Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
2016 m. balandžio 6 d. Nr. 340
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2015 m. gruodžio 3 d. sprendimo Nr. SV-S-1291 „Dėl įstatymų ir nutarimo projektų išvadų“ 8 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo 2008 m. balandžio 24 d. nutarimo Nr. X-1511 „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo, Seimo kanceliarijos ir Seimui atskaitingų institucijų, Respublikos Prezidento institucijos ir Respublikos Prezidentui atskaitingų institucijų, Nacionalinės teismų administracijos, teismų, prokuratūros, savivaldybių institucijų ir įstaigų sąrašo pagal grupes, į kurias atsižvelgiant nustatomos valstybės tarnautojų suvienodintų pareigybių kategorijos, patvirtinimo“ pakeitimo“ projektui Nr. XIIP-2938 (toliau – projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui (toliau – Seimas) jį tobulinti atsižvelgiant į toliau pateiktą pastabą.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (toliau – VTĮ) 8 straipsnio 4 dalimi, Seimas, atsižvelgdamas į VTĮ 2 priede nustatytus kriterijus, nutarimu tvirtina Seimo, Seimo kanceliarijos ir Seimui atskaitingų institucijų, Respublikos Prezidento institucijos ir Respublikos Prezidentui atskaitingų institucijų, Nacionalinės teismų administracijos, teismų, prokuratūros bei savivaldybių institucijų ir įstaigų sąrašą pagal grupes. Seimas jam atskaitingas institucijas atitinkamai įstaigų grupei priskiria atsižvelgdamas į VTĮ 2 priede nustatytus du kriterijus – institucijos ar įstaigos veiklos pobūdį ir institucijos ar įstaigos veiklos ir sprendimų galiojimo ribas (VTĮ 2 priede nustatytas trečias kriterijus – institucijos ar įstaigos santykis su pavaldžiais ir nepavaldžiais subjektais – Seimui atskaitingoms institucijoms netaikomas). Vadovaujantis Lietuvos Respublikos vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo (toliau – VTEKĮ) 2 straipsnio 1 dalimi, Vyriausioji tarnybinės etikos komisija yra Seimo įsteigta ir jam atskaitinga kolegiali asmenų, dirbančių valstybinėje tarnyboje, ir asmenų, vykdančių lobistinę veiklą, priežiūros institucija. Vadovaujantis VTEKĮ 17 straipsniu, Vyriausioji tarnybinės etikos komisija rengia ir įgyvendina tarnybinės etikos ir elgesio normų pažeidimų prevencijos priemones, atlieka valstybės politikų elgesio kontrolės funkcijas ir priima atitinkamus sprendimus, o pagal 18 straipsnio 1 dalies 9 punktą – dalyvauja rengiant teisės aktus, reglamentuojančius valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų tarnybinės etikos, elgesio reikalavimus ir kita. Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 12 straipsnyje Vyriausioji tarnybinės etikos komisija nurodyta kaip viena iš korupcijos prevenciją vykdančių įstaigų, o Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos, patvirtintos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“ (toliau – Programa), 2 straipsnyje Vyriausioji tarnybinės etikos komisija nurodyta kaip viena iš Programą įgyvendinančių institucijų. Nors Vyriausioji tarnybinės etikos komisija, kaip ir kitos valstybės ir savivaldybės institucijos ir įstaigos, pagal savo kompetenciją įgyvendina Programą, atsižvelgdama į VTEKĮ 17 straipsnyje nustatytus įgaliojimus, ji nedalyvauja formuojant valstybės politiką nacionalinio saugumo srityje.
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija pagal valstybės ar savivaldybių institucijų ar įstaigų veiklos pobūdį galėtų atitikti 80 balų įvertintą kriterijų – nagrinėja skundus dėl pareigūnų ir kitų asmenų veiksmų ar neveikimo, dėl kurių gali būti pažeistos asmens teisės, laisvės ar teisėti interesai. Pagal veiklos ir sprendimų galiojimo ribas Vyriausioji tarnybinės etikos komisija galėtų būti įvertinta 100 balų, nes ji veikia ir jos sprendimai galioja visoje Lietuvos teritorijoje. Taigi bendra balų suma būtų 180 balų. Atsižvelgiant į tai ir vadovaujantis VTĮ 2 priedu, Vyriausioji tarnybinės etikos komisija neatitinka nustatytų kriterijų, būtinų ją priskirti valstybės ar savivaldybių institucijų ar įstaigų I grupei, todėl ji galėtų būti perkelta į ne aukštesnę nei II valstybės ar savivaldybių institucijų ar įstaigų grupę.