PanevezioHerbas

PANEVĖŽIO MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL PANEVĖŽIO MIESTO SAVIVALDYBĖS 2014 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2014 m. kovo 27 d. Nr. 1-84

Panevėžys

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 3 dalimi, Socialinių paslaugų katalogu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93, ir Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132, Panevėžio miesto savivaldybės taryba  n u s p r e n d ž i a:

Patvirtinti Panevėžio miesto savivaldybės 2014 metų socialinių paslaugų planą (pridedama).

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                         Vitalijus Satkevičius

 

 

 

PATVIRTINTA

Panevėžio miesto savivaldybės tarybos

2014 m. kovo 27 d. sprendimu Nr. 1-84

 

PANEVĖŽIO MIESTO SAVIVALDYBĖS 2014 METŲ

SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS

 

I. ĮVADAS

 

1. Bendra informacija

Panevėžio miesto savivaldybės 2014 m. socialinių paslaugų planas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu, Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl Socialinių paslaugų plano formos ir socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“ ir kitais teisės aktais.

Šio plano tikslai atitinka Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pagrindinį tikslą – siekti efektyvios socialinės apsaugos ir užtikrinti socialiai pažeidžiamų gyventojų grupių socialinę integraciją, atspindi Socialinių paslaugų teikimo reformos koncepciją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. vasario 6 d. nutarimu Nr. 171, ir nusako Panevėžio miesto savivaldybės socialinių paslaugų plėtros strategines kryptis, tikslus ir veiklos priemones, kurių įgyvendinimas padės pasiekti socialinių paslaugų teikimo tikslą – grąžinti asmenims gebėjimą pasirūpinti savimi, išsaugant garbę ir orumą, ir integruotis į visuomenę. 2014 m. socialinių paslaugų planas yra orientuotas į žmonių gerovės didinimą, šeimos stiprinimą, skurdo ir socialinės atskirties mažinimą.

Rengiant šį planą buvo išplatintas viešas kreipimasis į miesto bendruomenę teikti pastabas ir pasiūlymus, tačiau Panevėžio miesto bendruomenė į kreipimąsi neatsiliepė.

2014 metų socialinių paslaugų planas parengtas atsižvelgiant į Panevėžio miesto plėtros 2014–2020 metų strateginio plano plėtros prioritetines sritis, tikslus ir uždavinius.

2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai

Siekiant įgyvendinti Panevėžio miesto plėtros 2014–2020 metų strateginio plano (toliau – Strateginis planas) tikslus, bus telkiamos socialinių įstaigų, nevyriausybinių organizacijų, socialinio darbo profesionalų ir politikų pastangos.

Strateginio plano antra prioritetinė sritis „Kokybiškų gyvenimo sąlygų ir aukštos socialinės gerovės kūrimas“, kurios tikslas – didinti socialinių paslaugų kokybę ir prieinamumą (2.2). Uždavinys – plėsti kokybiškas ir visiems prieinamas socialines paslaugas (2.2.1).

2.2.1.1. Strateginio plano priemonė:

„Vystyti socialinių paslaugų tinklą, kuris užtikrintų visų tikslinių grupių poreikius ir gerinti šių paslaugų prieinamumą“.

Šios priemonės rezultatas – „Socialinių paslaugų prieinamumo didėjimas“.

2.2.1.2. Strateginio plano priemonė:

,,Panevėžio socialinių paslaugų centro veiklos plėtra“.

Šios priemonės rezultatas – „Veikiantis dienos centras socialinės rizikos vaikams; modernizuotas Socialinės priežiūros skyrius; įsteigtas dienos socialinės globos centras suaugusiems su negalia ir senyvo amžiaus asmenims; modernizuotas Socialinės globos skyrius (nakvynės namai)“.

2.2.1.3. Strateginio plano priemonė:

„VšĮ Šv. Juozapo globos namų stacionarių ir nestacionarių socialinių paslaugų plėtra“.

Šios priemonės rezultatas – „Atnaujinti ir pritaikyti neįgaliesiems jau veikiantys globos namai, išplėstos ilgalaikės socialinės globos paslaugos; vykdoma nestacionarių socialinių paslaugų infrastruktūros plėtra (įsteigti savarankiški globos namai, apsaugoto būsto, grupinio gyvenimo namai, dienos centras ir pagalbos namuose tarnyba, kuri teikia ilgalaikę kompleksinę, integruotą sveikatos priežiūros ir socialinių paslaugų pagalbą neįgaliesiems ir senyvo amžiaus asmenims), įsteigtas dienos centras senyvo amžiaus asmenims“.

2.2.1.4. Strateginio plano priemonė:

„Jaunuolių dienos centro plėtra“.

Šios priemonės rezultatas – „20 naujų paslaugų gavėjų“.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais norminiais teisės aktais, Savivaldybė privalo užtikrinti socialinės paramos (socialinių išmokų ir socialinių paslaugų) teikimą jos teritorijoje gyvenantiems asmenims. Socialinės paramos įgyvendinimo 2014–2016 metų programa parengta Panevėžio miesto plėtros 2014–2020 metų strateginiame plane ir Savivaldybės veiklos plane nustatytiems tikslams ir uždaviniams socialinėje srityje įgyvendinti. Programa tęstinė, numatoma vykdyti nuolat.

Programos tikslas – įgyvendinti Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų norminių teisės aktų nustatytą socialinę politiką, teikiant socialinę paramą Panevėžio miesto gyventojams.

Įgyvendinant šį tikslą, vykdomas uždavinys:

- Užtikrinti vienkartinę socialinę paramą nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims.

Šiam uždaviniui įgyvendinti numatomos priemonės:

- Skirti ir mokėti iš Savivaldybės biudžeto lėšų vienkartines pašalpas nepasiturinčioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims bei pašalpas stichinių nelaimių atveju.

- Kompensuoti iš Savivaldybės biudžeto lėšų pirties paslaugų išlaidas nepasiturintiems asmenims, kurie neturi sąlygų išsimaudyti namuose.

Antras programos tikslas – organizuoti ir teikti kokybiškas socialines paslaugas įvairioms miesto gyventojų socialinėms grupėms.

Įgyvendinant šį tikslą vykdomi du uždaviniai, teikiant pagalbos į namus ir kitas socialinės priežiūros paslaugas bei dienos, trumpalaikes ir ilgalaikes socialinės globos paslaugas.

1 uždavinys:

- Užtikrinti vaikų, jaunuolių ir suaugusiųjų, turinčių proto ir kompleksinę negalią, globą.

Šiam uždaviniui įgyvendinti numatomos priemonės:

- Teikti dienos socialinės globos paslaugas sutrikusio intelekto vaikams Panevėžio specialiojo ugdymo centre.

- Teikti dienos socialinės globos paslaugas sutrikusio intelekto jaunuoliams Panevėžio jaunuolių dienos centre.

2 uždavinys:

- Užtikrinti vaikų, senyvo amžiaus asmenų ir asmenų, turinčių negalią, socialinę priežiūrą ir globą socialinių paslaugų įstaigose bei asmens namuose.

Šiam uždaviniui įgyvendinti numatomos priemonės:

- Teikti senyvo amžiaus asmenims ir asmenims, turintiems negalią, socialinės priežiūros-pagalbos į namus paslaugas, laikino apnakvindinimo ir socialinės priežiūros paslaugas socialinės rizikos asmenims, socialinės rizikos šeimų ir likusiems be tėvų globos vaikams Panevėžio socialinių paslaugų centre.

- Teikti socialinės globos paslaugas socialinių paslaugų įstaigose ir asmens namuose senyvo amžiaus asmenims ir asmenims, turintiems negalią, teikti trumpalaikės ir ilgalaikės socialinės globos paslaugas socialinių paslaugų įstaigose vaikams, likusiems be tėvų globos.

Trečias programos tikslas – įgyvendinti Lietuvos įstatymų ir norminių teisės aktų nustatytą socialinę politiką, užtikrinant neįgaliųjų lygias teises ir galimybes visuomenėje, taikant neįgalių žmonių integracijos principus.

Siekiant įgyvendinti šį tikslą, vykdomos priemonės, užtikrinančios neįgaliųjų lygias teises ir padedančios įgyvendinti integracijos principus.

Šiam uždaviniui įgyvendinti numatomos priemonės:

- Užtikrinti neįgaliųjų integraciją, nustatytą Lietuvos Respublikos neįgaliųjų integracijos įstatyme, iš dalies finansuojant Gyvenamosios aplinkos neįgaliesiems ir Neįgaliųjų integracijos programas.

Šiam uždaviniui įgyvendinti numatomos priemonės:

- Vykdyti Gyvenamosios aplinkos pritaikymo neįgaliesiems programą.

- Vykdyti Neįgaliųjų integracijos programą.

Numatomas šios programos įgyvendinimo rezultatas – sukurta saugesnė socialinė aplinka. Užtikrinta socialiai pažeidžiamų gyventojų grupių (neįgaliųjų, mažai pajamų turinčių asmenų – bedarbių, daugiavaikių, nepilnų šeimų, našlaičių ir kt.) socialinė integracija. Realizuota jų teisė gauti tinkamą materialinę paramą ir reikalingas paslaugas.

