A close-up of a robot  Description automatically generated with low confidence

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTERIJOS ENERGETIKOS PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 03-001-06-05-01 „ĮGYVENDINTI ENERGIJOS VARTOJIMO EFEKTYVUMĄ DIDINANČIAS PRIEMONES VIEŠUOSIUOSE CENTRINĖS VALDŽIOS PASTATUOSE, INDIVIDUALIUOSE GYVENAMUOSIUOSE NAMUOSE IR ĮMONĖSE“ VEIKLŲ „2. VIEŠŲJŲ PASTATŲ ENERGINIO EFEKTYVUMO DIDINIMAS VIDURIO IR VAKARŲ LIETUVOJE“ IR „5. VIEŠŲJŲ PASTATŲ ENERGINIO EFEKTYVUMO DIDINIMAS VISOJE LIETUVOJE“ VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO SCHEMOS PATVIRTINIMO

 

2024 m. lapkričio 28 d. Nr. 1-205

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) 1408 /2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. spalio 5 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/2391, 2014 m. birželio 27 d. Komisijos reglamentu (ES) 717/2014 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuje su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. spalio 5 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/2391 ir 2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentu(ES) 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai,

t v i r t i n u Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos Energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-001-06-05-01 „Įgyvendinti energijos vartojimo efektyvumą didinančias priemones viešuosiuose centrinės valdžios pastatuose, individualiuose gyvenamuosiuose namuose ir įmonėse“ veiklų „2. Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimas vidurio ir vakarų Lietuvoje“ ir „5. Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimas visoje Lietuvoje“ valstybės pagalbos teikimo schemą (pridedama).

 

 

 

Laikinai einanti finansų ministro pareigas,                                                                Gintarė Skaistė

pavaduojanti laikinai einantį energetikos

ministro pareigas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos energetikos ministro

2024 m. lapkričio 28 d. įsakymu Nr. 1-205

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTERIJOS

ENERGETIKOS PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS

NR. 03-001-06-05-01 „ĮGYVENDINTI ENERGIJOS VARTOJIMO EFEKTYVUMĄ DIDINANČIAS PRIEMONES VIEŠUOSIUOSE CENTRINĖS VALDŽIOS PASTATUOSE, INDIVIDUALIUOSE GYVENAMUOSIUOSE NAMUOSE IR ĮMONĖSE“ VEIKLŲ

„2. VIEŠŲJŲ PASTATŲ ENERGINIO EFEKTYVUMO DIDINIMAS VIDURIO IR VAKARŲ LIETUVOJE“ IR „5. VIEŠŲJŲ PASTATŲ ENERGINIO EFEKTYVUMO DIDINIMAS VISOJE LIETUVOJE“ VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO SCHEMA

 

Eil.

Nr.

Pagrindiniai

elementai

Paaiškinimas

1.  

Teisinis pagrindas

1.1.     2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentas (ES) 1408 /2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. spalio 5 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/2391 (toliau – Reglamentas (ES) 1408/2013).

1.2.     2014 m. birželio 27 d. Komisijos reglamentas (ES) 717/2014 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuje su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. spalio 5 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/2391 (toliau – Reglamentas (ES) 717/2014).

1.3.     2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentas (ES) 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (toliau – Reglamentas (ES) 2023/2831).

1.4.     2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2021/1058 dėl Europos regioninės plėtros fondo ir Sanglaudos fondo.

1.5.     2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės“ su visais pakeitimais.

1.6.      2021– 2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa, patvirtinta komisijos 2022 m. rugpjūčio 3 d. sprendimu Nr. C(2022)5742 (toliau – 2021-2027 metų IP).

1.7.      2023 m. vasario 28 d. Energijos efektyvumo išankstinio (ex ante) vertinimo ataskaita.

1.8.      Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. rugsėjo 18 d. nutarimu Nr. 958 „Dėl Įgyvendinant 2014-2020 metų Europos Sąjungos struktūrinių fondų finansines priemones grįžusių ir grįšiančių lėšų panaudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtintas Įgyvendinant 2014–2020 metų Europos Sąjungos struktūrinių fondų finansines priemones grįžusių ir grįšiančių lėšų panaudojimo tvarkos aprašas.

1.9.      Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2024 m. lapkričio 27d. įsakymas Nr. 1-204 „Dėl grįžusių ir grįšiančių lėšų į energijos efektyvumo fondą panaudojimo nustatymo“.

1.10.    2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-001-06-05-01 „Įgyvendinti energijos vartojimo efektyvumą didinančias priemones viešuosiuose centrinės valdžios pastatuose, individualiuose gyvenamuosiuose namuose ir įmonėse“ aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2022 m. rugpjūčio 12 d. įsakymu Nr. 1-250 „Dėl 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-001-06-05-01 „Įgyvendinti energijos vartojimo efektyvumą didinančias priemones viešuosiuose centrinės valdžios pastatuose, individualiuose gyvenamuosiuose namuose ir įmonėse“ aprašo patvirtinimo“ (toliau – Pažangos priemonės aprašas).

