LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL SIENŲ VALDYMO IR VIZŲ POLITIKOS FINANSINĖS PARAMOS PRIEMONĖS, ĮTRAUKTOS Į INTEGRUOTO SIENŲ VALDYMO FONDĄ, BEI VIDAUS SAUGUMO FONDO TECHNINĖS PARAMOS VALDYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2023 m. sausio 23 d. Nr. 1V-35
Vilnius
Vadovaudamasi 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės, 36 straipsniu ir įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. vasario 26 d. nutarimo Nr. 164 „Dėl institucijų, atsakingų už Sienų valdymo ir vizų finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, programos ir Vidaus saugumo fondo programos valdymą ir kontrolę Lietuvoje, paskyrimo“ 2 punktą,
tvirtinu Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, bei Vidaus saugumo fondo techninės paramos valdymo taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro
2023 m. sausio 23 d. įsakymu Nr. 1V-35
SIENŲ VALDYMO IR VIZŲ POLITIKOS FINANSINĖS PARAMOS PRIEMONĖS, ĮTRAUKTOS Į INTEGRUOTO SIENŲ VALDYMO FONDĄ, BEI Vidaus saugumo fondo techninės paramos VALDYMO taisyklĖs
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, bei Vidaus saugumo fondo techninės paramos valdymo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, (toliau – SVVP) 2021–2027 m. programai ir Vidaus saugumo fondo (toliau – VSF) 2021–2027 m. programai (toliau kartu – Programos) įgyvendinti skirtos techninės paramos valdymo tvarką.
2. Programų techninė parama valdoma Taisyklių ir Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, ir Vidaus saugumo fondo 2021–2027 m. programas, tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2021 m. rugsėjo 2 d. įsakymu Nr. 1V-705 „Dėl Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, ir Vidaus saugumo fondo
2021–2027 m. programas, tvarkos aprašo patvirtinimo“, (toliau – Tvarkos aprašas) nustatyta tvarka.
3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
3.1. Išlaidų deklaracija – vadovaujančiosios ar tarpinės institucijos parengta deklaracija, kurioje pagrindžiamos techninės paramos išlaidos.
3.2. Išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentai – viešojo
pirkimo–pardavimo sutartys (toliau – pirkimo sutartys), sąskaitos, išrašytos pagal sudarytas pirkimo sutartis, dokumentai, kuriais patvirtinamas prekių pristatymas, paslaugų suteikimas ar darbų atlikimas (perdavimo–priėmimo aktai ir pan.), kelionės lapai, degalų nurašymo aktai, darbo laiko apskaitos žiniaraščiai arba kiti dokumentai, nustatantys darbuotojo darbo laiko, skirto Programoms valdyti ir kontroliuoti, proporciją, darbo užmokesčio apskaičiavimą ir išmokėjimą įrodantys dokumentai, komandiruočių išlaidas patvirtinantys dokumentai, kiti dokumentai, kuriais pagrindžiamos patirtos ir apmokėtos išlaidos (banko sąskaitos išrašai, kasos išlaidų orderiai, mokėjimo pavedimai, ataskaitos ir pan.).
3.3. Prašymas gauti techninės paramos lėšas – techninės paramos lėšų skyrimo sutartyje nustatytos formos tarpinės institucijos parengtas prašymas išmokėti SVVP ar VSF techninės paramos lėšų sumą, nustatytą techninės paramos lėšų skyrimo sutartyje, lėšų išmokėjimo grafike, ketvirčiui, dėl kurio teikiamas šis prašymas.
3.4. Techninė parama – 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės (toliau – BNR), 36 straipsnyje nurodytos priemonės, finansuojamos iš Programų lėšų.
3.5. Techninės paramos išlaidų tinkamumo finansuoti laikotarpis – išlaidos, patirtos ir apmokėtos vadovaujančiosios institucijos nuo 2021 m. sausio 1 d. iki 2029 m. gruodžio 31 d.
3.6. Techninės paramos lėšų skyrimo sutartis – dvišalė sutartis, pasirašoma tarp vadovaujančiosios ir tarpinės institucijų, kurios pagrindu tarpinei institucijai skiriamos SVVP ar VSF techninės paramos lėšos ir kurioje nustatomas jų dydis, mokėjimo ir naudojimo tvarka, atskaitomybės ir kitos sąlygos.
3.7. Tikrintojas – audito įmonė, įrašyta į Lietuvos Respublikos audito įmonių sąrašą, su kuria Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija yra sudariusi sutartį dėl techninės paramos išlaidų tinkamumo finansuoti patikros.
