LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS VIRŠININKAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS KONTROLINIŲ PIRKIMŲ ATLIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2023 m. spalio 31 d. Nr. 11V-205-(1.2)

Vilnius

 

 

Įgyvendinant Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo Nr. I-1452 2, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 38 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo 3 straipsnį:

1. T v i r t i n u   Lietuvos metrologijos inspekcijos kontrolinių pirkimų atlikimo tvarkos aprašą (toliau – Aprašas) (pridedama).

2. P a v e d u:

2.1. Rytų regiono ir Vakarų regiono skyrių valstybės tarnautojus vadovautis Apraše įtvirtintomis nuostatomis

2.2. Teisinės metrologijos skyriui paskelbti šį įsakymą Teisės aktų registre;

2.3. Bendrųjų reikalų skyriui paskelbti šį įsakymą Lietuvos metrologijos inspekcijos interneto svetainėje.

 

 

 

Viršininkas                                                                                                                    Vaidas Gricius

 

PATVIRTINTA

Lietuvos metrologijos inspekcijos

viršininko 2023 m. spalio 31 d.

įsakymu Nr. 11V-205-(1.2)

 

LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS KONTROLINIŲ PIRKIMŲ ATLIKIMO TVARKOS APRAŠAS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos metrologijos inspekcijos kontrolinių pirkimų atlikimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Lietuvos metrologijos inspekcijos (toliau – Inspekcija) atliekamų kontrolinių pirkimų, vykdant parduodamų sveriamų, skaičiuojamų, matuojamų ar dozuojamų prekių kiekio kontrolę, organizavimo, atlikimo ir rezultatų įforminimo bei lėšų, skirtų kontroliniams pirkimams, panaudojimo tvarką.

2. Aprašas parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 33 straipsnio 12 dalies ir Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo 26 straipsnio 1 dalies 6 punkto bei Planinių ir neplaninių ūkio subjektų ir paskirtųjų įstaigų veiklos patikrinimų taisyklių (toliau – Taisyklės), patvirtintų Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko 2022 m. gegužės 10 d. įsakymu Nr. 11V-97-(1.2) „Dėl planinių ir neplaninių ūkio subjektų ir paskirtųjų įstaigų veiklos patikrinimų taisyklių patvirtinimo“, nuostatas.

3. Atliekamų kontrolinių pirkimų tikslas – įvertinti, ar parduodant sveriamas, skaičiuojamas, matuojamas ar dozuojamas prekes, laikomasi teisinės metrologijos srities teisės aktų nustatytų reikalavimų.

4. Apraše vartojamos sąvokos:

4.1 Kontrolinis pirkimassveriamų, skaičiuojamų, matuojamų ar dozuojamų prekių (toliau – prekės) pirkimas, vykdomas Inspekcijos įgaliotų pareigūnų atliekant ūkio subjekto veiklos patikrinimą prekybos vietoje, kurio tikslas – nustatyti, ar ūkio subjektas parduoda prekes laikydamasis metrologijos srities teisės aktų nustatytų reikalavimų.

4.2. Kontrolinio pirkimo pažyma – kontrolinio pirkimo faktą ir rezultatus įrodantis dokumentas, kuris yra Metrologijos srities teisės aktų laikymosi patikrinimo akto priedas.

5. Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Viešojo administravimo įstatyme, Metrologijos įstatyme ir Taisyklėse.

 

 

II SKYRIUS

KONTROLINIŲ PIRKIMŲ ORGANIZAVIMAS

 

6. Kontrolinis (-iai) pirkimas (-ai) gali būti atliekamas (-i) vykdant ūkio subjektų neplaninį patikrinimą.

7Sprendimą atlikti neplaninio patikrinimo metu kontrolinį pirkimą priima Inspekcijos viršininkas ar jo įgaliotas asmuo Taisyklių nustatyta tvarka.

8. Inspekcijos viršininkas arba jo įgaliotas asmuo, išrašo vieną pavedimą  ne mažiau kaip dviem įgaliotiems pareigūnams atlikti neplaninį patikrinimą, kurio metu bus atliekamas kontrolinis pirkimas. Pavedimas neplaniniam patikrinimui, kurio metu bus atliekamas kontrolinis pirkimas, išrašomas esant Viešojo administravimo įstatymo 33 straipsnio 13 dalyje numatytiems pagrindams.

9. Neplaninio patikrinimo, kurio metu bus atliekamas kontrolinis pirkimas, pavedimas turi atitikti Taisyklių patvirtintą formą.

