SKUODO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL SKUODO RAJONO SAVIVALDYBĖS 2022 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2022 m. sausio 28 d. Nr. T9-8

Skuodas

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 16 punktu, 7 straipsnio 18 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 2 punktu, 17 straipsniu, 48 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymo Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtinto Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo 2 punktu, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. A1-193 „Dėl Specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“ patvirtinta Specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų apskaičiavimo metodika, Skuodo rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

Tvirtinti Skuodo rajono savivaldybės 2022 metų užimtumo didinimo programą (pridedama).

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                      Petras Pušinskas

 

 

PATVIRTINTA

Skuodo rajono savivaldybės tarybos

2022 m. sausio 28 d. sprendimu Nr. T9-8

 

 

 

SKUODO RAJONO SAVIVALDYBĖS 2022 Metų

UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMA

 

I SKYRIUS

PROGRAMOS APRAŠYMAS

 

1. Skuodo rajono savivaldybės 2022 metų užimtumo didinimo programa (toliau – programa) parengta ir vykdoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymu, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. spalio 5 d. įsakymu Nr. A1-548 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymo Nr. A1-257 „Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ patvirtintu Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu ir Specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų apskaičiavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. A1-193 „Dėl Specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“.

2. Šioje programoje numatomas programos tikslas, uždaviniai, planuojamos apimtys, vykdymo laikas ir trukmė, ieškančių darbo asmenų grupės, kurioms teikiama pirmenybė dirbti darbus, mokėjimo už darbą sąlygos, laikinų darbo vietų skaičius, skiriamos lėšos ir lėšų šaltiniai.

3. Užimtumo didinimo programa rengiama vadovaujantis šiais principais:

3.1. bendradarbiavimo – aktyvus gyvenamosios vietovės bendruomenės įtraukimas į veiklą, skatinant jos iniciatyvą;

3.2. kompleksiškumo – įgyvendinant Užimtumo didinimo programą kompleksiškai sprendžiamos asmenų užimtumo problemos, įtraukiant teritorinę darbo biržą, socialinius partnerius;

3.3. individualumo – Užimtumo didinimo programoje numatomos priemonės organizuojamos ir paslaugos teikiamos atsižvelgiant į individualius asmenų poreikius bei jų motyvaciją integruotis į darbo rinką;

3.4. tęstinumo – Užimtumo didinimo programoje numatytų veiklų tęstinumas, nuolatinė programos įgyvendinimo priežiūra ir tikslinimas pagal kintančias aplinkybes;

3.5. efektyvumo – pagrindinis Užimtumo didinimo programos priemonių rezultatas ir vertinimo kriterijus yra asmens įsidarbinimas pagal darbo sutartį arba darbo santykiams prilygintinų teisinių santykių pagrindu, savarankiškos arba neatlygintinos veiklos vykdymas;

3.6. ekonomiškumo – maksimalus Užimtumo didinimo programai įgyvendinti skirtų lėšų panaudojimas, vadovaujantis ekonominio naudingumo principu, tiek rengiant Užimtumo didinimo programą, tiek ją įgyvendinant;

3.7. viešumo – Užimtumo didinimo programos rezultatų viešinimas.

4. Siekiant didinti gyventojų Užimtumą tikslinga vykdyti laikino pobūdžio pagalbinius darbus, nes:

4.1. šių darbų poreikis Skuodo rajono savivaldybėje yra didelis;

4.2. vadovaujantis ekonominio naudingumo principu lėšos bus panaudotos maksimaliai ir racionaliai;

4.3. sudaroma galimybė užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų;

4.4. didelė dalis rajono gyventojų, neturinčių darbo, yra sąlyginai žemos kvalifikacijos, todėl kvalifikuotų darbų atlikti jie negali.

4.5. Savivaldybės administracija gali įdarbinti asmenis tik organizuodama laikino pobūdžio pagalbinius darbus.

5. Programą ir darbų paskirstymą bei sutartis rengia Skuodo rajono savivaldybės administracijos vyriausiasis specialistas, programą tvirtina Skuodo rajono savivaldybės taryba.

6. Užimtumo didinimo programą vykdo darbdavys – Skuodo rajono savivaldybės administracija, pavesdama laikino pobūdžio pagalbinius darbus organizuoti Skuodo rajono savivaldybės administracijos seniūnijoms.

7. Seniūnijos pagal poreikį gali organizuoti darbus seniūnijos teritorijoje esančiose ugdymo, švietimo, kultūros ar globos įstaigose.

8. Programoje dalyvaujančių asmenų skaičius nustatomas atsižvelgiant į esamą programos finansavimą, gyventojų skaičių seniūnijose ir laikino pobūdžio pagalbinių darbų poreikį seniūnijose.

9. Trišalė taryba prie Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos svarsto ir teikia savivaldybei pasiūlymus dėl jų rengiamų / parengtų užimtumo didinimo programų rengimo tikslingumo Trišalės tarybos prie Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos patvirtinto darbo reglamento nustatyta tvarka.

10. Savivaldybės rengiamas Užimtumo didinimo programos projektas patikslinamas, atsižvelgiant į patvirtintą Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams einamųjų metams paskirstymą savivaldybių administracijoms.

 

II SKYRIUS

GYVENTOJŲ UŽIMTUMO BŪKLĖS ANALIZĖ

 

11. Remiantis Lietuvos statistikos departamento duomenimis, Skuodo rajono savivaldybėje gyventojų skaičius ženkliai mažėja. 2010 m. rajone gyveno 21 394 gyventojai, 2016 m. – 18 060 gyventojų, 2017 m. – 17 179, 2018 m. – 16 675, 2019 m. – 16 279, 2020 m. – 15 871 ir 2021 m. – 15 454 gyventojai. Per 11 metų rajone gyventojų skaičius sumažėjo 27,8 procentais arba 5 940 gyventojų.

12. Analizuojant Skuodo rajono gyventojų skaičių pagal amžiaus grupes, nustatyta, kad padaugėjo 50–65 amžiaus asmenų. Statistika rodo tolimesnį gyventojų skaičiaus mažėjimą ir visuomenės senėjimą.

Užimtumo tarnybos duomenimis, 2021 m. rugsėjo 1 d. buvo registruoti 856 Skuodo rajono savivaldybėje gyvenantys bedarbiai, o Lietuvos Respublikoje – 211 168 bedarbiai. Bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų Skuodo rajone buvo 11,8 %, o šalyje – 12,2 %. Bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų Skuodo rajone buvo 0,4 procentiniais punktais mažesnis už Lietuvos Respublikos bedarbių procentą nuo darbingo amžiaus gyventojų.

 

1 lentelė. Bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų (nedarbas)

 

Rodiklio pavadinimas

2021-09-01

Šalyje

12,2 proc.

Skuodo rajono savivaldybė

11,8 proc.

- Bedarbių vyrų procentas nuo darbingo amžiaus vyrų

8,4 proc.

- Bedarbių moterų procentas nuo darbingo amžiaus moterų

10,8 proc.

-  Jaunų bedarbių (16–29 m.) procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų

5 proc.

-  Vyresnių nei 50 m. procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų

11,8 proc.

 

Kaimo gyventojų procentas tarp bedarbių sudarė 67 proc., neįgalieji asmenys, kuriems nustatytas darbingumo lygis iki 55 proc., sudarė 4,9 proc., ilgalaikiai bedarbiai, kurių bedarbystės trukmė ilgesnei nei 12 mėn., sudarė 34,2 proc.

 

2 lentelė. Bedarbiai pagal seniūnijas

Seniūnija

Bedarbių skaičius

Iš viso

vyrai

moterys

Skuodo miesto sen.

281

130

151

Aleksandrijos sen.

55

27

28

Barstyčių sen.

41

25

16

Ylakių sen.

146

67

79

Lenkimų sen.

31

16

15

Mosėdžio sen.

97

43

54

Notėnų sen.

37

19

18

Skuodo sen.

111

51

60

Šačių sen.

59

26

33

 

13. Asmenys, kuriems gali būti rengiamos užimtumo didinimo programos, yra:

13.1. rūpintiniai, kuriems iki pilnametystės buvo nustatyta rūpyba, kol jiems sukaks 25 metai – 0;

13.2. nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenys, prižiūrintys sergančius ar neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra – apie 4;

13.3. grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą  ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų – 1;

13.4. piniginės socialinės paramos gavėjai – apie 40;

13.5. priklausomi nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą  ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo – 0;

13.6. prekybos žmonėmis aukos, baigusios psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jos kreipiasi į Užimtumo tarnybą  ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo – 0;

13.7. grįžę į Lietuvą nuolat gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimų nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą  ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos – 0;

13.8. turintys pabėgėlio statusą ar kuriems yra suteikta papildoma ar laikinoji apsauga – 0;

13.9. asmenys, patiriantys socialinę riziką – apie 60;

13.10. vyresni kaip 40 metų – apie 650.

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

14. Programos tikslas – siekti visiško gyventojų užimtumo, mažinti jų socialinę atskirtį ir stiprinti socialinę sanglaudą, padėti įgyvendinti užimtumo rėmimo politiką.

15. Programos uždaviniai:

15.1. didinti darbo ieškančių darbingo amžiaus asmenų užimtumo galimybes, įtraukiant į programą apie 20 ieškančių darbo asmenų (jei vieno asmens atliekamų darbų vidutinė trukmė 2 mėnesiai).

15.2. sudaryti sąlygas įsidarbinti teritorinėje darbo biržoje registruotiems bedarbiams ir nedarbingiems asmenims, nurodytiems Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 48 straipsnio 2 dalyje.

 

IV SKYRIUS

LAIKINŲJŲ DARBŲ VYKDYMO LAIKAS, TRUKMĖ, ORGANIZAVIMAS

 

16. Programos vykdymo terminas nuo 2022 m. vasario 1 d. iki 2022 m. gruodžio 9 d.

17. Vieno asmens atliekamų darbų trukmė nuo 1 iki 6 mėnesių.

18. Pagal programą bus įdarbinti asmenys, atitinkantys tikslines programos dalyvių grupes.

19. Informaciją apie organizuojamus darbus, nurodant darbo ieškančių asmenų skaičių, programos finansavimo terminus Skuodo rajono savivaldybės administracija skelbia Skuodo rajono savivaldybės interneto svetainėje www.skuodas.lt.

20. Programoje dalyvaujantiems siūlomų darbų sąrašas:

20.1. kraštovaizdžio, nekilnojamųjų kultūros vertybių ir Savivaldybės įsteigtų saugomų teritorijų tvarkymas;

20.2. sporto ir turizmo objektų tvarkymo pagalbiniai darbai;

20.3. vietinės reikšmės kelių ir gatvių priežiūros pagalbiniai darbai;

20.4. visuomeninės ir socialinės paskirties, švietimo objektų pagalbiniai tvarkymo darbai;

20.5. bešeimininkių pastatų tvarkymo darbai;

20.6. susidariusių sąvartynų, užterštų, neprižiūrimų teritorijų valymo darbai;

20.7. šiukšlių rinkimas, šlavimas, šienavimas, sniego valymas, želdynų priežiūra;

20.8. upių, ežerų ir kitų vandens telkinių pakrančių bei paplūdimių valymas ir priežiūra;

20.9. istorijos ir kultūros paveldo, muziejų, kapinių ir kitų saugomų bei turinčių išliekamąją vertę objektų priežiūra;

20.10. valstybinio miško aplinkos tvarkymas, miško sodinimas ir priežiūra;

20.11. socialinės globos teikimo asmenims su sunkia negalia užtikrinimo laikino pobūdžio darbai (malkų ruoša neįgalumą turintiems vienišiems žmonėms);

20.12. smulkaus remonto pagalbiniai darbai.

21. Programoje suplanuotiems darbams atlikti sudaromos sutartys.

 

V SKYRIUS

Programos finansavimaS IR FINANSAVIMO ŠALTINIAI

 

22. Užimtumo didinimo programa finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų, skirtų Vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punkte numatytai valstybinei (valstybės perduotai savivaldybėms) funkcijai įgyvendinti. Lėšos apskaičiuojamos vadovaujantis Specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų apskaičiavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. A1-193 „Dėl Specialių tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams lėšų apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“.

23. Jeigu savivaldybės biudžetas nepatvirtintas, lėšos Užimtumo didinimo programai finansuoti nuo finansinių metų pradžios iki savivaldybės biudžeto patvirtinimo kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų savivaldybės biudžete Užimtumo didinimo programai skirtų lėšų.

24. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos, skirtos Užimtumo didinimo programai įgyvendinti, paskirstomos, pervedamos, naudojamos ir už jas atsiskaitoma vadovaujantis Savivaldybių funkcijoms atlikti skirtų lėšų paskirstymo, pervedimo, naudojimo ir duomenų pateikimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. birželio 9 d. įsakymu Nr. A1-381 „Dėl Savivaldybių funkcijoms atlikti skirtų lėšų paskirstymo, pervedimo, naudojimo ir duomenų pateikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nustatyta tvarka.

25. Darbdaviui, įdarbinusiam pagal darbo sutartį programoje numatytiems darbams atlikti teritorinės darbo biržos siųstus asmenis, už kiekvieną įdarbintą asmenį mokamos subsidijos, skirtos apmokėti šias išlaidas:

25.1. darbo užmokesčio už įdarbinto asmens faktiškai dirbtą laiką, apskaičiuoto pagal tą mėnesį galiojantį Vyriausybės patvirtintą minimalųjį valandinį atlygį;

25.2. draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokoms;

25.3. piniginei kompensacijai už išmokėtą programoje numatytus darbus dirbusiam asmeniui kompensaciją už nepanaudotas atostogas, įskaitant draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokų sumą.

26. Programos vykdymui finansavimo poreikis kasmet yra apie 82 000 eurų, kurie būtų skiriami Skuodo rajono savivaldybei iš valstybės biudžeto valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti. Tačiau 2021 metais skirta 19 300 eurų, 2020 metais buvo skirta 22 100 eurų.

2022 metais skirta 26 700 eurų.

27. Lėšos konkrečiam darbdaviui ar asignavimų valdytojui skiriamos Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu, atsižvelgus į seniūnijų seniūnų siūlymus.

 

VI SKYRIUS

prOGRAMOS REZULTATAI, STEBĖSENA IR PRIEŽIŪRA

 

28. Programoje dalyvaus apie 20 ieškančių darbo asmenų (jei vieno asmens atliekamų darbų vidutinė trukmė 2 mėnesiai). Jie turės galimybę užsidirbti lėšų pragyvenimui, atnaujins darbinius įgūdžius.

29. Programą vykdys Savivaldybės administracijos seniūnijų seniūnai.

30. Savivaldybės administracijos vyriausiasis specialistas nuolat kontroliuos dalyvių ir tikslinėms grupėms priklausančių asmenų skaičių, laisvų darbo vietų užpildymą, lėšų įsisavinimą.

31. Asmenims nutraukus dalyvavimą programoje, Savivaldybės administracijos vyriausiasis specialistas ne vėliau kaip per tris dienas apie tai informuoja Užimtumo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Klaipėdos klientų aptarnavimo departamento Skuodo skyrių.

32. Užimtumo didinimo programos įgyvendinimo metu pasiektus rezultatus Skuodo rajono savivaldybės administracija skelbia Skuodo rajono savivaldybės interneto svetainėje www.skuodas.lt.

33. Užimtumo didinimo programai skirtų lėšų panaudojimo ir asmenų užimtumo rezultatai vertinami kartu su Užimtumo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Klaipėdos klientų aptarnavimo departamento Skuodo skyriumi.

 

________________________