjusiems asmenims

Direktorė

Rūta Kaupienė

Kėdainių bendruomenės socialinis centras

P. Lukšio g. 16, Kėdainiai

655 64322

ruta.kaupiene@kedainiai.lt

-

-

 

 

 

 

 

 

REKOMENDACIJŲ GYVENTOJAMS DĖL GRIPO PROFILAKTIKOS PRIEMONIŲ APRAŠAS NR. 6

 

 

Sukėlėjas:

virusas A - žmonių, gyvūnų ir paukščių gripo A virusas;

virusas B - žmonių gripo B virusas;

virusas C - žmonių ir kiaulių C virusas.

Žmonių gripo A virusai sukelia epidemijas ir pandemijas.

Perdavimo kelias:

• oro lašelinis (kosint, čiaudint susidaro aerozolis iš smulkių skreplių ir seilių lašelių, apkrėstų virusų, toks aerozolis ore išsilaiko iki pusės valandos). Inkubacinis periodas 2-48 val. (retkarčiais - ilgiau).

Klinika:

• ūmi eiga, šalčio krėtimas, pakyla temperatūra (39-40 oC);

• „laužo" visą kūną, kaulus, sąnarius, skauda akių obuolius, gerklę;

• užgula nosį, tačiau sloga pasireiškia tik 2-3 parą;

• dažnai vargina sausas kosulys, išberia apie lūpas - lūpų pūslelinė.

Komplikacijos:

Dažniausia gripo komplikacija - virusinis (ligos pradžioje) ir bakterinis (vėlyvoje stadijoje) plaučių uždegimas. Pastarąjį dažniausia sukelia pneumokokai, stafilokokai, streptokokai, influenzos hemofilas. Komplikacijos: veido daubų uždegimas (sinusitas), bronchitas, vidinės ausies uždegimas. Vyresniems žmonėms dažnai pasitaiko kraujotakos sistemos komplikacijos - širdies raumens uždegimas, venų ir arterijų trombozė.

Gydymas:

Nekomplikuotas gripas gydomas tik simptominėmis priemonėmis. Jei karščiavimas per 38 oC ar ligonį vargina mažesnė temperatūra (skauda galvą, šaltkrėtis, nemalonus karščio pojūtis) skiriama paracetamolio, varginant sausam kosuliui - jį slopinantys preparatai, į užgultą nosį lašiukai su efedrinu, mentoliu, adrenalinu. Organizmo imuninės sistemos stiprinimui patariama vartoti polivitaminus su mikroelementais.

Prevencijos priemonės:

Susirgus gripu negalima eiti į darbą. Namuose, pagal galimybę, susirgusį žmogų izoliuoti nuo kitų šeimos narių, ypač mažamečių vaikų. Ligonio kambarį dažnai vėdinti, valyti drėgnu būdu, naudoti vienkartines nosinaites ir rankšluosčius, jei jų nėra - daugkartinio naudojimo nosinaites ir rankšluosčius, dažnai juos keisti ir virinti.

Ligonį būtina girdyti šiltais gėrimais: karšta aviečių ar liepžiedžių arbata, karštu pienu su medumi ir kt. Karšti gėrimai skatina prakaitavimą (ypač karštai apsiklojus), sudrėksta burnos ir kvėpavimo takų gleivinės. Nuo to palengvėja kvėpavimas per nosį, mažiau vargina sausas kosulys, sumažėja temperatūra, pagerėja savijauta. Vidutiniškai karščiuojantis ligonis turėtų suvartoti per parą 2-3 litrus skysčių. Jeigu būklė negerėja, reikia tuoj pat kreiptis į medikus.

Pati efektyviausia apsaugos priemonė - imunoprofilaktika (skiepai). Skiepijimo nuo gripo pagrindinis tikslas - sumažinti sunkių gripo formų ir lėtinių ligų komplikacijų skaičių, išvengti susirgimų ir sukėlėjo platinimo aplinkiniams.