3.8. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos BNR, Tvarkos apraše, Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, bei Vidaus saugumo fondo projektų valdymo ir finansavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2022 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. 1V-467 „Dėl Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, bei Vidaus saugumo fondo projektų valdymo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ ir kituose Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktuose.
II SKYRIUS
TECHNINĖS PARAMOS LĖŠŲ SKYRIMAS IR NAUDOJIMAS
6. Techninės paramos lėšos skiriamos Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro įsakymu (toliau – techninės paramos lėšų skyrimo įsakymas) vadovaujantis Programomis ir atsižvelgiant į vadovaujančiosios, tarpinės ir audito institucijų techninės paramos poreikio pagrįstumą.
7. Vadovaujančioji ir audito institucijos techninės paramos lėšas naudoja įsigaliojus techninės paramos lėšų skyrimo įsakymui.
8. Tarpinė institucija techninės paramos lėšas naudoja vadovaudamasi su vadovaujančiąja institucija pasirašyta techninės paramos lėšų skyrimo sutartimi (toliau – sutartis).
10. Vadovaujančioji institucija parengia sutarties projektą ir suderina su tarpine institucija. Suderintą ir vadovaujančiosios institucijos vadovo ar jo įgalioto asmens pasirašytą ir užregistruotą bendra dokumentų registravimo tvarka sutartį vadovaujančioji institucija elektroninių ryšių priemonėmis išsiunčia tarpinei institucijai.
11. Tarpinės institucijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo turi pasirašyti sutartį ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sutarties gavimo dienos ir užregistruoti ją bendra dokumentų registravimo tvarka. Pasirašytą ir užregistruotą sutartį tarpinė institucija įkelia į Vidaus saugumo fondo bei Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, elektroninio keitimosi duomenimis sistemą (toliau – VSFSVVP IS).
14. Tarpinė institucija, prieš jos vadovui ar jo įgaliotam asmeniui pasirašant sutartį, privalo atsidaryti (arba nurodyti jau turimas) atskiras banko sąskaitas SVVP ir (ar) VSF techninės paramos lėšoms pervesti. Turimos ar atidarytos banko sąskaitos gali būti naudojamos tik su SVVP ir (ar) VSF techninės paramos lėšomis susijusioms finansinėms operacijoms vykdyti.
III SKYRIUS
TECHNINĖS PARAMOS IŠLAIDŲ TINKAMUMAS
15. Tinkamomis finansuoti išlaidomis gali būti pripažįstamos tik tokios techninės paramos išlaidos, kurios atitinka šias sąlygas:
15.1. yra patirtos vadovaujančiosios, tarpinės ar audito institucijos, atitinkamai atliekant joms priskirtas Programų valdymo ir kontrolės funkcijas;
15.2. išlaidos, patirtos ir apmokėtos tinkamu laikotarpiu, t. y. techninės paramos išlaidų tinkamumo finansuoti laikotarpiu;
15.3. išlaidos yra faktiškai patirtos, t. y. sąlygotos faktiškai įvykusios ūkinės operacijos, pagrįstos išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentais;
15.4. išlaidas turi būti įmanoma identifikuoti ir patikrinti, t. y. Programų lėšomis apmokamos Taisyklių 16 punkte nurodytos Programas valdančių ir kontroliuojančių institucijų techninės paramos išlaidos turi būti traukiamos į apskaitą atitinkamai šių institucijų apskaitos sistemoje, vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių finansinę apskaitą, nuostatomis, ir traukiamos į apskaitą taip, kad jas būtų įmanoma atskirti nuo kitų išlaidų, nesusijusių su Programų valdymo ir kontrolės funkcijomis;
15.5. pridėtinės vertės mokestis pripažįstamas tinkamomis finansuoti išlaidomis, jei laikomasi šių sąlygų:
15.5.1. išlaidų deklaraciją teikiančios institucijos vadovas arba jo įgaliotas asmuo ir apskaitą tvarkantis asmuo savo parašais patvirtina, kad pridėtinės vertės mokesčio, įtraukto į išlaidų deklaraciją, neturi teisės susigrąžinti;
16. Gali būti finansuojamos šios techninės paramos išlaidos:
