LIETUVOS AUDITORIŲ RŪMŲ PREZIDIUMO

N U T A R I M A S

 

 

DĖL audito įmonių PATIKRINIMŲ, VYKDOMŲ ĮGYVENDINANT PINIGŲ PLOVIMO IR (AR) TERORISTŲ FINANSAVIMO PREVENCIJOS PRIEMONES, ATLIKIMO TVARKOS aprašo TVIRTINIMO

 

2024 m. vasario 20 d. Nr. 1.4-9.2.15.1

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 4 straipsnio 6 dalimi, Lietuvos auditorių rūmų prezidiumas n u t a r i a :

Tvirtinti Audito įmonių patikrinimų, vykdomų įgyvendinant pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemones, atlikimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

PREZIDENTĖ                                                                                         Vaida Kačergienė

 

__________________

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos auditorių rūmų prezidiumo

2024 m. vasario 20 d.

nutarimu Nr. 1.4-9.2.15.1

 

 

audito įmonių PATIKRINIMŲ, VYKDOMŲ ĮGYVENDINANT PINIGŲ PLOVIMO IR (AR) TERORISTŲ FINANSAVIMO PREVENCIJOS PRIEMONES, ATLIKIMO TVARKOS APRAŠAS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 

1. Audito įmonių patikrinimų, vykdomų įgyvendinant pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemones, atlikimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato:

1.1. metinio audito įmonių ir (ar) auditorių, kurie audito veikla verčiasi savarankiškai (toliau – audito įmonė) patikrinimų, vykdomų įgyvendinant pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemones, (toliau – patikrinimas) plano sudarymo kriterijus;

1.2. pasiruošimo audito įmonės patikrinimui procesą;

1.3. asmenų, atliekančių audito įmonių patikrinimus, atrinkimo ir skyrimo procedūras;

1.4. asmenų, atliekančių audito įmonių patikrinimus, nepriklausomumo principus;

1.5. audito įmonių patikrinimų atlikimo procesą;

1.6. atliktų audito įmonių patikrinimų rezultatų svarstymo ir sprendimų priėmimo procedūras.

2. Šis Tvarkos aprašas parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo (toliau – Įstatymas) 4 straipsnio 6 dalį.

3. Šiame Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

3.1. audito įmonės patikrinimas – tai patikrinimas, kurio metu nustatoma kaip audito įmonė laikosi Įstatymo reikalavimų ir įgyvendina pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemones;

3.2. asmuo, atliekantis audito įmonės patikrinimą, – tai Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo ir Auditorių kontrolierių parinkimo, rengimo ir kvalifikacijos kėlimo tvarkos aprašo nustatyta tvarka paskirti auditoriai kontrolieriai ir (arba) kiti Lietuvos auditorių rūmų (toliau – LAR) prezidiumo patvirtinti asmenys, atitinkantys šio Tvarkos aprašo 17 punkto reikalavimus;

3.3. nepriklausomumas – tai būsena, leidžianti pareikšti nuomonę be pašalinės įtakos, galinčios paveikti vertinimą;

3.4. kitos šiame Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos vartojamos Įstatyme, Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatyme.

 

II SKYRIUS

LAR ORGANAI IR PASKIRTI ASMENYS, įgyvendinantys Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo reikalavimus, ir jų funkcijos

 

4. LAR organai, įgyvendinantys Įstatymo reikalavimus, yra LAR prezidiumas, Kokybės kontrolės komitetas. Audito įmonių patikrinimų atlikimo procese taip pat dalyvauja šio Tvarkos aprašo 17 punkte nurodyti asmenys, LAR administracijos darbuotojai bei LAR pasitelkti kiti asmenys (ekspertai), paskirti atsakingais už atitinkamų funkcijų, susijusiu su Įstatymo reikalavimų vykdymu, įgyvendinimą.