Socialinės paslaugos Panevėžio mieste turėtų būti teikiamos taip, kad būtų patenkinti būtinieji asmens poreikiai, asmuo būtų skatinamas aktyviai ieškoti būdų sau padėti išspręsti susidariusią probleminę situaciją. Siekiant išvengti stacionarių socialinių paslaugų teikimo, stacionarios paslaugos keičiamos į efektyvesnes, pigesnes paslaugas namuose ir dienos užimtumo centruose. Socialinėje atskirtyje esančius asmenis reikėtų informuoti ne tik apie teikiamas socialines paslaugas, bet ir apie resocializacijos būdus. Todėl reikalingas intensyvesnis įvairių institucijų (sveikatos priežiūros, švietimo, mokymo ir kt.) bendradarbiavimas.

3. Socialinių paslaugų plano rengėjai:

Socialinės paramos skyriaus vedėjas Viktoras Michailovas, vedėjo pavaduotoja Raimonda Juodviršienė, vyr. specialistė Regina Žeimienė, vyr. buhalterė Laimutė Navagruckienė.

 

II. BŪKLĖS ANALIZĖ

4. Savivaldybės socialinės, ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas

 

4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis 2013 m.

Eil. Nr.

Rodikliai

Gyventojų (šeimų) skaičius

1.

Gyventojų skaičius

96345

 

Iš jų:

 

1.1.

mieste

96345

1.2.

kaime

 

2.

Iš bendro gyventojų skaičiaus (mieste ir rajone): senatvės pensijų gavėjai

27740

2.1.

pensinio amžiaus gyventojai

4938

2.2.

suaugę asmenys, turintys negalią

7303

2.3.

neįgalūs vaikai

695

2.4.

socialinės rizikos vaikai

100

3.

Socialinės rizikos šeimos

188

4.

Vaikai socialinės rizikos šeimose

371

5.

Kiti demografiniai rodikliai

 

 

4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius lemiantys veiksniai

Panevėžio miesto savivaldybės, kaip ir kitų šalies savivaldybių, gyventojų socialinių paslaugų poreikius lemia panašūs veiksniai. Dažniausi iš jų:

1. Nedarbas.

Nedarbas siejasi su asmens ir jo šeimos negebėjimu apsirūpinti būtiniausiomis (maistu, drabužiais ir t. t.) ir kitomis prekėmis, sumokėti už būstą, komunalines paslaugas, vaikų ir (ar) savo mokslą, pramogas. Finansinis nepajėgumas siejasi su negalėjimu sumokėti už gydymo paslaugas, sveikatos draudimo nebuvimu, negalėjimu apsidrausti nuo nelaimių.

2. Alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų medžiagų vartojimas ir psichologinė, fizinė ar seksualinė prievarta.

Šie veiksniai lemia vaikų, suaugusių asmenų ir šeimų priskyrimą socialinės rizikos grupei. Socialinėmis paslaugomis (socialinių įgūdžių ugdymas, tarpininkavimas ir kt.) galima sumažinti neigiamas socialinių problemų pasekmes vaikams ir šeimoms.

3. Visuomenės senėjimas.

Lietuvoje, kaip ir kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, kasmet vis didesnę gyventojų dalį sudaro pagyvenę, t. y. 60 metų ir vyresni, žmonės. Gyventojų pasiskirstymas pagal amžiaus grupes Panevėžio mieste analogiškas kitų didžiųjų Lietuvos miestų ir Lietuvos vidurkio rodikliams.

Senyvo amžiaus asmenims dažniausiai reikalingos pagalbos į namus, socialinės globos, transporto paslaugos ir techninės pagalbos priemonės (vežimėliai, lazdelės, vaikštynės ir kt.).

Akivaizdu, kad didesnę gyventojų dalį sudaro pensinio amžiaus, neįgalūs asmenys ir vaikai. Tai lemia vis didesnį socialinių paslaugų poreikį, nes jis įvertinamas pagal mieste besiklostančią demografinę, ekonominę ir socialinę situaciją.

4. Sunki negalia, kai darbingo amžiaus asmuo negali pasirūpinti savimi.

5. Migracija.

Turintiems proto negalią asmenims socialinių paslaugų poreikis Panevėžyje didėja, Jaunuolių dienos centras nepajėgus priimti visų pageidaujančių jaunuolių iki 40 metų, turinčių proto negalią. Jau dabar poreikis šio centro teikiamoms paslaugoms yra didelis, reikia plėsti centrą, nes tokiems klientams reikalingos specializuotos paslaugos ir pritaikyta aplinka. Panevėžio miesto savivaldybės taryba 2011 m. rugsėjo 29 d. sprendimu Nr. 1-9-5 „Dėl vietų skaičiaus, dienos maitinimo įkainio, teikiamų socialinių paslaugų sąrašo patvirtinimo“ patvirtino didžiausią vietų skaičių Jaunuolių dienos centre – iki 50 (buvo 45). Šiuo metu eilėje laukia 21 jaunuolis.

Didžiosios dalies socialinių paslaugų gavėjų socialinių paslaugų poreikiai tenkinami. Dienos centrų senyvo amžiaus asmenų, socialinės rizikos vaikų, asmenų, turinčių psichinę negalią, poreikiai tenkinami iš dalies. Teikiamų paslaugų aprėptis ne visai tenkina potencialių klientų poreikius, nes kartais norinčiųjų gauti socialines paslaugas ir asmenų, kuriems nustatytas socialinių paslaugų poreikis, skaičius didėja greičiau, nei galimybės teikti paslaugas. Todėl ateityje reikėtų numatyti socialinių paslaugų plėtrą.

 

4.3. Kiti rodikliai

Į krizinę būklę patekusiam asmeniui nesvarbu, kur teikiamos socialinės paslaugos. Svarbu, kad teikiant paslaugas būtų sprendžiamos klientų problemos, t. y. užtikrinama žmonių socialinė integracija, mažinama socialinė atskirtis.

Panevėžio mieste sukurtas bazinis socialinių paslaugų institucijų tinklas: Socialinių paslaugų centras, Jaunuolių dienos centras, Specialiojo ugdymo centras (švietimo įstaiga, teikianti socialines paslaugas), VšĮ Šv. Juozapo globos namai (Savivaldybė yra dalininkė), VšĮ Integruotų socialinių paslaugų centras, NVO sektorius.

Socialinių paslaugų poreikį vertinti ir tenkinti Panevėžyje įtakos turi tokie veiksniai: gyventojų migracija, nedarbo lygis mieste, neįgalių asmenų skaičius, užimtumo, finansiniai ir kt. rodikliai. Jie parodo, kad reikalinga teikiamų socialinių paslaugų plėtra.

Panevėžys pagal gyventojų skaičių yra penktas Lietuvos miestas. Išankstiniais Statistikos departamento duomenimis, 2011 m. mieste gyveno 100027 žmonės, 2012 m. – 98612, t. y. 1415 žmonėmis mažiau nei 2011 m., 2013 m. gyveno 96345 žmonės (2014-01-01 imtinai), 2267 žmonėmis mažiau nei 2012 m.

Vidutinis metinis gyventojų skaičius, struktūra ir pokyčiai:

Panevėžio miesto savivaldybės administracijos Civilinės metrikacijos skyriuje įregistruoti 958 naujagimiai (82 mažiau nei 2012 m.), 220 panevėžiečių vaikų gimė užsienyje: ES, JAV, Rusijoje, Kazachstane); užregistruoti 1334 mirties faktai (20 panevėžiečių mirė užsienyje); 607 santuokos (iš jų – 17 santuokų su užsienio valstybių piliečiais; 51 panevėžiečių santuokos sudarytos užsienyje: ES, Šri Lankoje, Rusijoje, JAV ir kt.); užregistruotos 334 ištuokos (iš jų – 12 panevėžiečių santuokos nutrauktos užsienyje: ES, Rusijoje, JAV ir kt.).

Panevėžio teritorinės darbo biržos duomenimis, 2013 m. įregistruota 9867 bedarbių. Iš jų 4217 moterų, jaunimo – 2466. Įdarbinta – 7394 asmenų. Nukreipta į darbo rinką – 2132 asmenys. Pradėjo veiklą pagal verslo liudijimą – 3336 asmenys.

Vertinant nedarbo lygio didėjimą galima daryti išvadą, kad tai turėjo įtakos socialinių išmokų gavėjų skaičiui. Socialinių išmokų gavėjų, pateikusių prašymus gauti socialinę pašalpą, skaičius:

2011 m. – 16773;

2012 m. – 23863, t. y. 7090 daugiau nei 2011 m.;

2013 m. – 20411, t. y. 3452 mažiau nei 2012 m.

Pateikusiųjų prašymus gauti kompensaciją už šildymą ir karštą vandenį skaičius:

2011 m. – 26012;

2012 m. – 28754, t. y. 2742 daugiau nei 2011 m.;

2013 m. – 26181 t. y. 2573 mažiau nei 2012 m.

Dėl paramos mokiniams (nemokamo maitinimo) 2012 m. prašymus pateikė 2997 asmenys, t. y. 569 prašymais mažiau nei 2011 metais. 2013 m. – 3543 asmenys, t. y. 546 prašymais daugiau nei 2012 m.

2013 m. 23 miesto gyventojai „Šalpos“ parduotuvėje paremti drabužiais ir avalyne (2012 m. – 29). Mažas pajamas gaunančioms šeimoms ir asmenims suteikta vienkartinė materialinė parama. Pašalpos buvo mokamos asmenims, nukentėjusiems nuo stichinių nelaimių, gaisrų, dėl ligos ar sunkios materialinės padėties. 256 asmenims išmokėta 60,0 tūkst. Lt.

