HERB21

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2014 M. kovo 5 D. ĮSAKYMO NR. D1-238 „DĖL APLINKOS SEKTORIAUS 2014–2020 M. VIEŠINIMO PRIEMONIŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2017 m. vasario 27 d. Nr. D1-163

Vilnius

 

Pakeičiu Aplinkos sektoriaus 2014–2020 m. viešinimo priemonių programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. kovo 5 d. įsakymu Nr. D1-238 „Dėl Aplinkos sektoriaus 2014–2020 m. viešinimo priemonių programos patvirtinimo“:

1. Pakeičiu 4 punktą ir jį išdėstau taip:

4. Programa numatoma didinti visuomenės informavimą apie aplinką, įskaitant tam reikalingos infrastruktūros sukūrimą ir (ar) atnaujinimą. Informacija apie aplinką suprantama taip, kaip ji apibrėžta Konvencijoje dėl teisės gauti informaciją, visuomenės dalyvavimo priimant sprendimus ir teisės kreiptis į teismus aplinkosaugos klausimais (Orhuso konvencija).“

2. Pakeičiu 19 punktą ir jį išdėstau taip:

19. Programa nustato bendrąsias visuomenės informavimo apie aplinką viešinimo kryptis atsižvelgiant į Nacionalinę darnaus vystymosi strategiją, Aplinkos ministerijos strateginį veiklos planą ir aplinkos sektoriaus savitumą:

19.1. vandens telkinių būklės ir geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo srityje visuomenei teikiama informacija apie:

19.1.1. vandens telkinių būklę ir priemones, gerinančias jų būklę;

19.1.2. Vandens įstatymo pakeitimus, nustatančius naujus reikalavimus dėl valstybinės reikšmės vandens telkinių, paviršinių vandens telkinių tvarkymo, upių ir ežerų reguliavimo, leidimų vandens telkinių ir jų vandens naudojimui išdavimo;

19.1.3. aplinkosauginiu atžvilgiu funkcionalios dirvos tręšimo ir stebėsenos sistemos sukūrimą;

19.1.4. taršą ir kitą neigiamą žemės ūkio veiksnių ir žmogaus kasdienės veiklos poveikį vandens telkiniams;

19.1.5. žuvų migracijos galimybes, migracijos kliūtis ir žuvitakius;

19.1.6. biomanipuliacijos priemones ežeruose, siekiant pagerinti jų būklę;

19.1.7. prioritetinių cheminių medžiagų stebėsenos ir kontrolės sistemą, įgyvendinamas priemones pavojingų medžiagų mažinimui ir prevencijai;

19.1.8. individualių nuotekų tvarkymo apskaitos ir kontrolės sistemą, įgyvendinant ES reikalavimus;

19.1.9. taikomus mokesčių už valstybinius gamtos išteklius tarifus ir jų pasikeitimus;

19.1.10. racionalų vandens išteklių naudojimą, vandens ekosistemų įvairovę ir naudą visuomenei;

19.1.11. Kuršių marių ir Baltijos jūros būklę, taikomas priemones būklės pagerėjimui;

19.1.12. Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo pakeitimus ir jų taikymą;

19.1.13. vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo sistemos efektyvumo didinimo priemones ir jų naudą;

19.1.14. kitas šios srities aktualijas;

19.2. oro kokybės, prisitaikymo prie klimato kaitos ir klimato kaitos švelninimo srityje visuomenei teikiama informacija apie:

19.2.1. nacionalinę į aplinkos orą išmetamo teršalų kiekio apskaitą ir apskaitos duomenų pagrindu priimtus sprendimus aplinkos oro taršos mažinimui;

19.2.2. Nacionalinę oro taršos valdymo programą ir oro taršos mažinimo tikslus 2020 ir 2030 metams;

19.2.3. aplinkos oro taršos kietosiomis dalelėmis ir jų sudėtyje esančiais kitais pavojingais teršalais mažinimą;

19.2.4. tarptautinius, ES aplinkos oro taršos ir aplinkos oro kokybės reikalavimus;

19.2.5. Lietuvos aplinkos oro taršą, galimą poveikį visuomenei, verslui, socialinei ir kitai aplinkai;

19.2.6. galimybes kiekvienam prisidėti prie aplinkos oro taršos jo aplinkoje mažinimo, oro, kuriuo kvėpuojame, kokybės gerinimo, apie neatsakingo elgesio pasekmes;

