LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „EUROPOS INOVACIJŲ PARTNERYSTĖ ŽEMĖS ŪKIO NAŠUMO IR TVARUMO SRITYJE“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2023 m. spalio 18 d. Nr. 3D-686
Vilnius
Įgyvendindamas 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013 su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. vasario 8 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2023/813, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 14.1, 14.3 ir 14.13 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl Pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3.1.1 papunktį ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d. nutarimą Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“,
t v i r t i n u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Europos inovacijų partnerystė žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“ įgyvendinimo taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2023 m. spalio 18 d. įsakymu Nr. 3D-686
LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „EUROPOS INOVACIJŲ PARTNERYSTĖ ŽEMĖS ŪKIO NAŠUMO IR TVARUMO SRITYJE“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
bendrosios nuostatos
1. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Europos inovacijų partnerystė žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:
1.1 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai su visais pakeitimais;
1.2. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115 kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013 su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. vasario 8 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2023/813;
1.3. 2021 m. gruodžio 2 d. Tarybos reglamentu (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013 su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2022 m. birželio 16 d Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2022/1408;
1.4. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo;
1.5. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/129, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115 nustatomos su aliejingosiomis sėklomis, medvilne ir vyno gamybos šalutiniais produktais susijusių intervencinių priemonių rūšių ir informavimo, viešinimo ir matomumo reikalavimų, susijusių su Sąjungos parama ir BŽŪP strateginiais planais, taisyklės;
1.6. 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu;
1.7. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiu planu, patvirtintu 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272 (toliau – Strateginis planas);
1.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d. nutarimu Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“;
1.10. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“;
1.11. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. sausio 6 d. nutarimu Nr. 5 „Dėl Sostinės regiono ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regiono sudarymo“.
1.12. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės).
2. Taisyklės nustato paramos teikimo ir administravimo tvarką pagal Strateginio plano intervencinę priemonę „Europos inovacijų partnerystė žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“ (toliau – intervencinė priemonė). Taisyklėmis turi vadovautis Europos inovacijų partnerystės žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje veiklos grupės nariai, pareiškėjai, rengdami ir teikdami projekto įgyvendinimo planus ir paraiškas, paramos gavėjai, įgyvendindami projektus, kuriems skirta parama pagal intervencinę priemonę, taip pat institucijos, atliekančios projektų įgyvendinimo planų ir paraiškų atranką, vertinimą, ir projektų įgyvendinimo priežiūrą. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kurios nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.
3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
3.1. Europos inovacijų partnerystė (toliau – EIP) – ES paramos priemonėmis remiama žemės ūkio, maisto ūkio ar miškų ūkio veikla užsiimančių subjektų, mokslininkų, žemės ir miškų ūkio konsultantų ir kitų kaimo plėtros sektoriaus dalyvių bendra veikla, kurios tikslas – taikant žinias ir inovacijas įgyvendinti Europos inovacijos partnerystės projektą siekiant žemės ūkio našumo ir tvarumo.
3.2. Europos inovacijų partnerystės projektas (toliau – EIP projektas) – EIP veiklos grupės inicijuotas ir jos įgyvendinamas naujų arba ūkiuose jau naudojamų produktų procesų ir technologijų, gamybos ir (arba) paslaugų teikimo metodų plėtojimo ir tobulinimo projektas, kuriuo siekiama išspręsti praktinę ūkio problemą bei dalintis paruoštais problemos sprendimų būdais.
3.3. Europos inovacijų partnerystės projekto įgyvendinimo planas (toliau – EIP projekto įgyvendinimo planas) – dokumentas, kuriuo pagrindžiamas EIP veiklos grupės partnerių pasirinkimas ir kuriame pateikiami EIP projekto tikslai, uždaviniai, veiklos, projekto įgyvendinimo trukmė ir etapai, preliminarus biudžetas, numatomi rezultatai.
3.4. Europos inovacijų partnerystės projekto įranga (toliau – įranga) – techninės priemonės, įrenginiai ir prietaisai, reikalingi EIP projekto rezultatams pasiekti.
3.5. Europos inovacijų partnerystės projekto partneris (toliau – partneris) – EIP veiklos grupės narys, savo žiniomis, patirtimi, veikla prisidedantis prie EIP projekto įgyvendinimo.
3.6. Europos inovacijų partnerystės veiklos grupė (toliau – EIP veiklos grupė) – pagal jungtinės veiklos sutartį sudaryta žiniomis vienas kitą papildančių skirtingų tipų partnerių (žemės, maisto ūkio ir (ar) miškų ūkio veikla užsiimančių subjektų, mokslo ir (arba) studijų, ir (arba) konsultavimo institucijų atstovų, kitų kaimo plėtros sektoriaus dalyvių), geriausiai tinkančių inovacinio projekto tikslams pasiekti, grupė, siekianti įgyvendinti projektą.
II SKYRIUS
TIKSLAI IR POREIKIAI
5. Intervencinė priemonė prisideda prie šių Bendrosios žemės ūkio politikos (toliau – BŽŪP) tikslų:
5.1. horizontaliojo tikslo – modernizuoti žemės ūkį kaimo vietovėse puoselėjant žinias, inovacijas bei skaitmenizacijos galimybes ir dalijantis jomis žemės ūkyje bei kaimo vietovėse, skatinant ūkininkus jomis naudotis, sudarant geresnes galimybes naudotis moksliniais tyrimais, inovacijomis, žinių mainais ir mokymu.
5.2. vieno ar kelių konkrečių BŽŪP tikslų, kuriuos papildo ir su kuriais yra susietas horizontalusis tikslas:
5.2.1. remti perspektyvias ūkių pajamas ir žemės ūkio sektoriaus atsparumą, siekiant didinti ilgalaikį aprūpinimą maistu ir žemės ūkio įvairovę, taip pat užtikrinti žemės ūkio gamybos ekonominį tvarumą;
5.2.2. labiau orientuotis į rinką ir didinti ūkių konkurencingumą tiek trumpuoju, tiek ilguoju laikotarpiu, be kita ko, daugiau dėmesio skiriant moksliniams tyrimams, technologijoms ir skaitmeninimui;
5.2.4. prisidėti prie klimato kaitos švelninimo ir prisitaikymo prie jos, be kita ko, mažinant išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį ir didinant anglies dioksido sekvestraciją, taip pat plėtoti tvariąją energetiką;
5.2.5. skatinti darnų vystymąsi ir veiksmingą tokių gamtos išteklių kaip vanduo, dirvožemis ir oras, valdymą, be kita ko, mažinant priklausomybę nuo cheminių medžiagų;
5.2.6. prisidėti stabdant biologinės įvairovės nykimą ir ją didinant, gerinti ekosistemines paslaugas ir išsaugoti buveines bei kraštovaizdžius;
5.2.7. pritraukti ir išlaikyti jaunuosius ūkininkus bei naujus ūkininkus ir sudaryti palankesnes sąlygas tvariai verslo plėtrai kaimo vietovėse;
5.2.8. skatinti užimtumą, augimą, lyčių lygybę, įskaitant moterų dalyvavimą ūkininkavimo veikloje, socialinę įtrauktį ir vietos plėtrą kaimo vietovėse, įskaitant žiedinę bioekonomiką ir tvarią miškininkystę;
6. Intervencinė priemonė prisideda prie šių Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:
7. Siekiant šiame skyriuje nustatyto kompleksinio horizontaliojo tikslo, konkrečių BŽŪP tikslų ir poreikių intervencinė priemonė prisideda prie šių rezultatų rodiklių:
7.1. asmenų, gaunančių naudą iš pagal BŽŪP remiamų konsultacijų, mokymų, keitimosi žiniomis arba dalyvaujančių pagal BŽŪP remiamose EIP veiklos grupėse siekiant gerinti tvarius ekonominius, socialinius, aplinkosaugos, klimato srities ir efektyvaus išteklių naudojimo veiklos rezultatus, skaičius (R.1);
7.2. konsultantų, gaunančių paramą, kad jie būtų integruoti į Žemės ūkio žinių ir inovacijų sistemos (toliau – ŽŪŽIS) skaičius (R.2);
7.3. ūkių, pagal BŽŪP gaunančių paramą skaitmeninėms ūkininkavimo technologijoms plėtoti, dalis (R.3)
III SKYRIUS
EIP VEIKLOS GRUPĖS TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI PARTNERYSTEI
9. EIP veiklos grupės narių skaičius nėra ribojamas, tačiau jos sudėtyje privalo būti žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla užsiimantis subjektas ir konsultantas arba mokslo ir (arba) studijų institucijos (kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme), atstovas. Tas pats asmuo negali atstovauti kelių tos pačios EIP veiklos grupės narių.