Socialiai pažeidžiamų gyventojų grupėms – pensininkams, neįgaliems žmonėms, mažas pajamas gaunančioms 365 šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) – buvo kompensuojamos pirties paslaugos. Tam panaudota 82,8 tūkst. Lt.

Mažai pajamų gaunančioms šeimoms ir vieniems gyvenantiems asmenims buvo mokama socialinė pašalpa, o šių šeimų vaikams skirtas nemokamas maitinimas ir mokinio reikmenys. Socialinė pašalpa išmokėta 8185 šeimoms už 19,39 mln. Lt (2012 m. 9296 šeimoms už 22,9 mln. Lt). Nemokamas maitinimas skirtas 3543 vaikams už 1,98 mln. Lt, mokinio reikmenis gavo 2863 vaikai už 446,63 tūkst. Lt.

Iš valstybės biudžeto buvo mokamos šalpos, socialinės, našlaičių pensijos, išmokos laidojusiems asmenims, slaugos, priežiūros išlaidų tikslinės kompensacijos, išmokos vaikams ir kitos išmokos. Paramą gavo 9317 šeimų už 29,65 mln. Lt (2012 m. – 11,5 tūkst. šeimų už 30,1 mln. Lt).

Teikiant socialines paslaugas, įtakos turi miesto gyventojų migracija. Gyventojų, deklaravusių gyvenamąją vietą Panevėžio mieste, pateiktais duomenimis, naujų asmenų, deklaravusių gyvenamąją vietą, ir išvykusių į užsienio valstybes nuo 2011 m. iki 2013 m., skaičius:

EEil. Nr.

Asmenų kategorijos

2011 m.

2012 m.

2013 m.

1.

Asmenys, deklaravę gyvenamąją vietą Panevėžio mieste

4879

5507

5559

2.

Asmenys, įtraukti į apskaitą prie Panevėžio miesto savivaldybės

669

672

620

3.

Asmenys, išvykę į užsienio valstybes

1367

950

785

 

Pagrindinis socialinių paslaugų teikėjas mieste yra Panevėžio socialinių paslaugų centras.

Siekiant numatytų tikslų, 2013 m. buvo vykdomos šios socialinių paslaugų programos:

1. Socialinės priežiūros paslaugos neįgaliems bei pagyvenusiems asmenims (2013 m. paslaugos suteiktos vidutiniškai 251 asmenims per mėnesį; už paslaugas sumokėta 60416,10 Lt).

2. Socialinės priežiūros paslaugos (nakvynės namų paslaugos buvo teikiamos 53 asmenims; už paslaugas sumokėta 36214,25 Lt).

3. Laikino apnakvindinimo iki 3 parų paslauga (2013 m. laikino apnakvindinimo paslaugų suteikta vidutiniškai 100 asmenų per mėnesį).

4. Bendrosios bei specialiosios paslaugos socialinės rizikos šeimoms ir vaikams (2013 m. buvo kuruojamos 188 socialinės rizikos šeimos, jose vaikų iki 18 metų – 371; vidutiniškai per mėnesį šeimoms suteiktos 7269 paslaugos).

5. Transporto organizavimo paslauga (vidutiniškai transporto paslauga naudotasi 113 kartų per mėnesį; už paslaugas sumokėta 4378,10 Lt).

6. Techninės pagalbos priemonių išdavimo paslauga (2013 m. gautos 343 techninės pagalbos priemonės, išduotos 970 priemonės, įskaitant ir asmenų grąžintas technines pagalbos priemones, pasibaigus išdavimo terminui).

7. Techninės pagalbos priemonių nuomos paslauga (pagal nuomos sutartis išnuomotos 67 techninės pagalbos priemonės; už paslaugas sumokėta 3374,80 Lt).

8. ES programos „Maisto iš intervencinių atsargų teikimas labiausiai nepasiturintiems asmenims 2013 m.“ vykdymas (2013 m. priimti 3703 prašymai, paramą gavo 7996 asmenys).

9. Psichologinės pagalbos teikimas centro klientams. Paslaugos gavėjai: psichologinių, elgesio, mokslumo problemų turintys vaikai (globotiniai), jų tėvai (globėjai), socialiniai darbuotojai. Šių problemų sprendimo klausimais teikiamos individualios rekomendacijos psichologinėms, asmenybės ir ugdymosi problemoms spręsti (2013 m. užregistruoti 125 centro klientai, suteiktos 371 individualios psichologo konsultacijos, suteikta pagalba 34 grupinio gyvenimo namų vaikams, jiems suteiktos 135 individualios konsultacijos).

10. Trumpalaikės socialinės globos (rūpybos) teikimas socialinės rizikos ir laikinai likusiems be tėvų globos vaikams nuo gimimo iki 18 m. (2013 m. Vaikų grupinio gyvenimo namuose vidutiniškai apgyvendinti 19 vaikų).

11. Projektinė veikla. 2013 m. Panevėžio socialinių paslaugų centras (toliau – Centras) dalyvavo bendroje įtėvių ir globėjų (rūpintojų) rengimo programoje.

2012 m. Panevėžio miesto savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyrius (toliau – VTAS) teismui parengė ieškinius dėl tėvų valdžios ribojimo, nuolatinės globos nustatymo 22 vaikų atžvilgiu. Į nuolatinę globą šeimoje pateko 12 vaikų, kiti 10 vaikų – į socialinės globos įstaigas.

2013 m. VTAS atitinkamus ieškinius pateikė 12 nepilnamečių vaikų atžvilgiu. Visų šių vaikų atveju, nuolatinę globą dažniausiai siūloma nustatyti socialinės globos įstaigoje, kadangi nėra giminaičių ar kitų asmenų, kurie ketintų vaikus globoti šeimoje.

Valstybinėse vaikų globos įstaigose laisvų vietų mažėja. Panevėžio miesto savivaldybė tokių vaikų globos namų, kur vaikams būtų teikiama nuolatinė globa – neturi. Panevėžio miesto Algimanto Bandzos kūdikių ir vaikų globos namai priklauso Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai.

Svarstant nuolatinės vaikų globos nustatymo klausimą, būtina atsižvelgti į tai, kad vaiko globa būtų nustatoma kuo arčiau jo buvusios gyvenamosios vietos, kad vaikas galėtų išlaikyti ryšius su artimaisiais, biologine šeima, bendruomene. Prioritetu išlieka – vaiko globos nustatymas šeimoje.

Dėl to Panevėžio miesto savivaldybės taryba 2013 m. birželio 27 d. sprendimu Nr. 1-210 patvirtino Pagalbos pinigų šeimoms, globojančioms (rūpinančioms) nesusietus giminystės ryšiais vaikus, skyrimo tvarkos aprašą.

Projekto įtėvių ir globėjų (rūpintojų) rengimo veiklai skirtos lėšos iš Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 19950,00 Lt, iš Panevėžio miesto savivaldybės15400, 00 Lt.

Mokymų 2 grupių dalyvių skaičius: globėjų (rūpintojų) – 14 asmenų; šeimų – 10, iš jų 3 asmenys ir 6 šeimos vaikus įsivaikino.

2014 m. Centro darbuotojai numato skirti dar didesnį dėmesį socialinės rizikos šeimoms, stebimoms šeimoms ir vaikams, lankantiems Vaikų dienos centrą. Kad darbas vyktų sėkmingai, Centras planuoja stiprinti tarpinstitucinį bendradarbiavimą su socialiniais partneriais: Vaikų teisių apsaugos skyriaus specialistais, Panevėžio miesto VPK pareigūnais, nepilnamečių reikalų pareigūnais, NVO savanoriais, miesto ugdymo, sveikatos įstaigų darbuotojais. Planuojama nuolat palaikyti ryšį su darželiais, mokyklomis, turinčiomis rizikos grupės vaikų, ir kitomis organizacijomis, kurios galėtų prisidėti bendraujant su šiomis šeimomis ir vaikais. Darbas ir toliau bus organizuojamas teritoriniu-komandiniu principu.

2013 m. Centras įgyvendino numatytus tikslus. Prioritetinės socialinės paramos kryptys buvo:

- socialinės priežiūros paslaugų teikimas neįgaliesiems ir pagyvenusiems asmenims;

- socialinės priežiūros ir laikino apnakvindinimo paslaugos;

- socialinės paslaugos socialinės rizikos šeimoms;

- trumpalaikės socialinės globos (rūpybos) teikimas socialinės rizikos ir laikinai likusiems be tėvų globos vaikams nuo gimimo iki 18 m.

Numatomi artimiausio laikotarpio tikslai:

Įgyvendinti projektą „Panevėžio socialinių paslaugų centro socialinių paslaugų plėtra, II etapas“, tikslas – Panevėžyje įsteigti dienos socialinės globos centrą pagyvenusiems asmenims, jame pradėti teikti naujas paslaugas, modernizuoti Socialinės priežiūros skyriaus darbuotojų kabinetus.

Įgyvendinus projektą pagerės nestacionarių socialinių paslaugų infrastruktūra, bus modernizuota materialinė bazė, sudarytos sąlygos teikti kokybiškas socialines paslaugas, didinti jų įvairovę, prisidėti prie socialinių paslaugų kokybės gerinimo Panevėžio mieste.