16.1. darbo užmokesčio valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, kurių darbo laikas skiriamas SVVP ir (ar) VSF programoms (-ai) valdyti ir kontroliuoti, (toliau – darbuotojas (-ai)) išlaidos pagal faktiškai dirbtą laiką, užfiksuotą darbo laiko, skirto SVVP ir (ar) VSF programoms (-ai) valdyti ir kontroliuoti, apskaitos žiniaraščiuose arba kituose dokumentuose, nustatančiuose darbuotojo darbo laiko, dirbto su SVVP ir (ar) VSF programomis (-a), proporciją (darbo užmokesčio išlaidos gali apimti apskaičiuotą darbo užmokestį, vienkartines pinigines ir kitas su darbo santykiais susijusias išmokas), darbdavio mokamos socialinio draudimo įmokos ir įmokos į Garantinį fondą, pašalpos ir kitos su darbo santykiais susijusios išlaidos, nustatytos Lietuvos Respublikos teisės aktuose (toliau – darbo užmokesčio išlaidos); darbuotojų, kurių ne visos atliekamos funkcijos susijusios su SVVP ir (ar) VSF programų (-os) valdymu ir kontrole, darbo užmokesčio išlaidos iš techninės paramos lėšų finansuojamos vadovaujantis įstaigos vadovo ar jo įgalioto asmens priimtu teisės aktu, kuriame nustatytas darbuotojų pareigybių funkcijų susiejimas su SVVP ir (ar) VSF programų (-os) valdymu ir (ar) kontrole;
16.2. išlaidos, susijusios su Programų, veiksmų arba projektų rengimu, atranka, vertinimu, valdymu ir stebėsena;
16.5. išlaidos, susijusios su informacija apie Programas, veiksmus arba projektus, tokios informacijos sklaida ir skaidrumu, įskaitant išlaidas, patiriamas taikant BNR 46 ir 49 straipsnius, ir išlaidas kampanijoms, skirtoms informuoti apie Programų tikslus ir geriau su jomis supažindinti, rengiamoms valstybėje;
16.6. išlaidos, skirtos BNR, 2021 m. liepos 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1148, kuriuo sukuriama sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonė, įtraukta į Integruoto sienų valdymo fondą (toliau – Reglamentas Nr. 2021/1148) ir 2021 m. liepos 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1149, kuriuo nustatomas Vidaus saugumo fondas (toliau – Reglamentas Nr. 2021/1149) vykdymui, stebėsenai ir vertinimui reikalingoms kompiuterizuotoms sistemoms įsigyti, įdiegti ir prižiūrėti;
16.7. išlaidos, skirtos stebėsenos komiteto ir darbo grupių posėdžiams, susijusiems su veiksmų įgyvendinimu; įskaitant išlaidas ekspertams ir kitiems stebėsenos komiteto ir darbo grupių posėdžių dalyviams ir įskaitant trečiųjų šalių dalyvius, kai jų dalyvavimas būtinas siekiant veiksmingai įgyvendinti Programas, veiksmus arba projektus;
16.8. išlaidos BNR, Reglamentui Nr. 2021/1148 ir Reglamentui Nr. 2021/1149 įgyvendinti reikalingiems administraciniams gebėjimams stiprinti;
16.9. patalpų nuomos, nusidėvėjimo, eksploatavimo, draudimo, remonto ir kitos išlaidos, (išskyrus patalpose atliekamo kapitalinio remonto ir rekonstravimo išlaidas), kitos susijusios veiklos išlaidos, kai tokios patalpos būtinos veiksmingam Programų valdymo ir kontrolės funkcijų atlikimui užtikrinti, ir tik ta išlaidų dalis, kuri pagrįstai susijusi su nurodytų funkcijų atlikimu;
16.10. turto įsigijimo išlaidos (išskyrus patalpų ir transporto priemonių įsigijimo išlaidas), nuomos, eksploatavimo, draudimo, remonto ir kitos susijusios išlaidos, taip pat biuro prekių, telekomunikacijų, pašto paslaugų, kitų paslaugų ir priemonių įsigijimo ir nuomos išlaidos, kai šios prekės ir paslaugos būtinos veiksmingam Programų valdymo ir kontrolės funkcijų atlikimui užtikrinti, ir tik ta išlaidų dalis, kuri pagrįstai susijusi su nurodytų funkcijų atlikimu;
16.11. transporto priemonių nuomos, nusidėvėjimo, eksploatavimo, draudimo, remonto ir kitos išlaidos, kurios būtinos veiksmingam Programų valdymo ir kontrolės funkcijų atlikimui užtikrinti, ir tik ta išlaidų dalis, kuri pagrįstai susijusi su Programų valdymo funkcijų atlikimu;
IV SKYRIUS
TECHNINĖS PARAMOS IŠLAIDŲ APMOKĖJIMAS IR APSKAITA
17. Tarpinė institucija, atsižvelgdama į sutartyje nustatytą SVVP ir (ar) VSF techninės paramos lėšų išmokėjimo grafiką, kiekvieną einamųjų metų ketvirtį teikia vadovaujančiajai institucijai sutartyje nustatyta tvarka ir nustatytos formos prašymus gauti techninės paramos lėšas. Avansas mokamas vadovaujantis sutartyje nustatytomis sąlygomis ir tvarka.