10. EIP veiklos grupės nariai, turėdami tikslą įgyvendinti EIP projektą, pasirašo jungtinės veiklos sutartį (1 priedas) dėl EIP veiklos grupės projekto įgyvendinimo, kurioje būtų nustatytos pareiškėjo bei partnerių tarpusavio teisės, aiškiai išdėstytos kiekvieno nario funkcijos, kiekvienos šalies finansinis ir dalykinis indėlis į projektą, kokias veiklas vykdys kiekviena šalis, šalių atsakomybės ir pareigos įgyvendinant projektą bei numatyta apmokėjimo dalis partneriui, paskaičiuota pagal numatomas darbo sąnaudas.
11. Parama skiriama tik naujai susikūrusioms EIP veiklos grupėms arba jau esamoms, jei planuojama įgyvendinti naują EIP projektą, susijusį su naujos problemos sprendimu.
12. Per 2023-2027 m. laikotarpį fiziniai ir juridiniai asmenys, užsiimantys žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla, gali būti ne daugiau kaip vienos EIP veiklos grupių nariu, o fiziniai ir juridiniai asmenys, teikiantys konsultavimo paslaugas, ir mokslo ir (arba) studijų institucijos pagal paskelbtą kvietimą gali būti ne daugiau kaip penkių EIP veiklos grupių narėmis.
IV SKYRIUS
REMIAMOS VEIKLOS
13. Pagal intervencinę priemonę remiamas aktyvus bendradarbiavimas tarp žemės ūkio, maisto ūkio ir miškų ūkio sektoriaus dalyvių, mokslo ir (arba) studijų institucijos atstovų, konsultantų ir kitų suinteresuotų kaimo plėtros sektoriaus dalyvių:
14. Šiame skyriuje nurodytos remiamos veiklos turi būti orientuotos į šių poveiklių įgyvendinimą:
14.1. naujų produktų, procesų ir technologijų, gamybos ir (arba) paslaugų teikimo metodų sukūrimą arba esminį jų patobulinimą;
V SKYRIUS
EIP PROJEKTINIŲ IDĖJŲ TEIKIMAS IR JŲ ATRANKA
15. EIP veiklos grupė ar bet kuris suinteresuotas asmuo Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai (toliau – Ministerija) EIP projektines idėjas 2023 metais teikia iki 2023 m. lapkričio 24 d., o vėlesniais metais – iki einamųjų metų spalio 1 d.
16. EIP projektinės idėjos Ministerijai teikiamos elektroniniu paštu adresu zum@zum.lt užpildžius ir elektroniniu parašu pasirašius Taisyklių 2 priedo formą.
17. Iki Taisyklių 15 punkte nurodyto termino pabaigos EIP projektines idėjas gali identifikuoti ir Ministerija, atsižvelgdama į naujas aktualijas, kylančias problemas ir iššūkius.
18. Teikiant EIP projektines idėjas didžiausias dėmesys turėtų būti teikiamas temoms, susijusiomis su šiomis kryptimis:
18.1 žemės ir maisto ūkio pridėtinės vertės ir konkurencingumo didinimu, gamybos optimizavimu (tvaria gamyba, aukštos pridėtinės vertės inovatyvių produktų gamyba ir perdirbimu, beatliekinių ir mažų atliekų technologijų taikymu, novatoriškų bioproduktų iš biožaliavų vystymu ir gamyba ir pan.);
18.2. pažangiomis technologijomis, skaitmeninimu ir kitais išmaniaisiais verslo valdymo sprendiniais, įskaitant netechnologinių inovacijų plėtrą;
19. Ministerijos padalinys, atsakingas už intervencinės priemonės administravimą, per 5 darbo dienas nuo EIP projektinių idėjų teikimo termino pabaigos, teikia jas svarstyti Žemės ūkio mokslo tarybai.
20. Žemės ūkio mokslo taryba per 20 darbo dienų teikia rekomendacijas dėl EIP projektinių idėjų (gautų Ministerijoje bei pačios Ministerijos identifikuotų) atsižvelgdama į šiuos vertinimo aspektus:
20.1. EIP projektinė idėja skiriama žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla užsiimančių subjektų reikmėms (jų praktinei problemai spręsti);
21. Žemės ūkio mokslo taryba rekomenduoja nepritarti EIP projektinei idėjai, jei ji neatitinka bent vieno iš Taisyklių 20 punkte nustatyto vertinimo aspekto.
22. EIP projektinių idėjų sąrašas yra teikiamas Ministerijos Žemdirbių švietimo, konsultavimo priemonių, žemės ūkio parodų ir mokslinių tyrimų atrankos komitetui, patvirtintam Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. sausio 22 d. įsakymu Nr. 3D-34 „Dėl Žemdirbių švietimo, konsultavimo priemonių, žemės ūkio parodų ir mokslinių tyrimų atrankos komiteto patvirtinimo“ (toliau – Komitetas), kuris remiantis Žemės ūkio mokslo tarybos rekomendacijomis priima galutinį sprendimą dėl pritarimo ar nepritarimo EIP projektinėms idėjoms.
23. Komiteto sprendimas dėl pritarimo ar nepritarimo EIP projektinei idėjai jas pateikusiems taip pat Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Mokėjimo agentūra) elektroniniu paštu dokumentai@nma.lt išsiunčiamas per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos. EIP projektinės idėjos, kurioms pritarė Komitetas, skelbiamos viešai Ministerijos tinklalapyje (išskyrus pateiktas jau susikūrusių EIP veiklos grupių).
VI SKYRIUS
EIP PROJEKTO ĮGYVENDINIMO PLANO TINKAMUMO SĄLYGOS
24. Atrinkus geriausias EIP projektines idėjas, EIP veiklos grupės kviečiamos parengti EIP projekto įgyvendinimo planą.
25. EIP projekto įgyvendinimo planas rengiamas pildant Taisyklių 3 priedą. Jame pagrindžiamas EIP veiklos grupės partnerių pasirinkimas, pateikiami EIP projekto tikslai, uždaviniai, veiklos, projekto įgyvendinimo trukmė ir etapai preliminarus biudžetas, numatomi rezultatai.
26. EIP projekto įgyvendinimo planas rengiamas įvertinant tai, kad:
26.1. EIP projektas turės atitikti Taisyklių III ir IX skyriuose numatytas tinkamumo sąlygas ir reikalavimus EIP veiklos grupei, pareiškėjui, partneriams, projektui ir paramai gauti.