5. LAR prezidiumo ir Kokybės kontrolės komiteto įgaliojimus nustato LAR statutas ir darbo reglamentai; LAR darbuotojų darbo funkcijas ir kompetencijas reglamentuoja LAR prezidiumo patvirtinti darbuotojų pareiginiai nuostatai, šis Tvarkos aprašas, o taip pat tam tikras funkcijas atlikti darbuotojams gali būti pavedama LAR direktoriaus įsakymais.

6LAR prezidiumas, vykdydamas Įstatymo reikalavimus, atlieka šias funkcijas:

6.1. tvirtina trejų metų laikotarpiui šio Tvarkos aprašo 17.2 punkte nurodytus asmenis;

6.2. pritaria Komiteto siūlomiems sprendimams ir priima vieną iš šio Tvarkos aprašo 31 punkte nurodytų sprendimų arba nepritaręs Komiteto siūlomam sprendimui, priima kitą šio Tvarkos aprašo 31 punktuose nurodytą sprendimą;

6.3. atlieka kitas funkcijas, numatytas Įstatyme ir kituose teisės aktuose, taip pat LAR statute, LAR prezidiumo veiklos reglamente ar kituose LAR organų veiklą reglamentuojančiose dokumentuose. LAR prezidiumas taip pat atlieka tas funkcijas, kurios nėra priskirtos kitiems LAR organams pagal jų kompetenciją.

7. LAR prezidiumas ir Kokybės kontrolės komitetas, įgyvendinantys Įstatymo reikalavimus, turi teisę susipažinti su ataskaitomis dėl audito įmonės patikrinimo, vykdomo įgyvendinant Įstatymo priemones, bei su visa medžiaga surinkta atliekant patikrinimą. LAR prezidiumas gali kreiptis į Kokybės kontrolės komitetą dėl paaiškinimų ir papildomos medžiagos ar kitokios informacijos pateikimo, jei turima informacija netiksli ir (arba) nepakankama sprendimui priimti.

8Kokybės kontrolės komitetas, vykdydamas Įstatymo reikalavimus, vykdo LAR prezidiumo pavedimus bei šias funkcijas:

8.1. kasmet iki gegužės 31 d. sudaro ir patvirtinta audito įmonių patikrinimų planą;

8.2. konsultuoja šio Tvarkos aprašo 17 punkte nurodytus asmenis dėl atliekamų audito įmonių patikrinimų;

8.3. nagrinėja ataskaitas dėl audito įmonės patikrinimo, vykdomo įgyvendinant Įstatymo priemones, ir dėl minėtų ataskaitų, kuriose nurodyta, kad nustatyta pažeidimų, teikia LAR prezidiumui tvirtinti siūlomą sprendimą;

8.4. Įstatymo 35 straipsnyje numatytais atvejais, peržiūri audito įmonių LAR pateiktą informaciją, kaip audito įmonės vykdo skirtus nurodymus;

8.5. Komitetas, vykdydamas Įstatymo reikalavimus, atlieka ir kitas funkcijas, teisės aktais ar LAR vidaus dokumentais priskirtas Komitetui.

 

III SKYRIUS

AUDITO įmonių patikrinimų plano sudarymo kriterijAI ir pasiruošimas patikrinimui

 

9. Kokybės kontrolės komitetas, užtikrindamas pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo rizikos valdymą, kasmet patvirtina audito įmonių patikrinimų planą, kuris sudaromas nukreipiant LAR veiksmus didžiausios rizikos atvejams šalinti.

10. Rengiant metinį audito įmonių patikrinimų planą yra atsižvelgiama į audito įmonių pateiktas audito įmonės ataskaitose dėl pinigų plovimo ir (arba) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimo pateiktą informaciją ir:

10.1. naujausius Europos Komisijos pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo rizikos vertinimo rezultatus ir rekomendacijas;

10.2. naujausius nacionalinio pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo rizikos vertinimo rezultatus ir rekomendacijas;

10.3. užsienio valstybių institucijų, tarptautinių organizacijų informaciją apie pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo riziką;

10.4. audito įmonių metinėse ataskaitose pateiktus duomenis;