18. Vadovaujančioji institucija ne vėliau kaip per 7 darbo dienas nuo prašymo gauti techninės paramos lėšas gavimo dienos sutikrina prašyme gauti techninės paramos lėšas nurodytus duomenis su sutartyje nustatytomis lėšų mokėjimo tarpinei institucijai sąlygomis ir:
18.1. jeigu prašymas gauti techninės paramos lėšas yra tinkamai parengtas, Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 „Dėl Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka pateikia Lietuvos Respublikos finansų ministerijai mokėjimo paraišką dėl sutartyje numatytos SVVP ir (ar) VSF techninės paramos lėšų dalies išmokėjimo tarpinei institucijai. Vadovaujančioji institucija, gavusi per Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemą informaciją apie mokėjimo paraiškų apmokėjimą, apskaitoje registruoja išankstinius apmokėjimus;
18.2. jeigu turi pastabų dėl pateikto prašymo gauti techninės paramos lėšas, elektroninių ryšių priemonėmis informuoja tarpinę instituciją apie sutikrinimo metu nustatytus trūkumus ir prašo per vadovaujančiosios institucijos nustatytą terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 3 darbo dienos ir ilgesnis kaip 5 darbo dienos, šiuos trūkumus pašalinti; kai tarpinė institucija trūkumus ištaiso, vadovaujančioji institucija prašymą gauti techninės paramos lėšas nagrinėja iš naujo Taisyklių 18 punkte nustatyta tvarka.
19. Vadovaujančioji institucija, pasibaigus kalendoriniam ketvirčiui, iki kito ketvirčio pirmojo mėnesio paskutinės darbo dienos teikia tikrintojui vadovaujančiosios ir audito institucijų patirtų per ataskaitinį kalendorinį ketvirtį ir apmokėtų techninės paramos išlaidų deklaracijas ir išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentų kopijas.
Tarpinė institucija, pasibaigus kalendoriniam ketvirčiui, iki kito ketvirčio pirmojo mėnesio paskutinės darbo dienos teikia tikrintojui tarpinės institucijos patirtų per ataskaitinį kalendorinį ketvirtį ir apmokėtų techninės paramos išlaidų deklaraciją ir išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentų kopijas.
20. Tikrintojas ne vėliau kaip per 45 darbo dienas nuo Taisyklių 19 punkte nurodytų dokumentų gavimo iš vadovaujančiosios ir tarpinės institucijų dienos šiuos dokumentus išnagrinėja, įvertina išlaidų tinkamumą ir teikia atitinkamai vadovaujančiajai ir tarpinei institucijoms raštu arba elektroninių ryšių priemonėmis savo išvadas dėl išlaidų tinkamumo finansuoti, kuriose nurodomos tinkamos ir netinkamos finansuoti išlaidos (išvadų dėl audito ir tarpinės institucijos išlaidų tinkamumo finansuoti kopijos kartu su deklaracijų kopijomis be priedų pateikiamos vadovaujančiajai institucijai).
21. Jeigu tikrintojas negali įvertinti patirtų išlaidų dėl vadovaujančiosios ar tarpinės institucijų pateiktų dokumentų netinkamo parengimo ar išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentų trūkumo, jis raštu ir (arba) elektroniniu paštu informuoja vadovaujančiąją ar tarpinę instituciją apie patikrinimo metu nustatytus trūkumus ir prašo atitinkamai vadovaujančiąją ar tarpinę instituciją per tikrintojo nustatytą terminą pašalinti trūkumus ir (ar) pateikti papildomą informaciją (šiam laikotarpiui tikrintojui pratęsiamas ir išlaidų deklaracijos bei išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentų nagrinėjimo terminas). Trūkumų šalinimo ir (ar) papildomos informacijos pateikimo terminas turi būti ne trumpesnis kaip 3 darbo dienos ir ne ilgesnis kaip 10 darbo dienų, jeigu tikrintojas ir vadovaujančioji ar tarpinė institucija bendru sutarimu nenusprendžia kitaip.
22. Tikrintojas, gavęs vadovaujančiosios, audito ar tarpinės institucijos galutinę išlaidų deklaraciją, atlieka techninės paramos išlaidų panaudojimo patikrą vietoje.
23. Vadovaujančioji institucija, gavusi iš tikrintojo išvadą dėl išlaidų tinkamumo, kurioje nurodytos vadovaujančiosios ar audito institucijos netinkamos finansuoti išlaidos (netinkamos finansuoti išlaidos yra tokios išlaidos, kurios neatitinka Taisyklių 15 punkto reikalavimų), netinkamų išlaidų sumą padengia iš Vidaus reikalų ministerijos atitinkamiems metams skirtų valstybės biudžeto asignavimų.