27. EIP projekto įgyvendinimo plano tinkamumo reikalavimai:
27.1. EIP projekto įgyvendinimo planas pateiktas pagal EIP projektinę idėją. kuriai yra pritaręs Komitetas;
27.2. EIP projekto įgyvendinimo planą teikia EIP veiklos grupė, kurią sudaro bent 2 (dviejų) skirtingų tipų subjektai, iš kurių vienas yra žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla užsiimantis subjektas bei konsultantas arba mokslo ir (arba) studijų institucijos atstovas;
27.3. EIP projekto įgyvendinimo plane EIP projektas turi būti grindžiamas sąveikiuoju inovacijų modeliu, pasižyminčiu šiais pagrindiniais principais:
27.3.1 rengiant inovacinius sprendimus, daugiausia dėmesio skiriama ūkininkų arba miškininkų reikmėms, taip pat atsižvelgiant į sąveiką visoje tiekimo grandinėje, kai tai naudinga;
27.3.2. papildomų žinių turinčių partnerių (pavyzdžiui ūkininkų, konsultantų, mokslo ir (arba) studijų institucijos atstovų, kitų kaimo plėtros sektoriaus dalyvių) sutelkimas į tikslinį junginį, kuris geriausiai tinka projekto tikslams pasiekti;
28. Teikdami EIP projekto įgyvendinimo planą, visi EIP veiklos grupės nariai turi būti pasirašę nepriklausomumo deklaracijas (4 priedas), o pareiškėjas – ir pareiškėjo deklaraciją (5 priedas), taip pat kartu pateikiama visų EIP veiklos grupės narių pasirašyta jungtinės veiklos sutarties (1 priedas) kopija.
VII SKYRIUS
EIP PROJEKTO ĮGYVENDINIMO PLANO TEIKIMAS IR VERTINIMAS
29. Mokėjimo agentūra savo tinklalapyje paskelbia kvietimą teikti EIP projektų įgyvendinimo planus. Kvietime nurodomos EIP projektinės idėjos, pagal kurias galima rengti EIP projekto įgyvendinimo planą.
30. EIP veiklos grupė pagal Taisyklių 3 priedą parengtą EIP projekto įgyvendinimo planą teikia Mokėjimo agentūrai Administravimo taisyklių 78 punkte numatyta tvarka per kvietimo skelbime numatytą terminą.
31. EIP projekto įgyvendinimo plano vertinimą sudaro šios dalys:
32. Pateiktų EIP projekto įgyvendinimo planų administracinį vertinimą per 10 darbo dienų nuo šių dokumentų gavimo dienos atlieka Mokėjimo agentūra, kurio metu tikrinama, ar:
32.1. EIP projekto įgyvendinimo planas pateiktas pagal EIP projektinę idėją, kuriai yra pritaręs Komitetas;
32.2. EIP veiklos grupę sudaro bent 2 skirtingų tipų subjektai, iš kurių vienas yra žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla užsiimantis subjektas bei konsultantas arba mokslo ir (arba) studijų institucijos atstovas,
32.4. per 2023-2027 m. laikotarpį fiziniai ir juridiniai asmenys, užsiimantys žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla, nėra dalyvavę intervencijos priemonėje, o fiziniai ir juridiniai asmenys, teikiantys konsultavimo paslaugas, ir mokslo ir (arba) studijų institucijos, pagal paskelbtą kvietimą yra ne daugiau kaip penkių EIP veiklos grupių nariais.
33. Administracinio vertinimo metu Mokėjimo agentūra gali paprašyti pareiškėjo pateikti papildomą informaciją ar dokumentus, kaip numatyta Administravimo taisyklių 90 punkte.
34. EIP projekto įgyvendinimo planas atmetamas nesiunčiant paklausimų ir apie tai informuojant pareiškėją el. paštu, jei administracinio vertinimo metu Mokėjimo agentūra nustato, kad:
34.2. per nustatytą terminą nepateikiami prašomi dokumentai ir (ar) duomenys ar pateikiami ne visi prašomi dokumentai ir (ar) duomenys;
34.5. prie EIP projekto įgyvendinimo plano nepateikti 2 ar daugiau dokumentų, kuriuos privalu pateikti arba jie pateikti netinkamos formos, arba užpildyti ne lietuvių kalba.
34.6. pateiktas EIP projekto įgyvendinimo planas, kurio EIP projektinei idėjai nebuvo pritarta Komiteto.
35. Mokėjimo agentūra, atlikusi EIP projekto įgyvendinimo planų administracinį vertinimą ir nenustačiusi taisyklių 32 punkte nurodytų trūkumų, per 5 darbo dienas teikia juos ekspertiniam vertinimui.
36. Ekspertinį EIP projekto įgyvendinimo planų vertinimą atlieka viešoji įstaiga Inovacijų agentūra (toliau – IA). Ekspertinis vertinimas organizuojamas, ekspertai EIP projektų įgyvendinimo planų vertinimui skiriami vadovaujantis Ekspertinio vertinimo organizavimo vidaus tvarkos aprašo, patvirtinto IA direktoriaus įsakymu, nustatyta tvarka. Ekspertinį EIP projekto įgyvendinimo planų vertinimą atlieka 2 ekspertai.
37. Ekspertai, vertindami EIP projekto įgyvendinimo planą, vadovaujasi skaidrumo, objektyvumo ir nediskriminavimo, nešališkumo, interesų konflikto vengimo ir konfidencialumo principais.
38. Ekspertinio vertinimo metu pritrūkus informacijos ar duomenų, IA turi teisę prašyti EIP veiklos grupės pateikti papildomą informaciją ar duomenis, nustatydama ne trumpesnį kaip 3 darbo dienų terminą. Gauta papildoma informacija ar duomenys turi būti užregistruoti ir pridėti prie EIP projekto įgyvendinimo plano vertinimo.
39. IA EIP projekto įgyvendinimo planą įvertina per 20 darbo dienų. Tuo atveju, jei prašoma patikslinti informaciją, šis terminas atitinkamai pratęsiamas bet ne daugiau kaip iki papildomų 5 darbo dienų. Ekspertų vertinimo rezultatai pateikiami bendroje Europos inovacijų partnerystės projekto įgyvendinimo plano ekspertinio vertinimo lentelėje (6 priedas) (toliau – vertinimo lentelė). Įvertinimai turi būti pagrįsti argumentais, ekspertų skirtas balas, nurodyta atitiktis kriterijui turi derėti su išsamiu ir aiškiu vertinimo komentaru.
40. Atliekant ekspertinį EIP projekto įgyvendinimo plano vertinimą atsižvelgiama, ar jis pagrįstas sąveikiuoju inovacijų modeliu, aprašytu Taisyklių 27.3 papunktyje, ar jame numatyti EIP projekto veiksmai prisideda prie vieno ar kelių konkrečių tikslų, numatytų Reglamento (ES) 2021/2115 6 straipsnio 1 ir 2 dalyse, pasiekimo, taip pat EIP projekto įgyvendinimo planas vertinamas balais pagal šiuos kriterijus:
42. Kiekvienam EIP projekto įgyvendinimo planui IA Mokėjimo agentūrai pateikia viena konsoliduotą vertinimo lentelę su išvestais kiekvieno vertinimo kriterijaus ir bendru EIP projekto įgyvendinimo plano vertinimo balo vidurkiais bei vertinimo aprašymais. Kartu su konsoliduota vertinimo lentele, kaip priedai pateikiamos ir EIP projekto įgyvendinimo planą vertinusių ekspertų atskiros vertinimo lentelės.
43. Mokėjimo agentūra ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo vertinimo lentelių gavimo dienos jas kartu su ekspertinio vertinimo suvestine teikia svarstyti Ministerijos sudarytam Projektų, finansuotinų pagal Lietuvos žemės ir kaimo plėtros 2023-2027 metų strateginį planą, atrankos komitetui (toliau – PAK).