10.5. informaciją apie audito įmonių klientų skaičių ir riziką, audito įmonių teikiamų paslaugų riziką, audito įmonių klientų veiklos šalies ar geografinio regiono riziką;

10.6. ar audito įmonė teikia pranešimus apie įtartinas pinigines operacijas ar sandorius, ar pagal juos atliktos analizės ir koks jų rezultatas;

10.7. ar auditorius teikia pranešimus apie grynaisiais pinigais atliktą operaciją ar sandorį, jeigu pagal sandorį gaunama ar mokama grynųjų pinigų suma lygi arba viršija 15 000 eurų ar ją atitinkančią sumą užsienio valiuta;

10.8. ar audito įmonėje nustatytos vidaus rizikos vertinimo ir valdymo procedūros, kurios leistų auditoriui veiksmingai valdyti patiriamą pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo riziką;

10.9. ar audito įmonėje nustatytos vidaus kontrolės procedūros, kurios užkirstų kelią su pinigų plovimu ar teroristų finansavimu susijusioms piniginėms operacijoms ir sandoriams bei sumažintų pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo riziką;

10.10. ar audito įmonėje paskirtas vadovaujantis (vadovaujantys) darbuotojas (darbuotojai), organizuojantis (organizuojantys) pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimą;

10.11. anksčiau atliktų patikrinimų, kaip laikomasi Įstatymo nuostatų, rezultatus ir taikytų poveikio priemonių įtaką;

10.12. ar audito įmonė Audito įmonės informacijos, susijusios su pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimų, teikimo LAR tvarkos apraše nustatytais terminais teikia audito įmonės ataskaitą dėl pinigų plovimo ir (arba) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimo;

10.13. kitus svarbius kriterijus, kurie gali būti aktualūs vertinant audito įmonės riziką: viešųjų šaltinių informaciją, veiklos mastą ir trukmę, darbuotojų skaičių, audito įmonės ir joje dirbančių auditorių kitų teisės aktų laikymosi ir jų pažeidimų atvejus, kitų valstybės ar užsienio valstybės institucijų, įgyvendinančių pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemones, teikiamos informacijos įvertinimą ir kt.

11. Į metinį audito įmonių patikrinimų planą audito įmonės traukiamos vadovaujantis šiais kriterijais:

11.1. kai, vadovaujantis šio Tvarkos aprašo 10 punkte nustatytais kriterijais, Kokybės kontrolės komitetas audito įmonę įvertinta, kaip rizikingą ir ši įmonė netikrinta daugiau kaip 3 metus;

11.2. kai audito įmonė už praėjusį ataskaitinį laikotarpį nepateikė LAR Audito įmonės informacijos, susijusios su pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimų, teikimo LAR tvarkos apraše numatytos audito įmonės ataskaitos dėl pinigų plovimo ir (arba) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimo.

12. Audito įmonių patikrinimų plane nurodomas planuojamos patikrinti audito įmonės pavadinimas ir asmens, atliekančio audito įmonės patikrinimą, kaip numatyta šio Tvarkos aprašo 17 punkte, vardas ir pavardė.

13. Kokybės kontrolės komitetui patvirtinus metinį audito įmonių patikrinimo planą, Kokybės kontrolės komiteto pirmininkas atrinktoms audito įmonėms nurodo patikrinimo atlikimo laikotarpį. LAR per 5 darbo dienas nuo metinio audito įmonių patikrinimo plano patvirtinimo ar jo pakeitimo informuoja atrinktas audito įmones apie numatytą patikrinimo atlikimo laikotarpį ir paskirtą (paskirtus) asmenį (asmenis), kuris (kurie) atliks audito įmonės patikrinimą, arba apie metinio audito įmonių patikrinimo plano pakeitimą (pakeitimus). Tikslią audito įmonės patikrinimo datą, metiniame audito įmonių patikrinimų plane nurodytu laikotarpiu, tarpusavyje suderina paskirtas (paskirti) asmuo (asmenys), kuris (kurie) atliks audito įmonės patikrinimą, ir audito įmonė ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki metiniame audito įmonių plane numatyto patikrinimo laikotarpio pradžios.