24. Tarpinė institucija, gavusi iš tikrintojo išvadą dėl išlaidų tinkamumo finansuoti, kurioje nurodytos tarpinės institucijos netinkamos finansuoti išlaidos, netinkamų finansuoti išlaidų sumą padengia iš viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros atitinkamiems metams skirtų valstybės biudžeto asignavimų.
25. Tarpinė institucija ne vėliau kaip per 7 darbo dienas nuo galutinės išvados dėl išlaidų tinkamumo finansuoti pagal sutartį gavimo dienos privalo vadovaujančiajai institucijai grąžinti bendros gautos pagal sutartį avanso sumos ir pripažintų tinkamomis išlaidų sumos skirtumą, palūkanas, gautas už SVVP ir (ar) VSF techninės paramos lėšų disponavimą banko sąskaitose, kitas vadovaujančiosios institucijos nurodytas grąžintinas sumas.
26. Vadovaujančioji institucija, vadovaudamasi viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartais, panaudotų techninės paramos išlaidų apskaitą tvarko taip:
26.1. vadovaujančiosios ir audito institucijų (asignavimų valdytoja – Vidaus reikalų ministerija) techninės paramos išlaidas pripažįsta sąnaudomis ir registruoja apskaitoje pagal išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus;
26.2. tarpinės institucijos patirtų ir tinkamomis pripažintų techninės paramos išlaidų suma mažina išankstinius apmokėjimus ir registruoja finansavimo sumų perdavimą, remdamasi tikrintojo išvada dėl išlaidų tinkamumo finansuoti ir tarpinės institucijos parengta išlaidų deklaracija pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius.
V SKYRIUS
PAŽEIDIMŲ DĖL TARPINĖS INSTITUCIJOS TECHNINĖS PARAMOS LĖŠŲ PANAUDOJIMO ADMINISTRAVIMAS
27. Pažeidimas, įskaitant sukčiavimą (toliau – pažeidimas), gali būti įtariamas, kai tarpinė institucija:
27.1. naudodama techninės paramos lėšas, pažeidžia ES ir (ar) Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus tiek, kiek jie yra susiję su techninės paramos panaudojimu;
27.2. atlikdama prekių, paslaugų ar darbų pirkimus, pažeidžia Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą ar kitus teisės aktus, kuriuose reglamentuojami pirkimai;
27.3. nesudaro sąlygų ar neleidžia asmenims, turintiems teisę audituoti ir kontroliuoti, atlikti patikrą vietoje dėl techninės paramos lėšų panaudojimo;
27.4. nevykdo sutarties sąlygų, kuriose tarpinei institucijai nustatyta pareiga tvarkyti apskaitą taip, kad apskaitos informacija būtų tinkama, objektyvi ir palyginama, pateikiama laiku ir išsami, kad vadovaujančioji institucija panaudotų techninės paramos lėšų išlaidų apskaitą galėtų tvarkyti taip, kaip numatyta Taisyklių 26 punkte;
28. Tikrintojas ar audito institucija, įtarę pažeidimą ir (ar) gavę informacijos apie įtariamus pažeidimus iš Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Europos Komisijos, Europos Audito Rūmų, Europos kovos su sukčiavimu tarnybos, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba), Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos, Viešųjų pirkimų tarnybos ir kitų šaltinių, šią informaciją per 5 darbo dienas nuo informacijos gavimo dienos elektroninių ryšių priemonėmis pateikia vadovaujančiajai institucijai.
29. Vadovaujančioji institucija, įtarusi arba gavusi informacijos apie aplinkybes, sudarančias prielaidą įtarti esant pažeidimą, apibrėžtą Taisyklių 27 punkte, atlieka įtariamo pažeidimo tyrimą ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo įtariamo pažeidimo užregistravimo dienos VSFSVVP IS. Tais atvejais, kai reikia kreiptis į kitas institucijas ir (ar) tarpinę instituciją dėl papildomos informacijos, įtariamo pažeidimo tyrimas užbaigiamas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo papildomos informacijos gavimo.
30. Įtariamo pažeidimo tyrimo metu vadovaujančioji institucija vertina tarpinės institucijos ir Taisyklių 28 punkte nurodytų šaltinių pateiktą informaciją, duomenis ir dokumentus, gali atlikti patikrą vietoje, prašyti paaiškinti įtariamo pažeidimo aplinkybes, kreiptis į kitas institucijas (pvz., Viešųjų pirkimų tarnybą ir kt.) su prašymu pateikti išvadas, paaiškinimus apie įtariamo pažeidimo aplinkybes ir informaciją, susijusią su atliekamu pažeidimo tyrimu, ir (ar) atlikti kitus veiksmus, kuriais siekiama ištirti įtariamą pažeidimą. Vadovaujančioji institucija įtariamo pažeidimo tyrimo metu privalo atlikti techninės paramos patikrą vietoje, kai dokumentus, atliktus darbus, pristatytas prekes ir (ar) kitas tyrimui reikšmingas aplinkybes galima įvertinti tik patikros vietoje metu. Techninės paramos patikrą vietoje vadovaujančioji institucija atlieka Taisyklių VI skyriuje nustatyta tvarka.
31. Vadovaujančiosios institucijos išvadoje dėl pažeidimo tyrimo nurodomos su nustatytu pažeidimu susijusios faktinės aplinkybės, netinkamų finansuoti išlaidų suma, pažeistos Taisyklių ir sutarties nuostatos. Nenustačius pažeidimo, vadovaujančioji institucija išvadą pagrindžia nustatytomis faktinėmis aplinkybėmis ir teisės aktų nuostatomis.
32. Išvada dėl pažeidimo tyrimo turi būti pagrįsta įrodymais. Įrodymai atliekant pažeidimo tyrimą yra teisės aktuose nustatyta tvarka gauti duomenys, kuriais patvirtinamos arba paneigiamos aplinkybės, turinčios reikšmės tinkamam pažeidimo nustatymui. Dokumentai, turintys reikšmės pažeidimui tirti, nagrinėti ir naudojami kaip įrodymų šaltinis, yra vadovaujančiosios ir tarpinės institucijų bei kitų juridinių ar fizinių asmenų veiklos procese užfiksuota informacija, neatsižvelgiant į tai, koks yra jos pateikimo būdas, forma ir laikmena, galinti padėti atskleisti pažeidimą ir su juo susijusias aplinkybes.
33. Neturintys finansinių pasekmių įtariami pažeidimai, kurie neturi nusikalstamos veikos požymių ir gali būti ištaisomi prieš išmokant lėšas tarpinei institucijai, tiriami, nustatomi ir ištaisomi laikantis proporcingumo principo, t. y. jeigu vadovaujančioji institucija, atlikusi įtariamo pažeidimo tyrimą, nustato pažeidimą, kurį, jos nuomone, galima ištaisyti, ji ne vėliau kaip per 5 darbo dienas elektroninių ryšių priemonėmis informuoja tarpinę instituciją apie nustatytą pažeidimą ir nustato tarpinei institucijai terminą, per kurį nustatytas pažeidimas turi būti ištaisytas ir apie atliktus veiksmus elektroninių ryšių priemonėmis informuota vadovaujančioji institucija. Šis terminas negali būti trumpesnis kaip 7 darbo dienos ir ilgesnis kaip 20 darbo dienų, išskyrus atvejus, kai dėl objektyvių aplinkybių (pavyzdžiui, kreipimosi į kitas institucijas dėl papildomos informacijos) įtariamas pažeidimas negali būti ištaisytas per 20 darbo dienų, tačiau visais atvejais pažeidimas negali būti taisomas ilgiau kaip 25 darbo dienas. Su įtariamu pažeidimu susijusių išlaidų pripažinimas tinkamomis finansuoti laikinai, kol bus ištaisytas įtariamas pažeidimas ar bus baigtas įtariamo pažeidimo tyrimas ir priimtas (-i) Taisyklių 42 punkte nurodytas (-i) sprendimas (-ai) dėl pažeidimo, taip pat tais atvejais, kai vadovaujančioji institucija gauna informacijos apie pradėtą ikiteisminį tyrimą, susijusį su technine parama, sustabdomas, jeigu vadovaujančioji institucija mano, kad jų pripažinimas tinkamomis finansuoti gali padaryti žalos ES ir (ar) Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui arba turės neigiamą įtaką dėl nustatyto pažeidimo pripažintų netinkamomis finansuoti techninės paramos išlaidų grąžinimui.
34. Tuo atveju, kai Europos Audito Rūmai, Europos Komisija, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė ar audito institucija nustato pažeidimą ir pripažįsta netinkamomis finansuoti išlaidas, įtariamo pažeidimo tyrimas nebeatliekamas – vadovaujančioji institucija priima sprendimą Taisyklių 42 punkte nustatyta tvarka.
35. Apie pradėtą įtariamo pažeidimo, kurio, vadovaujančiosios institucijos nuomone, ištaisyti nebus galima, tyrimą, vadovaujančioji institucija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo pradžios elektroninių ryšių priemonėmis informuoja tarpinę instituciją.
36. Jeigu vadovaujančioji institucija nustato pažeidimą, kurio, jos nuomone, ištaisyti neįmanoma arba per nustatytą laiką pažeidimai nepašalinami, vadovaujančioji institucija priima vieną iš Taisyklių 42 punkte nurodytų sprendimų.
37. Vadovaujančioji institucija, atsižvelgdama į įtariamo pažeidimo pobūdį, apskaičiuoja netinkamų finansuoti išlaidų dydį:
37.1. atitinkantį su pažeidimu susijusią techninės paramos išlaidų sumą, jei ją galima tiesiogiai nustatyti;
37.2. atitinkantį su pažeidimu susijusių techninės paramos išlaidų dalį, jei su pažeidimu susijusių išlaidų negalima tiesiogiai nustatyti. Nustačius su pirkimu susijusį pažeidimą, vadovaujamasi Europos Komisijos 2019 m. gegužės 14 d. sprendimu Nr. C(2019) 3452, kuriuo nustatomos su Sąjungos finansuotomis išlaidomis susijusių finansinių pataisų, kurias reikia atlikti dėl taikytinų viešųjų pirkimų taisyklių nesilaikymo, nustatymo gairės.
38. Jei, vadovaujančiajai institucijai atlikus pažeidimo tyrimą, paaiškėja, kad padarytoje veikoje yra nusikaltimo ar baudžiamojo nusižengimo, finansinio ar korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių, vadovaujančioji institucija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tokios informacijos paaiškėjimo dienos raštu informuoja atitinkamai Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą, jeigu įtariama nusikalstama veika, susijusi su neteisėtu lėšų gavimu ir (ar) panaudojimu, arba Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, jeigu įtariama korupcinio pobūdžio nusikalstama veika, susijusi su neteisėtu lėšų gavimu ir (ar) panaudojimu, kartu pateikdama jai visą su pažeidimu susijusią informaciją ir dokumentų kopijas. Tais atvejais, kai vadovaujančioji institucija gauna informacijos apie pradėtą ikiteisminį tyrimą, susijusį su technine parama, techninės paramos lėšų išmokėjimas gali būti laikinai, kol bus baigtas ikiteisminis tyrimas, sustabdomas.
39. Jeigu vadovaujančioji institucija įtaria sisteminį pažeidimą ir (ar) gauna informacijos apie įtariamą sisteminį pažeidimą, ji peržiūri visą su įtariamu sisteminiu pažeidimu susijusią informaciją ir dokumentus, įvertina, ar yra įtariami sisteminiai techninės paramos panaudojimo pažeidimai ir, juos nustačiusi, atlieka įtariamo pažeidimo tyrimą.
40. Jeigu sisteminį pažeidimą nustato audito institucija, vadovaujančioji institucija peržiūri visą su įtariamu sisteminiu pažeidimu susijusią informaciją ir dokumentus, įvertina, ar gali būti audito institucijos nustatytas techninės paramos panaudojimo pažeidimas ir, jį įtarusi, atlieka įtariamo pažeidimo tyrimą.
41. Sprendimą dėl audito institucijos nustatyto sisteminio pažeidimo priima vadovaujančioji institucija Taisyklių 42 punkte nustatyta tvarka.
42. Vadovaujančioji institucija, atlikusi įtariamo pažeidimo tyrimą, ir nustačiusi pažeidimą, kurio ištaisyti neįmanoma, arba gavusi audito ataskaitą, jei pažeidimą nustatė Europos Audito Rūmai, Europos Komisija, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė ar audito institucija, ir vadovaudamasi Finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gegužės 30 d. nutarimu Nr. 590 „Dėl Finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų grąžinimo į LR valstybės biudžetą taisyklių patvirtinimo“, (toliau – Finansinės paramos grąžinimo taisyklės) ne vėliau kaip per 20 darbo dienų priima sprendimą:
42.2. taikyti vadovaujančiosios institucijos parinktą finansinės pataisos procentą, sumažinti techninės paramos lėšų sumą ir (ar) pareikalauti grąžinti sumokėtų techninės paramos lėšų dalį;
43. Vadovaujančioji institucija, apie įtariamo pažeidimo tyrimo rezultatus elektroninių ryšių priemonėmis pateikdama išvadą dėl pažeidimo tyrimo, informuoja tikrintoją ir tarpinę instituciją ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos.
44. Paaiškėjus naujų aplinkybių, kurios nebuvo įvertintos pažeidimo tyrimo metu, pažeidimo tyrimas gali būti atliekamas iš naujo ir atsižvelgiant į jo rezultatus atitinkamai gali būti parengta nauja vadovaujančiosios institucijos išvada dėl pažeidimo tyrimo ir sprendimas. Atnaujintas pažeidimo tyrimas atliekamas ir vadovaujančiosios institucijos išvada dėl pažeidimo tyrimo bei vadovaujančiosios institucijos sprendimas priimamas ir apie jį pranešama šiame Taisyklių skyriuje nustatyta tvarka.
45. Tarpinė institucija, gavusi vieną iš Taisyklių 42 punkte nurodytų sprendimų, privalo per sprendime nustatytą terminą įvykdyti sprendime išvardytus reikalavimus ir apie jų įvykdymą elektroninių ryšių priemonėmis informuoti vadovaujančiąją instituciją.
46. Vadovaujantis Finansinės paramos grąžinimo taisyklėmis, grąžintinos lėšos gali būti grąžinamos vadovaujančiajai institucijai išskaičiuojant jas iš sumos, mokėtinos pagal tarpinės institucijos pateiktą ir (arba) kitą (-us) teikiamą (-us) prašymą (-us) gauti techninės paramos lėšas (tokiu atveju keičiama sutartis) arba tarpinei institucijai pervedant jas į vadovaujančiosios institucijos sprendime dėl lėšų grąžinimo nurodytą kredito įstaigos sąskaitą (-as). Konkretus lėšų grąžinimo būdas, terminai ir kita, vadovaujančiosios institucijos nuomone, svarbi informacija yra nurodoma vadovaujančiosios institucijos sprendime dėl lėšų grąžinimo.
47. Kai sprendimas dėl lėšų grąžinimo priimamas iki pateikiant ar pateikus galutinį prašymą gauti techninės paramos lėšas, vadovaujančioji institucija turi užtikrinti, kad šios grąžintinos lėšos būtų išskaičiuotos iš pagal galutinį prašymą gauti techninės paramos lėšas mokėtinos sumos. Jei pagal galutinį prašymą gauti techninės paramos lėšas tarpinei institucijai mokėtinos sumos nepakanka, likusią grąžintinų lėšų sumą tarpinė institucija turi pervesti į sprendime dėl lėšų grąžinimo nurodytą kredito įstaigos sąskaitą.
VI SKYRIUS
TECHNINĖS PARAMOS PATIKRA VIETOJE
49. Vadovaujančioji institucija techninės paramos patikrą vietoje gali atlikti įtariamo pažeidimo tyrimo metu. Kai dokumentus, atliktus darbus, pristatytas prekes ir (ar) kitas tyrimui reikšmingas aplinkybes galima įvertinti tik patikros vietoje metu, vadovaujančioji institucija techninės paramos patikrą vietoje atlikti privalo.
50. Patikrą vietoje turi atlikti ne mažiau kaip 2 vadovaujančiosios institucijos atstovai, iš anksto, bet ne mažiau kaip likus 3 darbo dienoms iki techninės paramos patikros vietoje atlikimo, informuojant tarpinę instituciją elektroninių ryšių priemonėmis.
51. Jei išankstinis tarpinės institucijos informavimas apie techninės paramos patikrą vietoje gali turėti neigiamą įtaką patikros vietoje rezultatams, vadovaujančioji institucija techninės paramos patikrą vietoje gali atlikti prieš tai iš anksto neinformavusi tarpinės institucijos.
52. Techninės paramos patikros vietoje metu tikrinama, ar:
52.1. tarpinės institucijos techninės paramos išlaidų deklaracijose nurodyti duomenys yra teisingi ir atitinka tikrovę;
52.2. įsigytos prekės ir (ar) suteiktos paslaugos, atlikti darbai tinkamai įvykdyti pagal pasirašytą pirkimo–pardavimo sutartį;
52.3. įsigytos prekės ar turtas įtraukti į finansinę apskaitą ir atitinka deklaruojamų išlaidų sumą;
53. Atlikdami patikrą vietoje, vadovaujančiosios institucijos atstovai VSFSVVP IS pildo techninės paramos patikros vietoje lapą, kurį ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo patikros vietoje atlikimo dienos elektroninių ryšių priemonėmis pateikia tarpinei institucijai.
54. Patikros vietoje metu nustačiusi neatitikimų, kurie gali būti ištaisyti, vadovaujančioji institucija suformuluoja reikalavimus tarpinei institucijai ir nustato terminą, per kurį šie reikalavimai turi būti įvykdyti. Apie reikalavimų įvykdymą tarpinė institucija turi elektroninių ryšių priemonėmis pranešti vadovaujančiajai institucijai per jos nustatytą terminą.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
55. Turtas, įsigytas SVVP ir (ar) VSF techninės paramos lėšomis, įtraukiamas į jį įsigijusios institucijos apskaitą.
56. Visos prekės, paslaugos ar darbai, kuriems įsigyti naudojamos techninės paramos lėšos, privalo būti perkami vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymu.