ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS SUDARYMO IR JOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2023 m. birželio 8 d. Nr. T-293
Šiauliai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 4 punktu, 23 straipsniu, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymu ir atsižvelgdama į Šiaulių miesto savivaldybės tarybos opozicijos 2023-05-04 raštą „Dėl kandidatų siūlymo“, Šiaulių miesto savivaldybės taryba
n u s p r e n d ž i a:
1. Sudaryti Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2023–2027 metų kadencijai šią Šiaulių miesto savivaldybės tarybos Etikos komisiją:
Irina Barabanova – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narė;
Gediminas Beržinis Beržinskas – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narys;
Diana Cibulskienė – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narė;
Roma Janušonienė – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narė;
Rima Juškienė – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narė;
Vytautas Juškus – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narys;
Virginijus Kinčinaitis – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narys;
Zakiras Medžidovas – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narys;
Pranas Nainys – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narys;
Juozas Pabrėža – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narys;
Gintautas Sitnikas – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narys;
Saulius Stasiūnas – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narys;
Jovita Vičienė – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narė;
Irena Vidžiūnienė – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narė;
Aurimas Žvinys – Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narys.
3. Pripažinti netekusiu galios Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2019 m. birželio 6 d. sprendimą Nr. T-271 „Dėl Šiaulių miesto savivaldybės tarybos Etikos komisijos sudarymo ir nuostatų patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Šiaulių miesto savivaldybės tarybos
2023 m. birželio 8 d. sprendimu Nr. T-293
ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šiaulių miesto savivaldybės tarybos Etikos komisijos nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato Šiaulių miesto savivaldybės tarybos Etikos komisijos (toliau – Komisija) sudarymo tvarką, funkcijas, darbo organizavimą, teises, pareigas, valstybės politiko (Šiaulių miesto savivaldybės tarybos nario) elgesio tyrimo eigą, Komisijos priimamų sprendimų ir jų paskelbimo tvarką, kitus su Komisijos veikla susijusius klausimus.
2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Valstybės politikų elgesio kodeksu (toliau – Elgesio kodeksas), Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu (toliau – Vietos savivaldos įstatymas), Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymu (toliau – Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymas), Lietuvos Respublikos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymu (toliau – VTEK įstatymas), Šiaulių miesto savivaldybės tarybos veiklos reglamentu (toliau – Reglamentas), Nuostatais ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais Šiaulių miesto savivaldybės (toliau – Savivaldybė) tarybos narių veiklą ir elgesį.
II SKYRIUS
KOMISIJOS SUDARYMAS
4. Komisijos nariais gali būti Savivaldybės tarybos nariai, valstybės tarnautojai, darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, ekspertai, gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai – seniūnaičiai, išplėstinės seniūnaičių sueigos deleguoti atstovai, visuomenės atstovai (Lietuvos Respublikoje įregistruotų viešųjų juridinių asmenų, išskyrus valstybės ar savivaldybės institucijas ar įstaigas, įgalioti atstovai), bendruomeninių organizacijų atstovai, kiti Šiaulių miesto savivaldybės gyventojai.
5. Komisijos pirmininką iš šios Komisijos narių – Savivaldybės tarybos narių – deleguoja Savivaldybės tarybos opozicija raštu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų Savivaldybės tarybos opozicijos narių ir viešai įteiktu Savivaldybės tarybos posėdžio pirmininkui. Komisijos pirmininko pavaduotoją Komisijos narių siūlymu iš šios Komisijos narių – Savivaldybės tarybos narių daugumos – skiria Savivaldybės taryba. Jeigu Savivaldybės tarybos opozicija per 2 mėnesius nuo pirmojo išrinktos naujos Savivaldybės tarybos posėdžio sušaukimo dienos nedeleguoja Komisijos pirmininko arba deleguoja Savivaldybės tarybos narį, neatitinkantį Vietos savivaldos įstatymo 11 straipsnyje nustatytų reikalavimų, arba jeigu nėra paskelbta Savivaldybės tarybos opozicija, Komisijos pirmininką Savivaldybės taryba Komisijos narių siūlymu skiria iš šios Komisijos narių – Savivaldybės tarybos narių mažumos. Jeigu visi Savivaldybės tarybos nariai sudaro Savivaldybės tarybos daugumą, Komisija, sudaryta iš Savivaldybės tarybos daugumos atstovų, veikia tol, kol Savivaldybės taryboje susidaro Savivaldybės tarybos mažuma ar Savivaldybės tarybos opozicija.