14. Patvirtintas metinis audito įmonių patikrinimo planas skelbiamas LAR interneto puslapyje.

15. Audito įmonė per 15 darbo dienų nuo pranešimo gavimo dienos privalo informuoti LAR apie sutikimą (nesutikimą) dėl patikrinimą atlikti paskirtos (paskirtų) asmens (asmenų) kandidatūros (kandidatūrų) ir patikrinimo atlikimui paskirtu laikotarpiu. Teikiant nesutikimą turi būti nurodomos nesutikimo priežastys. Kokybės kontrolės komitetas, apsvarstęs nesutikimo priežastis, turi teisę paskirti kitą asmenį ar pakeisti patikrinimo atlikimo laikotarpį ir apie tai informuoti audito įmonę.

16. Per 15 darbo dienų po metinio audito įmonių patikrinimo plano patvirtinimo paskirti asmenys, kurie atliks audito įmonių patikrinimus, pateikia LAR šio Tvarkos aprašo 1 priede pateiktą patvirtinimą, kad su patikrinimo atlikimui priskirtomis audito įmonėmis ir jose dirbančiais auditoriais nėra interesų konflikto, ir pasižadėjimą, kad yra nepriklausomi nuo patikrinimo atlikimui priskirtų audito įmonių ir jose dirbančių auditorių. Patikrinimą atlikti paskirtas asmuo dėl interesų konflikto ar galimo nepriklausomumo principo pažeidimo privalo bei dėl kitų svarbių priežasčių gali atsisakyti atlikti audito įmonės patikrinimą, apie tai raštu pranešdamas Kokybės kontrolės komitetui. Tokiu atveju Kokybės kontrolės komitetas paskiria kitą asmenį, kuris atliks audito įmonės patikrinimą, ir apie tai informuoja audito įmonę.

 

IV SKYRIUS

ASMENS, ATLIEKANČIO AUDITO ĮMONĖS PATIKRINIMĄ, ATRANKA IR SKYRIMAS

 

17. Asmenys, kurie gali atlikti audito įmonės patikrinimą, yra:

17.1. auditoriai kontrolieriai;

17.2. kiti LAR prezidiumo patvirtinti asmenys.

18. Šio Tvarkos aprašo 17.2 punkte numatytas audito įmonės patikrinimą atliekantis asmuo turi atitikti vieną iš šių reikalavimų:

18.1. turi ne mažesnę kaip 3 metų patirtį pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimo, rizikos valdymo srityje;

18.2. turi visuotinai pripažįstamą sertifikatą arba aukštojo mokslo diplomą pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimo, rizikos valdymo srityje.

19. Šio Tvarkos aprašo 17.2 punkte numatytas audito įmonės patikrinimą atliekantis asmuo, privalo kasmet išklausyti ne mažiau kaip 8 val. mokymus pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos tema, kad išlaikytų aukštą žinių ir kompetencijos lygį pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos srityje.

 

V SKYRIUS

NEPRIKLAUSOMUMO REIKALAVIMAI

 

20. Asmuo, atliekantis audito įmonės patikrinimą, turi laikytis nepriklausomumo reikalavimų.

21. Asmuo, atliekantis audito įmonės patikrinimą, nelaikomas nepriklausomu nuo auditoriaus ar audito įmonės, jei jis:

21.1. yra susijęs šeimos, artimosios giminystės arba svainystės ryšiais su audito įmonės dalyviais, vadovu, dirbančiu auditoriumi (dirbančiais auditoriais), valdymo ar priežiūros organo nariais;

21.2. yra arba buvo audito įmonės darbuotojas ir nuo darbo santykių pasibaigimo dienos nėra praėję 3 metų;

21.3. yra arba buvo audito įmonės valdymo ar priežiūros organo narys ir nuo šių santykių pasibaigimo dienos nėra praėję 3 metų;

