Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO NR. VIII-729 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1448

 

2018 m. vasario 28 d. Nr. 194

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. gruodžio 20 d. sprendimo Nr. SV-S-531 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 5 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė
n u t a r i a:

Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui
Nr. XIIIP-1448 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Įstatymo projekte siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas neatitinka Konstitucinio Teismo nutarimuose ne kartą suformuotos valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo doktrinos, kad valstybei nuosavybės teise priklausančio turto perdavimas kitų subjektų nuosavybėn konstituciškai pateisinamas, kai tai gali duoti didesnę naudą visuomenei, kai tokiu perdavimu siekiama patenkinti svarbius, konstituciškai pagrįstus visuomenės poreikius, interesus (Konstitucinio Teismo 2003 m. rugsėjo 30 d., 2005 m. liepos 8 d., 2007 m. lapkričio 23 d. nutarimai), o ne konkrečios asmenų grupės, kaip nurodyta Įstatymo projekto aiškinamajame rašte, interesus.

2. Pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 21 straipsnį ir jį įgyvendinantį Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. spalio 28 d. nutarimą Nr. 1178 „Dėl Valstybės ir savivaldybių nekilnojamųjų daiktų pardavimo viešo aukciono būdu tvarkos aprašo patvirtinimo“ valstybė 2015–2017 m. laikotarpiu viešo aukciono būdu už 8,25 mln. eurų yra perdavusi privačion nuosavybėn virš 200 butų, iš kurių apie 40 proc. sudarė pagal sudarytas gyvenamųjų patalpų nuomos sutartis išnuomoti butai, kuriuos įsigijo patalpų nuomininkai, viešame aukcione pasiūlę didžiausią kainą. Siūlymas Įstatymo projekte nustatyti tokias valstybei nuosavybės teise priklausančio turto pardavimo sąlygas, kaip reikalavimą išgyventi parduodamame turte ne mažiau kaip 10 metų, taip pat sąlygą, kad parduodamas tik nekilnojamasis turtas, kurio likutinė vertė ne didesnė kaip 30 tūkstančių eurų, fizinių asmenų, kurie yra įsigiję aukcionuose gyvenamosios paskirties valstybės nekilnojamąjį turtą, arba asmenų, kurie šiuo metu nuomojasi 1362 valstybei priklausančias tarnybines gyvenamąsias patalpas ir jose gyvena ir kurie gali neatitikti Įstatymo projekte nustatytų reikalavimų, atžvilgiu konstituciškai būtų nepateisinamas, nes būtų pažeidžiamos tokių asmenų teisės.

3. Įstatymo projekte siūlomas papildomų išimčių dėl valstybės nekilnojamojo turto pardavimo lengvatinėmis sąlygomis fiziniams asmenims būtinumas, kaip ir siūlomų teisinių priemonių proporcingumas, nėra pagrįstas ir neatitinka Konstitucinio Teismo doktrinos, kad negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, pagal kurį valstybei nuosavybės teise priklausantis turtas būtų perduotas kitų subjektų nuosavybėn tam, kad būtų tenkinami tik vienos socialinės grupės ar atskirų asmenų interesai arba poreikiai, jeigu tai neatitinka viešojo intereso, visuomenės poreikių, netarnauja tautos gerovei. 

4. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad Įstatymo projektą parengti paskatino pavieniai atvejai, kai asmenys, gyvenantys valstybės įmonėms priklausančiuose būstuose, yra socialiai remtini, neturi kito būsto, o dėl valstybės turto perdavimo gali netekti būsto, ir taip būtų sukuriama šiems asmenims nepakeliama socialinė našta. Kadangi Įstatymo projekto nuostatos nėra tiesiogiai susietos su socialiai remtinais asmenimis, darytina išvada, kad  aiškinamajame rašte nurodyti tikslai neatitinka Įstatymo projekte siūlomų nustatyti teisinių priemonių – leisti asmenims, atitinkantiems tam tikrus reikalavimus, įsigyti valstybės nekilnojamąjį turtą. Pažymėtina, kad socialiai remtinų asmenų būsto problemos gali būti sprendžiamos dalį gyvenamųjų patalpų, kuriomis naudojasi socialiai remtini asmenys, vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo ir Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo nustatyta tvarka perduodant savivaldybių nuosavybėn į socialinio būsto fondą ir išnuomojant jas kaip socialinį būstą.

 

 

 

Ministrą Pirmininką

pavaduojantis finansų ministras                                                                  Vilius Šapoka