Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS IŠMOKŲ VAIKAMS ĮSTATYMO 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-283

 

2014 m. gegužės 22 d. Nr. 443
Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2014 m. kovo 26 d. sprendimą Nr. SV-S-587 „Dėl įstatymo projekto išvadų“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pritarti Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-283 (toliau – įstatymo projektas) teisinio reguliavimo tikslui – ekonominėmis priemonėmis siekti, kad kuo daugiau tėvų globos netekusių vaikų būtų apgyvendinta šeimose, tačiau iš esmės nepritarti įstatymo projektui (teisinio reguliavimo priemonėms – padidinti globos (rūpybos) išmokos dydį nuo 4 iki 6 bazinių socialinių išmokų (toliau – BSI) ir sumažinti šeimynos vykdomai vaiko globai (rūpybai) užtikrinti už vaiką, kuriam globa (rūpyba) nustatyta šeimynoje, mokamą globos (rūpybos) išmokos tikslinį priedą nuo 4 iki 2 BSI dydžio) – dėl šių priežasčių:

1.1. Įstatymo projektu siūloma padidinti globos (rūpybos) išmoką tiek šeimoje, tiek šeimynoje, tiek vaikų globos institucijoje globojamiems (rūpinamiems) vaikams, todėl siūloma teisinio reguliavimo priemonė (globos (rūpybos) išmokos dydžio padidinimas) neatitinka įstatymo projekto tikslo (kad kuo daugiau tėvų globos netekusių vaikų būtų globojami šeimoje). Pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą 4 BSI dydžio globos (rūpybos) išmoka skiriama neatsižvelgiant į tai, kur – šeimoje, šeimynoje ar vaikų globos institucijoje – likusiam be tėvų globos vaikui buvo nustatyta globa (rūpyba).

1.2. Įstatymo projektu siūlomoms nuostatoms įgyvendinti iš valstybės biudžeto reikėtų papildomų lėšų. Padidinus globos (rūpybos) išmokos šeimose, šeimynose ir globos institucijose globojamiems (rūpinamiems) vaikams dydį, papildomų lėšų šiai išmokai mokėti metams prireiktų 37,38 mln. litų (kartu su administravimo išlaidomis), o sumažinus globos (rūpybos) išmokos tikslinį priedą, būtų sutaupyta 1,24 mln. litų (kartu su administravimo išlaidomis). Taigi įstatymo projektui įgyvendinti metams iš valstybės biudžeto papildomai reikėtų apie 36,14 mln. litų (35 mln. litų globos (rūpybos) išmokai mokėti ir 1,14 mln. litų administravimo išlaidoms finansuoti).

Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime „Dėl kai kurių teisės aktų, kuriais reguliuojami valstybės tarnybos ir su ja susiję santykiai, atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir įstatymams“ konstatuota, kad „<...> įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas arba kitas teisės aktas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet tokių lėšų neskiriama arba jų skiriama nepakankamai.“ Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas taip pat konstatavo, kad „teisės norma, kuria valstybė prisiima atitinkamą įsipareigojimą, <...> turi būti paremta materialiniais ir finansiniais ištekliais“ (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1996 m. lapkričio 12 d. nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atstatymo tvarkos ir sąlygų“ 8 straipsnio penktosios dalies ir 19 straipsnio pirmosios dalies normų atitikimo Lietuvos Respublikos Konstitucijai“). Todėl, esant ribotoms valstybės finansinėms galimybėms ir siekiant užtikrinti tinkamą teisės aktais jau nustatytų valstybės įsipareigojimų įgyvendinimą, tikslinga neprisiimti naujų įsipareigojimų, kuriems reikia papildomų valstybės biudžeto lėšų.

1.3. Pagal įstatymo projektą bendras lėšų, mokėtinų tuo atveju, kai vaikui globa (rūpyba) nustatyta šeimynoje, dydis nepasikeistų (vietoj 4 BSI dydžio globos (rūpybos) išmokos vaikui ir 4 BSI dydžio globos (rūpybos) išmokos tikslinio priedo būtų mokama 6 BSI dydžio globos (rūpybos) išmoka vaikui ir 2 BSI dydžio globos (rūpybos) išmokos tikslinis priedas), tačiau minėtų išmokų paskirtis yra skirtinga, skiriasi ir jų panaudojimo galimybės. Globos (rūpybos) išmoka skiriama vaikui ir yra naudotina vaiko poreikiams tenkinti, o globos (rūpybos) išmokos tikslinis priedas mokamas šeimynai už globojamą (rūpinamą) vaiką ir yra skirtas šeimynos vykdomai vaiko globai (rūpybai) užtikrinti. Pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą globos (rūpybos) išmokos tikslinis priedas šeimynai nustatytas tokio dydžio, kad juo būtų skatinamas šeimynų steigimasis ir tokiu būdu mažinamas globojamų (rūpinamų) vaikų globos institucijose skaičius, todėl globos (rūpybos) išmokos tikslinio priedo sumažinimas gali turėti priešingą poveikį šeimynų steigimuisi. Be to, įstatymo projektu siūlomas globos (rūpybos) išmokos tikslinio priedo sumažinimas nuo 4 iki 2 BSI dydžio nepagrįstas, nenurodyti globos (rūpybos) išmokos tikslinio priedo dydžio nustatymo kriterijai.

2. Atkreipti Lietuvos Respublikos Seimo dėmesį į tai, kad tik užtikrinus ilgalaikį valstybės finansų sistemos stabilumą ir įvertinus valstybės finansines galimybes galėtų būti svarstomos globos (rūpybos) išmokos mokėjimo teisinio reguliavimo keitimo galimybės, įgyvendinant įstatymo projekto teisinio reguliavimo tikslą.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Algirdas Butkevičius

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                                             Algimanta Pabedinskienė