ELEKTRĖNŲ SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL ELEKTRĖNŲ SAVIVALDYBĖS 2021 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2021 m. vasario 24 d. Nr. VI.TS-24

Elektrėnai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 16 punktu, 7 straipsnio 18 punktu, 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. spalio 5 d. įsakymu Nr. A1-548 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymo Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“, Elektrėnų savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1. Patvirtinti Elektrėnų savivaldybės 2021 metų užimtumo didinimo programą (pridedama).

2. Įgalioti Elektrėnų savivaldybės administracijos direktorių:

2.1. patvirtinti Elektrėnų savivaldybės 2021 metų užimtumo didinimo programos lėšų paskirstymą ir darbdavių sąrašą;

2.2. pasirašyti Elektrėnų savivaldybės 2021 metų užimtumo didinimo programos įgyvendinimo ir finansavimo sutartis, kitus dokumentus, susijusius su šiomis sutartimis.

 

 

 

Mero pavaduotojas                                                                                       Raimondas Ivaškevičius

 

 

PATVIRTINTA

Elektrėnų savivaldybės tarybos

2021 m. vasario 24 d.

sprendimu Nr. VI.TS-24

 

 

ELEKTRĖNŲ SAVIVALDYBĖS 2021 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMA

 

 

I SKYRIUS

ĮVADAS

 

1. Elektrėnų savivaldybės 2021 metų užimtumo didinimo programa (toliau – Programa) parengta siekiant kompleksiškai spręsti šiuo metu itin aktualias gyventojų užimtumo problemas, sutelkiant savivaldybės įstaigas, Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Vilniaus klientų aptarnavimo departamento Trakų skyrių (toliau – Užimtumo tarnyba), socialinius partnerius ir nevyriausybines organizacijas.

2. Programa atitinka Elektrėnų savivaldybės 2020–2022 metų strateginio veiklos plano, patvirtinto Elektrėnų savivaldybės tarybos 2020 m. sausio 27 d. sprendimu Nr. VI.TS-1 „Dėl Elektrėnų savivaldybės 2021–2023 metų strateginio veiklos plano patvirtinimo“, Socialinės apsaugos plėtojimo programoje numatyto strateginio tikslo „Didinti socialiai pažeidžiamų gyventojų grupių socialinę integraciją“ priemonę 01.04.01. „Užimtumo didinimo programos įgyvendinimas“.

3. Programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. spalio 5 d. įsakymu Nr. A1-548 patvirtinto Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, siekiant užtikrinti savivaldybei Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktu priskirtos valstybinės funkcijos (dalyvavimas rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones bei gyventojų užimtumo programas) vykdymą.

4. Programos parengimą lėmė:

4.1. poreikis mažinti ilgalaikį nedarbą ir skurdą. Su sunkumais darbo rinkoje susiduria žemą išsilavinimą turintys asmenys, kuriems sunku vietinėje darbo rinkoje rasti turimą kompetenciją atitinkantį darbą. Ypač sudėtinga į darbo rinką integruoti skurdo ir socialinės atskirties riziką patiriančius asmenis, nes jie ilgą laiką būna ekonomiškai neaktyvūs, praradę darbinius įgūdžius, kvalifikaciją ar socialinius gebėjimus arba jų neturintys. Dėl ilgalaikio nedarbo bedarbiai praranda motyvaciją dirbti, tampa socialiai atskirtais nuolatiniais socialinės paramos gavėjais;

4.2. poreikis skatinti ieškančius darbo asmenis aktyviai prisidėti prie bendruomenės gerovės kūrimo ir didinti jų darbinę motyvaciją.

5. Programos strateginis tikslas – pasiekti kuo didesnį gyventojų užimtumą, kad kiekvienas gyventojas galėtų rasti turimą kvalifikaciją atitinkantį darbą ir užsitikrinti tinkamą pragyvenimo lygį.