Projektas miestui itin aktualus, nes pagal Panevėžio miesto savivaldybės 2013 m. socialinių paslaugų planą „nėra dienos centro senyvo amžiaus asmenims“; dienos centruose senyvo amžiaus asmenų poreikiai tenkinami iš dalies, teikiamų paslaugų aprėptis ne visai tenkina potencialių klientų poreikius, nes kartais norinčiųjų gauti socialines paslaugas ir asmenų, kuriems nustatytas socialinių paslaugų poreikis, skaičius didėja greičiau, nei galimybės teikti paslaugas.

Pradėtas vykdyti ir III etapas, kurio tikslas pastatyti naujus Nakvynės namus.

2. Siekti efektyvesnių socialinių paslaugų teikimo, vykdant projektus, susijusius su Centro veikla.

2013 m. Socialinės paramos skyriuje gauti 76 asmenų prašymai ilgalaikei socialinei globai socialinės globos įstaigose žmonėms, turintiems proto negalią (apgyvendinti 33 asmenys):

24 – senyvo amžiaus asmenys, turintys sunkią negalią;

4 – suaugusieji asmenys, turintys sunkią negalią;

5 – suaugusieji asmenys, turintys negalią;

Trumpalaikė socialinė globa Jotainių socialinės globos namuose buvo suteikta 10 neįgaliųjų.

Minimi paslaugų gavėjai apgyvendinti Jotainių, Lavėnų, Jasiuliškių, Visagino, Veisiejų, Zarasų, UAB „Senevita“, Kupiškio, Linkuvos, Antavilių, Aknystos, Skemų, Utenos socialinės globos namuose. 1 neįgalusis perkeltas iš Utenos socialinės globos namų į Jotainių socialinės globos namus.

Ilgalaikė socialinė globa suteikta 3 neįgaliesiems, 1 neįgaliajam suteikta trumpalaikė socialinė globa VšĮ „Vilties namai“. 1 neįgalusis perkeltas iš Ventos socialinės globos namų į VšĮ „Vilties namai“.

75 vietų VšĮ Šv. Juozapo globos namai visiškai atitinka neįgalių asmenų poreikius. Miesto gyventojai, kuriems nustatytas socialinės globos poreikis, mielai renkasi šią globos įstaigą, nes anksčiau asmenys buvo apgyvendinami Zarasų, Utenos, Blinstrubiškio, Prienų socialinės globos namuose. Neįgaliesiems nebereikia išvažiuoti iš gimtojo miesto, nutraukti ryšių su artima aplinka, VšĮ Šv. Juozapo globos namuose juos gali lankyti giminės, kaimynai, draugai.

2013 m. VšĮ Šv. Juozapo globos namuose priimta 50 prašymų dėl socialinės globos. 18 asmenų suteikta ilgalaikė socialinė globa, 7 asmenims – trumpalaikė socialinė globa. 1 asmuo apgyvendintas Gerontologijos reabilitacijos centre Vilniuje.

Pastaruoju metu mažėja ilgalaikės socialinės globos paslaugų poreikis. Vienas iš tam įtakos turinčių veiksnių – neįgaliesiems mokamos slaugos išmokų tikslinės kompensacijos, kurios sudaro 765 Lt per mėnesį (nuo 2014 m. sausio mėn. išmoka – 900 Lt). Bedarbiai artimieji, slaugantys ligonius su sunkia negalia, atskirais atvejais įgyja teisę gauti socialinę pašalpą. Išvengiant ilgalaikės socialinės globos paslaugų, kaip alternatyvios paslaugos neįgaliesiems teikiamos dienos socialinės globos paslaugos namuose ir pagalbos į namus paslaugos.

Panevėžio miesto gyventojai, turintys klausos negalią, naudojosi nemokamomis Panevėžio apskrities gestų kalbos vertėjų teikiamomis paslaugomis. 2013 m. panevėžiečiams suteiktos 471 gestų kalbos vertimo paslauga.

 

 

 

5. Socialinių paslaugų infrastruktūros savivaldybėje 2013 m. analizė

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes

Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas

Pavaldumas

Vietų (gavėjų) skaičius

iš viso

finansuo-jamų Savivaldy-bės

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Socialinės globos namai

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1. Vaikų grupinio gyvenimo namai

Panevėžio miesto savivaldybė

14

14

1.2. Panevėžio Algimanto Bandzos kūdikių ir vaikų globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

115

48

1.3. Obelių vaikų globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

60

9

1.4. Jotainių socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

190

39

1.5. Kupiškio socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

135

12

1.6. Lavėnų socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

99

11

1.7. Jasiuliškių socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

290

1

1.8. Zarasų socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

220

1

1.9. Gerontologijos ir reabilitacijos centras

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

155

1

1.10. Visagino socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

170

1

1.11. UAB „Senevita“

Viešoji įstaiga

-

2

1.12. Veisiejų socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

135

1

1.13. Skemų socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

375

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.14. VšĮ Šv. Juozapo globos namai

Panevėžio miesto savivaldybė

75

70

1.15. Marijampolės vaikų globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

23

2

1.16. Alytaus miesto savivaldybės vaikų globos namai

Alytaus miesto savivaldybė

164

1

1.17. Ventos socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

205

3

1.18. Kauno miesto savivaldybės globos namai „Atžalynas“

Kauno miesto savivaldybė

65

3

1.19. Vilijampolės socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

220

4

1.20. Linkuvos socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

290

10

1.21. VšĮ Antavilių pensionatas

Viešoji įstaiga

250

3

1.22. VšĮ „Senjorų Eldoradas“

Viešoji įstaiga

-

1

1.23. UAB „Gemma sveikatos centras“

Viešoji įstaiga

-

1

1.24. Utenos socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

290

10

1.25. Aknystos socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

330

4

2.

Savarankiško gyvenimo namai

VšĮ „Vilties namai“

Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Panevėžio viltis“

25

17

3.

Socialinės priežiūros centrai

-

-

-

-

4.

Bendruomeninės įstaigos

 

4.1. Panevėžio miesto neįgaliųjų draugija

Nevyriausy-binės organizacijos

198

 

4.2. Panevėžio krašto žmonių su negalia sąjunga

Nevyriausy-binės organizacijos

130

 

4.3.VšĮ Panevėžio ir Utenos regionų aklųjų centras

Nevyriausy-binės organizacijos

194

 

4.4. Lietuvos kurčiųjų draugijos VšĮ Panevėžio kurčiųjų reabilitacijos centras

Nevyriausy-binės organizacijos

223

 

4.5. Lietuvos agentūros „SOS vaikai“ Panevėžio skyriaus

Vaikų paramos namai

Šeimos krizių centras

Nevyriausy-binės organizacijos

871

šei-ma

855

-

4.6. Lietuvos agentūros „SOS vaikai“ Panevėžio skyriaus

Šeimos namai

Nevyriausy-binės organizacijos

698

vai-kai

-

4.7. VšĮ Neįgaliųjų integracijos centras

Nevyriausy-binės organi- zacijos

130

-

4.8. Panevėžio vyskupijos Caritas

Panevėžio vyskupija

84

-

4.9. Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Panevėžio viltis“

Lietuvos su-trikusio inte-

lekto žmonių globos bendrija „Viltis“

108

-

4.10. VšĮ „Dailusis ornamentas“

Nevyriausy-binės organizacijos

151

-

4.11. Panevėžio aklųjų ir silpnaregių vaikų globos bendrija „Žvilgsnis“

Nevyriausy-binės organizacijos

77

-

5.

Kitos socialinių paslaugų (transporto organizavimo, socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo, pagalbos į namus) įstaigos

Panevėžio socialinių paslaugų centras (socialinė priežiūra)

Panevėžio miesto savivaldybė

251

251

6.

Socialinės globos skyrius (Nakvynės namai)

Panevėžio socialinių paslaugų centras

Panevėžio miesto savivaldybė

80

80

7.

Dienos socialinės globos centrai

7.1. Panevėžio specialiojo ugdymo centras

Panevėžio miesto savivaldybė

40

2*

 

 

7.2. Jaunuolių dienos centras

Panevėžio miesto savivaldybė

50

18*

 

 

7.3. VšĮ Integruotų sveikatos paslaugų centras

Privatus steigėjas

31

0*

*likęs paslaugų gavėjų skaičius, finansuojamas iš specialių tikslinių dotacijų.

Būsto pritaikymo neįgaliems žmonėms programos vykdymas 2013 metais:

- Pritaikytas būstas 6 neįgaliesiems už 84233,86 Lt.

- Valstybės biudžeto lėšos – 51840,00 Lt.

- Savivaldybės biudžeto lėšos – 32393, 86 Lt.

- Keltuvams (liftams) įsigyti ir montuoti – 58840,00 Lt.

- Keltuvams (liftams) eksploatuoti, prižiūrėti ar remontuoti – 5287,90 Lt.

- Pareiškėjų savarankiškai pritaikomiems būstams – 28670,00 Lt.

 

Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje lėšų paskirstymas 2013 m. programai vykdyti

Eil.

Nr.

Organizacijos, įgyvendinančios projektą, pavadinimas

Iš viso

(tūkst. litų)

Iš jų:

Prašomos lėšos iš valstybės biudžeto (tūkst. litų)

Planuojamos lėšos iš savivaldybės biudžeto (tūkst. litų)

1

2

3

4

5

1.

VšĮ „Dailusis ornamentas“

47,00

47,00

 

2.