19.2.7. galimybes naudotis aplinkosauginiu požiūriu efektyvia centralizuota šilumos tiekimo sistema ir šilumos energijos gamybą iš elektros, saulės ir (ar) geoterminės energijos;

19.2.8. kietojo kuro naudojimo namų ūkiuose būsto šildymui kokybės reikalavimus ir jų laikymąsi;

19.2.9. vidutinio dydžio (1-50 MW) kurą deginančių įrenginių eksploatavimą ir aplinkosauginius reikalavimus;

19.2.10. Lietuvoje eksploatuojamų kuro deginimo įrenginių (katilų) registrą;

19.2.11. kaminų privalomos priežiūros ir kontrolės sistemą, siekiant priešgaisrinių ir aplinkos oro taršos kietosiomis dalelėmis ir jų sudėtyje esančiais kitais pavojingais teršalais mažinimo tikslų;

19.2.12. namų ūkių (būstų) šildymo įrenginių atnaujinimo galimybes;

19.2.13. eksploatuojamų kelių transporto priemonių sudėtinių dalių kontrolės sistemą ir sankcijas už pažeidimus;

19.2.14. transporto priemonių apmokestinimo sistemą ir neigiamo poveikio aplinkai mažinimo priemones;

19.2.15. dyzelinu varomų automobilių taršą ir mažiau taršių ar netaršių transporto priemonių naudojimą;

19.2.16. Tarptautinę konvenciją dėl teršimo iš laivų prevencijos (MARPOL) ir nacionalinių reikalavimų dėl sieros kiekio jūriniame kure nesilaikymo;

19.2.17. aplinkos oro taršą amoniaku;

19.2.18. išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio mažinimą, nustatant teisines ir ekonomines priemones;

19.2.19. Klimato kaitos specialiosios programos lėšomis finansuojamus projektus ir paraiškų teikimo galimybes;

19.2.20. biokuro katilus, minimaliai teršiančius orą, ir šilumos siurblius bei jų naudojimo galimybes;

19.2.21. klimato kaitos keliamų grėsmių poveikį aplinkai, žmonių sveikatai, ekonominei veiklai, infrastruktūrai ir šių grėsmių valdymą;

19.2.22. klimato kaitos sėkmingus rezultatus Lietuvoje ir tarptautinėje erdvėje, bendradarbiavimą, tarpvalstybinius susitarimus klimato kaitos klausimais;

19.2.23. ekstremalių situacijų susidarymo dėl gamtos reiškinių rizikos valdymą ir gyventojų perspėjimo apie gresiančias nelaimes sistemą;

19.2.24. kitas šios srities aktualijas;

19.3. atliekų prevencijos ir tvarkymo srityje visuomenei teikiama informacija apie:

19.3.1. žiedinę ekonomiką, atliekų direktyvų pakeitimo projektus, numatomus naujus atliekų perdirbimo tikslus ir jų poveikį aplinkai;

19.3.2. Atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimus ir jų taikymą;

19.3.3. Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimus ir jų taikymą;

19.3.4. atliekų tvarkymo sistemą ir numatomus jos tobulinimus, vykdomą politiką ir priimamus sprendimus atliekų sektoriuje;

19.3.5. gaminių ir pakuočių atliekų iš mišraus komunalinio atliekų srauto tvarkymą;

19.3.6. komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikimą savivaldybėse ir atliekų kainodaros principus;

19.3.7. biologiškai skaidžių atliekų kompostavimą jų susidarymo vietoje, surinkimą ir jų tolesnį apdorojimą, siekiant mažinti šių atliekų patekimą į sąvartynus;

19.3.8. gamybinių ir buitinių atliekų rūšiavimą, kad kuo daugiau atliekų būtų perdirbta ar kitaip panaudojama mažinant atliekų šalinimą sąvartynuose;

19.3.9. maisto atliekų surinkimą, perdirbimą ir šių atliekų tvarkymo galimybes;

19.3.10. pakartotinį daiktų panaudojimą ir reikalingos infrastruktūros sukūrimą;

19.3.11. lengvųjų plastikinių pirkinių maišelių poveikį aplinkai ir jų vartojimo mažinimą;

19.3.12. asbesto turinčių gaminių pašalinimą iš aplinkos ir asbesto turinčių atliekų tvarkymą;

19.3.13. komunalinių nuotekų valymo metu susidariusio ir saugojimo aikštelėse sukaupto senojo dumblo sutvarkymo galimybes;