21.4. yra arba buvo audito įmonės dalyvis ir nuo akcijų perleidimo nėra praėję 3 metų;

21.5. dirba arba dirbo įmonėje, kurios valdymo ar priežiūros organo narys ar dalyvis yra auditorius ar audito įmonė ir nuo šių santykių pasibaigimo dienos nėra praėję 3 metų;

21.6. turi reikšmingų verslo ryšių su auditoriumi ar audito įmone arba nuo jų nutraukimo dienos nepraėjo 1 metai;

21.7. yra veikiamas kitų reikšmingų sąlygų, galinčių turėti įtakos jo nepriklausomumui.

 

VI SKYRIUS

AMENŲ, ATLIEKANČIŲ AUDITO ĮMONIŲ PATIKRINIMUS, TEISĖS

 

22. Atlikdami patikrinimą, asmuo, atliekantis audito įmonės patikrinimą, turi teisę:

22.1. gauti žodinius arba rašytinius audito įmonių, jų vadovų ir darbuotojų, taip pat asmenų, susijusių su tiriamais pažeidimais, paaiškinimus;

22.2. reikalauti, kad šie asmenys arba jų atstovai atvyktų duoti paaiškinimus į LAR patalpas;

22.3. patikrinimo metu naudoti technines priemones;

22.4. gauti duomenis ir dokumentus arba jų nuorašus, susijusius su tikrinamu asmeniu, iš kitų ūkio subjektų, taip pat iš valstybės ir savivaldybės institucijų.

23. LAR reikalavimai, atliekant šio Tvarkos aprašo 22 punkte, nurodytus veiksmus, yra privalomi. Už šių reikalavimų nevykdymą taikomos Įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 1, 3–6 punktuose nustatytos poveikio priemonės.

 

VII SKYRIUS

AUDITO ĮMONĖS PATIKRINIMO ATLIKIMAS

 

24. Audito įmonės patikrinimas, atliekamas dalyvaujant fiziškai audito įmonės patalpose arba prieš 5 darbo dienas suderinus su LAR administracija LAR patalpose ir (arba) nuotoliniu būdu, dokumentus susijusius su audito įmonės patikrinimu pateikiant elektroninių ryšių priemonėmis ir (arba) kitais būdais.

25. Asmuo, atliekantis audito įmonės patikrinimą, per 15 darbo dienų po atlikto audito įmonės patikrinimo užpildo šio Tvarkos aprašo 2 ir 3 priedus.

26. Asmuo, atlikęs audito įmonės patikrinimą, ir užpildęs šio Tvarkos aprašo 2 ir 3 priedus, pateikia juos tikrintos audito įmonės vadovui ar jo įgaliotam atstovui susipažinti, konstatuodamas apie nustatytus pažeidimus, jeigu tokių buvo nustatyta. Jeigu audito įmonės vadovas ar jo įgaliotas asmuo nesutinka su nustatytais pažeidimais, turi teisę per 5 darbo dienas nuo užpildytų Tvarkos aprašo 2 ir 3 priedų pateikimo dienos pateikti savo atsiliepimą.

27. Asmuo, atliekantis audito įmonės patikrinimą, pasibaigus šio Tvarkos aprašo 26 punkte nustatytam atsiliepimo pateikimo terminui, per 3 darbo dienas LAR pateikia užpildytus šio Tvarkos aprašo 2 ir 3 priedus su iš audito įmonės gautais atsiliepimais, jeigu tokių buvo, ir kita audito įmonės patikrinimo metu surinkta medžiaga.