Panevėžio neįgaliųjų draugija „Ave, Vita“

10,00

 

10,00

3.

Panevėžio diabeto draugija „Viltis“

10,00

 

10,00

4.

Panevėžio astmininkų bendrija „Hipoksija“

9,00

9,00

 

5.

Lietuvos Raudonojo Kryžiaus draugija

6,00

6,00

 

6.

VšĮ Panevėžio ir Utenos regionų aklųjų centras

94,00

94,00

 

7.

Panevėžio krašto žmonių su negalia sąjunga

53,00

53,00

 

8.

Bendrija „Šviesos spindulys“

17,00

17,00

 

9.

VšĮ Panevėžio kurčiųjų reabilitacijos centras

79,00

79,00

 

10.

VšĮ Šv. Juozapo globos namai

9,00

9,00

 

11.

Panevėžio vyskupijos Caritas

12,00

 

12,00

12.

Lietuvos neįgaliųjų draugija

8,00

 

8,00

13.

VšĮ Neįgaliųjų integracijos centras

57,00

57,00

 

14.

Panevėžio miesto neįgaliųjų draugija

46,00

46,00

 

15.

Panevėžio aklųjų ir silpnaregių vaikų globos bendrija „Žvilgsnis“

17,00

17,00

 

16.

Aukštaitijos regiono asociacija „Artritas“

16,00

16,00

 

17.

Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Panevėžio viltis“

18,00

18,00

 

18.

Panevėžio sporto klubas „Šviesa“

23,00

23,00

 

19.

VšĮ „Pagalbos centras“ Panevėžio skyrius

11,40

 

11,40

20.

Panevėžio kurčiųjų sporto klubas „Vėjas“

23,00

23,00

 

 

Iš viso:

565,40

514,00

51,40

 

Sutrikusio intelekto asmenims sukurtas socialinių paslaugų tinklas aprėpia ne visus tos asmenų grupės poreikius. Nevisiškai patenkintas senyvo amžiaus žmonių, turinčių šią negalią, poreikis – trūksta dienos globos paslaugų. Dienos globos ir užimtumo paslaugas sutrikusio intelekto darbingo amžiaus (iki 40 m.) neįgaliesiems teikia tik Jaunuolių dienos centras, kai kurias paslaugas žmonėms, turintiems psichikos sutrikimų, – Vilniaus psichoterapijos ir psichoanalizės centro Panevėžio skyrius ir VšĮ Panevėžio miesto poliklinikos Psichikos sveikatos centras. Šias paslaugas gauna ne visi darbingo amžiaus neįgalieji, kuriems šių paslaugų reikėtų.

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai pavaldžiuose socialinės globos namuose ilgalaikės globos paslaugas gauna asmenys, sergantys centrinės nervų sistemos ligomis ar turintys proto negalią. Šie namai yra už Panevėžio miesto ribų, tai padidina asmenų psichologinį diskomfortą, sumažina galimybes dažniau bendrauti su šeimos nariais ir artimaisiais.

Dienos užimtumo socialines paslaugas gauna tik dalis socialinės rizikos šeimų vaikų. Paslaugų tinklo aprėptis turėtų būti didesnė. Svarbu užtikrinti šių paslaugų teikimo teritorinį tolygumą, steigiant dienos socialinę globą Panevėžio socialinių paslaugų centre.

Plečiant socialinių paslaugų infrastruktūrą, tikslinga plėtoti nevyriausybinių organizacijų tinklą, skatinti šių organizacijų veiklą. Jų teikiamų paslaugų struktūroje didžiausią dalį sudaro informavimo, konsultavimo ir tarpininkavimo, bendravimo, socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos, teikiamos fragmentinės reabilitacijos paslaugos (kineziterapija, masažas) ir organizuojami atskiri kultūriniai (laisvalaikio) renginiai.

 

Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje pakankamumo lygis

Eil. Nr.

Įstaigos, veikiančios savivaldybės teritorijoje (išskyrus valstybės socialinių paslaugų įstaigas)

Vietų skaičius / *maksimalus gavėjų skaičius per dieną / **vidutinis gavėjų skaičius per mėn.

Įstaiga

Padalinys

STACIONARIOS SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTAIGOS

1.

Globos namai

 

 

 

1.1.

senyvo amžiaus asmenims

 

 

 

 

Šv. Juozapo globos namai

75

+

 

1.2.

suaugusiems asmenims su negalia

 

 

 

 

Šv. Juozapo globos namai

75

+

 

1.3.

likusiems be tėvų globos vaikams

 

 

 

 

 

 

 

 

1.4.

vaikams (jaunimui) su negalia

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Grupiniai gyvenimo namai

 

 

 

2.1.

senyvo amžiaus ar suaugusiems asmenims su negalia

 

 

 

 

VšĮ „Vilties namai“

17

+

 

2.2.

likusiems be tėvų globos vaikams ar socialinės rizikos vaikams

 

 

 

 

Panevėžio socialinių paslaugų centras

14

 

+

NESTACIONARIOS SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTAIGOS

3.

Savarankiško gyvenimo namai

 

 

 

3.1.

senyvo amžiaus ar suaugusiems asmenims su negalia

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2.

socialinės rizikos suaugusiems asmenims (šeimoms), be tėvų globos likusiems vaikams (nuo 16 m.), sulaukusiems pilnametystės vaikams po institucinės globos

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

Dienos socialinės globos centrai

 

 

 

4.1.

senyvo amžiaus ar suaugusiems asmenims su negalia

 

 

 

 

Jaunuolių dienos centras

50

+

 

4.2.

vaikams su negalia

 

 

 

 

Panevėžio specialiojo ugdymo centras

26

+

 

5.

Dienos socialinės priežiūros centrai

 

 

 

5.1.

senyvo amžiaus ir suaugusiems ir asmenims*

 

 

 

 

 

 

 

 

5.2.

vaikų dienos centrai*

 

 

 

 

Vaikų paramos namai

25

 

+

 

Panevėžio socialinių paslaugų centras

10

 

+

 

VšĮ Pagalbos centras Panevėžio skyrius

50

+

 

 

Panevėžio Vyskupijos Caritas Vaikų ir jaunuolių užimtumo centras

40

+

 

 

Panevėžio vaikų dienos užimtumo centras

25

+

 

5.3.

Dienos centras socialinės rizikos asmenims

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

Laikino gyvenimo namai

 

 

 

6.1.

Krizių centrai (su apgyvendinimu)

 

 

 

 

Šeimos namų moterų krizių centras

10

 

+

6.2.

Laikino apnakvindinimo vietos

 

 

 

 

Panevėžio socialinių paslaugų centras

20

 

+

6.3.

Nakvynės namai

 

 

 

 

Panevėžio socialinių paslaugų centras

65

 

+

6.4.

Laikino apgyvendinimo įstaigos motinoms ir vaikams

 

 

 

 

Šeimos namų moterų krizių centras

53

 

+

7.

Šeimos paramos centras (paramos šeimai tarnyba)*

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

Psichologinės bei socialinės reabilitacijos įstaiga (trumpalaikė globa)

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

Socialines paslaugas į namus teikiančios įstaigos**

 

 

 

9.1.

Dienos socialinę globą asmens namuose

 

 

 

 

VšĮ Integruotų sveikatos paslaugų centras

31

+

 

9.2.

Pagalbą į namus

 

 

 

 

Panevėžio socialinių paslaugų centras

251

 

+

10.

Bendrąsias socialines paslaugas teikiančios įstaigos**

 

 

 

 

Panevėžio socialinių paslaugų centras

251

 

+

 

Prioritetinės socialinių paslaugų kryptys Panevėžio mieste – steigti dienos centrą senyvo amžiaus žmonėms, siekiant išvengti stacionarių socialinių paslaugų teikimo, gerinti socialinių paslaugų infrastruktūrą, teikti geros kokybės socialines paslaugas seniems ir pagyvenusiems žmonėms.

Kitos socialinės globos įstaigos (Specialiojo ugdymo centras, Jaunuolių dienos centras) yra miesto centre. Be to, paslaugų gavėjams teikiamos transporto paslaugos. Negalintys į centrus atvykti paslaugų gavėjai atvežami įstaigų transportu.

Specialiojo ugdymo centras, esantis Algirdo g. 31, skirtas vaikams nuo 1 iki 21 metų, turintiems sunkių psichikos ir motorikos sutrikimų. Tai švietimo įstaiga, teikianti dienos socialinės globos paslaugas (informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo, atstovavimo, bendravimo, maitinimo, laisvalaikio organizavimo, asmens higienos paslaugų organizavimo, kasdienio gyvenimo įgūdžių ugdymo ir palaikymo, transporto organizavimo).

Šiuo metu Jaunuolių dienos centras (Kranto g. 16) yra vienintelė įstaiga Panevėžio mieste, teikianti socialines paslaugas sutrikusio intelekto asmenims nuo 18 iki 40 metų. Maksimalus nustatytas paslaugų gavėjų skaičius – 50. Įstaiga Panevėžio miesto bendruomenės poreikį tenkina 80 proc. Eilėje į Jaunuolių dienos centrą įrašytas 21 neįgalusis. Ši situacija susidarė dėl ribotų įstaigos infrastuktūros galimybių. Į centrą priimami gyventojai, gavę Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus sprendimą dėl socialinių paslaugų ir specialiosios pagalbos priemonių asmeniui skyrimo.