19.3.14. po rūšiavimo likusių, netinkamų perdirbti ir turinčių energetinę vertę atliekų panaudojimą energijai gauti specialiuose įrenginiuose;

19.3.15. pavojingų atliekų tvarkymą ir pavojingų atliekų darytojo atsakomybę;

19.3.16. vieningą gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinę sistemą ir jos naudojimą;

19.3.17. mokesčių už aplinkos teršimą atliekomis pakeitimus;

19.3.18. atliekų tvarkymą mechaninio biologinio apdorojimo (MBA) ir atliekų deginimo įrenginiuose;

19.3.19. elektros ir elektroninės įrangos pakartotinį panaudojimą;

19.3.20. gaminių aplinkosauginį ženklinimą;

19.3.21. visuomenines iniciatyvas atliekų tvarkymo ir prevencijos srityje;

19.3.22. kitas šios srities aktualijas;

19.4. cheminių medžiagų, mišinių ir juos turinčių gaminių tvarkymo srityje visuomenei teikiama informacija apie:

19.4.1. cheminių medžiagų valdymo ir tvarkymo teisinį reglamentavimą, naujai atsirandančius reikalavimus šioje srityje, jų poveikį ūkio sektoriams ir visuomenės grupėms;

19.4.2. tarptautines sutartis cheminių medžiagų valdymo srityje, jų įgyvendinimo aspektus, svarbiausias užduotis ir pagrindinius iššūkius;

19.4.3. cheminių medžiagų registraciją, jos tęsinį po 2018 m., registracijos informacijos panaudojimą ir atnaujinimą, įmonių atsakomybę šiame procese;

19.4.4. cheminių medžiagų autorizacijos reikalavimus bei ypatumus ir aktualijas konkrečiu laikotarpiu;

19.4.5. pavojingas chemines medžiagas gaminiuose ir gaminių saugaus naudojimo užtikrinimą, cheminių medžiagų, esančių tam tikrose gaminių grupėse, keliamą pavojų;

19.4.6. patvariųjų organinių junginių paplitimą, keliamą pavojų sveikatai ir aplinkai, jų tvarkymo būdus;

19.4.7. buityje ir profesionalioje veikloje naudojamų pavojingų medžiagų ir mišinių pakuočių ženklinimą;

19.4.8. naują iššūkį dėl vis didėjančio nanomedžiagų naudojimo, nanomedžiagų savybes, poveikio įvertinimą;

19.4.9. kitas šios srities aktualijas;

19.5. gamtos apsaugos ir miškų srityje visuomenei teikiama informacija apie:

19.5.1. ekosistemas ir jų paslaugas, jų būklę, atkūrimo prioritetus ir teisines priemones paslaugų apskaitai ir balanso išsaugojimui;

19.5.2. Aplinkos apsaugos įstatymo pakeitimus ir jų taikymą;

19.5.3. atsakingą žemės gelmių išteklių naudojimą ir sankcijas už reikalavimų nesilaikymą;

19.5.4. grunto naudojimo tvarką;

19.5.5. Miškų įstatymo pakeitimus ir jų taikymą;

19.5.6. Miškų didinimo programą ir jos rezultatus;

19.5.7. miškų atkūrimą, apsaugą, racionalų išteklių naudojimą, produktyvumo didinimą;

19.5.8. Europos Bendrijos ekologinį tinklą “Natura 2000”;

19.5.9. biologinę įvairovę, jos išteklių išsaugojimą, tausojimą, atkūrimą, apsaugą;

19.5.10. kaimo gyvybingumo ir žemės ūkio veiklų svarbą saugant biologinę įvairovę, ganymo ir šienavimo veiklų indėlį saugant ir palaikant biologinę įvairovę;

19.5.11. miškų ekosistemų biologinės įvairovės išsaugojimo būdus, atvirų buveinių miškuose išsaugojimo svarbą, gaisrų poveikį miškų ekosistemoms;

19.5.12. sezoninius reiškinius laukinės gyvūnijos gyvybės cikle, laukinės gyvūnijos prisikaitymą prie ekstremalių gamtinių sąlygų ir būtinybę žmogui susilaikyti nuo įsikišimo į natūralius reiškinius;

19.5.13. augalų nacionalinius genetinius išteklius, jų atrinkimo, saugojimo, naudojimo ir atkūrimo rezultatus;

19.5.14. Augalų nacionalinių genetinių išteklių įstatymo naują redakciją;

19.5.15. biosaugą, genetiškai modifikuotų mikroorganizmų riboto naudojimo, genetiškai modifikuotų organizmų ar jų produktų apgalvoto išleidimo į aplinką, tiekimo rinkai reglamentavimą, stebėseną, kontrolę, vykdomą veiklą (mokslinius tyrimus, kt. projektus) Lietuvoje ir ES;

19.5.16. gyvųjų modifikuotų organizmų, atsirandančių taikant šiuolaikinę biotechnologiją ir galinčių daryti neigiamą poveikį biologinės įvairovės išsaugojimui ir tausiam jos naudojimui, atitinkamo apsaugos lygio užtikrinimo, šių organizmų saugaus perdavimo, apdirbimo ir naudojimo srityje, tarpvalstybinį judėjimą;

19.5.17. kitas šios srities aktualijas;

19.6. saugomų teritorijų ir kraštovaizdžio srityje visuomenei teikiama informacija apie:

19.6.1. saugomas teritorijas, jų sistemą ir steigimo pagrindus;

19.6.2. Saugomų teritorijų įstatymo pakeitimus ir jų taikymą;

19.6.3. kraštovaizdžio įvairovės ir atskirų jo elementų svarbą saugant biologinę įvairovę, migracijos kelius ir jų apsaugą;

19.6.4. žaliąją infrastruktūrą, jos išsaugojimą, plėtojimą, pritaikymą visuomeniniam lankymui;

19.6.5. žaliojo miesto principus ir biologinės įvairovės mieste vaidmenį;

19.6.6. gamtinio karkaso ir kitų saugomų teritorijų apsaugą ir tvarkymą;

19.6.7. pajūrio juostos krantotvarkos darbus;

19.6.8. kitas šios srities aktualijas;

19.7. darnaus vystymosi srityje visuomenei teikiama informacija apie:

19.7.1. aplinkos kokybės pokyčius, opias problemas ir jų sprendimo galimybes, daugiausia dėmesio skiriant  pagrindiniams aplinkos komponentams – vandeniui, orui, klimato kaitos, biologinės įvairovės ir kraštovaizdžio klausimams, cheminių medžiagų ir atliekų tvarkymo problemoms;

19.7.2. Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo pakeitimus;

19.7.3. Valstybinę aplinkos stebėsenos programą;

19.7.4. Lietuvos, ES ir tarptautinę patirtį darnaus vystymosi srityje;

19.7.5. darnaus vystymosi principų diegimą viešajame valdyme (viešojo sektoriaus žalinimą) ir bendruomeniniame gyvenime (tausų išteklių naudojimą, aplinkai kuo mažiau žalos darantį gyvenimo būdą);

19.7.6. kitas šios srities aktualijas;

19.8. teritorijų planavimo, statybos ir architektūros srityje visuomenei teikiama informacija apie:

19.8.1. inžinerinės ir socialinės infrastruktūros, tenkinančios visuomenės poreikius ir aplinkosaugos reikalavimus, plėtrą savivaldybėse;

19.8.2. specialiųjų žemės naudojimo sąlygų nuostatas;

19.8.3. Lietuvos Respublikos teritorijos bendrąjį planą;

19.8.4. Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimus ir jų taikymą;

19.8.5. teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą;

19.8.6. teritorijų planavimo informacinę sistemą ir jos pakeitimus, naujų informacinių sistemų sukūrimą, siekiant sudaryti piliečiams ir nevyriausybinėms organizacijoms galimybes dalyvauti sprendimų priėmimo procesuose;

19.8.7. nelegalių statybų atvejus ir sankcijas už reikalavimų nesilaikymą;

19.8.8. Statybos įstatymo pakeitimus ir jų taikymą;

19.8.9. Lietuvos ir ES politiką energetinio naudingumo didinimo srityje;

19.8.10. Lietuvos architektūrą ir urbanistiką, tarptautinius urbanistikos ir architektūros renginius, forumus, parodas ir pan.;

19.8.11. Architektūros įstatymo projektą, siekiant reglamentuoti visuomeninius santykius architektūros srityje;

19.8.12. Urbanistinės chartijos, įtvirtinančios urbanistinės politikos principus, priėmimą;

19.8.13. kitas šios srities aktualijas.“.

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                                                  Kęstutis Navickas