LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2014 M. kovo 5 D. ĮSAKYMO NR. D1-238 „DĖL APLINKOS SEKTORIAUS 2014–2020 M. VIEŠINIMO PRIEMONIŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2017 m. vasario 27 d. Nr. D1-163
Vilnius
Pakeičiu Aplinkos sektoriaus 2014–2020 m. viešinimo priemonių programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. kovo 5 d. įsakymu Nr. D1-238 „Dėl Aplinkos sektoriaus 2014–2020 m. viešinimo priemonių programos patvirtinimo“:
1. Pakeičiu 4 punktą ir jį išdėstau taip:
„4. Programa numatoma didinti visuomenės informavimą apie aplinką, įskaitant tam reikalingos infrastruktūros sukūrimą ir (ar) atnaujinimą. Informacija apie aplinką suprantama taip, kaip ji apibrėžta Konvencijoje dėl teisės gauti informaciją, visuomenės dalyvavimo priimant sprendimus ir teisės kreiptis į teismus aplinkosaugos klausimais (Orhuso konvencija).“
2. Pakeičiu 19 punktą ir jį išdėstau taip:
„19. Programa nustato bendrąsias visuomenės informavimo apie aplinką viešinimo kryptis atsižvelgiant į Nacionalinę darnaus vystymosi strategiją, Aplinkos ministerijos strateginį veiklos planą ir aplinkos sektoriaus savitumą:
19.1. vandens telkinių būklės ir geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo srityje visuomenei teikiama informacija apie:
19.1.2. Vandens įstatymo pakeitimus, nustatančius naujus reikalavimus dėl valstybinės reikšmės vandens telkinių, paviršinių vandens telkinių tvarkymo, upių ir ežerų reguliavimo, leidimų vandens telkinių ir jų vandens naudojimui išdavimo;
19.1.4. taršą ir kitą neigiamą žemės ūkio veiksnių ir žmogaus kasdienės veiklos poveikį vandens telkiniams;
19.1.7. prioritetinių cheminių medžiagų stebėsenos ir kontrolės sistemą, įgyvendinamas priemones pavojingų medžiagų mažinimui ir prevencijai;
19.2. oro kokybės, prisitaikymo prie klimato kaitos ir klimato kaitos švelninimo srityje visuomenei teikiama informacija apie:
19.2.1. nacionalinę į aplinkos orą išmetamo teršalų kiekio apskaitą ir apskaitos duomenų pagrindu priimtus sprendimus aplinkos oro taršos mažinimui;
19.2.3. aplinkos oro taršos kietosiomis dalelėmis ir jų sudėtyje esančiais kitais pavojingais teršalais mažinimą;
19.2.5. Lietuvos aplinkos oro taršą, galimą poveikį visuomenei, verslui, socialinei ir kitai aplinkai;
19.2.6. galimybes kiekvienam prisidėti prie aplinkos oro taršos jo aplinkoje mažinimo, oro, kuriuo kvėpuojame, kokybės gerinimo, apie neatsakingo elgesio pasekmes;
19.2.7. galimybes naudotis aplinkosauginiu požiūriu efektyvia centralizuota šilumos tiekimo sistema ir šilumos energijos gamybą iš elektros, saulės ir (ar) geoterminės energijos;
19.2.9. vidutinio dydžio (1-50 MW) kurą deginančių įrenginių eksploatavimą ir aplinkosauginius reikalavimus;
19.2.11. kaminų privalomos priežiūros ir kontrolės sistemą, siekiant priešgaisrinių ir aplinkos oro taršos kietosiomis dalelėmis ir jų sudėtyje esančiais kitais pavojingais teršalais mažinimo tikslų;
19.2.13. eksploatuojamų kelių transporto priemonių sudėtinių dalių kontrolės sistemą ir sankcijas už pažeidimus;