10. Prieš išrašant Neplaninio patikrinimo, kurio metu bus atliekamas kontrolinis pirkimas, pavedimą, pavedimą išrašantis asmuo, aptaria kontrolinio pirkimo tikslą, objektą ir apimtis su įgaliotais pareigūnais, kuriems bus pavesta atlikti kontrolinį pirkimą:

10.1. numato kontrolinio pirkimo apimtį ir būtinų lėšų, reikalingų kontroliniam pirkimui atlikti, sumą;

10.2. parenka matavimo priemones ir procedūras, kuriomis bus patikrintas kontrolinio pirkimo metu nupirktų prekių kiekis;

10.3 rašo tarnybinį pranešimą dėl lėšų poreikio neplaninio patikrinimo metu kontrolinio pirkimo atlikimui.

 

 

III SKYRIUS

KONTROLINIŲ PIRKIMŲ ATLIKIMAS IR REZULTATŲ ĮFORMINIMAS

 

11. Neplaninio patikrinimo metu kontroliniai pirkimai atliekami prekių pardavimo vietose iš anksto neįspėjus ūkio subjektų.

12. Kai neplaninio patikrinimo metu dėl objektyvių priežasčių (prekyboje nebėra kontrolinio pirkimo objekto, nėra techninių ir fizinių galimybių atlikti kontrolinį pirkimą) nėra galimybės atlikti kontrolinį pirkimą, atliekami kiti neplaninio patikrinimo veiksmai pagal Taisyklių reikalavimus.

13. Kontrolinio pirkimo eiga:

13.1. prekybos vietoje nuperkamos prekės;

13.2. gavus pirkimo faktą įrodantį dokumentą (pvz., kasos aparato kvitą), kreipiamasi į pardavėją, ar prekybos vietos administratorių, ar savininką, ar kitą atsakingą asmenį (toliau kartu – ūkio subjekto atsakingas asmuo) ir paaiškinama, kad buvo atliktas kontrolinis pirkimas.

14. Iškart po atlikto kontrolinio pirkimo, Inspekcijos įgalioti pareigūnai turi prisistatyti ūkio subjekto atsakingam asmeniui ir pateikti savo pažymėjimus, kartu pateikiant pavedimo neplaninio patikrinimo metu atlikti kontrolinį pirkimą kopiją.

15. Dalyvaujant atsakingam asmeniui nupirktos prekės sveriamos, skaičiuojamos, matuojamos ar dozuojamos ir nustatoma, ar jų kiekio paklaidos neviršijo leidžiamųjų neigiamų paklaidų, kurios pateiktos Aprašo 1 priede.  Kontrolinio pirkimo metu sveriamoms, skaičiuojamoms, matuojamoms ar dozuojamoms prekėms yra taikomos paklaidos, kurios nustatytos Fasuotų prekių ir matavimo indų techniniame reglamente, patvirtintame Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2015 m. rugsėjo 25 d. įsakymu Nr. 4-594 „Dėl Fasuotų prekių ir matavimo indų techninio reglamento patvirtinimo“ bei Reikalavimų fasuotoms prekėms, nepatenkančioms į Fasuotų prekių ir matavimo indų techninio reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2015 m. rugsėjo 25 d. įsakymu Nr. 4-594 „Dėl Fasuotų prekių ir matavimo indų techninio reglamento patvirtinimo“, taikymo sritį, aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2016 m. liepos 18 d. įsakymu Nr. 4-477 „Dėl Reikalavimų fasuotoms prekėms, nepatenkančioms į Fasuotų prekių ir matavimo indų techninio reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2015 m. rugsėjo 25 d. įsakymu Nr. 4-594 „Dėl Fasuotų prekių ir matavimo indų techninio reglamento patvirtinimo“, taikymo sritį, aprašo patvirtinimo“, taikymo sritį.

16. Atlikus neplaninio patikrinimo metu kontrolinį pirkimą, įforminami jo rezultatai ir kontrolinis pirkimas užbaigiamas užpildant 2 egzemplioriais nustatytos formos kontrolinio pirkimo pažymą (Aprašo 2 priedas), kurias pasirašo pirkimą atlikę įgalioti pareigūnai ir kontroliniame pirkime dalyvavęs atsakingas asmuo. Vienas kontrolinio pirkimo pažymos egzempliorius įteikiamas ūkio subjekto atsakingam atstovui.