1.11.    2015 m. vasario 18 d. steigimo ir finansavimo sutartis Nr. 1S-12/2015/19-10/8-5, sudaryta tarp Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos ir uždarosios akcinės bendrovės „Viešųjų investicijų plėtros agentūra“ (po reorganizacijos – UAB „ILTE“) (toliau – Paskolos davėjas arba ILTE) dėl Energijos efektyvumo fondo (toliau – ENEF) steigimo ir finansavimo (su pakeitimais ir papildymais) (toliau – ENEF sutartis).

2.  

Sąvokos

2.1.    Schemoje vartojamos sąvokos taip pat suprantamos, kaip jos apibrėžtos šios valstybės pagalbos schemos 1 punkte „Teisinis pagrindas“ ir šiame punkte nurodytuose teisės aktuose:

2.1.1. 2012 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos Direktyvoje 2012/27/ES dėl energijos vartojimo efektyvumo, kuria iš dalies keičiamos direktyvos 2009/125/EB ir 2010/30/ES bei kuria panaikinamos direktyvos 2004/8/EB ir 2006/32/EB;

2.1.2.   Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme;

2.1.3.   Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme;

2.1.4.   Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme;

2.1.5.   Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatyme;

2.1.6.   Lietuvos Respublikos statybų įstatyme;

2.1.7.   Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme;

2.1.8.   Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo;

2.1.9. Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimo programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. lapkričio 26 d. nutarimu Nr. 1328 „Dėl Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimo programos patvirtinimo“ (toliau – Energinio efektyvumo didinimo programa);

2.1.10. Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plane 2021-2030 m., kuriam pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimu (Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasitarimo 2024 m. spalio 2 d. protokolas Nr. 30) (toliau – NEKSVP);

2.1.11. Statybos techniniame reglamente STR 2.01.02:2016 „Pastatų energinio naudingumo projektavimas ir sertifikavimas“, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. lapkričio 11 d. įsakymu Nr. D1-754 „Dėl statybos techninio reglamento STR 2.01.02:2016 „Pastatų energinio naudingumo projektavimas ir sertifikavimas“ patvirtinimo.

2.2. CPVA dotacija – dotacija, kurią administruoja Centrinė projektų valdymo agentūra (toliau – CPVA) ir kuri derinama kartu su šia Schema.

2.3. CPVA dotacijos PFSA – 2021-2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03 -001-06-05-01 „Įgyvendinti energijos vartojimo efektyvumą didinančias priemones viešuosiuose centrinės valdžios pastatuose, individualiuose gyvenamuosiuose namuose ir įmonėse“ veiklos „1. Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimas visoje Lietuvoje“ ir veiklos „4. Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimas Vidurio ir Vakarų Lietuvoje“ projektų finansavimo sąlygų aprašas Nr. 1.

2.4. Finansinė priemonė – paramos forma, teikiama per struktūrą, kuria naudojantis finansiniai produktai teikiami galutiniams gavėjams.

2.5. Projektas – Finansinės priemonės ir CPVA dotacijos lėšomis finansuojamas viešojo pastato atnaujinimas didinant energijos vartojimo efektyvumą.

2.6. Ūkio subjektai – įmonės, jų junginiai (asociacijos, susivienijimai, konsorciumai ir pan.), įstaigos ar organizacijos, ar kiti juridiniai ar fiziniai asmenys, kurie vykdo ar gali vykdyti ūkinę veiklą Lietuvos Respublikoje arba kurių veiksmai daro įtaką ar ketinimai, jeigu būtų įgyvendinti, galėtų daryti įtaką ūkinei veiklai Lietuvos Respublikoje. Lietuvos Respublikoje viešojo administravimo subjektai laikomi ūkio subjektais, jeigu jie vykdo ūkinę veiklą. Vertinant ar subjektas yra priskiriamas ūkio subjektui jo statusas neturi lemiamos reikšmės, taip pat ir ar subjektas yra įsteigtas pelnui siekti, esminis kriterijus ar vykdoma/numatoma vykdyti veikla yra priskiriama ūkinei veiklai. Subjektas, vykdantis tiek ekonominę, tiek neekonominę veiklą, turi būti laikomas ūkio subjektu tik ekonominės veiklos atžvilgiu.

3.  