44. Ekspertinio vertinimo suvestinėje Mokėjimo agentūra nurodo:
44.1. informaciją apie pateiktus EIP projektų įgyvendinimo planus (projekto pavadinimas, EIP veiklos grupės pareiškėjas ir partneriai, numatoma projekto trukmė, projektui atlikti prašomas finansavimas Eur);
44.2. pateiktų EIP projektų įgyvendinimo planų konsoliduotą ekspertinio vertinimo bendrą rezultatą balais;
44.3. pateiktų EIP projektų įgyvendinimo planų kiekvieno vertinimo kriterijaus konsoliduotus ekspertinio įvertinimo aprašymus ir balus.
46. Posėdžio metu aptarus ekspertinį vertinimą PAK priima sprendimą dėl EIP projekto plano įgyvendinimo ir projekto rengimo.
47. Jeigu tai pačiai EIP projektinei idėjai įgyvendinti gauti ir įvertinti keli EIP projekto įgyvendinimo planai, atrenkamas ir siūlomas finansuoti EIP projekto įgyvendinimo planas, ekspertinio vertinimo metu surinkęs didesnį bendrą konsoliduotą ekspertinio vertinimo balų skaičių.
48. Jeigu tai pačiai EIP projektinei idėjai įgyvendinti gauti keli EIP projekto įgyvendinimo planai surenka vienodą ekspertinio vertinimo balų skaičių, tuomet prioriteto tvarka atrenkamas EIP projekto įgyvendinimo planas, atitinkantis svarbumo tvarka nurodytą kriterijų / kriterijus:
48.1. siūlomo sprendimo, kuriuo siekiama išspręsti problemą, inovatyvumas ekspertų yra įvertintas aukštesniu balu;
48.2. siūlomo sprendimo, kuriuo siekiama išspręsti problemą, naudingumas ir praktinis pritaikymas ekspertų yra įvertintas aukštesniu balu ;
49. PAK EIP projekto įgyvendinimo planą siūlo atmesti, jei:
49.1. ekspertinio vertinimo metu EIP projekto įgyvendinimo planas nesurinko privalomojo mažiausio 35 balų skaičiaus;
49.2. EIP projekto įgyvendinimo plane nepagrįstas siūlomo sprendimo, kuriuo siekiama išspręsti problemą, inovatyvumas. Problemos sprendimo naujumo ir inovatyvumo vidutinis ekspertinis įvertis yra 5 ar mažiau balų;
49.3. EIP projekto įgyvendinimo plane nepagrįstas siektinų rezultatų praktinio pritaikymo galimybės bei naudingumas ir sklaidos mastas. Siektinų rezultatų praktinio pritaikymo, naudingumo ir sklaidos vidutinis ekspertinis įvertis yra 5 ar mažiau balų;
49.4. EIP projekto įgyvendinimo plane nepagrįstas numatytų veiksmų indėlis į horizontalaus ir konkrečių BŽŪP tikslų pasiekimą, numatytų Reglamento (ES) 2021/2115 6 straipsnio 1 ir 2 dalyse;
49.5. parengtas EIP projekto įgyvendinimo planas nėra pagrįstas sąveikiuoju inovacijų modeliu, pasižyminčiu principais, numatytais Reglamento (ES) 2021/2115 127 straipsnio 3 dalyje;
50. Remiantis PAK sprendimu, kuris įforminamas protokolu, teikiama rekomendacija Ministerijos kancleriui dėl EIP projekto įgyvendinimo plano įgyvendinimo ir projekto rengimo.
51. Ministerijos kancleris, remdamasis PAK rekomendacija (posėdžio protokolu), priima sprendimus dėl pritarimo / nepritarimo EIP projekto įgyvendinimo planams įgyvendinti, patvirtindamas juos potvarkiu.
52. Ministerijos sprendimas dėl pritarimo / nepritarimo EIP projekto įgyvendinimo plano įgyvendinimui kartu su nurodytu EIP projekto įgyvendinimo plano ekspertinio vertinimo rezultatu elektoriniu laišku pateikiamas EIP veiklos grupei ir Mokėjimo agentūrai elektroniniu paštu dokumentai@nma.lt per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos.
VIII SKYRIUS
PARAMOS SUMA IR INTENSYVUMAS
54. Parama bendradarbiavimo išlaidoms ir inovaciniam projektui įgyvendinti skiriama kaip bendra suma.
55. Didžiausia paramos suma inovacinio projekto įgyvendinimui negali viršyti 200 000 Eur. Paramos suma vienam EIP projekto įgyvendinimo planui parengti sudaro 3 000 Eur.
56. Teikiant paramą projektams, kurie įgyvendinami miškininkystės sektoriuje, turi būti laikomasi miškų ūkio veiklos subjektui taikomų sąlygų:
56.1. vienam subjektui, kaip jis apibrėžtas Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje, suteiktos nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma negali viršyti 200 000 Eur (du šimtai tūkstančių eurų) per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį;
56.2. jei miškų ūkio veiklos subjektas vykdo veiklą keliuose sektoriuose, teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba sumuojama vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 5 straipsnio 1 dalies nuostatomis.
56.3. jei per paskutinius trejus finansinius metus dvi įmonės susijungia, arba viena įmonė įsigyja kitą, arba viena įmonė suskaidoma į dvi ar daugiau atskirų įmonių, turi būti taikomos Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos;
56.5. vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 1407/2013 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, jeigu parama išmokama dalimis, jos vertė yra diskontuojama suteikimo metu. Diskontuota paramos vertė apskaičiuojama pagal Valstybės pagalbos ar nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą paramos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą, nurodytą Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“, 3 priede.
56.6. Miškų ūkio veiklos subjektas Mokėjimo agentūrai kartu su EIP veiklos grupės paraiška teikia informaciją apie atitiktį Reglamento Nr. (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje nustatytiems reikalavimams (Taisyklių 8 priedas). Mokėjimo agentūra vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Registro nuostatai), patikrina, ar miškų ūkio veiklos subjektui (įskaitant su juo Reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) suteikus paramą, o tuo atveju, kai pagalba išmokama dalimis apskaičiavus diskontuotą paramos vertę, nebus viršytos nustatytos nereikšmingos (de minimis) pagalbos ribos. Jei suteikus apskaičiuotą paramos sumą būtų viršyta nurodyta nereikšminga (de minimis) pagalbos suma, priimant sprendimą dėl paramos suteikimo apskaičiuota pagalbos suma sumažinama tiek, kad didžiausias leidžiamas nereikšmingos (de minimis) pagalbos dydis nebūtų viršytas.
57. Paramos intensyvumas:
57.1. EIP veiklos grupės bendradarbiavimo, EIP projekto viešinimo išlaidoms, taip pat projekto įgyvendinimo išlaidoms, nurodytoms Taisyklių 64.1, 64.2.1, 64.2.2.3 – 64.2.2.4, 64.2.2.6 – 64.2.2.9, 64.2.3 papunkčiuose ir 65 punkte – 100 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų;
57.2 EIP projekto įgyvendinimo išlaidoms, susijusioms su EIP projekto įgyvendinimu ir nurodytoms Taisyklių 64.2.2.1, 64.2.2.2 ir 64.2.2.5 papunkčiuose – 65 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų (išskyrus atvejus, kai pareiškėjas prašo ar sutinka dėl mažesnio paramos intensyvumo, kuris negali būti mažesnis kaip 20 proc.). Šių išlaidų intensyvumas gali būti padidintas iki 80 proc.:
57.2.1. investicijoms, susijusioms su vienu ar daugiau BŽŪP konkrečių tikslų, numatytų Taisyklių 5.2.4-5.2.6 papunkčiuose ir, kiek tai susiję su gyvūnų gerove, Taisyklių 5.2.7 papunktyje;
57.2.2. jaunųjų ūkininkų investicijoms (jaunasis ūkininkas turi atitikti Administravimo taisyklių 5 punkte nurodytus reikalavimus);
58. Parama teikiama dotacijos forma, kompensuojant patirtas tinkamas išlaidas arba taikant išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdą, kai avansas nėra EK tinkamos deklaruoti išlaidos, Administravimo taisyklėse numatyta tvarka. Taip pat parama teikiama daliai išlaidų taikant fiksuotąjį vieneto įkainį, fiksuotąją sumą, fiksuotąją normą.