Artimiausio laikotarpio Jaunuolių dienos centro veiklos prioritetinės kryptys.

2014 m. strateginis tikslas – užtikrinti Jaunuolių dienos centro lankytojams aukštą dienos socialinės globos paslaugų kokybę ir prieinamumą.

prioritetai:

- ugdyti lankytojų bendrąsias kompetencijas ir gyvenimo įgūdžius;

- stiprinti darbuotojų atsakomybę ir atskaitomybę už savo veiklos rezultatus;

- stiprinti bendradarbiavimą su lankytojų tėvais;

- stiprinti bendradarbiavimą su Lietuvos Respublikos socialinėmis įstaigomis;

- skatinti socialinius darbuotojus kelti kvalifikaciją ir atestuotis;

- pasirengti licencijavimui.

Metiniai veiklos tikslai:

- gerinti pagalbos lankytojui teikimą. Ypatingą dėmesį skirti lankytojams su sunkia negalia;

- stiprinti ryšius su kitomis to paties tipo įstaigomis;

- tobulinti įstaigos valdymą ir kontrolės sistemą;

- tobulinti įsivertinimo sistemą;

- pritraukti projektinių lėšų.

Šv. Juozapo globos namuose teikiamos specialiosios socialinės paslaugos – trumpalaikė ir ilgalaikė socialinė globa. Tai visuma paslaugų, kuriomis visiškai nesavarankiškam asmeniui teikiama kompleksinė, nuolatinės specialistų priežiūros reikalaujanti pagalba. Taip pat teikiamos informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, apgyvendinimo, kasdienio gyvenimo įgūdžių ugdymo ir palaikymo (tvarkant pinigų apskaitą, apsiperkant, atliekant buitinius darbus, bendraujant ir pan.), darbinių įgūdžių ugdymo (siuvimo, mezgimo, savarankiško patalpų, aplinkos tvarkymo ir pan.), laisvalaikio organizavimo, pagalbos rengiantis, maitinantis, prausiantis ir kito pobūdžio pagalbos, asmeninės higienos paslaugų organizavimo (skalbimo paslaugų ir pan.), maitinimo, sveikatos priežiūros paslaugų (slaugos) ir kitos, reikalingos asmeniui pagal jo savarankiškumo lygį.

Panevėžyje nėra socialinės globos namų asmenims, turintiems proto negalią, ir neįgaliems vaikams. Nustačius asmenims ilgalaikės socialinės globos poreikį, atsižvelgiant į jų prašymus ir Savivaldybės finansines galimybes finansuoti asmenų išlaikymą globos įstaigose, asmenys apgyvendinami Panevėžio, Šiaulių, Vilniaus, Kauno apskričių socialinės globos namuose. 17 asmenų, turinčių proto negalią, gauna ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugas VšĮ „Vilties namai“, įsikūrusioje šalia Panevėžio miesto. Asmenys, apgyvendinti šioje įstaigoje, jaučiasi puikiai, nes nereikia išvykti toli nuo gyvenamosios vietos, juos dažniau gali lankyti artimieji ir kiti asmenys. Norinčiųjų apsigyventi šioje įstaigoje poreikis būtų didesnis, tačiau dėl laisvų vietų stokos nėra galimybės tenkinti visų prašymų.

 

6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas 2013 m.

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes

Skaičius asmenų (šeimų), kuriems socialinių paslaugų poreikis

1000 gyven-tojų tenka vietų

Iš jų finansuoja Savivaldybė

įvertintas

nepaten-kintas

1

2

3

4

5

6

1.

Ilgalaikė socialinė globa:

1.1. suaugusiems neįgaliems asmenims ir senyvo amžiaus asmenims, turintiems proto negalią

42

 

1

 

0,40

 

 

8*

 

 

1.2. senyvo amžiaus asmenims senų žmonių socialinės globos namuose

 

18

 

9

 

0,17

 

 

8*

 

1.3. neįgaliems vaikams

-

-

-

-

1.4. vaikams, netekusiems tėvų globos

67

-

-

59

2.

Trumpalaikė socialinė globa:

2.1. suaugusiems asmenims, turintiems proto negalią

2.2. socialinės rizikos vaikams ir likusiems be tėvų globos vaikams stacionariose socialinės globos įstaigose

7

 

12

1

 

-

0,03

 

-

3*

 

12

2.3. socialinės rizikos asmenims Socialinių paslaugų centre

 

80

 

 

-

 

 

0,75

 

 

80

 

2.4. socialinės rizikos vaikams ir likusiems be tėvų globos vaikams Vaikų grupiniuose gyvenimo namuose

64

-

0,60

64

3.

Dienos socialinė globa institucijoje:

3.1. neįgaliems vaikams

21

-

0,20

2*

3.2. suaugusiems asmenims, turintiems negalią

50

21

0,47

18*

4.

Dienos socialinė globa asmens namuose

31

-

-

-

5.

Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose

13

-

-

9*

6.

Pagalba į namus

251

-

2,36

251

7.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje**

-

 

 

 

8.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose

193

-

1,77

193

9.

Laikinas apnakvindinimas

1223

-

11,52

1223

10.

Kitos socialinės priežiūros paslaugos

 

 

 

 

11.

Bendrosios socialinės paslaugos:

11.1. maitinimo organizavimas

 

-

-

 

 

11.2. aprūpinimas būtiniausiais drabužiais ir avalyne

-

-

-

-

11.3. asmens higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas

365

-

-

365

11.4. transporto organizavimas

149

-

-

149

*likęs paslaugų gavėjų skaičius, finansuojamas iš specialių tikslinių dotacijų.

**Paslaugos teikiamos socialinių paslaugų įstaigose.

 

Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė

Panevėžio mieste socialinės paslaugos teikiamos beveik visoms asmenų socialinėms grupėms, numatytoms socialinių paslaugų teikimo norminiuose aktuose:

- likusiems be tėvų globos vaikams ir jų šeimoms;

- socialinės rizikos šeimoms ir jų vaikams;

- neįgaliems vaikams ir jų šeimoms;

- senyvo amžiaus asmenims ir jų šeimoms;

- suaugusiems neįgaliems asmenims ir jų šeimoms;

- socialinės rizikos suaugusiems asmenims.

Teikiant socialines paslaugas dalyvauja pagrindiniai socialiniai partneriai:

- Savivaldybės įsteigtos socialinių paslaugų įstaigos (3);

- VšĮ Šv. Juozapo globos namai;

- savivaldybėje veikiančios neįgaliųjų nevyriausybinės organizacijos (24);

- savivaldybėje veikiančios institucijos (sveikatos priežiūros ir kt.);

- Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos socialinės globos namai;

- privatus sektorius – VšĮ Integruotų sveikatos paslaugų centras.

Socialinės paslaugos teikiamos asmeniui (šeimai), atsižvelgiant į individualius asmens (šeimos) interesus ir nustatytus socialinių paslaugų poreikius:

1. Socialinės paslaugos socialinės rizikos vaikui, likusiam be tėvų globos vaikui teikiamos kuriant saugią ir sveiką vaiko ugdymosi ir vystymosi aplinką, formuojant savarankiško gyvenimo įgūdžius, atkuriant, palaikant ir stiprinant socialinius ryšius su šeima, artimaisiais, visuomene ir organizuojant kompleksinę pagalbą, kad vaikas gyventų šeimoje.

2. Socialinės paslaugos vaikui su negalia teikiamos sudarant jam sąlygas gyventi savo šeimoje, augti sveikoje ir saugioje aplinkoje ir organizuojant pagalbą, suderintą su švietimu ir ugdymu, sveikatos priežiūra ir specialiosios pagalbos priemonėmis.

3. Socialinės paslaugos suaugusiam asmeniui su negalia teikiamos sudarant jam sąlygas gyventi savo namuose, šeimoje ir organizuojant pagalbą, suderintą su švietimu ir ugdymu, užimtumu, sveikatos priežiūra ir specialiosios pagalbos priemonėmis siekiant kompensuoti jo gebėjimus rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti darbo rinkoje.

4. Socialinės paslaugos senyvo amžiaus asmeniui teikiamos sudarant jam sąlygas kuo ilgiau gyventi savo namuose, šeimoje, savarankiškai tvarkyti savo buitį ir organizuojant pagalbą, suderintą su užimtumu, sveikatos priežiūra ir specialiosios pagalbos priemonėmis.

5. Socialinės paslaugos asmeniui su sunkia negalia teikiamos užtikrinant saugią ir sveiką aplinką, žmogaus orumą atitinkančią pagalbą, suderintą su sveikatos priežiūra, nuolatine slauga ir nuolatine priežiūra (pagalba), specialiosios pagalbos priemonėmis siekiant padėti kompensuoti prarastą savarankiškumą ir gebėjimus palaikyti socialinius ryšius su šeima, visuomene.

6. Socialinės paslaugos socialinės rizikos suaugusiam asmeniui teikiamos padedant ugdyti socialinius įgūdžius ir stiprinti motyvaciją įveikti iškilusias problemas, organizuojant pagalbą, suderintą su užimtumu, sveikatos priežiūra siekiant užtikrinti rūpinimąsi asmeniniu gyvenimu ir dalyvavimu darbo rinkoje.