17. Kontrolinio pirkimo pažymoje turi būti nurodyta:

17.1. bendra informacija apie ūkio subjektą;

17.2. kontrolinio pirkimo teisinis pagrindas;

17.3. kontrolinio pirkimo data, vieta;

17.4. kontroliniame pirkime dalyvavę asmenys;

17.5. kontrolinio pirkimo rezultatai dėl nupirktų prekių kiekio atitikties metrologijos srities teisės aktų reikalavimams;

17.6. kontroliniam pirkimui panaudota lėšų suma (pridedamas pvz., kasos aparato kvitas ar mokėjimo pavedimo kopija);

17.7. informacija apie pinigų ir prekių grąžinimą;

17.8. atsakingo asmens paaiškinimai (jei tokie yra pateikiami) dėl kontrolinio pirkimo, kurie įrašomi į Kontrolinio pirkimo pažymą arba prie jos pridedami.

18. Pabaigus kontrolinį pirkimą tolimesni neplaninio patikrinimo veiksmai atliekami pagal Taisyklių nustatytus reikalavimus.

 

 

IV SKYRIUS

ATSISKAITYMAS UŽ NUPIRKTAS PREKES

 

19. Už neplaninio patikrinimo metu kontroliniu pirkimu nupirktas prekes gali būti atsiskaitoma:

19.1. grynaisiais pinigais. Šiuo atveju lėšos pervedamos į įgalioto pareigūno nurodytą sąskaitą;

19.2. mokėjimo pavedimu (atlieka kontrolinį pirkimą vykdantis įgaliotas pareigūnas). Šiuo atveju lėšos pervedamos į įgalioto pareigūno nurodytą sąskaitą;

19.3. mokėjimo kortele (atlieka kontrolinį pirkimą vykdantis įgaliotas pareigūnas). Šiuo atveju lėšos pervedamos į įgalioto pareigūno nurodytą sąskaitą.

20. Ūkio subjektas, kontrolinio pirkimo metu gavęs grynas lėšas, įgaliotam pareigūnui jas grąžina iš karto po prekių grąžinimo, jeigu Ūkio subjektas pinigų grąžinimo terminų už nupirktas prekes nėra nusistatęs kitaip.

21. Kai kontrolinio pirkimo metu mokėjimas atliktas pavedimu arba mokėjimo kortele, ūkio subjektas grąžina lėšas už grąžintas prekes į Inspekcijos nurodytą sąskaitą ne vėliau kaip per 10 (dešimt) darbo dienų nuo kontrolinio pirkimo pažymos įteikimo ar išsiuntimo dienos, jeigu Ūkio subjektas pinigų grąžinimo terminų už nupirktas prekes nėra nusistatęs kitaip.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

22. Inspekcija ūkio subjektams informaciją ir dokumentus teikia naudojant e. pristatymo sistemą ir kitas elektroninių ryšių priemones.

23. Asmens duomenys yra tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas). Duomenų subjektų teisės įgyvendinamos Bendrojo duomenų apsaugos reglamento ir Asmens duomenų subjektų teisių įgyvendinimo Lietuvos metrologijos inspekcijoje tvarkos aprašo nustatyta tvarka. Asmens duomenys, pateikti Inspekcijai patikrinimo atlikimo metu, tvarkomi patikrinimų atlikimo ir Inspekcijos vidaus administravimo bei vidaus administravimo kontrolės tikslais.

24. Neplaninio patikrinimo metu, kuriuo atliekamas kontrolinis pirkimas, ūkio subjektų pateikti ir įgaliotų pareigūnų surašyti dokumentai, įskaitant asmens duomenis, saugomi elektroninėje Dokumentų valdymo bendroje informacinėje sistemoje (DBSIS) ir Teisinės metrologinės priežiūros informacinėje sistemoje (TMP IS) Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

25. Įgaliotų pareigūnų tiesioginis vadovas atsako už savalaikę paskirtų pavedimų vykdymo kontrolę.

26. Inspekcijos darbuotojams, pažeidusiems šį Aprašą, taikoma tarnybinė atsakomybė. Tarnybinę atsakomybę reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas.

 

Lietuvos metrologijos inspekcijos

kontrolinių pirkimų atlikimo tvarkos aprašo

1 priedas

 

Leidžiamos neigiamos paklaidos

Prekėms, kurių vardinis produkto kiekis (Qv), išreikštas masės ir tūrio vienetais, leidžiamos neigiamos paklaidos (LNP) nurodytos Aprašo 1 lentelėje. Leidžiamųjų neigiamųjų paklaidų (LNP) reikšmės, Aprašo 1 lentelėje nurodytos procentiniais dydžiais, suapvalinamos iki artimiausios gramo arba mililitro dešimtosios dalies.

1 lentelė

Vardinis produkto kiekis Qv

g arba ml

Leidžiamos neigiamos paklaidos (LNP)

% nuo Qv

g arba ml

nuo 5 iki 50

nuo 50 iki 100

nuo 100 iki 200

nuo 200 iki 300

nuo 300 iki 500

nuo 500 iki 1000

nuo 1000 iki 10 000

nuo 10 000 iki 15 000

nuo 15 000

9

-

4,5

-

3

-

1,5

-

1

-

4,5

-

9

-

15

-

150

-

 

Prekėms, parduotoms pagal ilgį, plotą ar skaičių, leidžiamos neigiamos paklaidos (LNP) nurodytos Aprašo 2 lentelėje.

2 lentelė

Eil. Nr.

Vardinis produkto kiekis Qv

Leidžiamos neigiamos paklaidos (LNP) % nuo Qv

1.

Ilgis

 

Ilgis Qv <=≤ 5 m

Neigiamos paklaidos draudžiamos

 

Ilgis Qv> 5 m

2

2.

Plotas

 

Bet koks plotas

3

3.

Vienetų skaičius

 

Vienetų skaičius Qv <=≤ 50 vienetų

Neigiamos paklaidos draudžiamos

 

Vienetų skaičius Qv >50 vienetų

1 (LNP vertė skaičiuojama dauginant vardinį kiekį iš 0,01 ir rezultatą suapvalinant iki artimiausio didesniojo sveikojo skaičiaus)

 

______________________________

 

Lietuvos metrologijos inspekcijos

kontrolinių pirkimų atlikimo tvarkos aprašo

2 priedas

 

(Kontrolinio pirkimo pažymos forma)

 

LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJA

 

KONTROLINIO PIRKIMO PAŽYMA

 

20__-__-__ Nr. ______

_______________

(sudarymo vieta)

 

1. Ūkio subjektas

(juridinis asmuo – pavadinimas, kodas, veiklos vietos adresas, kontaktinis telefonas;

fizinis asmuo – vardas, pavardė ,gimimo metai, gyvenamosios vietos adresas)

 

2. Kontrolinio pirkimo teisinis pagrindas

(Neplaninio patikrinimo, kurio metu atliekamas kontrolinis pirkimas, pavedimo atlikti kontrolinį pirkimą data ir numeris)

 

3. Kontrolinio pirkimo data, vieta, adresas

 

4. Prekės pirkimo–pardavimo dokumentas (kasos aparato kvitas ar pirkimo–pardavimo kvitas arba kitas prekės pirkimą–pardavimą iš šio ūkio subjekto patvirtinantis dokumentas (pridėtinės vertės mokesčio sąskaita faktūra, sąskaita faktūra, mokėjimo kortelės sąskaitos išrašas, mokėjimo kortelės skaitytuvo čekis ir kt.):

 

5. Kontrolinio pirkimo prekė (-ės)

(pirktos prekės pavadinimas, kiekis)

 

6. Lėšų, panaudotų kontroliniam pirkimui, suma

(rašoma skaičiais ir žodžiais, Eur)

 

7. Kontrolinio pirkimo rezultatai, vertinant nupirktas prekes

 

8. Informacija apie prekių grąžinimą

 

9. Informacija apie pinigų grąžinimą

 

10. Kontroliniame pirkime dalyvavo:

 

11. Pastabos:

(Ūkio subjekto savininko ar prekybos vietos administratoriaus paaiškinimai dėl kontrolinio pirkimo ir kita svarbi informacija)

 

12. Kopija įteikta

(vardas, pavardė, parašas)

 

 

______________________              ___________________           _______________________

(Kontrolinį pirkimą atlikusio asmens (parašas)              (vardas ir pavardė)

pareigų pavadinimas)                                                                

 

______________________              ___________________           _______________________

(Kontrolinį pirkimą atlikusio asmens (parašas)              (vardas ir pavardė)

pareigų pavadinimas)                                                                

 

______________________                __________________           _______________________

(Kontroliniame pirkime dalyvavęs                                       (parašas)                                              (vardas ir pavardė)

ūkio subjektas

 

 

______________________                __________________           _______________________

(Kontroliniame pirkime dalyvavęs                                       (parašas)                                              (vardas ir pavardė)

ūkio subjektas)