III SKYRIUS
KOMISIJOS FUNKCIJOS
7. Komisija atlieka šias funkcijas:
7.1. prižiūri, kaip meras ir Savivaldybės tarybos nariai laikosi Vietos savivaldos įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, Reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
7.2. analizuoja Savivaldybės tarybos narių nedalyvavimo Savivaldybės tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
7.3. tiria ir priima sprendimus dėl mero ir Savivaldybės tarybos narių veiklos atitikties Vietos savivaldos įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, Reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių mero ir Savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;
7.4. nagrinėja Šiaulių miesto savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl mero ir Savivaldybės tarybos narių veiklos skaidrumo;
7.6. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą priimti sprendimą dėl Savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutrūkimo, jeigu šis Savivaldybės tarybos narys yra praleidęs iš eilės 3 Savivaldybės tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;
7.7. Savivaldybės tarybos narių, mero ir savo iniciatyva teikia Savivaldybės tarybos nariams rekomendacijas dėl Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatų įgyvendinimo;
IV SKYRIUS
KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS
9. Komisijos posėdžius šaukia, jų datą, laiką nustato ir darbotvarkę sudaro Komisijos pirmininkas (jo nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojas).
11. Komisijos narių dalyvavimas posėdyje yra privalomas, neatvykimas pateisinamas tik dėl svarbios priežasties.
12. Jei Komisijos narys negali atvykti į posėdį, apie tai turi iš anksto pranešti Komisijos pirmininkui, o jo nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojui, nurodydamas nedalyvavimo priežastį.
13. Komisijos narys, dėl svarbių priežasčių negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, gali svarstomais klausimais raštu pateikti savo nuomonę, kuri turi būti paskelbta Komisijos posėdyje ir įrašyta į protokolą, tačiau ji neįskaitoma į balsavimo rezultatus.
14. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o jei jo nėra – Komisijos pirmininko pavaduotojas.
15. Komisijos pirmininko pavaduotojas atlieka Komisijos pirmininko pareigas, kai šis negali jų atlikti dėl laikino nedarbingumo, atostogų, išvykimo į tarnybinę komandiruotę ar kitų svarbių priežasčių.
17. Komisijos nariai sprendimą svarstomu klausimu priima atviru balsavimu paprasta balsų dauguma. Kiekvienas Komisijos narys turi po vieną balsą. Jei balsai pasiskirsto po lygiai, sprendimą lemia posėdžio pirmininko balsas.
18. Jei dėl Komisijos posėdyje priimto sprendimo Komisijos narys (nariai) pareiškia atskirąją nuomonę, jį įrašoma į protokolą.
19. Komisijos posėdžiai protokoluojami, posėdžiuose daromas garso įrašas, kuris saugomas informacinėse laikmenose teisės aktų nustatyta tvarka. Protokolą pasirašo posėdžiui pirmininkavęs asmuo ir atsakingasis sekretorius.
20. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka mero paskirtas valstybės tarnautojas, ši funkcija įrašoma į jo pareigybės aprašymą. Atsakingasis sekretorius nėra Komisijos narys ir neturi balsavimo teisės. Komisijos atsakingąjį sekretorių ligos, atostogų, komandiruočių metu ar jo nesant dėl kitų objektyvių priežasčių pavaduoja valstybės tarnautojas, kuriam atlikti jo pagrindines funkcijas pavesta Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu.
21. Komisija priima Elgesio kodekse numatytus sprendimus, taip pat nutarimus organizaciniais ar kitais klausimais. Nutarimai organizaciniais ar kitais klausimais yra įrašomi į posėdžio protokolą.