Finansinei priemonei skiriama finansavimo suma įskaitant valdymo mokestį

3.1.  iki 23 882 400,00 (dvidešimt trys milijonai aštuoni šimtai aštuoniasdešimt du tūkstančiai keturi šimtai) eurų 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos lėšų, iš jų:

3.1.1. 9 300 000,00 (devyni milijonai trys šimtai tūkstančių) eurų 2021– 2027 metų IP 2 prioriteto „Žalesnė Lietuva“ 2.1 konkretaus uždavinio „Skatinti energijos vartojimo efektyvumą ir mažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį“ ERPF lėšos;

3.1.2. 9 300 000,00 (devyni milijonai trys šimtai tūkstančių) eurų 2021– 2027 metų IP 2 prioriteto „Žalesnė Lietuva“ 2.1 konkretaus uždavinio „Skatinti energijos vartojimo efektyvumą ir mažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį“ SaF lėšos.

3.2.    5 282 400,00 (penki milijonai du šimtai aštuoniasdešimt du tūkstančiai keturi šimtai) eurų grįžusių ir grįšiančių lėšų pagal 2014-2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos 4 prioriteto „Energijos efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo skatinimas“ priemonę „Energijos vartojimo efektyvumo didinimas viešojoje infrastruktūroje“ Nr. 04.3.1-FM-F-105.

4.  

Finansinės priemonės schemos (toliau – Schema) galiojimo trukmė

4.1.    Pagal šią Schemą finansavimas bus teikiamas 2021– 2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos įgyvendinimo laikotarpiu, t. y. iki 2029 m. gruodžio 31 d.

4.2.    De minimis pagalba pagal schemą bus teikiama Reglamento (ES) 1408/2013, Reglamento (ES) 717/2014 ir (ar) Reglamento 2023/2831 taikymo laikotarpiu, tačiau ne ilgiau nei iki 2029 m.  gruodžio 31 d.

5.  

Paskolos davėjas

5.1. Priemonę įgyvendins ir paskolas tiesiogiai teiks ILTE, kaip ENEF valdytoja, paskirta vadovaujantis ENEF sutartimi.

6.  

Finansinės priemonės finansavimo forma pagal Schemą

 

 

 

6.1.  Finansinės priemonės lėšomis teikiama paskola tinkamoms Projekto išlaidoms finansuoti (toliau – Paskola), taip pat gali būti skiriama dotacija, tiesiogiai su Projektu susijusios techninės dokumentacijos išlaidoms finansuoti (toliau – Dotacija techninei dokumentacijai). Dotacijai techninei dokumentacijai skiriama iki 20 procentų nuo viešajam pastatui atnaujinti reikalingos paskolos lėšų sumos.

6.2. Dotacija techninei dokumentacijai teikiama planuojamo atnaujinti pastato techninio projekto, darbo projekto, techninio darbo projekto ir (ar) planuojamo atnaujinti pastato energijos vartojimo audito ir (ar) techninio projekto, darbo projekto arba techninio darbo projekto ekspertizės parengimo išlaidoms finansuoti.

7.  

Finansinės priemonės pagal šią schemą derinimas su atskiromis dotacijomis

7.1.      Pagal šią Schemą finansuojama Finansinė priemonė derinama su dotacija, kurią administruoja CPVA, vadovaujantis 2023 m. vasario 28 d. Energijos efektyvumo išankstinio (ex ante) vertinimo ataskaita, 2021-2027 m. ES fondų investicijų programos 2 prioriteto Žalesnė Lietuva konkretaus uždavinio 2.1. Skatinti energijos vartojimo efektyvumą ir mažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį skyriumi Planuojamas finansinių priemonių naudojimas bei specialiaisiais atrankos kriterijais, patvirtintais 2021– 2027 metų Europos Sąjungos (ES) investicijų programos Stebėsenos komiteto 2023 m. birželio 22 d. protokoliniu sprendimu Nr. 46P-6 (12).

7.2.      Pagal 2021-2027 m. ES fondų investicijų programos 2 prioriteto Žalesnė Lietuva konkretų uždavinį „2.1. Skatinti energijos vartojimo efektyvumą ir mažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį“ įgyvendinamai veiklai „Atnaujinti viešuosius pastatus, didinant juose energinio vartojimo efektyvumą“ bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. liepos 31 d. nutarimą Nr. 612 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ Lietuvai skirtų lėšų paskirstymo“, CPVA dotacijai ir Finansinei priemonei, administruojamai ILTE, iš viso skirta 62 000 000,00 (šešiasdešimt du milijonai) eurų, iš jų 31 000 000 (trisdešimt vienas milijonas) eurų ERPF lėšos ir 31 000 000 (trisdešimt vienas milijonas) eurų SaF lėšos. Finansinei priemonei skiriama 5 282 400,00 (penki milijonai du šimtai aštuoniasdešimt du tūkstančiai keturi šimtai) eurai grįžusių ir grįšiančių lėšų pagal 2014-2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos 4 prioriteto „Energijos efektyvumo ir atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo skatinimas“ priemonę „Energijos vartojimo efektyvumo didinimas viešojoje infrastruktūroje“ Nr. 04.3.1-FM-F-105.

7.3.      Bendras CPVA dotacijos ir Paskolos intensyvumas sudaro 100 procentų Projekto rangos darbų išlaidų, iš jų ne mažiau nei 30 procentų Paskola, administruojamos ILTE.

8.  

Finansuojamos veiklos

8.1.  ERPF lėšomis finansuojama Pažangos priemonės aprašo veikla „2.Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimas Vidurio ir vakarų Lietuvoje“.

8.2.     SAF lėšomis finansuojama Pažangos priemonės aprašo veikla

„5. Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimas visoje Lietuvoje“.

8.3.     Šios Schemos 8.1-8.2 papunkčiuose nurodytos veiklos derinamos su Pažangos priemonės veiklomis „1. Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimas visoje Lietuvoje“ ir „4. Viešųjų pastatų energinio efektyvumo didinimas Vidurio ir Vakarų Lietuvoje“, kurias administruoja CPVA.

9.  

Paskolos gavėjai ir jiems keliami reikalavimai

9.1.  Paskolos teikiamos viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė, turinti daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame dalininkų susirinkime yra valstybė, ar centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojas, kai nemažiau kaip 51 procento administruojamo pastato ploto naudotojas yra viešoji (-sios) įstaiga (-os) (išskyrus kitas valstybės įmones) (toliau – Paskolos gavėjai).

9.2.  Socialinės globos namai, nurodyti Socialinių paslaugų katalogo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“ (toliau – Katalogas), 17.1 papunktyje (išskyrus socialinės globos namus senyvo amžiaus asmenims) ir stacionarinės ilgalaikės priežiūros įstaigos, nurodytos Katalogo 18.1.1 ir 18.1.2 papunkčiuose (išskyrus stacionarines ilgalaikės priežiūros įstaigas senyvo amžiaus asmenims) negali būti Paskolos gavėjais ir gauti finansavimą pagal šią Schemą.

9.3.  Paskolos gavėjui, jo vadovui, atstovui, Paskolos gavėjo nuosavybės ir valdymo struktūroje esantiems asmenims, naudos gavėjui, kaip jis apibrėžtas Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje, arba fiziniams ir juridiniams asmenims, kurių naudai bus naudojamas finansavimas pagal Finansinę priemonę, sandorio ir (arba) mokėjimo bei tiekimo grandinėje dalyvaujantiems subjektams nėra taikomos tarptautinės sankcijos ir (ar) ribojamosios priemonės, kaip šios sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatyme, taip pat sankcijos, kurias nustato, taiko ar administruoja Jungtinių Amerikos Valstijų Vyriausybė (įskaitant Jungtinių Amerikos Valstijų Iždo departamento Užsienio lėšų kontrolės biurą (angl. The Office of Foreign Assets Control of the U.S. Department of the Treasury).

9.4.  Paskolos gavėjas nėra gavęs valstybės pagalbos, kuri Paskolos davėjo sprendimu buvo pripažinta nepagrįstai išmokėta, arba, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 55 straipsnio 2 dalyje Europos Komisijos buvo pripažinta nesuderinama su Europos Sąjungos vidaus rinka (toliau – nesuderinama pagalba), arba pagalbos teikėjo sprendimu pripažinta neteisėta pagalba (toliau – neteisėta pagalba), arba yra grąžinęs visą jos sumą, įskaitant palūkanas, kaip nustatyta 2015 m. liepos 13 d. Tarybos reglamente (ES) 2015/1589, nustatančiame išsamias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio taikymo taisykles.

9.5.  Kliento ir (ar) Paskolos negrąžinimo rizika yra priimtino rizikingumo lygio, įskaitant riziką, susijusią su Kliento, jo vadovo, savininko, Naudos gavėjo reputacija ir Projektą įgyvendinančiu rangovu, o Projektas paraiškos vertinimo metu Paskolos davėjo yra pripažintas ekonomiškai pagrįstu ir finansiškai gyvybingu. Rizikingumo lygio bei Projekto ekonominio pagrįstumo ir finansinio gyvybingumo vertinimas atliekamas Paskolos davėjo vidaus procedūrų nustatyta tvarka, o reikalavimai Projektą įgyvendinančiam rangovui skelbiami viešai Paskolos davėjo interneto svetainėje https://ilte.lt.

9.6.  Paskolos gavėjas neturi arba yra nutraukęs prekybinius įsipareigojimus su Rusijos Federacijos, Baltarusijos Respublikos,

Rusijos Federacijos aneksuoto Krymo, Moldovos Respublikos vyriausybės nekontroliuojamos Padniestrės teritorijos bei Sakartvelo vyriausybės nekontroliuojamos Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijos fiziniais ir (ar) juridiniais asmenimis.

9.7.  Paskolos gavėjas nepalaiko verslo santykių su juridiniais asmenimis, registruotais teritorijose, kurios pagal savo jurisdikciją nebendradarbiauja su Europos Sąjunga tarptautiniu mastu suderintų mokesčių taikymo srityje, taip pat nevykdo arba neketina vykdyti sandorių su tikslinėse teritorijose registruotais juridiniais asmenimis (tikslinių teritorijų sąrašas patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2001 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 344 „Dėl tikslinių teritorijų sąrašo patvirtinimo“).

9.8.  Paskolos gavėjas veikia Lietuvos Respublikoje. Paskolos gavėjas laikomas veikiančiu Lietuvos Respublikoje tuo atveju, jei jis kuria darbo vietas Lietuvos Respublikoje ir (arba) nuo savo vykdomos veiklos moka mokesčius arba Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įmokas į Lietuvos Respublikos biudžetą.

9.9.  Paskolos gavėjas atitinka minimalius patikimo mokesčių mokėtojo kriterijus, nustatytus Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnyje.

9.10.          Paskolos gavėjo atitiktis Schemos 9 punkte nurodytiems reikalavimams vertinama pagal viešai prieinamų registrų duomenis, valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų pateiktus duomenis, viešai skelbiamą informaciją (pvz., Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos) ir Paskolos gavėjo pateiktą informaciją. Jeigu Paskolos gavėjo pateikta informacija neatitinka viešai prieinamų registrų ar valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų pateiktų duomenų, viešai skelbiamos informacijos, vadovaujamasi viešai prieinamų registrų, valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų pateiktais duomenimis.

10.

Tinkamos finansuoti išlaidos

10.1.    Projektu viešajam pastatui atnaujinti atliekamų rangos darbų, nurodytų CPVA dotacijos projektų finansavimo sąlygų aprašo 13.1 papunktyje, išlaidos.

10.2.    Tiesiogiai su viešojo pastato atnaujinimo Projektu susijusios techninės dokumentacijos rengimo išlaidos finansuojamos Finansinės priemonės lėšomis, kaip Dotacija techninei dokumentacijai. Dotacija techninei dokumentacijai skiriama tik tuo atveju, jei Projektui finansuoti skiriama Paskola.

11.

Netinkamos finansuoti išlaidos

11.1.   Išlaidos, kurios nėra susijusios su Paskolos gavėjo Projektu ir, kurios neatitinka šios Schemos 10 dalies „Tinkamos finansuoti išlaidos“.

11.2.   Išlaidos, kurios buvo anksčiau finansuotos (apmokėtos) ar finansuojamos iš ES fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ir (ar) kitos tarptautinės paramos ar nacionalinių lėšų, jei, visas lėšas kartu sudėjus su Paskolos lėšomis, išlaidos būtų finansuotos daugiau nei 100 procentų išlaidų vertės.

11.3.   Projekto išlaidos, patirtos anksčiau nei CPVA dotacijos PFSA patvirtinimo dieną arba vėliau nei 2029 m. spalio 1 d., išskyrus Finansinės priemonės aprašyme numatytas sąlygas dėl Dotacijos techninei dokumentacijai.

12.

Paskolų teikimo sąlygos

12.1.    Paskola Projektui finansuoti ir Dotacija techninei dokumentacijai suteikiamos, sudarant paskolos sutartį tarp Paskolos davėjo ir Paskolos gavėjo (toliau – Paskolos sutartis).

12.2.    Paskolos lėšomis finansuojama 30 procentų tinkamų Projekto rangos darbų išlaidų. Paskolos gavėjui pateikus ILTE prašymą dėl papildomo finansavimo poreikio, ILTE sprendimu finansavimo intensyvumas gali būti didesnis nei 30 procentų

12.3.    PVM laikomas tinkamomis finansuoti Finansinės priemonės lėšomis tuo atveju, jei Paskolos gavėjas teisės aktų nustatyta tvarka neturi galimybės įtraukti PVM į PVM atskaitą.

12.4.    Projekto išlaidos būtų apmokamos proporcingai paskolos ir CPVA dotacijos lėšomis (pro rata principu).

12.5.    Teikiama paskolų palūkanų norma 1 procento marža + 6 mėn. EURIBOR (esant neigiamai 6 mėn. EURIBOR reikšmei, laikoma, kad 6 mėn. EURIBOR reikšmė lygi 0 procentų). Tačiau bendra palūkanų norma – ne didesnė nei 2 procentai.

12.6.    Paskola teikiama ne ilgesniam kaip 240 mėnesių laikotarpiui (įskaitant paskolos grąžinimo atidėjimo laikotarpį). Trumpesnė nei maksimalaus termino Paskola gali būti sutrumpinama, jei Paskolos gavėjas to pagrįstai prašo ir sumoka Paskolos sutarties sąlygų ir įmokų mokėjimo grafiko pakeitimo mokestį. Sprendimą dėl Paskolos pratęsimo Paskolos davėjas priima įvertinęs Paskolos gavėjo riziką.

13.

De minimis  pagalbos apskaičiavimas

13.1.   Pagal Schemą gali būti teikiama nereikšminga de minimis pagalba viešajame pastate patalpas valdančiam ūkio subjektui. De minimis reglamentų taikymo sritis nustatyta Reglamento (ES) 1408/2013 1 straipsnyje, Reglamento (ES)  717/2014 1 straipsnyje ir Reglamento (ES) 2831/2023 1 straipsnyje.

13.2.   Tuo atveju, kai atnaujinamame viešajame pastate pastato dalį valdo ūkio subjektas, pastato valdytojas turi užtikrinti, kad ūkio subjektas dėl pastato atnaujinimo negautų jokios išskirtinės naudos, kaip pvz. patalpų nuomos kaina turėtų būti padidinama proporcingai sumažėjusioms komunalinių paslaugų ir (arba) nuomos sąnaudoms. Jeigu šios sąlygos įvykdyti neįmanoma, ūkio subjektui teikiama netiesioginė de minimis pagalba vadovaujantis Reglamentu (ES) 1408/2013, Reglamentu (ES) 2023/2831, Reglamentu (ES) 717/2014. Atitiktį šio punkto reikalavimams Paskolos davėjas įvertina paraiškos dėl Paskolos suteikimo vertinimo metu. Vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 2831/2023 3 straipsnio 6 dalimi ir 4 straipsnio 1 dalimi, Reglamento (ES) Nr. 1408/2013 3 straipsnio 6 dalimi ir 4 straipsnio 1 dalimi, Reglamento (ES) Nr. 717/2014 3 straipsnio 6 dalimi ir 4 straipsnio 1 dalimi, UAB ILTE diskontuoja de minimis pagalbos sumas jų suteikimo metu.

13.3.    Pagalbos dydis 13.2 papunktyje numatytu atveju apskaičiuojamas įvertinant būsimus sutaupymus dėl energijos vartojimo sumažėjimo po rangos darbų pabaigos pagal formulę: Ūkio subjektui tenkanti pagalbos suma = (Ūkio subjekto pastato daliai  planuojamas metinis energijos sutaupymas, Eur/metus / 365) * dienų skaičius iki nuomos (panaudos, patikėjimo) sutarties su Ūkio subjektu pabaigos.

13.4.  Pagalba 13.2 papunktyje numatytu atveju turi atitikti šias sąlygas:

13.4.1. Pagalba skaičiuojama ūkio subjektams, su kuriais sutartis buvo sudaryta iki rangos darbų pabaigos ir tęsiasi po rangos darbų pabaigos.

13.4.2. Pagalbos suteikimo data laikoma sekanti diena po rangos darbų pabaigos datos, numatytos paskolos paraiškoje, ir skaičiuojama iki sutarties su ūkio subjektu dėl pastato dalies valdymo, pabaigos arba (esant neterminuotai sutarčiai) – 5 (penkis) metus po rangos darbų pabaigos datos.

13.4.3. Rangos darbų pabaigos data laikoma galutinio darbų perdavimo – priėmimo akto pasirašymo data, numatyta paskolos paraiškoje.

13.4.4. Konkrečiam Ūkio subjektui tenkantis vidutinis metinis energijos sutaupymas  apskaičiuojamas proporcingai jo pastate užimamam plotui, atsižvelgiant į vidutinį norminį pastato energijos sutaupymą, pastate įdiegus energetinio efektyvumo priemones.

13.4.5. Pastato (metinis) norminis sutaupymas nustatomas pastato energijos vartojimo audito ataskaitoje ar energinio vartojimo sertifikate.

13.4.6. Netiesioginė Pagalba nėra diskontuojama.

13.5.    Teikiama pagalba sumuojama vadovaujantis Reglamento (ES) 1408/2013 5 straipsnio, Reglamento (ES) 717/2014 5 straipsnio ar Reglamento (ES) 2023/2831 5 straipsnio nuostatomis.

14.

Didžiausia galima de minimis pagalbos suma

14.1.    Pagalbos suma Ūkio subjektui turi neviršyti didžiausios galimos de minimis pagalbos sumos, nurodytos  Reglamento  (ES) 2023/2831 3 straipsnyje ir (ar) Reglamento (ES) 1408/2013 3 straipsnyje ir (ar) Reglamento (ES) 717/2014 3 straipsnyje, atsižvelgiant į tai, kuris reglamentas taikomas Ūkio subjektui.

15.

Paskolos ir (ar) neteisėtai išmokėtos de minimis pagalbos susigrąžinimas

15.1.    Nepasiekus Paskolos sutartyje nustatyto pirminės energijos suvartojimo modernizuotuose (atnaujintuose) viešuosiuose pastatuose sumažėjimo ir (arba) bendro metinio šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažinimo, Paskola ar jos dalis su palūkanomis (jei taikoma) apskaičiuota proporcingai nepasiektų projekto rodiklių reikšmėms, turi būti grąžinta Paskolos davėjui.  

15.2.    Paaiškėjus, kad Dotacija techninei dokumentacijai  ir (arba) Paskola ar jos dalis Paskolos gavėjui buvo nepagrįstai išmokėta, nes Paskolos gavėjas pateikė neteisingą informaciją ir (ar) dokumentus, ir (ar) nuslėpė informaciją, turinčią reikšmės sprendimo dėl Paskolos priėmimui, Paskolos gavėjas privalo grąžinti Paskolos davėjui visą nepagrįstai gautą Dotaciją techninei dokumentacijai ir (arba) Paskolą  ar jos dalį su Paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis (Paskolos grąžinimo dienai) ir su palūkanomis, nustatytomis Komisijos pranešime dėl dabartinių valstybės pagalbos susigrąžinimo palūkanų normų ir taikomų orientacinių bei diskonto normų, paskelbtų remiantis Komisijos reglamento (EB) Nr. 794/2004 10 straipsniu (sprendimo dėl Paskolos suteikimo dienai), kurios skaičiuojamos nuo nepagrįstai išmokėtos Paskolos suteikimo Paskolos gavėjui dienos iki jos susigrąžinimo dienos.  

15.3.    Paaiškėjus, kad Paskolos gavėjui buvo suteikta neteisėta pagalba arba nesuderinama pagalba, Paskolos gavėjas privalo grąžinti suteiktą neteisėtą pagalbą arba nesuderinamą pagalbą, t. y. visą suteiktą ir negrąžintą Paskolą su Paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis (Paskolos grąžinimo dienai) ir su palūkanomis, kaip nustatyta Reglamente (ES) 2015/1589, vadovaujantis Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklėse,  patvirtintose Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“ nustatyta tvarka. 

15.4.    Paaiškėjus, kad Ūkio subjektui buvo suteikta neteisėta pagalba arba nesuderinama pagalba, jis privalo grąžinti suteiktą neteisėtą pagalbą arba nesuderinamą pagalbą, kaip nustatyta Reglamente (ES) 2015/1589, vadovaujantis Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu  Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“ nustatyta tvarka.

16.

Reikalavimai projektams

16.1.    Mažiausiai 51 procento viso Viešojo pastato ploto nuosavybės teise priklauso valstybei ar viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė. Paskola gali būti teikiama tik tai pastato daliai, kuri nuosavybės teise priklauso valstybei arba valstybės valdomoms viešosioms įstaigoms.

16.2.    Jei Viešąjį pastatą valdo daugiau nei viena įstaiga, atitinkanti Paskolos gavėjo kriterijus, turi būti pateiktas visų pastato valdytojų rašytinis susitarimas dėl Projekto vykdymo ir finansavimo užtikrinimo. Vienas iš patalpų savininkų ar valdytojų turi būti įgaliotas teikti paraišką dėl Paskolos ir pasirašyti Paskolos sutartį. Nepaisant vieno įgalioto patalpų savininko ar valdytojo, visi Viešojo pastato bendravaldytojai privalo atitikti Paskolos gavėjui keliamas tinkamumo sąlygas.

16.3.    Paskolos davėjas yra gavęs informaciją iš CPVA apie tai, kad Projektas atitinka bendruosius atrankos kriterijus, ir, jei taikoma, kitus CPVA dotacijos PFSA numatytus kriterijus dėl CPVA dotacijos skyrimo.

16.4.    Projektas negali daryti neigiamo poveikio horizontaliesiems principams: darnaus vystymosi, lygių galimybių ir nediskriminavimo (dėl lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos, negalios ar kt.).

16.5.    Projektas negali pažeisti ES pagrindinių teisių chartijos pagrindinių teisių: orumo, asmenų, privataus ir šeimos gyvenimo, sąžinės ir saviraiškos laisvės; asmens duomenų; prieglobsčio ir apsaugos perkėlimo, išsiuntimo ar išdavimo atvejų; teisių į nuosavybę ir teisių užsiimti verslu; lyčių lygybės, vienodo požiūrio ir lygių galimybių, nediskriminavimo ir neįgaliųjų teisių; vaiko teisių; gerojo administravimo, veiksmingos teisinės gynybos, teisingumo; solidarumo ir darbuotojų teisių; aplinkos apsaugos.

16.6.    Finansuojamas Projektas turi atitikti principą „nedaryti reikšmingos žalos“, kaip apibrėžta 2020 m. birželio 18 d. Europos Parlemento ir Tarybos reglamento (ES) 2020/852 dėl sistemos tvariam investavimui palengvinti sukūrimo, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) 2019/2088, 17 straipsnyje, atsižvelgiant į 2021 m. vasario 18 d. Komisijos pranešimu 2021/C 58/01 patvirtintas Reikšmingos žalos nedarymo principo taikymo pagal Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės reglamentą technines gaires.

16.7.    Vykdant Viešųjų pastatų atnaujinimo veiklą, taikomas universalaus dizaino principas, įskaitant lengvesnio žmonių su negalia patekimo į pastatą (-us) užtikrinimą.

17. 

Reikalavimai Projekto įgyvendinimui

17.1.    Projektas įgyvendinamas Lietuvos Respublikos teritorijoje.

17.2.    Projektas turi prisidėti prie energijos vartojimo efektyvinimo didinimo tikslų, nustatytų NEKSVP EE3 priemonės „Viešųjų pastatų atnaujinimas“ tikslo (centrinės valdžios viešųjų pastatų atnaujinto ploto 510 tūkst. m2 ir 0,55 TWh energijos sutaupymo) bei atitikti Efektyvumo didinimo programos nuostatas. Laikoma, kad Projektas atitinka Efektyvumo didinimo programos bei NEKSVP priemonės Nr. EE3 nuostatas, jeigu atnaujinamame viešajame pastate:

17.2.1. Pasiekta ne žemesnė kaip B pastato energinio naudingumo klasė. Pagerintas energinis naudingumas suprantamas kaip Viešojo pastato energetinės klasės padidėjimas nuo D ir žemesnės, bet iki ne žemesnės nei B energinės klasės, kaip tai dokumentuota Viešojo pastato energinio naudingumo sertifikate;

17.2.2. Sumažintos pirminės energijos sąnaudos atnaujinamame pastate ne mažiau kaip 30 procentų;

17.2.3. Mažinamos šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos;

17.2.4. Viešojo pastato elektros energijos poreikių tenkinimui naudojamos atsinaujinančių energijos išteklių technologijos.

17.3.    Projektu turi būti siekiami rodikliai:

17.3.1. Metinio pirminės energijos suvartojimo sumažėjimo atnaujintuose pastatuose (kWh/per metus);

17.3.2. Bendro metinio šiltnamio efektą sukeliančių dujų sumažėjimo (tonų CO2 ekvivalentu).

17.4.    Siekiami rodikliai vertinami proporcingai pagal finansavimo šaltinį, t. y. ne mažiau kaip 30 procentų rodiklių pasiekimo lygį.

18.  

 

 

 

 

Skaidrumo reikalavimai

18.1.  Vadovaudamasi nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Registras), 17 punktu ILTE teikia duomenis apie suteiktą nereikšmingą de minimis pagalbą.

18.2.  Paskolos davėjas, atsižvelgdamas į finansavimo intensyvumą, registruoja de minimis Registre 30 procentų nuo apskaičiuotos de minimis pagalbos sumos Ūkio subjektui.

19.  

Informacija ir dokumentų saugojimas

19.1.  Duomenų valdytoja – UAB ILTE, juridinio asmens kodas 110084026, buveinės adresas: Konstitucijos pr. 7, 09308 Vilnius, tel. (8 5) 210 7510, el. paštas info@ilte.lt (duomenų apsaugos pareigūno el. paštas duomenu.apsauga@invega.lt), tvarko su Finansinės priemonės įgyvendinimu susijusius paraiškoje ir jos prieduose pateiktus bei iš kitų duomenų šaltinių surinktus asmens duomenis: Paskolos gavėjo vadovo ar atstovo, jo naudos gavėjų vardai, pavardės, asmens kodai, gimimo datos, pilietybė, visi asmens tapatybės dokumento duomenys, elektroninio pašto adresai, telefono ryšio numeriai, informacija apie svarbias viešąsias pareigas, ryšius su politikoje dalyvaujančiais asmenimis, kaip tai numatyta Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme, Paskolos gavėjo dalyvių (dalininkų) pavadinimai, kapitalo ar balsavimo teisių dalis, sąsajos pagal turimus sutartinius įsipareigojimus su kitais juridiniais asmenimis, bet kokia kita informacija, kurią pateiks Paskolos gavėjas (Paskolos gavėjo atstovas) ILTE ar bus gauta iš kitų šaltinių teisės aktų nustatyta tvarka. Prievolę tvarkyti asmens duomenis numatantys teisės aktai, duomenų subjektų teisės bei kita informacija dėl asmens duomenų tvarkymo įgyvendinant Finansinę priemonę  yra nurodyta Informaciniame pranešime duomenų subjektams apie asmens duomenų tvarkymą UAB ILTE teikiant tiesiogines paskolas, kuris yra skelbiamas ILTE interneto svetainėje (https://ilte.lt/), skiltyje „Asmens duomenų apsauga“.

19.2.  Paskolos gavėjas visą informaciją ir dokumentus, susijusius su gautos Paskolos ir Dotacijos techninei dokumentacijai lėšų panaudojimu, privalo saugoti ne trumpiau nei 10 metų nuo paskutinės finansavimo skyrimo dienos.

_____________________