6. Šio tikslo siekiama, nes, įvertinus tai, kad visuomenė senėja, trūksta kvalifikuotų darbuotojų, emigracija mažina šalies darbo jėgos potencialą, būtina sutelkti visus darbingo amžiaus Lietuvos gyventojus, skatinti juos aktyviai dalyvauti ekonominėje veikloje, integruotis į darbo rinką ir kuo ilgiau joje išlikti.

7. Tikslui įgyvendinti iškeltas uždavinys – laisvus darbo išteklius integruoti į darbo rinką ir joje išlaikyti.

8. Šiam uždaviniui įgyvendinti rengiama Programa.

 

 

 

 

II SKYRIUS

BŪKLĖS ANALIZĖ

 

9. Šalyje, Užimtumo tarnybos duomenimis, 2021 m. sausio 1 d. buvo 277,1 tūkst. darbo neturinčių asmenų (16,1 proc. visų šalies darbingo amžiaus gyventojų). 2020 m. gruodį Užimtumo tarnybos informacinėje sistemoje registruota 22,5 tūkst. darbo pasiūlymų. Į Užimtumo tarnybos klientų aptarnavimo skyrius per gruodžio mėnesį kreipėsi 22 tūkst. darbo neturinčių asmenų. Užimtumas suteiktas 25,7 tūkst. asmenų. Registruotas nedarbas per metus išaugo 4,2 proc. punkto (šalyje vidutinis metinis bedarbių proc. nuo darbingo amžiaus gyventojų 2020 m. buvo 12,6 proc., 2019 m. – 8,4 proc.).             

10. Elektrėnų savivaldybėje 2021 m. sausio 1 d. buvo registruoti 2225 darbo neturintys asmenys. Jie sudarė 14,6 proc. visų savivaldybės darbingo amžiaus gyventojų. Į Užimtumo tarnybos klientų aptarnavimo skyrių gruodžio mėnesį kreipėsi 176 darbo neturintys asmenys, įdarbinta 90 asmenų. Registruotas nedarbas per metus išaugo 4,7 proc. punkto (savivaldybėje vidutinis metinis bedarbių proc. nuo darbingo amžiaus gyventojų 2020 m. buvo 11,1 proc., 2019 m. – 6,5 proc.).

Elektrėnų savivaldybės bedarbio portretas, Užimtumo tarnybos 2020-11-01 duomenimis: vyresni nei 50 m. (39 proc.), neturi profesinio pasirengimo (40 proc.), ilgalaikiai bedarbiai (25 proc.), 30–49 m. amžiaus (39 proc.), 16–29 metų jaunimas (22 proc.), gyvena kaimo vietovėje (37 proc.), turi negalią (4 proc.). Savivaldybės teritorijoje registruotų darbo ieškančių asmenų užimtumo problemos: susisiekimo problemos (7 proc.), laikinai negalintys dalyvauti užimtume (33,1 proc.), nekvalifikuoti ar su žema kvalifikacija, nepaklausia profesija (21,9 proc.), darbo patirties stoka (2,9 proc.), sveikatos problemos (5,7 proc.), žalingi įpročiai (4,7 proc.).

11. 2020 m. dėl situacijos, susiklosčiusios šalyje paskelbus ekstremaliąją situaciją ir karantiną, kai daugelis verslų buvo priversti iš dalies ar visiškai stabdyti savo veiklą, registruotas nedarbas augo visose šalies savivaldybėse, situacija darbo rinkoje pasikeitė iš esmės. Didėjant darbo neturinčių asmenų skaičiui ir išliekant panašiam darbdavių registruojamų naujų laisvų darbo vietų skaičiui, padidėjus konkurencijai dėl laisvų darbo vietų, įsidarbinti šiais metais buvo sudėtingiau.