19.2.14. transporto priemonių apmokestinimo sistemą ir neigiamo poveikio aplinkai mažinimo priemones;
19.2.15. dyzelinu varomų automobilių taršą ir mažiau taršių ar netaršių transporto priemonių naudojimą;
19.2.16. Tarptautinę konvenciją dėl teršimo iš laivų prevencijos (MARPOL) ir nacionalinių reikalavimų dėl sieros kiekio jūriniame kure nesilaikymo;
19.2.18. išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio mažinimą, nustatant teisines ir ekonomines priemones;
19.2.19. Klimato kaitos specialiosios programos lėšomis finansuojamus projektus ir paraiškų teikimo galimybes;
19.2.20. biokuro katilus, minimaliai teršiančius orą, ir šilumos siurblius bei jų naudojimo galimybes;
19.2.21. klimato kaitos keliamų grėsmių poveikį aplinkai, žmonių sveikatai, ekonominei veiklai, infrastruktūrai ir šių grėsmių valdymą;
19.2.22. klimato kaitos sėkmingus rezultatus Lietuvoje ir tarptautinėje erdvėje, bendradarbiavimą, tarpvalstybinius susitarimus klimato kaitos klausimais;
19.2.23. ekstremalių situacijų susidarymo dėl gamtos reiškinių rizikos valdymą ir gyventojų perspėjimo apie gresiančias nelaimes sistemą;
19.3. atliekų prevencijos ir tvarkymo srityje visuomenei teikiama informacija apie:
19.3.1. žiedinę ekonomiką, atliekų direktyvų pakeitimo projektus, numatomus naujus atliekų perdirbimo tikslus ir jų poveikį aplinkai;
19.3.4. atliekų tvarkymo sistemą ir numatomus jos tobulinimus, vykdomą politiką ir priimamus sprendimus atliekų sektoriuje;
19.3.6. komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikimą savivaldybėse ir atliekų kainodaros principus;
19.3.7. biologiškai skaidžių atliekų kompostavimą jų susidarymo vietoje, surinkimą ir jų tolesnį apdorojimą, siekiant mažinti šių atliekų patekimą į sąvartynus;
19.3.8. gamybinių ir buitinių atliekų rūšiavimą, kad kuo daugiau atliekų būtų perdirbta ar kitaip panaudojama mažinant atliekų šalinimą sąvartynuose;
19.3.13. komunalinių nuotekų valymo metu susidariusio ir saugojimo aikštelėse sukaupto senojo dumblo sutvarkymo galimybes;
19.3.14. po rūšiavimo likusių, netinkamų perdirbti ir turinčių energetinę vertę atliekų panaudojimą energijai gauti specialiuose įrenginiuose;
19.4. cheminių medžiagų, mišinių ir juos turinčių gaminių tvarkymo srityje visuomenei teikiama informacija apie:
19.4.1. cheminių medžiagų valdymo ir tvarkymo teisinį reglamentavimą, naujai atsirandančius reikalavimus šioje srityje, jų poveikį ūkio sektoriams ir visuomenės grupėms;
19.4.2. tarptautines sutartis cheminių medžiagų valdymo srityje, jų įgyvendinimo aspektus, svarbiausias užduotis ir pagrindinius iššūkius;
19.4.3. cheminių medžiagų registraciją, jos tęsinį po 2018 m., registracijos informacijos panaudojimą ir atnaujinimą, įmonių atsakomybę šiame procese;
19.4.4. cheminių medžiagų autorizacijos reikalavimus bei ypatumus ir aktualijas konkrečiu laikotarpiu;
19.4.5. pavojingas chemines medžiagas gaminiuose ir gaminių saugaus naudojimo užtikrinimą, cheminių medžiagų, esančių tam tikrose gaminių grupėse, keliamą pavojų;
19.4.6. patvariųjų organinių junginių paplitimą, keliamą pavojų sveikatai ir aplinkai, jų tvarkymo būdus;
