Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO PAPILDYMO 2471 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-309(2)
2014 m. liepos 9 d. Nr. 642
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2014 m. gegužės 16 d. sprendimo Nr. SV-S-633 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Pritarti Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso papildymo 2471 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIP-309(2) (toliau – Įstatymo projektas), tačiau siūlyti jį tikslinti atsižvelgiant į toliau išdėstytas pastabas:
1. Įstatymo projekte siūloma nustatyti baudžiamąją atsakomybę už neviešame teismo posėdyje nagrinėjamos ar išnagrinėtos administracinės, baudžiamosios ar civilinės bylos medžiagos ar jos dalies, susijusios su nepilnamečiu, arba bylos medžiagos ar jos dalies, susijusios su nepilnamečiu, kai jos atskleidimas ar viešas paskelbimas apribotas teismo, atskleidimą ar viešą paskelbimą, tačiau manytina, kad baudžiamoji atsakomybė neturėtų būti apribota nukentėjusiuoju laikant tik nepilnametį asmenį. Jeigu byla nagrinėjama arba išnagrinėta neviešame (uždarame) teismo posėdyje arba teismas, išnagrinėjęs bylą viešame posėdyje, nustato, kad tam tikra bylos medžiaga ar jos dalis yra nevieša, tai reiškia, kad tuo siekiama tam tikrų interesų apsaugos, tai yra bylos nagrinėjamos neviešuose (uždaruose) teismo posėdžiuose, kai gali būti pakenkta valstybės saugumui ar neproporcingai paliestas žmonių privatus gyvenimas. Atvejai, kada bylos nagrinėjamos neviešuose (uždaruose) teismo posėdžiuose, neapsiriboja vien tik bylomis, kuriose dalyvauja nepilnamečiai asmenys. Pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso (toliau – Baudžiamojo proceso kodeksas) 9 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad leidžiama neviešai nagrinėti bylas dėl nusikalstamų veikų, kuriomis kaltinami arba dėl kurių yra pripažinti nukentėjusiaisiais jaunesni kaip aštuoniolikos metų asmenys, nusikaltimų ir baudžiamųjų nusižengimų žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui bylas, taip pat kitas bylas, kai siekiama užkirsti kelią paskelbti žinias apie privatų proceso dalyvių gyvenimą arba kai apklausiamas liudytojas ar nukentėjusysis, kuriems taikomas anonimiškumas. Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (toliau – Administracinių bylų teisenos įstatymas) 8 straipsnio 2 dalyje ir Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso (toliau – Civilinio proceso kodeksas) 9 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad teismo posėdis gali būti uždaras žmogaus asmeninio ar šeiminio gyvenimo slaptumui apsaugoti, taip pat jeigu viešai nagrinėjama byla gali atskleisti valstybės, tarnybos, profesinę ar komercinę paslaptį. Atsižvelgiant į tai, siūlytina Įstatymo projekte neišskirti nepilnamečio ir baudžiamąją atsakomybę taikyti visais atvejais, kai yra atskleidžiama ar viešai paskelbiama neviešame (uždarame) teismo posėdyje nagrinėjamos ar išnagrinėtos bylos medžiaga ar jos dalis arba ta medžiaga ar jos dalis, kurią nevieša pripažino teismas. Taip pat atsižvelgiant į tai, kad Civilinio proceso kodekse ir Administracinių bylų teisenos įstatyme vartojama sąvoka „uždaras teismo posėdis“, siūlytina Įstatymo projekte greta žodžio „neviešas“ vartoti ir žodį „(uždaras)“. Taip siūloma nuostata bus suderinta ir su Baudžiamojo proceso kodekso, ir su Civilinio proceso kodekso, ir su Administracinių bylų teisenos įstatymo nuostatomis.
2. Įstatymo projekte siūlant baudžiamąją atsakomybę už teismo bylos medžiagos ar jos dalies, susijusios su nepilnamečiu, atskleidimą ar viešą paskelbimą, nusikaltimas priskiriamas nesunkių nusikaltimų kategorijai (įtvirtinta laisvės atėmimo bausmė iki trejų metų). Manytina, kad siūloma sankcija nėra proporcinga veiksmų pavojingumui. Įtvirtinus nepagrįstai dideles sankcijas, baudžiamosios atsakomybės įgyvendinimas gali tapti neadekvatus padarytai nusikalstamai veikai ir bausmės paskirčiai. Realizuojant baudžiamąją atsakomybę, svarbiausias tikslas turi būti, kad asmuo būtų pripažintas kaltu dėl nusikalstamos veikos padarymo ir neišvengtų teisingos, proporcingos ir efektyvios bausmės. Bausmės griežtumas pats savaime nepadės pasiekti bausmės tikslų. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad panaši nusikalstama veika – ikiteisminio tyrimo duomenų atskleidimas be leidimo (Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 247 straipsnis) yra baudžiamasis nusižengimas, taigi už jį nėra numatyta laisvės atėmimo bausmė. Manytina, kad Įstatymo projekte siūloma nauja nusikalstama veika, vertinant sisteminiu aspektu, taip pat turėtų būti laikoma baudžiamuoju nusižengimu.
3. Nevieši (uždari) teismo posėdžiai gali būti rengiami ir bylos medžiaga ar jos dalis gali būti pripažįstama nevieša ir administracinių teisės pažeidimų teisenoje. Atsižvelgiant į tai, taip pat į teisėkūros efektyvumo principą, įtvirtintą Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 5 punkte, siūlytina Įstatymo projekte nevardyti atskirų kategorijų bylų, o vartoti vieną apibendrinantį terminą.
4. Įstatymo projektas turi būti suderintas su Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nuostatomis.