Išaugusiam besiregistruojančių asmenų skaičiui įtakos turėjo karantino ir ekstremaliosios situacijos metu pakitęs verslo gyvybingumas, darbdavių persvarstytos veiklos perspektyvos, optimizuotos funkcijos ir peržiūrėtos darbo jėgos apimtys. Nedarbo augimui įtakos turėjo ir nuo birželio mokamos darbo paieškos išmokos. Išaugęs nedirbančių žmonių skaičius neparodo realios situacijos, nes pasiūlyta 200 eurų išmoka paskatino registruotis Užimtumo tarnyboje, nesvarbu, ar žmogus turi realias paskatas ieškoti darbo. Tai darė ir studentai, ir trečius metus vaikus auginančios mamos, ir žmonės, dirbantys šešėlinėje darbo rinkoje, žmonės kartais registruojasi tik dėl to, kad turėtų sveikatos draudimą. Oficialiam nedarbui žymiai išaugus ir perkopus 16 proc., „Sodra“ pastebėjo, kad nedarbo augimą lėmė ne vien darbuotojų atleidimai dėl karantino. Daugiau nei pusė šiemet registruotų bedarbių negavo nedarbo išmokos, nes per pastaruosius dvejus su puse metų nėra dirbę nė 12 mėnesių. Be to, trečdalis, t. y. apie 95 tūkst. bedarbių, apskritai per šį laiką nėra dirbę samdomo darbo ir neturi jokio socialinio draudimo stažo („Sodros“ analizė).

12. Apibendrinant galima teigti, kad savivaldybėje nėra didžiausias nedarbo lygis, tačiau jis sparčiai auga, didėja nekvalifikuotų bedarbių skaičius, todėl tikslinga organizuoti laikino pobūdžio užimtumą skatinančias priemones.

 

III SKYRIUS

PASLAUGŲ IR PRIEMONIŲ PLANAS

 

13. Programą rengia Elektrėnų savivaldybės administracija konsultuodamasi ir bendradarbiaudama su Užimtumo tarnyba, socialiniais partneriais, vietos bendruomenių atstovais, atstovaujančiais darbo ieškančių asmenų grupių interesams.

14. Planuojama, kad ne mažiau kaip 75 procentų visų lėšų bus skiriama Elektrėnų savivaldybės infrastruktūrai tvarkyti ir socialinėms paslaugoms teikti, atliekant šiuos laikino pobūdžio darbus, kuriuos galės organizuoti ir vykdyti savivaldybės seniūnijos, biudžetinės įstaigos, bendruomenės, kitos ne pelno siekiančios organizacijos, kurios registruotos ir vykdo veiklą Elektrėnų savivaldybės teritorijoje. Infrastruktūros tvarkymo darbams atlikti paraiškas teikti galės įstaigos, kurių viešosios erdvės ne mažesnės kaip 3 ha:

14.1. valstybinėje žemėje esančių žaliųjų plotų, gėlynų, želdinių ir kitų viešųjų erdvių valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai (pakelėse esančių krūmų šalinimas, žolės šienavimas, šiukšlių rinkimas, gėlių sodinimas ir priežiūra, kt.);

14.2. valstybinėje žemėje esančių vandens telkinių pakrančių, poilsio zonų, maudyklų valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai;

14.3. užterštų, bešeimininkių, neprižiūrimų teritorijų, stichiškai susidariusių sąvartynų valstybinėje žemėje valymo ir priežiūros laikino pobūdžio darbai;

14.4. istorijos ir kultūros paveldo objektų, valstybinėje žemėje esančių kapinių priežiūros laikino pobūdžio darbai;

14.5. pagalba teikiant socialines paslaugas.

15. Ne daugiau kaip 25 procentai visų lėšų skiriama darbams pagal poreikį viešosioms įstaigoms, verslo įmonėms, kurios registruotos ir vykdo veiklą Elektrėnų savivaldybės teritorijoje, taip pat Elektrėnų savivaldybės gyventojams, vykdantiems veiklą pagal nuolatinio Lietuvos gyventojo individualios veiklos vykdymo pažymą, ūkininkams, įregistravusiems savo ūkį Elektrėnų savivaldybėje. Įvertinus darbdavių pateiktų darbo vietų poreikį, Programos darbų įgyvendinimo ir darbdavių atrankos komisija gali siūlyti keisti šį procentinį paskirstymą, kad skirtos lėšos būtų efektyviai panaudotos.