28. LAR, gavęs šio Tvarkos aprašo 27 punkte nurodytus dokumentus, pateikia juos Kokybės kontrolės komiteto svarstymui.

 

VIII SKYRIUS

AUDITO ĮMONĖS PATIKRINIMO REZULTATŲ SVARSTYMAS IR SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS

 

29. Kai svarstomas klausimas dėl audito įmonės patikrinimo, į Kokybės kontrolės komiteto posėdį gali būti kviečiami dalyvauti asmuo, atlikęs audito įmonės patikrinimą, ir audito įmonės vadovas ar jo įgaliotas asmuo. Jei tikrinimo metu nustatyta pažeidimų, LAR privalo ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas informuoti audito įmonės vadovą ar jo įgaliotą asmenį apie galimybę dalyvauti Kokybės kontrolės komiteto posėdyje ir pakviesti asmenį, atlikusį audito įmonės patikrinimą. Informuojant ir (arba) kviečiant į Kokybės kontrolės komiteto posėdį yra nurodoma Kokybės kontrolės komiteto posėdžio data, laikas ir vieta arba Komiteto posėdžio data ir laikas, jeigu posėdis organizuojamas nuotoliniu būdu. Jeigu Kokybės kontrolės komiteto posėdis organizuojamas nuotoliniu būdu arba kviestas (kviesti) asmuo (asmenys) pageidauja Kokybės kontrolės komiteto posėdyje dalyvauti nuotoliniu būdu, kviestiniams asmenims prisijungimo prie nuotolinio posėdžio duomenys pateikiami elektroninėmis ryšio priemonėmis ne vėliau kaip 1 darbo dieną prieš posėdį.

30. Kokybės kontrolės komitetas, apsvarstęs klausimą:

30.1. konstatuoja, kad audito įmonės patikrinimo metu nenustatyta pažeidimų;

30.2. konstatuoja, kad audito įmonės patikrinimo metu nustatyta pažeidimų.

31. Konstatavus, kad audito įmonės patikrinimo metu nustatyta pažeidimų, kaip numatyta šio Tvarkos aprašo 30.2 punkte, Kokybės kontrolės komitetas gali teikti siūlymą LAR prezidiumui:

31.1. skirti privalomą vykdyti nurodymą, Įstatymo 35 straipsnyje nustatyta tvarka;

31.2. skirti Įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 1, 3–6 punktuose numatytų (numatytas) poveikio priemonę (priemones);

31.3. atlikti papildomą audito įmonės patikrinimą;

31.4. neskirti poveikio priemonės Įstatymo 38 straipsnyje nustatyta tvarka.

32. Kokybės kontrolės komitetas, nusprendęs teikti siūlomą sprendimą LAR prezidiumui, turi atsižvelgti į šio Tvarkos aprašo 33 punktą.

33. LAR prezidiumas, nusprendęs taikyti poveikio priemonę (priemones) audito įmonei, vadovaujasi Įstatymo 37 straipsnyje nustatyta tvarka ir skirdamas:

33.1. Įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 3 punkte numatytą poveikio priemonę vadovaujasi Įstatymo 43 straipsnyje numatyta tvarka;

33.2. Įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 4 punkte numatytą poveikio priemonę vadovaujasi Įstatymo 44 straipsnyje nustatyta tvarka;

33.3. Įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 5 punkte numatytą poveikio priemonę vadovaujasi Įstatymo 45 straipsnyje nustatyta tvarka;

33.4. Įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 6 punkte numatytą poveikio priemonę vadovaujasi Įstatymo 46 straipsnyje nustatyta tvarka.

34. LAR prezidiumas, įvertinęs, kad poveikio priemonių, nurodytų Įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 1, 3–6 punktuose, taikymas nepasieks poveikio priemonės tikslų, audito įmonės patikrinimo dokumentus su atlikto patikrinimo išvadomis, kai nustatomas pažeidimas (pažeidimai), ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo LAR prezidiumo sprendimo įsigaliojimo dienos perduoda nagrinėti Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus ministerijos, kuri svarsto poveikio priemonės (priemonių) taikymo klausimą.

35. Informacija apie taikytas poveikio priemones audito įmonėms viešinama Įstatymo 41 straipsnyje nustatyta tvarka.

 

IX SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

36. Audito įmonės patikrinimo dokumentai ir kiti susiję dokumentai naudojami ir saugomi vadovaujantis Įstatymo 48 straipsnyje nustatyta tvarka, taip pat Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų ir LAR vidinių taisyklių reikalavimais.