IX SKYRIUS
TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI PARAMAI GAUTI
59. Pareiškėju gali būti EIP veiklos grupės, kurios EIP projekto įgyvendinimo planas yra patvirtintas, narys, jungtinės veiklos sutartimi dėl EIP veiklos sudarymo paskirtas pareiškėju. Kiti EIP veiklos grupės nariai suprantami kaip EIP projekto partneriai.
60. Pareiškėjas ir partneriai yra laikomi tinkamais gauti paramą, jei atitinka tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus, kurie vertinami pagal paramos paraiškos pateikimo dieną pareiškėjo pateiktus ir atitinkamais dokumentais pagrįstus duomenis, viešuosiuose registruose esančius duomenis. Jei šie duomenys skiriasi, vadovaujamasi viešuosiuose registruose esančiais duomenimis. Tinkamumo gauti paramą sąlygų ir reikalavimų vertinimą atlieka Mokėjimo agentūra. Tinkamumo gauti paramą sąlygos ir reikalavimai yra:
60.2. EIP veiklos grupės narys, atstovaujantis žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio subjektą, turi būti įregistravęs žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre, kurios pagrindinė veikla atitinka EIP veiklos grupės projekte numatytą tematiką;
60.3. jei EIP veiklos grupės sudėtyje yra konsultantas – jis privalo būti įtrauktas į Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašą pagal Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašo sudarymo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 9 d. įsakymu Nr. 3D-72 „Dėl Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašo sudarymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pagal planuojamų teikti konsultavimo paslaugų sritį, atitinkančią EIP projekto įgyvendinimo plane numatytą tematiką.
60.4. jei EIP veiklos grupės sudėtyje yra mokslininkas, atstovaujantis mokslo ir (arba) studijų instituciją – jis turi turėti mokslo daktaro laipsnį;
X SKYRIUS
ĮSIPAREIGOJIMAI
61. Teikdamas paramos paraišką, pareiškėjas prisiima šiuos įsipareigojimus ir jų laikosi iki galutinio mokėjimo prašymo pateikimo:
61.1. EIP projekto įgyvendinimo pradžia laikoma sprendimo skirti paramą priėmimo diena. Projekto maksimali trukmė – 36 mėn., bet ne ilgiau kaip iki 2029 m. birželio 30 d.;
61.2. gavus avansą (jei jo prašoma), ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo avanso gavimo dienos pateikti pirmąjį mokėjimo prašymą;
61.3. nuo paramos paraiškos pateikimo Mokėjimo agentūrai dienos iki EIP projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos be rašytinio Ministerijos sutikimo nekeisti EIP projekto įgyvendinimo plane numatyto veiklos pobūdžio, tikslų ar įgyvendinimo eigos, o be rašytinio Mokėjimo agentūros sutikimo nekeisti EIP veiklos grupės narių sudėties, EIP projekto įgyvendinimo vietos, neparduoti, neįkeisti ir kitaip neperleisti kitam asmeniui už paramos lėšas įgyto turto;
61.4. pareiškėjas ir partneriai prisiima bendruosius įsipareigojimus, nurodytus Administravimo taisyklių 170.2–170.4 ir 170.11–170.14 papunkčiuose;
61.5. užtikrinti, kad EIP projekte numatytos išlaidos, kurioms finansuoti prašoma paramos, nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų ES fondų ir kitų viešųjų lėšų;
61.6. viešinti apibendrintą informaciją apie savo planus ir įgyvendinto EIP projekto rezultatus per nacionalinį ir Europos BŽŪP tinklą, taip pat informaciją apie projektą bei gautus rezultatus viso projekto įgyvendinimo metu skelbti per informacijos viešinimo kanalus, kuriuos dažniausiai naudojai galutiniai vartotojai.
61.7. pademonstruoti įgyvendinto EIP projekto rezultatus žemės ūkyje ar maisto ūkyje ar miškų ūkyje (jei dėl sezoniškumo, pvz., vegetacijos laikotarpio, per numatytą EIP projekto įgyvendinimo laikotarpį negali būti pademonstruoti galutiniai projekto rezultatai, gali būti demonstruojami tarpiniai įgyvendinamo EIP projekto rezultatai):
61.7.1. apie planuojamus demonstruoti pasiektus EIP projekto rezultatus informuoti per nacionalinį BŽŪP tinklą ne vėliau kaip 10 d. d. iki planuojamo renginio pradžios (nurodyti EIP veiklos grupės ir EIP projekto pavadinimą, tikslią vykdymo vietą, datą, vykdymo trukmę, asmenų, kurie atsakingi už renginio organizavimą, vardus ir pavardes). Apie renginio grafiko pasikeitimus privaloma paskelbti nacionaliniame BŽŪP tinkle ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki renginio;
61.7.2 EIP projekto rezultatų demonstravimą fiksuoti nuotraukose ir nuotraukas tinkamai saugoti, jei prireikus Mokėjimo agentūros atstovai paprašytų jas parodyti;
XI SKYRIUS
TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS
62. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:
62.2. realiai suplanuotos, pagrįstos ir neviršijančios vidutinių rinkos kainų ir pagrįstos išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentais (netaikoma išlaidoms, apmokamoms taikant fiksuotąją normą, fiksuotąją sumą ir fiksuotąjį įkainį);
62.3. patirtos (apmokėtos) po paramos paraiškos pateikimo dienos. Tačiau šios išlaidos nefinansuojamos, jeigu parama projektui neskiriama arba išlaidos nėra nurodytos tinkamų finansuoti išlaidų kategorijų sąraše pagal Taisyklių 64 ir 65 punktus, arba jei jos padarytos nesilaikant pirkimo procedūrų, numatytų teisės aktuose;
64. Tiesioginės išlaidos:
64.1. EIP veiklos grupės bendradarbiavimo išlaidos kurios negali būti didesnės kaip 2,7 proc. nuo visų tinkamų finansuoti projekto tiesioginių išlaidų. EIP veiklos grupės bendradarbiavimo išlaidas apima:
64.1.1. EIP veiklos grupės narių susitikimų organizavimas (patalpų nuoma, EIP veiklos grupės partnerių ir jų atstovų kelionės išlaidos Lietuvos Respublikos teritorijoje (kuro pirkimo ir (arba) visuomeninio transporto išlaidos), maitinimas (nurodytos išlaidos negali viršyti Mokėjimo agentūros nustatytų ir patvirtintų kainų (kainos skelbiamos www.nma.lt)).