16. Programos dalyvių laikino darbo trukmė – iki 6 mėnesių, vidutinė įdarbinimo trukmė 1 asmeniui – 4 mėnesiai su galimybe sutartį pratęsti. Dalyvavimo Programoje trukmė skaičiuojama nuo darbo ieškančio asmens darbo sutartyje nurodytos pirmos darbo dienos iki jo atleidimo iš darbo dienos. Ieškančius darbo asmenis dalyvauti Programoje siunčia Užimtumo tarnybos Vilniaus klientų aptarnavimo departamento Trakų skyrius.

17. Programoje galės dalyvauti ieškantys darbo asmenys, įvardyti Užimtumo įstatymo 48 straipsnio 2 dalyje. Prioritetas teikiamas ilgalaikiams, vyresnio amžiaus ir nekvalifikuotiems bedarbiams.

18. Darbdavių, pageidaujančių dalyvauti Programoje, atranką vykdo Elektrėnų savivaldybės nuolat veikianti Programos darbų įgyvendinimo ir darbdavių atrankos komisija. Darbdaviai, vykdantys veiklą Elektrėnų savivaldybės teritorijoje ir pageidaujantys organizuoti darbus, pateikia pasiūlymus Elektrėnų savivaldybės administracijos direktoriui. Pasiūlymuose darbdaviai nurodo:

18.1. darbų pobūdį;

18.2. numatomų sukurti laikinų darbo vietų ir Programos dalyvių skaičių;

18.3. įdarbinamų asmenų kvalifikacijos ar kompetencijos reikalavimus;

18.4. lėšų poreikį;

18.5. darbų apimtis;

18.6. darbo ir darbo apmokėjimo sąlygas, įgyvendinimo terminus;

18.7. kitą skelbimuose apie numatomą įgyvendinti Programą nurodytą informaciją.

19. Programą įgyvendina Elektrėnų savivaldybės įstaigos, įmonės ir organizacijos. Atsakingas vykdytojas Elektrėnų savivaldybės administracijos Finansų ir strateginio planavimo skyrius.

                                                          

                          IV SKYRIUS

FINANSAVIMO PLANAS

 

20. Programa gali būti finansuojama iš šių šaltinių:

20.1. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto savivaldybėms skirtų lėšų valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti pagal Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktą (dalyvavimas rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones bei gyventojų užimtumo programas);

20.2. savivaldybės biudžeto lėšų;

20.3. darbdavių lėšų;

20.4. kitų teisėtai gautų lėšų.

21. Programos finansavimo galimybės, atsižvelgiant į 23 punkte įvardytus finansavimo šaltinius, įvertinamos rengiant savivaldybės biudžetą ir strateginį veiklos planą. Programai finansuoti planuojama skirti  apie 72,7 tūkst. Eur.

22. Programoje numatytiems darbams atlikti Elektrėnų savivaldybės administracija su darbdaviais sudaro tipines dvišales darbų įgyvendinimo ir finansavimo sutartis.

23. Darbdavys su Užimtumo tarnybos siųstais ieškančiais darbo asmenimis sudaro terminuotas darbo sutartis.

24. Darbdaviui, įdarbinusiam pagal darbo sutartį darbams atlikti Užimtumo tarnybos siųstus asmenis, už kiekvieną įdarbintą asmenį mokamos šios kompensacijos:

24.1. darbo užmokesčio kompensacija už įdarbinto asmens faktiškai dirbtą laiką pagal tą mėnesį galiojantį Vyriausybės patvirtintą minimaliąją mėnesinę algą bei dvi pirmąsias kalendorines nedarbingumo dienas;

24.2. draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokų kompensacija;

24.3. piniginė kompensacija už nepanaudotas atostogas (įskaitant draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokų sumą).

25. Nurodytas kompensacijas įgyvendinant Programą darbdaviams moka Elektrėnų savivaldybės administracija: 100 procentų kompensacija mokama darbdaviams, nurodytiems Programos 14 punkte,  ne daugiau kaip 50 procentų kompensacija mokama darbdaviams, nurodytiems Programos 15 punkte).