37. Audito įmonė, nesutikdama su LAR prezidiumo priimtu sprendimu, turi teisę jį apskųsti Įstatymo 47 straipsnyje ir kituose teisės aktuose nustatyta tvarka.

38. Audito įmonių duomenys tvarkomi laikantis Bendrojo asmens duomenų apsaugos reglamento, Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, taip pat kituose teisės aktuose nustatytų asmens duomenų tvarkymo reikalavimų.

 

 

Audito įmonių patikrinimų,

vykdomų įgyvendinant pinigų

plovimo ir (ar) teroristų

finansavimo prevencijos

priemones, atlikimo tvarkos aprašo

1 priedas

 

 

ASMENS, ATLIEKANČIO AUDITO ĮMONĖS PATIKRINIMĄ, PATVIRTINIMAS IR PASIŽADĖJIMAS

 

______________

(sudarymo data)

____________

(sudarymo vieta)

 

Aš, ___________________________________, patvirtinu, kad tarp manęs ir man paskirtų

(asmens, atliekančio audito įmonės patikrinimą, vardas ir pavardė)

audito įmonių bei jose dirbančių auditorių, kurios nurodytos žemiau esančioje lentelėje, nėra interesų konfliktų, taip pat pasižadu:

 

1. Būti nepriklausomas nuo audito įmonių, kurių patikrinimą esu paskirtas atlikti:

 

Eil. Nr.

Audito įmonės pavadinimas

Auditoriaus vardas ir pavardė

 

 

2. Atlikdamas patikrinimą būti objektyvus, dalykiškas ir be išankstinio nusistatymo.

3. Paaiškėjus, kad gali būti pažeistas šis mano pasižadėjimas, nedelsdamas apie tai raštu pranešti Lietuvos auditorių rūmams.

 

Patvirtinu ir atsakau už šiame pasižadėjime pateiktos informacijos teisingumą.

 

Asmuo, atliekantis audito įmonės patikrinimą                     ____________________

(vardas ir pavardė)             

 

_____________________

(parašas)

 

 

Audito įmonių patikrinimų,

vykdomų įgyvendinant pinigų

plovimo ir (ar) teroristų

finansavimo prevencijos

priemones, atlikimo tvarkos aprašo

2 priedas

 

 

ATASKAITA DĖL AUDITO ĮMONĖS PATIKRINIMO, vykdomO įgyvendinant pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemones

 

______________

(sudarymo data)

____________

(sudarymo vieta)

 

Audito įmonės pavadinimas: _______

 

I. Bendroji dalis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

1. Audito įmonės patikrinimo laikotarpis (nuo... iki...);

2. Aprašoma audito įmonės veikla ir pateikiama einamųjų finansinių metų informacija:

2.1. audito įmonės darbuotojų skaičius, išskiriant audito įmonės darbuotojų, paskirtų vadovaujančiais darbuotojais, kurie organizuoja pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimą ir bendradarbiauja su Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba, skaičių;

2.2. audito įmonės bendros veiklos pajamos;

2.3. audito įmonės bendras klientų skaičius, išskiriant audito įmonės klientų, kurie pagal veiklos šalį ar geografinį regioną, laikomi rizikingais, skaičius.

3. Jei audito įmonės patikrinimas yra atliktas pagal skundą, nurodomi skunde pateikti faktai.

4. Kada paskutinį kartą buvo atliktas audito įmonės patikrinimas.

5. Pateikiama kita aktuali informacija.

 

II. Audito įmonės ataskaitoje dėl pinigų plovimo ir (arba) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimo pateiktos informacijos teisingumas.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

1. Kokie neatitikimai nustatyti Audito įmonės ataskaitoje dėl pinigų plovimo ir (arba) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimo.

 

III. Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo laikymasis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

1. Kokių nustatyta Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo reikalavimų vykdymo pažeidimų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokios minėto įstatymo nuostatos nebuvo vykdomos.

