Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KOMPENSACIJŲ NEPRIKLAUSOMYBĖS GYNĖJAMS, NUKENTĖJUSIEMS NUO 1991 M. SAUSIO 11–13 D. IR PO TO VYKDYTOS SSRS AGRESIJOS, BEI JŲ ŠEIMOMS ĮSTATYMO NR. I-954 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-286(2)

 

2018 m. vasario 21 d. Nr. 171

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2018 m. sausio 17 d. sprendimo
Nr. SV-S-555 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

Nepritarti Lietuvos Respublikos kompensacijų nepriklausomybės gynėjams, nukentėjusiems nuo 1991 m. sausio 11–13 d. ir po to vykdytos SSRS agresijos, bei jų šeimoms įstatymo Nr. I-954 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-286(2) (toliau – Įstatymo projektas) dėl šios priežasties:

Įstatymo projektu siūloma nustatyti nepriklausomybės gynėjams, nukentėjusiems nuo 1990 m. sausio 11–13 d. ir po to vykdytos SSSR agresijos, bei jų šeimoms kompensaciją už socialinio būsto nuomą. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad toks siūlymas teikiamas „įvertinus tai, kad dalis šių žmonių, neturėdami savo būsto ir neišgalėdami jo įsigyti, gyvena dažniausiai savivaldybės suteiktuose socialiniuose būstuose, privalėdami susimokėti būsto nuomos mokestį. Pagal šiandien galiojančių teisės aktų nuostatas, šios išlaidos nekompensuojamos. Jo nesant, rimtų sveikatos problemų ar sunkią negalią turintys žmonės, pragyvenantys iš itin skurdžių pajamų, dėl savo sunkios materialinės padėties ir nuolat brangstančio pragyvenimo itin sunkiai verčiasi.“ Pažymėtina, kad parama būstui išsinuomoti yra reguliuojama Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatyme (toliau – Paramos įstatymas). Ši parama grindžiama objektyviais kriterijais, vadovaujantis lygiateisiškumo ir socialinio teisingumo principais – užtikrinant asmenų ir šeimų lygybę bei įvertinus jų turimą turtą, gaunamas pajamas ir kitus su asmens ir šeimos socialine padėtimi susijusius veiksnius. Be to, pagal Paramos įstatymą, savivaldybių tarybos turi teisę ne tik sumažinti socialinio būsto nuomos mokestį, bet ir nuo jo atleisti, jeigu asmens (šeimos narių) už kalendorinius metus deklaruotos pajamos, tenkančios vienam asmeniui per mėnesį, neviršija 1 valstybės remiamų pajamų dydžio. Atsižvelgiant į tai, Įstatymo projektu teikiamas siūlymas vertintinas kaip perteklinis.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, vykdydama Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 167 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano patvirtinimo“, 4.3.3 darbo 10 priemonę „Valstybinių pensijų sistemos sistemiškas įvertinimas ir pasiūlymų dėl jos tobulinimo pateikimas“, numato 2018 m. II ketvirtį sistemiškai peržiūrėti valstybinių pensijų reglamentavimą ir Lietuvos Respublikos Seimui pateikti pasiūlymus dėl valstybinių pensijų skyrimo bei mokėjimo reguliavimo pakeitimų. Nukentėjusiųjų asmenų valstybinės pensijos yra viena iš socialinių garantijų, teikiamų nepriklausomybės gynėjams, nukentėjusiems nuo 1990 m. sausio 11–13 d. ir po to vykdytos SSSR agresijos. Todėl klausimas dėl papildomų socialinių garantijų suteikimo vienai nukentėjusiųjų asmenų valstybinių pensijų gavėjų grupei turėtų būti svarstomas Lietuvos Respublikos Seimui priėmus sprendimus dėl valstybinių pensijų reformos bei sistemiškai įvertinus valstybės teikiamas socialines garantijas ir kitoms asmenų grupėms – asmenims, nukentėjusiems nuo 1939–1990 m. okupacijų, pasipriešinimo 1940–1990 metų okupacijoms dalyviams.

 

 

 

Finansų ministras,

pavaduojantis Ministrą Pirmininką                                                 Vilius Šapoka

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras                                            Linas Kukuraitis