64.2. EIP projekto įgyvendinimo išlaidos:
64.2.1. darbo užmokestis EIP projektą įgyvendinantiems asmenims (mokslininkams ir konsultantams), kuris yra kompensuojamas taikant fiksuotąjį darbo užmokesčio valandos įkainį, apskaičiuotą pagal Projektą įgyvendinančių asmenų (mokslininkų ir (arba) konsultantų) darbo užmokesčio fiksuotojo vieneto įkainio nustatymo tyrimą įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023−2027 metų strateginio plano intervencinę priemonę „Europos inovacijų partnerystės žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“, nepažeidžiant darbo laiko normos reikalavimų, nustatytų Darbo kodekse. Darbo užmokesčio arba atlygio projektą įgyvendinantiems asmenims išlaidos projekte apmokamos tik pagal nustatytą darbo užmokesčio fiksuotąjį valandos įkainį (pareiškėjas negalės už išlaidas, kurioms nustatyti fiksuotieji darbo valandos įkainiai, atsiskaityti pagal faktines išlaidas, pateikęs išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus). Fiksuotasis projektą įgyvendinančių asmenų (mokslininkų ir konsultantų) vienos darbo valandos įkainis (60 min.) – 38,26 Eur. Fiksuotasis valandos įkainis nekeičiamas visą projekto įgyvendinimo laikotarpį. Atnaujinus fiksuotąjį valandos įkainį dėl pasikeitusių teisės aktų, kuriais vadovaujantis nustatytas fiksuotasis valandos įkainis, atnaujintas fiksuotasis valandos įkainis taikomas tik naujai teikiamoms paraiškoms;
64.2.2. išlaidos prekėms ir paslaugoms, tiesiogiai susijusiomis su EIP projekto įgyvendinama veikla:
64.2.2.1. EIP projekto veikloms žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio valdose įgyvendinti reikalingų medžiagų ir priemonių įsigijimas;
64.2.2.2. EIP projekto veiklose tiesiogiai naudojamos žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio technikos (išskyrus priekabas ir puspriekabes) ir įrangos, susijusios su žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio veikla, įsigijimas ir įrengimas (prie šių išlaidų kategorijos negali būti priskirtos jokios transporto priemonės; įranga turi būti sumontuota ir funkcionuoti iki atitinkamo (vėliausiai iki paskutinio) mokėjimo prašymo pateikimo dienos);
64.2.2.4. žemės ūkio ar maisto ūkio, ar miškų ūkio technikos ir įrangos eksploatavimas (degalai, elektros energija);
64.2.2.8. pagal sutartis vykdomi moksliniai, laboratoriniai tyrimai, ekspertizės ir patentai, perkami arba įsigyjami pagal licenciją rinkos kaina iš kitų išorės šaltinių (ne EIP veiklos grupės narių);
64.2.3. suteiktos paramos projektui viešinimo, vadovaujantis Suteiktos paramos iš EŽŪFKP lėšų pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023-2027 metų strateginį planą viešinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. 3D-201 „Dėl Suteiktos paramos iš EŽŪFKP lėšų pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023-2027 metų strateginį planą viešinimo taisyklių patvirtinimo“, išlaidos.
65. Netiesioginės išlaidas sudaro darbo užmokestis arba atlygis projektą administruojantiems asmenims:
65.1. darbo užmokestis arba atlygis projektą administruojantiems asmenims turi būti apskaičiuotas nepažeidžiant darbo laiko normos reikalavimų, nustatytų Darbo kodekse;
66. Netiesioginės projekto išlaidos yra kompensuojamos taikant 2018 m. liepos 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES, Euratomas) Nr. 2018/1046 dėl Sąjungos bendrajam biudžetui taikomų finansinių taisyklių, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 ir Sprendimas Nr. 541/2014/ES, bei panaikinamas Reglamentas (ES, Euratomas) Nr. 966/2012 su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2022 m. gruodžio 6 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES, Euratomas) 2022/2434, 181 straipsnio 6 dalyje nustatytą fiksuotąją normą netiesioginėms paramos gavėjo išlaidoms neviršijant 7 proc. visų tinkamų finansuoti tiesioginių projekto išlaidų.
67. EIP projekte turi būti numatytos visos išlaidos, kurios išimtinai bus naudojamos projekto įgyvendinimui. Perkamos prekės turi būti naujos, nenaudotos, atitinkančios Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktų nustatytus reikalavimus. Paramos lėšomis finansuojamos tik tinkamos finansuoti ir EIP projektui įgyvendinti būtinos išlaidos, ir ne daugiau nei numatytas paramos dydis ir intensyvumas. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti išvardytos pagal išlaidų kategorijas. Kai EIP projektui vykdyti nenaudojami savi ištekliai ir įkainiai nėra numatyti Mokėjimo agentūros, Europos struktūrinių ir investavimo fondų (toliau – ESIF) ir Taisyklėse, turi būti pateikiami ne mažiau kaip trys komerciniai pasiūlymai (su lygiaverčiais išlaidų technines savybes apibūdinančiais techniniais parametrais) išlaidoms pagrįsti, o tinkama finansuoti išlaidų suma nustatoma pagal mažiausią pasiūlytą kainą. Jei dėl ribotos reikalingų prekių ir (ar) paslaugų pasiūlos pareiškėjas pateikia mažiau kaip tris komercinius pasiūlymus, pareiškėjas įrodo, kad dėl trijų komercinių pasiūlymų pateikimo buvo kreiptasi į ne mažiau kaip tris galimus prekių ir paslaugų tiekėjus ir jie patvirtino, kad pareiškėjo prašyme nurodytų prekių netiekia ir paslaugų neteikia. Tuo atveju, kai pareiškėjo pateiktuose komerciniuose pasiūlymuose nurodyta prekės ar paslaugos kaina yra 10 proc. didesnė nei analogiškos rinkoje egzistuojančios prekės ar paslaugos kainos, atliekami Administravimo taisyklių 113 punkte nurodyti veiksmai.
68. EIP projekte numatytos prekės ir paslaugos turi būti įsigytos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą. Subjektas, kuriam Viešųjų pirkimų įstatymas netaikomas, vadovaujasi Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. rugsėjo 29 d. įsakymu Nr. 3D-637 „Dėl Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių patvirtinimo“. Jeigu EIP projektui vykdyti naudojami savi resursai, vadovaujamasi institucijos vadovo įsakymu patvirtintais paslaugų ir kitų tinkamų finansuoti išlaidų įkainiais.
69. Visos EIP projekto išlaidos turi būti patvirtintos apskaitos dokumentais, turinčiais visus Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo nustatytus apskaitos dokumentų rekvizitus, arba pagrįstos institucijos vadovo įsakymu patvirtintais paslaugų ir kitų tinkamų finansuoti išlaidų įkainiais, jei EIP projektui vykdyti naudojami savi resursai.
70. Paramos gavėjas tvarko paramos lėšų apskaitą ir saugo su projekto apskaita susijusius dokumentus atskirai nuo kitų. Projekto išlaidas paramos gavėjai privalo įtraukti į apskaitą laikydamiesi Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų. Pareiškėjas privalo turėti kredito įstaigoje atskirą sąskaitą EIP projekto lėšoms.
71. Tinkamų finansuoti išlaidų, kurioms Taisyklėse nėra nustatyti įkainiai arba didžiausios sumos, dydžiai nustatomi pagal viešai ESIF administruojančių institucijų interneto svetainėse skelbiamus prekių ir (arba) paslaugų kainų rinkos tyrimuose nustatytus įkainius, kurie taikomi tokioms pat išlaidoms įgyvendinant panašaus pobūdžio projektus ir analogiškiems paramos gavėjams. ES struktūriniams fondams (Europos socialiniam fondui, Europos regioninės plėtros fondui, Europos sanglaudos fondui) taikomi rinkos kainų tyrimai (supaprastinto išlaidų apmokėjimo tyrimai) skelbiami interneto tinklalapyje www.esinvesticijos.lt (nuorodos „2021–2027 Investicijų programos ir plano „Naujos kartos Lietuva“ skyriuje „Dokumentai“ nuridant atsakingą instituciją „ESFA metodinės pagalbos centras“).