 

Dėl susidariusios nepalankios paukščių gripo situacijos Azijos šalyse, Rusijoje, Turkijoje ir Rumunijoje, taip pat padidėjus gripo pandemijos atsiradimo grėsmei, jeigu virusas mutuotų ir taptų užkrečiamas nuo žmogaus, Pasaulio sveikatos organizacija ragina pasiskiepyti kuo daugiau rizikos grupės ir sveikų žmonių.

Gripo virusui būdinga jo antigeninės sudėties kaita, todėl kasmet Pasaulinė sveikatos organizacija prognozuoja labiausiai paplitusias viruso padermes ir rekomenduoja gripo vakcinos antigeninę sudėtį.

Skiepytis nuo gripo Lietuvoje rekomenduojama spalio-lapkričio mėnesiais, tačiau ir gruodžio mėn. skiepytis nėra vėlu, nes per 2-3 sav. įgyjamas optimalus atsparumas po paskiepijimo.

VAKCINACIJA NUO GRIPO YPAČ REKOMENDUOJAMA:

•   slaugos ir palaikomojo gydymo ligoninių arba skyrių, globos institucijų pacientams;

•   suaugusiems ir vaikams, vyresniems kaip 6 mėn., sergantiems lėtinėmis širdies kraujagyslių, plaučių ligomis, bronchine astma, metabolinėmis ir inkstų ligomis arba kuriems yra imunodeficitinė būklė;

•   nėščiosioms;

•   65 m. ir vyresniems asmenims;

•   asmens sveikatos priežiūros ir globos institucijų darbuotojams;

•   rizikos grupių asmenų šeimos nariams ir kitiems kontaktiniams asmenims;

•   kūdikių iki 6 mėn. tėvams ir kitiems kontaktuojantiems su jais asmenims;

•   asmenims, dirbantiems darbą, kurio metu susiduriama su dideliu žmonių skaičiumi (mokytojai, pardavėjai, visuomeninio transporto vairuotojai).

 

 

SAUGAUS ATSTUMO LAIKYMASIS

 

1. Didžiausią galimybę užsikrėsti gripu turi žmonės, esantys iki 1 metro atstumu nuo sergančio gripu asmens. Todėl reikia kiek įmanoma stengtis, kad darbuotojai laikytųsi didesnio nei 1 m atstumo vieni nuo kitų.

2. Gripo pandemijos sąlygomis tikslinga riboti susirinkimų ir asmeninių susitikimų skaičių, pirmenybę teikti bendravimui telefonu ir kitomis ryšio priemonėmis. Patartina vengti rankų paspaudimų, bučinių, kitų fizinių kontaktų, socialinių ir religinių ritualų, kurių metu liečiamasi prie kitų žmonių arba daugelio žmonių liečiamų daiktų.

3. Darbdaviai turi sudaryti tokias darbo sąlygas, kad nėščios darbuotojos ir darbuotojai, kurie serga lėtinėmis ligomis, gripo pandemijos metu nevykdytų funkcijų, susijusių su tiesioginiu kontaktu su gripu užsikrėtusiais asmenimis.

4. Rekomenduojama darbo vietose daryti dirbtines užtvaras iš stiklo, plastiko ar kitų medžiagų saugiam atstumui užtikrinti.

 

 

KOSĖJIMO IR ČIAUDĖJIMO ETIKETO BEI RANKŲ HIGIENOS LAIKYMASIS

 

 

1. Gripo virusas paprastai plinta oro lašeliniu būdu. Čiaudint ar kosint susidarantys lašeliai patenka ant virusui imlių žmonių viršutinių kvėpavimo takų gleivinės. Užkratas taip pat gali būti perduodamas per kontaktą su kvėpavimo takų išskyromis (pvz., liečiant daiktus arba paviršius, kuriuose yra virusas, ir po to liečiant savo akis, nosį ar burną).

 

2. Suaugusieji paprastai gali užkrėsti kitus žmones vieną dieną prieš gripo simptomų pasireiškimą ir iki penkių dienų nuo simptomų pradžios. Vaikai gali užkrėsti kitus dešimt ir daugiau dienų nuo simptomų atsiradimo.

3. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketas bei rankų higiena - paprastos ir efektyvios priemonės, sumažinančios gripo viruso plitimą.

4. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo taisyklės:

 

 

4.1. kosint ar čiaudint, būtina užsidengti burną ar nosį su nosine (geriau vienkartine), nusisukti;

4.2. jei nosinės nėra - kosėti ar čiaudėti į drabužius, kurie nekontaktuos su atvira ranka ir veiks kaip oro filtras (į alkūnės linkį, skverną);

4.3. neužsidengti burnos ar nosies delnu;

4.4. nosiai valyti ar išsišnypšti naudoti vienkartines nosines, jas panaudojus išmesti į šiukšlių dėžę ir nedelsiant nusiplauti rankas;

4.5. nekosėti ir nečiaudėti kitų žmonių draugijoje - išeiti į kitą vietą;

4.6. neiškvėpti oro į kito žmogaus pusę;

4.7. vengti kontakto su didelės gripo komplikacijų rizikos grupės žmonėmis: mažais vaikais, nėščiosiomis, pagyvenusiais ligotais žmonėmis;

4.8. sveikas asmuo, atsidūręs kito asmens kosėjimo ar čiaudėjimo zonoje, turėtų nuo jo pasitraukti, trumpam sulaikyti kvėpavimą.

5. Rankų higienos taisyklės:

5.1. plauti rankas kuo dažniau;

5.2. plauti rankas prieš valgį;

5.3. plauti rankas palietus galimai užkrėstą daiktą;

5.4. vengti liesti durų rankenas, turėklus ir kitus daiktus, kurie galėjo būti liečiami kitų žmonių;

5.5. vengti kontakto su daiktais, kuriais keičiamasi (pinigais, bilietais ir kt.): mūvėti pirštines, atsiskaityti taip, kad nereikėtų grąžos, atsiskaityti mokėjimo kortele, naudotis ne vienkartiniais, o daugkartiniais transporto bilietais;

5.6. palietus galimai užkrėstą daiktą, neliesti rankomis savo nosies ar burnos, netrinti akių;

5.7. jei rankos suterštos kvėpavimo takų išskyromis, jos plaunamos muilu ir vandeniu;

5.8. jei nėra galimybės nusiplauti rankų, jas galima valyti rankų antiseptiku.

6. Įstaigoje prie kriauklių (praustuvų) turi būti rankų plovimo priemonių.

7. Kuo dažniau vėdinti ir valyti patalpas.

 

 

 

TINKAMO ELGESIO SUSIRGUS GRIPU APRAŠAS NR. 7

 

1. Gripo pandemijos metu, kai gydymo įstaigos perpildytos, tikslinga, kad asmenys, kurių gyvybei pavojus negresia (ligos eiga nesunki), ir kuriems nebūtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis, gydytųsi namuose, apie susirgimą telefonu pranešę pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigai, prie kurios yra prisirašę, ir nesilankytų pirminės sveikatos priežiūros įstaigose, nekviestų į namus šeimos gydytojų ir greitosios medicinos pagalbos brigadų. Prireikus konsultacijos rekomenduojama kreiptis į gydymo įstaigą arba sveikatos priežiūros specialistą telefonu arba kitomis nuotolinio ryšio priemonėmis.

2. Asmenims, kuriems pasireiškė gripo simptomai, rekomenduojama:

2.1. būti namuose iki gripo simptomų pabaigos, daug gulėti;

2.2. vartoti daug skysčių (vengti turinčių alkoholio, kofeino);

2.3. nerūkyti;

2.4. nepriimti svečių;

2.5. turėti termometrą, skysčių, maisto, servetėlių ir kitų asmens higienos priemonių (rekomenduojama šiais daiktais apsirūpinti iki gripo pandemijos pradžios, paskelbus jos grėsmę);

2.6. turėti paracetamolio ar kitų vaistų, kurių sudėtyje yra acetominofeno;

2.7. dažnai vėdinti ir valyti patalpas.

3. Elgesio karščiuojant rekomendacijos:

3.1. nebūtina mažinti temperatūros vaistais, kai ji yra mažesnė nei 39 oC;

3.2. karščiuojant netikslinga stipriai apsikloti, tai sumažina kūno šilumos apykaitą;

3.3. aspiriną (acetilsalicilo rūgštį) karščiuojant vartoti nerekomenduojama;

3.4. temperatūrai mažinti siūlytina vartoti vaistus, kurių sudėtyje yra acetominofeno (paracetamolį ar panašius).

4. Sergančiojo gripu namuose taikytinos infekcijos plitimo prevencijos priemones:

4.1. kosėjimo ir čiaudėjimo etiketas bei rankų higiena;

4.2. ligonio šeimos nariai ar lankytojai po kontakto su juo turi nusiplauti rankas;

4.3. ligonis turi naudotis atskirais valgymo ir gėrimo reikmenimis.

5. Gripo pandemijos metu pacientai į pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigas turėtų kreiptis karščiavimui užtrukus ilgiau nei 4-5 dienas, taip pat jei jiems būtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis.

6. Dėl skubiosios medicinos pagalbos patartina kreiptis atsiradus krūtinės skausmui, dusuliui, stipriam vėmimui, sąmonės sutrikimams ar kitiems pavojingiems požymiams.

 

 

 

RENGINIŲ RIBOJIMO TVARKOS, NUSTAČIUS SUSIRGIMŲ, SUKELTŲ GRIPO VIRUSO, IR KILUS GRIPO PANDEMIJAI, APRAŠAS NR. 8

 

1. Renginių ribojimo tvarkos, nustačius susirgimų, sukeltų gripo viruso, ir kilus gripo pandemijai, aprašas reglamentuoja renginių ribojimo teatruose ir koncertinėse įstaigose tvarką kilus gripo pandemijai.

2. Šio aprašo tikslas - ribojant renginius užkirsti susirgimų, sukeltų gripo viruso ar pandeminio gripo, plitimą, apsaugoti gyventojus, teatrų ir koncertinių įstaigų darbuotojus nuo galimybės užsikrėsti gripu.

3. Paskelbus ekstremalią situaciją, sukeltą gripo A viruso ar kilusios gripo pandemijos, vienos ar daugiau apskričių teritorijoje ir atsižvelgiant į Komisijos rekomendacijas, šiose teritorijose esantys teatrų ir koncertinių įstaigų vadovai privalo nedelsiant imtis šių veiksmų:

3.1. žiniasklaidos priemonėse informuoti visuomenę, kad teatre ar koncertinėje įstaigoje renginiai nevyks, kol Lietuvos Respublikos Vyriausybės ekstremalių situacijų komisija (toliau vadinama - Komisija) paskelbs ekstremalios situacijos, sukeltos gripo A viruso ar kilusios gripo pandemijos, pabaigą;

3.2. renginius nukelti vėlesniam laikui, o jeigu renginio nukelti neįmanoma, teisės aktų nustatyta tvarka grąžinti pinigus už bilietus juos įsigijusiems piliečiams;

3.3. atšaukti repeticijas;

3.4. atšaukti gastroles Lietuvoje ir užsienyje;

3.5. atšaukti užsienio partnerių planuotus renginius;

3.6. užtikrinti materialiojo turto apsaugą;

3.7. užtikrinti racionalų finansinių išteklių naudojimą;

3.8. nevykdyti veiklos, kol Komisija paskelbs ekstremalios situacijos pabaigą.

4. Komisijai atšaukus ekstremalią situaciją, sukeltą gripo viruso ar kilusios gripo pandemijos, teatro ar koncertinės įstaigos vadovai privalo apie
atnaujintą veiklą informuoti visuomenę žiniasklaidos priemonėse.

 

PASTABA. Vadovautis Lietuvos Respublikos kultūros ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. V-101 „Dėl Renginių ribojimo tvarkos, nustačius susirgimų, sukeltų gripo A(H5N1) viruso, ir kilus gripo pandemijai, aprašo patvirtinimo".