7. Socialinės paslaugos socialinės rizikos šeimai teikiamos padedant ugdyti suaugusių šeimos narių socialinius įgūdžius ir motyvaciją kurti saugią, sveiką ir darnią aplinką savo namuose, šeimoje, palaikyti socialinius ryšius su visuomene ir užtikrinti šeimoje augančių vaikų visapusį vystymąsi ir ugdymą.

VšĮ Integruotų sveikatos paslaugų centras – ne pelno organizacija, teikianti integruotas socialines ir sveikatos priežiūros paslaugas. Įstaiga įregistruota 2002 m rugpjūčio 2 d.

Dar viena reikšminga įstaigos veiklos kryptis – paliatyvioji pagalba. VšĮ Integruotų sveikatos paslaugų centras pirmasis Lietuvoje pradėjo teikti paliatyviosios pagalbos paslaugas namuose. Šios paslaugos pradėtos teikti jau 2003 m. ir buvo finansuojamos Panevėžio miesto savivaldybės Visuomenės sveikatos rėmimo programos lėšomis. Nuo 2009 m. paliatyviosios pagalbos paslaugas perka Panevėžio teritorinė ligonių kasa.

Teikiant socialines paslaugas aktyviai dalyvauja socialinės paskirties įstaigos ir Panevėžio vyskupijos Caritas, Lietuvos agentūros „SOS vaikai“ Panevėžio skyrius. Tai svarbios institucijos, teikiančios paslaugas vaikams iš socialinės rizikos šeimų ir asmenims, grįžusiems iš įkalinimo vietų.

Panevėžio vyskupijos dekanatų ir parapijų Carito grupės didžiausią dėmesį skiria šeimų, vaikų, jaunimo, vienišų senelių, kalinių globai ir vaikų vasaros stovykloms. Taip pat rūpinasi stokojančiaisiais maisto, jų maitinimu, socialinėje atskirtyje esančiais asmenimis.

Lietuvos Caritas Panevėžio skyrius vykdo projektą „Pagalba prostitucijos ir prekybos žmonėmis aukoms“, teikia pagalbą prostitucijos, prekybos žmonėmis (seksualinis išnaudojimas, nusikalstamos veiklos, fiktyvios santuokos) aukoms, patyrusiems seksualinę prievartą. Teikiama pagalba asmenims, esantiems krizinėse situacijose, auka paimama iš gyvenamosios aplinkos, esant reikalui apgyvendinama. Palydima į vykdomas pareigūnų apklausas. Aukoms teikiama psichosocialinė reabilitacinė pagalba (samdomi advokatai, teikiamos socialinio darbuotojo, psichologo konsultacijos, darbo kvalifikacijos įgijimo paslaugos). 2013 m. organizacija pagalbą suteikė 25 naujiems klientams. Kasmet dirbama su daugiau kaip 40 žmonių, nes pagalbos procesas užtrunka ilgiau nei metus.

Lietuvos agentūros „SOS vaikai“ Panevėžio skyrius, esantis Projektuotojų g. 20, teikia užimtumo, socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo, maitinimo paslaugas Vaikų dienos centre vaikams iš skurdžiai gyvenančių šeimų. 

Paramos namai 2013 m. suteikė paslaugas 100 asmenų, nukentėjusių nuo smurto, agentūros „SOS vaikai“ Panevėžio skyriaus labdaros valgykloje buvo maitinama 30 asmenų. Šeimos krizių centre paslaugos suteiktos 11 asmenų, Vaikų dienos centre buvo maitinami 25 centrą lankantys vaikai.  

Valstybinės institucijos – stacionarios globos įstaigos taip pat dalyvauja teikiant socialines paslaugas. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos socialinės globos namuose (Jotainių, Lavėnų, Kupiškio, Skemų, Linkuvos, Antavilių, Aknystos, Veisiejų, Utenos) apgyvendinami Panevėžio miesto gyventojai, sergantys centrinės nervų sistemos ligomis. Vaikai, likę be tėvų globos, apgyvendinami Panevėžio Algimanto Bandzos kūdikių ir vaikų globos namuose, Obelių, Ventos vaikų globos namuose, Kauno miesto savivaldybės vaikų globos namuose „Atžalynas“, Marijampolės vaikų globos namuose.

Panevėžyje krizių centrų funkcijas iš dalies vykdo:

- Paramos namai (Rožių g. 19);

- Socialinių paslaugų centras (Teatro g. 20A).

Socialinės paslaugos, atitinkančios teoriškai pagrįstą socialinių paslaugų struktūrą, teikiamos sutrikusio intelekto vaikams nuo ankstyvos vaikystės. Esant sunkiai kompleksinei negaliai, paslaugos teikiamos Specialiojo ugdymo centre; parama šeimai ir laikina priežiūra – paramos centre „Panevėžio viltis“, dienos globos paslaugos – Jaunuolių dienos centre, ilgalaikės globos paslaugos – savarankiško gyvenimo namuose (VšĮ „Vilties namai“).

Sveikintina nevyriausybinių organizacijų veikla, pritraukianti savanorišką pagalbą. Šiose organizacijose epizodiškai dirba apie 40 savanorių. Biudžetinėse socialinės paskirties įstaigose taip pat vykdoma savanoriška veikla.           

 

7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius Savivaldybės biudžetinėse įstaigose

Eil. Nr.

Įstaigos

Socialinių darbuotojų skaičius

Socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius

iš viso

finansuojamų iš valstybės biudžeto

1.

Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose:

 

 

 

1.1.

biudžetinėse

51

13

57

1.2.

viešosiose

-

-

 

2.

Savivaldybės administracijoje

-

-

-

 

Iš viso:

51

13

57

 

III. UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS

 

8. Prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys:

8.1. Organizuoti ir teikti socialines paslaugas visoms gyventojų, atsidūrusių socialinėje atskirtyje, socialinėms grupėms, įvardytoms Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. kovo 13 d. įsakymu Nr. A1-67 patvirtintame Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos apraše, socialinei adaptacijai gerinti.

8.2. Integruoti socialiai pažeidžiamus vaikus į šeimą ir visuomenę, išvengiant stacionarių socialinių paslaugų teikimo, ir užtikrinti socialinės rizikos šeimų vaikams socialinės priežiūros paslaugų teikimą, esant būtinumui – trumpalaikės socialinės globos paslaugas, o likusiems be tėvų globos vaikams – trumpalaikę ir ilgalaikę socialinę globą.

8.3. Baigus vykdyti Socialinių paslaugų centro projektą, įsteigti dienos centrą senyvo amžiaus, neįgaliems žmonėms ir socialinės rizikos šeimų vaikams, pagerinti socialinės priežiūros (Nakvynės namai) sąlygas suaugusiems socialinės rizikos asmenims.

8.4. Gerinti socialinių paslaugų infrastruktūrą, skatinant geros kokybės socialinių paslaugų teikimą seniems ir pagyvenusiems žmonėms.

8.5. Plėsti dienos socialinės globos paslaugų tinklą sutrikusio intelekto jaunimui.

 

9. 2014 m. priemonių planas

Plėtojant pagalbos į namus, kitas socialinės priežiūros paslaugas ir dienos socialinės globos paslaugas, siekti išvengti stacionarių paslaugų teikimo

 

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos Lt,

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

1

2

3

4

5

Užtikrinti senyvo amžiaus asmenų ir neįgalių asmenų socialinę priežiūrą

Senyvo amžiaus asmenų ir neįgalių asmenų socialinė priežiūra – pagalbos į namus paslaugos

2217200

Savivaldybės biudžetas

 

Socialinių paslaugų centras

 

 

 

 

 

 

 

251 asmenys, gavę kvalifikuotas pagalbos į namus paslaugas

 

 

 

 

 

Užtikrinti senyvo amžiaus asmenų ir neįgalių asmenų dienos socialinę globą

 

 

 

 

 

 

Patenkinti proto negalios asmenų poreikį gauti dienos socialinės globos paslaugas

Senyvo amžiaus asmenų ir neįgalių asmenų dienos socialinė globa asmens namuose, perkant paslaugas iš VšĮ Integruotų paslaugų centro

180000

Valstybės skirtos lėšos

 

 

 

 

 

 

 

 

796000

Valstybės skirtos lėšos

529800

Savivaldybės biudžetas

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius

 

 

 

 

 

 

 

Specialiojo ugdymo centras ir Jaunuolių dienos centras

 

31 asmuo, gavęs kvalifikuotas dienos socialinės globos paslaugas savo namuose per mėnesį

 

 

71 asmuo, gavęs kvalifikuotą socialinę globą socialinių paslaugų įstaigose

 

Užtikrinti socialinės rizikos šeimų vaikams socialinės priežiūros paslaugų teikimą, esant būtinumui – trumpalaikės socialinės globos paslaugas, o likusiems be tėvų globos vaikams – trumpalaikę ir ilgalaikę socialinę globą

 

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos Lt,

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

Užtikrinti socialinių paslaugų teikimą socialinės rizikos šeimų vaikams ir likusiems be tėvų globos vaikams

Trumpalaikės socialinės globos teikimas socialinės rizikos šeimų vaikams ir likusiems be tėvų globos vaikams socialinės globos įstaigose, esančiose Panevėžyje

405100

Valstybės skirtos lėšos

 

 

Socialinių paslaugų centras

 

 

 

 

 

 

188 socialinės rizikos šeimoms suteiktos kvalifikuotos socialinės paslaugos;

371 socialinės rizikos šeimų vaikui suteiktos kvalifikuotos socialinės paslaugos

 