26. Kompensacijai darbo užmokesčiui gauti darbdavys mėnesiui pasibaigus iki kito mėnesio 15 dienos pateikia su įdarbintų Užimtumo tarnybos siųstų asmenų darbo laiko apskaita ir apmokėjimu susijusius dokumentus:

26.1. su įdarbintų asmenų darbo laiko apskaita susiję dokumentai yra darbo laiko apskaitos žiniaraščio išrašas arba kopija;

26.2. su įdarbintų asmenų darbo apmokėjimu susiję dokumentai:

26.2.1. vienas iš darbo užmokesčio išmokėjimą patvirtinančių dokumentų:

26.2.1.1. banko išrašas, patvirtintas darbdavio atstovo parašu;

26.2.1.2. mokėjimo pavedimo kopija, mokėjimus atliekant ne elektroninėmis priemonėmis;

26.2.1.3. kasos išlaidų orderio kopija, mokėjimus atliekant grynaisiais pinigais;

26.2.2. darbo užmokesčio priskaičiavimo ir išmokėjimo žiniaraščio išrašas arba kopija.

27. Kompensacija darbo užmokesčiui išmokama ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo visų šiame punkte nurodytų dokumentų gavimo dienos.

28. Darbdavys moka likusią darbo užmokesčio dalį, nurodytą darbo sutartyje, taip pat priedus, priemokas ir kitas išmokas. 

29. Programos administravimo išlaidoms Elektrėnų savivaldybė skiria ne daugiau kaip 4 procentus darbdaviams savivaldybės kompensuojamos sumos.

30. 2021 m. planuojama laikinai įdarbinti apie 25 ieškančius darbo asmenis, galinčius dalyvauti Programoje, ir registruotus Užimtumo tarnyboje. Vidutinė mėnesio darbo vietos kaina vienam asmeniui planuojama apie 710,0 Eur (MMA su nepanaudotų atostogų kompensacija).

 

V SKYRIUS

TĘSTINUMAS IR PROGNOZĖ

 

31. Tikimasi, kad įgyvendinus 2021 metų Programą nuolatiniam darbui gali būti įdarbinti 2 asmenys.

32. Atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto savivaldybėms skiriamų lėšų valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti pagal Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktą (dalyvavimas rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones bei gyventojų užimtumo programas), prognozuojame, kad 2022–2023 metais galėsime pasiūlyti Programoje dalyvauti apie 25 ieškančius darbo asmenis per metus.

VI SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

33. Nuolatinę Programos įgyvendinimo stebėseną ir pažangos vertinimą bei tikslinimą pagal kintančias aplinkybes vykdo savivaldybės administracija ir Programos įgyvendinimo ir darbdavių atrankos komisija. Programoje dalyvaujantys darbdaviai teikia savivaldybės administracijai reikalingą informaciją apie priemonės įgyvendinimą ir rezultatų pasiekimą, nustačius pažeidimus, administracija teikia pasiūlymą Programos įgyvendinimo ir darbdavių atrankos komisijai dėl finansavimo darbdaviui nutraukimo.

34. Informaciją apie Programos priemonių vykdymą ir rodiklių pokyčius savivaldybės administracija teikia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai 4 kartus per metus (kas ketvirtį). Informaciją apie Programos įgyvendinimą (analitinę informaciją apie pasiektus rezultatus, sukurtą naudą visuomenei, kylančias problemas ir kitus svarbius teigiamus ir neigiamus aspektus) savivaldybės administracija teikia metinėje veiklos ataskaitoje.

 

VII SKYRIUS

VIEŠINIMAS

 

35. Programa ir jos rezultatai bus viešinami savivaldybės interneto svetainėje, vietinėje žiniasklaidoje. Programos rezultatų įvertinimas ir įgyvendinimo aptarimas vyks Elektrėnų savivaldybės nuolat veikiančioje Programos darbų įgyvendinimo ir darbdavių atrankos komisijoje.

_______________________