2. Rekomendacijos audito įmonei dėl nustatytų pažeidimų šalinimo.

 

 

Asmens, atliekančio audito įmonės patikrinimą

(parašas) (vardas ir pavardė)

 

 

 

Audito įmonių patikrinimų,

vykdomų įgyvendinant pinigų

plovimo ir (ar) teroristų

finansavimo prevencijos

priemones, atlikimo tvarkos aprašo

3 priedas

 

 

AUDITO ĮMONĖ pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonIŲ ĮGYVENDINIMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGŲ PLOVIMO IR TERORISTŲ FINANSAVIMO PREVENCIJOS ĮSTATYMO REIKALAVIMŲ LAIKYMOSI PATIKRINIMO KLAUSIMYNAS

(užpildo asmuo, atliekantis audito įmonės patikrinimą_____

(sudarymo data)

____________

(sudarymo vieta)

 

 

Ar laikomasi Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo reikalavimų:

Taip, ne, netaikoma

Komentaras

1.

Ar audito įmonėje yra nustatyta Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos įstatymo reikalavimų laikymosi tvarka (toliau – tvarka)?

 

2.

Jeigu audito įmonėje buvo atlikti tvarkos pakeitimai, ar jie suderinti su LAR?

 

3.

Ar audito įmonėje paskirti darbuotojai, atsakingi už tvarkos laikymąsi?

 

4.

Ar apie paskirtus atsakingus darbuotojus yra informuoti LAR?

 

5.

Ar audito įmonėje yra Piniginių operacijų bei įtartinų piniginių operacijų ir sandorių registracijos žurnalas?

 

6.

Ar audito įmonė buvo nustačiusi įtartinų piniginių operacijų ir sandorių?

 

 

7.

Ar audito įmonėje yra Klientų, su kuriais sandoriai ar dalykiniai santykiai buvo nutraukti su pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos tvarkos pažeidimais susijusiomis aplinkybėmis, registracijos žurnalas?

 

8.

Ar atrinktiems audito įmonės klientams buvo atliktos kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymo procedūros?

(turi būti atrinktos kiekvieno audito įmonėje dirbančio auditoriaus ne mažiau kaip po 2 suteiktos paslaugos[1], iš kurių bent viena turi būti finansinių ataskaitų auditas (jeigu toks buvo atliktas)[2] ir 1 – ne finansinių ataskaitų auditas[3])

 

9.

Ar buvo nustatyta pažeidimų dėl Auditoriams skirtuose nurodymuose, kuriais siekiama užkirsti kelią pinigų plovimui ir (ar) teroristų finansavimui numatytų reikalavimų laikymosi?

 

 

Asmens, atliekančio audito įmonės patikrinimą, pastabos:

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

 

Asmens, atliekančio audito įmonės patikrinimą, _______________

(parašas)

_____________

(vardas, pavardė)

Susipažinau

__________________________

(audito įmonės vadovo ar jo įgalioto asmens parašas)

__________________________

(vardas, pavardė)

__________________________

(data)

 

 



[1] Atranka vykdoma iš visų audito įmonės klientų, kuriems buvo teikiamos paslaugos. Siekiant įsitikinti, ar nustatytas teisės aktų pažeidimas kartojasi ir yra paplitęs gali būti patikrintos ir daugiau negu 2 audito įmonėje dirbančio auditoriaus suteiktos paslaugos.

[2] Jeigu audito įmonėje dirbantis auditorius finansinių ataskaitų audito neatlieka, tai tikrinamos 2 ne finansinių ataskaitų audito suteiktos paslaugos ir priešingai, jeigu auditorius atlieka tik finansinių ataskaitų auditą audito įmonėje ir kitų paslaugų neteikia, tikrinamos 2 finansinių ataskaitų audito užduotys.

[3] Bet kokios kitos audito įmonės suteiktos paslaugos, kurios nelaikomos finansinių ataskaitų auditu.