72. Įgyvendinant EIP projektą, galima iki 10 proc. lėšų perskirstyti tarp kiekvienos atskiros išlaidų kategorijos, neviršijant pagal atskirus mokėjimo prašymus ir bendros sprendime skirti paramą numatytos paramos sumos. Perskirstant lėšas, išlaidos, nurodytos Taisyklių 64.1, 64.2.1 papunkčiuose ir 65 punkte, negali būti didinamos. Išlaidos, kurios pagal atskiras išlaidų kategorijas perskirstomos daugiau kaip 10 proc., ir išlaidos, kurios nėra numatytos Taisyklėse ir sprendime skirti paramą, nefinansuojamos. Išlaidų sumų mažinimas nėra ribojamas.
73. Netinkamos finansuoti išlaidos:
73.1. numatytos Administravimo taisyklių 130 punkte ir kitos Strateginio plano kaimo plėtros priemonių įgyvendinimo taisyklėse nurodytos netinkamos finansuoti išlaidos;
73.2. išlaidos, nesusijusios su EIP projektu ir remiama veikla ir neįvardytos Taisyklių 64 ir 65 punktuose;
73.3. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes ir paslaugas, nesilaikant pirkimo procedūrų, numatytų teisės aktuose;
75. Jei pareiškėjas ir partneriai naudojasi kredito įstaigų išduotais kreditais EIP projektui, kuriam prašoma paramos, finansuoti ir pareiškėjui ar partneriui teikiama valstybės pagalba, kompensuojant dalį kredito įstaigai sumokėtų palūkanų ir (arba) dalį garantinio užmokesčio, didžiausia bendra paramos, skiriamos pagal Taisykles, ir valstybės pagalbos lėšų suma bei intensyvumas vienam EIP projektui ir jo tinkamoms finansuoti išlaidoms negali viršyti Taisyklėse nustatytų dydžių.
XII SKYRIUS
PARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA
76. Paramos paraiškos forma pateikiama Taisyklių 7 priede ir skelbiama Mokėjimo agentūros interneto svetainėje www.nma.lt. Paramos paraiška turi būti pateikta iki Mokėjimo agentūros kvietime teikti paramos paraiškas nustatytos datos.
XIII SKYRIUS
PARAMOS PARAIŠKŲ ATRANKA
79. Atrankos kriterijai:
79.1. EIP projekto įgyvendinimo plano kokybė (didžiausias suteikiamas balų skaičius 20):
79.2. EIP projekto įgyvendinimo plane pagrįsta projekto rezultatų praktinio taikymo ūkiuose ekonominė nauda – suteikiama 10 balų;
79.3. EIP projekto įgyvendinimo plane pagrįsta projekto rezultatų praktinio taikymo ūkiuose aplinkosauginė nauda ir (arba) prisidėjimas prie klimato kaitos švelninimo – suteikiama 10 balų;
79.4. EIP projekto paramos paraiškoje pagrįsta, kad projekto rezultatų praktinis taikymas ūkiuose leis reaguoti į rinkos paklausą, įskaitant reagavimą į krizes, didins atsparumą krizėms – suteikiama 10 balų;
79.5. EIP projekto paramos paraiškoje pateiktas pagrindimas, įrodantis, kad projektas skirtas labai smulkiuose ūkiuose (įregistruotos žemės ūkio valdos ekonominis dydis, išreikštas standartinės produkcijos verte, yra ne mažesnis kaip 4 000 Eur ir ne didesnis kaip 16 000 Eur) ūkininkaujančių asmenų inovaciniams poreikiams tenkinti – suteikiama 10 balų;
79.6. EIP projekto paramos paraiškoje pagrįstas projekto rezultatų praktinis taikomumas ir sukurtų rezultatų pritaikomumo mastas yra (balai sumuojami):
79.7. EIP projekto veiklos ir rezultatai (be privalomo viešinimo nacionaliniame BŽŪP tinkle) papildomai viešinami skirtingomis viešinimo priemonėmis ir būdais (radijas, televizija, internetas ir kt.) (didžiausias suteikiamas balų skaičius 15):
80. Privalomas mažiausias paramos paraiškų atrankos balų skaičius – 70 balų. Jeigu paramos paraiškų atrankos vertinimo metu nustatoma, kad paramos paraiška nesurinko privalomojo mažiausio 70 balų skaičiaus, paramos paraiška atmetama.
XIV SKYRIUS
PARAMOS PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS
82. Mokėjimo agentūra, įvertinusi paramos paraiškas, teikia jas svarstyti Mokėjimo agentūros sudarytam Projektų atrankos komitetui, į kurio sudėtį įtraukiamas ir Ministerijos atstovas (-ai), Mokėjimo agentūros nustatyta tvarka. Sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo priima Mokėjimo agentūros direktoriaus įgaliotas asmuo, vadovaudamasis Projektų atrankos komiteto rekomendacijomis.
83. Mokėjimo agentūra apie sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo informuoja pareiškėjus Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Tuo atveju, kai parama teikiama projektams, kurie įgyvendinami miškininkystės sektoriuje, sprendime nurodoma skirta paramos suma ir diskontuota paramos vertė (kai parama išmokama dalimis), taip pat nurodoma, kad teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba, pateikiant aiškią nuorodą į Reglamentą (ES) Nr. 1407/2013, t. y. nurodomas jo pavadinimas ir skelbimo Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje numeris.
86. Mokėjimo agentūra, vadovaudamasi Registro nuostatuose numatytais terminais nuo sprendimo dėl paramos projektams, kurie įgyvendinami miškininkystės sektoriuje, skyrimo priėmimo dienos pateikia informaciją apie paramos gavėjams suteiktą paramą (tuo atveju, kai parama išmokama dalimis – diskontuotą paramos vertę) į Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrą (toliau – Suteiktos valstybės pagalbos registras). Suteiktos valstybės pagalbos registrui pateikta informacija apie suteiktą paramą tikslinama Suteiktos valstybės pagalbos registro nuostatuose nustatyta tvarka. Mokėjimo agentūra ir paramos gavėjai gaunantys paramą projektams, kurie įgyvendinami miškininkystės sektoriuje privalo ne trumpiau kaip 10 finansinių metų nuo paskutinės pagalbos pagal taisykles suteikimo dienos saugoti visą su pagalbos teikimu susijusią informaciją, duomenis ir dokumentus.
87. Mokėjimo agentūra po sprendimo skirti paramą EK teikia 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2022/1475 kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu, 8 straipsnio d punkte nurodytus duomenis apie EIP veiklos grupes ir EIP projektus šiame reglamente numatyta tvarka.
XV SKYRIUS
EIP PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
88. Paramos gavėjas EIP projekto įgyvendinimo metu, kas 12 mėnesių nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos, Mokėjimo agentūrai teikia jos nustatytos formos EIP projekto įgyvendinimo tarpines ataskaitas, kuriose teikia informaciją apie EIP projekto įgyvendinimo eigą bei pasiektus rezultatus. EIP projekto ataskaitos Mokėjimo agentūrai turi būti pateiktos naudojantis prie Ministerijos valdymo srities priskirtų institucijų ir įstaigų teikiamų paslaugų informacine sistemos (toliau – ŽŪMIS) portalo interneto prieiga, kurios adresas https://zumis.lt. Pridedami dokumentai turi būti elektroninės formos (neužpildžius elektroninės formos ŽŪMIS portale, o projekto ataskaitą pateikus nuskenuotą, naudojantis ŽŪMIS portalu, projekto ataskaita nepriimama). Jei nėra numatyta galimybė konkrečias priemonės ataskaitas teikti per ŽŪMIS, užpildant elektroninę formą, ataskaita ir prašomi dokumentai teikiami pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, juos siunčiant el. paštu dokumentai@nma.lt, arba teikiami naudojantis ŽŪMIS pranešimų siuntimo funkcionalumu (ŽŪMIS meniu punktas „Pranešimai“), pateikiant skenuotus ataskaitą ir papildomus dokumentus. Projekto ataskaita ŽŪMIS portale turi būti pateikta ne vėliau kaip iki paramos sutartyje numatyto projekto ataskaitos pateikimo termino paskutinės dienos 24 val. EIP projekto įgyvendinimo tarpines ataskaitas vertina Mokėjimo agentūra.
