VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS
VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKO 2006 M. SAUSIO 23 D. ĮSAKYMO NR. VA-4 „DĖL NAUJŲ MOKESČIŲ MOKĖTOJŲ APTARNAVIMO IR MOKESTINIŲ PRIEVOLIŲ VYKDYMO STEBĖSENOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2017 m. balandžio 20 d. Nr. VA-34
Vilnius
Vadovaudamasis Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 17 punktu ir 18.11 papunkčiu:
1. Pakeičiu Naujų mokesčių mokėtojų aptarnavimo ir mokestinių prievolių vykdymo stebėsenos taisykles, patvirtintas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2006 m. sausio 23 d. įsakymu Nr. VA-4 „Dėl Naujų mokesčių mokėtojų aptarnavimo ir mokestinių prievolių vykdymo stebėsenos taisyklių patvirtinimo“, ir jas išdėstau nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2006 m. sausio 23 d. įsakymu Nr. VA-4
(Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko
2017 m. balandžio 20 d. įsakymo
Nr. VA-34 redakcija)
NAUJŲ MOKESČIŲ MOKĖTOJŲ APTARNAVIMO ir mokestinių prievolių vykdymo stebėsenos TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Naujų mokesčių mokėtojų aptarnavimo ir mokestinių prievolių vykdymo stebėsenos taisyklės (toliau – taisyklės) nustato naujų mokesčių mokėtojų statusą turinčių fizinių ir juridinių asmenų (toliau – NMM) aptarnavimo tvarką ir mokestinių prievolių vykdymo stebėsenos užtikrinimo būdus ir priemones.
2. Taisyklių tikslas – tobulinti ir suvienodinti Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI prie FM) Didžiųjų mokesčių mokėtojų stebėsenos ir konsultavimo departamento (toliau – DMMSKD) ir apskričių valstybinių mokesčių inspekcijų (toliau – AVMI) NMM aptarnavimo sąlygas ir mokestinių prievolių vykdymo stebėsenos užtikrinimo būdus ir priemones.
3. Taisyklės yra parengtos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu (toliau – MAĮ), Asmenų aptarnavimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisyklėmis, patvirtintomis Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 m. gruodžio 17 d. įsakymu VA-77 „Dėl Asmenų aptarnavimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Asmenų aptarnavimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisyklės), ir kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais.
4. Taisyklėse vartojamos tokios sąvokos:
4.2. Aptarnavimas – tai veikla, apimanti komunikavimą, dokumentų (prašymų, pranešimų, skundų ir kitų) priėmimą, nagrinėjimą ir su tuo susijusių priimtų sprendimų įforminimą ir perdavimą atsakingiems AVMI ar DMMSKD valstybės tarnautojams ir / ar darbuotojams, taip pat informavimą ir pagalbos dėl mokestinių prievolių vykdymo (įskaitant Valstybinės mokesčių inspekcijos (toliau – VMI) teikiamas paslaugas) suteikimą NMM.
4.3. Atsakingas valstybės tarnautojas ar darbuotojas – tai AVMI ar DMMSKD valstybės tarnautojas ar pagal darbo sutartį dirbantis ir darbo užmokestį iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto gaunantis darbuotojas, atliekantis AVMI ar VMI prie FM DMMSKD nuostatuose ir jo pareigybės aprašyme nustatytas priskirtų NMM registravimo ir / ar aptarnavimo / informavimo ir mokestinių prievolių vykdymo stebėsenos užtikrinimo funkcijas.
4.8. Informacinė medžiaga – aktualios informacijos apie leidinius, seminarus / mokymų medžiagą, kitos informacijos, kuri yra naudinga NMM, sąrašas (su aktyviomis nuorodomis) ir / ar atskirų dokumentų rinkiniai.
4.10. Mokestinių prievolių vykdymo stebėsena – tai informacijos NMM apie mokesčių administravimo procedūras (mokesčių deklaravimą, mokėjimą, pridėtinės vertės mokesčio mokėtojų registravimą, įvairių prašymų teikimą) teikimas bei NMM mokestinių prievolių vykdymo priežiūra: duomenų apie NMM deklaracijų ir kitų dokumentų teikimą ir mokesčių mokėjimo būklės analizė, deklaruotų duomenų pradinis vertinimas, komunikavimas su NMM dėl klaidų ir trūkumų, siekiant juos ištaisyti, arba, esant klaidų tikimybei, įspėjimas, kad jos neatsirastų.
4.11. MOSS – sistema, kuri palengvina mokestinių pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) prievolių vykdymą ūkio subjektams, užsiimantiems televizijos ir radijo transliavimo, telekomunikacijų ir elektroninių paslaugų teikimu neapmokestinamiesiems asmenims tais atvejais, kai veikla apima daugiau nei vienos Europos Sąjungos (toliau – ES) valstybės narės teritoriją. Ūkio subjektai, teikiantys nurodytas paslaugas ir besinaudojantys sistema, registruojasi, deklaruoja ir moka PVM vienoje valstybėje narėje, neatsižvelgdami į tai, kad paslaugas teikia keliose ES valstybėse narėse.
4.12. Nauji mokesčių mokėtojai – tai 12 mėnesių laikotarpiu nuo įregistravimo į Mokesčių mokėtojų registrą (toliau – Registras) dienos įregistruoti:
4.12.1. fiziniai asmenys, įregistravę individualią veiklą pagal nuolatinio Lietuvos gyventojo individualios veiklos vykdymo pažymą (forma FR0468, patvirtinta Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2002 m. gruodžio 24 d. įsakymu Nr. 373 „Dėl Nuolatinio Lietuvos gyventojo individualios veiklos vykdymo ir nenuolatinio Lietuvos gyventojo nuolatinės bazės įregistravimo Lietuvoje pažymų išdavimo taisyklių“), jei per tris praėjusius metus nevykdė individualios veiklos pagal pažymą, neatsižvelgiant į tai, kokia veikla buvo / bus vykdoma;
4.12.3. juridiniai asmenys.
Jei NMM 12 mėnesių laikotarpiu nuo įregistravimo į Registrą dienos įsiregistruoja PVM mokėtoju, jo mokestinių prievolių vykdymo stebėsena vykdoma pagal naujiems PVM mokėtojams nustatytą tvarką.
Kitos šiose taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka MAĮ, mokesčių įstatymuose, Asmenų aptarnavimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisyklėse ir kituose Lietuvos Respublikos teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.
II SKYRIUS
NAUJŲ MOKESČIŲ MOKĖTOJŲ APTARNAVIMAS IR MOKESTINIŲ PRIEVOLIŲ VYKDYMO STEBĖSENA
5. AVMI viršininko nustatyta tvarka kiekvieną darbo dieną naujai į Registrą įregistruotam NMM yra paskiriami (-as) atsakingi (-as) valstybės tarnautojai (-as) ar darbuotojai (-as), kurie (-is) atlieka NMM registravimo, aptarnavimo / informavimo ir mokestinių prievolių vykdymo stebėsenos procedūras.
6. Naujai į Registrą įregistruotam NMM Mano VMI yra sukuriama kortelė, kurioje yra atvaizduojami mokesčių mokėtojo registriniai duomenys, apskaitos duomenys, gauti / išsiųsti pranešimai ir paklausimai į / iš VMI ir kita informacija.
7. Ne vėliau kaip per penkias (5) darbo dienas nuo įregistravimo į Registrą dienos mokesčių mokėtojui Mano VMI paskelbiamas pranešimas, nurodytas 10.1 papunktyje, kuriame nurodyta, kad jam:
7.2. yra priskirtas atsakingas valstybės tarnautojas ar darbuotojas (nurodytas vardas, pavardė, pareigų pavadinimas, telefono numeris, elektroninio pašto adresas, darbo laikas, VMI adresas), kuris yra atsakingas už jo aptarnavimą / informavimą ir mokestinių prievolių vykdymo stebėseną;
8. Atsakingas valstybės tarnautojas ar darbuotojas, paskirtas NMM aptarnauti ir jo mokestinių prievolių vykdymo stebėsenai vykdyti, turi:
8.1. ne vėliau kaip per penkias (5) darbo dienas susisiekti telefonu su NMM (kai NMM per tris (3) dienas neperskaito pranešimo Mano VMI) ir NMM kortelėje pažymėti susisiekimo faktą (sėkmingas / nesėkmingas) arba tiesiogiai informuoti NMM (kai atvyksta) apie jam priskirtą VMI darbuotoją, atsakingą už NMM aptarnavimą / informavimą ir mokestinių prievolių vykdymo stebėseną;
8.1.2. informuoti, kad informacinę medžiagą, nurodytą taisyklių 10.2–10.9 papunkčiuose, galima surasti Valstybinės mokesčių inspekcijos interneto svetainėje www.vmi.lt, skiltyje „Gyventojams“ arba „Verslui“, arba Mano VMI;
8.1.3. informuoti NMM apie Valstybinės mokesčių inspekcijos interneto svetainėje teikiamas elektronines paslaugas, paskatinti ir paaiškinti NMM, kaip tapti EDS ir Mano VMI vartotoju, paaiškinti elektroninių paslaugų privalumus, funkcionalumus ir naudojimosi jomis galimybes, pasiūlyti sudaryti elektroninio deklaravimo sutartį;
8.1.4. paaiškinti NMM, kad bendrą informaciją ir konsultacijas visais mokesčių klausimais teikia VMI Mokesčių informacijos centras telefonu 1882 (skambinant iš TEO, OMNITEL, BITĖ, TELE2), +370 5 2553190 skambinant iš užsienio, kitų ryšio operatorių tinklų abonentams – 8 700 55 882);
8.1.5. paaiškinti, kad rašytinius mokestinius paklausimus elektroniniu būdu NMM gali pateikti tik naudodamasis Mano VMI paslauga „Užduoti klausimą“;
8.1.6. paaiškinti, kad savarankiškai visą aktualią informaciją mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo klausimais, taip pat mokesčių įstatymų paaiškinimus ir komentarus bei seminarų dalomąją medžiagą galima rasti Valstybinės mokesčių inspekcijos interneto svetainėje, skiltyje „Konsultacinės medžiagos katalogas“.
9. Atsakingas valstybės tarnautojas ar darbuotojas vykdo nuolatinę NMM mokestinių prievolių vykdymo stebėseną, kurios metu siekiama nustatyti, ar mokesčių mokėtojas tinkamai ir laiku vykdo mokesčių mokėtojo pareigas, tai yra ar teisingai ir laiku apskaičiuoja, deklaruoja ir sumoka mokesčius, įmokas:
9.1. siekiant, kad NMM tinkamai ir laiku vykdytų pareigas, tiems NMM, kurie yra Mano VMI vartotojai, per Mano VMI yra siunčiami išankstiniai priminimai laiku deklaruoti / sumokėti mokesčius, taip pat pranešimai apie NMM turimas susidariusias nepriemokas, o tiems NMM, kurie nėra Mano VMI vartotojai, pagal poreikį išankstinius priminimus siunčia atsakingas valstybės tarnautojas ar darbuotojas;
9.2. kai yra nustatoma, kad NMM nepateikė / pavėluotai pateikė privalomas (-ą) pateikti deklaracijas (-ą), kitus mokestinius dokumentus ar pateikė juos su klaidomis ir / ar trūkumais, ar per nustatytą terminą nepatikslino klaidų ir / ar trūkumų, atsakingas valstybės tarnautojas ar darbuotojas turi susisiekti su NMM ir informuoti jį apie prievolę deklaraciją (-as), kitus mokestinius dokumentus pateikti laiku, taip pat informuoti apie nustatytas klaidas ir / ar trūkumus, nurodyti / paprašyti NMM pateikti / patikslinti deklaraciją (-as);
9.3. kai yra nustatoma, kad NMM nemoka / laiku nemoka mokesčių / įmokų, atsakingas valstybės tarnautojas ar darbuotojas turi susisiekti su mokesčių mokėtoju ir informuoti jį apie prievolę sumokėti mokestį / įmoką, išaiškinti NMM galimybes dėl mokesčių sumokėjimo, informuoti apie galimybę atidėti / išdėstyti mokestinės nepriemokos sumokėjimą, sudarant mokestinės paskolos sutartį, o jei yra kito mokesčio permoka – ją įskaityti nepriemokai padengti.
10. NMM skirta informacinė medžiaga yra sukomplektuota, atsižvelgiant į mokesčių mokėtojų tipą (juridinis ar fizinis asmuo). NMM skirta informacinė medžiaga yra nuolat atnaujinama. Informacinę medžiagą sudaro:
10.4. informacija apie dažniausiai užduodamus klausimus apie e. VMI, Mano VMI, EDS, I.MAS, EPRIS, AIS, MOSS;
10.7. informacija apie VMI prie FM Mokesčių informacijos departamento teikiamas paslaugas (apie konsultacijų teikimą telefonu 1882, elektroniniu būdu, raštu);
11. VMI prie FM ne rečiau kaip kartą per pusmetį turi vykdyti NMM aptarnavimo kokybės apklausas, nagrinėti ir apibendrinti rezultatus:
11.1. NMM gali pareikšti savo nuomonę ir pateikti siūlymus ir pageidavimus dėl NMM aptarnavimo ir mokestinių prievolių vykdymo stebėsenos, užpildydamas apklausos anketą e. VMI portale;
III SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
12. Taisyklių privalo laikytis VMI prie FM ir AVMI valstybės tarnautojai ir pagal darbo sutartis dirbantys bei darbo užmokestį iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto gaunantys darbuotojai, atliekantys NMM registravimo, aptarnavimo / informavimo, mokestinių prievolių vykdymo stebėsenos, aptarnavimo kokybės apklausų vykdymo ir rezultatų nagrinėjimo bei apibendrinimo funkcijas.