 

 

Tobulinti socialinį darbą 

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos Lt,

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

Kelti socialinių darbuotojų, dirbančių su žmonėmis, turinčiais proto negalią, kvalifikaciją

Tikslinių mokymų organizavimas

ES fondai

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

 

 

 

 

Respublikinės ir vietinės programos

Jaunuolių dienos centras

Socialinės globos įstaigų administravimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos

 

Jaunuolių dienos centro direktoriaus 2012 m. birželio 12 d. įsakymu Nr. V(4)-50 „Dėl socialinio darbo metodinių centrų tvirtinimo“ Jaunuolių dienos centras patvirtintas socialinio darbo metodiniu centru

Kvalifikuoti specialistai teiks aukštesnės kokybės paslaugas

Vykdyti tarptautinius projektus ir skatinti tarptautinį socialinių įstaigų, dirbančių su žmonėmis, turinčiais proto negalią, bendradarbiavimą

Projektai

 

Mainai

 

ES fondai

 

Tarptautiniai fondai ir tikslinės programos

Jaunuolių dienos centras

 

Didelę socialinio darbo su žmonėmis, turinčiais proto negalią, patirtį turinčių šalių gerosios patirties perėmimas ir pritaikymas įstaigose

 

IV. FINANSAVIMO PLANAS

 

10. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

Pagal kasines išlaidas

Pagal planines išlaidas

praėjusieji 2013 metai

einamieji 2014 metai

ateinantys 2015 metai

1

2

3

4

5

1.

Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms tūkst. Lt

 

3858,5

 

3772,8

 

4303,1

 

Palyginti su bendru Savivaldybės biudžetu proc.

1,7

1,8

x

2.

Valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos tūkst. Lt

 

2606,3

 

2767,1

 

3021,1

 

Iš jų:

 

 

 

2.1.

socialinės rizikos šeimų socialinei priežiūrai organizuoti

 

388,9

 

405,1

 

405,1

2.2.

asmenų, turinčių sunkią negalią, socialinei globai organizuoti

 

1796,4

 

1942,0

 

2196,0

2.3.

vaikų globos (rūpybos) išmokoms

421,0

420,0

420,0

3.

ES struktūrinių fondų lėšos tūkst. Lt

x

x

x

4.

Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas tūkst. Lt

325,1

343,9

343,9

5.

Kitos lėšos tūkst. Lt

256,5

x

x

 

Iš viso tūkst. Lt:

6789,9

6883,8

7668,1

Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms, palyginti su praėjusiais metais, sumažėjo 85,7 tūkst. Lt. 

 

12. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu

Savivaldybėje gyvena įvairių socialinių grupių asmenys, kuriems reikalinga nuolatinė ar vienkartinė socialinė parama ir socialinės paslaugos. Daugeliui jų užtikrinamos kokybiškos socialinės paslaugos, tačiau Panevėžio miesto savivaldybė, kaip ir kitos savivaldybės, neturi tiek finansinių ir žmogiškųjų išteklių, kad visiems esamiems ir potencialiems socialinių paslaugų gavėjams galėtų užtikrinti aukštos kokybės socialinių paslaugų teikimą. Dėl lėšų stygiaus plėtojamos ir pigesnės paslaugos (vienkartinės paslaugos), tačiau siekiama, kad nenukentėtų klientų poreikiai ir gyvenimo kokybė, pavyzdžiui, vietoj ilgalaikės socialinės globos paslaugų teikiamos specialiosios pagalbos priežiūros paslaugos – pagalbos namuose paslaugos.

 

13. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas

Siekiant pagerinti socialinių paslaugų teikimą Panevėžyje, būtina atsižvelgti į tai, ko labiausiai reikia paslaugų gavėjams, nes plėsti visų paslaugų nepavyks dėl riboto Savivaldybės biudžeto.

Šiuo metu nestacionarios socialinės globos paslaugos teikiamos vaikams, turintiems sunkių psichikos ir motorikos sutrikimų iki 21 metų, ir sutrikusio intelekto asmenims nuo 21 iki 40 metų. Įstaigos nedidelės, užtikrinama aukšta teikiamų paslaugų kokybė.

Senyvų žmonių įstaigai ar filialui steigti reikalingos patalpos ir finansavimas. Šiuo metu nėra finansinių galimybių plėsti Jaunuolių dienos centrą ir (ar) nustatyti ilgesnę amžiaus ribą asmenų, turinčių proto negalią, teikiant paslaugas Jaunuolių dienos centre. Nuspręsta Jaunuolių dienos centro plėtros klausimą susieti su vykdoma švietimo įstaigų tinklo optimizavimo programa, o paslaugų teikimą asmenims, vyresniems negu 40 metų, organizuoti Centre, kai bus pabaigtas vykdomo projekto „Socialinių paslaugų centro plėtra“ II etapas.

Išskiriamos prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys:

- socialinių paslaugų tinklo plėtimas, stiprinimas ir paslaugų teikimas rizikos šeimai ir vaikui;

- dienos socialinės globos paslaugų tinklo plėtra sutrikusio intelekto jaunimui;

- socialinių paslaugų infrastruktūros gerinimas, skatinant kokybiškų socialinių paslaugų teikimą seniems ir pagyvenusiems asmenims, vaikams našlaičiams ar likusiems be tėvų globos vaikams.

 

V. PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ

 

14. Socialinių paslaugų plėtros vizija

Socialinių paslaugų teikimo užtikrinimas visų Panevėžio miesto socialinių žmonių grupių asmenims ir jų šeimoms, siekiant sudaryti sąlygas gyventojams išsaugoti žmogiškąjį orumą ir patenkinti jų žmogiškuosius poreikius. Gerinti socialinių paslaugų infrastruktūrą bendruomenėse, didinant socialinių paslaugų prieinamumą neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims ir socialinės rizikos asmenims, šeimoms ir jose augantiems vaikams.

 

15. Prognozuojamos socialinės paslaugos:

15.1. dienos socialinės globos paslaugos dienos centre senyvo amžiaus asmenims;

15.2. dienos socialinės globos paslaugos sutrikusio intelekto jaunimui;

15.3. ilgalaikė socialinė globa senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems neįgaliems asmenims socialinės globos įstaigose.

 

16. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis

Kadangi numatyti biudžetą 3 metams sudėtinga, pateikiamos siektinos lėšos, kurias privalu tikslinti kasmet. Socialinių paslaugų poreikis turėtų nuolat didėti – dėl demografinių ir darbo rinkos veiksnių. Tiek Savivaldybės biudžetas, tiek jo dalis socialinėms paslaugoms per ateinančius 3 metus turėtų didėti, kadangi nuo 2007 m. Savivaldybė iš dalies moka už siunčiamus į socialinės globos įstaigas miesto gyventojus. Nuolat augant šių paslaugų poreikiui, kiekvienais metais sudaromos naujos sutartys.

 

17. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams

Siekiant geresnio socialinių paslaugų poreikio tenkinimo, mieste numatoma plėsti socialinių paslaugų rūšis pagal Socialinių paslaugų katalogą toms gyventojų grupėms, kurioms socialinių paslaugų poreikis nepatenkintas ar iš dalies tenkinamas. Lėšų poreikis (socialinėms paslaugoms Panevėžio miesto gyventojams teikti) per 3 ateinančius metus turėtų didėti. Lėšos ir toliau turėtų būti skirstomos atsižvelgiant į kasmet ir ilgalaikiuose planuose patvirtinamus prioritetus. Numatomas socialinių darbuotojų skaičiaus augimas.

 

VI. PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

18. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai

Panevėžio miesto savivaldybės 2014 metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimą prižiūrės Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius. Bus teikiamos ataskaitos apie įvykdymą ir aptarti plano įgyvendinimo rezultatai kartu su miesto socialinių paslaugų įstaigų vadovais, nevyriausybinių organizacijų atstovais, atsakingais už socialinių paslaugų plano vykdymą ir priežiūrą asmenimis. Vertinama plano įgyvendinimo eiga, aptariamos iškilusios kliūtys, atsiradusios siekiant numatytų tikslų ir uždavinių, ieškoma galimų alternatyvių sprendimų.

 

19. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai

2014 metų socialinių paslaugų planas bus vertinamas baigiantis kalendoriniams metams, atsižvelgiant į vykdomą Savivaldybės biudžeto paskirstymą.

Plano įvertinimo rezultatai bus palyginami su 9 punkte nurodytu 2014 m. priemonių planu. Vertinant bus aptariamos iškilusios kliūtys planui įgyvendinti, laukiamiems rezultatams pasiekti, ieškoma būdų kliūtims šalinti. 

 

20. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas

Bus vertinamas 2014 metų socialinių paslaugų plano ir jo priemonių tikslingumas, atsižvelgiant į kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius ar galinčius turėti įtakos planui įgyvendinti ir tikslui pasiekti, analizuojama, ar pasiekti rezultatai, tikslai ir uždaviniai. Jei jie nepasiekti, kokie veiksniai galėjo turėti reikšmės rezultatams. Taip pat numatomos priemonės jiems pašalinti ar sumažinti. Planas bus tikslinamas pagal kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius ar galinčius turėti įtakos jam įgyvendinti ir tikslui pasiekti.

Panevėžio miesto savivaldybės 2014 metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūra bus derinama su bendra Strateginio plano stebėsena.

 

________________________