89. Mokėjimo agentūra atlieka patikras vietoje darbo aprašuose nustatyta tvarka (administraciniu būdu ir (arba) atliekant patikras vietoje), kurių metu įsitikina, ar EIP projektas įgyvendinamas pagal EIP projekto įgyvendinimo plane numatytus etapus, ar įgyvendintos planuotos EIP projekto veiklos.
90. Jei Mokėjimo agentūra, vertindama EIP projekto įgyvendinimo tarpines ataskaitas ir (ar) atlikdama patikras vietoje, nustato, kad paramos gavėjas ir (arba) partneriai, įgyvendindami EIP projektą nevykdo EIP projekto įgyvendinimo plane numatytų veiklų ar per EIP projekto įgyvendinimo plane numatytą trukmę nepasiekia numatytų veiklos rezultatų (kiekybinių ar kokybinių rodiklių), Mokėjimo agentūros nustatyta tvarka taikomos individualios priemonės, skirtos EIP projekto įgyvendinimui gerinti, ir atliekama nuolatinė stebėsena ir kontrolė, paramos gavėjui teikiami pasiūlymai ir rekomendacijos dėl šių priemonių įgyvendinimo.
XVI SKYRIUS
MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS MOKĖJIMO TVARKA
91. Paramos gavėjas po kiekvieno EIP projekto įgyvendinimo etapo, pateikia Mokėjimo agentūrai nustatytos formos mokėjimo prašymą Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.
92. Paramos gavėjas mokėjimo prašymą ir susijusius dokumentus turi užpildyti lietuvių kalba. Kita kalba užpildyti mokėjimo prašymai ir jų priedai nepriimami.
93. Mokėjimo prašymai teikiami ir administruojami Administravimo taisyklėse numatyta tvarka. Mokėjimo prašymai kartu su pridedamais dokumentais turi būti pateikti per ŽŪMIS (adresas https://zumis.lt) Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.
94. Paramos gavėjui mokamas paraiškoje nurodyto dydžio avansas (avansas gali siekti iki 40 proc. skirtos paramos sumos). Avansas mokamas paramos gavėjui pateikus Mokėjimo agentūrai avansinį mokėjimo prašymą.
95. Kai bendra pagal paramos gavėjo pateiktus mokėjimo prašymus kompensuota ir avansu paramos gavėjui sumokėta suma pasiekia EIP projektui įgyvendinti skirtą paramos sumą, EIP projekto įgyvendinimo išlaidos toliau nekompensuojamos.
96. Baigęs įgyvendinti EIP projektą, paramos gavėjas pateikia Mokėjimo agentūrai galutinį mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja visas per laikotarpį nuo paskutinio mokėjimo prašymo patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas, bei pateikia Mokėjimo agentūrai galutinę Mokėjimo agentūros nustatytos formos EIP projekto įgyvendinimo ataskaitą Taisyklių 88 punkte nustatyta tvarka ir būdais. Galutinėje ataskaitoje, ar kartu su ja pateikiamuose dokumentuose (pavyzdžiui, nuotraukose, video medžiagoje ar kt.), turi būti įrodyta, kad įgyvendinus projektą buvo sukurtas arba iš esmės patobulintas produktas ar paslauga, kuri yra įdiegta (naudojama) EIP veiklos grupės nario ūkyje. Galutinę EIP projekto įgyvendinimo ataskaitą vertina Mokėjimo agentūra.
97. Jei Mokėjimo agentūra, įvertinusi galutinę EIP projekto įgyvendinimo ataskaitą, nustato, kad EIP veiklos grupės nario ūkyje nebuvo įdiegtas sukurtas arba iš esmės patobulintas produktas ar paslauga, numatyta EIP projekto įgyvendinimo plane, ir (arba) nebuvo įvykdyti paraiškoje numatyti įsipareigojimai, susiję su EIP projekto rezultatų demonstravimu ir sklaida, Mokėjimo agentūra priima sprendimą skirti papildomą, ne ilgesnį kaip šeši kalendoriniai mėnesiai, laikotarpį (bet ne ilgiau kaip iki 2029 m. birželio 30 d.) EIP projekto planuotiems rezultatams pasiekti ir (arba) paraiškoje numatytiems įsipareigojimams įgyvendinti. Jei Mokėjimo agentūros skirtu papildomu laikotarpiu rezultatams pasiekti ir (arba) įsipareigojimams įgyvendinti paramos gavėjas ir (arba) partneriai patiria finansinių išlaidų, jos kompensuojamos paramos gavėjų ir (ar) partnerių lėšomis.
98. Mokėjimo agentūra, išnagrinėjusi galutinį mokėjimo prašymą ir nustačiusi, kad paramos gavėjui buvo išmokėta didesnė paramos suma nei pripažinta tinkama finansuoti paramos lėšomis, pareikalauja paramos gavėjo grąžinti perviršinę sumą.
99. Paramos gavėjas gali teikti ne daugiau kaip devynis mokėjimo prašymus, neįskaitant avansinio mokėjimo prašymo.
101. EIP projektai finansuojami pagal šias regionams taikomas Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (toliau – EŽŪFKP) ir bendrojo finansavimo įnašo normas (regionai suprantami taip, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. sausio 6 d. nutarime Nr. 5 „Dėl Sostinės regiono ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regiono sudarymo“):
XVII SKYRIUS
SANKCIJOS
103. Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą paramos gavėjui gali būti taikomos Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. 3D-80 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikos patvirtinimo“, numatytos sankcijos.
104. Jeigu pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas, norėdamas gauti paramą, dėl aplaidumo nepateikė būtinos informacijos, parama visai neskiriama arba susigrąžinama visa jos suma.
105. Jei po EIP projekto įgyvendinimo tarpinės ataskaitos vertinimo pasiūlytų individualių priemonių, skirtų EIP projekto įgyvendinimui gerinti, atliktos stebėsenos ir kontrolės, numatytos Taisyklių 90 punkte, Mokėjimo agentūra nustato, kad EIP veiklos grupė, įgyvendindama EIP projektą, nepasieks EIP projekto įgyvendinimo plane numatytų rezultatų, arba pareiškėjas ir (arba) partneriai nesilaiko Mokėjimo agentūros taikomų priemonių (rekomendacijų, pasiūlymų) EIP projekto įgyvendinimui pagerinti, Mokėjimo agentūra priima sprendimą projektą pripažinti neįgyvendintu ir susigrąžina projektui skirtas lėšas. Mokėjimo agentūra apie sprendimą informuoja paramos gavėją vidaus procedūrų nustatyta tvarka.
106. Jei pasibaigus po galutinės EIP projekto įgyvendinimo ataskaitos vertinimo suteiktam papildomai laikotarpiui, numatytam Taisyklių 97 punkte, Mokėjimo agentūra nustato, kad planuoti galutiniai EIP projekto rezultatai nepasiekti / įsipareigojimai neįvykdyti, Mokėjimo agentūra priima sprendimą projektą pripažinti neįgyvendintu ir susigrąžina projektui skirtas lėšas.
XVIII SKYRIUS
INFORMACIJOS TEIKIMAS
XIX SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS