ŽEMĖS ŪKIO AGENTŪROS PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL MAISTO PERDAVIMO PARAMOS GAVĖJAMS SUTARČIŲ SUDARYMO PRIEŽIŪROS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2024 m. spalio 31 d. Nr. VĮ-295
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos maisto įstatymo 9 straipsnio 6 dalimi ir Žemės ūkio agentūros prie Žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų žemės ūkio ministro 2023 m. rugsėjo 5 d. įsakymu Nr. 3D-583 „Dėl viešosios įstaigos Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros pertvarkymo į biudžetinę įstaigą“, 17.6 papunkčiu:
1. T v i r t i n u Maisto perdavimo paramos gavėjams sutarčių sudarymo priežiūros tvarkos aprašą (pridedama).
2. P a v e d u Rinkos priežiūros departamentui identifikuoti visas mažmeninės prekybos įmonių su paramos gavėjais sudarytas sutartis, nurodytas Lietuvos Respublikos maisto įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje ir vadovaujantis šio įsakymo 1 punktu tvirtinamo Maisto perdavimo paramos gavėjams sutarčių sudarymo priežiūros tvarkos aprašo 7 punkte nurodytais kriterijais, ne vėliau kaip iki 2024 m. gruodžio 20 d. pateikti Agentūros direktoriui 2025 metų patikrinimų plano projektą.
PATVIRTINTA
Žemės ūkio agentūros prie Žemės ūkio ministerijos
direktoriaus 2024 m. spalio 31 d. įsakymu
Nr. VĮ-295
MAISTO PERDAVIMO PARAMOS GAVĖJAMS SUTARČIŲ SUDARYMO PRIEŽIŪROS TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Maisto perdavimo paramos gavėjams sutarčių sudarymo priežiūros tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato, kaip organizuojama ir vykdoma įpareigojimo sudaryti sutartis dėl maisto perdavimo labdarai ir (ar) paramai tarp mažmeninės prekybos įmonių ir paramos gavėjų laikymosi priežiūra.
2. Pagrindinis priežiūros tikslas – užtikrinti, kad mažmeninės prekybos įmonės su vienu, ar keliais paramos gavėjais sudarytų sutartis dėl maisto, kuris neatitinka maisto srities ir kitų teisės aktų reikalavimų, tačiau yra saugus ir tinkamas vartoti, perdavimo labdarai ir (ar) paramai.
3. Apraše vartojamos sąvokos ir sutrumpinimai:
3.3. Mažmeninės prekybos įmonė – kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje.
3.4. Paramos gavėjas – Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nurodytas asmuo, kuriam yra suteiktas paramos gavėjo statusas.
II SKYRIUS
PATIKRINIMŲ RŪŠYS IR ATLIKIMO TVARKA
5. Agentūra, vykdydama mažmeninės prekybos įmonių sutarčių su paramos gavėjais dėl maisto skirto labdarai ir (ar) paramai sudarymo priežiūrą, atlieka mažmeninės prekybos įmonių veiklos patikrinimus: planinius ir neplaninius.
6. Agentūra planinius ir neplaninius patikrinimus atlieka nuotoliniu būdu. Patikra mažmeninės prekybos įmonės buveinės vietoje atliekama tik tais atvejais, kai mažmeninės prekybos įmonė įrodo, kad dokumentų teikimas elektroninėmis priemonėmis sukeltų nepagrįstai didelę administracinę naštą.
7. Planiniai patikrinimai atliekami pagal Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintą ateinančių kalendorinių metų patikrinimų planą, kuris sudaromas iki einamųjų kalendorinių metų gruodžio 31 d. ir yra skelbiamas Agentūros interneto svetainėje. Į patikrinimų planą įtraukiamos visos mažmeninės prekybos įmonės, paskirstant jų veiklos patikrinimus kas ketvirtį pagal mažmeninės prekybos įmonės su paramos gavėjais sudarytų sutarčių kiekį ir šių sutarčių galiojimo terminus.
8. Agentūra mažmeninės prekybos įmonę apie planuojamą atlikti patikrinimą informuoja ne vėliau kaip 10 darbo dienų iki patikrinimo atlikimo dienos.
9. Mažmeninės prekybos įmonė per Agentūros nustatytą ne trumpesnį nei 10 darbo dienų terminą Agentūrai patikrinimui atlikti turi pateikti visas su paramos gavėjais sudarytas sutartis dėl maisto perdavimo labdarai ir (ar) paramai arba šių sutarčių kopijas. Konkretūs dokumentų ir informacijos pateikimo terminai ir būdai nurodomi Agentūros pranešime apie planuojamą atlikti patikrinimą.
10. Jei yra poreikis išsiaiškinti su patikrinimo atlikimu susijusias papildomas aplinkybes, ar užduoti klausimus dėl pateiktų dokumentų bei informacijos, Agentūros darbuotojas gali inicijuoti pokalbį su mažmeninės prekybos įmonės atstovu (-ais), ir (ar) su paramos gavėjo atstovu (-ais) (telefonu arba per vaizdo konferencijų organizavimo platformas).
11. Agentūros darbuotojas patikrinimą turi atlikti ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo pranešime apie planuojamą patikrinimą nurodytos patikrinimo atlikimo dienos.
12. Agentūros darbuotojas atlikdamas patikrinimą pildo šio Aprašo priede nustatytos formos Patikros aktą. Užpildytas Patikros aktas ne vėliau nei per 3 darbo dienas nuo jo registracijos Agentūros naudojamoje Dokumentų valdymo bendrojoje informacinėje sistemoje (DBSIS) dienos išsiunčiamas susipažinti mažmeninės prekybos įmonei. Mažmeninės prekybos įmonė turi teisę per 5 darbo dienas nuo Patikros akto jai išsiuntimo dienos informuoti Agentūrą el. paštu info@zua.lt, apie savo nesutikimą su nustatytais patikrinimo rezultatais.
13. Agentūros darbuotojas nustatęs, kad mažmeninės prekybos įmonė nebuvo sudariusi sutarties su paramos gavėju, atlieka šio Aprašo IV skyriuje numatytus veiksmus.
14. Jeigu mažmeninės prekybos įmonė nepateikia Aprašo 9 punkte nurodytų dokumentų, laikoma, kad įmonė nėra sudariusi sutarčių ir atliekami Aprašo IV skyriuje numatyti veiksmai.
15. Agentūra turi teisę inicijuoti ir atlikti neplaninį patikrinimą, esant bent vienam pagrindui, nustatytam Viešojo administravimo įstatymo 33 straipsnio 13 dalyje.
III SKYRIUS
AGENTŪROS IR MAŽMENINĖS PREKYBOS ĮMONIŲ TEISĖS
18. Agentūra atlikdama sutarčių sudarymo priežiūrą, turi teisę:
19. Mažmeninės prekybos įmonė turi teisę:
19.1. būti informuota apie atliekamą patikrinimą bei susipažinti su atlikto patikrinimo rezultatais;
19.2. duoti žodinius arba rašytinius paaiškinimus, pateikti papildomą informaciją ir kitus dokumentus;
IV SKYRIUS
POVEIKIO PRIEMONIŲ SKYRIMO TVARKA
20. Jei patikrinimo metu nustatoma, kad mažmeninės prekybos įmonė nėra sudariusi sutarties dėl maisto perdavimo su paramos gavėju, Agentūros Rinkos priežiūros departamento direktorius inicijuoja sprendimo dėl poveikio priemonių mažmeninės prekybos įmonei skyrimo projekto rengimą. Sprendimo dėl poveikio priemonių mažmeninės prekybos įmonei skyrimo projektą rengia kitas Agentūros darbuotojas, nedalyvavęs patikrinime.
21. Mažmeninės prekybos įmonei gali būti skiriamos Įstatymo 122 straipsnio 7 dalyje numatytos poveikio priemonės – įspėjimas arba bauda.
22. Pranešimas apie ketinimą skirti poveikio priemonę mažmeninės prekybos įmonei išsiunčiamas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Patikros akto užregistravimo dienos. Mažmeninės prekybos įmonė atsikirtimus, paaiškinimus, kitą informaciją Agentūrai turi pateikti per 10 darbo dienų nuo pranešimo apie ketinimą skirti poveikio priemonę gavimo dienos. Pranešimą apie ketinimą skirti poveikio priemonę mažmeninės prekybos įmonei pasirašo Agentūros Rinkos priežiūros departamento direktorius.
23. Mažmeninės prekybos įmonėms poveikio priemonės skiriamos Agentūros direktoriaus motyvuotu sprendimu.
24. Sprendimas dėl poveikio priemonės skyrimo mažmeninės prekybos įmonei išsiunčiamas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos.
25. Pranešimas apie ketinimą skirti poveikio priemonę ir sprendimas skirti poveikio priemonę mažmeninės prekybos įmonei išsiunčiamas Juridinių asmenų registre nurodytu mažmeninės prekybos įmonės elektroninių siuntų pristatymo adresu arba registruotu laišku Juridinių asmenų registre nurodytu mažmeninės prekybos įmonės buveinės adresu, išskyrus atvejus, kai mažmeninė prekybos įmonė nurodo kitą korespondencijos įteikimo adresą.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
26. Mažmeninės prekybos įmonės ar paramos gavėjai, manantys, kad Agentūros darbuotojų veiksmai, ar neveikimas pažeidžia jų teises, ar teisėtus interesus, turi teisę kreiptis į Agentūrą, kad šios teisės būtų apgintos. Skundas pateikiamas Agentūrai ne vėliau kaip per 1 (vieną) mėnesį nuo sužinojimo apie skundžiamus veiksmus dienos. Agentūros sprendimas dėl tokio skundo turi būti priimtas per 20 (dvidešimt) darbo dienų nuo skundo gavimo dienos Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatyta tvarka.
27. Agentūros priimti administraciniai sprendimai dėl poveikio priemonių skyrimo gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 14 straipsnyje numatyta tvarka – per 1 (vieną) mėnesį nuo šiame punkte minimo sprendimo gavimo dienos, pateikiant skundą Agentūrai arba Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai arba Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka per 1 (vieną) mėnesį nuo šio sprendimo gavimo dienos Lietuvos administracinių ginčų komisijai, arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per 1 (vieną) mėnesį nuo šio sprendimo gavimo dienos Regionų administraciniam teismui.
28. Vykdant sutarčių sudarymo priežiūrą, Agentūroje asmens duomenys renkami ir tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo naikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) bei Žemės ūkio agentūros prie Žemės ūkio ministerijos asmens duomenų tvarkymo taisyklėmis, patvirtintomis Agentūros direktoriaus įsakymu.