LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRO
2010 m.  gruodžio 2 d. įsakymo Nr. 4-887 „Dėl bankroto ir RESTRUKTŪRIZAVIMO administratorių elgesio kodekso
PATVIRTINIMO“ pakeitimo

 

2014 m. gruodžio 30 d. Nr. 4-951

Vilnius

 

 

1. P a k e i č i u Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2010 m. gruodžio 2 d. įsakymą Nr. 4-887„Dėl Bankroto ir restruktūrizavimo administratorių elgesio kodekso patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:

 

„LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

dėl  bankroto ir RESTRUKTŪRIZAVIMO administratorių elgesio kodekso PATVIRTINIMO

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 3 d. nutarimo Nr. 831 „Dėl Valstybės institucijų įgaliotų asmenų atstovavimo įmonių bankroto ir restruktūrizavimo procesuose tvarkos aprašo patvirtinimo“ 3.5 papunkčiu,

t v i r t i n u Bankroto ir restruktūrizavimo administratorių elgesio kodeksą (pridedama).“

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2015 m. sausio 1 dieną.

 

 

 

Ūkio ministras                                                                                               Evaldas Gustas

 

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos ūkio ministro

2010 m. gruodžio 2 d. įsakymu

Nr. 4-887 (2014 m. gruodžio 30 d.

įsakymo Nr. 4- 951 redakcija)

 

BANKROTO ir restruktūrizavimo ADMINISTRATORIŲ
Elgesio KODEKSAS

 

I skyrius

bendrosios nuostatos

 

1. Bankroto ir restruktūrizavimo administratorių elgesio kodeksas (toliau – Kodeksas) nustato asmenų, turinčių teisę teikti įmonių, fizinių asmenų bankroto ir įmonių restruktūrizavimo administravimo paslaugas Lietuvos Respublikoje, ir bankroto bei restruktūrizavimo administratorių (toliau – administratoriai) profesinės veiklos etikos principus ir taisykles, kuriomis jie turi vadovautis, siekdami teikti ir teikdami administravimo paslaugas.

2. Kodekso tikslas – kurti geranorišką ir skaidrią įmonių bankroto proceso, įmonių restruktūrizavimo proceso ir fizinių asmenų bankroto proceso (toliau kartu – nemokumo procesai) vykdymo aplinką, ugdyti administratorių profesinę kompetenciją bei tinkamus ir efektyvius tarpusavio ryšius, pagarbius santykius su kreditoriais, jų atstovais ir kitais asmenimis, gerinti administratorių reputaciją visuomenėje, kreditorių ir kitų nemokumo procesų dalyvių pasitikėjimą administratoriais.

3. Kodeksas taikomas administratoriams – fiziniams ir juridiniams asmenims bei administratorių – juridinių asmenų vadovams, darbuotojams, turintiems teisę teikti įmonių, fizinių asmenų bankroto ir įmonių restruktūrizavimo administravimo paslaugas (toliau – administravimo paslaugos), taip pat bankroto administratorių padėjėjams.

4. Kodekse vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatyme Nr. IX-216, Lietuvos Respublikos įmonių restruktūrizavimo įstatyme ir Lietuvos Respublikos fizinių asmenų bankroto įstatyme apibrėžtas sąvokas.

 

II skyrius

ADMINISTRATORIAUS ELGESYS IKI JO PASKYRIMO

 

5. Administratorius negali niekam mokėti ir (ar) teikti dovanas už tai, kad jis buvo pasiūlytas administruoti įmonės ne teismo tvarka vykdomą bankrotą, įmonės restruktūrizavimą ar fizinio asmens bankrotą ir (ar) reikalauti atlygio už tarpininkavimą administravimo paslaugoms teikti. Dovana laikomas bet kuris materialinę vertę turintis daiktas, paslauga ar kita nauda, siūloma ir (ar) suteikiama asmeniui, kai tai yra ar gali būti susiję su tiesioginiu ar netiesioginiu poveikiu jo veiksmams ar sprendimams.

6. Administratorius asmeniui, ketinančiam pasiūlyti jį kreditorių susirinkimui, kai įmonės bankroto procesą numatoma vykdyti ne teismo tvarka, fiziniam asmeniui, kuriam keliama bankroto byla ar Įmonių bankroto įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodytai administratorių veiklos priežiūrą atlikti Vyriausybės įgaliotai institucijai (toliau – Vyriausybės įgaliota institucija), kai įstatymų nustatytais atvejais administratoriaus kandidatūrą siūlo Vyriausybės įgaliota institucija, ar siekiančios restruktūrizavimo įmonės valdymo organams privalo pateikti išsamią informaciją apie galimybes ir gebėjimą teikti administravimo paslaugas (profesinį pasirengimą, atitiktį nepriekaištingos reputacijos ir kitiems įstatyme nustatytiems reikalavimams, darbo krūvį teikiant administravimo paslaugas ir kitą informaciją).

7. Kai bankroto procesą numatoma vykdyti ne teismo tvarka, administratorius turi atsisakyti siūlymo teikti administravimo paslaugas, jei jam yra žinoma, kad,  priėmus siūlymą, vykdomų bankroto procesų skaičius viršytų Bankroto administratorių atrankos taisyklėse, patvirtintose  Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. liepos 9 d. nutarimu Nr. 647 „Dėl Bankroto administratorių atrankos taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Atrankos taisyklės), jo grupės administratoriams nustatytą didžiausią leistiną administruoti sąlyginių įmonių skaičių arba jo darbo krūvis (įskaitant ir fizinių asmenų bankroto ir restruktūrizuojamų įmonių administravimą) neleistų tinkamai teikti administravimo paslaugas.

8. Administratorius negali imtis veiksmų, kuriais siektų užkirsti kelią dalyvauti kitiems administratoriams įmonių bankroto administratorių atrankoje, kuri vykdoma naudojantis kompiuterine programa, arba siūlomas teikti administravimo paslaugas teisės aktuose nustatytus reikalavimus ir paskyrimo sąlygas atitinkantis administratorius būtų nepaskirtas. Administratorius negali siekti nušalinti kitą administratorių su tikslu užimti jo vietą.

9. Administratorius teisės aktų nustatyta tvarka privalo tinkamai ir laiku pateikti Vyriausybės įgaliotai institucijai Atrankos taisyklėse nurodytus duomenis, reikalingus bankroto administratorių veiklą apibūdinančių kriterijų reikšmėms nustatyti, ir užtikrinti sąžiningą konkuravimą su kitais administratoriais dalyvaujant teismo skiriamo bankroto administratoriaus atrankoje.

 

III skyrius

ADMINISTRATORIAUS ELGESYS teikiant administravimo paslaugas

 

10. Administratorius, teikdamas administravimo paslaugas, turi siekti įmonės ar fizinio asmens ir jų kreditorių interesų suderinamumo ir savo veikla padėti kreditorių susirinkimui ir teismui priimti tinkamus sprendimus nemokumo procesuose.

11. Administratorius savo veikloje vadovaujasi šiais etikos principais:

11.1. pagarbos žmogui ir valstybei principu – gerbti žmogų, jo teises ir laisves, valstybę, jos institucijas ir įstaigas; su visais nemokumo procesų dalyviais bendrauti mandagiai, geranoriškai ir pakančiai, nepaisant jų asmens savybių, tautybės, rasės, lyties, kalbos, kilmės, religinių įsitikinimų, politinių pažiūrų, turtinės ar socialinės padėties;

11.2. profesionalumo principu – turėti pakankamai žinių ir nuolat tobulinti kvalifikaciją, gilinti profesines žinias, būti gerai susipažinęs su įstatymais ir kitais teisės aktais, kurių reikia administravimo paslaugoms teikti; tinkamai, rūpestingai, kvalifikuotai, atsakingai atlikti savo pareigas; visada veikti profesionaliai, aiškinti bankroto ir restruktūrizavimo procesų dalyviams proceso teisinį reguliavimą ir siekti, kad kreditorių susirinkimas priimtų teisėtus sprendimus;

11.3. teisingumo ir nešališkumo principu – priimti tik teisėtus, teisingus ir pagrįstus sprendimus ir veikti atsižvelgiant į viešąjį interesą; konfliktinėse situacijose išklausyti visų pusių argumentus ir ieškoti geriausio sprendimo; būti objektyviu, vadovautis visų asmenų lygybės prieš įstatymą principu, susidūrus su skirtingais asmenų reikalavimais, nedaryti nepagrįstų išimčių; kalba, veiksmais ar siūlomais sprendimais nediskriminuoti jokio asmens ar asmenų grupės. Administratorius, paskirtas administruoti įmonę, kuri yra kitos administratoriaus administruojamos įmonės kreditoriumi ar debitoriumi, privalo informuoti apie tai vienos ir kitos įmonės kreditorius;

11.4. efektyvumo principu – siekti, kad kreditorių reikalavimai būtų patenkinti kiek galima didesne dalimi, o nemokumo procesai užbaigti per galimai trumpiausią laiką; efektyviai naudoti  žmogiškuosius ir materialinius išteklius; aktyviai talkinti teismo ir kreditorių susirinkimų darbui, nevilkinti proceso savo veiksmais ar neveikimu;

11.5 konfidencialumo principu – diskretiškai elgtis su visa nemokumo proceso metu gauta informacija apie įmones, fizinius ir juridinius asmenis, nemokumo procesus ir proceso dalyvius,  jos neskelbti, neprarasti ir neperduoti asmenims, neturintiems teisės jos sužinoti, nenaudoti jos privačiame gyvenime. Administratoriaus – juridinio asmens vadovas turi užtikrinti, kad proceso metu gautos konfidencialios informacijos neatskleistų administratoriaus darbuotojai, kuriems ši informacija tapo žinoma darbo metu. Administratorius, naudodamas savo darbe kompiuterines duomenų bazes, privalo pasirūpinti reikalingomis apsaugos priemonėmis, kad pašaliniai asmenys neturėtų galimybės pasinaudoti jose sukaupta informacija;

11.6. garbės, geros moralės, sąžiningumo principu – vykdydamas savo pareigas su proceso dalyviais elgtis kultūringai, pagarbiai, teisingai, padoriai, pagal visuotinai priimtą gėrio ir blogio suvokimą. Net ir sudėtingomis aplinkybėmis ar esant stresinėms situacijoms pagarbiai išklausyti asmenis ir imtis visų teisėtų priemonių jiems padėti, dėmesingai reaguoti į kreditorių, jų atstovų, kitų nemokumo proceso dalyvių prašymus ir siūlymus. Sutartys su kreditoriais dėl nemokumo procesų administravimo turi būti vykdomos remiantis abipuse pagarba ir geranoriškumu. Administratorius negali mokėti ir (ar) teikti dovanas už palankių jo atžvilgiu sutarčių sudarymą, reikalauti atlygio ar priimti dovanas už nemokumo procesuose priimamus sprendimus ar įtaką sprendimų priėmimui;

11.7. pavyzdingumo ir padorumo principu – būti nepriekaištingos reputacijos ir ją saugoti; nesinaudoti kito asmens nežinojimu ar klaidomis; nemenkinti kitų nemokumo proceso dalyvių, konfliktines situacijas spręsti taikiai ir mandagiai; pareigas atlikti nepriekaištingai, laiku ir dalykiškai; saugoti savo profesijos garbę ir prestižą, būti tolerantiškas, paslaugus;

11.8. bendradarbiavimo principu – palaikyti dalykinius ryšius su kreditorių susirinkimo pirmininku, kreditoriais; bendradarbiavimas su kitais administratoriais ir kitų paslaugų teikėjais (teisininkais, turto vertintojais, kitais specialistais ir ekspertais), valstybės įstaigomis ir institucijomis turi būti grindžiamas sąžiningumo, mandagumo ir profesinio solidarumo principais; kai to reikalauja teisės aktai, bendradarbiavimas turi būti įformintas atitinkamomis sutartimis, apie šį bendradarbiavimą turi būti informuotas teismas ir įmonės kreditoriai. Administratoriai turi vienas kitam padėti profesinėje veikloje, jei tai neprieštarauja teisės aktų reikalavimams ir Kodeksui. Bet kokį tarpusavio nesutarimą ar ginčą administratoriai pirmiausia turi stengtis išspręsti abipusiu susitarimu;

11.9. nesavanaudiškumo principu – nesinaudoti savo padėtimi, siekiant paveikti kreditorių, teismų, įmonės valdymo organų, savininkų teisėtus sprendimus, nesinaudoti asmens, kurio nemokumo procesą jis administruoja, nuosavybe bei su administravimo paslaugų teikimu susijusia informacija asmeniniais tikslais, siekiant asmeninės naudos sau, savo šeimai, giminaičiams ar draugams; nepriimti atlygio ar dovanų už palankius kreditoriui ar kitam bankroto ar restruktūrizavimo proceso dalyviui veiksmus;

11.10. atsakomybės ir atsakingumo principais – asmeniškai atsakyti už savo sprendimus; atsisakyti vykdyti neteisėtą kreditorių susirinkimo pavedimą ir apie tai pranešti teismui; neturint pakankamai įgūdžių ar kompetencijos nemokumo procedūroms ar pavedimams vykdyti, konsultuotis su kompetentingomis institucijomis ar asmenimis; atsakyti už informacijos, dokumentų tinkamą naudojimą ir konfidencialumą. Administratorius, matydamas, kad negali tinkamai teikti administravimo paslaugų ar dėl asmeninių priežasčių (šeimyninių aplinkybių, nedarbingumo ir kt.) ilgą laiką negalės vykdyti pareigų ir dėl to bus uždelstas nemokumo procesas, turi pateikti teismui arba kreditorių susirinkimo pirmininkui prašymą dėl jo pavadavimo arba atsistatydinti iš administratoriaus pareigų;

11.11. skaidrumo ir viešumo principu – teisės aktų nustatyta tvarka privalo teikti reikiamą informaciją ir duomenis apie nemokumo procesus teismams, valstybės institucijoms, kreditorių susirinkimui, nemokumo procesų dalyviams ir kitiems teisės aktuose nurodytiems asmenims; užtikrinti teisės aktų nustatytą savo veiksmų ir sprendimų viešumą, prireikus pateikti savo sprendimų priėmimo motyvus.

 

IV skyrius

Baigiamosios nuostatos

 

12. Kai administratoriaus veiksmai ar poelgiai nesiderina su Kodekso 4 punkte nurodytų įstatymų ir kitų teisės aktų, reguliuojančių administratoriaus profesinę veiklą, reikalavimais ir jie Kodekse nėra aptarti, administratorius privalo laikytis tradicijų ir papročių, kurių turinys atitinka bendruosius etikos ir dorovės principus.

13. Administratorius, pažeidęs šį Kodeksą, atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

__________________________