22. Komisijos pirmininkas, o jo nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojas:
22.5. kartu su Komisijos atsakinguoju sekretoriumi įformina Komisijos sprendimą:
22.5.1. sprendimo įžanginėje dalyje nurodoma: Komisijos pavadinimas; sprendimo pavadinimas; sprendimo priėmimo data ir vieta; posėdyje, kuriame buvo priimtas sprendimas, dalyvavę asmenys; asmens, kurio veikla tiriama, vardas, pavardė ir pareigos;
22.5.2. sprendimo aprašomojoje motyvuojamojoje dalyje nurodoma: tyrimo pagrindas; nagrinėjimo dalykas; Komisijos nustatytos faktinės aplinkybės; asmens, kurio veikla tiriama, paaiškinimai (jei jis juos pateikė); nuorodos į konkrečias teisės normas, kurios buvo taikomos atliekant tyrimą; įrodymai (tokiems esant), kuriais grindžiamos Komisijos išvados;
22.5.3. sprendimo rezoliucinėje dalyje nurodoma: Komisijos sprendimas dėl svarstomo asmens veiksmų ir teisės aktas (-ai), kuriuo (-iais) vadovaujantis priimtas sprendimas;
23. Komisiją aptarnauja atsakingasis sekretorius, kuris:
23.1. informuoja Komisijos pirmininką (jo nesant – Komisijos pirmininko pavaduotoją) apie Komisijos gautus dokumentus;
23.2. rūpinasi, kad ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio Komisijos nariams ir suinteresuotiems asmenims būtų praneštas Komisijos posėdžio laikas ir vieta;
23.5. ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po Komisijos posėdžio surašo posėdžio protokolą, kuriame nurodoma: posėdžio data, vieta, posėdžio dalyviai, posėdžio darbotvarkė, trumpa svarstymo eiga ir priimti sprendimai ar nutarimai organizaciniais ir kitais klausimais;
23.6. pasirašytą ir užregistruotą posėdžio protokolą išsiunčia Komisijos nariams elektroniniu paštu;
23.7. raštu pateikia (išsiunčia elektroniniu paštu ir (ar) registruotu laišku) Komisijos sprendimą asmeniui, pateikusiam skundą, valstybės politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, ir Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai (toliau – VTEK);
V SKYRIUS
VALSTYBĖS POLITIKO ELGESIO TYRIMAS
25. Valstybės politiko elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
25.1. fizinio ar juridinio asmens skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau – skundas) apie valstybės politiko galimai padarytą Elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar Savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą (toliau – pažeidimas);
26. Valstybės politiko elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo Nuostatų 25 punkte nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip vieneri metai. Anoniminiai skundai nenagrinėjami. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai politikas būna išvykęs į tarnybinę komandiruotę. Prireikus Komisija gali, bet ne ilgiau kaip vienam mėnesiui pratęsti šioje dalyje nustatytą terminą.
27. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:
27.1. apklausti valstybės politiką, kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su valstybės politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;
27.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti apie jo žinomą informaciją apie valstybės politiko galimai padarytą Elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar Savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
27.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;
28. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:
28.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kurias jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
29. Nuostatų 28 punkto nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.
30. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados.
32. Valstybės politikas, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
33. Valstybės politikas, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius giminaičius.
34. Komisija per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja valstybės politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo valstybės politiko iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą valstybės politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia paštu.
35. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima Nuostatų VI skyriuje numatytus sprendimus. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta valstybės politikui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimą.
36. Pakartotiniai skundai apie galimą politiko padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo dienos. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal Nuostatų V skyriuje nustatytas procedūras.
37. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija.
VI SKYRIUS
KOMISIJOS SPRENDIMAI
39. Valstybės politiko elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
39.1. konstatuoti, kad valstybės politikas nepažeidė Elgesio kodekse ar Savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ar reikalavimų;
39.2. konstatuoti, kad valstybės politikas pažeidė Elgesio kodekse ar Savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;
39.3. rekomenduoti valstybės politikui suderinti savo elgesį ar veiklą su Elgesio kodekse ar Savivaldybės veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose, ar kituose teisės aktuose nustatytais valstybės politiko elgesio principais ar reikalavimais;
40. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos valstybės politikas savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ir dėl to viešai atsiprašė.
41. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, valstybės politikui, dėl kurio yra priimtas minėtas sprendimas, ir VTEK.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
43. Komisijos priimti sprendimai gali būti skundžiami VTEK per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo valstybės politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, dienos.