19.4.7. buityje ir profesionalioje veikloje naudojamų pavojingų medžiagų ir mišinių pakuočių ženklinimą;
19.4.8. naują iššūkį dėl vis didėjančio nanomedžiagų naudojimo, nanomedžiagų savybes, poveikio įvertinimą;
19.5. gamtos apsaugos ir miškų srityje visuomenei teikiama informacija apie:
19.5.1. ekosistemas ir jų paslaugas, jų būklę, atkūrimo prioritetus ir teisines priemones paslaugų apskaitai ir balanso išsaugojimui;
19.5.10. kaimo gyvybingumo ir žemės ūkio veiklų svarbą saugant biologinę įvairovę, ganymo ir šienavimo veiklų indėlį saugant ir palaikant biologinę įvairovę;
19.5.11. miškų ekosistemų biologinės įvairovės išsaugojimo būdus, atvirų buveinių miškuose išsaugojimo svarbą, gaisrų poveikį miškų ekosistemoms;
19.5.12. sezoninius reiškinius laukinės gyvūnijos gyvybės cikle, laukinės gyvūnijos prisikaitymą prie ekstremalių gamtinių sąlygų ir būtinybę žmogui susilaikyti nuo įsikišimo į natūralius reiškinius;
19.5.13. augalų nacionalinius genetinius išteklius, jų atrinkimo, saugojimo, naudojimo ir atkūrimo rezultatus;
19.5.15. biosaugą, genetiškai modifikuotų mikroorganizmų riboto naudojimo, genetiškai modifikuotų organizmų ar jų produktų apgalvoto išleidimo į aplinką, tiekimo rinkai reglamentavimą, stebėseną, kontrolę, vykdomą veiklą (mokslinius tyrimus, kt. projektus) Lietuvoje ir ES;
19.5.16. gyvųjų modifikuotų organizmų, atsirandančių taikant šiuolaikinę biotechnologiją ir galinčių daryti neigiamą poveikį biologinės įvairovės išsaugojimui ir tausiam jos naudojimui, atitinkamo apsaugos lygio užtikrinimo, šių organizmų saugaus perdavimo, apdirbimo ir naudojimo srityje, tarpvalstybinį judėjimą;
19.6. saugomų teritorijų ir kraštovaizdžio srityje visuomenei teikiama informacija apie:
19.6.3. kraštovaizdžio įvairovės ir atskirų jo elementų svarbą saugant biologinę įvairovę, migracijos kelius ir jų apsaugą;
19.7. darnaus vystymosi srityje visuomenei teikiama informacija apie:
19.7.1. aplinkos kokybės pokyčius, opias problemas ir jų sprendimo galimybes, daugiausia dėmesio skiriant pagrindiniams aplinkos komponentams – vandeniui, orui, klimato kaitos, biologinės įvairovės ir kraštovaizdžio klausimams, cheminių medžiagų ir atliekų tvarkymo problemoms;
19.7.5. darnaus vystymosi principų diegimą viešajame valdyme (viešojo sektoriaus žalinimą) ir bendruomeniniame gyvenime (tausų išteklių naudojimą, aplinkai kuo mažiau žalos darantį gyvenimo būdą);
19.8. teritorijų planavimo, statybos ir architektūros srityje visuomenei teikiama informacija apie:
19.8.1. inžinerinės ir socialinės infrastruktūros, tenkinančios visuomenės poreikius ir aplinkosaugos reikalavimus, plėtrą savivaldybėse;
19.8.6. teritorijų planavimo informacinę sistemą ir jos pakeitimus, naujų informacinių sistemų sukūrimą, siekiant sudaryti piliečiams ir nevyriausybinėms organizacijoms galimybes dalyvauti sprendimų priėmimo procesuose;
19.8.10. Lietuvos architektūrą ir urbanistiką, tarptautinius urbanistikos ir architektūros renginius, forumus, parodas ir pan.;
19.8.11. Architektūros įstatymo projektą, siekiant reglamentuoti visuomeninius santykius architektūros srityje;